quote:Falcon 9
Falcon 9 is een tweetrapsraket uit de Falcon-reeks, ontworpen en gebouwd door SpaceX. De Falcon 9 maakte in 2010 zijn introductievlucht. Het raketontwerp is sindsdien stapsgewijs geüpgraded waardoor de prestatiekracht flink toenam. De "9" in de naam "Falcon 9" verwijst naar de samenstelling van negen Merlin 1-raketmotoren in de "core-booster". Deze eerste trap is ontwikkeld om meerdere keren te gebruiken en werd in "vlucht 32" op 31 maart 2017 voor het eerst daadwerkelijk opnieuw ingezet na gebruik in "vlucht 23" op 8 april 2016. Door deze ontwikkeling kan Spacex naar verwachting tot 30% besparen op de kosten per lancering vanaf begin 2018. De Falcon 9 is sinds 2017 op jaarbasis de meest gelanceerde draagraket van de wereld. In november 2018 werd de Falcon 9 Block-5 door NASA's Launch Services Program gecertificeerd als categorie 3 lanceertuig. Daarmee wordt de Falcon 9 uiterst betrouwbaar geacht en is de raket goedgekeurd voor lanceringen van NASA's duurste satellieten en ruimtesondes. SpaceX groeide door het succes van de Falcon 9, waarmee er in 2018 twintig lanceringen werden uitgevoerd, uit tot de marktleider op het gebied van lanceringen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Falcon_9
quote:Falcon Heavy
De Falcon Heavy is een zeer krachtige deels herbruikbare commerciėle draagraket uit de Falconraketfamilie van het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf SpaceX die gebaseerd is op de Falcon 9. Hij maakte op 6 februari 2018 zijn ingebruiknamevlucht en werd een half jaar later door de USAF EELV-gecertificeerd. De Falcon Heavy wordt in staat geacht 63.800 kg aan nuttige lading in een lage aardbaan te brengen, 26.700 kg naar een geostationaire baan, 16.800 kg naar Mars en 3.500 kg naar Pluto. Daarmee is de Falcon Heavy de krachtigste nu beschikbare raket van de wereld, en de krachtigste commerciėle raket ooit. Alleen de Saturnus V maanraket (laatste vlucht in 1973) en de Russische Energia (die na slechts twee proefvluchten werd geannuleerd) konden meer vracht vervoeren. De Falcon Heavy is een gedeeltelijk herbruikbare draagraket waarbij de twee boosters en de eerste trap (centercore) in principe kunnen landen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Falcon_Heavy
quote:Dragon 1 (cargo)
Dragon, ook bekend als Dragon 1 of Cargo Dragon was het eerste ruimtevaartuig uit de Dragon-reeks van het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf SpaceX. Het was een herbruikbaar, onbemand, commercieel bevoorradingsschip dat met subsidies van NASA werd ontwikkeld onder het Commercial Orbital Transportation Services-programma. Met zijn eerste onbemande vlucht in december 2010 werd Dragon het eerste commerciėle ruimtevaartuig dat succesvol op aarde terugkeerde. Op 25 mei 2012 voltooide een Dragon als eerste commerciėle ruimtevaartuig een rendez-vous met het ISS. NASA had SpaceX gecontracteerd om met de Dragon vracht naar het ISS te brengen onder het CRS-1 contract van het Commercial Resupply Services-programma. Regelmatige vluchten werden tussen oktober 2012 april 2020 uitgevoerd. Nadat de Dragon van missie CRS-20 op 7 april 2020 in de Grote Oceaan landde wordt de Dragon 1 opgevolgd door de Dragon 2-Cargo. SpaceX heeft dertien Dragon-1-capsules gebouwd, waarvan er één verloren ging.
https://nl.wikipedia.org/wiki/SpaceX_Dragon
quote:Dragon 2 (Cargo en Crew)
De Dragon 2, met de versies Crew Dragon en Cargo Dragon is de tweede generatie Dragon-ruimtevaartuigen van het Californische ruimtevaartbedrijf SpaceX die samen met de Boeing Starliner namens NASA-bemanningen naar het ISS moet gaan brengen onder het Commercial Crew-programma. De Crew Dragon wordt ook voor commerciėle klanten ingezet en kan maximaal vier ruimtevaarders vervoeren. De Dragon 2 is een doorontwikkeling van de Dragon 1 waarmee SpaceX van 2012 tot en met 2020 vracht naar het ISS bracht. Naast een bemande uitvoering werkt SpaceX ook aan een uitgekleed Dragon 2-ontwerp voor onbemande bevoorradingsmissies van NASA's CRS 2-programma, dat in 2019 van start ging.
De eerste onbemande testvlucht van de Crew Dragon werd op 2 maart 2019 gelanceerd. De bemande testvlucht werd op 30 mei 2020 gelanceerd. Reguliere bemande vluchten beginnen volgens planning eind augustus 2020.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dragon_2
quote:Starship
Starship is een tweetrappig al dan niet bemand zeer zwaar lanceersysteem in ontwikkeling van SpaceX. De boostertrap van Starship, die nodig is om de aarde te verlaten, heet Super Heavy. De Naam Starship slaat op zowel tweedetrap met een compartiment voor bemanning, vracht of satellieten als op de eerste-en-tweede trap als geheel.
Starship vormt een volledig herbruikbaar ruimtevaartuig dat is bedoeld om 100 tot 150 ton aan vracht of tot 100 mensen per vlucht in de ruimte te brengen. In expendable mode zou dat zelfs 250 ton kunnen zijn. Vluchten naar Mars (en terug) behoren tot de mogelijkheden. Door de mogelijkheid tot bijtanken in de ruimte kunnen die hoeveelheden ook op mars of op de maan landen.
Een aangepast Starship is ook een van de drie ontwerpen die NASA heeft opgenomen in de voorselectie voor de bemande maanlander(s) van het Artemisprogramma en in de race zijn voor definitieve selectie.
Het eerste conceptontwerp werd op 27 september 2016 door SpaceX oprichter en ceo Elon Musk op het International Astronatical Congress gepresenteerd als Interplanetairy Transport System. Een jaar later werd een verkleind, makkelijker haalbaar ontwerp met een bredere inzetbaarheid gepresenteerd met de naam Big Falcon Rocket. In 2018 werden nog enkele aanpassingen aan het ontwerp gedaan waaronder een verlenging, een versimpeld landingsgestel met geļntegreerde stuurvleugels en de keuze om de raket van roestvaststaal in plaats van koolstofvezel te bouwen. Het project staat onder directe leiding van Musk zelf. Met de ontwikkeling van de Starship is zo'n vijf miljard dollar gemoeid.
Het eerste prototype van het Starship werd op 28 september 2019 voltooid. Een maand daarvoor werd het voorbereidende Starhopperprogramma waarbij men met een testraket korte vluchten maakte om met de voor Starship ontwikkelde Raptormotoren te leren vliegen en landen afgerond. Anno 2020 worden in hoog tempo prototypes gebouwd en getest waarbij de brandstoftanks de eerste bottleneck waren en verschillende prototypes explodeerden. Op 27 april 2020 doorstond voor het eerst een brandstoftank de cryogene druktest. Elon Musk wil Starship zo snel als mogelijk in bedrijf kunnen nemen. Er wordt gestreefd naar een eerste bemande vlucht langs de Maan in 2023.
Elon Musk wil in de toekomst met Starship, de Falcon 9, de Falcon Heavy en de (bemande en onbemande) Dragon 2 vervangen. Bemande maanlandingen en marslandingen, satellietlanceringen, bijtankvluchten en eventueel zelfs langeafstandsvluchten op aarde behoren tot de mogelijkheden.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Starship_(SpaceX)
Starbase
Starhopper:![]()
Starship Mk1:![]()
Starship:
Starship Moon:
quote:Op zondag 22 januari 2023 13:49 schreef puzziepie het volgende:
Geen SpaceX
Evengoed erg interessant omdat dit de 1e orbital flight kan worden met LOX/L-CH4 en met de lang verwachte nieuwe motoren van Blue Origin. Daarnaast is het volgens mij voorlopig de enige raket die enigszins serieuze concurentie is voor de F9 van SpaceX. Met SRB's mogelijk ook voor de FH van SpaceX.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Zou het in de buurt komen?quote:
quote:Op maandag 23 januari 2023 13:52 schreef Asschen_sukar het volgende:
[ twitter ]
Ze gaan het in ieder geval proberen vandaag.
Wat gaan ze dan precies proberen, zo'n cryo test?quote:Op maandag 23 januari 2023 13:52 schreef Asschen_sukar het volgende:
[ twitter ]
Ze gaan het in ieder geval proberen vandaag.
WDR?quote:Op maandag 23 januari 2023 14:25 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Wat gaan ze dan precies proberen, zo'n cryo test?
Ja, dat zegt me echt helemaal niksquote:
Wet dress rehearsal?quote:Op maandag 23 januari 2023 14:33 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ja, dat zegt me echt helemaal niks
Ik ken het als een Duitse zender of als de afkorting voor Withdrawn in sport, maar meer niet
Nee. Alle stappen die je bij een lancering zou doen maar dan zonder ontsteking van de motorenquote:Op maandag 23 januari 2023 14:36 schreef engine het volgende:
Eigenlijk alle stappen die je bij een static fire ook zou doen maar dan zonder daadwerkelijke static fire. Oefenen zeg maar.
Toch?
quote:
Als ie ontploft dan is het wel spectaculairquote:Op maandag 23 januari 2023 14:39 schreef heywoodu het volgende:
Static fire zonder de fire dus eigenlijk, cool. Nou ja, qua kijken niet iets waar ik de stream voor op ga zetten gok ik, want in principe zie je niks, maar hopelijk betekent het dat we een stapje dichter bij eindelijk weer eens een echt toffe lancering zijn
Maar dan hebben we ook geen testvluchtquote:Op maandag 23 januari 2023 14:46 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Als ie ontploft dan is het wel spectaculair
Jaquote:Op maandag 23 januari 2023 14:47 schreef puzziepie het volgende:
[..]
Maar dan hebben we ook geen testvlucht![]()
Toch liever dat alles naar wens verloopt en wij die testvlucht gaan zienquote:
quote:Op maandag 23 januari 2023 14:46 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Als ie ontploft dan is het wel spectaculair
Jaquote:Op maandag 23 januari 2023 14:49 schreef puzziepie het volgende:
[..]
Toch liever dat alles naar wens verloopt en wij die testvlucht gaan zien
Oehh Nu al zin inquote:Op maandag 23 januari 2023 14:51 schreef Starhopper het volgende:
[..]
JaBij Falcon Heavy zat er een maand tussen de WDR en lancering
Ahja okay. Had even voor static fire gekozen omdat dat me nog altijd de volgende stap lijkt.quote:Op maandag 23 januari 2023 14:45 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Nee. Alle stappen die je bij een lancering zou doen maar dan zonder ontsteking van de motoren
Bij een static fire volgen ze een andere tijdlijn en bij een static fire zitten de tanks ook niet 100% vol.quote:Op maandag 23 januari 2023 14:54 schreef engine het volgende:
[..]
Ahja okay. Had even voor static fire gekozen omdat dat me nog altijd de volgende stap lijkt.
quote:Op maandag 23 januari 2023 15:18 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Bij een static fire volgen ze een andere tijdlijn en bij een static fire zitten de tanks ook niet 100% vol.
Bij een WDR volgen ze de tijdlijn en stappen van de lancering, tot een paar seconde voor het ontsteken van de motoren. De raket staat op dat moment ook geprogrammeerd in de lanceermodus. Zie het als een lancering waar ze op T-5seconden op de abort knop drukken
Dit is ook de eerste fullstack WDRquote:Op maandag 23 januari 2023 15:18 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Bij een static fire volgen ze een andere tijdlijn en bij een static fire zitten de tanks ook niet 100% vol.
Bij een WDR volgen ze de tijdlijn en stappen van de lancering, tot een paar seconde voor het ontsteken van de motoren. De raket staat op dat moment ook geprogrammeerd in de lanceermodus. Zie het als een lancering waar ze op T-5seconden op de abort knop drukken
In principe hetzelfde als op launch day behalve het ontsteken van de motoren. Dus ook het op de juiste druk brengen van de tanks voor lancering, juiste manier van tanken, etc.quote:
Ik bedoelde de afkortingquote:Op maandag 23 januari 2023 15:41 schreef Asschen_sukar het volgende:
[..]
In principe hetzelfde als op launch day behalve het ontsteken van de motoren. Dus ook het op de juiste druk brengen van de tanks voor lancering, juiste manier van tanken, etc.
Nee, dat is nutteloos. Ze lanceren ook geen raketten zonder lading, raketten worden gemaakt om een lading omhoog te brengen. Als je zo'n raket zonder lading wil testen doe je er een blok beton in, of een Tesla Roadster.quote:Op maandag 23 januari 2023 20:13 schreef Gremen het volgende:
Is die booster eigenlijk al eens los gelanceerd? (Dus zonder starship erboven op)
Maar als test kan het dan dus toch en is het verre van nutteloos? Ze lanceerden immers wél raketten zonder (relevante) lading, toen het allemaal nog volop getest werd.quote:Op maandag 23 januari 2023 20:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee, dat is nutteloos. Ze lanceren ook geen raketten zonder lading, raketten worden gemaakt om een lading omhoog te brengen. Als je zo'n raket zonder lading wil testen doe je er een blok beton in, of een Tesla Roadster.
Met een load simulator. Maar SpaceX heeft een stuk of 5 Starships die niks staan te doen, dus is het het simpelste om 1 van die dingen bovenop een booster te zetten.quote:Op maandag 23 januari 2023 21:00 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Maar als test kan het dan dus toch en is het verre van nutteloos? Ze lanceerden immers wél raketten zonder (relevante) lading, toen het allemaal nog volop getest werd.
quote:
Tof!!quote:Op donderdag 26 januari 2023 10:29 schreef iamredleader het volgende:
Live kijken met 29 leerlingen 2vmbo
Dit wordt een leuk dagjequote:Op donderdag 9 februari 2023 16:06 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Thanks voor het posten, ik zit ziek thuis maar ik voel me gelijk weer een beetje beter![]()
Dankquote:Op donderdag 9 februari 2023 16:07 schreef puzziepie het volgende:
[..]
Dit wordt een leuk dagje![]()
Beterschap
quote:Op donderdag 9 februari 2023 16:09 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Dank![]()
Kan niet wachten om de brokken beton in het rond te zien vliegen
Spannend!!quote:Op donderdag 9 februari 2023 21:02 schreef iamredleader het volgende:
Voorlopige inschatting is dat rond 22:00 onze tijd de static fire zou kunnen zijn
Laat wel zien dat het echt wel wat doet voor (of tegen) de natuur in die omgeving.quote:Op donderdag 9 februari 2023 22:19 schreef puzziepie het volgende:
[..]
Allemaal doof of dood![]()
Arme birdies
Johquote:Op donderdag 9 februari 2023 22:21 schreef engine het volgende:
[..]
Laat wel zien dat het echt wel wat doet voor de natuur in die omgeving.
Mjaquote:Op donderdag 9 februari 2023 22:21 schreef engine het volgende:
[..]
Laat wel zien dat het echt wel wat doet voor de natuur in die omgeving.
Ja weet ik ook wel maar zo duidelijk had ik het nog niet in beeld gezien.quote:
't Was wel een bijzonder gezicht ja, die duizenden vogelsquote:Op donderdag 9 februari 2023 22:24 schreef engine het volgende:
[..]
Ja weet ik ook wel maar zo duidelijk had ik het nog niet in beeld gezien.
Ik heb er niet op geletquote:Op donderdag 9 februari 2023 22:30 schreef Mano_ het volgende:
[..]
't Was wel een bijzonder gezicht ja, die duizenden vogels
Volgens mij waren die vogels lang niet zo dichtbij als het lijkt, maar ze zijn wel flink wakker geschud denk ik. Ik zag gelukkig geen gebraden kippetjes uit de lucht vallenquote:
quote:Op donderdag 9 februari 2023 22:39 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Volgens mij waren die vogels lang niet zo dichtbij als het lijkt, maar ze zijn wel flink wakker geschud denk ik. Ik zag gelukkig geen gebraden kippetjes uit de lucht vallen
quote:https://www.nasaspaceflight.com/2023/02/starlink-5-4-and-2-5/
With the launch of Starlink Group 5-4, liftoff occurred five days, three hours, and 38 minutes after the Amazonas Nexus mission. This breaks SpaceX’s previous pad turnaround record which was also set at SLC-40, with just five days, nine hours, and 28 minutes between Hotbird-13F and Starlink Group 4-36 in October 2022.
Het wordt donderdag:quote:Op maandag 27 februari 2023 07:46 schreef iamredleader het volgende:
Morgenochtend nog een kans. Gewoon weer de wekker zetten
quote:Mission teams decided to stand down to investigate an issue preventing data from confirming a full load of the ignition source for the Falcon 9 first stage Merlin engines, triethylaluminum triethylboron (or TEA-TEB).
quote:Op dinsdag 28 februari 2023 18:03 schreef iamredleader het volgende:
Iets meer dan 2 uur nog. Reguliere lancering, toch op een mooi tijdstip
edit: oepsie, over 1 dag en 2 uur
Ja, wat is er met 2024? Dat is waarschijnlijk/hopelijk het jaar waarin SLS voor Artemis-2 wordt ingezet? Wat heeft dat met het SpaceX topic te maken?quote:
2024 is het jaar dat de eerste Booster explodeert op de launchpad.quote:Op woensdag 15 maart 2023 16:27 schreef iamredleader het volgende:
[..]
Ja, wat is er met 2024? Dat is waarschijnlijk/hopelijk het jaar waarin SLS voor Artemis-2 wordt ingezet? Wat heeft dat met het SpaceX topic te maken?
Bij vertrek of aankomst?quote:Op woensdag 15 maart 2023 16:32 schreef xzaz het volgende:
[..]
2024 is het jaar dat de eerste Booster explodeert op de launchpad.
Waar komt deze "wijsheid" vandaan?quote:Op woensdag 15 maart 2023 16:32 schreef xzaz het volgende:
2024 is het jaar dat de eerste Booster explodeert op de launchpad.
Sterker, dat gebeurde bij de laatste paar keer al niet bij droneship landingen. Ik heb het idee dat ze wel eens strakker geland zijn.quote:Op vrijdag 24 maart 2023 16:52 schreef iamredleader het volgende:
Mooie landing - mag ik zeggen dat ik ietsje teleurgesteld ben als een booster niet *precies* op de bullseye terecht komt?
quote:
Wow, fantastische animatie met ongelooflijke detaillering in bijv. het Raptor Quick Disconnect-systeem in de Orbital Launch Mount.quote:
Zekerquote:Op maandag 3 april 2023 17:39 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Wow, fantastische animatie met ongelooflijke detaillering in bijv. het Raptor Quick Disconnect-systeem in de Orbital Launch Mount.
Ik wilde niet spoileren.quote:
Wauw tof gedaan!!quote:Op maandag 3 april 2023 15:41 schreef -CRASH- het volgende:
SpaceX Starship Flight Plan Released for S.O.F.T.
S.O.F.T. animatie
Spannend!!quote:Op dinsdag 4 april 2023 15:25 schreef iamredleader het volgende:
https://spacexnow.com/upcoming.php
Er staat nu echt een "countdown time" voor StarShip
Op het tijdstip van het schrijven van deze post: nog 5 dagen 23 uur 31 minuten.
quote:Op woensdag 5 april 2023 15:22 schreef Tourniquet het volgende:
S24 hangt in de chopsticks voor de full-stack
Dat kan, maar het moment dat de eerste full stack de lucht in gaat, komt nu toch echt dichtbij.quote:Op vrijdag 7 april 2023 06:45 schreef heywoodu het volgende:
'Pending approval', ik zie er nog wel weer een streep doorheen gaan.
Oh ik hoop het echt net zo hard als iedereen hier hoor, dat zekerquote:Op zaterdag 8 april 2023 11:59 schreef Wertha het volgende:
[..]
Dat kan, maar het moment dat de eerste full stack de lucht in gaat, komt nu toch echt dichtbij.
Hopelijk hebben ze een bootje met livestream. Het "landen" van zo'n enorm gevaarte lijkt mij best spectaculair om te zien!quote:Op woensdag 12 april 2023 12:20 schreef Tourniquet het volgende:
SpaceX heeft inmiddels een pagina op de website met info over de vlucht:
https://www.spacex.com/la(...)starship-flight-test
Hieruit blijkt o.a. dat de booster (zoals verwacht) niet opgevangen gaat worden, maar (i.t.t. Starship) wel een landing burn uitvoert op zee.
En dan zeker 's avonds laat, terwijl ik de dag erna een volle dag op pad/kantoor benquote:Op woensdag 12 april 2023 01:45 schreef -CRASH- het volgende:
SpaceX Starship Super Heavy April 17 Launch Date
[ afbeelding ]
Launchwindow is 13:00-17:45 lokale tijd? Dat is hier tussen 19:00 en 23:45quote:Op woensdag 12 april 2023 12:26 schreef heywoodu het volgende:
[..]
En dan zeker 's avonds laat, terwijl ik de dag erna een volle dag op pad/kantoor ben
Dat zou perfect zijnquote:Op woensdag 12 april 2023 12:35 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Launchwindow is 13:00-17:45 lokale tijd? Dat is hier tussen 19:00 en 23:45Prima tijd als je het mij vraagt!
Oh dat is nog wel te doen jaquote:Op woensdag 12 april 2023 12:35 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Launchwindow is 13:00-17:45 lokale tijd? Dat is hier tussen 19:00 en 23:45Prima tijd als je het mij vraagt!
Op https://www.fly.faa.gov/a(...)N&titleDate=04/12/23 staat 1200Z-1505Z, dat is hier tussen 14:00 en 17:05.quote:Op woensdag 12 april 2023 12:35 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Wordt zo'n launch ook vooraf een beetje aangekondigd? Dus als in 'we gaan over een kwartier!'? Wel handig tijdens het werkquote:Op woensdag 12 april 2023 12:46 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Op https://www.fly.faa.gov/a(...)N&titleDate=04/12/23 staat 1200Z-1505Z, dat is hier tussen 14:00 en 17:05.
Road closure is van 12:00AM tot 02:00PM, dat is 07:00 - 21:00 bij ons.
https://www.cameroncountytx.gov/spacex/
Waarschijnlijk komt er een SpaceX-stream van te voren online:quote:Op woensdag 12 april 2023 12:49 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Wordt zo'n launch ook vooraf een beetje aangekondigd? Dus als in 'we gaan over een kwartier!'? Wel handig tijdens het werk
quote:SpaceX have put up an unlisted scheduled stream for the Starship Flight Test, scheduled to begin on April 17th at 6:15AM local (45 minutes before the launch window opens):
(Edit: Stream now looks to be privated, but the link to it is still available on the spacex.com page ;D)
Thnx! Dan is die 13:00-17:45 van de gecancelde WDR zeker?quote:Op woensdag 12 april 2023 12:46 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Op https://www.fly.faa.gov/a(...)N&titleDate=04/12/23 staat 1200Z-1505Z, dat is hier tussen 14:00 en 17:05.
[ afbeelding ]
Road closure is van 12:00AM tot 02:00PM, dat is 07:00 - 21:00 bij ons.
https://www.cameroncountytx.gov/spacex/
WDR is afgelopen maandag overgeslagen, ze gaan gelijk lanceren. Blijkbaar is het vertrouwen in de systemen groot genoeg.quote:Op vrijdag 14 april 2023 11:50 schreef engine het volgende:
Maar ze moeten dus nog toestemming krijgen van de FAA en een wet dress rehearsal doen voor maandag? Of klopt dat niet?
Nicequote:Op vrijdag 14 april 2023 15:59 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
WDR is afgelopen maandag overgeslagen, ze gaan gelijk lanceren. Blijkbaar is het vertrouwen in de systemen groot genoeg.
FAA-toestemming moet formeel nog wel komen ja.
[ twitter ]
Dat mag wel opschieten dan, of wacht men daar altijd zo lang mee?quote:Op vrijdag 14 april 2023 15:59 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
WDR is afgelopen maandag overgeslagen, ze gaan gelijk lanceren. Blijkbaar is het vertrouwen in de systemen groot genoeg.
FAA-toestemming moet formeel nog wel komen ja.
[ twitter ]
Ik begreep dat ze 'm het liefste zo kort mogelijk van tevoren willen hebben, omdat er milieuorganisaties klaar staan om ze direct te dagvaarden om een lancering tegen te houden. Dus liefst maandag om 06:55 FAA approval, en vanaf 07:00 maar voor 09:00 als de courts open gaan die kaars aansteken.quote:Op vrijdag 14 april 2023 18:03 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Dat mag wel opschieten dan, of wacht men daar altijd zo lang mee?
Bijzonder dat FAA daar in mee gaat dan, ipv ook gewoon om 9u eens gaan beginnen met het controleren van de aanvragen enzoquote:Op vrijdag 14 april 2023 21:15 schreef Coelho het volgende:
[..]
Ik begreep dat ze 'm het liefste zo kort mogelijk van tevoren willen hebben, omdat er milieuorganisaties klaar staan om ze direct te dagvaarden om een lancering tegen te houden. Dus liefst maandag om 06:55 FAA approval, en vanaf 07:00 maar voor 09:00 als de courts open gaan die kaars aansteken.
Het blijft overheid, dus you never know.... Anderen speculeren op volgende week donderdag, dan is het volgens de Amerikaanse notering 4/20, wat blijkbaar verwijst naar het roken van cannabis en dus weer met Musk samenhangt...quote:Op vrijdag 14 april 2023 21:16 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Bijzonder dat FAA daar in mee gaat dan, ipv ook gewoon om 9u eens gaan beginnen met het controleren van de aanvragen enzo
Ach, dat 4/20 is al bij honderdmiljoen van dit soort spannende aan Musk/SpaceX gerelateerde momenten als tijd of datum genoemd door de jaren heen, kwam er nooit vanquote:Op vrijdag 14 april 2023 21:19 schreef Coelho het volgende:
[..]
Het blijft overheid, dus you never know.... Anderen speculeren op volgende week donderdag, dan is het volgens de Amerikaanse notering 4/20, wat blijkbaar verwijst naar het roken van cannabis en dus weer met Musk samenhangt...
De Tesla Model S kreeg toch ooit een prijsverlaging naar $69.420?quote:Op vrijdag 14 april 2023 21:27 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ach, dat 4/20 is al bij honderdmiljoen van dit soort spannende aan Musk/SpaceX gerelateerde momenten als tijd of datum genoemd door de jaren heen, kwam er nooit van
quote:SpaceX is targeting as soon as Monday, April 17 for the first flight test of a fully integrated Starship and Super Heavy rocket from Starbase in Texas. The 150-minute test window will open at 7:00 a.m. CT.
Starship is a fully reusable transportation system designed to carry both crew and cargo to Earth orbit, help humanity return to the Moon and travel to Mars and beyond. With a test such as this, success is measured by how much we can learn, which will inform and improve the probability of success in the future as SpaceX rapidly advances development of Starship.
To date, the SpaceX team has completed multiple sub-orbital flight tests of Starship's upper stage from Starbase, successfully demonstrating an unprecedented approach to controlled flight. These flight tests helped validate the vehicle's design, proving Starship can fly through the subsonic phase of entry before re-lighting its engines and flipping itself to a vertical configuration for landing.
In addition to the testing of Starship's upper stage, the team has conducted numerous tests of the Super Heavy rocket, which include the increasingly complex static fires that led to a full-duration 31 Raptor engine test - the largest number of simultaneous rocket engine ignitions in history. The team has also constructed the world's tallest rocket launch and catch tower. At 146 meters, or nearly 500 feet tall, the launch and catch tower is designed to support vehicle integration, launch, and catch of the Super Heavy rocket booster. For the first flight test, the team will not attempt a vertical landing of Starship or a catch of the Super Heavy booster.
A live webcast of the flight test will begin ~45 minutes before liftoff. As is the case with all developmental testing, this schedule is dynamic and likely to change, so be sure to stay tuned to our social media channels for updates.
quote:Op zaterdag 15 april 2023 00:00 schreef Tourniquet het volgende:
[ twitter ]
[ twitter ]
edit: PDF van de licentie:
https://www.faa.gov/about(...)%20and%20Orders1.pdf
OMG wat spannendquote:
quote:Op zaterdag 15 april 2023 18:53 schreef Tourniquet het volgende:
Er is vannacht iets gevallen in de lanceertoren.![]()
[ twitter ]
Nice!!quote:Op zondag 16 april 2023 18:43 schreef -CRASH- het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
(Credit : SpaceX)
quote:Op zondag 16 april 2023 22:41 schreef heywoodu het volgende:
Is 14:00 - 17:00 nou het window morgen? Er vanuit gaande dat we gewoon in Nederlandse tijden praten op dit Nederlandse forum
Dan begint het drie uur durende window ja, dus vanaf dat moment dienen we op scherp te staanquote:Op maandag 17 april 2023 09:05 schreef xpompompomx het volgende:
Spannond! Rond een uurtje of 2 vanmiddag is het te doen toch?
Ik hoef niet op het lijstjequote:Op maandag 17 april 2023 08:58 schreef heywoodu het volgende:
Moeten we voor de zekerheid niet even een mentionlist maken die we kunnen droppen als het er echt aan zit te komen?
Ik wel ivm werk, waardoor de hele tijd scherp blijven lastig wordt en elk beetje helpt.quote:
Count me inquote:Op maandag 17 april 2023 08:58 schreef heywoodu het volgende:
Moeten we voor de zekerheid niet even een mentionlist maken die we kunnen droppen als het er echt aan zit te komen?
Ik probeer je wel een mention te sturenquote:Op maandag 17 april 2023 09:22 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ik wel ivm werk, waardoor de hele tijd scherp blijven lastig wordt en elk beetje helpt.
quote:Op maandag 17 april 2023 09:24 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ik probeer je wel een mention te sturenEn @:Xpompompomx ook
quote:Op maandag 17 april 2023 09:24 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ik probeer je wel een mention te sturenEn @:Xpompompomx ook
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |