abonnement bol.com Unibet Coolblue
  maandag 30 januari 2023 @ 04:35:30 #1
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_207773199
quote:
Waarom het conflict tussen Isral en de Palestijnen (weer) escaleert

De dagenlange onrust in Jeruzalem en de Gazastrook bereikte maandagavond een kookpunt, toen Isral en de Palestijnse Hamasbeweging elkaar met raketten beschoten. Wat is er aan de hand in het gebied? En waarom is het juist nu weer onrustig?



De oorzaken voor het escalerende geweld zijn een lastig te ontwarren kluwen. In de kern komt het erop neer dat de huidige protesten worden aangejaagd door Palestijnse jongeren. Zij hebben weinig op met de gevestigde orde in de Palestijnse gebieden, waardoor de Palestijnse autoriteiten weinig grip op hen hebben.

De crisis van de afgelopen week begon met gewelddadige protesten in Jeruzalem. Die worden genspireerd door een slepende juridische strijd over de woninguitzettingen van zestig Palestijnse gezinnen in de oostelijke wijk Sheikh Jarrah. Joodse kolonisten claimen de grond waarop hun woningen staan. De kwestie ligt nu bij het Isralisch Hooggerechtshof, maar dat buigt zich er voorlopig niet over, vanwege het geweld.

Jeruzalem is formeel gescheiden in een westelijk Isralisch deel en een oostelijk Palestijns deel. In de praktijk is het oostelijke deel een lappendeken van Palestijnse gebiedjes en Joodse nederzettingen. Op de Tempelberg in de Oude Stad liggen joodse en islamitische heiligdommen, waar spanningen met grote regelmaat tot uitbarsting komen.

De protesten worden voornamelijk gecordineerd via sociale media en de beweging heeft geen duidelijke leiders. Dat maakt het verminderen van de spanningen lastig: de Isralische regering kan de Palestijnse Autoriteit (PA) wel bellen om te praten, maar als Palestijnse jongeren die negeren heeft dat weinig zin.

Tegelijkertijd probeert de terroristische groepering Hamas, die de scepter zwaait in de Gazastrook, de spanningen juist op te zwepen. Raketaanvallen op Isralisch grondgebied vanuit Gaza worden beantwoord met Isralische bombardementen.

Er wordt gevreesd voor een derde Intifada, een term voor brede volksopstanden tegen de Isralische bezetting in de Palestijnse gebieden. Hamas en Iran (waarover later meer) zien dat wel zitten, maar voor de andere belangrijke spelers in het conflict is zo'n opstand een minder aantrekkelijk vooruitzicht.

LEES VERDER BIJ BRON


https://www.nu.nl/buitenl(...)-weer-escaleert.html

Iron Dome missiles on the left and rockets fired from Gaza on the right.

quote:
Hamas vuurt raketten af op Tel Aviv in antwoord op Isralische luchtaanval

Palestijnen hebben raketten afgevuurd op de Isralische hoofdstad Tel Aviv en omgeving. Volgens de Palestijnse beweging Hamas ging het om zo'n 130 projectielen.

In Tel Aviv gingen de sirenes af en waren explosies te horen. Een Isralische zender meldde zeker een dode. Ook is er sprake van gewonden. In Holon, pal ten zuiden van de stad, werd een bus geraakt. Alle vluchten vanaf luchthaven Ben Gurion in Tel Aviv zijn opgeschort.

Volgens Hamas was de actie bedoeld als vergelding voor een luchtaanval kort daarvoor van Isral op de Palestijnse Gazastrook. Daarbij stortte een torenflat in waarin een kantoor van Hamas was gevestigd. De personen in het appartementencomplex waren voor de aanval gewaarschuwd.

Het geweld tussen Isral en de Palestijnen is sinds enkele dagen opgelaaid omdat de Isralirs tientallen Palestijnen uit hun woningen in bezet Oost-Jeruzalem willen zetten om daar Joodse kolonisten te vestigen. De Palestijnen bestookten Isral al met honderden raketten. Isral op zijn beurt neemt Hamas-doelwitten in de dichtbevolkte Gazastrook onder vuur.

De jongste escalatie kostte al enkele tientallen mensen het leven, vooral aan Palestijnse kant.
https://www.nu.nl/buitenl(...)che-luchtaanval.html
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_207773246
Waarom het escaleert? Het is nooit gestopt. Sinds de jaren 40 stellen kolonisten land en verhagen ze de oorspronkelijke bewoners met geweld.
  maandag 30 januari 2023 @ 06:07:37 #3
14513 SilverMane
It`s all about the Mammon
pi_207773249
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 06:01 schreef Chadi het volgende:
Waarom het escaleert? Het is nooit gestopt. Sinds de jaren 40 stellen kolonisten land en verhagen ze de oorspronkelijke bewoners met geweld.
Deze over simplificatie is ook gewoon onderdeel van het probleem.
Je bent geen dwaas als je opgeeft wat je niet kunt vasthouden om te krijgen wat je nooit meer afgenomen kan worden.
pi_207773258
quote:
1s.gif Op maandag 30 januari 2023 06:07 schreef SilverMane het volgende:

[..]
Deze over simplificatie is ook gewoon onderdeel van het probleem.
Vanuit Isralische propaganda gezien is dat natuurlijk niet wenselijk.
Als je simpel blijft, is het gevaar dat de rest van de wereld de situatie echt begrijpt en dan in het ergste geval Palestijnse zijde kiest. De zionistische natte droom moet wel in leven blijven ten koste van de Palestijnen.
Je moet Palestijnen uit hun huizen kunnen verjagen, uitmoorden en degraderen tot tweederangsburgers en dan alsnog in de slachtofferrol blijven.

Isreal moet je net als Rusland aanpakken tot ze iedere centimeter gepikt land terug geven. Zodra ze dat gedaan hebben is het conflict over.
pi_207773299
quote:
1s.gif Op maandag 30 januari 2023 06:23 schreef Chadi het volgende:

[..]
Vanuit Isralische propaganda gezien is dat natuurlijk niet wenselijk.
Als je simpel blijft, is het gevaar dat de rest van de wereld de situatie echt begrijpt en dan in het ergste geval Palestijnse zijde kiest. De zionistische natte droom moet wel in leven blijven ten koste van de Palestijnen.
Je moet Palestijnen uit hun huizen kunnen verjagen, uitmoorden en degraderen tot tweederangsburgers en dan alsnog in de slachtofferrol blijven.

Isreal moet je net als Rusland aanpakken tot ze iedere centimeter gepikt land terug geven. Zodra ze dat gedaan hebben is het conflict over.
Hebben de Palestijnen in het verleden niet tot 3 keer over een voorstel geweigerd waarbij ze een eigen soevereine staat hadden kunnen stichten en toegang kregen tot Israel?
pi_207773718
quote:
1s.gif Op maandag 30 januari 2023 06:23 schreef Chadi het volgende:

[..]
Vanuit Isralische propaganda gezien is dat natuurlijk niet wenselijk.
Als je simpel blijft, is het gevaar dat de rest van de wereld de situatie echt begrijpt en dan in het ergste geval Palestijnse zijde kiest. De zionistische natte droom moet wel in leven blijven ten koste van de Palestijnen.
Je moet Palestijnen uit hun huizen kunnen verjagen, uitmoorden en degraderen tot tweederangsburgers en dan alsnog in de slachtofferrol blijven.

Isreal moet je net als Rusland aanpakken tot ze iedere centimeter gepikt land terug geven. Zodra ze dat gedaan hebben is het conflict over.
En wat beschouw jij als gepikt land? Vanaf wanneer tel je? De grenzen van 1967, of die van 1948, of beschouw je al het land wat ooit bij Isral is gevoegd, als gepikt?
Intolerant voor intolerantie, haat haat
pi_207773897
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 06:52 schreef Dusthor92 het volgende:

[..]
Hebben de Palestijnen in het verleden niet tot 3 keer over een voorstel geweigerd waarbij ze een eigen soevereine staat hadden kunnen stichten en toegang kregen tot Israel?
Oekrane weigert nu ook de Donbas op te geven.

Dat waren oplossingen waarbij de vluchtelingen geen toegang kregen op terugkeer en waarbij de nederzettingen en aparte status zouden krijgen waardoor het bijna niet te doen wat. Verder hebben de Palestijnen altijd gezegd dat ze konden leven met de 67 grenzen. Dat is al een levensgrote compromis van een volk met zijn groot hart. Ze staan daarmee een heel groot stuk af van wat van hun is en met geweld is afgepakt.
pi_207773956
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 08:37 schreef Cuendillar het volgende:

[..]
En wat beschouw jij als gepikt land? Vanaf wanneer tel je? De grenzen van 1967, of die van 1948, of beschouw je al het land wat ooit bij Isral is gevoegd, als gepikt?
Bijna qlles is gepikt. En daar waar het gekocht is of gekregen is, is er geen legitimiteit om het tot een apart land te benoemen.

De Palestijnen kunnen leven met 67. En als zij daarmee kunnen leven en vrede kunnen hebben waarom niet.
Ik denk zelfs dat een twee Staten oplossing niet langer haalbaar is. Alles in 1 democratische staat wat iedereen gelijk is.
pi_207774171
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 09:03 schreef Chadi het volgende:

[..]
Bijna qlles is gepikt. En daar waar het gekocht is of gekregen is, is er geen legitimiteit om het tot een apart land te benoemen.

De Palestijnen kunnen leven met 67. En als zij daarmee kunnen leven en vrede kunnen hebben waarom niet.
Ik denk zelfs dat een twee Staten oplossing niet langer haalbaar is. Alles in 1 democratische staat wat iedereen gelijk is.
Okay, 1967 dus.

Maar de Palestijnen zijn niet bij machte dit af te dwingen. Niemand is dat. De enige manier is praten met Isral, maar dat gebeurt niet. Dus hoe zie jij voor je dat dit gaat gebeuren?
Intolerant voor intolerantie, haat haat
pi_207774953
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 09:26 schreef Cuendillar het volgende:

[..]
Okay, 1967 dus.

Maar de Palestijnen zijn niet bij machte dit af te dwingen. Niemand is dat. De enige manier is praten met Isral, maar dat gebeurt niet. Dus hoe zie jij voor je dat dit gaat gebeuren?
Als jij aangeeft dat het opgelost moet worden via diplomatieke kanalen waarom houdt israel zich niet aan de 67 grenzen en de VN resoluties.

Wat vind je daarvan? Hoe zie jij het?
pi_207775148
quote:
1s.gif Op maandag 30 januari 2023 06:23 schreef Chadi het volgende:

[..]
Vanuit Isralische propaganda gezien is dat natuurlijk niet wenselijk.
Als je simpel blijft, is het gevaar dat de rest van de wereld de situatie echt begrijpt en dan in het ergste geval Palestijnse zijde kiest. De zionistische natte droom moet wel in leven blijven ten koste van de Palestijnen.
Je moet Palestijnen uit hun huizen kunnen verjagen, uitmoorden en degraderen tot tweederangsburgers en dan alsnog in de slachtofferrol blijven.

Isreal moet je net als Rusland aanpakken tot ze iedere centimeter gepikt land terug geven. Zodra ze dat gedaan hebben is het conflict over.
De vergelijking is onjuist. We zijn bezig te voorkomen dat Rusland land aan het stelen is. Ze moeten de oorlog verliezen. Israel heeft de oorlogen gewonnen. Het is volstrekte kolder om daar nog te gaan interveniren, zodat ze het 'gestolen' (ik zeg liever gewonnen) land 'teruggeven' aan Arabieren.
pi_207775194
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 10:34 schreef Chadi het volgende:

[..]
Als jij aangeeft dat het opgelost moet worden via diplomatieke kanalen waarom houdt israel zich niet aan de 67 grenzen en de VN resoluties.

Wat vind je daarvan? Hoe zie jij het?
De VN is niets meer dan een verzameling van landen die stemmingen uitgeven. Veel stemmingen die negatief zijn voor Israel, worden geblokkeerd door de VS. Dat vetorecht is toch evengoed onderdeel van de legaliteit van de VN?
pi_207776099
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 10:51 schreef theunderdog het volgende:

[..]
De vergelijking is onjuist. We zijn bezig te voorkomen dat Rusland land aan het stelen is. Ze moeten de oorlog verliezen. Israel heeft de oorlogen gewonnen. Het is volstrekte kolder om daar nog te gaan interveniren, zodat ze het 'gestolen' (ik zeg liever gewonnen) land 'teruggeven' aan Arabieren.
Dus als Rusland in Kiev staat dan houdt het op?
pi_207776156
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 11:53 schreef Chadi het volgende:

[..]
Dus als Rusland in Kiev staat dan houdt het op?
Er staan lijkt mij nog niet genoeg. Maar als Rusland de oorlog wint, effectief Oekrane bezet, dan moeten wij gaan afwegen of het 'bevrijden' van Oekrane niet te nadelig voor ons gaat zijn.
pi_207776178
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 10:34 schreef Chadi het volgende:

[..]
Als jij aangeeft dat het opgelost moet worden via diplomatieke kanalen waarom houdt israel zich niet aan de 67 grenzen en de VN resoluties.

Wat vind je daarvan? Hoe zie jij het?
PRAAT EROVER!!!
Intolerant voor intolerantie, haat haat
pi_207779381
quote:
8s.gif Op maandag 30 januari 2023 12:00 schreef Cuendillar het volgende:

[..]
PRAAT EROVER!!!
Je kan wel blijven lullen naar als je je huid, huis en land verliest, levert praten net zoveel op als niet.
pi_207779410
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 15:19 schreef Chadi het volgende:

[..]
Je kan wel blijven lullen naar als je je huid, huis en land verliest, levert praten net zoveel op als niet.
WELKOM IN DE WERELD. :D

Ik meen het. Het enige dat helpt is praten. Want daar komt het uiteindelijk toch altijd op neer. En hoe eerder je het doet, hoe minder doden er vallen.

Maar als dat niet gebeurt, dan wordt er niets opgelost. Er ontstaat haat, waardoor mensen zich afsluiten voor het gesprek. Er blijven doden vallen tot iedereen tot aan de knien in het bloed staat en volledig is afgestompt. De haat heeft dan alleen maar voor dood en verderf gezorgd en niets anders dan dat, want een oplossing is er niet. En dan kijkt men om zich heen en walgt van al die doden - en gaan weer praten om tot een oplossing te komen.

Wat ze uiteraard al vanaf moment 1 hadden moeten doen. :(

[ Bericht 27% gewijzigd door Cuendillar op 30-01-2023 16:04:38 ]
Intolerant voor intolerantie, haat haat
pi_207782541
Netanyahu komt binnenkort met een endlosung voor het Palestijnse probleem :')
quote:
"werkt aan het sluiten van het dossier van het Arabisch-Isralische conflict, wat ons ook zou helpen een oplossing te vinden met onze Palestijnse buren."1
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_207793961
quote:
10s.gif Op maandag 30 januari 2023 19:20 schreef Slayage het volgende:
Netanyahu komt binnenkort met een endlosung voor het Palestijnse probleem :')
[..]

Het houdt een keer op met het hanteren van de status-quo.

Het was wachten hierop.
pi_207794026
Geen zinnig woord meer over te zeggen.

Alles is al een keer gezegd in de tijd waarin het speelt en het zal nooit stoppen.

Het beste wat er kan gebeuren is dat er een gematigde regering komt en dan is het weer een x aantal jaren stabieler, om vervolgens weer een Netanyahu te krijgen.
pi_207794058
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 17:24 schreef Beathoven het volgende:
Geen zinnig woord meer over te zeggen.

Alles is al een keer gezegd in de tijd waarin het speelt en het zal nooit stoppen.

Het beste wat er kan gebeuren is dat er een gematigde regering komt en dan is het weer een x aantal jaren stabieler, om vervolgens weer een Netanyahu te krijgen.
Het is een diep treurig conflict.
pi_207794190
"Palestijnen hebben raketten gelanceerd"... Hou toch op, Hamas lanceert die dingen. De Palestijnse bevolking en autoriteit hebben al tig keer gevraagd daar mee te stoppen.

Die lafbekken lanceren ook nooit raketten vanaf hun eigen dak, verheerlijken aanslagen, en probeer in Gaza maar eens tegen Hamas te protesteren.....
pi_207794669
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 17:17 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Het houdt een keer op met het hanteren van de status-quo.

Het was wachten hierop.
Zou maar niet te veel verwachten van de beste man.

Ik herinner me het afscheids verslag van eddo Rosenthal, die jaren lang correspondent was voor de nos in Isral , de vraag werd gesteld , of hij hoopvol was op vrede in de regio. Hij zei zoiets als, "een settlement van 1 staat voor zowel joden als Palestijnen is in de praktijk onmogelijk, omdat beide volkeren totaal iets anders willen met het land en een 2 staten oplossing zie ik alleen gebeuren als de VS Isral dwingt om een twee staten oplossing te accepteren en dat zie ik ook niet gebeuren" hij was niet echt positief.
Er is sindsdien niks veranderd in het voordeel van een settlement omdat Isral geen belang heeft bij een twee staten oplossing. De status quo waar Isral de West Bank blijft koloniseren en beetje voor beetje inpikt en waar Gaza als een openlucht gevangenis dient, is veel meer in het belang van Isral. Zo blijven ze bijna volledige controle uitoefenen op de Palestijnen. Dat de Palestijnen straks een eigen soevereine staat hebben dat in theorie gelijk is aan Isral is een doomscenario voor Isral en gaat daarom ook niet gebeuren.

Dit is een fascinerende interview met Rosenthal van een paar jaar terug. https://www.vpro.nl/progr(...)ook-heel-somber.html

Niet eerder had ik zo sterk het gevoel correspondent te zijn in een land dat is gedoemd om uiteindelijk te verdwijnen.’
‘Ik bn ook heel somber. Ik denk dat Isral naar de knoppen gaat. Niet alleen door de dreiging van buitenaf. In Isral wonen ruim een miljoen Arabieren. Zij worden al bijna zestig jaar door de overheid gediscrimineerd. Als dat niet verandert, betekent dat het einde van het land. Want die mensen zullen in opstand komen. En terecht. In Nederland heeft iedere Nederlander in principe dezelfde rechten. Veel Isralische politici zeggen: Isral is een land voor Joodse staatsburgers. Die gaan dus voor. Dat is een rampzalige gedachte. Isral dreigt aan zichzelf ten onder te gaan.’
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_207794684
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 17:24 schreef Beathoven het volgende:

Het beste wat er kan gebeuren is dat er een gematigde regering komt en dan is het weer een x aantal jaren stabieler, om vervolgens weer een Netanyahu te krijgen.
Dit is inderdaad een cyclus dat zich herhaalt om de zoveel tijd.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_207794718
quote:
10s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 18:26 schreef Slayage het volgende:

[..]
Zou maar niet te veel verwachten van de beste man.

Ik herinner me het afscheids verslag van eddo Rosenthal, die jaren lang correspondent was voor de nos in Isral , de vraag werd gesteld , of hij hoopvol was op vrede in de regio. Hij zei zoiets als, "een settlement van 1 staat voor zowel joden als Palestijnen is in de praktijk onmogelijk, omdat beide volkeren totaal iets anders willen met het land en een 2 staten oplossing zie ik alleen gebeuren als de VS Isral dwingt om een twee staten oplossing te accepteren en dat zie ik ook niet gebeuren" hij was niet echt positief.
Er is sindsdien niks veranderd in het voordeel van een settlement omdat Isral geen belang heeft bij een twee staten oplossing. De status quo waar Isral de West Bank blijft koloniseren en beetje voor beetje inpikt en waar Gaza als een openlucht gevangenis dient, is veel meer in het belang van Isral. Zo blijven ze bijna volledige controle uitoefenen op de Palestijnen. Dat de Palestijnen straks een eigen soevereine staat hebben dat in theorie gelijk is aan Isral is een doomscenario voor Isral en gaat daarom ook niet gebeuren.

Dit is een fascinerende interview met Rosenthal van een paar jaar terug. https://www.vpro.nl/progr(...)ook-heel-somber.html

Niet eerder had ik zo sterk het gevoel correspondent te zijn in een land dat is gedoemd om uiteindelijk te verdwijnen.’
‘Ik bn ook heel somber. Ik denk dat Isral naar de knoppen gaat. Niet alleen door de dreiging van buitenaf. In Isral wonen ruim een miljoen Arabieren. Zij worden al bijna zestig jaar door de overheid gediscrimineerd. Als dat niet verandert, betekent dat het einde van het land. Want die mensen zullen in opstand komen. En terecht. In Nederland heeft iedere Nederlander in principe dezelfde rechten. Veel Isralische politici zeggen: Isral is een land voor Joodse staatsburgers. Die gaan dus voor. Dat is een rampzalige gedachte. Isral dreigt aan zichzelf ten onder te gaan.’
Je lijkt mijn: 'het is een keer klaar met de status quo' te begrijpen als 'er komt vrede'..

Integendeel. Ik verwacht persoonlijk een humanitaire ramp. Grootschalige deportaties. En Israel gaat dat 'winnen'. Want wat willen de Palestijnen precies doen? met welke 'opstand' verwacht je dat ze de koers kunnen veranderen?
pi_207795064
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 18:30 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Je lijkt mijn: 'het is een keer klaar met de status quo' te begrijpen als 'er komt vrede'..

Integendeel. Ik verwacht persoonlijk een humanitaire ramp. Grootschalige deportaties. En Israel gaat dat 'winnen'. Want wat willen de Palestijnen precies doen? met welke 'opstand' verwacht je dat ze de koers kunnen veranderen?
Ik zag een keer een conferentie waar een voormalige hoge pief van het Isralische leger aangaf, dat de Isralische defensie gestoeld is op 3 pijlers, het conventionele militaire gevaar van externe machten, het gevaar dat komt van Palestijnse groeperingen in de West Bank en Gaza en het gevaar van de Palestijnen van binnen Isral. Hij zei over dat laatste punt willen we het niet over hebben omdat het zo erg is, maar we zijn er op voorbereid. En dan doelt hij waarschijnlijk op interneringskampen en deportaties. Ik zie eerder dat alle Palestijnen uit Isral en bezette gebieden worden gedeporteerd worden dan dat we "vrede" krijgen.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_207796964
quote:
10s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 18:57 schreef Slayage het volgende:

[..]
Ik zag een keer een conferentie waar een voormalige hoge pief van het Isralische leger aangaf, dat de Isralische defensie gestoeld is op 3 pijlers, het conventionele militaire gevaar van externe machten, het gevaar dat komt van Palestijnse groeperingen in de West Bank en Gaza en het gevaar van de Palestijnen van binnen Isral. Hij zei over dat laatste punt willen we het niet over hebben omdat het zo erg is, maar we zijn er op voorbereid. En dan doelt hij waarschijnlijk op interneringskampen en deportaties. Ik zie eerder dat alle Palestijnen uit Isral en bezette gebieden worden gedeporteerd worden dan dat we "vrede" krijgen.
Ja precies. Maar dan heeft Eddo Rosenthal toch ongelijk? Israel gaat daar niet aan onderdoor , hoor. De palestijnen zullen het verliezen.
  dinsdag 31 januari 2023 @ 21:57:44 #28
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_207798572
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 06:01 schreef Chadi het volgende:
Waarom het escaleert? Het is nooit gestopt. Sinds de jaren 40 stellen kolonisten land en verhagen ze de oorspronkelijke bewoners met geweld.
Sinds de jaren veertig? Een halve eeuw eerder begon het al. Zoals iemand hier al zei: een deel van het probleem zijn oversimplificaties zoals deze, helemaal als ze decennia ernaast zitten met hun feiten.

Nu wil ik niet ontkennen dat er mensen van hun land verjaagd zijn of zo en dat er niks mis is met de behandeling van de Palestijnen, maar een kreet als "de kolonisten stelen land" gaat eraan voorbij dat er ook gewoon door reguliere immigratie en verkoop land in bezit is gekomen n dat dit vele keren met geweld vanuit de Arabische hoek weer is beantwoord, wat een tegenreactie die steeds georganiseerder werd in gang zette, die zijn momentum greep na WOII.

En nee, dit is geen ingewikkeld complot of een geniale ontstaansmythe, maar gewoon een overkokende regio zoals veel vaker is gezien en nog steeds wordt gezien, alleen heeft een historisch onderliggende partij aan het langste eind getrokken dit keer, en dan ook nog eentje die op een zeer gevoelige plek drukt, waarna een hoop mensen diezelfde plek uit zijn gaan melken om er politiek voordeel uit te slepen, met dus een hele rits aan dit soort uitspraken die pootjes hebben gekregen tot gevolg.
pi_207801275
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 21:57 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Sinds de jaren veertig? Een halve eeuw eerder begon het al. Zoals iemand hier al zei: een deel van het probleem zijn oversimplificaties zoals deze, helemaal als ze decennia ernaast zitten met hun feiten.

Nu wil ik niet ontkennen dat er mensen van hun land verjaagd zijn of zo en dat er niks mis is met de behandeling van de Palestijnen, maar een kreet als "de kolonisten stelen land" gaat eraan voorbij dat er ook gewoon door reguliere immigratie en verkoop land in bezit is gekomen n dat dit vele keren met geweld vanuit de Arabische hoek weer is beantwoord, wat een tegenreactie die steeds georganiseerder werd in gang zette, die zijn momentum greep na WOII.

En nee, dit is geen ingewikkeld complot of een geniale ontstaansmythe, maar gewoon een overkokende regio zoals veel vaker is gezien en nog steeds wordt gezien, alleen heeft een historisch onderliggende partij aan het langste eind getrokken dit keer, en dan ook nog eentje die op een zeer gevoelige plek drukt, waarna een hoop mensen diezelfde plek uit zijn gaan melken om er politiek voordeel uit te slepen, met dus een hele rits aan dit soort uitspraken die pootjes hebben gekregen tot gevolg.
Dat zijn allemaal argumenten die de werkelijkheid te kort doen. Er is zo weinig land gekocht dat het niet noemenswaardig is. Hoe komen ze aan de rest. Ja, gejat! En geeft ze dat het recht om een land te stichten waar de lokale oorspronkelijk bevolking het niet wil en in bezettingsgevecht was met de Engelsen. Absoluut niet!

Dan kan je inderdaad concluderen dat het zionisme veel eerder die kant op is gegaan en met de terroristische aanslagen in het midden oosten de boel probeerde te saboteren en een stichting van de staat aan het voorbereiden was. En natuurlijk, Er waren gewoon joodse dorpen die zichzelf overigens nog steeds Palestijnse joden noemen. Maar dat komt niet in de buurt bij alle illegale immigratie of kolonialisme.. (Geef het beestje maar een naam) die daar voor onrust zorgde in de twee, drie decennia voor de tweede wereldoorlog.

Het grote jatten,uitmoorden en verdrijven is het probleem en de kern van het verhaal. Al het andere is bijzaak.

Als ik je vandaag je huis uitzet met geweld en je beklad mijn nieuwe huis daarna. Dan is het probleem niet dat je mijn nieuwe huis beklad maar dat ik jouw woning mezelf toe heb geigend op onjuiste wijze.

Ik begrijp het ook wel vanuit zionistisch oogpunt omdat je het zo ingewikkeld mogelijk moet maken dat een normaal persoon het niet meer kan volgen. Het is niet ingewikkeld. Rusland moet uit Oekrane en de zionisten uit Palestina.

De enige manier om deze impasse te doorbreken is te erkennen wat je (Isreal) daar gedaan hebt om zo'n staat te stichten en hen die onrecht is aangedaan of wordt aangedaan, recht te doen. Al het andere zal vroeg of laat mislukken.
pi_207801354
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 06:53 schreef Chadi het volgende:

[..]
Dat zijn allemaal argumenten die de werkelijkheid te kort doen. Er is zo weinig land gekocht dat het niet noemenswaardig is. Hoe komen ze aan de rest. Ja, gejat! En geeft ze dat het recht om een land te stichten waar de lokale oorspronkelijk bevolking het niet wil en in bezettingsgevecht was met de Engelsen. Absoluut niet!

Dan kan je inderdaad concluderen dat het zionisme veel eerder die kant op is gegaan en met de terroristische aanslagen in het midden oosten de boel probeerde te saboteren en een stichting van de staat aan het voorbereiden was. En natuurlijk, Er waren gewoon joodse dorpen die zichzelf overigens nog steeds Palestijnse joden noemen. Maar dat komt niet in de buurt bij alle illegale immigratie of kolonialisme.. (Geef het beestje maar een naam) die daar voor onrust zorgde in de twee, drie decennia voor de tweede wereldoorlog.

Het grote jatten,uitmoorden en verdrijven is het probleem en de kern van het verhaal. Al het andere is bijzaak.

Als ik je vandaag je huis uitzet met geweld en je beklad mijn nieuwe huis daarna. Dan is het probleem niet dat je mijn nieuwe huis beklad maar dat ik jouw woning mezelf toe heb geigend op onjuiste wijze.
Is het nou zo langzamerhand niet eens tijd om deze argumenten tegen het licht te houden en te checken op waarheid, correctheid, relevantie etcetera?

Ze kloppen niet voor het grootste deel.

Dat is volgens mij ook al zo vaak aangetoond in deze topics, maar de tegenstanders van Isral zijn daar doof voor, lijkt het wel.

Hoeveel doden zijn er nog voor nodig voor de ogen eens opengaan? 1000? 10.000? Een miljoen? :{
quote:
Ik begrijp het ook wel vanuit zionistisch oogpunt omdat je het zo ingewikkeld mogelijk moet maken dat een normaal persoon het niet meer kan volgen. Het is niet ingewikkeld. Rusland moet uit Oekrane en de zionisten uit Palestina.

De enige manier om deze impasse te doorbreken is te erkennen wat je (Isreal) daar gedaan hebt om zo'n staat te stichten en hen die onrecht is aangedaan of wordt aangedaan, recht te doen. Al het andere zal vroeg of laat mislukken.
Een bittere waarheid is dat dit eisen zijn van een winnaar.

De Palestijnen zijn de winnaar niet... Ze zijn de verliezer. :{

Ik blijf erbij: de enige oplossing is praten. En dat betekent niet alleen je eigen misleide eisen op tafel leggen, maar luisteren naar wat de andere zijde te zeggen heeft.

[ Bericht 3% gewijzigd door Cuendillar op 01-02-2023 10:14:20 ]
Intolerant voor intolerantie, haat haat
  Moderator woensdag 1 februari 2023 @ 16:44:03 #31
8781 crew  Frutsel
pi_207806983
Sirenes gaan weer af... nieuw rondje raketten lijkt er aan te komen...
twitter
pi_207807624
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 21:57 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Sinds de jaren veertig? Een halve eeuw eerder begon het al. Zoals iemand hier al zei: een deel van het probleem zijn oversimplificaties zoals deze, helemaal als ze decennia ernaast zitten met hun feiten.

Nu wil ik niet ontkennen dat er mensen van hun land verjaagd zijn of zo en dat er niks mis is met de behandeling van de Palestijnen, maar een kreet als "de kolonisten stelen land" gaat eraan voorbij dat er ook gewoon door reguliere immigratie en verkoop land in bezit is gekomen n dat dit vele keren met geweld vanuit de Arabische hoek weer is beantwoord, wat een tegenreactie die steeds georganiseerder werd in gang zette, die zijn momentum greep na WOII.

En nee, dit is geen ingewikkeld complot of een geniale ontstaansmythe, maar gewoon een overkokende regio zoals veel vaker is gezien en nog steeds wordt gezien, alleen heeft een historisch onderliggende partij aan het langste eind getrokken dit keer, en dan ook nog eentje die op een zeer gevoelige plek drukt, waarna een hoop mensen diezelfde plek uit zijn gaan melken om er politiek voordeel uit te slepen, met dus een hele rits aan dit soort uitspraken die pootjes hebben gekregen tot gevolg.
De wereld is de westerlingen dankbaar voor de vele ideologien die ze in de wereld hebben gelanceerd. Het nationalisme is er 1 van en is direct verantwoordelijk voor heel veel ellende op de wereld inclusief de Isral Palestina conflict. En het conflict waar jij regelmatig naar verwijst, waar de Armeense nationalisten met de Turkse nationalisten clashten.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_207807668
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 06:53 schreef Chadi het volgende:

[..]
Dat zijn allemaal argumenten die de werkelijkheid te kort doen. Er is zo weinig land gekocht dat het niet noemenswaardig is.
Ja dat gekochte land non argument herhalen Isral adepten altijd. Alsof wanneer Turken in Nederland maar genoeg vierkante meters land kopen, dat ze dan op een gegeven moment het recht hebben om een soevereine staat te kunnen uitroepen :D
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_207807701
quote:
10s.gif Op woensdag 1 februari 2023 17:53 schreef Slayage het volgende:

[..]
Ja dat gekochte land non argument herhalen Isral adepten altijd. Alsof wanneer Turken in Nederland maar genoeg vierkante meters land kopen, dat ze dan op een gegeven moment het recht hebben om een soevereine staat te kunnen uitroepen :D
Dat zou op vakantie naar Turkije wel een stuk dichter bij huis brengen. :D
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
  woensdag 1 februari 2023 @ 18:08:55 #35
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_207807855
"Isral-adepten"?
Ik vind het veelzeggend dat elk tegengeluid meteen in dat hokje gepropt moet worden.

En de realiteit en de omstandigheden zijn hier behoorlijk anders dan in dat gebied in die tijd dus inderdaad, het is geen argument dat als nationaliteit X op het grondgebied van een soevereine, stabiele staat Y genoeg grond koopt, dat X dan een onafhankelijke staat mag uitroepen.

Wat ik probeerde te zeggen was dat het beeld van "al het land is gestolen door joden die er niet woonden" niet klopt. Niet al het land, er woonden wel degelijk joden, sinds het einde van de 19e eeuw immigreerden die in steeds grotere getale en dan is er dus de discussie over wanneer een aandeel van de bevolking hoog genoeg is om nationalisme te rechtvaardigen, de gewelddadige tegenreactie vanuit de Arabieren, de halve complottheorie dat de Britten dit hebben gestimuleerd om de Arabieren dwars te zitten, de omstandigheden van de uiteindelijke Nakba, hoe het recht op terugkeer scheef is gelopen en welke landen inclusief maar niet uitsluitend Isral daar een rol in hebben gespeeld.

Het beeld van "alles is zomaar afgepakt en ze zijn zomaar verjaagd" klopt gewoon echt niet.

Maar goed, nuance is aan beide(alle) zijden een gepasseerd station helemaal nu de nieuwe regering genstalleerd is, inclusief eerder veroordeelde extremisten.
pi_207807909
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 07:26 schreef Cuendillar het volgende:

[..]
Is het nou zo langzamerhand niet eens tijd om deze argumenten tegen het licht te houden en te checken op waarheid, correctheid, relevantie etcetera?

Ze kloppen niet voor het grootste deel.

Wat zou er niet kloppen?

Isral is gesticht door overwegend Europese Joden die illegaal naar de regio zijn gegaan om een soevereine staat te richten door onder andere de locals te verdrijven.

Mijn geschiedenis docent aan de Leidse uni zei, "hoe je ook kijkt naar het conflict, je kan nooit ontkennen dat Isral een kolonie is van het westen".

Isral is gesticht door het westen, bevolkt door het westen en gesteund door het westen, middels politiek, militair, financieel, nucleaire steun. Hun kolonie komt niks tekort. De grootste Backer is natuurlijk de VS, dat natuurlijk ook een kolonisator staat is. Wat dat betreft verschillen ze niet veel van elkaar.

De laatste jaren is er hier in het westen een lichte verschuiving naar een meer objectieve standpunt van het conflict, maar overwegend zijn de Isralisch zielig en dienen ze beschermd te worden door dik en dun :')
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_207807933
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 17:56 schreef Hathor het volgende:

[..]
Dat zou op vakantie naar Turkije wel een stuk dichter bij huis brengen. :D
De zomers in Nederland beginnen steeds meer op de Turkse zomers te lijken, dus Das op zich niet eens zon slecht idee eigenlijk :P
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  woensdag 1 februari 2023 @ 18:53:17 #38
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_207808554
quote:
10s.gif Op woensdag 1 februari 2023 18:11 schreef Slayage het volgende:

[..]
...
Mijn geschiedenis docent aan de Leidse uni zei, "hoe je ook kijkt naar het conflict, je kan nooit ontkennen dat Isral een kolonie is van het westen".

...
Ik had een docent daar, een arabist, die nogal bevooroordeelde dingen zei over moslims en een andere kijk had op Isral. Dus nu N=2 en zo komen we er niet.
pi_207808746
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 18:53 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Ik had een docent daar, een arabist, die nogal bevooroordeelde dingen zei over moslims en een andere kijk had op Isral. Dus nu N=2 en zo komen we er niet.
Was dat Jansen?
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  woensdag 1 februari 2023 @ 19:05:12 #40
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_207808806
quote:
10s.gif Op woensdag 1 februari 2023 19:02 schreef Slayage het volgende:

[..]
Was dat Jansen?
Nee. Geen idee of de goede man nog leeft die het was. Zat toen (tussen 96-02) al aan het einde van zijn loopbaan.
pi_207808908
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 19:05 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Nee. Geen idee of de goede man nog leeft die het was. Zat toen (tussen 96-02) al aan het einde van zijn loopbaan.
Die Jansen is wel overleden. Werd op een gegeven moment een gnante tv persoonlijkheid :')
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_207809266
Al het veroverde land ooit teruggeven. Poe, beginnen de Arabieren? Turken?
pi_207809615
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 19:26 schreef TheJanitor het volgende:
Al het veroverde land ooit teruggeven. Poe, beginnen de Arabieren? Turken?
Nee hoor gewoon de mensen onder je gezag fatsoenlijk behandelen, lijkt me voldoende w/
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  woensdag 1 februari 2023 @ 19:51:11 #44
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_207809851
Ja klopt. Columnist bij GeenStijl zelfs geloof ik. Een stuk beter te pruimen dan die zwateldoos die ze nu hebben daar met de Tour de Islam en De boze witte man.
pi_207810865
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 19:51 schreef Qarrad het volgende:
Ja klopt. Columnist bij GeenStijl zelfs geloof ik. Een stuk beter te pruimen dan die zwateldoos die ze nu hebben daar met de Tour de Islam en De boze witte man.
Verbaast me niks dat je hem beter te pruimen vindt. PVVer, matties met Wilders, Ayaan Hirsi ali, Theo van Gogh, geen stijl columnist en hier zit je het op te nemen voor Isral en vervolgens klagen dat je geframed wordt als Isral adept. Arabist en PVV'er Hans Jansen overleden - https://nos.nl/l/2034124
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  woensdag 1 februari 2023 @ 21:24:55 #46
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_207812040
quote:
10s.gif Op woensdag 1 februari 2023 20:29 schreef Slayage het volgende:

[..]
Verbaast me niks dat je hem beter te pruimen vindt. PVVer, matties met Wilders, Ayaan Hirsi ali, Theo van Gogh, geen stijl columnist en hier zit je het op te nemen voor Isral en vervolgens klagen dat je geframed wordt als Isral adept. Arabist en PVV'er Hans Jansen overleden - https://nos.nl/l/2034124
Ja, een stuk leesbaarder dan die pijnlijk onleuke stukjes over drugs, drank en hoeren. Ayaan Hirsi Ali schrijft ook prettig. Theo van Gogh en de PVV heb ik dan weer helemaal niks mee.

Relevant stukje van Jansen:

quote:
...
In 1937 deed deze moefti een oproep tot de islamitische wereld, die al in 1938 in het Duits vertaald was. Daarin komen alle talking points voor die we aantreffen in de preken, toespraken en pamfletten van Hamas, Hezbollah, de Iraanse Ayatollahs, de MoslimBroederschap, Al-Qaeda en de Sharia4-bewegingen. Prijsvraag: zoek n talking point van deze organisaties dat deze moefti niet al noemt.
Voor de stichting van Isral was het hele riedeltje dat nu ook steeds nog afgegaan wordt al present. Gek h?
pi_207812915
quote:
10s.gif Op woensdag 1 februari 2023 18:11 schreef Slayage het volgende:

[..]
Wat zou er niet kloppen?

Isral is gesticht door overwegend Europese Joden die illegaal naar de regio zijn gegaan om een soevereine staat te richten door onder andere de locals te verdrijven.

Mijn geschiedenis docent aan de Leidse uni zei, "hoe je ook kijkt naar het conflict, je kan nooit ontkennen dat Isral een kolonie is van het westen".

Isral is gesticht door het westen, bevolkt door het westen en gesteund door het westen, middels politiek, militair, financieel, nucleaire steun. Hun kolonie komt niks tekort. De grootste Backer is natuurlijk de VS, dat natuurlijk ook een kolonisator staat is. Wat dat betreft verschillen ze niet veel van elkaar.

De laatste jaren is er hier in het westen een lichte verschuiving naar een meer objectieve standpunt van het conflict, maar overwegend zijn de Isralisch zielig en dienen ze beschermd te worden door dik en dun :')
er was niets illegaals aan het migreren naar dit gebied. hoe verzin je het. |
de staat is hun toegewezen door de eigenaar, het britse VN mandaad. de eigenaar daarvoor was het ottomaanse rijk, maar die waren verslagen.

israel is absoluut geen kolonie van wat dan ook. het is de thuisstaat van de joden, nu. die kwamen vanuit het westen, maar ook vanuit rusland en het oosten, zelfs vanuit afrika. overal waar ze waren.
en de joden zijn de oudst traceerbaren indigenous people van dat gebied. zeggen dat ze daar niet mogen zijn is zoiets als zeggen dat de native americans of de aboriginals niet in hun eigen gebieden mogen zijn. DAT is typisch koloniale praat.
en de VS heeft zich vrij moeten vechten van een koloniale staat, GB. daarna hebben ze zich wel wat toegeeigend, maar totaal niet vergelijkbaar met de echte koloniale staten en wat die deden. je kan ze misschien kwalijk nemen dat ze niet meer weg zijn gegaan uit de voormalige kolonie?

en ja, israel moet beschermd worden. maar de overgrote opinie is volgens mij dat de palestijnen zielig zijn en dat israel moet toegeven, hun een eigen staat moet geven. dat ze palestijnen onderdrukken, aan apartheid onderwerpen. ja toch?
pi_207814741
quote:
10s.gif Op woensdag 1 februari 2023 17:53 schreef Slayage het volgende:

[..]
Ja dat gekochte land non argument herhalen Isral adepten altijd. Alsof wanneer Turken in Nederland maar genoeg vierkante meters land kopen, dat ze dan op een gegeven moment het recht hebben om een soevereine staat te kunnen uitroepen :D
En ander argument is dat alsof de Duitsers ons land hier weg konden geven aan Eritrea en dat wij dat maar moesten accepteren en de biezen moesten pakken naar Belgi. Genoeg Nederlandstaligen daar.
pi_207814743
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 22:09 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]
er was niets illegaals aan het migreren naar dit gebied. hoe verzin je het. |
de staat is hun toegewezen door de eigenaar, het britse VN mandaad. de eigenaar daarvoor was het ottomaanse rijk, maar die waren verslagen.

israel is absoluut geen kolonie van wat dan ook. het is de thuisstaat van de joden, nu. die kwamen vanuit het westen, maar ook vanuit rusland en het oosten, zelfs vanuit afrika. overal waar ze waren.
en de joden zijn de oudst traceerbaren indigenous people van dat gebied. zeggen dat ze daar niet mogen zijn is zoiets als zeggen dat de native americans of de aboriginals niet in hun eigen gebieden mogen zijn. DAT is typisch koloniale praat.
en de VS heeft zich vrij moeten vechten van een koloniale staat, GB. daarna hebben ze zich wel wat toegeeigend, maar totaal niet vergelijkbaar met de echte koloniale staten en wat die deden. je kan ze misschien kwalijk nemen dat ze niet meer weg zijn gegaan uit de voormalige kolonie?

en ja, israel moet beschermd worden. maar de overgrote opinie is volgens mij dat de palestijnen zielig zijn en dat israel moet toegeven, hun een eigen staat moet geven. dat ze palestijnen onderdrukken, aan apartheid onderwerpen. ja toch?
De Britten waren geen eigenaar anders zouden ze geen verzet ondervinden van de bevolking daar. De Britten waren een bezetter net als de Duitsers hier.
pi_207814766
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 07:26 schreef Cuendillar het volgende:

[..]
Is het nou zo langzamerhand niet eens tijd om deze argumenten tegen het licht te houden en te checken op waarheid, correctheid, relevantie etcetera?

Ze kloppen niet voor het grootste deel.

Dat is volgens mij ook al zo vaak aangetoond in deze topics, maar de tegenstanders van Isral zijn daar doof voor, lijkt het wel.

Hoeveel doden zijn er nog voor nodig voor de ogen eens opengaan? 1000? 10.000? Een miljoen? :{
[..]
Een bittere waarheid is dat dit eisen zijn van een winnaar.

De Palestijnen zijn de winnaar niet... Ze zijn de verliezer. :{

Ik blijf erbij: de enige oplossing is praten. En dat betekent niet alleen je eigen misleide eisen op tafel leggen, maar luisteren naar wat de andere zijde te zeggen heeft.
Doe regio veranderd wel vaker van machthebber. Dus winnaar zijn in die regio is tijdelijk.

Wat sommigen niet willen begrijpen, is dat dit een uitgelezen kans is om daar een verandering in te brengen. Zo niet dan heb je over pak em beet 200 jaar vluchtende zionisten.
De Palestijnen zullen nooit opgeven wat hen toekomt. Dat zal geen enkel volk doen. Dat is het recht op een bestaan die ze zelf inrichten. En de gemeenschappen eromheen zullen hen daarin blijven ondersteunen.

Er valt weinig te praten met iemand die jouw huis als zijn huis ziet omdat een zionistisch boekje dat zegt een zelfs bereid is om je daarvoor te vermoorden en te verjagen.
Heb altijd geloofd in dat praten maar het heeft geen zin zolang er dubbele standaarden zijn waardoor Isreal niet gedwongen kan worden om internationale verdragen na te leven of afspraken na te komen. Dan is het enige middel verzet en geweld. Wat zich daar voltrekt is is inhumaan maar het is hier dood stil in de politiek. En als een keer wat gezegd wordt tegen Isreal wordt door nooit meer daden gevolgd die gevoeld kunnen worden in Isreal. Dus ook vanuit de politiek hoef je niets te verwachten.

Ik steun daarom sinds enkele jaren het Palestijnse verzet volledig zolang die immorele en inhumane dubbele standaard gehanteerd wordt.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')