abonnement Unibet Coolblue
pi_207807776
Hoi, bij mij (rijtjeshuis) moet de regenpijp vervangen worden. Nou kost dat niet de wereld, maar ik ben nieuwsgierig hoe de verantwoordelijkheid hiervoor ligt. De pijp staat tegen de erfgrens aan, maar wel helemaal op mijn grond. Ik vermoed dat ik dan verantwoordelijk ben voor de kosten? Daar staat echter tegenover dat de dakgoot van de buren ook op de pijp uitloopt en zij dus ook gebruik maken van de voorziening. Weet iemand hoe dit zit?
pi_207807787
Niet te moeilijk doen over dat soort kleine kosten
pi_207808100
Even zoeken op : mandelige hemelwaterafvoer
Een hele avond juridisch leeplezier.
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_207808219
Hoe goed is je relatie met de buren? Is de afvoer aan de achterzijde niet toevallig precies andersom zodat de buren de afvoerpijp hebben?
  Moderator woensdag 1 februari 2023 @ 18:40:28 #5
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_207808309
Lijkt mij in eerste instantie een topic wat beter past bij Werk, Geldzaken en Recht aangezien je niet een vraag stekt over de techniek.

Zou er zelf trouwens niet te moeilijk over gaan zitten doen met de buren over een hemelwaterafvoer .. :)
pi_207808424
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 18:26 schreef quo_ het volgende:
Even zoeken op : mandelige hemelwaterafvoer
Een hele avond juridisch leeplezier.
Is 'ie wel mandelig?
quote:
tegen de erfgrens aan, maar wel helemaal op mijn grond
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_207809913
Gewoon delen door twee en willen de buren niet meewerken dan een schot ertussen zetten, of dat juridisch mag is een andere zaak :)
pi_207811709
Dank voor het meedenken. Juridisch is het een heel gekluif en niveautje Rijdende Rechter soms haha. Ik stel het de buren voor om te delen, voor mijn part 75/25, en anders betaal ik zelf wel.
pi_207813038
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 19:53 schreef Sorella het volgende:
Gewoon delen door twee en willen de buren niet meewerken dan een schot ertussen zetten, of dat juridisch mag is een andere zaak :)
Ja nuttig een burenruzie voor 3 tientjes.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 1 februari 2023 @ 22:51:07 #10
408813 crew  trein2000
pi_207813702
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 22:16 schreef baskick het volgende:

[..]
Ja nuttig een burenruzie voor 3 tientjes.
Als het daar bij blijft. Wateroverlast is duurder en voor eigen rechter spelen altijd verboden.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_207814902
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 22:51 schreef trein2000 het volgende:

[..]

en voor eigen rechter spelen altijd verboden.
Als je daarbij met de auto komt, ben je dan "De Rijdende Eigen Rechter"? O-)
pi_207816189
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 21:10 schreef Shockwave12 het volgende:
Dank voor het meedenken. Juridisch is het een heel gekluif en niveautje Rijdende Rechter soms haha. Ik stel het de buren voor om te delen, voor mijn part 75/25, en anders betaal ik zelf wel.
Serieus? Je gaat je buren om een tientje vragen voor een stukje pijp wat aan jou kant van de erfafscheiding hangt?
pi_207816241
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 18:02 schreef Shockwave12 het volgende:
Hoi, bij mij (rijtjeshuis) moet de regenpijp vervangen worden. Nou kost dat niet de wereld, maar ik ben nieuwsgierig hoe de verantwoordelijkheid hiervoor ligt. De pijp staat tegen de erfgrens aan, maar wel helemaal op mijn grond. Ik vermoed dat ik dan verantwoordelijk ben voor de kosten? Daar staat echter tegenover dat de dakgoot van de buren ook op de pijp uitloopt en zij dus ook gebruik maken van de voorziening. Weet iemand hoe dit zit?
Bij ons heeft het ene huis een regenpijp aan de voorkant, het andere huis aan de achter kant. En zo het hele rijtje om en om. Iedereen heeft dus de "kosten" van 1 regenpijp. Is dat bij jullie ook niet het geval ?
pi_207816295
Als beide koopwoningen zijn, dan doe je dat toch gewoon in overleg? Mijn buurman stelde voor om de regenpijp te vervangen omdat er een lek bovenin zat. Hij had de prijzen opgevraagd, in overleg besloten voor een zinken versie te gaan. Ieder de helft van de kosten betaald, de regenpijp gaat weer een jaar of 30 mee. Klaar.
pi_207816395
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 18:02 schreef Shockwave12 het volgende:
Hoi, bij mij (rijtjeshuis) moet de regenpijp vervangen worden. Nou kost dat niet de wereld, maar ik ben nieuwsgierig hoe de verantwoordelijkheid hiervoor ligt. De pijp staat tegen de erfgrens aan, maar wel helemaal op mijn grond. Ik vermoed dat ik dan verantwoordelijk ben voor de kosten? Daar staat echter tegenover dat de dakgoot van de buren ook op de pijp uitloopt en zij dus ook gebruik maken van de voorziening. Weet iemand hoe dit zit?
Buren hebben geen eigen uitloop in hun deel van de goot? Jouw pijp vervangen, en schot in de goot plaatsen op de erfscheiding; pas weghalen als ze mee betalen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_207817241
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2023 09:49 schreef blomke het volgende:

[..]
Buren hebben geen eigen uitloop in hun deel van de goot? Jouw pijp vervangen, en schot in de goot plaatsen op de erfscheiding; pas weghalen als ze mee betalen.
Als de pijp niet mandelig is, op welke juridische basis moeten ze dan meebetalen? Als de pijp eigendom van TS is, is het onderhoud (en vervanging) dan niet gewoon voor hem?

Het is niet ondenkbaar dat TS in zijn akte van levering een erfdienstbaarheid heeft. Ter illustratie:

quote:
Afvoer regenwater en drop:
overeenkomstig de aan te brengen goten, leidingen en putten en mede inhoudende de verplichting van het lijdend erf het overlopende water van de daken van de op heersende erven gebouwde opstallen te ontvangen
Schotjes mogen in zo'n geval dus niet :N
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_207817249
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2023 09:49 schreef blomke het volgende:

[..]
Buren hebben geen eigen uitloop in hun deel van de goot? Jouw pijp vervangen, en schot in de goot plaatsen op de erfscheiding; pas weghalen als ze mee betalen.
Ik zou dit niet doen. Voor mijn gevoel werkt dit alleen maar escalerend, en voor die paar tientjes ga ik de goede verstandhouding met mijn buren niet riskeren. Ik zou het vervangen, en daarna langsgaan met de vraag of de buren mee willen betalen. Al die extra inspanningen om dat schot te plaatsen, of later weer ter verwijderen..
  donderdag 2 februari 2023 @ 17:48:29 #18
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_207822175
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2023 10:51 schreef zuchtje het volgende:

[..]
Ik zou dit niet doen. Voor mijn gevoel werkt dit alleen maar escalerend, en voor die paar tientjes ga ik de goede verstandhouding met mijn buren niet riskeren. Ik zou het vervangen, en daarna langsgaan met de vraag of de buren mee willen betalen. Al die extra inspanningen om dat schot te plaatsen, of later weer ter verwijderen..
En nog leuker, welke kant denk je dat het water op gaat als het overloopt? Kan net zo goed keihard bij TS naar binnen komen.

Sowieso,hebben het over uurtje werk en 10 meter pvc pijp oid?
Dum de dum
pi_207826134
quote:
Hoe goed is je relatie met de buren? Is de afvoer aan de achterzijde niet toevallig precies andersom zodat de buren de afvoerpijp hebben?
quote:
Bij ons heeft het ene huis een regenpijp aan de voorkant, het andere huis aan de achter kant. En zo het hele rijtje om en om. Iedereen heeft dus de "kosten" van 1 regenpijp. Is dat bij jullie ook niet het geval ?
Dat is het geval, en zo hebben we het inderdaad afgesproken. We betalen beiden een zijde. Goeie tip.
pi_207826837
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2023 21:56 schreef Shockwave12 het volgende:

[..]
[..]
Dat is het geval, en zo hebben we het inderdaad afgesproken. We betalen beiden een zijde. Goeie tip.
Zo heb je het afgesproken - hoe bedoel je dat?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_207827250
Hier om ruzie gehad met onze nu ex buren, hun waren bezig met de regen afvoer, omdat de straat toch open lag gevraagde als ze de onze er ook op wilden plaatsen ( mooie afwerking ging om zo'n 20 cm extra)

Prima wilden ze wel doen, nu heb ik behoorlijk wat inzicht met pvc leidingwerk vanwege mijn aquariums in de loop der jaren, ik kon zelf al inschatten wat je er voor nodig had en dat zou rond de 10 euro (hoog ingeschat ) krijgen we later geen rekening van een fucking 75 euro, man man man heb gevraagd wat ze gebruikt hadden voor die 20 cm extra ( 2 t split 2 knie en wat rechte stukjes zo zou ik het gedaan hebben ) ze lieten de rekening zien ja van het geheel... Gevraagd voor foto"s of waarom ze mij niet even hadden geroepen ( zat toen met 2 maanden oude zoon thuis ) ja als je iets met de buren doet, blijf er bij maak foto's en communiceer en beslis met elkaar en nee ik heb niet betaald, ze waren niet eerlijk en open en ik vertrouwde ze blijkbaar toch te veel.
pi_207827606
quote:
1s.gif Op donderdag 2 februari 2023 23:21 schreef Aloria het volgende:
Hier om ruzie gehad met onze nu ex buren, hun waren bezig met de regen afvoer, omdat de straat toch open lag gevraagde als ze de onze er ook op wilden plaatsen ( mooie afwerking ging om zo'n 20 cm extra)

Prima wilden ze wel doen, nu heb ik behoorlijk wat inzicht met pvc leidingwerk vanwege mijn aquariums in de loop der jaren, ik kon zelf al inschatten wat je er voor nodig had en dat zou rond de 10 euro (hoog ingeschat ) krijgen we later geen rekening van een fucking 75 euro, man man man heb gevraagd wat ze gebruikt hadden voor die 20 cm extra ( 2 t split 2 knie en wat rechte stukjes zo zou ik het gedaan hebben ) ze lieten de rekening zien ja van het geheel... Gevraagd voor foto"s of waarom ze mij niet even hadden geroepen ( zat toen met 2 maanden oude zoon thuis ) ja als je iets met de buren doet, blijf er bij maak foto's en communiceer en beslis met elkaar en nee ik heb niet betaald, ze waren niet eerlijk en open en ik vertrouwde ze blijkbaar toch te veel.
75 euro... ik zou er geen burenruzie voor over hebben, dan zit je daar jarenlang mee opgescheept.
pi_207829448
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2023 23:59 schreef FordSierra het volgende:

[..]
75 euro... ik zou er geen burenruzie voor over hebben, dan zit je daar jarenlang mee opgescheept.
Ik wel, ik vind eerlijkheid belangrijker, daarna hebben ze er nog 6 maanden gewoond en zijn verhuist, nergens last van gehad.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')