abonnement Unibet Coolblue
pi_207581917
Hallo,

Vorig jaar heb ik iets superstoms gedaan en twee artikelen niet afgerekend bij de zelfscan bij een supermarkt. Heel erg dom, ik weet het.

Omdat dit de eerste keer was, viel ik onder deze regeling en heb ik alleen de boete van 181 euro betaald aan het SODA, zonder dat de politie gebeld werd.

Als ik het goed begrijp, staat deze overtreding echter wel geregistreerd in de systemen bij de politie. Nu vraag ik me af: ik werk in de financiële sector, winkeldiefstal is normaal gesproken denk ik een misdrijf waardoor een VOG geweigerd kan worden. Geldt dit ook voor mijn situatie?
  maandag 16 januari 2023 @ 10:39:11 #2
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_207582084
quote:
Voor de
verdachte betekent dit dat er dan geen
strafzaak komt, en er volgt geen
aantekening in zijn justitieel dossier.
Wel wordt de aangifte en dus ook de
verdachte geregistreerd in de landelijke
politiesystemen.
Het lijkt me dat dit wel naar boven komt bij het onderzoek voor een VOG, en indien stelen relevant is voor de reden van aanvraag van de VOG, ja dan kan dit problemen geven.

Alleen ben ik benieuwd naar deze zin van je TS

quote:
181 euro betaald aan het SODA, zonder dat de politie gebeld werd.
Hoe ging dat dan?

quote:
Onder bepaalde voorwaarden en na
toestemming van de hulpofficier van
justitie (hOvj)* kan de politie eenmalig
een reprimande opleggen aan een
meerderjarige first offender. Bij een
reprimande wordt de verdachte niet
meegenomen naar het bureau en komt
er geen strafvervolging
Er moet per definitie politie bij komen, en overleg met een hovj voor je de reprimande kan krijgen.
Dum de dum
pi_207582137
Ben wel benieuwd, ik heb hier laatst een hele verhitte discussie over gehad op dit forum.

Maar met zo'n reprimande, daar kun je immers voor kiezen, beken je eigenlijk al de diefstal. Dat maakt het wel weer ietsje anders.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-01-2023 10:42:21 ]
pi_207582276
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 10:39 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Het lijkt me dat dit wel naar boven komt bij het onderzoek voor een VOG, en indien stelen relevant is voor de reden van aanvraag van de VOG, ja dan kan dit problemen geven.

Alleen ben ik benieuwd naar deze zin van je TS
[..]
Hoe ging dat dan?
[..]
Er moet per definitie politie bij komen, en overleg met een hovj voor je de reprimande kan krijgen.
Ik weet dit niet zo goed, eerlijk gezegd.

Ik ben destijds door de beveiliger meegenomen en die heeft me geconfronteerd met de camerabeelden. Vervolgens heb ik mijn gegevens ingevuld op een formulier van de winkelier en mijn handtekening gezet om aan te geven dat ik akkoord ging met de boete. Ook heb ik een winkelverbod voor een jaar.

Week later kreeg ik bericht van het SODA en heb ik die 181 euro betaald.

De politie heb ik zelf dus niet gesproken, maar ik neem aan dat het formulier met mijn gegevens via de winkelier wel bij de politie terecht is gekomen.
pi_207582401
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 10:53 schreef Ronald78 het volgende:

[..]
Ik weet dit niet zo goed, eerlijk gezegd.

Ik ben destijds door de beveiliger meegenomen en die heeft me geconfronteerd met de camerabeelden. Vervolgens heb ik mijn gegevens ingevuld op een formulier van de winkelier en mijn handtekening gezet om aan te geven dat ik akkoord ging met de boete. Ook heb ik een winkelverbod voor een jaar.

Week later kreeg ik bericht van het SODA en heb ik die 181 euro betaald.

De politie heb ik zelf dus niet gesproken, maar ik neem aan dat het formulier met mijn gegevens via de winkelier wel bij de politie terecht is gekomen.
Inderdaad wel raar, want de politie zou moeten checken in de systemen of jij geen veelpleger bent, of het uberhaupt eerder hebt gedaan, want dan zou die regeling namelijk niet gelden.

Dat kan een beveiliger van een supermarkt niet.
pi_207582427
Je kan trouwens gewoon je VOG opvragen bij de gemeente natuurlijk, dan weet je het zeker.
pi_207582589
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 10:28 schreef Ronald78 het volgende:
Hallo,

Vorig jaar heb ik iets superstoms gedaan en twee artikelen niet afgerekend bij de zelfscan bij een supermarkt. Heel erg dom, ik weet het.

Omdat dit de eerste keer was, viel ik onder deze regeling en heb ik alleen de boete van 181 euro betaald aan het SODA, zonder dat de politie gebeld werd.

Als ik het goed begrijp, staat deze overtreding echter wel geregistreerd in de systemen bij de politie. Nu vraag ik me af: ik werk in de financiële sector, winkeldiefstal is normaal gesproken denk ik een misdrijf waardoor een VOG geweigerd kan worden. Geldt dit ook voor mijn situatie?
Wanneer je de toegevoegde datasheet doorleest, na het aanklikken van je link, lees je dit op de datasheet:

Voor de verdachte betekent dit dat er dan geen strafzaak komt, en er volgt geen aantekening in zijn justitieel dossier.

Wellicht dat het allemaal dus wel mee kan vallen voor je VOG?
  maandag 16 januari 2023 @ 11:21:55 #8
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207582596
volgense so-da.nl:
De politie levert SODA de gegevens van aangehouden winkeldieven, hierdoor ontvangt de dader vaak binnen een week een aansprakelijkstelling op de mat en kan SODA de incasso starten.

Dus ja, de politie weet er van.
Tot nooit .......
  maandag 16 januari 2023 @ 11:59:33 #9
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_207583221
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 11:21 schreef Speekselklier het volgende:
volgense so-da.nl:
De politie levert SODA de gegevens van aangehouden winkeldieven, hierdoor ontvangt de dader vaak binnen een week een aansprakelijkstelling op de mat en kan SODA de incasso starten.

Dus ja, de politie weet er van.
maar het is niet volgens procedure. En een schuldbekentenis onder druk invullen houdt geen stand in een rechtbank bijv.

Ik ben benieuwd of de politie betrokken is geweest, of TS gewoon 181 heeft afgetikt aan de winkel.
Dum de dum
  maandag 16 januari 2023 @ 12:07:35 #10
189961 ex
aperture science
pi_207583331
Als je het zeker wilt weten kan je zo'n tussen bureau een VOG laten aanvragen voor je, kost wel wat maar dan heb je zekerheid: https://www.vog-aanvraag.nl/ (bijvoorbeeld) anders is het een kwestie van wachten (of, direct justitie bellen en je strafblad opvragen, zie: https://www.justid.nl/ond(...)en-van-het-strafblad en kijken wat er op staat)

Het kan bv alleen in het politie systeem staan en zal er voor een gewone VOG niet zoveel aan de hand zijn. Opvragen = zekerheid.
The cake is a lie!
pi_207584895
quote:
VOG na eerste winkeldiefstal.
Je bent van plan er een hele reeks van te gaan maken ? 11.gif
  maandag 16 januari 2023 @ 13:59:40 #12
189961 ex
aperture science
pi_207584968
quote:
6s.gif Op maandag 16 januari 2023 13:55 schreef Treinhomo het volgende:

[..]
Je bent van plan er een hele reeks van te gaan maken ? 11.gif
Als je toch al geen VOG meer krijgt kan je net zo goed doorgaan toch?! ;)
The cake is a lie!
pi_207585003
quote:
Op maandag 16 januari 2023 13:59 schreef ex het volgende:

Als je toch al geen VOG meer krijgt kan je net zo goed doorgaan toch?! ;)
pi_207585153
quote:
6s.gif Op maandag 16 januari 2023 13:55 schreef Treinhomo het volgende:

[..]
Je bent van plan er een hele reeks van te gaan maken ? 11.gif
Dat staat er niet, dat wordt niet bedoeld, het wordt niet gesuggereerd. Er wordt nota bene specifiek naar de regeling gelinkt.

Begrijpend lezen is gewoon een basisschoolvak, toch?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_207585929
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 12:07 schreef ex het volgende:
Als je het zeker wilt weten kan je zo'n tussen bureau een VOG laten aanvragen voor je, kost wel wat maar dan heb je zekerheid: https://www.vog-aanvraag.nl/ (bijvoorbeeld) anders is het een kwestie van wachten (of, direct justitie bellen en je strafblad opvragen, zie: https://www.justid.nl/ond(...)en-van-het-strafblad en kijken wat er op staat)

Het kan bv alleen in het politie systeem staan en zal er voor een gewone VOG niet zoveel aan de hand zijn. Opvragen = zekerheid.
Ja, ik denk dat dat het handigste is. Maar ik dacht, het is de moeite waard om het eerst hier te checken :)

quote:
6s.gif Op maandag 16 januari 2023 13:55 schreef Treinhomo het volgende:

[..]
Je bent van plan er een hele reeks van te gaan maken ? 11.gif
Geloof me, ik check tegenwoordig drie keer of ik alles wel gescand heb. Ik heb m'n lesje wel geleerd.
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 16 januari 2023 @ 15:10:45 #16
408813 crew  trein2000
pi_207585953
Zonder justitiële documentatie zou je gewoon een VOG moeten krijgen normaliter…
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_207585970
En het ligt er ook aan waar de vog voor nodig is.
Stel jij hebt iets gejat en je wil in de kinderopvang werken, is dat hoogst waarschijnlijk geen probleem. Wil je bij een bank werken met klantdata en je bent ooit veroordeeld voor identiteitsfraude, dan kan je het schudden.
Een pijnlijke anus is niet fijn
Een geknede kut van marsepein
  User die het meest klaagt 2022 maandag 16 januari 2023 @ 15:17:09 #18
414785 sirdanilot
pi_207586033
Ik zou deze vraag stellen aan de dienst Justis die de VOG aanvragen behandelt (of ben ik weer te lang weg uit NL en is dit inmiddels veranderd?).

Zou het wel even met een anoniem mailadresje of telefoontje vragen ;)
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  User die het meest klaagt 2022 maandag 16 januari 2023 @ 15:19:00 #19
414785 sirdanilot
pi_207586048
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 11:08 schreef PS. het volgende:
Je kan trouwens gewoon je VOG opvragen bij de gemeente natuurlijk, dan weet je het zeker.
Altijd als ik een VOG moest ging dat via Justis en dat kost je toch wel al gauw minstens 40 euro.

Dus nogal een dure grap voor een vraagje.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_207586100
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 15:19 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Altijd als ik een VOG moest ging dat via Justis en dat kost je toch wel al gauw minstens 40 euro.

Dus nogal een dure grap voor een vraagje.
Ja en? Beter zeker weten dan voor schut staan bij een andere werkgever
  maandag 16 januari 2023 @ 15:26:48 #21
486785 Pensioengenieter
Geen vrije tijd meer
pi_207586137
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 14:12 schreef baskick het volgende:

[..]
Dat staat er niet, dat wordt niet bedoeld, het wordt niet gesuggereerd. Er wordt nota bene specifiek naar de regeling gelinkt.

Begrijpend lezen is gewoon een basisschoolvak, toch?
[/quote]

Ik kan goed lezen het staat niet in de tekst, maar deranged of titel suggereert het wel
pi_207586254
Had je bewust die 2 dingen niet gescand of vergeten?

Lijkt me toch sterk dat ze zo hard aanpakken als je 2 dingetjes vergeten te scannen hebt :P

Ik denk zelf dat het je vog niet aantast

Er is trouwens ook online zo'n zelfcheck website of je een vog krijgt ergens :P

Edit, gevonden
https://vogcheck.justis.nl/
Twiddel
  User die het meest klaagt 2022 maandag 16 januari 2023 @ 15:38:23 #23
414785 sirdanilot
pi_207586295
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 15:23 schreef PS. het volgende:

[..]
Ja en? Beter zeker weten dan voor schut staan bij een andere werkgever
Ik zou toch echt eerst een belletje plegen naar de dienst Justis.

Als ze dan met ee nstandaardantwoord komen van 'tsja dat hangt echt af van individuele gevallen daar kunnen wij geen algemene uitspraak over doen' dan inderdaad een proef VOG aanvragen a 40 euro.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_207586485
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 15:38 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Ik zou toch echt eerst een belletje plegen naar de dienst Justis.

Als ze dan met ee nstandaardantwoord komen van 'tsja dat hangt echt af van individuele gevallen daar kunnen wij geen algemene uitspraak over doen' dan inderdaad een proef VOG aanvragen a 40 euro.
Dat kunnen ze sowieso niet, dus je kan niet anders dan het aanvragen.
  User die het meest klaagt 2022 maandag 16 januari 2023 @ 15:55:24 #25
414785 sirdanilot
pi_207586527
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 15:52 schreef PS. het volgende:

[..]
Dat kunnen ze sowieso niet, dus je kan niet anders dan het aanvragen.
Een vraag beantwoorden over of een dergelijke aantekeing voor winkeldiefstal in het VOG onderzoek wordt meegenomen kunnen ze denk ik echt wel beantwoorden hoor.

Ik ga het ze niet vragen want ik heb deze veroordeling niet.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')