Het probleem is nogal altijd de schaling en moderatie, nu zal Nostr daar ook tegenaan gaan lopen maar ik verwacht dat die het iets handiger gaan oplossen.quote:Op woensdag 8 februari 2023 14:49 schreef Farenji het volgende:
[..]
Zoals?
Nostr daarentegen is al helemaal uitontwikkeld en klaar voor het grote publiek natuurlijk.
Precies dit ja, overigens heb ik op bepaalde gebieden ook wel mijn bedenkingen bij Nostr waar men niet heel goed over heeft nagedacht, het probleem is dat als je nu al vrij hard specs maakt, dat je het in toekomst niet zomaar fixed zonder breaking changes.quote:Op woensdag 8 februari 2023 14:52 schreef Korenfok het volgende:
[..]
De voor en nadelen van decentraliseerde servers.
Dat heb je met elke api natuurlijk, ook die van twitter. Maar met goede semantic versioning is dat op zich geen probleem. Bij breaking changes een nieuwe major version, en natuurlijk de oude versie ook nog een tijdje ondersteunen.quote:Op woensdag 8 februari 2023 14:55 schreef raptorix het volgende:
[..]
Precies dit ja, overigens heb ik op bepaalde gebieden ook wel mijn bedenkingen bij Nostr waar men niet heel goed over heeft nagedacht, het probleem is dat als je nu al vrij hard specs maakt, dat je het in toekomst niet zomaar fixed zonder breaking changes.
100% afhankelijk van de instance die je kiest. Er zijn genoeg communities waar dit prima op orde is.quote:Op woensdag 8 februari 2023 14:54 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het probleem is nogal altijd de schaling en moderatie
Dat snap ik, maar ik doelde meer dat men nu werkt via websockets, ik heb daar qua schaling minder goede ervaringen mee, daarnaast denk ik dat de manieren om spam/dos aan te pakken niet goed geïmplementeerd zijn.quote:Op woensdag 8 februari 2023 15:03 schreef Farenji het volgende:
[..]
Dat heb je met elke api natuurlijk, ook die van twitter. Maar met goede semantic versioning is dat op zich geen probleem. Bij breaking changes een nieuwe major version, en natuurlijk de oude versie ook nog een tijdje ondersteunen.
Je zegt het zelf al, afhankelijk van de instance die je kiest. Kortom zit je toch weer te kloten met verschillende communities. Ik zeg het je eerlijk, ik heb er ook niet een directe oplossing voor.quote:Op woensdag 8 februari 2023 15:08 schreef Tijn het volgende:
[..]
100% afhankelijk van de instance die je kiest. Er zijn genoeg communities waar dit prima op orde is.
Ik denk dat er helemaal geen oplossing nodig is, omdat er ook niet echt een probleem is.quote:Op woensdag 8 februari 2023 15:09 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je zegt het zelf al, afhankelijk van de instance die je kiest. Kortom zit je toch weer te kloten met verschillende communities. Ik zeg het je eerlijk, ik heb er ook niet een directe oplossing voor.
We zijn veel te veel gewend aan 1 oppermachtig bedrijf die mondiaal voor iedereen een uniforme beleving biedt maar zoiets heb je buiten internet natuurlijk nergens. Je kiest ook een stad of dorp om in te wonen, een school om je kind naartoe te brengen, een cafe om mensen te zien, etc, net zoals je een mastodon instance kiest die bij je past.quote:Op woensdag 8 februari 2023 15:09 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je zegt het zelf al, afhankelijk van de instance die je kiest. Kortom zit je toch weer te kloten met verschillende communities. Ik zeg het je eerlijk, ik heb er ook niet een directe oplossing voor.
Ja eens, overigens is het concept al veel en veel ouder, maar helaas nooit echt goed van de grond gekomen: https://en.wikipedia.org/wiki/Diaspora_(social_network)quote:Op woensdag 8 februari 2023 15:15 schreef Farenji het volgende:
[..]
We zijn veel te veel gewend aan 1 oppermachtig bedrijf die mondiaal voor iedereen een uniforme beleving biedt maar zoiets heb je buiten internet natuurlijk nergens. Je kiest ook een stad of dorp om in te wonen, een school om je kind naartoe te brengen, een cafe om mensen te zien, etc, net zoals je een mastodon instance kiest die bij je past.
Hoe bedoel je? Op het internet heb ik toch ook keuzevrijheid of ik Twitter of Mastodon wilt gebruiken? Mocht ik meer interactie zoeken, dan communiceer ik via de internetstad waar haast iedereen zit, of ik kies voor interactie met mensen uit het internetdorp.quote:Op woensdag 8 februari 2023 15:15 schreef Farenji het volgende:
[..]
