abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208665204
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2023 10:26 schreef Ang3l het volgende:

[..]
En andersom ook, door de DM puur via de regels te laten spelen, tenkoste van de rest van de spelers.

Nogmaals: belangrijkste is lol, voor allemaal.
Heb je dat niet, doe je iets fout, allemaal.

Verder kun je t.o.v. de regels weinig "fout" doen, want t boek geeft zelf aan dat t guidelines zijn.
Hier zijn we het eens :D Plezier is belangrijker dan de regels.
  woensdag 5 april 2023 @ 11:34:22 #77
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_208665935
On another note:

Iemand al naar de D&D film geweest? :D
L'Amour menaçant:
Qui que tu sois, voici ton maître. Il l'est, le fût ou le doit être.
pi_208665954
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2023 11:34 schreef Ang3l het volgende:
On another note:

Nog niet, wel van plan.
pi_208672632
Oh btw... Jullie die half-rassen spelen zijn allemaal gore racisten, aldus Crawford:
twitter
  donderdag 6 april 2023 @ 13:09:07 #80
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_208681813
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2023 11:34 schreef Ang3l het volgende:
On another note:

Ja, vorige week. Was leuk. Een D&D film met de humor van Guardians of the Galaxy.
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent
  donderdag 6 april 2023 @ 13:14:24 #81
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_208681863
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2023 20:17 schreef RvLaak het volgende:
Oh btw... Jullie die half-rassen spelen zijn allemaal gore racisten, aldus Crawford:
[ twitter ]
Een halfbloed is racistisch? Lijkt me juist wat meer inclusief om dit soort mengelingen ook te hebben. Misschien dat ze alleen de naam kunnen veranderen naar iets zonder half-, om minder racistisch over te komen.
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent
  donderdag 6 april 2023 @ 13:21:53 #82
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_208681940
quote:
1s.gif Op donderdag 6 april 2023 13:09 schreef Starflyer het volgende:

[..]
Ja, vorige week. Was leuk. Een D&D film met de humor van Guardians of the Galaxy.
Ik ga zaterdag *O*
L'Amour menaçant:
  donderdag 6 april 2023 @ 13:26:41 #83
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_208681983
quote:
1s.gif Op donderdag 6 april 2023 13:14 schreef Starflyer het volgende:

[..]
Een halfbloed is racistisch? Lijkt me juist wat meer inclusief om dit soort mengelingen ook te hebben. Misschien dat ze alleen de naam kunnen veranderen naar iets zonder half-, om minder racistisch over te komen.
Mengras, ipv halfras.
Of modderras? ;)
L'Amour menaçant:
  donderdag 6 april 2023 @ 13:37:07 #84
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_208682058
quote:
1s.gif Op donderdag 6 april 2023 13:14 schreef Starflyer het volgende:

[..]
Kijk, een Ling:
  donderdag 6 april 2023 @ 15:20:37 #85
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_208682907
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2023 20:17 schreef RvLaak het volgende:
[ twitter ]
Ah, ze gaan dus vrolijk verder met zichzelf verder de grond in te werken. Iedere keer als je denkt dat ze niet achterlijker kunnen zijn, verbazen ze je weer.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_208682932
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 15:20 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]
Ah, ze gaan dus vrolijk verder met zichzelf verder de grond in te werken. Iedere keer als je denkt dat ze niet achterlijker kunnen zijn, verbazen ze je weer.
Yep. T'is dit jaar 1 stap vooruit, 3 achteruit.
  donderdag 6 april 2023 @ 15:43:45 #87
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_208683198
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2023 08:28 schreef Ang3l het volgende:

[..]
De geest van de nanny staat in t boek at als die je aanraakt dat het een instakill is.
Het is een gewone spectre toch?
Ik zie in het boek nergens staan dat het iets anders is.

Een spectre is zeker een uitdaging op dat level, gezien de vele resistances en zelfs immunities.
Ben het met je eens dat een rake Life Drain met hoge roll lastig is, maar het is geen OHKO.
Ten eerste heeft de spectre +4 to hit, dus iets van 40% kans om te raken. Het effect van Life Drain is pas als het geraakte doel zijn of haar DC 10 (!) CON save niet haalt. Ook dit is weer iets van 40% kans.

Dus 40 om te raken, iets van 40 voor een hoog genoege roll, en 40 om de save niet te halen.
0,4 x 0,4 x 0,4 = 6,4% kans.
Eigenlijk minder, want de meesten hebben meer dan 12 CON, en zijn voorzichtig bij het doorzoeken van dit huis nav de eerdere beschrijvingen en encouters.

Misschien vind je dat te veel, dat kan natuurlijk. Het is zonde als al je werk verloren gaat zonder dat je er van hebt kunnen genieten. Dan kan een DM natuurlijk een en ander aanpassen. Een plus 3 ipv een 4, 2d6 ipv 3d6 etc.
pi_208683518
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 15:43 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]
Het is een gewone spectre toch?
Ik zie in het boek nergens staan dat het iets anders is.

Een spectre is zeker een uitdaging op dat level, gezien de vele resistances en zelfs immunities.
Ben het met je eens dat een rake Life Drain met hoge roll lastig is, maar het is geen OHKO.
Ten eerste heeft de spectre +4 to hit, dus iets van 40% kans om te raken. Het effect van Life Drain is pas als het geraakte doel zijn of haar DC 10 (!) CON save niet haalt. Ook dit is weer iets van 40% kans.

Dus 40 om te raken, iets van 40 voor een hoog genoege roll, en 40 om de save niet te halen.
0,4 x 0,4 x 0,4 = 6,4% kans.
Eigenlijk minder, want de meesten hebben meer dan 12 CON, en zijn voorzichtig bij het doorzoeken van dit huis nav de eerdere beschrijvingen en encouters.

Misschien vind je dat te veel, dat kan natuurlijk. Het is zonde als al je werk verloren gaat zonder dat je er van hebt kunnen genieten. Dan kan een DM natuurlijk een en ander aanpassen. Een plus 3 ipv een 4, 2d6 ipv 3d6 etc.
Aan de andere kant hoort een lvl 1 karakter natuurlijk ook niet een bijbel aan geschiedenis te hebben... Het leven als een avonturier is nog maar net begonnen.
  vrijdag 7 april 2023 @ 08:22:29 #89
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_208689786
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 16:25 schreef RvLaak het volgende:

[..]
Aan de andere kant hoort een lvl 1 karakter natuurlijk ook niet een bijbel aan geschiedenis te hebben... Het leven als een avonturier is nog maar net begonnen.
Daar ben ik t dus (wederom) niet mee eens.
Waarom begint je geschiedenis en de vorming van je karakter pas in game?
Om goed een rol te kunnen spelen heb je karakter, geschiedenis, verhaal nodig :P

Zoals ik al zei: bij ons weegt de R in RPG echt zwaarder dan de G.
Komt misschien ook omdat ik eerst 10 jaar Vampire the Masquerade heb gespeeld en dat is ook echt zwaarder op de rol dan het spel.

Maar bv een Critical Role.... daar hebben de karakters bij level 1 start ook echt wel pagina;s aan story al hoor ;)
Waarm zou dat niet "horen"?
L'Amour menaçant:
  vrijdag 7 april 2023 @ 08:52:53 #90
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_208690030
Ik heb echt iets te veel zin in de film morgen :@
L'Amour menaçant:
pi_208691507
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2023 09:33 schreef Ang3l het volgende:
Voorbeeld:

We hebben iemand in de groep die echt bijna altijd pech heeft met z'n dobbelstenen. Als fighter. Ja dan sta je nergens meer. Kan ik als DM wel stug aan de rollen en mijn crits als DM vasthouden en hem helemaal tot gort slaan, maar dan heeft die speler echt geen leuk spel voor hem. En ik als DM trouwens ook niet, ondanks dat ik volgens de dobbelstenen wel "gelijk" heb.

Daar ben ik als DM ook (niet in m'n eentje) verantwoordelijk voor om dan maar af en toe mezelf in te houden en die persoon een leuke avond te geven. De persoon moet inzien dat er geluk in het spel moet zijn, de DM moet inzien dat je ook water bij de wijn mag doen. Samen leuk spel (ipv stug "neem je hits en sterf").

Het leuk spel hebben (en dat is voor elke groep samenstelling anders, alsmede de DM) gaat bij mij ten alle tijden voor de regels en rolls. Rule number one in het DND handboek zelfs :D
Als DM heb je ook een verantwoordelijkheid naar mijn mening om het leuk voor iedereen te houden, en dat doe je door af en toe een roll te fudgen.
Persoonlijk hou ik ook de HP van mijn spelers bij zodat ik weer hoe dire een situatie voor hen is. mochten ze zelf dan dom zijn en vooraan blijven staan ja dan kunnen ze ook verwachten dat daar gevolgen aan zitten, maar als ze goed spel vertonen beloon ik dat ook wel, en hoe dat verschilt per situatie, het belangrijkste is dat de speler niet door heeft dat je de roll fudged.

Staat een speler laag maar kan die een low roll nemen en het is een hit dan roll je wel voor dmg maar geef je een lage waarde door waardoor je het gevoel geeft dat de speler ter nauwernood de dood ontsnapt is, of je zet hem/haar op exact 0 zodat er wat spanning in zit.

andere optie is dat bij het ontsnappen een grapple gedaan wordt oid zodat ze niet het gevoel hebben dat je opzettelijk ze in leven probeert te houden, en hun characters en het verhaal meer leeft.

Zijn ze dom en blijven ze met 5 HP in melee staan en stug doorslaan op de bad guy, ja dan ook geen genade en krijg je je klappen ook terug
  vrijdag 7 april 2023 @ 11:53:34 #92
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_208691648
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2023 11:40 schreef Sharuun01 het volgende:

[..]
Als DM heb je ook een verantwoordelijkheid naar mijn mening om het leuk voor iedereen te houden, en dat doe je door af en toe een roll te fudgen.
Persoonlijk hou ik ook de HP van mijn spelers bij zodat ik weer hoe dire een situatie voor hen is. mochten ze zelf dan dom zijn en vooraan blijven staan ja dan kunnen ze ook verwachten dat daar gevolgen aan zitten, maar als ze goed spel vertonen beloon ik dat ook wel, en hoe dat verschilt per situatie, het belangrijkste is dat de speler niet door heeft dat je de roll fudged.

Staat een speler laag maar kan die een low roll nemen en het is een hit dan roll je wel voor dmg maar geef je een lage waarde door waardoor je het gevoel geeft dat de speler ter nauwernood de dood ontsnapt is, of je zet hem/haar op exact 0 zodat er wat spanning in zit.

andere optie is dat bij het ontsnappen een grapple gedaan wordt oid zodat ze niet het gevoel hebben dat je opzettelijk ze in leven probeert te houden, en hun characters en het verhaal meer leeft.

Zijn ze dom en blijven ze met 5 HP in melee staan en stug doorslaan op de bad guy, ja dan ook geen genade en krijg je je klappen ook terug
Hier kan ik t mee eens zijn.
Situationeel DM'en en niet atijd "Neem je hits die gerold worden".

Domme keuzes hebben gevolgen.
Pech met rollen probeer ik rekening mee te houden.
Inventief en creatief spelen ook.
L'Amour menaçant:
pi_208691815
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2023 11:53 schreef Ang3l het volgende:
Inventief en creatief spelen ook.
Inventief en creatief spelen dient naar mijn mening ook beloond te worden, en hoe die beloning eruit ziet kan zich op verschillende manieren uiten.
  vrijdag 7 april 2023 @ 13:17:57 #94
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_208692457
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2023 12:12 schreef Sharuun01 het volgende:

[..]
Inventief en creatief spelen dient naar mijn mening ook beloond te worden, en hoe die beloning eruit ziet kan zich op verschillende manieren uiten.
Meestal deel ik gewoon inspiratie uit, ls ik even niks anders weet.
L'Amour menaçant:
pi_208692550
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2023 13:17 schreef Ang3l het volgende:

[..]
Meestal deel ik gewoon inspiratie uit, ls ik even niks anders weet.
voor DND 5e snap ik dat, wij spelen Pathfinder 1e dus dan is inspiration wat lastiger te doen.
Soms geef ik ze 5e advantage, een andere keer krijgen ze een bonus op de rol, een volgende keer is het je kan net iets verder komen als eigenlijk de bedoeling is dingen zoals dat. maar ook dat je bijv tijdens een extreme tumble die je doet met een mooie score in de muur een gem ziet zitten die je na de combat kan reclaimen.

Is voor mij redelijk situationeel, maar mijn spelers weten wel dat het beloond wordt als ze creatief zijn, maar ook afgestraft wordt willen ze het gaan misbruiken om onmogelijke dingen te doen.
  zaterdag 8 april 2023 @ 18:27:59 #96
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_208705566
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 16:25 schreef RvLaak het volgende:

[..]
De levels geven natuurlijk niet de levenservaring aan. Anders is iedere bejaarde een gevaarlijke encounter.
Ik hoef niet ieder detail van het leven te weten, maar wil wel weten wat de beweegredenen zijn achter het feit dat het nu een avonturier is.
pi_208767521
onlangs deze game besteld ... Ik kijk er echt naar uit om te spelen!
pi_208769006
Hmm... Voelt een beetje als vreemdgaan....
  vrijdag 14 april 2023 @ 14:35:01 #99
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_208770456
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 april 2023 11:56 schreef RvLaak het volgende:
Hmm... Voelt een beetje als vreemdgaan....
[ afbeelding ]
:o

BAN THE MAN!

Wat is eigenlijk t grootste verschil tussen PF en DND?
L'Amour menaçant:
pi_208770523
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 april 2023 14:35 schreef Ang3l het volgende:

[..]
:o

BAN THE MAN!

Wat is eigenlijk t grootste verschil tussen PF en DND?
Pathfinder is een voortborduursel op D&D 3.5 en Pathfinder 2e is daar weer een overhaul van.

Ook is PF2E veel meer gefocust op feats en zijn de acties in je beurt een beetje anders.

Hier is een lijstje met verschillen.

https://www.cbr.com/pathfinder-vs-dnd-5e/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')