abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 17 januari 2023 @ 08:11:22 #1
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_207594430

Zonnepanelen, je ziet ze steeds vaker en hoort er steeds meer over *O*

In dit topic bespreken we alles wat met zonnepanelen te maken heeft. Van het paneel zelf, tot stekkers. Vragen over alles wat te maken heeft met het zonnepanelen kunnen natuurlijk altijd hier gesteld worden !

Wil je laten zien wat jouw zonnepanelen opgebracht hebben vandaag ?

Ook dat kan ! Graag zelfs !

Het heeft niet zoveel zin om te zeggen, vandaag heeft mijn systeem xx kWh opgeleverd.
Beter is het om het uit te drukken als kWh/kWp.

Een voorbeeld:

Ik heb 23 kWh opbrengst vandaag
Mijn totale vermogen aan wattpiek is : 4500 Wp.
Dat is 4,5 kWp aan vermogen

De formule is kWh/kWp

23 / 4,5 = 5,11 kWh/kWp :)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER

SPOILER

SPOILER

SPOILER
Een overzichtje van de diverse zonnepaneel installaties die FOK!'ers hebben vind je hieronder in de spoiler tag.
SPOILER
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  dinsdag 17 januari 2023 @ 08:11:36 #2
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_207594434
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 08:07 schreef laziness het volgende:

[..]
Ja doe ik vaak genoeg.
Slowcooker staat ook aan als ik naar werk ben.
Mijn man is niet zo happig op de droger maar de warmtepompdroger doet er best lang over. Ga niet uren thuis zitten wachten.
Ik vind het maar eng
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_207594499
quote:
84s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 08:11 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Ik vind het maar eng
Helemaal als je ook nog huisdieren hebt, toen ik nog een hond had, had ik zo'n wifi camera in huis, keek op het werk toch af en toe even of alles nog goed ging. Maar ik ben ook een zenuwachtig persoontje :9

quote:
1s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 08:10 schreef laziness het volgende:

[..]
Ik heb het niet maar de oven opwarmen terwijl je onderweg bent scheelt weer wachttijd thuis. Met kinderen die chagrijnig worden of als je laat met honger thuis komt zie ik wel in waarom mensen het gebruiken.
Dan heb je helemaal geen timer nodig, kunnen de kinderen koken en de was doen als de zon schijnt ;)
  dinsdag 17 januari 2023 @ 08:41:05 #4
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_207594604
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 08:23 schreef JDx het volgende:

[..]
Helemaal als je ook nog huisdieren hebt, toen ik nog een hond had, had ik zo'n wifi camera in huis, keek op het werk toch af en toe even of alles nog goed ging. Maar ik ben ook een zenuwachtig persoontje :9
[..]
Dan heb je helemaal geen timer nodig, kunnen de kinderen koken en de was doen als de zon schijnt ;)
Toen ik klein was heb ik brand meegemaakt in de wasmachine. Dat heeft best indruk op mij gemaakt. Als ik ga slapen of de deur uit ga, dan gaat overal de stekker uit
  dinsdag 17 januari 2023 @ 09:23:22 #5
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_207594920
quote:
84s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 08:41 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Toen ik klein was heb ik brand meegemaakt in de wasmachine. Dat heeft best indruk op mij gemaakt. Als ik ga slapen of de deur uit ga, dan gaat overal de stekker uit
Wat kan er branden aan een wasmachine?
  dinsdag 17 januari 2023 @ 09:44:40 #6
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_207595128
quote:

[..]
Toen ik klein was ging er iets mis met de wasmachine waardoor het water van de trap stroomde. Naar verluidt vond ik dat machtig mooi _O- .

Verder geen trauma ontwikkeld dus ik laat die apparaten gerust draaien als ik van huis ben.
Huilen dan.
pi_207595273
quote:

[..]
Brand "in" de washmachine of door de machine?

Ook uit de koeler/diepvries?

quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 09:23 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Alles behalve het water :9
pi_207595290
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 09:23 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
O.a. de motor en electra naar het verwarmingselement en dat in combinatie met opgehoopt stof en vuil in en onder de machine. Overigens komt brand bij een wasautomaat niet zo vaak voor. Bij een wasdroger des te vaker.
  dinsdag 17 januari 2023 @ 10:16:28 #9
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_207595395
Vraagje,

Ik wil op mijn schuurdak (noord zuid orientatie, huis aan de westkant dus na 12 uur in de schaduw)
deze set
- 5x Zonnepanelen (DMEGC 500WP Mono Zilver frame - Witte backsheet M10)
- 3x Micro omvormer (APSystems DS3)

Op een zonneschans plaatsen (80 cm hoog achterkant = 10 graden helingshoek)

Ik ben dan 2500 euro kwijt als ik het zelf plaats.

Bij 100% rendement ga ik uit van de vuistregel 1wp is 0.9kwh = 2250kwh op vol rendement. * 33.3ct (ik denk dat energie over een aantal jaar stabiel wordt op 30-35 cent) = 750 per jaar.

Maar... Dat gaat het nooit opleveren, als ik er positief vanuit ga dat ik 60% rendement haal met strooilicht erbij, dan kom ik uit op 450 per jaar. Een terugverdientijd van net geen 6 jaar.

Wat is jullie ervaring met schaduw op panelen en rendement? Is die 60% reëel?
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  dinsdag 17 januari 2023 @ 10:22:16 #10
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_207595467
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 10:03 schreef Horsemen het volgende:

[..]
O.a. de motor en electra naar het verwarmingselement en dat in combinatie met opgehoopt stof en vuil in en onder de machine. Overigens komt brand bij een wasautomaat niet zo vaak voor. Bij een wasdroger des te vaker.
Dat klopt, wasdrogers zijn een relatief groot brandgevaar.
pi_207595588
Bleh, helemaal helder, 10:30 en ze wekken nog maar 58W op, zit op 55Wh tot nu toe.

Liggen echt veel te plat en de zonsterkte is nog erg laag, hoopte toch wel m'n eerste hele kWh binnen te halen.

8x300 op plat dak, exact op het zuiden, 20 graden hoek
  dinsdag 17 januari 2023 @ 10:37:17 #12
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207595610
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 10:03 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Als er brand uit breekt ben ik eigenlijk het liefst NIET thuis.

Misschien is het leuk om het gevaar even in perspectief te zien. Er zijn jaarlijks zo'n 60.000 woningbranden. Daarvan zijn ca 283 branden 'electrisch'. Van die 283 electrische branden zijn 75 veroorzaakt door de wasdroger.

Er zijn trouwens meer meterkastbranden dan wasdrogerbranden. Als je weggaat dus vooral ook je hoofdschakelaar omzetten! En geen kinderen nemen (menselijk gedrag is oorzaak 1).

https://www.netbeheernede(...)e_meter_2019_168.pdf

https://www.rtlnieuws.nl/(...)-stijging-rookmelder

[ Bericht 19% gewijzigd door Speekselklier op 17-01-2023 10:53:29 ]
Tot nooit .......
  dinsdag 17 januari 2023 @ 10:41:33 #13
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207595645
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 10:22 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Dat klopt, wasdrogers zijn een relatief groot brandgevaar.
Daarom altijd, na iedere was het filter reinigen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_207595724
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 10:16 schreef zalkc het volgende:
Vraagje,

Ik wil op mijn schuurdak (noord zuid orientatie, huis aan de westkant dus na 12 uur in de schaduw)
deze set
- 5x Zonnepanelen (DMEGC 500WP Mono Zilver frame - Witte backsheet M10)
- 3x Micro omvormer (APSystems DS3)

Op een zonneschans plaatsen (80 cm hoog achterkant = 10 graden helingshoek)

Ik ben dan 2500 euro kwijt als ik het zelf plaats.

Bij 100% rendement ga ik uit van de vuistregel 1wp is 0.9kwh = 2250kwh op vol rendement. * 33.3ct (ik denk dat energie over een aantal jaar stabiel wordt op 30-35 cent) = 750 per jaar.

Maar... Dat gaat het nooit opleveren, als ik er positief vanuit ga dat ik 60% rendement haal met strooilicht erbij, dan kom ik uit op 450 per jaar. Een terugverdientijd van net geen 6 jaar.

Wat is jullie ervaring met schaduw op panelen en rendement? Is die 60% reëel?
Met schaduw op panelen is mijn opbrengt ca 15%. Ik ga dan uit van een wolk voor de zon wat hetzelfde is.

Tvt berekeningen op dit moment kunnen er 500% naast zitten. Nu met een euro per kwh is de terugverdientijd 1 tot 1,5 jaar, maar ja, blijft het een euro...
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 17 januari 2023 @ 10:56:42 #15
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207595770
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 10:16 schreef zalkc het volgende:

Ik ga er vanuut dat je over een paar jaar 8 cent terufkrijgt voor je geleverde energie.
Tot nooit .......
pi_207595780
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 10:35 schreef JDx het volgende:
Bleh, helemaal helder, 10:30 en ze wekken nog maar 58W op, zit op 55Wh tot nu toe.

Liggen echt veel te plat en de zonsterkte is nog erg laag, hoopte toch wel m'n eerste hele kWh binnen te halen.

Hier op 45 graden. Die draaien nu op halve kracht (1,8 uit 3,64kW panelen). Kan best een leuk dagje worden, want de grafiek stijgt goed door.

Nu ook al 4 keer zoveel opgewekt als gisteren de hele dag :P

En voor het lijstje: wasmachine draait overdag, ook als we er niet zijn. Droger gebruiken we weinig, maar ook als we niet thuis zijn. Vaatwasser draait rond 3 uur 's nachts, ivm daltarief. Maar dat kan tzt wel naar overdag. Onze grootste slupers zijn de media in huis. Kinderen na schooltijd op de computers, tv in de avond. En koken. Dat zijn dingen die niet op een andere tijd kunnen en in de winter is het dan al donker. Dat zijn dingen die we evt kunnen opvangen met een kleine accu. Alleen trek je die nu ook leeg en vullen we hem lang niet elke dag weer aan. We kijken in 2024 nog wel eens.
pi_207595940
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 10:35 schreef JDx het volgende:

Nov, dec, jan, feb is gemiddeld 10% van je totale opbrengst per jaar... zo moet je het gewoon zien. In sommige situaties idd meer en in sommige nog minder. Daarom wordt het zonder salderingsregeling en een slechte terugleververgoeding een vrij treurig verhaal.

Gelukkig ben ik niet van het gas af en stook ik lekker in de wintermaanden. En anders maar de open haard weer aanknallen >:)
Facts don't care about your feelings
  dinsdag 17 januari 2023 @ 11:18:53 #18
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207595981
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 11:14 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Nov, dec, jan, feb is gemiddeld 10% van je totale opbrengst per jaar... zo moet je het gewoon zien. In sommige situaties idd meer en in sommige nog minder. Daarom wordt het zonder salderingsregeling en een slechte terugleververgoeding een vrij treurig verhaal.

Juust niet, in de winter verbruikje bijna 100% zelf. Met salderen en terugleveren heb je niks te maken.
Tot nooit .......
  dinsdag 17 januari 2023 @ 11:20:13 #19
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_207595999
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 10:41 schreef Leandra het volgende:

[..]
Daarom altijd, na iedere was het filter reinigen.
Ja, en regelmatig ook de andere onderdelen schoon, de filter, de warmtewisselaar. Maar toch, recent een storing gehad (voor het eerst in 15 jaar) monteur maakt hem open en overal zat heel veel stof. Handenvol.
pi_207596026
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 10:58 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
Hier op 45 graden. Die draaien nu op halve kracht (1,8 uit 3,64kW panelen). Kan best een leuk dagje worden, want de grafiek stijgt goed door.
Las het al ergens, 45 graden is inderdaad ideaal voor de winter.

M'n broertje heeft ze zowel op plat dak als op het schuine dak, de ene groep doet amper iets, de rest loopt al prima.

quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 11:14 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Gelukkig ben ik niet van het gas af en stook ik lekker in de wintermaanden. En anders maar de open haard weer aanknallen >:)
Vannacht en vanmorgen ook de CV ketel aan gehad om onder het prijsplafond te blijven.

En over 2 jaar dus ivm het vervallen/verlagen van de saldering.
pi_207596132
We hadden het nog over thuisaccu's.

Tesla is nu in Californië bezig met het testen en uitrollen van VPP (Virtual Power Plant) waar eigenaren van een Powerwall aan mee kunnen doen.

quote:
This new version of the Virtual Power Plant actually compensates Powerwall owners $2 per kWh that they contribute to the grid during emergency load reduction events. Homeowners are expected to get between $10 and $60 per event.
https://electrek.co/2022/09/02/tesla-virtual-power-plant-growing

Met dat soort bedragen (stroom is duur tijdens piekvraag) wordt het terugverdienen van je thuisaccu ineens wel heel wat gunstiger.

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 17-01-2023 11:35:59 ]
pi_207596260
Hallo,

Aangezien onze panelen al sinds 2016 op ons dak liggen heb ik momenteel niet zoveel kijk op wat goede prijzen en producten zijn in de markt. Ik ben destijds goed geholpen door dit topic, dus wil nog eens jullie advies vragen voor mijn broer. Hij heeft een plat dak zonder schaduw (voor zover ik weet, zal het nog even navragen). Hij heeft de volgende offerte gekregen. Ik begrijp het al niet goed want op de pagina hiervoor heeft hij het over 2x3 landscape (dus 6 panelen) en in de offerte steeds over 12 panelen. De WP berekening is dan wel weer berekend over 6 panelen. De terugverdientijd neem ik niet zo serieus want volgens mij betaald hij geen 41cent momenteel.

Nu weet ik dat destijds ongeveer 1 euro per WP een goede prijs was. Dit zit er ruim boven. Dit is excl BTW (nieuwe regeling). Maar is dat nu nog actueel met stijgende prijzen voor alles zo'n beetje?

[ Bericht 5% gewijzigd door Patroon op 17-01-2023 11:48:35 ]
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_207596306
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 11:40 schreef Patroon het volgende:
Hallo,

Aangezien onze panelen al sinds 2016 op ons dak liggen heb ik momenteel niet zoveel kijk op wat goede prijzen en producten zijn in de markt. Ik ben destijds goed geholpen door dit topic, dus wil nog eens jullie advies vragen voor mijn broer. Hij heeft een plat dak zonder schaduw (voor zover ik weet, zal het nog even navragen). Hij heeft de volgende offerte gekregen. Ik begrijp het al niet goed want op de pagina hiervoor heeft hij het over 2x3 landscape (dus 6 panelen) en in de offerte steeds over 12 panelen. De WP berekening is dan wel weer berekend over 6 panelen. De terugverdientijd neem ik niet zo serieus want volgens mij betaald hij geen 41cent momenteel.

* plaatje weggehaald *

Nu weet ik dat destijds ongeveer 1 euro per WP een goede prijs was. Dit zit er ruim boven. Dit is excl BTW (nieuwe regeling). Maar is dat nu nog actueel met stijgende prijzen voor alles zo'n beetje?
Misschien even de privacy gegevens uit het plaatje halen?
pi_207596425
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 11:42 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Misschien even de privacy gegevens uit het plaatje halen?
Bedankt. Deze over het hoofd gezien. ^O^
pi_207596605
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 11:48 schreef Patroon het volgende:

[..]
Bedankt. Deze over het hoofd gezien. ^O^
Kan gebeuren.

De offerte is wat rommelig, ik zou eerst een gecorrigeerde versie vragen.
Voor 12 panelen is het een prima prijs, voor 6 panelen vind ik het wel wat aan de prijs.
pi_207596747
Ja ik zie het ook niet helemaal, zijn dit nou 12 of 6 panelen?

Mijn piekvermogen is 2400 (8x300) en dat kostte toen 3500 ofzo, dus ik denk voor 6.

Wel mooi die nieuwe regeling, geen gedoe met terugvragen. Je krijgt wat je betaalt.
pi_207597549
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 11:18 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Juust niet, in de winter verbruikje bijna 100% zelf. Met salderen en terugleveren heb je niks te maken.
??? Je wekt toch 90% van je stroom op in de lente/zomer... en je gebruikt veel minder stroom in de zomer want je warmtepompje voor de vloerverwarming staat uit, die gebruik je pas weer in de winter.
pi_207597686
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 12:40 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
??? Je wekt toch 90% van je stroom op in de lente/zomer... en je gebruikt veel minder stroom in de zomer want je warmtepompje voor de vloerverwarming staat uit, die gebruik je pas weer in de winter.
Wat hij bedoelt is dat wat je in de winter opwekt (bijna) 100% direct verbruikt.

Dat klopt wel aardig.

In december hebben de panelen 266kWh opgewekt en heb ik slechts 38kWh terug geleverd.
Dus bijna alles is in het huishouden en de warmtepomp verdwenen.
pi_207597742
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 11:40 schreef Patroon het volgende:
Hallo,

[ afbeelding ]

Ik weet niet hoeveel drank deze persoon op had toen hij de offerte maakte.
Maar er staat inderdaad 12 panelen in de tekst. Installatie voor 6, wattpiek voor 6, en meerprijs parallel voor 9.
En een omvormer die veel te groot is voor 6 panelen.

Ik kom op 3740 ex btw uit voor 6 panelen, plat dak, met bijpassende omvormer (ook Growatt), en installatie.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_207597846
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 12:52 schreef bambino het volgende:

[..]
Ik weet niet hoeveel drank deze persoon op had toen hij de offerte maakte.
Maar er staat inderdaad 12 panelen in de tekst. Installatie voor 6, wattpiek voor 6, en meerprijs parallel voor 9.
En een omvormer die veel te groot is voor 6 panelen.

Ik kom op 3740 ex btw uit voor 6 panelen, plat dak, met bijpassende omvormer (ook Growatt), en installatie.
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 11:56 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Kan gebeuren.

De offerte is wat rommelig, ik zou eerst een gecorrigeerde versie vragen.
Voor 12 panelen is het een prima prijs, voor 6 panelen vind ik het wel wat aan de prijs.
Bedankt. Ik ga deze feedback eerst terugkoppelen. Kom er op terug.
pi_207598452
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 12:49 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Wat hij bedoelt is dat wat je in de winter opwekt (bijna) 100% direct verbruikt.

Dat klopt wel aardig.

In december hebben de panelen 266kWh opgewekt en heb ik slechts 38kWh terug geleverd.
Dus bijna alles is in het huishouden en de warmtepomp verdwenen.

Dan moet je wel heel veel panelen hebben. Als je 4000 kwh zou opwekken per jaar dan is dat dus 400 in nov-dec-jan-feb... dat is dan 100 kwh per maand. Hoe kan je maar 100 kwh gebruiken terwijl je ook moet verwarmen op stroom?

Ik was in december 550 kwh kwijt en nog 150 kuub gas...
pi_207598516
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 13:47 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Dan moet je wel heel veel panelen hebben. Als je 4000 kwh zou opwekken per jaar dan is dat dus 400 in nov-dec-jan-feb... dat is dan 100 kwh per maand. Hoe kan je maar 100 kwh gebruiken terwijl je ook moet verwarmen op stroom?

Ik was in december 550 kwh kwijt en nog 150 kuub gas...
Ik kan het niet beter uitleggen denk ik maar ik zal het nog een keer proberen.

Mijn panelen hebben in heel december 266kWh opgewekt en daarvan is 38kWh teruggeleverd.

Dat betekent dat 266kWh - 38kWh = 228kWh nooit voorbij de meter is gekomen en dus in mijn eigen huishouden is opgebruikt.

Voor het saldo om te salderen, is er dus maar 38kWh bijgekomen in december.

Ik stel nergens dat dit al het verbruik is, ik stel alleen dat wat de panelen hebben opgewekt voor het grootste deel is opgebruikt in december.
pi_207598626
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 13:53 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Mijn panelen hebben in heel december 266kWh opgewekt en daarvan is 38kWh teruggeleverd.

Dat betekent dat 266kWh - 38kWh = 228kWh nooit voorbij de meter is gekomen en dus in mijn eigen huishouden is opgebruikt.

Ik stel nergens dat dit al het verbruik is, ik stel alleen dat wat de panelen hebben opgewekt voor het grootste deel is opgebruikt in december.
Dan heb je dus maar iets van 120kWh gebruikt om te verwarmen? Over heel december, das netjes.

Maar dan heb je ook wel iets van 30 panelen, of ze staan heel gunstig voor de winter.

Hier gaat net als bij Yoshi elk ielig kWh'tje de verwarming in, terugleveren is er echt niet bij.
pi_207598657
quote:

[..]

Ja en ik zeg dat je dan dus behoorlijk wat panelen moet hebben om uberhaupt 266 op te wekken in december (in mijn berekening is dat ongeveer 100 op basis van 4000 per jaar) en dan moet je dus ook nog een heel goed geïsoleerd huis hebben om zo weinig te stoken en te verbruiken. Totaal niet realistisch dus voor de gemiddelde zonnepaneelbezitter.
pi_207598691
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 14:10 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Ja en ik zeg dat je dan dus behoorlijk wat panelen moet hebben om uberhaupt 266 op te wekken in december (in mijn berekening is dat ongeveer 100 op basis van 4000 per jaar) en dan moet je dus ook nog een heel goed geïsoleerd huis hebben om zo weinig te stoken en te verbruiken. Totaal niet realistisch dus voor de gemiddelde zonnepaneelbezitter.
Je lijkt het anders te interpreteren: het is juist andersom.

Hoe minder panelen je hebt, hoe makkelijker je bijna 100% van je opgewekte stroom zelf kan verbruiken en hoe minder je te maken hebt met salderen in die periode.

Dat is wat Speekselklier bedoelt.

Mijn voorbeeld was puur een rekenvoorbeeld. Ik heb (228 / 266) x 100 = 85,7% eigen verbruik in december.
pi_207598710
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 14:14 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Hoe minder panelen je hebt, hoe makkelijker je bijna 100% van je opgewekte stroom zelf kan verbruiken en hoe minder je te maken hebt met salderen in die periode.

We zijn gewoon benieuwd hoeveel panelen je hebt en hoe je nog kWh's overhoudt in december :9

Denk dat Yoshi dat ook bedoelt haha.
pi_207598769
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 14:16 schreef JDx het volgende:

[..]
We zijn gewoon benieuwd hoeveel panelen je hebt en hoe je nog kWh's overhoudt in december :9

Denk dat Yoshi dat ook bedoelt haha.
68 panelen van 300Wp in 4 richtingen.
Maar daar ging het niet om :P
pi_207598771
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 14:10 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Hij zegt niet dat hij maar zo weinig stookt en verbruikt, hij zegt alleen dat het grootste deel van wat hij opgewekt heeft in zijn eigen huis is verdwenen. Daarnaast zal hij echt nog wel wat kWh uit het net hebben afgenomen
pi_207598799
Mijn panelen leveren met deze zonnige dagen ook nog wel wat terug, maar daar tegenover staat het verbruik van het huis en dan vooral de warmtepomp op de momenten dat die zon niet schijnt.
pi_207598834
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 14:25 schreef Doedezemaar het volgende:
Mijn panelen leveren met deze zonnige dagen ook nog wel wat terug, maar daar tegenover staat het verbruik van het huis en dan vooral de warmtepomp op de momenten dat die zon niet schijnt.
Achso, mijn opwek komt in de winter nooit boven het verbruik van de warmtepomp uit.

Misschien een kwartiertje vandaag, pas vanaf februari ga ik weer wat zien.
  dinsdag 17 januari 2023 @ 14:29:14 #41
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_207598839
Hoei, vandaag voor het eerst in lange tijd de Akku vol, nu loopt de airo op stoken, ipv het naar het net te laden
pi_207598912
Ik ga me ook maar niet druk meer maken om dat salderen, in 2025 heb ik de kosten eruit als het goed is, ze zijn in mei 2019 al geplaatst. In de tussentijd alleen maar eens nadenken hoe ik nuttig m'n stroom op kan maken overdag als de TLV zoals bij Eneco 9 cent blijft.

Als dat 80% wordt dan vind ik alles wel best. Behalve dan als het ook negatief kan worden.

Is er al een besluit? Lees wel dat besloten is lgbq in de grondwet op te nemen, maar nog niks over salderen :9
pi_207599073
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 14:14 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Mijn voorbeeld was puur een rekenvoorbeeld. Ik heb (228 / 266) x 100 = 85,7% eigen verbruik in december.
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 14:22 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Hij zegt niet dat hij maar zo weinig stookt en verbruikt, hij zegt alleen dat het grootste deel van wat hij opgewekt heeft in zijn eigen huis is verdwenen. Daarnaast zal hij echt nog wel wat kWh uit het net hebben afgenomen
Ja maar als dat het geval is dan betekent het dat je in de zomer maanden het grootste deel niet zelf gebruikt maar teruglevert. Tenzij je echt hele dag de airco op max hebt staan blazen ofzo. Dat is dus nadelig... even er vanuit gaande dat de teruglever tarieven dan net zo bagger zijn als nu. Als Jetten inderdaad 80% erdoor krijgt van normale tarief dan valt de schade wel mee.
pi_207599141
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 14:37 schreef JDx het volgende:
Ik ga me ook maar niet druk meer maken om dat salderen, in 2025 heb ik de kosten eruit als het goed is, ze zijn in mei 2019 al geplaatst. In de tussentijd alleen maar eens nadenken hoe ik nuttig m'n stroom op kan maken overdag als de TLV zoals bij Eneco 9 cent blijft.

Als dat 80% wordt dan vind ik alles wel best. Behalve dan als het ook negatief kan worden.

Is er al een besluit? Lees wel dat besloten is lgbq in de grondwet op te nemen, maar nog niks over salderen :9
Het alfabet in de grondwet is ook veel belangrijker dan salderen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_207599150
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 14:52 schreef YoshiBignose het volgende:
Ja maar als dat het geval is dan betekent het dat je in de zomer maanden het grootste deel niet zelf gebruikt maar teruglevert. Tenzij je echt hele dag de airco op max hebt staan blazen ofzo. Dat is dus nadelig... even er vanuit gaande dat de teruglever tarieven dan net zo bagger zijn als nu. Als Jetten inderdaad 80% erdoor krijgt van normale tarief dan valt de schade wel mee.
Jette moet kappen met de markt verneuken en zijn tengeltjes achter zijn rug houden.
Hoog tijd dat die rare onsolidaire regressieve impliciete elektriciteitsbelasting genaamd "salderen" wordt afgeschaft.

Gewoon x subsidie geven per geproduceerde KwH, eventueel afhankelijk maken van terugverdientijd en jaarlijks vaststellen, per woning per dak.. Gogo.
Enige waar echt nog rekening mee moet worden gehouden is het stroomnet zelf. Die te weinig capaciteit heeft.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_207599167
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 14:58 schreef ludovico het volgende:

[..]
Het alfabet in de grondwet is ook veel belangrijker dan salderen.
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 14:58 schreef ludovico het volgende:

[..]
Jette moet kappen met de markt verneuken en zijn tengeltjes achter zijn rug houden.
Homofoob!
pi_207599180
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 15:01 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
[..]
Homofoob!
Hetzelfde-angstige.
  dinsdag 17 januari 2023 @ 16:02:15 #48
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207599817
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 14:37 schreef JDx het volgende:

er wordt ook een absuluut max bedrag opgenomen. Reken maar dat dat ver van die 80% af zit in de zomer.
Tot nooit .......
  dinsdag 17 januari 2023 @ 16:04:55 #49
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_207599849
quote:

[..]

41,61 kWh teruggeleverd in december *O*

Wel minder opgewekt, maar ik heb dan ook niet zo'n belachelijk groot dak dat er 68 panelen op kunnen :'( .
Huilen dan.
  dinsdag 17 januari 2023 @ 16:11:40 #50
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207599924
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 14:52 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
[..]
ik denk dat ie 80% van de werkelijke stroomprijs op dat moment bedoeld. Dat je teruggeleverde stroom per uur word afgerekend.

Wat je dan voor 2 cent hebt teruggeleverd krijgt je buurman dan voor 40 cent aangeboden.
Tot nooit .......
pi_207600026
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 16:11 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
ik denk dat ie 80% van de werkelijke stroomprijs op dat moment bedoeld. Dat je teruggeleverde stroom per uur word afgerekend.

Wat je dan voor 2 cent hebt teruggeleverd krijgt je buurman dan voor 40 cent aangeboden.
Dat is ranzig
  dinsdag 17 januari 2023 @ 16:29:39 #52
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207600081
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 16:24 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Dat is ranzig
Misschien onze omvormers instellen dat ze stoppen met leveren als de prijs onder de 10 cent komt. Gaat de omvormer ook langer mee.
Tot nooit .......
pi_207600781
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 16:29 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Misschien onze omvormers instellen dat ze stoppen met leveren als de prijs onder de 10 cent komt. Gaat de omvormer ook langer mee.
Dat kan je inderdaad mee laten wegen in de economische afweging.

Ik zie het er van komen dat we binnen een paar jaar in de zomer in het weekend overdag gratis stroom hebben. Maar het jaar is langer dan dat. Daarnaast zal je transportkosten aan stroom hebben, deels vast en deels per kwh. En daarom kopen we dus uiteindelijk toch een batterij.
  dinsdag 17 januari 2023 @ 18:01:17 #54
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_207600901
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 17:49 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Dat kan je inderdaad mee laten wegen in de economische afweging.

Ik zie het er van komen dat we binnen een paar jaar in de zomer in het weekend overdag gratis stroom hebben. Maar het jaar is langer dan dat. Daarnaast zal je transportkosten aan stroom hebben, deels vast en deels per kwh. En daarom kopen we dus uiteindelijk toch een batterij.
Dan zijn er vast partijen die daar een bedrijfsmodel in zien en doet de marktwerking zijn ding. Resultaat: niet meer gratis.
Huilen dan.
pi_207601751
30,8 kWh opgewekt met de panelen vandaag.
Niet gek voor een winterdag.
pi_207601845
Regeringspartijen willen salderingsregeling afbouwen met iets grotere stappen
https://tweakers.net/nieu(...)grotere-stappen.html
  dinsdag 17 januari 2023 @ 19:22:28 #57
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207601986
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 19:12 schreef JDx het volgende:
Regeringspartijen willen salderingsregeling afbouwen met iets grotere stappen
https://tweakers.net/nieu(...)grotere-stappen.html
Was te verwachten, dat vaste leveringstarief van 80% van het kale tarief maakt het iig nog redelijk interessant.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_207602149
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 19:22 schreef Leandra het volgende:

[..]
Was te verwachten, dat vaste leveringstarief van 80% van het kale tarief maakt het iig nog redelijk interessant.
Ja dat is maar een aanvraag, moet nog weer over gestemd worden. En in de zomer is 80% natuurlijk niets, of zelfs negatief, of ze moeten al 80% van je vaste contract bedoelen, maar verwacht dat maar niet.
  dinsdag 17 januari 2023 @ 19:36:11 #59
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_207602258
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 19:22 schreef Leandra het volgende:

[..]
Slechts tot 1-1-2027
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_207602276
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 19:31 schreef JDx het volgende:

[..]
Ja dat is maar een aanvraag, moet nog weer over gestemd worden. En in de zomer is 80% natuurlijk niets, of zelfs negatief, of ze moeten al 80% van je vaste contract bedoelen, maar verwacht dat maar niet.
De opzet was dat het om 80% van je kale kWh prijs gaat, zoals in je contract en niet om de flexibele, dynamische marktprijs op dat moment.

Als je zelf kiest voor een dynamisch energiecontract, dan is dat natuurlijk niet het geval.
pi_207602291
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 19:36 schreef laziness het volgende:

[..]
Slechts tot 1-1-2027
Dat had ik niet gezien, ook wel een "puntje"...
pi_207602569
Misschien kan je het op een of andere manier verkopen aan mensen met een elektrische auto?

Twijfel nu wel heel erg of ik nog een 2e airco ga kopen voor boven, is toch ook weer 1400 euro en dan doorsparen voor een accu, maar ja, dan verwarm ik alsnog duur in de winter. Dat vangt zo'n accu niet op.

Emigreren is een optie :9
  dinsdag 17 januari 2023 @ 19:56:26 #63
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_207602732
Tja, het stroomnet is geen batterij waar je in de zomer een hoop energie instopt en er in de winter weer uithaalt. Nu wordt er op dit moment zo gefactureerd dat dat wel zo lijkt, maar het is natuurlijk geen houdbaar model.
Huilen dan.
  dinsdag 17 januari 2023 @ 20:01:55 #64
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207602895
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 19:56 schreef Isdatzo het volgende:
Tja, het stroomnet is geen batterij waar je in de zomer een hoop energie instopt en er in de winter weer uithaalt. Nu wordt er op dit moment zo gefactureerd dat dat wel zo lijkt, maar het is natuurlijk geen houdbaar model.
sterker nog een batterij heeft geen 100% rendement.
Tot nooit .......
pi_207602914
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 19:56 schreef Isdatzo het volgende:
Het blijft de spelregels veranderen tijdens het spel.

Ik wilde hier blijven wonen omdat ik voor mijn doen veel geld heb geïnvesteerd in zonnepanelen en een airco, als de saldering vervalt dan wordt de grootste winst teniet gedaan.

Heb me 2 jaar geleden al ingeschreven voor sociale huur, wellicht dat er tegen die tijd iets leuks beschikbaar is.

Spanje blijft ook altijd een droom, maar veel vrienden komen toch weer terug na een paar jaar.
  dinsdag 17 januari 2023 @ 20:07:04 #66
244125 laziness
pi_207603037
Het is een hele markt optuigen en dan tussendoor de spelregels veranderen en dan zo meteen zwaar verbaasd zijn dat de hele markt instort.

Dit is niet de eerste sector waarbij ze zo te werk gaan.

Mensen kijken wel uit bij andere verduurzaming opties zo meteen. De overheid komt wel langs om de poten onder je stoel vandaan te zagen net nadat je geïnvesteerd hebt.
  dinsdag 17 januari 2023 @ 20:07:37 #67
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_207603050
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 20:02 schreef JDx het volgende:

[..]
Het blijft de spelregels veranderen tijdens het spel.
Hoezo? Je wist dat de salderingsregeling afgebouwd ging worden. 'We' hebben nog geluk dat het is uitgesteld. Daarnaast is het ook gewoon een kwestie van gezond verstand: (onbeperkt) salderen is geen eerlijk en houdbaar model.
Huilen dan.
  dinsdag 17 januari 2023 @ 20:09:51 #68
244125 laziness
pi_207603103
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 20:07 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Hoezo? Je wist dat de salderingsregeling afgebouwd ging worden. 'We' hebben nog geluk dat het is uitgesteld. Daarnaast is het ook gewoon een kwestie van gezond verstand: (onbeperkt) salderen is geen eerlijk en houdbaar model.
Dat wist ik in 2015 toen ik mijn energieneutrale huis kocht echt nog niet hoor. Sinds wanneer zijn de eerste plannen bekend?
pi_207603163
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 20:09 schreef laziness het volgende:

[..]
Dat wist ik in 2015 toen ik mijn energieneutrale huis kocht echt nog niet hoor. Sinds wanneer zijn de eerste plannen bekend?
Volgens mij rond 2020, maar toen was het nog een beetje zo van ach dat komt er toch nooit door.

Had ook niet verwacht dat

a) verwarmen met electriciteit zo veel kost op koude dagen (15-20 kWh voor alleen de woonkamer)
b) panelen zo weinig op zouden leveren in de winter (10 kWh per maand tegenover 15 kWh per dag in de zomer)

Heb vandaag, een compleet heldere dag, 865Wh gehaald :'(
  Moderator dinsdag 17 januari 2023 @ 20:18:52 #70
236264 crew  capricia
pi_207603315
Volgens mij hebben D66, VVD en CU geen meerderheid in de tweede kamer. En zelfs met het CDA erbij, niet eens in de Eerste Kamer.

Ben benieuwd wat er uit gaat komen.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator dinsdag 17 januari 2023 @ 20:22:44 #71
236264 crew  capricia
pi_207603385
En boeren die zonnepanelen plaatsen hebben wel recht op 15 jaar..dat heet SDE++
Voor een periode van 15 jaar ontvangen zij een vergoeding per opgewekte kWh.

Als je het hebt over het belasten van het net..
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 17 januari 2023 @ 20:23:04 #72
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_207603393
quote:

[..]
In die 7 + 2 ('23 & '24 nog geen afbouw) jaar hebben die panelen zich al lang en breed terugverdiend, en dat geldt praktisch voor iedereen die ze afgelopen jaren heeft aangeschaft.

Volgens mij stamt het eerste afbouwschema uit 2017. En al was dat niet zo: omdat iets zo is, betekent niet dat het tot in het einde der tijden zo moet blijven. Tot en met 2024 kan je maximaal salderen, dus dat betekent dat iedereen die panelen aangeschaft heeft voordat er sprake zou zijn van het afbouwen van de salderingsregeling minimaal zo'n 7 jaar de tijd heeft gehad.

Zonnepanelen zijn geen garantie op gratis energie in de winter.
Huilen dan.
  dinsdag 17 januari 2023 @ 20:23:49 #73
244125 laziness
pi_207603404
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 20:18 schreef capricia het volgende:
Volgens mij hebben D66, VVD en CU geen meerderheid in de tweede kamer. En zelfs met het CDA erbij, niet eens in de Eerste Kamer.

Ben benieuwd wat er uit gaat komen.
Ik heb niet het idee dat de andere partijen gunstigere plannen hebben.
CDA doet niet mee nu omdat men de thuis batterij ontwikkeling wil steunen in de huidige plannen en ook dat is te ongelijk schijnbaar.
  dinsdag 17 januari 2023 @ 20:24:55 #74
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_207603425
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 20:12 schreef JDx het volgende:

[..]
Volgens mij rond 2020, maar toen was het nog een beetje zo van ach dat komt er toch nooit door.

a) verwarmen met electriciteit zo veel kost op koude dagen (15-20 kWh voor alleen de woonkamer)
b) panelen zo weinig op zouden leveren in de winter (10 kWh per maand tegenover 15 kWh per dag in de zomer)

Dat had je allemaal heel goed kunnen weten, en heeft verder niks met het salderen te maken natuurlijk.
Huilen dan.
pi_207603798
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 20:12 schreef JDx het volgende:

[..]

Energetisch is 15 tot 20kWh zo'n 15 / 9,77 = 1,54m3 tot 20 / 9,77 = 2,05m3 aardgas.

quote:

Dat ligt vooral aan de hoek waaronder ze op je dak liggen.
Maar in de winter doen panelen in verhouding weinig, dat klopt.
pi_207603813
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 16:24 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Dat is ranzig
Haha, dat is wel het juiste woord.

Dit wordt een compleet nieuw plan smeden om goedkoop te leven :7
pi_207604051
Die versnelde afbouw is wel balen als dat er door komt. Wij hebben sinds 2016 panelen met een SMA omvormer. Volgens mij is deze niet hybride dus kan er geen batterij op. Dus moeten we ook nog eerder een nieuwe omvormer terwijl deze nog prima is.
pi_207604113
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 20:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Energetisch is 15 tot 20kWh zo'n 15 / 9,77 = 1,54m3 tot 20 / 9,77 = 2,05m3 aardgas.
Die verhouding ligt wel wat anders met een warmtepomp, gebruikte voorheen zo'n 8m3 per dag.

Toen had ik dan wel de radiator in de gang en badkamer en slaapkamer ook open. Moet dat nog even berekenen of een airco voor boven ook uit kan als ik de stroom van de zomer niet kan salderen.

Maar goed dat heeft verder niets met zonnepanelen en/of dit topic te maken.
  Moderator dinsdag 17 januari 2023 @ 20:56:38 #79
236264 crew  capricia
pi_207604189
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 20:23 schreef laziness het volgende:

[..]
Ik heb niet het idee dat de andere partijen gunstigere plannen hebben.
CDA doet niet mee nu omdat men de thuis batterij ontwikkeling wil steunen in de huidige plannen en ook dat is te ongelijk schijnbaar.
GL en PvdA zijn tegen de huidige plannen. Er is geen vanzelfsprekende meerderheid in de EK.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_207604243
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 20:51 schreef Patroon het volgende:
Die versnelde afbouw is wel balen als dat er door komt. Wij hebben sinds 2016 panelen met een SMA omvormer. Volgens mij is deze niet hybride dus kan er geen batterij op. Dus moeten we ook nog eerder een nieuwe omvormer terwijl deze nog prima is.
Volgens mij heb je ook accu/omvormers in 1 toch? Maar ja, kost nu allemaal nog veel te veel.
  dinsdag 17 januari 2023 @ 21:21:46 #81
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207604755
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 20:41 schreef JDx het volgende:

[..]
Haha, dat is wel het juiste woord.

Dit wordt een compleet nieuw plan smeden om goedkoop te leven :7
het nog steeds goedkoop. kijk eens naar de rekening van je buren zonder panelen.
Tot nooit .......
pi_207604900
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 21:21 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
het nog steeds goedkoop. kijk eens naar de rekening van je buren zonder panelen.
Tja je moet het nog wel terug verdienen uiteindelijk. Vriend van me heeft nu van z'n overwaarde 50k in zijn woning geïnvesteerd (overal nieuw glas/kozijnen, airco, zonnepanelen, isolatie etc.). Ok het is een betere investering dan een auto halen van 50k maar misschien ben je over 5 jaar wel dood. Soms is schijt hebben de beste instelling... uiteindelijk worden de arme stakkers toch vaak geholpen.
pi_207605222
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 21:29 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Tja je moet het nog wel terug verdienen uiteindelijk. Vriend van me heeft nu van z'n overwaarde 50k in zijn woning geïnvesteerd (overal nieuw glas/kozijnen, airco, zonnepanelen, isolatie etc.). Ok het is een betere investering dan een auto halen van 50k maar misschien ben je over 5 jaar wel dood. Soms is schijt hebben de beste instelling... uiteindelijk worden de arme stakkers toch vaak geholpen.
https://open.overheid.nl/(...)marginale%20druk.pdf

Daar zit het echte geld, weg met die zonnepanelen als de saldering vervalt en vol aan de toeslagen o|O
  Moderator dinsdag 17 januari 2023 @ 22:11:55 #84
236264 crew  capricia
pi_207605544
De PVV gaat Jetten aan een meerderheid helpen :%
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 17 januari 2023 @ 22:15:54 #85
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_207605607
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 22:11 schreef capricia het volgende:
De PVV gaat Jetten aan een meerderheid helpen :%
Is dat debat nog bezig en volg jij het op de voet?
Of…?
  Moderator dinsdag 17 januari 2023 @ 22:16:59 #86
236264 crew  capricia
pi_207605628
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 22:15 schreef MadMaster het volgende:

[..]
Is dat debat nog bezig en volg jij het op de voet?
Of…?
Ja. POL mod hè..beroepsdeformatie. :D
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_207605725
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 20:58 schreef JDx het volgende:

[..]
Volgens mij heb je ook accu/omvormers in 1 toch? Maar ja, kost nu allemaal nog veel te veel.
Dat klopt..Maar dan moet ik iets vervangen wat nu nog goed werkt.

Ach waarschijnlijk is de omvormer in 2031 al 15 jaar en dat is volgens mij ook het moment om hem te vervangen.
  dinsdag 17 januari 2023 @ 22:36:23 #88
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207605906
Mijn omvormer was vandaag Dolly Parton: heeft van 9 tot 5 gewerkt :')
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 17 januari 2023 @ 22:45:50 #89
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_207606039
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 22:36 schreef Leandra het volgende:
Mijn omvormer was vandaag Dolly Parton: heeft van 9 tot 5 gewerkt :')
Herkenbaar, zelfs Dolly zelf een beetje:
2917c7f5d07dac737372623431d8834e977a3068.jpg?1673991925
  dinsdag 17 januari 2023 @ 22:49:36 #90
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_207606077
quote:

[..]
Er wordt al 10? jaar gezegd dat het salderen ooit wordt afgebouwd. _O-
  dinsdag 17 januari 2023 @ 22:56:42 #91
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_207606151
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 20:22 schreef capricia het volgende:
En boeren die zonnepanelen plaatsen hebben wel recht op 15 jaar..dat heet SDE++
Voor een periode van 15 jaar ontvangen zij een vergoeding per opgewekte kWh.

Als je het hebt over het belasten van het net..
Dat is geen specifieke regeling voor boeren, maar voor bedrijven hè. :P
  Moderator dinsdag 17 januari 2023 @ 23:00:31 #92
236264 crew  capricia
pi_207606189
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 22:56 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Dat is geen specifieke regeling voor boeren, maar voor bedrijven hè. :P
Dank voor de aanvulling!
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_207606362
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 22:49 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Er wordt al 10? jaar gezegd dat het salderen ooit wordt afgebouwd. _O-
Toen hadden Eneco e.a. niet de terugleververgoeding naar 9 cent gebracht, kreeg je gewoon nog het kale tarief.

Nu krijg je ineens voor de complete zomer terugleveren een keer 120 euro.
pi_207606383
quote:

[..]
Dan zal je je er toentertijd niet echt in verdiept hebben want toen ik in 2014 mijn zonnepanelen aanschafte verschenen er in de media al regelmatig berichten dat de salderingsregeling na 2 a 3 jaar zou stopen.
pi_207606427
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 23:17 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Dan zal je je er toentertijd niet echt in verdiept hebben want toen ik in 2014 mijn zonnepanelen aanschafte verschenen er in de media al regelmatig berichten dat de salderingsregeling na 2 a 3 jaar zou stopen.
Wel vreemd dat ze dan zelfs nog in 2019 keken hoeveel panelen je nodig had naar aanleiding van je jaarverbruik.

Er werd toen voor mij berekend dat ik 8 panelen nodig zou hebben om m'n jaarverbruik te dekken.

Dat de saldering eraf ging was misschien wel bekend dan, maar niet dat het teruglevertarief nog maar 10% van je piektarief zou worden, dat was er opeens.

In de winter brengen ze niks op, in de zomer heb ik wel genoeg aan 2 of maximaal 4 over een dag gekeken.
  dinsdag 17 januari 2023 @ 23:25:11 #96
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_207606464
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 23:21 schreef JDx het volgende:

[..]
Wel vreemd dat ze dan zelfs nog in 2019 keken hoeveel panelen je nodig had naar aanleiding van je jaarverbruik.

Er werd toen voor mij berekend dat ik 8 panelen nodig zou hebben om m'n jaarverbruik te dekken.

Dat de saldering eraf ging was misschien wel bekend dan, maar niet dat het teruglevertarief nog maar 10% van je piektarief zou worden, dat was er opeens.

In de winter brengen ze niks op, in de zomer heb ik wel genoeg aan 2 of maximaal 4 over een dag gekeken.
Wie is 'ze'?
Huilen dan.
pi_207606575
quote:

[..]

Toen ik m'n zonnepanelen in 2018 bestelde was al bekend dat salderen zou worden afgebouwd.
Wiebes had dat in 2017 al aangekondigd. Het is wel een paar keer uitgesteld maar het hing boven de markt.

Het kan natuurlijk zijn dat het bedrijf dat je de panelen verkocht er niet zo'n belang bij had dat je dit wist en het daarom achterwege heeft gelaten.

Omdat ik wist dat het zou worden afgebouwd heb ik in 2018 direct het maximale aantal panelen laten leggen dat ik kwijt kon op m'n dakvlakken en dat waren 68 stuks.
Op noord hadden nog wel wat extra panelen gepast maar m'n omvormer zat vol (volgens de officiële datasheet).
  dinsdag 17 januari 2023 @ 23:44:04 #98
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207606626
quote:

[..]

Met 'ze' bedoel je de verkopers?
Slim van ze, als ik panelen zou verkopen zou ik het ook zo doen.
Tot nooit .......
pi_207606692
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 23:44 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Met 'ze' bedoel je de verkopers?
Slim van ze, als ik panelen zou verkopen zou ik het ook zo doen.
Zonneplan.

Hadden zij kunnen weten dat je opeens nog maar 9 cent voor je stroom krijgt in 2023 in plaats van het normale tarief exclusief belastingen dan?

Maar goed in 2025 heb de kosten er wel uit, m'n broertje kan ze denk ik wel gebruiken, die heeft een heel gezin en draait 10x per week de wasmachine en de droger.
  woensdag 18 januari 2023 @ 00:01:15 #100
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207606766
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 23:51 schreef JDx het volgende:

[..]
Zonneplan.

Hadden zij kunnen weten dat je opeens nog maar 9 cent voor je stroom krijgt in 2023 in plaats van het normale tarief exclusief belastingen dan?

Ik (als leek) wist het 2019 al wel.
Tot nooit .......
  woensdag 18 januari 2023 @ 00:04:45 #101
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_207606789
Als je niet wist dat de saldering eraf ging dan heb je echt zitten slapen. En daarnaast: alsof zonnepanelen nutteloze dakbedekking zijn zonder volledige saldering.
Huilen dan.
pi_207606876
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 00:01 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Ik (als leek) wist het 2019 al wel.
Nou dan ben ik genaaid, duidelijk. Bij het aanschaffen van de panelen was het hele idee om na 7 jaar terugverdienen 18 jaar lang te genieten van gratis stroom (bij 25 jaar levensduur), dat zou exact tot einde hypotheek zijn.
  woensdag 18 januari 2023 @ 00:29:03 #103
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_207606900
Genaaid? Welnee: die zonnepanelen gaan zichzelf ook in jouw geval gewoon terugverdienen. Waarschijnlijk al grotendeels, of helemaal, voordat er niet meer gesaldeerd wordt.

En dat je dacht 25 jaar lang geen stroomrekening te hebben ligt echt helemaal aan jezelf. Hoe zag de wereld er 25 jaar geleden uit? Ik bedoel maar...
Huilen dan.
pi_207606957
quote:
7s.gif Op woensdag 18 januari 2023 00:29 schreef Isdatzo het volgende:
Genaaid? Welnee: die zonnepanelen gaan zichzelf ook in jouw geval gewoon terugverdienen. Waarschijnlijk al grotendeels, of helemaal, voordat er niet meer gesaldeerd wordt.

En dat je dacht 25 jaar lang geen stroomrekening te hebben ligt echt helemaal aan jezelf. Hoe zag de wereld er 25 jaar geleden uit? Ik bedoel maar...
Maakt ook niet uit, weet niet waarom je er nog zo over door gaat, over een paar jaar gaan ze gewoon van het dak af, of als ik het huis snel verkoop dan met de verkoop mee en ga ik de sociale huur in inclusief alle toeslagen, zie geen mogelijkheid meer om hier over enkele jaren nog zo goed als gratis te kunnen blijven wonen, dat was het uiteindelijke doel. Kans is namelijk groot dat ik nooit meer kan werken.
  woensdag 18 januari 2023 @ 00:46:38 #105
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207606991
Ik begrijp uit het hele verhaal dat je in de toekomst twee energiebedrijven kan kiezen. Dat lijkt me wel een interessante gedachte.

Een dynamische voor het verbruik en een partij die graag groene stroom heeft voor je teruglevering. Misschien wel een partij die het ergens in je wijk weer voor een goede prijs kan verkopen.
Tot nooit .......
  Moderator woensdag 18 januari 2023 @ 00:47:45 #106
236264 crew  capricia
pi_207606993
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 00:46 schreef Speekselklier het volgende:
Ik begrijp uit het hele verhaal dat je in de toekomst twee energiebedrijven kan kiezen. Dat lijkt me wel een interessante gedachte.

Een dynamische voor het verbruik en een partij die graag groene stroom heeft voor je teruglevering. Misschien wel een partij die het ergens in je wijk weer voor een goede prijs kan verkopen.
Dat kan toch nu al? Een andere leverancier voor het terugleveren..
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 18 januari 2023 @ 00:52:31 #107
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207607003
quote:
1s.gif Op woensdag 18 januari 2023 00:47 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat kan toch nu al? Een andere leverancier voor het terugleveren..
Is dat zo?
Welke leveranciers bieden dat aan?

Ah oh, wacht ff maar dan kan ik niet salderen dus loont het niet.
Tot nooit .......
pi_207607346
NOS: Steun voor afbouwen van subsidie op zonnepanelen onzeker

https://nos.nl/l/2460240

Ach ja, we wachten het rustig af….
  woensdag 18 januari 2023 @ 06:31:32 #109
244125 laziness
pi_207607498
Nu de elektriciteitsprijs zo hoog is, is salderen niet meer nodig vindt het kabinet staat er in dat NOS artikel.

We gaan dus nooit meer zakken weten zij al? Of een drogreden om hun agenda te pushen.
pi_207607562
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 00:46 schreef Speekselklier het volgende:

Je kan een SAP aanvragen, veel Tweakers doen dit al, gebruiken dynamische stroom en leveren terug tegen de hoogste bieder, voorbeeld uitleg:
https://www.liander.nl/grootzakelijk/extrameetpunt/meerinfo

Vooral die met huizen en soms zelfs schuren vol panelen.
pi_207607664
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 21:48 schreef JDx het volgende:

[..]
https://open.overheid.nl/(...)marginale%20druk.pdf

Daar zit het echte geld, weg met die zonnepanelen als de saldering vervalt en vol aan de toeslagen o|O
Klopt zit ik ook al op nu, zeker als ondernemer door wat aftrekposten kom je sneller op dat belastbare loon en leef je prima met weinig inspanning. Gewoon zinloos om hard te werken in dit land. 20k bruto is 30k netto, 50k bruto is 38 netto :') maar goed wel een vrij specifieke situatie natuurlijk dit (gezin, 1 werkt en verdient weinig, 2 kinderen, sociale huur).

quote:
7s.gif Op woensdag 18 januari 2023 00:04 schreef Isdatzo het volgende:
Als je niet wist dat de saldering eraf ging dan heb je echt zitten slapen. En daarnaast: alsof zonnepanelen nutteloze dakbedekking zijn zonder volledige saldering.
Wel een stuk minder nuttig, zeker als leveranciers ook gaan zeken we hebben geen stroom meer nodig er is genoeg (of het net kan het niet meer aan). Je mag niet meer terugleveren. Maak nog een keer de rekensom dan...

[ Bericht 15% gewijzigd door YoshiBignose op 18-01-2023 08:13:34 ]
pi_207607978
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 08:07 schreef YoshiBignose het volgende:
wel een vrij specifieke situatie natuurlijk dit (gezin, 1 werkt en verdient weinig, 2 kinderen, sociale huur).
Precies de groep waarvan ze zeggen dat die de saldering betalen van "de rijke" zonnepaneelbezitters ;)
  woensdag 18 januari 2023 @ 09:11:09 #113
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207608086
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 07:28 schreef JDx het volgende:

[..]
Je kan een SAP aanvragen, veel Tweakers doen dit al, gebruiken dynamische stroom en leveren terug tegen de hoogste bieder, voorbeeld uitleg:
https://www.liander.nl/grootzakelijk/extrameetpunt/meerinfo

Vooral die met huizen en soms zelfs schuren vol panelen.
ja ok, met twee meters en een dubbele groepenkast en zo. Maar straks wordt het gemeengoed.
Tot nooit .......
  Moderator woensdag 18 januari 2023 @ 09:52:50 #114
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_207608607
Die polarisering van 'rijk vs arm' wordt wel wat droevig. Dus we moeten eerst allemaal aan de panelen en subsidie en dit en dat, en vervolgens kan precies niét meer omdat ineens de 'armen' ook mee betalen daar aan. Dat was dan toch al altijd zo.

Ja, er is een groep mensen die het niet kan betalen, maar dat zal altijd zo zijn, met alles. Jammer dan voor die mensen. En als ik straks meer moet gaan betalen voor energie, jammer dan voor mij. Maar dat 'rijk' vs 'arm', vind ik zo langzamerhand echt om te kotsen.
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 18 januari 2023 @ 10:01:21 #115
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_207608728
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 00:38 schreef JDx het volgende:
over een paar jaar gaan ze gewoon van het dak af
Waarom zou je dat doen? Die panelen raak je alleen kwijt als je ze bijna gratis weggeeft want de meeste installateurs gaan niks met tweedehands spul beginnen, en wie zit er nou op verouderde panelen zonder garantie te wachten?

Lekker laten liggen en proberen maximaal te profiteren van je eigen opwek is het beste voor je portemonnee.
Huilen dan.
  woensdag 18 januari 2023 @ 10:11:07 #116
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_207608855
quote:
1s.gif Op woensdag 18 januari 2023 06:31 schreef laziness het volgende:
Nu de elektriciteitsprijs zo hoog is, is salderen niet meer nodig vindt het kabinet staat er in dat NOS artikel.

We gaan dus nooit meer zakken weten zij al? Of een drogreden om hun agenda te pushen.
Welke agenda?
Huilen dan.
  woensdag 18 januari 2023 @ 10:18:48 #117
244125 laziness
pi_207608977
quote:
7s.gif Op woensdag 18 januari 2023 10:11 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Welke agenda?
De wet die ze er doorheen willen duwen. Daar gaat het artikel waar ik aan refereer toch over?
Ze voeren de hoge elektriciteitsprijs nu opeens als reden op. Dat is natuurlijk dikke onzin want ze wilden dit al veel langer. En die prijzen zijn pas vrij kort heel hoog en niemand weet of ze zo hoog blijven. Prima dat je die wet er doorheen wilt hebben maar zeg niet dat de prijzen zo hoog zijn dat men de regeling niet meer nodig heeft. Daarom zei ik, weten zij al dat die prijzen nooit meer gaan zakken?
Een tot nu toe tijdelijk iets opvoeren om voor altijd iets af te schaffen is gewoon een rare redenatie.
  woensdag 18 januari 2023 @ 10:26:53 #118
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_207609102
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 10:18 schreef laziness het volgende:

[..]
De wet die ze er doorheen willen duwen. Daar gaat het artikel waar ik aan refereer toch over?
Ze voeren de hoge elektriciteitsprijs nu opeens als reden op. Dat is natuurlijk dikke onzin want ze wilden dit al veel langer. En die prijzen zijn pas vrij kort heel hoog en niemand weet of ze zo hoog blijven. Prima dat je die wet er doorheen wilt hebben maar zeg niet dat de prijzen zo hoog zijn dat men de regeling niet meer nodig heeft. Daarom zei ik, weten zij al dat die prijzen nooit meer gaan zakken?
Een tot nu toe tijdelijk iets opvoeren om voor altijd iets af te schaffen is gewoon een rare redenatie.
In het regeerakkoord van 2017 stond al dat de saldering op de schop ging. Toen het afbouwen van de salderingsregeling daarna een paar keer werd uitgesteld, was dat ook "een agenda pushen"?
Huilen dan.
  woensdag 18 januari 2023 @ 10:27:36 #119
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207609112
Ik snap wel dat de extreem hoge prijzen deze zomer roet in het eten hebben gegooid. 'Wij' hebben het net volgestouwd met stroom die de energiebedrijven voor voor de hoofdprijs hebben moeten inkopen.

Nu in de winter vragen we diezelfde stroom terug voor een veel lagere prijs.

Toen de prijzen op jaarbasis een paar cent scheelde was dat allemaal niet zo'n probleem. Maar nu zijn het echt klappen die iemand moet betalen. En dat zijn in elk geval niet de zonnepaneel bezitters.

Ik blijf er bij dat er bij overvoorraad en energie dus afval is ook de energiebelasting omlaag moet. Dynamisch dus. Het is toch gek dat bij een negatieve energieprijs er toch nog belasting wordt geheven... Zonder belasting profiteren ook andere van de lage prijzen. Zonder zonnepaneel is het dan ook aantrekkelijk om je was te doen. Ook staat een vaste belasting nieuwe concepten in de weg. Van net laden van thuisaccu als de stroom goedkoop is, en zo.

[ Bericht 14% gewijzigd door Speekselklier op 18-01-2023 10:34:12 ]
Tot nooit .......
  woensdag 18 januari 2023 @ 10:29:22 #120
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_207609135
Overigens is een idee (in hoeverre daarvan in de praktijk wat terechtkomt is een tweede) om het geld dat vrijkomt door het eventueel nog sneller afbouwen van de salderingsregeling te gebruiken om thuisopslag van energie te stimuleren.

Nou, dikke prima wat mij betreft.
Huilen dan.
pi_207609402
Wordt nog een lange weg van debatten zo te lezen
https://www.nu.nl/politie(...)op-zonnepanelen.html
  woensdag 18 januari 2023 @ 10:57:57 #122
244125 laziness
pi_207609448
quote:
7s.gif Op woensdag 18 januari 2023 10:26 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
In het regeerakkoord van 2017 stond al dat de saldering op de schop ging. Toen het afbouwen van de salderingsregeling daarna een paar keer werd uitgesteld, was dat ook "een agenda pushen"?
Wat begrijp je er nou niet aan dat ik de reden die ze opgeven een drogreden vind die nu blijkbaar gebruikt wordt om extra stemmen binnen te halen voor hun wet?
  Moderator woensdag 18 januari 2023 @ 11:03:00 #123
236264 crew  capricia
pi_207609487
Wij krijgen 9 x 400WP in juli geïnstalleerd. Via VEH. Aangevraagd in november. :')

Die saldering..ik ga het wel zien. Zal het wat langer duren voordat we de investering terug verdiend hebben.
We hebben stadsverwarming, dus voor warmte verplicht Eneco. En betalen de hoofdprijs. Ongekend duur.

Tegen die tijd ook even naar een andere energieleverancier kijken.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 18 januari 2023 @ 11:04:02 #124
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_207609498
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 10:57 schreef laziness het volgende:

[..]
Wat begrijp je er nou niet aan dat ik de reden die ze opgeven een drogreden vind die nu blijkbaar gebruikt wordt om extra stemmen binnen te halen voor hun wet?
Wat is de reden die ze opgeven? Ik zie in dat NOS-artikel vooral een beetje een ongelukkige zin waarin geprobeerd wordt een complexe uitleg in 10 woorden samen te vatten.
Huilen dan.
pi_207609505
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 10:18 schreef laziness het volgende:

[..]
quote:
7s.gif Op woensdag 18 januari 2023 10:26 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Als ik kamp Isdatzo sta moet je wel gaan oppassen hoor Laziness.

Er is al heel lang uitgesproken dat men van de salderingsregeling af wilt "Maar het moet wel binnen een jaar of 7 terug te verdienen blijven" derhalve hebben hogere prijzen van stroom en lagere prijzen van panelen en omvormers een directe invloed op het afschalen van de salderingsregeling.
  woensdag 18 januari 2023 @ 11:04:59 #126
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_207609507
quote:
1s.gif Op woensdag 18 januari 2023 11:03 schreef capricia het volgende:
We hebben stadsverwarming, dus voor warmte verplicht Eneco
Je kan je daarvan laten afsluiten (niet gratis) en een warmtepomp nemen.
Huilen dan.
  woensdag 18 januari 2023 @ 11:05:24 #127
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_207609510
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 11:04 schreef ludovico het volgende:
Als ik kamp Isdatzo sta
:o

#GESCHOKT
Huilen dan.
  Moderator woensdag 18 januari 2023 @ 11:06:21 #128
236264 crew  capricia
pi_207609524
quote:
7s.gif Op woensdag 18 januari 2023 11:04 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Je kan je daarvan laten afsluiten (niet gratis) en een warmtepomp nemen.
We kunnen max 9 zonnepanelen kwijt op het dak. Dus dat schiet ook niet op.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 18 januari 2023 @ 11:07:53 #129
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_207609539
quote:
1s.gif Op woensdag 18 januari 2023 11:06 schreef capricia het volgende:

[..]
We kunnen max 9 zonnepanelen kwijt op het dak. Dus dat schiet ook niet op.
Nou ja, warmtepomp kan ook zonder zonnepanelen (of met een beperkt aantal) de moeite waard zijn. Ik heb vorig jaar overwogen een woning te kopen die op zo'n warmtenet was aangesloten en ik wilde absoluut niet vastzitten aan die oplichting, dus toen e.e.a. uitgezocht.
Huilen dan.
  woensdag 18 januari 2023 @ 11:09:07 #130
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207609549
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 10:57 schreef laziness het volgende:

[..]
Tja, ze hebben jou in de zomer 80 cent voor een kWh stroom gegeven die ze zelf niet konden verkopen omdat er overschot was. Nu moeten ze je dezelfde stroom voor 40 cent terugleveren terwijl ze dat voor meer kunnen verkopen omdat er een tekort is.

Anders om zou je moord en brand schreeuwen en nu is het een drogrede.
Tot nooit .......
  woensdag 18 januari 2023 @ 11:10:05 #131
244125 laziness
pi_207609557
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 11:04 schreef ludovico het volgende:

[..]
[..]
Als ik kamp Isdatzo sta moet je wel gaan oppassen hoor Laziness.

Er is al heel lang uitgesproken dat men van de salderingsregeling af wilt "Maar het moet wel binnen een jaar of 7 terug te verdienen blijven" derhalve hebben hogere prijzen van stroom en lagere prijzen van panelen en omvormers een directe invloed op het afschalen van de salderingsregeling.
Mijn klacht was oorspronkelijk dit:

We gaan dus nooit meer zakken weten zij al?

Maar ik ben er wel klaar mee mensen :W
  Moderator woensdag 18 januari 2023 @ 11:11:59 #132
236264 crew  capricia
pi_207609571
quote:
7s.gif Op woensdag 18 januari 2023 11:07 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Nou ja, warmtepomp kan ook zonder zonnepanelen (of met een beperkt aantal) de moeite waard zijn. Ik heb vorig jaar overwogen een woning te kopen die op zo'n warmtenet was aangesloten en ik wilde absoluut niet vastzitten aan die oplichting, dus toen e.e.a. uitgezocht.
Ik ga even afwachten wat die thuisbatterijen gaan doen. Kan mijn geld maar 1 keer uitgeven. :) We zitten niet heel hoog qua energieverbruik (rond het prijsplafond). Dus ik verwarm nu soms electrisch. Met het idee dat ik in juli toch die zonnepanelen heb liggen.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_207609579
quote:
1s.gif Op woensdag 18 januari 2023 10:27 schreef Speekselklier het volgende:
Ik blijf er bij dat er bij overvoorraad en energie dus afval is ook de energiebelasting omlaag moet. Dynamisch dus. Het is toch gek dat bij een negatieve energieprijs er toch nog belasting wordt geheven... Zonder belasting profiteren ook andere van de lage prijzen. Zonder zonnepaneel is het dan ook aantrekkelijk om je was te doen. Ook staat een vaste belasting nieuwe concepten in de weg. Van net laden van thuisaccu als de stroom goedkoop is, en zo.
Het zijn toch gewoon netwerkkosten in die zin, het is maar hoe je de kosten alloceert, er valt wat te zeggen dat juist bij een overvoorraad energie - piek belasting - de belasting juist te laag is, omdat de capaciteit van het netwerk zich aanpast aan de excessen / duurder wordt.
pi_207609592
quote:
7s.gif Op woensdag 18 januari 2023 10:29 schreef Isdatzo het volgende:
Overigens is een idee (in hoeverre daarvan in de praktijk wat terechtkomt is een tweede) om het geld dat vrijkomt door het eventueel nog sneller afbouwen van de salderingsregeling te gebruiken om thuisopslag van energie te stimuleren.

Nou, dikke prima wat mij betreft.
Probleem is dat men een beetje zijn eigen hobby's zit te promoten.
Externaliteiten beprijzen en verder niks, de vraag of accu's te duur zijn of te goedkoop is niet afhankelijk van het afschaffen van de salderingsregeling.
  woensdag 18 januari 2023 @ 11:14:23 #135
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207609598
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 11:10 schreef laziness het volgende:

[..]

Het doel van salderen is nooit geweest om jaarrond gratis stroom aan Laziness te leveren. Dat heb je er zelf (en de verkopers) van gemaakt.

Het doel was een verdienmodel voor zonbepanelen. Met de hoge stroomprijzen is dat er ook zonder panelen. Maar inmiddels ook bij lage stroomprijzen.
Tot nooit .......
pi_207609600
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 11:09 schreef Speekselklier het volgende:
Tja, ze hebben jou in de zomer 80 cent voor een kWh stroom gegeven die ze zelf niet konden verkopen omdat er overschot was. Nu moeten ze je dezelfde stroom voor 40 cent terugleveren terwijl ze dat voor meer kunnen verkopen omdat er een tekort is.

Ja, voor het verschil zomer winter heb je gelijk. Maar als ik de wasmachine aanzet dan trekt ie een paar keer een paar minuten meer dan mijn panelen opleveren. Die periodes moet ik dik gaan betalen terwijl de extra stroom van het dak van de buurman komt.
  woensdag 18 januari 2023 @ 11:16:41 #137
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207609616
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 11:14 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Ja, voor het verschil zomer winter heb je gelijk. Maar als ik de wasmachine aanzet dan trekt ie een paar keer een paar minuten meer dan mijn panelen opleveren. Die periodes moet ik dik gaan betalen terwijl de extra stroom van het dak van de buurman komt.
Klopt, maar die buurman betalen ze 80 cent.
Daarom betaal jij er ook dik voor, dit is dus precies het probleem.

Even los daarvan, juist die paar minuten dat jouw wasnachine aan slaat zijn het grootste probleem. Totaal onvoorspelbaar en die stroom kunnen ze pas op het laatste moment inkopen tegen mogelijk een veel hogere prijs.

[ Bericht 12% gewijzigd door Speekselklier op 18-01-2023 11:22:21 ]
Tot nooit .......
pi_207609621
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 11:10 schreef laziness het volgende:

[..]

Ze zullen wel blijven friemelen maar naar mijn mening - en waarschijnlijk iedere econoom - is het een slecht bedachte subsidie. -

Maar eentje die pas echt uit de pas gaat lopen als de prijzen volatieler worden.
pi_207609628
quote:
1s.gif Op woensdag 18 januari 2023 11:11 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik ga even afwachten wat die thuisbatterijen gaan doen. Kan mijn geld maar 1 keer uitgeven. :) We zitten niet heel hoog qua energieverbruik (rond het prijsplafond). Dus ik verwarm nu soms electrisch. Met het idee dat ik in juli toch die zonnepanelen heb liggen.
Via warmtepomp / airco?
Ik heb ook eneco stadswarmte, vind daar niks aan.
  Moderator woensdag 18 januari 2023 @ 11:19:28 #140
236264 crew  capricia
pi_207609641
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 11:18 schreef ludovico het volgende:

[..]
Via warmtepomp / airco?
Geen airco hier. En warmtepomp met 9 zonnepanelen (die in juli gelegd gaan worden), zie ik nu niet zitten.
Even afwachten wat die thuisbatterijen gaan doen.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_207609651
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 11:16 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Klopt, maar die buurman betalen ze 80 cent.
Daarom betaal jij er ook dik voor, dit is dus precies het probleem.
Na het salderen krijgt ie maar 7 ct of zo. Een kwartier later zet hij de was aan en betaald hij dan die 80 ct terwijl ik er maar 7 van krijg voor mijn geleverde stroom.
  Moderator woensdag 18 januari 2023 @ 11:20:43 #142
236264 crew  capricia
pi_207609655
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 11:18 schreef ludovico het volgende:

[..]
Via warmtepomp / airco?
Ik heb ook eneco stadswarmte, vind daar niks aan.
Eneco zijn de grootse oplichters alle tijden. Gewoon max van het ACM tarief rekenen :')
En dat voor een jaar eenzijdig vast zetten. Stadsverwarming 90 euro per GJ.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_207609661
quote:
1s.gif Op woensdag 18 januari 2023 11:19 schreef capricia het volgende:
Geen airco hier.
Is ook een warmtepomp met aardige COP, en gaat op stroom, kun je eneco mee killen zegmaar.
  Moderator woensdag 18 januari 2023 @ 11:21:57 #144
236264 crew  capricia
pi_207609668
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 11:21 schreef ludovico het volgende:

[..]
Is ook een warmtepomp met aardige COP, en gaat op stroom, kun je eneco mee killen zegmaar.
Vind dat nogal een project.
Maar als je een linkje hebt, kijk ik graag.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 18 januari 2023 @ 11:23:44 #145
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207609692
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 11:20 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Na het salderen krijgt ie maar 7 ct of zo. Een kwartier later zet hij de was aan en betaald hij dan die 80 ct terwijl ik er maar 7 van krijg voor mijn geleverde stroom.
De gedachte is dat die 80 cent dan omlaag kan. En dasr hebben dus ook de 'armen' zonder panelen een voordeel aan.

Even los hiervan, we hebben een 3fase systeem dd kans is dus 66% dat jouw buurman NIET jouw stroom gebruikt voor de wasmachine.

Ik vermoed dat ze ze voor jouw buurman 3x waardeloze stroom moeten inkopen om zijn wasmachine te laten draaien. Maar hoe dat zit.... iemand?

[ Bericht 11% gewijzigd door Speekselklier op 18-01-2023 11:31:08 ]
Tot nooit .......
pi_207609715
quote:
1s.gif Op woensdag 18 januari 2023 11:21 schreef capricia het volgende:

[..]
Vind dat nogal een project.
Maar als je een linkje hebt, kijk ik graag.
Is het ook wel, heb alleen een linkje naar google voor je, maar Xander Koolman op Twitter sprak zich daar veel over uit.

Je zou in wezen een smart-system willen hebben dat alle overtollige energie van je zonnepanelen via een airco in warmte je huis in pompt.... En dan minder stadswarmte in return.

Rekensom wel maken dat stadswarmte duurder is dan verwarmen met eigen airco (met tarief per kwh van teruglever vergoeding op dat moment).

[ Bericht 8% gewijzigd door ludovico op 18-01-2023 11:32:47 ]
  woensdag 18 januari 2023 @ 11:30:41 #147
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_207609784
quote:
1s.gif Op woensdag 18 januari 2023 11:19 schreef capricia het volgende:

[..]
Geen airco hier. En warmtepomp met 9 zonnepanelen (die in juli gelegd gaan worden), zie ik nu niet zitten.
Even afwachten wat die thuisbatterijen gaan doen.
Ik zou eens bekijken wat 1 kWh energie uit je warmtenet kost zonder prijsplafond, en vervolgens uitrekenen bij welke stroomprijs een warmtepomp dan voordeliger is. Kleine moeite.

Nu met het prijsplafond betaal je voor energie uit een warmtenet ¤0.17 per kWh (tot het verbruiksplafond), dus bij een COP van 4 is een warmtepomp goedkoper dan het warmtenet tot een stroomprijs van ¤0.68 (hgt prijsplafond ligt nu op ¤0.40 per kWh). Dus op dit moment ben je beter af met een warmtepomp dan met een warmtenet.

Afhankelijk van de energiecontracten die je hebt zijn die verschillen groter/kleiner zonder prijsplafond, maar dat moet je dus even specifiek voor jouw situatie uitzoeken.
Huilen dan.
  woensdag 18 januari 2023 @ 11:32:38 #148
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_207609817
quote:
1s.gif Op woensdag 18 januari 2023 11:20 schreef capricia het volgende:

[..]
Eneco zijn de grootse oplichters alle tijden. Gewoon max van het ACM tarief rekenen :')
En dat voor een jaar eenzijdig vast zetten. Stadsverwarming 90 euro per GJ.
90 euro per GJ is 32 cent per kWh warmte. Met een COP van 4 is een warmtepomp dus goedkoper tot een stroomprijs van ¤1.28 per kWh.
Huilen dan.
  woensdag 18 januari 2023 @ 11:33:21 #149
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207609828
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 11:26 schreef ludovico het volgende:

[..]
Is het ook wel, heb alleen een linkje naar google voor je, maar Xander Koolman op Twitter sprak zich daar veel over uit.

Je zou in wezen een smart-system willen hebben dat alle overtollige energie van je zonnepanelen via een airco in warmte je huis in pompt.... En dan minder stadswarmte in return.
Dat klinkt best lekker, je huis extra verwarmen midden in de zomer. Ook heel zinvol.
Tot nooit .......
pi_207609863
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 11:33 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Dat klinkt best lekker, je huis extra verwarmen midden in de zomer. Ook heel zinvol.
Er zijn ook zonnige dagen in de winter. Maar eens hoor verder dat dat een fractie is.
En een airco zou ik vooral mee koelen in de zomer ;) Maar dat is luxe ipv dat je er wat mee zou besparen.
Kan me voorstellen dat vandaag de zonnepaneeltjes het best goed doen?

Verder met wind en volatiele stroomprijzen kan ik me voorstellen - als je contract variabel is - dat er best af en toe wat variabel inzetbaar zou moeten zijn.
  Moderator woensdag 18 januari 2023 @ 11:36:44 #151
236264 crew  capricia
pi_207609878
quote:
7s.gif Op woensdag 18 januari 2023 11:32 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
90 euro per GJ is 32 cent per kWh warmte. Met een COP van 4 is een warmtepomp dus goedkoper tot een stroomprijs van ¤1.28 per kWh.
Mits je stadsverwarming laat verwijderen en je hele huis aanpast, vloerverwarming etc. Dat kwam uit allerlei scans op internet.
(Ja, we hebben ons er semi in verdiept)

Denk dat ik beter even kan wachten op de ontwikkeling van goede thuisbatterijen.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator woensdag 18 januari 2023 @ 11:37:40 #152
236264 crew  capricia
pi_207609892
Laten we eerst de zonnepanelen maar eens laten plaatsen. Wachttijd was 30 weken.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_207609907
quote:
7s.gif Op woensdag 18 januari 2023 11:32 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Juist we worden dus opgelicht ;)
En dan nog de dure vaste kosten van dat systeem...
  woensdag 18 januari 2023 @ 11:45:27 #154
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_207609990
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 11:38 schreef ludovico het volgende:

[..]
Juist we worden dus opgelicht ;)
En dan nog de dure vaste kosten van dat systeem...
Ja, absoluut. Uiteindelijk is die woning om andere redenen afgevallen, maar als ik me niet kon laten afsluiten van dat warmtenet was het sowieso een deal breaker geweest. Had dat direct gedaan, en een warmtepomp neergezet.
Huilen dan.
pi_207610820
quote:
1s.gif Op woensdag 18 januari 2023 11:37 schreef capricia het volgende:
Laten we eerst de zonnepanelen maar eens laten plaatsen. Wachttijd was 30 weken.
Oef, dat is erg lang
  woensdag 18 januari 2023 @ 12:37:32 #156
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_207610859
quote:
1s.gif Op woensdag 18 januari 2023 11:36 schreef capricia het volgende:

[..]
Mits je stadsverwarming laat verwijderen en je hele huis aanpast, vloerverwarming etc. Dat kwam uit allerlei scans op internet.
(Ja, we hebben ons er semi in verdiept)

Denk dat ik beter even kan wachten op de ontwikkeling van goede thuisbatterijen.
Je hoeft geen vloerverwarming te nemen als je een warmtepomp wil, je kan ook een airco nemen, heb ik ook. Gisteren toen het zonnig was daar de hele bovenverdieping mee verwarmt
pi_207610930
quote:
1s.gif Op woensdag 18 januari 2023 11:23 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
De gedachte is dat die 80 cent dan omlaag kan. En dasr hebben dus ook de 'armen' zonder panelen een voordeel aan.

Even los hiervan, we hebben een 3fase systeem dd kans is dus 66% dat jouw buurman NIET jouw stroom gebruikt voor de wasmachine.

Ik vermoed dat ze ze voor jouw buurman 3x waardeloze stroom moeten inkopen om zijn wasmachine te laten draaien. Maar hoe dat zit.... iemand?
Met buurman bedoel ik uiteraard de hele straat 8)7

Die 80 ct kan omlaag uiteraard maar die 7 ct mag best wel in de buurt van dat bedrag komen, op 80% daarvan bijvoorbeeld. Het is energie die de straat niet uit gaat in de zin dat het geen enkel schakelstation of trafo tegen komt en voor de draadjes wordt al betaald via vastrecht.

In die zin zou salderen dus per uur of zo prima kunnen. Maar ja, daar promoot je een batterij niet mee. Echter als ieder een eigen batterij heeft verspillen we heel veel rendement.

Geheel mee eens dat salderen op jaarbasis niet houdbaar is. Echter wordt de enkele opgewekte kwh in de winter ook maar voor die 7 ct vergoed en net zo makkelijk voor de volle pot verkocht binnen de straat, net de omgekeerde situatie als in de zomer maar hetzelfde effect dus. Ook dit zou met salderen per uur eerlijker kunnen zonder rendementsverlies in batterijen.
pi_207611090
quote:
1s.gif Op woensdag 18 januari 2023 11:16 schreef Speekselklier het volgende:
Even los daarvan, juist die paar minuten dat jouw wasnachine aan slaat zijn het grootste probleem. Totaal onvoorspelbaar en die stroom kunnen ze pas op het laatste moment inkopen tegen mogelijk een veel hogere prijs.
Dit zal je edit wel zijn die ik gemist heb.

Het hele energie net is gebaseerd op het continu in en uitschakelen van apparaten. Dat is nog nooit anders geweest. Bij de introductie van zon en wind leverde dat wat extra rekenwerk op omdat toen opeens de input van energie ook minder voorspelbaar werd. Daar zijn prima modellen voor berekend en die voldoen al tientallen jaren.

Doordat die grote vraag van een paar minuten overal in de buurt / land net op een ander moment is middelt het heel goed uit tegen elkaar. Alleen als na b.v. een voetbalwedstrijd iedereen gelijk koffie gaat zetten is het wel eens lastig, zeker als er dan net een verlenging komt waardoor al die koffie even nog niet gezet gaat worden maar de centrale er wel voor is opgestookt. Voor de rest is het prima met het in en uitschakelen van gebruikers en de min of meer variabele invoer door zon en wind.
pi_207611170
quote:
1s.gif Op woensdag 18 januari 2023 11:37 schreef capricia het volgende:
Coolblue heeft voor mijn regio 3 maanden levertijd. De andere offerte was 11 maanden en bij anderen kreeg ik geen offerte
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator woensdag 18 januari 2023 @ 12:57:13 #160
236264 crew  capricia
pi_207611231
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 12:53 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Coolblue heeft voor mijn regio 3 maanden levertijd. De andere offerte was 11 maanden en bij anderen kreeg ik geen offerte
We hebben voor VEH gekozen. Hoorde er prima verhalen over.
Maar die wachttijden zijn niet normaal, idd.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 18 januari 2023 @ 12:57:39 #161
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_207611238
Ik heb een accu en kan niet salderen
Het is een illusie dat je met accu`s ooit door de winter zal gaan komen, maar waar een relatief kleine accu, 6-8 kWh wel voor zorgt is dat je van een 55 a 60% naar rond de 90% van je stroomverbruik zelf dekt over het jaar, tenminste dat doet het bij mij, zeker als je het combineert met slim verbruik door op het moment dat de zon schijnt je de vaarwasser, wasmachine, droger etc laat lopen. Mijn stroomverbruik is ook nog relatief hoog omdat ik de Airco laat lopen in de zomer (omdat ik een teruglever vergoeding heb van 6,4 cent ga ik niet lopen zweten). Verder loopt de airco ook op zonnige dagen als het koud is, en de accu vol. Overschot aan stroom gebruik ik via de airco om te verwarmen. Dit drukt de stookkosten weer en heb ik geeneens meegenomen in de berekening van de afschrijving van de investering.
pi_207611268
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 09:52 schreef CoolGuy het volgende:
Die polarisering van 'rijk vs arm' wordt wel wat droevig. Dus we moeten eerst allemaal aan de panelen en subsidie en dit en dat, en vervolgens kan precies niét meer omdat ineens de 'armen' ook mee betalen daar aan. Dat was dan toch al altijd zo.

Ja, er is een groep mensen die het niet kan betalen, maar dat zal altijd zo zijn, met alles. Jammer dan voor die mensen. En als ik straks meer moet gaan betalen voor energie, jammer dan voor mij. Maar dat 'rijk' vs 'arm', vind ik zo langzamerhand echt om te kotsen.
Die armen waren natuurlijk stukken beter af geweest wanneer de stroom die nu 'gratis' met zonnepanelen is opgewekt door middel van het verstoken van extra peperduur gas uit gascentrales was gekomen. :')

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 18-01-2023 13:00:56 ]
pi_207611322
quote:
1s.gif Op woensdag 18 januari 2023 12:57 schreef capricia het volgende:

[..]
We hebben voor VEH gekozen. Hoorde er prima verhalen over.
Maar die wachttijden zijn niet normaal, idd.
Doen die dat via lokale bedrijven of 1 groot landelijk bedrijf?
  Moderator woensdag 18 januari 2023 @ 13:04:46 #164
16180 crew  CoolGuy
pi_207611327
quote:
1s.gif Op woensdag 18 januari 2023 13:00 schreef J.B. het volgende:

[..]
Die armen waren natuurlijk stukken beter af geweest wanneer de stroom die nu 'gratis' met zonnepanelen is opgewekt door middel van het verstoken van extra peperduur gas uit gascentrales was gekomen. :')
Ik weet niet of die armen dan beter af waren geweest. Ik zeg iets over het gebruik van die benamingen. Er zullen altijd Haves en Have Nots zijn. Het interesseert mij niet wie bij welke categorie hoort. Wat mij interesseert in mijn eigen rekeningen, net als iedereen is geïnteresseerd in zijn/haar eigen situatie.
  Moderator woensdag 18 januari 2023 @ 13:08:53 #165
236264 crew  capricia
pi_207611380
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 13:04 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Doen die dat via lokale bedrijven of 1 groot landelijk bedrijf?
Eén bedrijf. Met gezamelijke inkoop. Solar Concept.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_207611396
quote:
1s.gif Op woensdag 18 januari 2023 13:08 schreef capricia het volgende:

[..]
Eén bedrijf. Met gezamelijke inkoop. Solar Concept.
Voor toekomstige lezers wel opletten of het nog dit bedrijf is. Ik heb een paar jaar terug een offerte van VEH gehad waarbij mijn haren ten berge rezen zulke slechte voorwaarden. Prijs heb ik niet eens meer op gelet.

Fijn dat ze nu met goed plannen komen.
pi_207611486
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 11:33 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Ik heb gisteren en vandaag 8kwh opbrengst, waarvan ik er 5 terug het net op stuur. Als ik straks electrisch verwarm is het kinderlijk eenvoudig om bij elke 100 watt die ik het net op stuur de thermostaat 0.1 graad hoger te zetten. Mocht ik onttrekken dan gaat dat de andere kant op.

Dat ga ik in de nacht dan wel merken aan stoken. Dit is natuurlijk iets wat je eenvoudig kan inregelen als je minder kan salderen.
pi_207611709
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 13:19 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ik heb gisteren en vandaag 8kwh opbrengst, waarvan ik er 5 terug het net op stuur. Als ik straks electrisch verwarm is het kinderlijk eenvoudig om bij elke 100 watt die ik het net op stuur de thermostaat 0.1 graad hoger te zetten. Mocht ik onttrekken dan gaat dat de andere kant op.

Dat ga ik in de nacht dan wel merken aan stoken. Dit is natuurlijk iets wat je eenvoudig kan inregelen als je minder kan salderen.
Je wilt wel dat zoiets automatisch gaat en comfortabel blijft...Heb je wel enigszins een slim apparaat voor nodig.
Zelf aan de knoppen draaien kan natuurlijk ook maar lijkt me wat vervelend zo de gehele dag.
  Moderator woensdag 18 januari 2023 @ 13:40:42 #169
236264 crew  capricia
pi_207611740
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 13:38 schreef ludovico het volgende:

[..]
Je wilt wel dat zoiets automatisch gaat en comfortabel blijft...Heb je wel enigszins een slim apparaat voor nodig.
Zelf aan de knoppen draaien kan natuurlijk ook maar lijkt me wat vervelend zo de gehele dag.
Juist. En dat is allemaal nog niet zo smart. Idem met het (na elkaar) aanzetten van vaatwassers en wasmachines (slim of op afstand) als er een bepaalde hoeveelheid stroom opgewekt wordt.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 18 januari 2023 @ 13:52:02 #170
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_207611880
Het afbouwen van de salderingsregeling is natuurlijk wel een prima manier om die ontwikkelingen aan te jagen. Als je onbeperkt kan salderen maakt het niet in hoeverre je de energie die je zelf opwekt gebruikt, of dat je alles uit het net trekt.
Huilen dan.
  Moderator woensdag 18 januari 2023 @ 13:54:06 #171
236264 crew  capricia
pi_207611907
quote:
7s.gif Op woensdag 18 januari 2023 13:52 schreef Isdatzo het volgende:
Het afbouwen van de salderingsregeling is natuurlijk wel een prima manier om die ontwikkelingen aan te jagen. Als je onbeperkt kan salderen maakt het niet in hoeverre je de energie die je zelf opwekt gebruikt, of dat je alles uit het net trekt.
Blijft jammer dat we dit soort subsidies en investeringen (en afbouwen enzo) niet Europa breed doen. Dan krijg je veel sneller ontwikkelingen om zaken smart te maken.
Of samen met DL of whatever.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_207611996
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 13:38 schreef ludovico het volgende:

[..]
Ja, maar als je dus domotica in je woning hebt stelt dat niets meer voor.
pi_207612508
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 14:01 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ja is dat simpel voor je verwarming te installeren?
  woensdag 18 januari 2023 @ 15:13:51 #174
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_207612850
quote:
1s.gif Op woensdag 18 januari 2023 13:54 schreef capricia het volgende:

[..]
Blijft jammer dat we dit soort subsidies en investeringen (en afbouwen enzo) niet Europa breed doen. Dan krijg je veel sneller ontwikkelingen om zaken smart te maken.
Of samen met DL of whatever.
Veel te veel gevestigde belangen. In Frankrijk bv wordt je meer tegengewerkt dan dat men het gemakkelijk maakt om zonnepanelen te leggen. Vermoed dat dit historisch te maken heeft met de Kernenergie daar, terwijl, zeker Zuidfrankrijk, ideaal is, heel veel zon.
Binnen Duitsland liggen de verschillende landen al met elkaar overhoop over zon en wind energie, Beieren vs Noordduitsland.
  Moderator woensdag 18 januari 2023 @ 16:14:57 #175
236264 crew  capricia
pi_207613560
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 14:01 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ben geïnteresseerd.
Welk systeem is dat dan, dat je vaatwasser na je wasmachine laat draaien als er voldoende opbrengst van de panelen is?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_207613770
quote:
1s.gif Op woensdag 18 januari 2023 16:14 schreef capricia het volgende:

[..]
Ben geïnteresseerd.
Welk systeem is dat dan, dat je vaatwasser na je wasmachine laat draaien als er voldoende opbrengst van de panelen is?
Ik reageerde niet op jou, dus moest het even uitzoeken.

Maar als jij een P1 stekker hebt en een wasmachine met wifi, dan kan je even kijken wat home assistant of een ander platform kan.

Zie daar, koppel die twee aan elkaar et voila.

quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 14:46 schreef ludovico het volgende:

[..]
Ja is dat simpel voor je verwarming te installeren?
Een slimme thermostaat (plugwise, tado etc) die je op afstand aan/uit kan zetten/in kan stellen.

Gecombineerd met een P1 stekker die je verteld hoeveel je terugleverd.

Nouja, dat aan elkaar koppelen is erg goed te doen. Is het snel twee dingetjes in elkaar klikken? Nah. Maar als je eenmaal met home automation begonnen bent is dit amper moeite.
pi_207613901
quote:
1s.gif Op woensdag 18 januari 2023 16:29 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Maar als jij een P1 stekker hebt en een wasmachine met wifi, dan kan je even kijken wat home assistant of een ander platform kan.

[..]
Een slimme thermostaat (plugwise, tado etc) die je op afstand aan/uit kan zetten/in kan stellen.

Nouja, dat aan elkaar koppelen is erg goed te doen. Is het snel twee dingetjes in elkaar klikken? Nah. Maar als je eenmaal met home automation begonnen bent is dit amper moeite.
Volgens mij kan je grof geld verdienen als je dit hapklaar een beetje bij mensen zou kunnen installeren.
  Moderator woensdag 18 januari 2023 @ 16:36:37 #178
236264 crew  capricia
pi_207613915
quote:
1s.gif Op woensdag 18 januari 2023 16:29 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

[..]

Thanks!
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 18 januari 2023 @ 16:37:46 #179
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_207613935
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 16:35 schreef ludovico het volgende:

[..]
Volgens mij kan je grof geld verdienen als je dit hapklaar een beetje bij mensen zou kunnen installeren.
Zou fijn zijn als de EU daar een standaard voor definieerde.
pi_207614014
quote:

[..]
Domotica word gezien als speelgoed. Nog altijd. Mensen kijken er naar alsof je alleen je lampen bestuurd.

Maar je kan er zoveel meer mee.

Het nadeel is voor veel mensen alleen dat de instap duur is. Je moet een regelsysteem hebben (homey is bijvoorbeeld erg toegankelijk), vaak een nieuwe thermostaat, dan ook nog een P1 stekker.

Je hebt daarna alleen nog een beetje fantasie nodig.

quote:
1s.gif Op woensdag 18 januari 2023 16:36 schreef capricia het volgende:

[..]
Thanks!
De rien. https://homey.app/nl-nl/a(...)iemens-Home-Connect/ in combinatie met de homewizard app maakt al haast dat je er bent.

quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 16:37 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Zou fijn zijn als de EU daar een standaard voor definieerde.
Met matter wat er aan komt, zal de wereld al een stuk mooier worden. De EU zou eigenlijk alleen technologie onafhankelijk een losse API moeten verplichten waar je alles mee kan wat je ook als eindgebruiker kan.

Verder moeten ze er imho bij weg blijven.
  Moderator woensdag 18 januari 2023 @ 16:58:37 #181
16180 crew  CoolGuy
pi_207614162
quote:
1s.gif Op woensdag 18 januari 2023 16:36 schreef capricia het volgende:

[..]
Thanks!
Zó simpel is het niet helemaal. Ik heb een P1 meter, en ik heb Home Assistant, maar, in het geval van je wasmachine, bijvoorbeeld?

Het is makkelijk te maken om te kijken wanneer de productie van je PV installatie hoog genoeg is. Dus stel dat jouw wasmachine op zijn piek 2 kW aan vermogen vraagt, dan kun je iets doen van euh, ALS PV_actueel_vermogen > 2 kW / 2000 watt, dán.... ja, wat dan?

Want als jij een 'domme wasmachine' hebt, dan kun je hoogstens een tussenstekker aanzetten. Die tussenstekker gaat aan, maar dan krijgt je wasmachine stroom. Leuk, maar dat betekent dus dat je die wasmachine al gevuld moet hebben, ingesteld moet hebben, wasmiddel er in, whatever je moet doen.

Maar, en dan? Dan moet je dus die stekker uitzetten. Dat kan handmatig en je moest toch al bij de wasmachine zijn, dus op dat knopje duwen is 0 moeite. Maar ja, heeft je wasmachine zijn programma onthouden als de stekker weer automatisch ingeschakeld wordt? Niet? Dan heeft het geen zin.

Heb je een slimme wasmachine, dan moet je...
1. hopen dat jouw wasmachine wordt ondersteund door Home Assistant, oftewel, er moet een API zijn waar Home Assistant mee kan praten.
2. je moet de optie hebben om tegen de wasmachine te zeggen 'doe katoen, 60 graden, kort programma, start' of whatever je ook maar wil. Als je machine dat niet kan...zie 'domme wasmachine'.

In alle gevallen moet je de wasmachine eerst gevuld hebben met was, en er moet wasmiddel aanwezig zijn in de machine.

Kijk ik naar mijn droger, die IS slim, en die heeft een eigen app en ik kan dat ding op afstand bedienen. Ik zie net dat ik dat binnen Home Assistant ook kan, ik moet alleen maar de zogenaamde (Bosch noemt dat zo) Home Connect app installeren, wat gegevens invullen, en dan kan het.

Heb ik vooralsnog niet gedaan, omdat het nog niet noodzakelijk is. Het kán, met wat haken en ogen. Is je machine dom, dan valt de machine zelf niet te bedienen en kun je hoogstens een tussenstekker aan/uit schakelen, maar als je wasmachine, zoals ik al zei, bij 'stekker uit' zijn programma vergeet heb je er niks aan.
  woensdag 18 januari 2023 @ 17:01:08 #182
244125 laziness
pi_207614184
quote:

[..]
Ik bied me wel aan als proefkonijn O-)

Mijn man heeft nul interesse in dit soort zaken helaas.
  Moderator woensdag 18 januari 2023 @ 17:02:32 #183
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_207614196
Vandaag een mooie zonnige dag met een recordopbrengst tot nu toe, 7kWh *O*
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
  Moderator woensdag 18 januari 2023 @ 17:05:55 #184
16180 crew  CoolGuy
pi_207614223
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 17:02 schreef MaJo het volgende:
Hier 11,3. Gisteren 11,4, maar ja, met een verbruik op 24 uur van 20+ kWh scheelt het dus grofweg 50%, dat is leuk, maar de zon moet maar snel hoger komen. :P
  Moderator woensdag 18 januari 2023 @ 17:10:32 #185
236264 crew  capricia
pi_207614269
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 16:58 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Zó simpel is het niet helemaal. Ik heb een P1 meter, en ik heb Home Assistant, maar, in het geval van je wasmachine, bijvoorbeeld?

Het is makkelijk te maken om te kijken wanneer de productie van je PV installatie hoog genoeg is. Dus stel dat jouw wasmachine op zijn piek 2 kW aan vermogen vraagt, dan kun je iets doen van euh, ALS PV_actueel_vermogen > 2 kW / 2000 watt, dán.... ja, wat dan?

Want als jij een 'domme wasmachine' hebt, dan kun je hoogstens een tussenstekker aanzetten. Die tussenstekker gaat aan, maar dan krijgt je wasmachine stroom. Leuk, maar dat betekent dus dat je die wasmachine al gevuld moet hebben, ingesteld moet hebben, wasmiddel er in, whatever je moet doen.

Maar, en dan? Dan moet je dus die stekker uitzetten. Dat kan handmatig en je moest toch al bij de wasmachine zijn, dus op dat knopje duwen is 0 moeite. Maar ja, heeft je wasmachine zijn programma onthouden als de stekker weer automatisch ingeschakeld wordt? Niet? Dan heeft het geen zin.

1. hopen dat jouw wasmachine wordt ondersteund door Home Assistant, oftewel, er moet een API zijn waar Home Assistant mee kan praten.
2. je moet de optie hebben om tegen de wasmachine te zeggen 'doe katoen, 60 graden, kort programma, start' of whatever je ook maar wil. Als je machine dat niet kan...zie 'domme wasmachine'.

In alle gevallen moet je de wasmachine eerst gevuld hebben met was, en er moet wasmiddel aanwezig zijn in de machine.

Kijk ik naar mijn droger, die IS slim, en die heeft een eigen app en ik kan dat ding op afstand bedienen. Ik zie net dat ik dat binnen Home Assistant ook kan, ik moet alleen maar de zogenaamde (Bosch noemt dat zo) Home Connect app installeren, wat gegevens invullen, en dan kan het.

Heb ik vooralsnog niet gedaan, omdat het nog niet noodzakelijk is. Het kán, met wat haken en ogen. Is je machine dom, dan valt de machine zelf niet te bedienen en kun je hoogstens een tussenstekker aan/uit schakelen, maar als je wasmachine, zoals ik al zei, bij 'stekker uit' zijn programma vergeet heb je er niks aan.
^O^
Dit had ik al begrepen. ;) Dat het allemaal nog niet zo smart is.
Vooralsnog valt er bijna niets te automatiseren qua wasmachine. En ook mijn vaatwasser is niet slim. Daar zit hooguit een delay op.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator woensdag 18 januari 2023 @ 17:13:42 #186
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_207614302
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 17:05 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Hier 11,3. Gisteren 11,4, maar ja, met een verbruik op 24 uur van 20+ kWh scheelt het dus grofweg 50%, dat is leuk, maar de zon moet maar snel hoger komen. :P
Ook netjes *O* Wij zitten zo tussen de 6 en 7 qua verbruik dus dat komt goed uit :s) Nu benieuwd hoeveel we er boven gaan komen op een goeie lentedag!
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
  Moderator woensdag 18 januari 2023 @ 17:14:12 #187
16180 crew  CoolGuy
pi_207614308
quote:
1s.gif Op woensdag 18 januari 2023 17:10 schreef capricia het volgende:

[..]
^O^
Dit had ik al begrepen. ;) Dat het allemaal nog niet zo smart is.
Vooralsnog valt er bijna niets te automatiseren qua wasmachine. En ook mijn vaatwasser is niet slim. Daar zit hooguit een delay op.
Nee mijn wasmachine is ook niet slim. Mijn droger wel, en daar kan dus meer mee. Mijn vaatwasser is ook niet slim. Mijn oven dan weer wel, maar ja, die gebruiken we nauwelijks dus om daar nou moeite voor te doen.

Maar zelfs al ZIJN de wasmachine en droger slim. Je moet er toch heen om de was uit de wasmachine in de droger te stoppen. Vervolgens moet je de deur dicht maken, want dat kan ie niet zelf. Dan moet je dus wachten tot er een moment is dat er genoeg zon is om het ding aan te zetten want als je droger op zijn piek 900 watt vraagt en morgen komen je panelen vanwege het weer niet hoger dan 450 watt wat ze leveren...zet je 'm dan aan of niet? :P

En als het antwoord 'nee' is, niks mis mee, maar die natte was in een gesloten trommel wordt er niet frisser op zeg maar, dus uiteindelijk zeg je dan toch zet maar aan, maar dan moet je dus OF in de Home Assistant app (of de app van je apparaat zelf) de wasmachine handmatig starten, of je moet er heen lopen om het te doen.

Daarom zeg ik, het kán, maar er zitten wel wat haken en ogen aan.
pi_207614352
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 16:58 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Daarom verwees ik ook naar ondersteuning. Zoals bij bijvoorbeeld homey

quote:
1s.gif Op woensdag 18 januari 2023 17:01 schreef laziness het volgende:

[..]
Ik bied me wel aan als proefkonijn O-)

Mijn man heeft nul interesse in dit soort zaken helaas.
Je kan het zelf he ;)
  Moderator woensdag 18 januari 2023 @ 17:18:13 #189
16180 crew  CoolGuy
pi_207614359
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 17:17 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
[..]
Je kan het zelf he ;)
Homey heb ik gehad. Die gaat niet helpen als je machine dom is. :P
  woensdag 18 januari 2023 @ 17:43:02 #190
244125 laziness
pi_207614680
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 17:17 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
[..]
Je kan het zelf he ;)
Dit soort dingen knutselen is niet mijn ding :N

Maar ik ga wel kijken of de vaatwasser in de nieuwe keuken slim is. Die kan ik nog aanpassen eventueel.
pi_207614777
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 17:14 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nee mijn wasmachine is ook niet slim. Mijn droger wel, en daar kan dus meer mee. Mijn vaatwasser is ook niet slim. Mijn oven dan weer wel, maar ja, die gebruiken we nauwelijks dus om daar nou moeite voor te doen.

Maar zelfs al ZIJN de wasmachine en droger slim. Je moet er toch heen om de was uit de wasmachine in de droger te stoppen. Vervolgens moet je de deur dicht maken, want dat kan ie niet zelf. Dan moet je dus wachten tot er een moment is dat er genoeg zon is om het ding aan te zetten want als je droger op zijn piek 900 watt vraagt en morgen komen je panelen vanwege het weer niet hoger dan 450 watt wat ze leveren...zet je 'm dan aan of niet? :P

En als het antwoord 'nee' is, niks mis mee, maar die natte was in een gesloten trommel wordt er niet frisser op zeg maar, dus uiteindelijk zeg je dan toch zet maar aan, maar dan moet je dus OF in de Home Assistant app (of de app van je apparaat zelf) de wasmachine handmatig starten, of je moet er heen lopen om het te doen.

Daarom zeg ik, het kán, maar er zitten wel wat haken en ogen aan.
Naar de droger en wasmachine moeten lopen vind ik ergens wel een beetje een flauwe ;)

Verder is het ook niet perse nodig om hem handmatig te starten. Je kan gewoon instellen dat hij anders op daltarief moment of uiterlijk 15:00 gaat draaien.

Maar dat is niet meer dan een paar keer extra klikken
pi_207614795
quote:
14s.gif Op woensdag 18 januari 2023 17:18 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Homey heb ik gehad. Die gaat niet helpen als je machine dom is. :P
"Ondersteuning" waarbij ik dus verwees naar een specifieke app al voor homey.

Het domme machine verhaal is dan behoorlijk logisch.
pi_207614814
quote:
1s.gif Op woensdag 18 januari 2023 17:43 schreef laziness het volgende:

[..]
Dit soort dingen knutselen is niet mijn ding :N

Maar ik ga wel kijken of de vaatwasser in de nieuwe keuken slim is. Die kan ik nog aanpassen eventueel.
Haha jammer. Het is wel leuk.
pi_207615685
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 17:02 schreef MaJo het volgende:
Hier ook een mooie zonnige dag met een recordopbrengst van 820Wh :9
pi_207616154
Wij vieren hier ook het absolute hoogtepunt: 2,56 kWh :D
  Eurovisie Songfestival Queen woensdag 18 januari 2023 @ 19:29:06 #196
163650 Greys
pi_207616332
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 19:18 schreef Queller het volgende:
Wij vieren hier ook het absolute hoogtepunt: 2,56 kWh :D
_O-

Altijd leuk, midden in de winter je panelen krijgen. Komt goed, komt goed. *O*
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_207616377
10 kWh vandaag, best aardig :9
  Eurovisie Songfestival Queen woensdag 18 januari 2023 @ 19:36:06 #198
163650 Greys
pi_207616516
3,5 kWh hier hoezee.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  woensdag 18 januari 2023 @ 19:37:33 #199
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_207616750
Op 1 dipje na rond half 2 verder een mooie parabool dus dit is dicht bij de top zo vroeg in het jaar.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')