abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_207595403
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 22:54 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Ja, nou en?
Levende wezens zijn levende wezens.

Twee mogelijkheden:
1) Het ontbreekt je aan het vermogen om in gradaties te denken en je plaatst een hond dus qua waarnemingsvermogen op het zelfde niveau als een bloemkool
2) Je neemt bewust de gradaties weg omdat je door het lekker versimpelen van iets dat wat ingewikkelder ligt een opeens een zeer goedkope stok hebt om mee te slaan.

quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 22:54 schreef bianconeri het volgende:

Als een vegan gaat zeggen dat een insect wel zou mogen omdat die zogenaamd wat minder intellect heeft is dat gewoon walgelijk en hypocriet.
Een echte vegan zal dat ook niet snel zeggen (hoogstens dat dit wel minder erg is dan het eten van bijvoorbeeld een varken) dus je bent (weer eens) argumenten aan het aanvallen die letterlijk niemand maakt. Lijkt een beetje je tendens; stropoppen opzetten, nuances weghalen, alles zwart-wit maken omdat alleen dan de materie eenvoudig genoeg voor je is om een bijdrage te kunnen leveren aan de discussie.

Daarnaast kun je je afvragen wat meer hyporcriet is:
1) Een vegan die zegt dat insecten eten een betere optie is dan varkensvlees uit de bio-industrie.
2) Een zelfbenoemde dierenliefhebber die met zijn dagelijkse consumptiegedrag een industrie steunt die zich op dagelijkse basis schuldig maakt aan het leed van koeien, varkens, kippen etc.

[ Bericht 0% gewijzigd door Intint op 17-01-2023 10:32:19 ]
pi_207595490
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 23:20 schreef Interloper het volgende:
Al die laagschedelige kruidenvrouwtjes hier die wanhopig proberen om mensen aan de sprinkhanen te krijgen :')

"Nee hoor, ik ben geen ransbak met beroerde smaak, je moet er gewoon effe doorheen!"

"Maar.....Maar....De gekkies in Groot-Apenland doen het ook!"

Ga toch weg man _O-
Moet jij dan niet nu op je blauw-wit gestreepte adidas slippers wat schultenbrau naar binnen gaan slurpen van je uitkering? Zoiets?

Niveautje hoor.
  dinsdag 17 januari 2023 @ 10:30:47 #253
213215 Interloper
Verdomd gezellig hiero
pi_207595545
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 10:24 schreef Intint het volgende:

[..]
Moet jij dan niet nu op je blauw-wit gestreepte adidas slippers wat schultenbrau naar binnen gaan slurpen van je uitkering? Zoiets?

Niveautje hoor.
Wat een onzin. Ik slurp niet.
Searchers after horror haunt strange, far places.
pi_207595826
quote:
81s.gif Op maandag 16 januari 2023 22:50 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Wat een slachtoffer ben jij zeg. Hartverscheurend. Heb je wel eens een meelwormenburger geproeft?
Ik heb weleens insecten gegeten, het heeft gewoon niet zoveel smaak van zichzelf en de smaak die het heeft vind ik niet lekker. Meelwormenburger heb ik dan weer niet gehad geloof ik maar vind ik eigenlijk al die vervangerschijven niks. Ik eet ook geen cacao fantasie, drink geen cichorei en doe niet aan nepkaas enzo. Ik snap dat mensen soms iets van niets moeten maken maar de hongerwinter is alweer een tijdje voorbij.

quote:
1s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 06:54 schreef rododendronneke het volgende:

[..]
Na een eeuw van agressieve (en effectieve) reclame voor ongeveer alle vette zoete fabrieksgeproduceerde voedselshit beweren dat insekten vreten wordt “gepusht” :D
Dat is gewoon reclame. Maar als opeens alle media erover berichten en schoolkinderen insecteneetprojecten moeten doen dan is er iets anders gaande. 10-15 jaar geleden was er een commerciele poging maar waren de insectenburgers hartstikke duur en vies en dan nu onder het mom van het klimaat en we moeten allemaal armer worden gaat het dan wel lukken?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 17 januari 2023 @ 12:01:27 #255
486544 RealistAtheist
Realistische Atheist
pi_207596702
Uitstekende ontwikkeling. Ook als het alleen als veevoer gebruikt wordt dan is dat heel wat milieuvriendelijker als halve regenwouden te kappen om soja te verbouwen als veevoer. Als met 1 zo'n fabriek al meer dan 12miljoen kippen gevoerd kunnen worden kun je met nog een 10-tal van deze fabrieken een aardige slag slaan in verantwoord veevoer. En als ze daarnaast ook nog dingen maken voor menselijke consumptie is dat alleen maar mooi toch? Ik heb in Mexico gefrituurde krekels gehad en die smaakten prima. Was een beetje als een krokant pindanootje. Niks mis mee.
pi_207597474
quote:
88s.gif Op maandag 16 januari 2023 22:56 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Mag ik het afmaken?

Het is allemaal de schuld van LINKS!
Bijna goed.

Het is de schuld van globalisten.
  dinsdag 17 januari 2023 @ 12:44:56 #257
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_207597615
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 12:01 schreef RealistAtheist het volgende:
Uitstekende ontwikkeling. Ook als het alleen als veevoer gebruikt wordt dan is dat heel wat milieuvriendelijker als halve regenwouden te kappen om soja te verbouwen als veevoer. Als met 1 zo'n fabriek al meer dan 12miljoen kippen gevoerd kunnen worden kun je met nog een 10-tal van deze fabrieken een aardige slag slaan in verantwoord veevoer. En als ze daarnaast ook nog dingen maken voor menselijke consumptie is dat alleen maar mooi toch? Ik heb in Mexico gefrituurde krekels gehad en die smaakten prima. Was een beetje als een krokant pindanootje. Niks mis mee.
Krekels leven ook niet van de wind. Ik vraag mij af of eerst krekels voeden en vervolgens de krekels aan kippen te geven winst oplevert. Klinkt als nog een extra schakel.
I am a black hole shitting into the void
  dinsdag 17 januari 2023 @ 13:17:58 #258
486544 RealistAtheist
Realistische Atheist
pi_207598132
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 12:44 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Krekels leven ook niet van de wind. Ik vraag mij af of eerst krekels voeden en vervolgens de krekels aan kippen te geven winst oplevert. Klinkt als nog een extra schakel.
Staat in het stuk, met een fabriek van 15.000m2 kunnen ze al voor zoveel kippen produceren dat neemt veel minder ruimte in dan landbouwgrond voor voer. En de insecten/larven groeien van restafval.
  dinsdag 17 januari 2023 @ 13:39:14 #259
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_207598369
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 13:17 schreef RealistAtheist het volgende:

[..]
Staat in het stuk, met een fabriek van 15.000m2 kunnen ze al voor zoveel kippen produceren dat neemt veel minder ruimte in dan landbouwgrond voor voer. En de insecten/larven groeien van restafval.
My bad, die had ik helemaal niet gelezen. Maar daar staat De vliegen eten namelijk ook de reststromen uit de voedselindustrie, van bijvoorbeeld bier- en frietproducenten. Punt is, die reststromen worden nu ook al gebruikt. Ik ben er niet van overtuigd dat bierbostel --> larve --> kip/varken --> mens efficienter is dan bierbostel --> kip/varken --> mens
pi_207598454
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 11:03 schreef Weltschmerz het volgende:

Dat is gewoon reclame.
Ohhh, “gewoon reclame” :D

–meneer de hooligan, waarom sloopt u deze trein?
–ja dat is gewoon clubliefde!
J’ai faim.
  dinsdag 17 januari 2023 @ 14:11:47 #261
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_207598671
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 12:36 schreef matigeuser het volgende:

[..]
Bijna goed.

Diezelfde globalisten die nu big meat en big dairy runnen, of andere globalisten?
Huilen dan.
pi_207598766
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 12:44 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Die krekels doen aan "upcycling". Ze transformeren veel voedsel dat je niet allemaal aan kippen kan voeren tot een smakelijk eiwitrijk hapje waar kippen gek op zijn. Eigenlijk hetzelfde wat koeien met gras doen door er melk van te maken, dat is ook geen extra schakel die je er zomaar tussenuit kan halen want gras is nogal lastig verteerbaar voor mensen.
pi_207598944
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 14:11 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Diezelfde globalisten die nu big meat en big dairy runnen, of andere globalisten?
Die behoren er idd ook toe. Maar van bedrijven kun je ze niet kwalijk nemen dat ze steeds meer en meer marktaandeel willen vergaren. Bij overheden is dat een ander verhaal. En dat onze overheid achter de schermen samenwerkt met grote bedrijven en andere overheden om zelf meer macht over de burger te vergaren, en beslissingen neemt waar wij als volk niet over kunnen mee beslissen, dáár ligt het probleem.

Als je dat niet snapt dan heeft discussie verder ook geen zin.
pi_207598980
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 13:47 schreef rododendronneke het volgende:

[..]
Ohhh, “gewoon reclame” :D

–meneer de hooligan, waarom sloopt u deze trein?
–ja dat is gewoon clubliefde!
Ik heb buitengewoon sterke meningen over reclame en reclamemakers en die zijn niet aardig. Maar helaas is reclame gewoon, ik heb dat al als feit geaccepteerd.
pi_207599040
Toen ik 13 was had mijn zus al eens Sprinkhanen pate uit Afrika meegenomen, dat is 37 jaar terug.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  dinsdag 17 januari 2023 @ 14:50:19 #266
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_207599049
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 14:22 schreef Farenji het volgende:

[..]
Die krekels doen aan "upcycling". Ze transformeren veel voedsel dat je niet allemaal aan kippen kan voeren tot een smakelijk eiwitrijk hapje waar kippen gek op zijn. Eigenlijk hetzelfde wat koeien met gras doen door er melk van te maken, dat is ook geen extra schakel die je er zomaar tussenuit kan halen want gras is nogal lastig verteerbaar voor mensen.
Dat snap ik in theorie, maar ik vraag mij dan af om welke reststromen dat dat gaat. Wat vinden we goed genoeg om aan krekels te voeren maar niet aan kippen of varkens? De twee reststromen die in het artikel aangehaald worden (bierbostel en snijafval van aardappelen) kunnen rechtstreeks naar de varkens (en in het geval van bierbostel ook steeds meer direct naar de mens).

En nee, we kunnen geen gras eten. Wel kunnen er andere producten op (een gedeelte van de weilanden) geteeld worden die we wel kunnen eten. Dat raaigras staat er ook niet zomaar.
pi_207600401
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 10:17 schreef Intint het volgende:

[..]
Twee mogelijkheden:
1) Het ontbreekt je aan het vermogen om in gradaties te denken en je plaatst een hond dus qua waarnemingsvermogen op het zelfde niveau als een bloemkool
2) Je neemt bewust de gradaties weg omdat je door het lekker versimpelen van iets dat wat ingewikkelder ligt een opeens een zeer goedkope stok hebt om mee te slaan.
Waarom zouden er gradaties moeten zijn dan?
Omdat het ene dier minder is dan de ander en bewust gefokt wordt om geslacht te worden als voedsel is het dier minderwaardig en mag het zonder enig probleem gedood worden?

Een dier is een dier. Dus op dat gebied kun je echt geen gradaties gaan maken, dat zou heel hypocriet zijn.

Dan heb ik het dus duidelijk over dat aspect. Niet over CO2 gehalten en wat voor voetafdruk wel soort voedsel zou hebben. Dat is een ander aspect.
pi_207600668
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 17:07 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Omdat het ene dier minder is dan de ander en bewust gefokt wordt om geslacht te worden als voedsel is het dier minderwaardig en mag het zonder enig probleem gedood worden?

Een dier is een dier. Dus op dat gebied kun je echt geen gradaties gaan maken, dat zou heel hypocriet zijn.

Dan heb ik het dus duidelijk over dat aspect. Niet over CO2 gehalten en wat voor voetafdruk wel soort voedsel zou hebben. Dat is een ander aspect.
Heb jij wel eens een mug of een vlieg doodgeslagen? En zou je hetzelfde met een hond doen als die vervelend is?
Цой жив
pi_207601721
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 14:43 schreef Weltschmerz het volgende:

Ik heb buitengewoon sterke meningen over reclame en reclamemakers en die zijn niet aardig. Maar helaas is reclame gewoon, ik heb dat al als feit geaccepteerd.
Gewoon of niet, reclame is bij uitstek het pushen van producten, waaronder slecht geproduceerd en ongezond voedsel.

Een opnieuw aangezwengeld publiek debat over de mogelijkheid van insektenconsumptie is geen pushen.
J’ai faim.
pi_207602217
quote:

[..]

Er zijn gradaties in waarnemingsvermogen omdat anders schillen van een aardappel net zo erg is als het villen van een mens. Lijkt me niet zo moeilijk.

quote:

[..]

Nope. Hoor je mij nergens zeggen. Ik heb constant gesproken over waarnemingsvermogen niet over 'minder zijn'. Daarnaast worden de koeien en varkens op jouw bord ook bewust gefokt om geslacht te worden, maar dat terzijde.

quote:

Dus dan ben je wel moreel consistent en sla jij dus net zo makkelijk een hond dood als een vlieg? Daarnaast mag je wel eens uitleggen waarom dat dan hypocriet is. Je punt herhalen is niet hetzelfde als uitleg geven over dit punt overigens.
  dinsdag 17 januari 2023 @ 20:13:32 #271
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_207603199
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 12:36 schreef matigeuser het volgende:

[..]
Bijna goed.

Ik probeerde Isdatzo een fijne avond te geven, niet jou.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  dinsdag 17 januari 2023 @ 20:21:11 #272
pi_207603358
quote:

[..]
Ik heb weleens insecten gegeten, het heeft gewoon niet zoveel smaak van zichzelf en de smaak die het heeft vind ik niet lekker. Meelwormenburger heb ik dan weer niet gehad geloof ik maar vind ik eigenlijk al die vervangerschijven niks. Ik eet ook geen cacao fantasie, drink geen cichorei en doe niet aan nepkaas enzo. Ik snap dat mensen soms iets van niets moeten maken maar de hongerwinter is alweer een tijdje voorbij.
[..]
En ageer je dan net zo hard tegen cacaofantasie en nepkaas?

Ik denk echt wel dat sommige insecten lekkerder zijn dan sommige vleesproducten. Maar net als met groenten moet je er misschien wat van maken. En als je in plaats daarvan boos je bord weg wilt duwen mag dat nog steeds.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_207604997
Prima als het smaakt en veilig is. Mocht het nog aanzienlijke gezondheidsvoordelen hebben boven het eten van vlees van varkens, koeien en kippen, dan mag er snel een omslag volgen.
pi_207605316
Chitine is natuurlijk ook nog een dingetje.
quote:
Uit voorzorg heeft de EU een regel vastgesteld, dat je beter niet meer dan 45 gram per keer kunt eten. In insecten zit namelijk de stof chitine, die een beetje giftig is. Chitine is een harde polysacharide (koolhydraat) in het skelet en de schilden van insecten, kreeften en schimmels.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  dinsdag 17 januari 2023 @ 22:36:59 #275
pi_207605918
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 21:54 schreef Montagui het volgende:
Chitine is natuurlijk ook nog een dingetje.
[..]

Hier kan ik vrij weinig onderbouwing voor vinden. Wel een rapport van de NVWA betreffende insectenkweek. Daarin staat, en ik kan helaas geen tekst copypasten, dat chitine constipatie kan veroorzaken omdat het een vezel is. Dat is niets bijzonders. 2 tot 5 gram chitine levert geen enkel gezondheidsrisico op (komt overeen met 45 gram insecten), hogere gehaltes zijn niet onderzocht en wat er is onderzocht geldt alleen voor chitine uit kreeftachtigen. Dat het giftig is zie ik nergens staan, waar heb je die kennis opgedaan?
pi_207609175
quote:
2s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 22:36 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Hier kan ik vrij weinig onderbouwing voor vinden. Wel een rapport van de NVWA betreffende insectenkweek. Daarin staat, en ik kan helaas geen tekst copypasten, dat chitine constipatie kan veroorzaken omdat het een vezel is. Dat is niets bijzonders. 2 tot 5 gram chitine levert geen enkel gezondheidsrisico op (komt overeen met 45 gram insecten), hogere gehaltes zijn niet onderzocht en wat er is onderzocht geldt alleen voor chitine uit kreeftachtigen. Dat het giftig is zie ik nergens staan, waar heb je die kennis opgedaan?
Die giftigheid vermelding komt van het voedingscentrum:
https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/insecten.aspx

Uit voorzorg heeft de EU een regel vastgesteld, dat je beter niet meer dan 45 gram per keer kunt eten. In insecten zit namelijk de stof chitine, die een beetje giftig is. Chitine is een harde polysacharide (koolhydraat) in het skelet en de schilden van insecten, kreeften en schimmels. Consumptie van 45 gram per dag gevriesdroogde insecten is geen reden tot bezorgdheid, maar een hogere inname is gewoonweg nog niet onderzocht.

https://www.knack.be/fact(...)-de-gezondheid-niet/
Hier meldt een onderzoeker (Research Group for Insect Production and Processing aan KU Leuven) dat het niet giftig is en vooral als vezel niet/slecht verteerd wordt.

Er is eigenlijk vooral meer onderzoek nodig, maar ik krijg het idee dat het vooral fungeert als onverteerbare vezel en goed is voor het microbioom v/d darmen/spijsvertering, in hoeverre de wetenschap dat vandaag de dag daadwerkelijk goed kan beoordelen weet ik niet.

Volgens mij is het darmmicrobioom, net zoals het immuunsysteem, erg persoonlijk en daardoor lastig goed te vergelijken, maar ik ben een leek.

immuunsysteem:
https://www.nature.com/articles/nri.2016.125

Microbioom v/d spijsvertering:
https://www.nature.com/articles/nature11711

Virussen en het microbioom v/d spijsvertering:
https://www.medicalnewstoday.com/articles/325423
https://link.springer.com/article/10.1007/s00284-021-02623-5

[ Bericht 6% gewijzigd door Tanatos op 18-01-2023 11:03:28 ]
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_207609845
quote:

[..]
[..]
Dat is gewoon reclame. Maar als opeens alle media erover berichten en schoolkinderen insecteneetprojecten moeten doen dan is er iets anders gaande. 10-15 jaar geleden was er een commerciele poging maar waren de insectenburgers hartstikke duur en vies en dan nu onder het mom van het klimaat en we moeten allemaal armer worden gaat het dan wel lukken?
Er zijn meer dan een miljoen soorten beschreven insecten, ik vermoed dat er meer smaakvariatie is dan bij die paar landdieren die we eten.

Ik ben met je eens dat nep-kaas, -chocolade & -koffie niet te vergelijken zijn met het echte product, maar ook bij het echte product zit er erg veel verschil tussen bv fabriekskaas en boerenkaas.

Daarnaast ben ik wel benieuwd naar gefermenteerde insecten.

Overigens vind ik insecten vooralsnog vooral erg duur, degenen die ik heb geproefd vind ik de prijs van ossenhaas niet waard (alhoewel ik veel liever ribeye eet).
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_207609897
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 08:41 schreef Sebbeszweet het volgende:

[..]
Dit is echt heel duur. Bijna 400 euro voor een kilo. Dat is ca 15 keer duurder dan wei.

Dan vind ik het toch niet interessant. Ik zie het als inferieur voedsel, dus zou dan echt een incentive willen zien in de prijs.

Volgens mij is het zeer goedkoop te produceren, dan ga ik geen premium betalen. Dus ik zou het kopen als het onder de prijs van wei zakt
Dat is idd het probleem, het is vooralsnog veel te duur.
pi_207610296
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 22:21 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Nee, het wordt gepusht. Het was 15 jaar geleden ook al iets nieuws, en 25 jaar gelden ook. Maar nu is het allemaal in de categorie we worden allemaal iets armer, we worden allemaal een stuk minder vrij, we gaan allemaal minder lekker eten. En dan zijn er natuurlijk atlijd hele kuddes mentale zelfkastijders die staan te trappelen om hun boete te doen.
Men probeert het te pushen, tot op heden vrijwel zonder enig succes.
Er hebben een tijdje insectenproducten in de Nederlandse supermarkten gelegen, maar voor zover ik weet zijn die allemaal weer verdwenen uit de schappen.

Geen idee hoe oud dit artikel is:
https://www.jiminis.com/n(...)-delhaize-en-sligro/

Ik weet wel dat ik het bij dergelijke prijzen vooralsnog houd bij de gratis insecten in mijn groente, fruit en eigenlijk vrijwel alle voedselwaren.
pi_207610386
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 12:05 schreef Tanatos het volgende:
Er hebben een tijdje insectenproducten in de Nederlandse supermarkten gelegen, maar voor zover ik weet zijn die allemaal weer verdwenen uit de schappen.
Klopt, maar die waren absurd duur ook toen.
Wilde het toen best proberen, maar niet voor die prijzen.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_207610468
In Afrika kun je ze gewoon gratis uit de lucht plukken en bakken ze er heerlijke gitzwarte burgers van.

pi_207610617
Toen ik nog aan mountainbiken deed regelmatig van die grote vliegen ingeslikt, die dan lekker achter in de keel bleven hangen :r

Is toch net wat minder dan een borrelnootje zeg maar.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_207610691
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 19:03 schreef rododendronneke het volgende:

[..]
Gewoon of niet, reclame is bij uitstek het pushen van producten, waaronder slecht geproduceerd en ongezond voedsel.

Een opnieuw aangezwengeld publiek debat over de mogelijkheid van insektenconsumptie is geen pushen.
Ik denk dat je van insecten ook prima ongezonde voeding zult kunnen maken.

Are edible insects more or less 'healthy' than commonly consumed meats? A comparison using two nutrient profiling models developed to combat over- and undernutrition
pi_207610781
quote:
1s.gif Op woensdag 18 januari 2023 12:22 schreef StateOfMind het volgende:
Toen ik nog aan mountainbiken deed regelmatig van die grote vliegen ingeslikt, die dan lekker achter in de keel bleven hangen :r

Is toch net wat minder dan een borrelnootje zeg maar.
Heb ik met hardlopen ook wel eens last van (erg irritant), als ik echter een borrelnootje op dezelfde manier achter in mijn strot gooi gaat dat denk ik ook irriteren.
pi_207610920
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 20:21 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
En ageer je dan net zo hard tegen cacaofantasie en nepkaas?
Minstens zo hard, als mijn kinderen op school zouden leren dat cacao fantasie de toekomst is dan had die school een probleem. Je hoeft het niet te eten he, je kunt prima zonder chocola. Dat geldt in iets mindere mate voor dierlijk eiwit.

quote:
Ik denk echt wel dat sommige insecten lekkerder zijn dan sommige vleesproducten. Maar net als met groenten moet je er misschien wat van maken. En als je in plaats daarvan boos je bord weg wilt duwen mag dat nog steeds.
Mijn ontgaat di ehele logica van vleesvervangers, en al helemaal die van smakelijke groenten en noten of zo highly processen in olie achtige derrie om die dan tot een schijf met een quasi knapperig korstje te maken zodat je een unit op je bord hebt als ware het een lapje vlees.

Ik kook heel vaak zonder vlees of vis. Maak de groente de ster van de maaltijd. Ik snap die vegetariers en veganisten niet dat ze zo'n hekel aan groente hebben dat ze het moeten verkrachten tot een vleesvervanger. Er zijn bijna compleet vegetarische keukens in de wereld met miljoenen die daar al eeuwen van genieten, maar wij moeten hier weer een plak geperst groenteafval in de valse boter leggen.

quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 11:34 schreef Tanatos het volgende:

[..]
Er zijn meer dan een miljoen soorten beschreven insecten, ik vermoed dat er meer smaakvariatie is dan bij die paar landdieren die we eten.

Ik ben met je eens dat nep-kaas, -chocolade & -koffie niet te vergelijken zijn met het echte product, maar ook bij het echte product zit er erg veel verschil tussen bv fabriekskaas en boerenkaas.

Daarnaast ben ik wel benieuwd naar gefermenteerde insecten.

Overigens vind ik insecten vooralsnog vooral erg duur, degenen die ik heb geproefd vind ik de prijs van ossenhaas niet waard (alhoewel ik veel liever ribeye eet).

Misschien is de prijs van ossenhaas ook wel wat kunstmatig laag. Ik heb zelf wel sympathie voor de Cantonese houding, we eten alles met poter behalve de tafels en de stoelen. Verderop in China was het cultureel not done om een lap vlees te eten, vlees was een verrijking voor de maaltijd, niet een apart item, en die mensen walgden dan ook van het idee van een grote lap vlees bijna onverwerkt naar binnen werken.

Ik vind het dan ook prima om insecten te gebruiken voor menselijke consumptie. Alleen bepaalt wat insecten tot insecten maakt natuurlijk ook de smaak, net zoals het meeste vlees van niet hoefdieren naar kip smaakt. Ik zou niet op teveel variatie rekenen, maar er is inmiddels veel bekend over fermentatie en andere gecontroleerd bederf en veroudering. Ik vind het allemaal wel best, experimenteer er vooral mee. Wat ik niet goed trek is het idee dat we nu met zijn allen die ene unit op het bord (zelden mijn bord) dat lapje vlees, moeten gaan vervangen voor een andere lap die er tevergeefs op probeert te lijken.
pi_207611401
quote:
Laat dat maar aan Big Food over!
J’ai faim.
pi_207611558
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 12:40 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Minstens zo hard, als mijn kinderen op school zouden leren dat cacao fantasie de toekomst is dan had die school een probleem. Je hoeft het niet te eten he, je kunt prima zonder chocola. Dat geldt in iets mindere mate voor dierlijk eiwit.
[..]
Mijn ontgaat di ehele logica van vleesvervangers, en al helemaal die van smakelijke groenten en noten of zo highly processen in olie achtige derrie om die dan tot een schijf met een quasi knapperig korstje te maken zodat je een unit op je bord hebt als ware het een lapje vlees.

Ik kook heel vaak zonder vlees of vis. Maak de groente de ster van de maaltijd. Ik snap die vegetariers en veganisten niet dat ze zo'n hekel aan groente hebben dat ze het moeten verkrachten tot een vleesvervanger. Er zijn bijna compleet vegetarische keukens in de wereld met miljoenen die daar al eeuwen van genieten, maar wij moeten hier weer een plak geperst groenteafval in de valse boter leggen.
[..]
Misschien is de prijs van ossenhaas ook wel wat kunstmatig laag. Ik heb zelf wel sympathie voor de Cantonese houding, we eten alles met poter behalve de tafels en de stoelen. Verderop in China was het cultureel not done om een lap vlees te eten, vlees was een verrijking voor de maaltijd, niet een apart item, en die mensen walgden dan ook van het idee van een grote lap vlees bijna onverwerkt naar binnen werken.

Ik vind het dan ook prima om insecten te gebruiken voor menselijke consumptie. Alleen bepaalt wat insecten tot insecten maakt natuurlijk ook de smaak, net zoals het meeste vlees van niet hoefdieren naar kip smaakt. Ik zou niet op teveel variatie rekenen, maar er is inmiddels veel bekend over fermentatie en andere gecontroleerd bederf en veroudering. Ik vind het allemaal wel best, experimenteer er vooral mee. Wat ik niet goed trek is het idee dat we nu met zijn allen die ene unit op het bord (zelden mijn bord) dat lapje vlees, moeten gaan vervangen voor een andere lap die er tevergeefs op probeert te lijken.
Ja eens, prima om insecten te eten, maar nergens voor nodig om er nepvlees van te maken.
Ik eet ook regelmatig zonder vlees, maar helemaal nooit met nepvlees en dat is ook helemaal niet nodig.

Het is ook meer de voedingsindustrie die dat probeert te pushen.
Net zoals thee of koffie (zonder suiker) een veel betere vervanger is voor frisdrank met suiker, dan frisdrank light dat is.

Guangdong is idd volgens mij eigenlijk vrijwel de enige plek in China waar ze vrijwel alles eten.

Ik sta volledig open voor voedselalternatieven maar het valt of staat met de geur, smaak en structuur, eten en drinken zijn de belangrijkste genotsmiddelen in mijn leven.

In principe sta ik ook open voor zoiets als nepkaas maar vooralsnog zijn de resultaten hoogstens geschikt als bijmenging voor op een pizza ed.
Daarnaast is trouwens ook fabriekskaas een smakeloze nepversie van rauwmelkse kaas.

De voedingsindustrie heeft veel kennis, maar die kennis wordt heel vaak op een verkeerde manier ingezet.
pi_207611595
quote:
1s.gif Op woensdag 18 januari 2023 13:11 schreef rododendronneke het volgende:

[..]
Laat dat maar aan Big Food over!
Ja dat is een bijkomend probleem, ze lijken enkel te willen aanzetten tot meer consumptie.
Ze zouden bv ook meer vezels kunnen toevoegen aan voedsel, zodat mensen sneller verzadigd raken (en dat langer blijven).
  woensdag 18 januari 2023 @ 13:35:56 #289
pi_207611684
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 12:40 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Het wordt gezien als een alternatief voor de vele mensen die graag elke dag een stuk vlees op hun bord willen, in een tijd waarin dat toch steeds lastiger wordt. In dezelfde categorie als vleesvervangers dus, je hoeft het niet te kiezen maar het is een kleinere stap voor veel mensen om wat minder "gewoon" vlees te eten. Voorlopig zijn insecten trouwens vooral voor veevoeder en daar is het een zeer nuttige nieuwe bron van eiwit, overigens net als de versoepeling van gebruik van dierlijk eiwit.

quote:
[..]

Dat is natuurlijk helemaal prima, maar zat mensen die qua vegetarisch niet verder komen dan AVG met de V van vleesvervanger. En ja, uiteindelijk zal vlees steeds duurder worden en sojaburgers ten koste van regenwouden zijn het ook niet helemaal, dus dan kan een meelwormenburger nog best interessant worden. En wie weet zijn ze dan ook wel lekkerder dan nu. En zo niet, dan eet jij lekker een dagje extra vegetarisch met groenten als ster enzo, pakken ze je heus niet voor op.
  woensdag 18 januari 2023 @ 13:40:36 #290
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_207611737
Ach, vleesvervangers hebben hun plaats. Ik eet het niet vaak. Het is (meetal) zwaar bewerkt, dus zeker niet gezond (maar wel gezonder dan het vleesalternatief), maar soms prima. Als:
• Overbruggings product. De traditionele Nederlandse keuken bestaat uit aardappelen, groente en vlees. Als mij dan een vleesvervanger wordt aangeboden ga ik daar niet moeilijk over doen. Die twee keer per jaar dat ik boerenkoolstampot maak vind ik ook dat daar worst bij moet. Dan is het fijn dat er een plantaardige variant voor is.
• Prima vervanger. Ze worden echt beter. Een plantaardige hamburger is in combinatie met brood, saus, augurken gewoon lekker.

Tofu beschouw ik niet als een vleesvervanger. Dat bestaat al duizenden jaren en verdiend gewoon zijn eigen plek. Voetstuk zelfs.
pi_207612522
Lekker knapperig. :)

Rule of acquisition #214. Never begin a business negotiation on an empty stomach.
pi_207615211
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 13:24 schreef Tanatos het volgende:

[..]
Ja eens, prima om insecten te eten, maar nergens voor nodig om er nepvlees van te maken.
Ik eet ook regelmatig zonder vlees, maar helemaal nooit met nepvlees en dat is ook helemaal niet nodig.

Het is ook meer de voedingsindustrie die dat probeert te pushen.
Net zoals thee of koffie (zonder suiker) een veel betere vervanger is voor frisdrank met suiker, dan frisdrank light dat is.

Guangdong is idd volgens mij eigenlijk vrijwel de enige plek in China waar ze vrijwel alles eten.

Ik sta volledig open voor voedselalternatieven maar het valt of staat met de geur, smaak en structuur, eten en drinken zijn de belangrijkste genotsmiddelen in mijn leven.

In principe sta ik ook open voor zoiets als nepkaas maar vooralsnog zijn de resultaten hoogstens geschikt als bijmenging voor op een pizza ed.
Daarnaast is trouwens ook fabriekskaas een smakeloze nepversie van rauwmelkse kaas.

De voedingsindustrie heeft veel kennis, maar die kennis wordt heel vaak op een verkeerde manier ingezet.
De lekkerste kaas is rauwmelkse kaas maar niet alle rauwmelkse kaas is lekker en niet alle 'fabriekskaas' is verkeerd. Er is interessanate voedseltechnologie maar de uitvraag komt vaak van de marketingafdeling. Ik ben er helemaal niet tegen, maar ik vind echt wel een kwaliteit op zich. Niet de enige relevante kwaliteit of een uitsluitende kwaliteit, maar wel een kwaliteit.

quote:
14s.gif Op woensdag 18 januari 2023 13:35 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Het wordt gezien als een alternatief
Het wordt gezien, door wie? En op basis waarvan?

quote:
voor de vele mensen die graag elke dag een stuk vlees op hun bord willen, in een tijd waarin dat toch steeds lastiger wordt. In dezelfde categorie als vleesvervangers dus, je hoeft het niet te kiezen maar het is een kleinere stap voor veel mensen om wat minder "gewoon" vlees te eten. Voorlopig zijn insecten trouwens vooral voor veevoeder en daar is het een zeer nuttige nieuwe bron van eiwit, overigens net als de versoepeling van gebruik van dierlijk eiwit.
Hoezo wordt dat lastiger? Waarom zou die stap gezet moeten worden? Ik zie niet in waarom pleziervliegers een goed gevoel over zichzelf zouden moeten krijgen wanneer ze het klimaat vernietigen maar zichzelf voor de gek houden door een vleesvervanger te kiezen?

quote:
Dat is natuurlijk helemaal prima, maar zat mensen die qua vegetarisch niet verder komen dan AVG met de V van vleesvervanger. En ja, uiteindelijk zal vlees steeds duurder worden en sojaburgers ten koste van regenwouden zijn het ook niet helemaal, dus dan kan een meelwormenburger nog best interessant worden. En wie weet zijn ze dan ook wel lekkerder dan nu. En zo niet, dan eet jij lekker een dagje extra vegetarisch met groenten als ster enzo, pakken ze je heus niet voor op.
Als je nou even loskomt van het idee dat we met zijn allen een bepaalde kant op moeten omdat de media dat nou eenmaal in goebbelsiaanse porties serveert dan blijft erover dat je vee van alles kunt voeren, dat er misschien ooit iets lekkers wordt verzonnen van meelwormen of sprinkhanen, al zou ik niet weten op basis van welke kwaliteit dat zou zijn, en dan heb je nog een markt voor mensen die AVG klaar maken maar de vegetarische puber aan tafel ook een lap van het een of ander willen geven in categorie wij een lap vlees, jij ook een lap.

Dus dat is mijn bezwaar, het idee dat we een alternatief moeten vinden. Als je nou denkt volgens volkomen abstracte berekeningen kan ik mijn sterfbed met 4 en een halve dag verlengen door minder rood vlees te eten dan eet je wat vaker kip of je gebruikt vlees als verrijking van een gerecht ipv een lap. Dat scheelt toch snel de helft. Als je bezorgd bent om dierenleed koop je gewoon duur vlees zoals ik, en dan wat minder als het budgetneutraal moet of omdat het jammer is om in te vriezen. Orgaanvlees is doorgaans goedkoper en dat deel van het dier moet ook op.

Als je geen dode dieren wil eten dan leer je koken zonder vlees, en dus ook zonder vleesvervangers. Als je helemaal niet op geen enkele manier bij de dood van dieren betrokken wilt zijn via je eten zit er echter niets anders op dan op te houden met eten en zelf te sterven.
pi_207615682
quote:
14s.gif Op woensdag 18 januari 2023 13:35 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Het wordt gezien als een alternatief voor de vele mensen die graag elke dag een stuk vlees op hun bord willen, in een tijd waarin dat toch steeds lastiger wordt. In dezelfde categorie als vleesvervangers dus, je hoeft het niet te kiezen maar het is een kleinere stap voor veel mensen om wat minder "gewoon" vlees te eten. Voorlopig zijn insecten trouwens vooral voor veevoeder en daar is het een zeer nuttige nieuwe bron van eiwit, overigens net als de versoepeling van gebruik van dierlijk eiwit.
[..]
Ik ben benieuwd of insecten als veevoer ook resulteren in smakelijk vlees.
(En laten we goed testen voor de veiligheid.)
De voeding heeft veel invloed op de smaak v/h vlees (en de vet/vlees verhouding), vooral tijdens het afmesten.
pi_207616098
Ik zie het eerder als een aanvulling maar niet als een vervanging van vlees. Mensen eten ook slakken, dus ja waarom niet?
  woensdag 18 januari 2023 @ 19:44:26 #295
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_207616678
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 18:27 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
De lekkerste kaas is rauwmelkse kaas maar niet alle rauwmelkse kaas is lekker en niet alle 'fabriekskaas' is verkeerd. Er is interessanate voedseltechnologie maar de uitvraag komt vaak van de marketingafdeling. Ik ben er helemaal niet tegen, maar ik vind echt wel een kwaliteit op zich. Niet de enige relevante kwaliteit of een uitsluitende kwaliteit, maar wel een kwaliteit.
[..]
[..]
Hoezo wordt dat lastiger? Waarom zou die stap gezet moeten worden? Ik zie niet in waarom pleziervliegers een goed gevoel over zichzelf zouden moeten krijgen wanneer ze het klimaat vernietigen maar zichzelf voor de gek houden door een vleesvervanger te kiezen?
[..]
Als je nou even loskomt van het idee dat we met zijn allen een bepaalde kant op moeten omdat de media dat nou eenmaal in goebbelsiaanse porties serveert dan blijft erover dat je vee van alles kunt voeren, dat er misschien ooit iets lekkers wordt verzonnen van meelwormen of sprinkhanen, al zou ik niet weten op basis van welke kwaliteit dat zou zijn, en dan heb je nog een markt voor mensen die AVG klaar maken maar de vegetarische puber aan tafel ook een lap van het een of ander willen geven in categorie wij een lap vlees, jij ook een lap.

Dus dat is mijn bezwaar, het idee dat we een alternatief moeten vinden. Als je nou denkt volgens volkomen abstracte berekeningen kan ik mijn sterfbed met 4 en een halve dag verlengen door minder rood vlees te eten dan eet je wat vaker kip of je gebruikt vlees als verrijking van een gerecht ipv een lap. Dat scheelt toch snel de helft. Als je bezorgd bent om dierenleed koop je gewoon duur vlees zoals ik, en dan wat minder als het budgetneutraal moet of omdat het jammer is om in te vriezen. Orgaanvlees is doorgaans goedkoper en dat deel van het dier moet ook op.

Als je geen dode dieren wil eten dan leer je koken zonder vlees, en dus ook zonder vleesvervangers. Als je helemaal niet op geen enkele manier bij de dood van dieren betrokken wilt zijn via je eten zit er echter niets anders op dan op te houden met eten en zelf te sterven.
Je doet net of het ‘of’ argumenten zijn maar het zijn ‘en’ argumenten. Minder vlees en andere dierlijke producten is beter voor het milieu, klimaat, gezondheid, dierenwelzijn, kans op pandemieën, antibiotica resistentie, grondgebruik etc. Je kunt aan die argumenten verschillende gewichten hangen maar ze zijn allemaal belangrijk.

Daarnaast is het echt geen komplot van ‘de media’. Wie denk je dat meer advertenties inkoopt bij ‘de media’? De McDonald’s, FrieslandCampina’s en Vions of … wie precies? De vereniging van Bonen? Big Broccoli?
pi_207616914
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 11:34 schreef Tanatos het volgende:

:D
pi_207617174
quote:

Ik mis echt paddestoelen in het nood aan lap vlees verhaal.
Ons land is er talloze rijk, gewoon in het wild.

Oesterzwammen of canterellen daar kan toch geen lap lees of insecten aan tippen dunkt me.
  woensdag 18 januari 2023 @ 20:19:58 #298
pi_207617309
quote:

[..]
[..]
[..]
[..]

Sorry, ik snap dit hele verhaal niet echt. Volgens mij is het simpel: veel mensen hebben moeite met vegetarisch maar vlees eten heeft een grote impact op het milieu en mede gezien de bevolkingsgroei wordt het lastig vol te houden. Dit is een alternatief. Daar kun je volgens mij best op reageren zonder pleziervliegers, orgaanvlees en je sterfbed erbij te halen.
  woensdag 18 januari 2023 @ 21:27:49 #299
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_207618501
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 19:15 schreef LightCity het volgende:
Ik zie het eerder als een aanvulling maar niet als een vervanging van vlees. Mensen eten ook slakken, dus ja waarom niet?
ik niet hoor.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_207618537
quote:
1s.gif Op woensdag 18 januari 2023 20:12 schreef Za het volgende:

[..]
Ik mis echt paddestoelen in het nood aan lap vlees verhaal.
Ons land is er talloze rijk, gewoon in het wild.

Oesterzwammen of canterellen daar kan toch geen lap lees of insecten aan tippen dunkt me.
Bijvoorbeeld. Ik eindig meestal met een doodgewoon bakje champignons. Paddestoelen bij vlees is best lekker hoor, maar ik als ik ze bak met gewoon lente ui en peterselie dan heb ik echt niet het gevoel dat de maaltijd niet af is om dat er geen lap vlees naast ligt. Ik heb wel van die dingen dat als ik alleen eet dan denk ik lekker, een hele courgette helemaal voor mezelf grillen. Dan heb ik er al eentje uitgezoch die precies in vier lange plakken in de grillpan past. Beetje pecorino erover, gebakken aardappeltjes erbij met een lekker mayonaise. Dat kan dan ook allemaal wat ruimer. Het hoeft maar één keer omgedraaid dus dan zet ik twee kookwekkers en ga wat anders dan. Als er dan ook nog vlees bij zo moeten ben je er maar weer druk mee.

quote:
1s.gif Op woensdag 18 januari 2023 20:19 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Sorry, ik snap dit hele verhaal niet echt. Volgens mij is het simpel: veel mensen hebben moeite met vegetarisch maar vlees eten heeft een grote impact op het milieu
Nee, het heeft helemaal geen grote impact.

quote:
en mede gezien de bevolkingsgroei wordt het lastig vol te houden.
Dat is het probleem van de groeiende bevolkingen. Je zou die mensen kunnen opeten, maar dat is ook vlees en bovendien zijn het er veel te veel. Ook qua vleesconsumptie, in dit soort discussies is het net alsof mensen niet snappen hoe een miljard zich verhoudt tot een miljoen. Wat voor impact denk je nou dat je hebt met 16 miljoen Nederlanders? Dat zijn er minder dan er de komende 20 jaar in Nigeria geboren worden.

quote:
Dit is een alternatief. Daar kun je volgens mij best op reageren zonder pleziervliegers, orgaanvlees en je sterfbed erbij te halen.
Nee, als je nou je hele levensstijl omgooit voor minimale uitstoot en je bent een perfectionist en je komt eiwitten tekort door je dieet, ja dan zou je een insectenburger kunnen verwarmen op zonne-energie. Maar voor de rest is het vooral dat mensen zichzelf het idee geven dat ze goed bezig zijn. Voor één vliegvakantie kan ik de rest van mijn leven dagelijks een tomahawk eten bij het ontbijt, bovenop mijn normale consumptie. Tenzij die ingevlogen worden als avocado's, dan verschuift de balans wat.

quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 19:44 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Je doet net of het ‘of’ argumenten zijn maar het zijn ‘en’ argumenten. Minder vlees en andere dierlijke producten is beter voor het milieu, klimaat, gezondheid, dierenwelzijn, kans op pandemieën, antibiotica resistentie, grondgebruik etc. Je kunt aan die argumenten verschillende gewichten hangen maar ze zijn allemaal belangrijk.
Welk grondgebruik dan? Om nog meer mensen uit een ontwikkelingsland een Westerse levensstijl te geven? Ik dacht het niet.

quote:
Daarnaast is het echt geen komplot van ‘de media’. Wie denk je dat meer advertenties inkoopt bij ‘de media’? De McDonald’s, FrieslandCampina’s en Vions of … wie precies? De vereniging van Bonen? Big Broccoli?
Ik weet niet hoe dat precies werkt, maar opeens zijn er van die momenten dat iets van meerdere kanten in het nieuws komt en dan wordt het dus gepusht. Ook is het niet zo in Nederland dat bijvoorbeeld een TV-zender voor 70% afhankelijk is van medicijnadvertenties, en dan in de nieuwsuitzendingen zegt wat big pharma wil horen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')