Nooit van gehoord. Als ik google, krijg ik dit: https://www.bol.com/nl/nl(...)Yc_cWGsaAq2cEALw_wcBquote:
Als ik de omschrijving van het product zo zie, is het een boek... Staat namelijk "paperback" bij.quote:Op zondag 26 maart 2023 18:31 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Nooit van gehoord. Als ik google, krijg ik dit: https://www.bol.com/nl/nl(...)Yc_cWGsaAq2cEALw_wcB
Klinkt bizar.
Dick fight island?quote:Op maandag 27 maart 2023 08:46 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Als ik de omschrijving van het product zo zie, is het een boek... Staat namelijk "paperback" bij.
Het plaatje...Doet bij mij heel erg gay-porno overkomen
Het is een product van onzekere DM's die denken dat D&D een asymmetrisch spel is waarin de DM tegen de party speelt en 'wint' als ze dood zijn.quote:Op vrijdag 31 maart 2023 09:09 schreef Ang3l het volgende:
Gisteren als speler Curse of Strahd verder gedaan, met de eerste gevechten.
Jezus, wat een helse battles meteen op level 1.
En dan grapt de DM "Ja dit huis staat bekend als Total Party Kill huis" op het internet.
Maar ik zal t wel niet snappen: wat is de lol van een TPK? Ik bedoel, dan is het toch gewoon ongebalanceerd als gemiddeld genomen je hele party in het allereerste gevecht wat je tegenkomt al sterft?
Best pittig inderdaad. Wij zijn ook recent begonnen aan aan Strahd met Death House.quote:Op vrijdag 31 maart 2023 09:09 schreef Ang3l het volgende:
Gisteren als speler Curse of Strahd verder gedaan, met de eerste gevechten.
Jezus, wat een helse battles meteen op level 1.
En dan grapt de DM "Ja dit huis staat bekend als Total Party Kill huis" op het internet.
Maar ik zal t wel niet snappen: wat is de lol van een TPK? Ik bedoel, dan is het toch gewoon ongebalanceerd als gemiddeld genomen je hele party in het allereerste gevecht wat je tegenkomt al sterft?
Death House is gewoon slecht geschreven. Heeft niets met de DM te maken (afgezien van het feit dat hij daar begint)... Zelfs Chris Perkins speelde die niet voor Dice, Camera, Action. En hij heeft de module geschreven. Geen idee of hij DH ook geschreven heeft.quote:Op vrijdag 31 maart 2023 09:09 schreef Ang3l het volgende:
Gisteren als speler Curse of Strahd verder gedaan, met de eerste gevechten.
Jezus, wat een helse battles meteen op level 1.
En dan grapt de DM "Ja dit huis staat bekend als Total Party Kill huis" op het internet.
Maar ik zal t wel niet snappen: wat is de lol van een TPK? Ik bedoel, dan is het toch gewoon ongebalanceerd als gemiddeld genomen je hele party in het allereerste gevecht wat je tegenkomt al sterft?
Nou dan lag het iig niet aan ons.quote:Op vrijdag 31 maart 2023 22:16 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Death House is gewoon slecht geschreven. Heeft niets met de DM te maken (afgezien van het feit dat hij daar begint)... Zelfs Chris Perkins speelde die niet voor Dice, Camera, Action. En hij heeft de module geschreven. Geen idee of hij DH ook geschreven heeft.
Dan verschillen we daarover in meningquote:Overigens is er niets mis met een TPK. Mensen die dat vinden moeten, imo, geen spel spelen waar combat in voor komt. Ik heb 2 TPK's gehad en beide waren 100% terecht. Combinatie van slechte rolls van de spelers, goede rolls van mij en slechte tactieken van de spelers.
The Dice Giveth and The Dice Taketh Away
Idd, ligt niet aan jullie. Als ik dit document mag geloven, is het de schuld van Adam Lee, Richard Whitters en Jeremy Crawford.... En die laatste verbaasd me dan weer helemaal nietsquote:Op maandag 3 april 2023 07:56 schreef Ang3l het volgende:
[..]
Nou dan lag het iig niet aan ons.
Leuk sfeertje op zich, maar redelijk random instant kill encounters en dat al meteen op level 1 je eerste combat.
Leuk man, een TPK met een character waar je net veel tijd in hebt gestoken en 3 zinnen hebt geroleplayed!
Yep, compleet andere stijlquote:[..]
Dan verschillen we daarover in mening
Bij ons weegt de R in RPG zwaarder dan de G.
Instakill?quote:Op maandag 3 april 2023 07:56 schreef Ang3l het volgende:
[..]
Nou dan lag het iig niet aan ons.
Leuk sfeertje op zich, maar redelijk random instant kill encounters en dat al meteen op level 1 je eerste combat.
Leuk man, een TPK met een character waar je net veel tijd in hebt gestoken en 3 zinnen hebt geroleplayed!
[..]
Dan verschillen we daarover in mening
Bij ons weegt de R in RPG zwaarder dan de G.
Alles wat je net zo veel negatieve hitpoints geeft (in 1 keer) als je max HP, is een instakill. En da's niet heul moeilijk met een DM-crit op levels 1-3...quote:Op dinsdag 4 april 2023 17:41 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Instakill?
Welke encounters doel je dan op? Wij kwamen niks tegen wat we niet aankonden.
Zelf vind ik dat er altijd een zekere mate van spanning moet zijn. Als er geen risico is dat er een speler neer gaat, dan is combat eigenlijk overbodig.
Een verhaal van een gedood karakter kan ook compleet zijn. Tragisch zelfs. Stop het verhaal van de gedode karakters in je wereld. Laat anderen erover praten. Niks mis mee.quote:Op dinsdag 4 april 2023 18:05 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Alles wat je net zo veel negatieve hitpoints geeft (in 1 keer) als je max HP, is een instakill. En da's niet heul moeilijk met een DM-crit op levels 1-3...
En ja, hier heb ik 0,0 problemen mee. Als ik crit, wil ik óók al m'n stenen rollen.
De geest van de nanny staat in t boek at als die je aanraakt dat het een instakill is.quote:Op dinsdag 4 april 2023 17:41 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Instakill?
Welke encounters doel je dan op? Wij kwamen niks tegen wat we niet aankonden.
Niet na 1 sessie.quote:Op dinsdag 4 april 2023 18:31 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Een verhaal van een gedood karakter kan ook compleet zijn. Tragisch zelfs. Stop het verhaal van de gedode karakters in je wereld. Laat anderen erover praten. Niks mis mee.
Een DM is er niet om te winnen, maar om leuk spel te ondersteunen.quote:Op dinsdag 4 april 2023 18:05 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Alles wat je net zo veel negatieve hitpoints geeft (in 1 keer) als je max HP, is een instakill. En da's niet heul moeilijk met een DM-crit op levels 1-3...
En ja, hier heb ik 0,0 problemen mee. Als ik crit, wil ik óók al m'n stenen rollen.
En daar zit je echt fout. De DM is zeker een speler, die persoon wil óók een leuk spel hebben. Die persoon is er niet alleen om de andere spelers een leuke tijd te geven.quote:
Er is geen goed of fout, er is alleen een andere speelstijl. Dat staat zowat letterlijk in het boek. Doe wat je leuk vindt.quote:
Ik vind de DM meer een facilitator dan een speler, en daar kan hij best lol uithalen.quote:De DM is zeker een speler, die persoon wil óók een leuk spel hebben. Die persoon is er niet alleen om de andere spelers een leuke tijd te geven.
Persoonlijk vind ik dat een hele gevaarlijke houding/mening. Het cijfert de DM persoon namelijk helemaal weg en legt alle verantwoordelijkheid bij die persoon neer. Op reddit zijn zat RPGHorrorStories die voortkomen uit juist die houding.
Wanneer je een speler (imo) compleet invalide maakt door die persoon niet als speler te zien, doe je het fout.quote:Op woensdag 5 april 2023 09:26 schreef Ang3l het volgende:
[..]
Er is geen goed of fout, er is alleen een andere speelstijl. Dat staat zowat letterlijk in het boek. Doe wat je leuk vindt.
[..]
Ik vind de DM meer een facilitator dan een speler, en daar kan hij best lol uithalen.
Ik vind de DM zeker geen tegenstander (als in: speler van de monsterkant) die je moet verslaan als speler.
De DM hoort je niet tegen te werken, maar met je te werken aan leuk spel (wat leuk spel is, is voor elke groep anders... dan kun je wel stug vasthouden aan crits en hits, maar daar wordt niet voor iedere groep leuker van).
Hij is er MET de andere (dan kun je "speler" noemen), ook VOOR de anderen (de facilitator), maar niet TEGEN de anderen vind ik. Daar gaat het wat mij betreft vaak mis. Een DM die wil "winnen" met TPK's, dat vind ik geen leuke DM.
En andersom ook, door de DM puur via de regels te laten spelen, tenkoste van de rest van de spelers.quote:Op woensdag 5 april 2023 09:54 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Wanneer je een speler (imo) compleet invalide maakt door die persoon niet als speler te zien, doe je het fout.
Hier iemand die het beter uit kan leggen dan ik:
Hier zijn we het eensquote:Op woensdag 5 april 2023 10:26 schreef Ang3l het volgende:
[..]
En andersom ook, door de DM puur via de regels te laten spelen, tenkoste van de rest van de spelers.
Nogmaals: belangrijkste is lol, voor allemaal.
Heb je dat niet, doe je iets fout, allemaal.
Verder kun je t.o.v. de regels weinig "fout" doen, want t boek geeft zelf aan dat t guidelines zijn.
Nog niet, wel van plan.quote:Op woensdag 5 april 2023 11:34 schreef Ang3l het volgende:
On another note:
Iemand al naar de D&D film geweest?
Ja, vorige week. Was leuk. Een D&D film met de humor van Guardians of the Galaxy.quote:Op woensdag 5 april 2023 11:34 schreef Ang3l het volgende:
On another note:
Iemand al naar de D&D film geweest?
Een halfbloed is racistisch? Lijkt me juist wat meer inclusief om dit soort mengelingen ook te hebben. Misschien dat ze alleen de naam kunnen veranderen naar iets zonder half-, om minder racistisch over te komen.quote:Op woensdag 5 april 2023 20:17 schreef RvLaak het volgende:
Oh btw... Jullie die half-rassen spelen zijn allemaal gore racisten, aldus Crawford:
[ twitter ]
Ik ga zaterdagquote:Op donderdag 6 april 2023 13:09 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Ja, vorige week. Was leuk. Een D&D film met de humor van Guardians of the Galaxy.
Mengras, ipv halfras.quote:Op donderdag 6 april 2023 13:14 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Een halfbloed is racistisch? Lijkt me juist wat meer inclusief om dit soort mengelingen ook te hebben. Misschien dat ze alleen de naam kunnen veranderen naar iets zonder half-, om minder racistisch over te komen.
Kijk, een Ling:quote:Op donderdag 6 april 2023 13:14 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Een halfbloed is racistisch? Lijkt me juist wat meer inclusief om dit soort mengelingen ook te hebben. Misschien dat ze alleen de naam kunnen veranderen naar iets zonder half-, om minder racistisch over te komen.
Ah, ze gaan dus vrolijk verder met zichzelf verder de grond in te werken. Iedere keer als je denkt dat ze niet achterlijker kunnen zijn, verbazen ze je weer.quote:Op woensdag 5 april 2023 20:17 schreef RvLaak het volgende:
Oh btw... Jullie die half-rassen spelen zijn allemaal gore racisten, aldus Crawford:
[ twitter ]
Yep. T'is dit jaar 1 stap vooruit, 3 achteruit.quote:Op donderdag 6 april 2023 15:20 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Ah, ze gaan dus vrolijk verder met zichzelf verder de grond in te werken. Iedere keer als je denkt dat ze niet achterlijker kunnen zijn, verbazen ze je weer.
Het is een gewone spectre toch?quote:Op woensdag 5 april 2023 08:28 schreef Ang3l het volgende:
[..]
De geest van de nanny staat in t boek at als die je aanraakt dat het een instakill is.
Aan de andere kant hoort een lvl 1 karakter natuurlijk ook niet een bijbel aan geschiedenis te hebben... Het leven als een avonturier is nog maar net begonnen.quote:Op donderdag 6 april 2023 15:43 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Het is een gewone spectre toch?
Ik zie in het boek nergens staan dat het iets anders is.
Een spectre is zeker een uitdaging op dat level, gezien de vele resistances en zelfs immunities.
Ben het met je eens dat een rake Life Drain met hoge roll lastig is, maar het is geen OHKO.
Ten eerste heeft de spectre +4 to hit, dus iets van 40% kans om te raken. Het effect van Life Drain is pas als het geraakte doel zijn of haar DC 10 (!) CON save niet haalt. Ook dit is weer iets van 40% kans.
Dus 40 om te raken, iets van 40 voor een hoog genoege roll, en 40 om de save niet te halen.
0,4 x 0,4 x 0,4 = 6,4% kans.
Eigenlijk minder, want de meesten hebben meer dan 12 CON, en zijn voorzichtig bij het doorzoeken van dit huis nav de eerdere beschrijvingen en encouters.
Misschien vind je dat te veel, dat kan natuurlijk. Het is zonde als al je werk verloren gaat zonder dat je er van hebt kunnen genieten. Dan kan een DM natuurlijk een en ander aanpassen. Een plus 3 ipv een 4, 2d6 ipv 3d6 etc.
Daar ben ik t dus (wederom) niet mee eens.quote:Op donderdag 6 april 2023 16:25 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Aan de andere kant hoort een lvl 1 karakter natuurlijk ook niet een bijbel aan geschiedenis te hebben... Het leven als een avonturier is nog maar net begonnen.
Als DM heb je ook een verantwoordelijkheid naar mijn mening om het leuk voor iedereen te houden, en dat doe je door af en toe een roll te fudgen.quote:Op woensdag 5 april 2023 09:33 schreef Ang3l het volgende:
Voorbeeld:
We hebben iemand in de groep die echt bijna altijd pech heeft met z'n dobbelstenen. Als fighter. Ja dan sta je nergens meer. Kan ik als DM wel stug aan de rollen en mijn crits als DM vasthouden en hem helemaal tot gort slaan, maar dan heeft die speler echt geen leuk spel voor hem. En ik als DM trouwens ook niet, ondanks dat ik volgens de dobbelstenen wel "gelijk" heb.
Daar ben ik als DM ook (niet in m'n eentje) verantwoordelijk voor om dan maar af en toe mezelf in te houden en die persoon een leuke avond te geven. De persoon moet inzien dat er geluk in het spel moet zijn, de DM moet inzien dat je ook water bij de wijn mag doen. Samen leuk spel (ipv stug "neem je hits en sterf").
Het leuk spel hebben (en dat is voor elke groep samenstelling anders, alsmede de DM) gaat bij mij ten alle tijden voor de regels en rolls. Rule number one in het DND handboek zelfs
Hier kan ik t mee eens zijn.quote:Op vrijdag 7 april 2023 11:40 schreef Sharuun01 het volgende:
[..]
Als DM heb je ook een verantwoordelijkheid naar mijn mening om het leuk voor iedereen te houden, en dat doe je door af en toe een roll te fudgen.
Persoonlijk hou ik ook de HP van mijn spelers bij zodat ik weer hoe dire een situatie voor hen is. mochten ze zelf dan dom zijn en vooraan blijven staan ja dan kunnen ze ook verwachten dat daar gevolgen aan zitten, maar als ze goed spel vertonen beloon ik dat ook wel, en hoe dat verschilt per situatie, het belangrijkste is dat de speler niet door heeft dat je de roll fudged.
Staat een speler laag maar kan die een low roll nemen en het is een hit dan roll je wel voor dmg maar geef je een lage waarde door waardoor je het gevoel geeft dat de speler ter nauwernood de dood ontsnapt is, of je zet hem/haar op exact 0 zodat er wat spanning in zit.
andere optie is dat bij het ontsnappen een grapple gedaan wordt oid zodat ze niet het gevoel hebben dat je opzettelijk ze in leven probeert te houden, en hun characters en het verhaal meer leeft.
Zijn ze dom en blijven ze met 5 HP in melee staan en stug doorslaan op de bad guy, ja dan ook geen genade en krijg je je klappen ook terug
Inventief en creatief spelen dient naar mijn mening ook beloond te worden, en hoe die beloning eruit ziet kan zich op verschillende manieren uiten.quote:
Meestal deel ik gewoon inspiratie uit, ls ik even niks anders weet.quote:Op vrijdag 7 april 2023 12:12 schreef Sharuun01 het volgende:
[..]
Inventief en creatief spelen dient naar mijn mening ook beloond te worden, en hoe die beloning eruit ziet kan zich op verschillende manieren uiten.
voor DND 5e snap ik dat, wij spelen Pathfinder 1e dus dan is inspiration wat lastiger te doen.quote:Op vrijdag 7 april 2023 13:17 schreef Ang3l het volgende:
[..]
Meestal deel ik gewoon inspiratie uit, ls ik even niks anders weet.
De levels geven natuurlijk niet de levenservaring aan. Anders is iedere bejaarde een gevaarlijke encounter.quote:Op donderdag 6 april 2023 16:25 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Aan de andere kant hoort een lvl 1 karakter natuurlijk ook niet een bijbel aan geschiedenis te hebben... Het leven als een avonturier is nog maar net begonnen.
quote:Op vrijdag 14 april 2023 11:56 schreef RvLaak het volgende:
Hmm... Voelt een beetje als vreemdgaan....
[ afbeelding ]
Pathfinder is een voortborduursel op D&D 3.5 en Pathfinder 2e is daar weer een overhaul van.quote:Op vrijdag 14 april 2023 14:35 schreef Ang3l het volgende:
[..]![]()
BAN THE MAN!
Wat is eigenlijk t grootste verschil tussen PF en DND?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |