SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Slides van de EU die de WA uitleggen:
https://ec.europa.eu/comm(...)eement_explained.pdf
Nieuwe overeenkomst per 17/10/19 https://ec.europa.eu/comm(...)_nothern_ireland.pdf
Zou het ook maar iemand verbazen als dit een gevalletje quid pro quo zou zijn gegeven de betrokkenen?quote:Top official to investigate appointment of Richard Sharp as BBC chair
Commissioner for public appointments to examine selection after questions over loan of up to £800k secured by Boris Johnson
Richard Sharp’s selection as BBC chair is to be investigated by the commissioner for public appointments, amid allegations he helped Boris Johnson secure a loan of up to £800,000 weeks before he was recommended for the job by the then prime minister.
https://www.theguardian.c(...)terest-boris-johnson
Om dat even in perspectief te plaatsen. Buiten Londen start een salaris voor een post-doc zo rond de £34k per jaar (tenzij er een supplement is zoals bijv in business studies).quote:Op maandag 23 januari 2023 17:13 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Klopt, de universiteiten klagen ook flink en het Britse bedrijfsleven roept ook constant om (hoog)opgeleide mensen die er niet zijn.
Vergeet niet dat je in Nederland vaak nog van de 30% expat regeling gebruik kan maken, als het financieele plaatje doorslaggevend is dan kan dat ook nog meespelen maar ik denk dat in veel gevallen het om meer gaat dan alleen de kosten/baten analyse.quote:Op maandag 23 januari 2023 18:26 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Om dat even in perspectief te plaatsen. Buiten Londen start een salaris voor een post-doc zo rond de £34k per jaar (tenzij er een supplement is zoals bijv in business studies).
In Nederland start een post-doc op EUR 3.821/maand, oftewel EUR 45.852 + (volgens mij) 8% 13e maand en 8.3% vakantiegeld = ~ 53.300.
In NL betaal je wel iets meer inkomsten belasting, in VK niks tot ~12k, daarna tot 50k 20%, maar daar komt 12% national insurance bij tussen 242-967 pond per week (daarboven wordt het 2%). Dus je betaalt ongeveer 30% aan deducties van bruto loon, niet heel veel verschillend van Nederland.
Hypotheken zijn duurder (geen HRA), huis kopen is ook lastiger (minimaal 5% downpayment, oftewel max 95% hypotheek), alleen de huizenprijzen (buiten Londen) zijn wat beter te doen, verder kost het gemiddelde leven ongeveer net zo veel, vaak net iets duurder.
Met een hogere inflatie dan rest EU, en lagere salarisstijgingen, wordt het dus snel aantrekkelijker om buiten het VK te werken (niet alleen EU, ook VS bijv).
Jep, er speelt natuurlijk wel meer mee. De reputatie van mijn werkplek bijv, maar ja, dat staat inmiddels op mijn CV, en ben niet echt onder de indruk eigenlijk, vergeleken met andere universiteiten waar ik gezeten heb, zeker op het bureaucratische vlak niet.quote:Op maandag 23 januari 2023 18:30 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Vergeet niet dat je in Nederland vaak nog van de 30% expat regeling gebruik kan maken, als het financieele plaatje doorslaggevend is dan kan dat ook nog meespelen maar ik denk dat in veel gevallen het om meer gaat dan alleen de kosten/baten analyse.
Oh, en een ander fenomeen wat wij wel kennen...door de werkgever betaald woon-werk vervoer.
https://www.bbc.com/news/uk-politics-64417054quote:Sir Rod Stewart has called on the government to "stand down" and make way for Labour, in an impromptu call-in to Sky News.
The singer-songwriter, 78, phoned in to the broadcaster's "your say" segment discussing problems in the NHS.
Sir Rod said he had never seen the country "so bad".
"I've personally been a Tory for a long time and I think this government should stand down now and give the Labour party a go," he said.
...
He concluded his phone call telling viewers to "change the bloody government".
De aanname dat Labour het beter gaat doen, waar baseert hij die op?quote:Op vrijdag 27 januari 2023 09:22 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
https://www.bbc.com/news/uk-politics-64417054
Hetzelfde als waarop mensen dachten dat Brexit zegeningen zou brengen: Ijdele (wan)hoop.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 10:17 schreef Perrin het volgende:
[..]
De aanname dat Labour het beter gaat doen, waar baseert hij die op?
Ja ik vrees dat deze meneer weer zeer teleurgesteld gaat zijn zodra Labour achter het stuur plaatsneemt en ze weer een paar jaar verder zijn.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 10:20 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Hetzelfde als waarop mensen dachten dat Brexit zegeningen zou brengen: Ijdele (wan)hoop.
Nou ja, ik denk dat Labour het op zich wel beter zal doen en meer oog zal hebben voor de sociale gevolgen van beleid maar het wat grotere probleem is de hele relatie met de EU en de weerslag daarvan op de Britse economie en samenleving en ook Labour is niet van plan om aansluiting te zoeken.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 10:24 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja ik vrees dat deze meneer weer zeer teleurgesteld gaat zijn zodra Labour achter het stuur plaatsneemt en ze weer een paar jaar verder zijn.
En meer sociaal beleid is ook niet gratis en kan mogelijk negatieve invloed hebben op de motor van de Britse economie..quote:Op vrijdag 27 januari 2023 10:28 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nou ja, ik denk dat Labour het op zich wel beter zal doen en meer oog zal hebben voor de sociale gevolgen van beleid maar het wat grotere probleem is de hele relatie met de EU en de weerslag daarvan op de Britse economie en samenleving en ook Labour is niet van plan om aansluiting te zoeken.
Het VK wordt nu geconfronteerd met de realiteit dat ze alleen maar weinig relevant zijn in economisch of politiek gebied.
Op zich wel begrijpelijk, Brexit is sowieso een splijtzwam en een no-go area politiek gezien en tegelijkertijd ook praktisch gezien heel complex want de EU gaat het Vk niet zomaar terug in de EU laten, men zal via Art 49 moeten en daarbij gaat de EU het VK niet goedkeuren zonder hele brede steun voor lidmaatschap in het VK.
Singapore aan de Noordzee was een onzinnige fantasie die nooit uit zou komen om de doodsimpele reden dat de mensen die dat riepen geen flauw benul hadden waar ze het over hadden.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 10:35 schreef Perrin het volgende:
[..]
En meer sociaal beleid is ook niet gratis en kan mogelijk negatieve invloed hebben op de motor van de Britse economie..
Dan zink je mogelijk als land op middellange termijn nog dieper weg in het Brexit-moeras. Singapore aan de Noordzee wordt het dan zeker niet meer
Als je alleen naar inkomstenbelasting kijkt.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 10:40 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Singapore aan de Noordzee was een onzinnige fantasie die nooit uit zou komen om de doodsimpele reden dat de mensen die dat riepen geen flauw benul hadden waar ze het over hadden.
Economisch...tja...het blijft voor mij een raar argument dat het VK niet in staat zou zijn om Duitse of Nederlandse belastingen te heffen zonder schade aan hun economie. Als dat echt zo is dan gaat er daaronder iets heel erg fout.
Acht het wordt sowieso tijd dat de Tories opdonderen.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 10:17 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ach, als je lang genoeg naar Gordon hebt moeten luisteren lijkt Frans Duits een goed alternatief.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 10:17 schreef Perrin het volgende:
[..]
quote:Spijt van de Brexit, maar teruggaan is geen optie
Na de Brexit Onder Conservatieve politici is het nog steeds een taboe: het hebben over de nadelen van de Brexit. Maar uit peilingen en op straat blijkt dat veel Britten spijt hebben. „Ik merk er niks van, behalve dan dat de prijzen zijn gestegen.”
https://www.nrc.nl/nieuws(...)-geen-optie-a4155524
Overigens heb ik in Singapore gewoond en er zijn weinig landen met zo'n grote publieke sector. Bijna de gehele economie wordt door direct of indirect door de staat en staatsbedrijven geleid.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 10:40 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Singapore aan de Noordzee was een onzinnige fantasie die nooit uit zou komen om de doodsimpele reden dat de mensen die dat riepen geen flauw benul hadden waar ze het over hadden.
Economisch...tja...het blijft voor mij een raar argument dat het VK niet in staat zou zijn om Duitse of Nederlandse belastingen te heffen zonder schade aan hun economie. Als dat echt zo is dan gaat er daaronder iets heel erg fout.
De Nederlandse tarieven liggen in de praktijk ook fors lager door de heffingskortingenquote:Op vrijdag 27 januari 2023 11:10 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Als je alleen naar inkomstenbelasting kijkt.
In Nederland:
36.93% tot EUR 73.031
49.50% boven EUR 73.031
In VK:
0% tot £12.570
20% £12.570 tot £50.270
40% £50.271 tot £150.000
45% boven £150.000
Zou je dat dus om willen buigen naar het Nederlandse stelsel, dan betaalt iedereen dus een stuk meer inkomstenbelasting. Er is geen politieke partij die dat overleeft.
Tja, voor dat soort fantasieen pikt men uiteraard alleen de details eruit die goed van pas komen, het feit dat Singapore volledig afhankelijk is van buitenlandse werknemers komt ook niet aan bod noch het feit dat Singapore een geografisch fantastische ligging heeft.quote:Op zondag 29 januari 2023 08:30 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Overigens heb ik in Singapore gewoond en er zijn weinig landen met zo'n grote publieke sector. Bijna de gehele economie wordt door direct of indirect door de staat en staatsbedrijven geleid.
Wat jammer dat het NRC als zogeheten kwaliteitskrant toch de framing van de vaccinaties overneemt. GBNews had het ze niet verbeterd.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |