Team Thimble
Ploegenpresentatie 2023
Het team dat de afgelopen jaren steevast door het leven ging als Balance Boys, met diverse cosponsoren, keert dit jaar terug naar zijn roots. Teammanager en geldschieter Aleimon Thimble verbindt net als in het eerste jaar van deelname aan de FPCL zijn eigen naam aan het team. De naam is kort en helder: als je rijdt voor Thimble, dan zit je in Team Thimble.
En wie rijden daar dan precies voor? Nou, al in de eerste biedronde kon de vlag uit, want na jaren proberen hebben we eindelijk Benoît Cosnefroy gek genoeg gekregen om te tekenen! Het kostte wel meer dan een kwart van het budget en uiteindelijk bleek de smiecht helemaal geen andere serieuze aanboden achter de hand te hebben, maar vooruit. Als hij in de koers net zo gehaaid is teken ik ervoor. Cosnefroy is een baasje, een veelzijdige renner en een persoonlijke favoriet. Dit jaar is hij dan eindelijk kopman van Team Thimble, dus dubbel voor hem juichen! Hij kan goed scoren in het Franse circuit, maar nadert ook langzaam maar zeker zijn piek en wil een serieuze rol gaan spelen in de grote klassiekers. Hij krijgt voor zijn ambities een meesterknecht mee, Matis Louvel, die zelf ook voor eigen kansen zal mogen gaan in de kleinere eendagskoersen. Maar er is nog een kaper op de kust, want Matej Mohorič is ook een uitstekende en veelzijdige klassiekerrenner. Hopelijk kunnen deze mannen elkaar tot grote hoogte stuwen en kijken ze elkaar niet het licht uit de ogen.
Dan de klassementskopman, Richard Carapaz. Hij wil dit jaar hoge ogen gooien in de Tour en de Vuelta, en hopelijk komen daar nog mooie ereplaatsen bij in de WT-rondes van een week. Hij is eigenlijk de enige renner in het team die serieus klassementen kan rijden, maar ook hij krijgt met Lennard Kämna een goede meesterknecht mee die zelf ook uitstekend klimt.
Einer Augusto Rubio en Eduardo Sepulveda hebben allebei contractverlenging gekregen en zijn ook het beste als de weg flink omhoog loopt. Ze zullen dit jaar veelal trouw zijn aan hun collega-klimmer uit Zuid-Amerika, Carapaz, maar krijgen hun kansen in de kleinere klimkoersjes.
De sprinters van dienst zijn Daniel McLay en Niccolo Bonifazio. Laatstgenoemde reed ook al eens eerder voor Balance Boys. Beide sprinters behoren niet tot de absolute wereldtop maar moeten wel in staat worden geacht om de ereplaatsen aaneen te rijgen in vlakke ritten in kleine en middelgrote etappekoersen.
Voor de tijdritten hebben we tot onze grote spijt niet Matteo Sobrero, hij was op weg om bij ons te tekenen maar werd op het allerlaatste moment weggekaapt door de concurrentie. Erg pijnlijk. We moeten het doen met Patrick Bevin, opnieuw een oude bekende en een persoonlijke favoriet, al lijkt hij iets over zijn piek te zijn. Maar we hebben ook jong talent voor de tijdritten in de Nederlander Daan Hoole. Met een beetje geluk kan hij nog iets doorgroeien en mooie dingen laten zien.
Dan hebben we nog 2 mannen voor het Belgische circuit, Lionel Taminiaux en Tom Devriendt. België heeft naast Frankrijk de meeste profkoersen, dus zoals iedereen inmiddels wel weet moet je een paar tweederangs Belgen erbij hebben. Deze mannen passen uitstekend in dat profiel.
De avonturier van het stel is Benjamin Dyball. Al vele jaren is dat een bekende naam in koersen in de meest onmogelijke uithoeken van de planeet, vooral in Azië. Korea, Thailand, Iran, dat soort werk. In rondes waar veel ploegen op een nulscore blijven hangen hoop ik dat Dyball de hoognodige puntjes sprokkelt voor de overwinning.
Daarmee is het team compleet! De doelstelling dit jaar is het linkerrijtje. Na jaren worstelen in de achterhoede zou dat eindelijk weer eens moeten lukken, want dit is toch best een degelijk team geworden. Nu alleen nog een beetje geluk met de loting, en daar wil het nog wel eens aan ontbreken. Ach ja, we gaan het zien.