We zijn veel te veel gewend aan 1 oppermachtig bedrijf die mondiaal voor iedereen een uniforme beleving biedt maar zoiets heb je buiten internet natuurlijk nergens. Je kiest ook een stad of dorp om in te wonen, een school om je kind naartoe te brengen, een cafe om mensen te zien, etc, net zoals je een mastodon instance kiest die bij je past.
Klopt. Met diaspora heb ik zelf nooit veel gedaan. Het leuke van mastodon is wel dat het deel uitmaakt van een groter protocol, ActivityPub dat inmiddels wel veel navolging heeft gekregen.quote:Op woensdag 8 februari 2023 15:17 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja eens, overigens is het concept al veel en veel ouder, maar helaas nooit echt goed van de grond gekomen: https://en.wikipedia.org/wiki/Diaspora_(social_network)
Je mist echt volledig het punt.quote:Op woensdag 8 februari 2023 15:23 schreef Rnie het volgende:
[..]
Hoe bedoel je? Op het internet heb ik toch ook keuzevrijheid of ik Twitter of Mastodon wilt gebruiken? Mocht ik meer interactie zoeken, dan communiceer ik via de internetstad waar haast iedereen zit, of ik kies voor interactie met mensen uit het internetdorp.
O.a. Wordpress, Tumblr en Post.news zijn bezig hun systemen compatible te maken met ActivityPub. Zou echt cool zijn als in de toekomst al dit soort sites met elkaar kunnen praten je op Mastodon iemand op Tumblr kan volgen bv. Dat maakt alternatieven voor de grote platforms een stuk kansrijker denk ik.quote:Op woensdag 8 februari 2023 15:24 schreef Farenji het volgende:
[..]
Klopt. Met diaspora heb ik zelf nooit veel gedaan. Het leuke van mastodon is wel dat het deel uitmaakt van een groter protocol, ActivityPub dat inmiddels wel veel navolging heeft gekregen.
Geen idee, je zegt dat op het internet de gewenning is ontstaan dat het merendeel gebruikt maakt van 1 oppermachtig bedrijf (lees: gewoonte) die iedereen een uniforme beleving biedt en dat dat buiten het internet eigenlijk niet aan de orde is. Dit betwijfel ik.quote:
Het gaat om het verschil tussen gecentraliseerde diensten en gedistribueerde diensten. Iedereen gebruikt dezelfde twitter apps die allemaal via dezelfde centrale twitter servers werken. Alles is gesloten en je kan niet je eigen twitter server opzetten.quote:Op woensdag 8 februari 2023 15:35 schreef Rnie het volgende:
[..]
Geen idee, je zegt dat op het internet de gewenning is ontstaan dat het merendeel gebruikt maakt van 1 oppermachtig bedrijf (lees: gewoonte) die iedereen een uniforme beleving biedt en dat dat buiten het internet eigenlijk niet aan de orde is.
Dit betwijfel ik.
Mensen vinden het ogenschijnlijk niet vreemd en eng. Mensen geven er geen fuck om en zien er geen meerwaarde in. En dat is klaarblijkelijk het merendeel van de gebruikers op Twitter, anders waren ze waarschijnlijk allang voorgoed vertrokken imo.quote:Op woensdag 8 februari 2023 15:53 schreef Farenji het volgende:
Maar omdat tegenwoordig bijna alles in handen is van grote bedrijven en dus gecentraliseerd is (twitter, facebook, tiktok, instagram, netflix, youtube, etc etc) is men daar zo aan gewend dat men de instances van mastodon opeens vreemd en eng vindt.
Wat ben jij toch getriggerd door mensen die over Twitter keuvelenquote:Op woensdag 8 februari 2023 16:29 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat zijn mensen toch getriggerd door Twitter dat je er zolang over kunt keuvelen.
JIJ geeft er geen fuck om en ziet er geen meerwaarde in.quote:Op woensdag 8 februari 2023 16:19 schreef Rnie het volgende:
Mensen geven er geen fuck om en zien er geen meerwaarde in.
Vanwaar deze kwalificatie?quote:Op woensdag 8 februari 2023 16:32 schreef Farenji het volgende:
[..]
JIJ geeft er geen fuck om en ziet er geen meerwaarde in.
Tussen de regels door zeker wel ja.quote:Op woensdag 8 februari 2023 17:25 schreef Rnie het volgende:
[..]
Vanwaar deze kwalificatie?Heb ik dat gezegd?
![]()
Wederom grote woorden. Welke regels dan?quote:Op woensdag 8 februari 2023 17:54 schreef Farenji het volgende:
[..]
Tussen de regels door zeker wel ja.
Musk twitterde toch dat campagne team biden verzocht had om tweets van laster te verwijderen, maar ook bleek dat de REGERING Trump, verzoeken deed tot censuur, maar we weten niet wat de regering trump heeft gecensureerd.quote:Op woensdag 8 februari 2023 22:25 schreef Kijkertje het volgende:
Waarom komen die tweets niet voor in Musk's Twitter Files
[ twitter ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |