Het lijkt me dat dit wel naar boven komt bij het onderzoek voor een VOG, en indien stelen relevant is voor de reden van aanvraag van de VOG, ja dan kan dit problemen geven.quote:Voor de
verdachte betekent dit dat er dan geen
strafzaak komt, en er volgt geen
aantekening in zijn justitieel dossier.
Wel wordt de aangifte en dus ook de
verdachte geregistreerd in de landelijke
politiesystemen.
Hoe ging dat dan?quote:181 euro betaald aan het SODA, zonder dat de politie gebeld werd.
Er moet per definitie politie bij komen, en overleg met een hovj voor je de reprimande kan krijgen.quote:Onder bepaalde voorwaarden en na
toestemming van de hulpofficier van
justitie (hOvj)* kan de politie eenmalig
een reprimande opleggen aan een
meerderjarige first offender. Bij een
reprimande wordt de verdachte niet
meegenomen naar het bureau en komt
er geen strafvervolging
Ik weet dit niet zo goed, eerlijk gezegd.quote:Op maandag 16 januari 2023 10:39 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Het lijkt me dat dit wel naar boven komt bij het onderzoek voor een VOG, en indien stelen relevant is voor de reden van aanvraag van de VOG, ja dan kan dit problemen geven.
Alleen ben ik benieuwd naar deze zin van je TS
[..]
Hoe ging dat dan?
[..]
Er moet per definitie politie bij komen, en overleg met een hovj voor je de reprimande kan krijgen.
Inderdaad wel raar, want de politie zou moeten checken in de systemen of jij geen veelpleger bent, of het uberhaupt eerder hebt gedaan, want dan zou die regeling namelijk niet gelden.quote:Op maandag 16 januari 2023 10:53 schreef Ronald78 het volgende:
[..]
Ik weet dit niet zo goed, eerlijk gezegd.
Ik ben destijds door de beveiliger meegenomen en die heeft me geconfronteerd met de camerabeelden. Vervolgens heb ik mijn gegevens ingevuld op een formulier van de winkelier en mijn handtekening gezet om aan te geven dat ik akkoord ging met de boete. Ook heb ik een winkelverbod voor een jaar.
Week later kreeg ik bericht van het SODA en heb ik die 181 euro betaald.
De politie heb ik zelf dus niet gesproken, maar ik neem aan dat het formulier met mijn gegevens via de winkelier wel bij de politie terecht is gekomen.
Wanneer je de toegevoegde datasheet doorleest, na het aanklikken van je link, lees je dit op de datasheet:quote:Op maandag 16 januari 2023 10:28 schreef Ronald78 het volgende:
Hallo,
Vorig jaar heb ik iets superstoms gedaan en twee artikelen niet afgerekend bij de zelfscan bij een supermarkt. Heel erg dom, ik weet het.
Omdat dit de eerste keer was, viel ik onder deze regeling en heb ik alleen de boete van 181 euro betaald aan het SODA, zonder dat de politie gebeld werd.
Als ik het goed begrijp, staat deze overtreding echter wel geregistreerd in de systemen bij de politie. Nu vraag ik me af: ik werk in de financiële sector, winkeldiefstal is normaal gesproken denk ik een misdrijf waardoor een VOG geweigerd kan worden. Geldt dit ook voor mijn situatie?
maar het is niet volgens procedure. En een schuldbekentenis onder druk invullen houdt geen stand in een rechtbank bijv.quote:Op maandag 16 januari 2023 11:21 schreef Speekselklier het volgende:
volgense so-da.nl:
De politie levert SODA de gegevens van aangehouden winkeldieven, hierdoor ontvangt de dader vaak binnen een week een aansprakelijkstelling op de mat en kan SODA de incasso starten.
Dus ja, de politie weet er van.
Als je toch al geen VOG meer krijgt kan je net zo goed doorgaan toch?!quote:Op maandag 16 januari 2023 13:55 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
Je bent van plan er een hele reeks van te gaan maken ?
quote:Op maandag 16 januari 2023 13:59 schreef ex het volgende:
Als je toch al geen VOG meer krijgt kan je net zo goed doorgaan toch?!
Dat staat er niet, dat wordt niet bedoeld, het wordt niet gesuggereerd. Er wordt nota bene specifiek naar de regeling gelinkt.quote:Op maandag 16 januari 2023 13:55 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
Ja, ik denk dat dat het handigste is. Maar ik dacht, het is de moeite waard om het eerst hier te checkenquote:Op maandag 16 januari 2023 12:07 schreef ex het volgende:
Als je het zeker wilt weten kan je zo'n tussen bureau een VOG laten aanvragen voor je, kost wel wat maar dan heb je zekerheid: https://www.vog-aanvraag.nl/ (bijvoorbeeld) anders is het een kwestie van wachten (of, direct justitie bellen en je strafblad opvragen, zie: https://www.justid.nl/ond(...)en-van-het-strafblad en kijken wat er op staat)
Het kan bv alleen in het politie systeem staan en zal er voor een gewone VOG niet zoveel aan de hand zijn. Opvragen = zekerheid.
Geloof me, ik check tegenwoordig drie keer of ik alles wel gescand heb. Ik heb m'n lesje wel geleerd.quote:Op maandag 16 januari 2023 13:55 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
Altijd als ik een VOG moest ging dat via Justis en dat kost je toch wel al gauw minstens 40 euro.quote:Op maandag 16 januari 2023 11:08 schreef PS. het volgende:
Je kan trouwens gewoon je VOG opvragen bij de gemeente natuurlijk, dan weet je het zeker.
Ja en? Beter zeker weten dan voor schut staan bij een andere werkgeverquote:Op maandag 16 januari 2023 15:19 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Altijd als ik een VOG moest ging dat via Justis en dat kost je toch wel al gauw minstens 40 euro.
Dus nogal een dure grap voor een vraagje.
Dat staat er niet, dat wordt niet bedoeld, het wordt niet gesuggereerd. Er wordt nota bene specifiek naar de regeling gelinkt.quote:
Ik zou toch echt eerst een belletje plegen naar de dienst Justis.quote:Op maandag 16 januari 2023 15:23 schreef PS. het volgende:
[..]
Ja en? Beter zeker weten dan voor schut staan bij een andere werkgever
Dat kunnen ze sowieso niet, dus je kan niet anders dan het aanvragen.quote:Op maandag 16 januari 2023 15:38 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Ik zou toch echt eerst een belletje plegen naar de dienst Justis.
Als ze dan met ee nstandaardantwoord komen van 'tsja dat hangt echt af van individuele gevallen daar kunnen wij geen algemene uitspraak over doen' dan inderdaad een proef VOG aanvragen a 40 euro.
Een vraag beantwoorden over of een dergelijke aantekeing voor winkeldiefstal in het VOG onderzoek wordt meegenomen kunnen ze denk ik echt wel beantwoorden hoor.quote:Op maandag 16 januari 2023 15:52 schreef PS. het volgende:
[..]
Dat kunnen ze sowieso niet, dus je kan niet anders dan het aanvragen.
Geen idee wat hier staat. Dat TS een eerste winkeldiefstal op z'n naam heeft, impliceert - zeker in de context van de regeling voor 'first offenders' - niet dat er per definitie meer volgenquote:Op maandag 16 januari 2023 15:26 schreef Pensioengenieter het volgende:
Ik kan goed lezen het staat niet in de tekst, maar deranged of titel suggereert het wel
Ik had wel van het artikel gehoord, maar nog niet gelezen. Tot nu. Wat een treurnis, alledrie.quote:Op maandag 16 januari 2023 16:28 schreef CoExist het volgende:
Moet je hier eens lezen hoe veel studenten jatten en hoe makkelijk ze er over denken.
https://www.vice.com/nl/a(...)lfscankassa-inflatie
Ik kom weinig bij de AH en gebruiken zelden tot nooit de zelfscan kassa’s.
Hoor in de gangpaden van de AH wel geregeld studenten met elkaar overleggen wat ze willen gaan stelen.
Betreft altijd luxe producten zoals dure Tony repen, alcohol, kaas, sushi, etc.
En nog steeds is het voordeliger voor de AH om 10 zelfscans neer te zetten met 1 puber bewaker dan 10 a 12 FTE in dienst hebben die normaal de kassa's zouden bedienen tussen 8:00 en 22:00quote:Op maandag 16 januari 2023 16:28 schreef CoExist het volgende:
Betreft altijd luxe producten zoals dure Tony repen, alcohol, kaas, sushi, etc.
Sorry moet zijn de eerste regel ofwel de topic regel. Is net als sommige krantenkoppen die geven vaak iets anders weer als de inhoudquote:Op maandag 16 januari 2023 16:17 schreef baskick het volgende:
[..]
Geen idee wat hier staat. Dat TS een eerste winkeldiefstal op z'n naam heeft, impliceert - zeker in de context van de regeling voor 'first offenders' - niet dat er per definitie meer volgen
Het ligt er denk ik ook wel erg aan waar de winkel is. In een dorp zal je idd veel bejaarden en volwassenen hebben maar midden in een stad lijken het mij vooral scholieren die jatten.quote:Op maandag 16 januari 2023 17:19 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Dat artikel is denk ik een beetje een uitzondering. Bij de AHs van mijn partner waren 90% van de 'dieven' eigenlijk altijd ouderen/volwassenen en werd er wijn en/of vlees gestolen of gewoon iets stoms als een appel of banaan.
Dat staat er niet, dat wordt niet bedoeld, het wordt niet gesuggereerd. Er wordt nota bene specifiek naar de regeling gelinkt.quote:
Zo een vog krijg je altijd...het is maar net wat dd werkgever ermee doet...quote:Op maandag 16 januari 2023 16:32 schreef -Sigaartje het volgende:
Als ik jou was zou ik zo'n verklaring gewoon opvragen. Kostvern paar tientjes, maar dan ben je van de onzekerheid af.
Een werkgever die een VOG in handen krijgt waarin staat dat er sprake is van een risico, zal wel eerst flink achter zijn oren krabben. Maar inderdaad, hij is vrij in wat hij ermee doet. Maar ja, een VOG vraag je niet voor niets. Als je een beroep krijgt waarbij je met geld omgaat staat een winkeldiefstalletje niet leuk natuurlijk.quote:Op maandag 16 januari 2023 20:32 schreef Geerd het volgende:
[..]
Zo een vog krijg je altijd...het is maar net wat dd werkgever ermee doet...
Om wat voor producten gaat het? Volgens mij is het zo dat als je bij een steekproef eruit gehaald wordt, je dan naar de lopende-band-kassa moet, dat alles gescand wordt. Een volle boodschappentas, waarbij je een product van ¤ 1 niet afrekend doen ze volgens mij niet moeilijk over, maar als het die fles Bacardi is van ¤ 20 is het andere koek.quote:Op maandag 16 januari 2023 10:28 schreef Ronald78 het volgende:
Hallo,
Vorig jaar heb ik iets superstoms gedaan en twee artikelen niet afgerekend bij de zelfscan bij een supermarkt. Heel erg dom, ik weet het.
Omdat dit de eerste keer was, viel ik onder deze regeling en heb ik alleen de boete van 181 euro betaald aan het SODA, zonder dat de politie gebeld werd.
Als ik het goed begrijp, staat deze overtreding echter wel geregistreerd in de systemen bij de politie. Nu vraag ik me af: ik werk in de financiële sector, winkeldiefstal is normaal gesproken denk ik een misdrijf waardoor een VOG geweigerd kan worden. Geldt dit ook voor mijn situatie?
he is dat nieuw,ik dacht je gelijk in het FAD kwam(voor 8jr of zo)bij zelfscan check ik altijd na betaling of ik alles heb wat op de bon staat,staat er iets te weinig op gewoon lappen,voor een paar euro een onnodig iets op je naam te krijgen lijkt me niets.quote:Op maandag 16 januari 2023 10:28 schreef Ronald78 het volgende:
Hallo,
Laat het aub even weten als je het heb gecheckt??!!. Ik heb ook zo´n ding namelijk. Volgens mij is het heel simpel, ook volgens die Vog check op de site van Justis: Als je geen justitiële aantekening hebt, en dat heb je niet met een reprimande, heb je dus geen strafblad en krijg je een VOG. Maar toen ik belde deden ze heel krampachtig; "we gaan niet op individuele zaken in", terwijl het lijkt me dat op zoiets algemeens toch gewoon een antwoord moet worden kunnen gegeven, aangezien het ook op hun site staat.Maar daar kun je dan weer zgn geen rechten aan ontlenen.quote:Op maandag 16 januari 2023 15:07 schreef Ronald78 het volgende:
[..]
Ja, ik denk dat dat het handigste is. Maar ik dacht, het is de moeite waard om het eerst hier te checken
[..]
Fixed that for youquote:Op woensdag 18 januari 2023 19:18 schreef Ronald78 het volgende:
Als ik het lees heb ben ik behoorlijk pech gehad stom geweest
Loopje met nektasje en een trainingspak..plus hoofdbedekking de winkel in? Dan snap ik het welquote:Op woensdag 18 januari 2023 11:26 schreef RoW_0 het volgende:
Ik pak sowieso nooit zelfscankassa’s. Ik word sowieso al vooraf gecontroleerd en nu ook nog eens achteraf. Dus je hele tas wordt nog eens overhoop gehaald en mag je weer alles erin flikkeren. Dat terzijde crashen die palen altijd, mag je weer opnieuw beginnen en dan crasht die ook :’)
Ik kan inmiddels bevestigen dat zo'n eerste winkeldiefstal geen gevolgen heeft voor een VOG.quote:Op woensdag 18 januari 2023 19:18 schreef Ronald78 het volgende:
Ik wil liever niet op de case zelf ingaan, daar heb ik dit topic niet voor geopend, sorry. Als ik het lees heb ik behoorlijk pech gehad, maar verder wil ik er eigenlijk niet over uitwijden.
Mijn gevoel zegt me dat dit geen gevolgen voor een VOG zou moeten hebben. Want waarom heet het anders een 'reprimande'?
Ik ga binnenkort denk ik wel even kijken of ik zelf een VOG kan aanvragen. En als ik duidelijkheid heb laat ik het weten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |