SPOILER: DisclamerOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Google is your friend, abuse your friends
Ja zulke bedrijven als Grutto. Dat bedoel niet. Ik bedoel het zélf afhalen, het zélf brengen of laten brengen naar de slager, en het zélf verdelen van het vlees. Al dan niet ingepakt. Geen tussenpersonen.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 06:20 schreef de_boswachter het volgende:
Dat zegt me zo niets, maar ik ken wel bedrijven waar je een deel van een koe kan kopen en pas wanneer de gehele koe verkocht is dat men dat beest naar de slagerij brengt. Dan is er dus 0 verspilling. Plus je hebt fatsoenlijk kwaliteitsvlees. Niet die supermarkttroep wat velen eten.
trouwens praktisch gezien, hoe zie je dit voor je dan?quote:Op zaterdag 7 januari 2023 06:33 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Ja zulke bedrijven als Grutto. Dat bedoel niet. Ik bedoel het zélf afhalen, het zélf brengen of laten brengen naar de slager, en het zélf verdelen van het vlees. Al dan niet ingepakt. Geen tussenpersonen.
Bedankt voor het meedenken
Dingetje is, het beestje was natuurlijk al dood door de jager.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 06:50 schreef 111210 het volgende:
Heb een paar jaar terug een wild zwijn gekocht bij een jager. Veel lekkerder vlees en nog biologisch ook. Wel wat magerder dan varken.
Koste mij 200,- voor 65 kg aan vlees. Was al door een slager in diepvries pakketjes gemaakt.
En het bloed was gekeurd op ziektes (verplicht in nederland)
Denk iets goedkoper als je zelf gaat snijden, maar denk niet dat je dat moet willen.
Stuur maar pb als je zn nummer wil hebben (hij zit in regio eindhoven, mocht je daar in de buurt wonen)
Het liefst dat het dier daar opgehaald wordt.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 06:46 schreef kree het volgende:
[..]
trouwens praktisch gezien, hoe zie je dit voor je dan?
Van jij gaat met je trailer achter je auto naar een boerderij, koopt daar een varken op,
Liever niet natuurlijk, maar ja als het niet anders kan, dan wel.quote:neem hem even mee naar huis voor een paar dagen
Nee alles in één keer plannen en afspraken maken. Ik houd niet van halve afspraken en er later achter komen dat iets niet helemaal juist is doorgekomen zoals wel de bedoeling was.quote:terwijl je een slager gaat vinden die het beest ook echt slacht (dus niet alleen de stukken ervan af haalt).
Daarom ook dit topic, misschien dat iemand het weetquote:volgens mij is dat er niet echt meer, althans zou niet weten waar.
Het gaat mij om het veel vlees in één keer en de mogelijkheid dit vaker te doen, want a) ik ben de prijsstijgingen beu en b) ik wil niet dat regels en beursverlies invloed hebben op het stuk vlees op mijn bord.quote:Ik snap je punt, maar er zitten wel wat haken en ogen aan. En denk ook niet dat je er Perce dan goedkoper mee uit bent als het daar om gaat tenminste
Precies, de connecties. Ik denk dat het gewoon af hangt van bellen naar de slager en vragen naar de mogelijkheden. Maar het is fijn om te weten wat allemaal mogelijk is, vandaar deze inquiry via dit topic.quote:Het kan dus wss wel, maar met heel veel gedoe, of je moet toevallig de connecties hebben enzo.
interessant idee welquote:Op zaterdag 7 januari 2023 07:00 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Het liefst dat het dier daar opgehaald wordt.
[..]
Liever niet natuurlijk, maar ja als het niet anders kan, dan wel.
[..]
Nee alles in één keer plannen en afspraken maken. Ik houd niet van halve afspraken en er later achter komen dat iets niet helemaal juist is doorgekomen zoals wel de bedoeling was.
[..]
Daarom ook dit topic, misschien dat iemand het weet![]()
[..]
Het gaat mij om het veel vlees in één keer en de mogelijkheid dit vaker te doen, want a) ik ben de prijsstijgingen beu en b) ik wil niet dat regels en beursverlies invloed hebben op het stuk vlees op mijn bord.
Kosten en dergelijke daar kom ik wel uit, ik ga binnenkort een slowcooker aanschaffen, en ik heb zonnepanelen.
[..]
Precies, de connecties. Ik denk dat het gewoon af hangt van bellen naar de slager en vragen naar de mogelijkheden. Maar het is fijn om te weten wat allemaal mogelijk is, vandaar deze inquiry via dit topic.
quote:Op zaterdag 7 januari 2023 07:18 schreef 111210 het volgende:
Akkervarken
Zuyderzee varken
Beemsterland varken
De goed gevulde varken
Deze zou je kunnen contacten, zijn kleinschalig
Beemsterland inmiddels al een stuk groter, maar die hadden tot een paar jaar terug altijd maar 1 vaste slachter voor hun dieren.
Zal bij de rest ook zo zijn
Maar zou nog steeds een jager met wild zwijn aanraden. Is sowieso goedkoper dan varken, aangezien die beesten een plaag zijn. En je kan naar wens alles in bruikbare porties krijgen
Gewoon een melkkoe, veel meer en beter vlees. En een beetje melkveehouder heeft echt regelmatig koeien die naar het slachthuis gaan: na 6-7 jaar loopt de melkproductie terug en dan kost het meer om ze te voeren dan dat ze opbrengen => slachthuis. In de natuur wordt een koe makkelijk 15 jaar.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 07:07 schreef kree het volgende:
trouwens, mij teveel gedoe allemaal, maar snap het punt.
Ik zou de zoektocht beginnen bij een boerderij die bv varkens houdt op puur natuur idee. van lekker wroeten in modderpoelen etc.
Ongetwijfeld dat die je wss verder kunnen helpen met de rest van het "proces" ?
Een slager niet. Maar een slachterij en een varkenshouder wel, die verdienen er niet minder om.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 07:41 schreef PS. het volgende:
Ik zou niet weten waarom een varkenshouderij of een slager hier aan mee zou werken. En doen ze het wel, ben je een stuk duurder uit dan wanneer je het gewoon bij de slager zelf koopt.
Nouja het doet er niet zoveel toe welk dier dan uiteindelijk.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 07:43 schreef Seven. het volgende:
[..]
Gewoon een melkkoe, veel meer en beter vlees. En een beetje melkveehouder heeft echt regelmatig koeien die naar het slachthuis gaan: na 6-7 jaar loopt de melkproductie terug en dan kost het meer om ze te voeren dan dat ze opbrengen => slachthuis. In de natuur wordt een koe makkelijk 15 jaar.
Tuurlijk wel.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 07:44 schreef Seven. het volgende:
[..]
Een slager niet. Maar een slachterij en een varkenshouder wel, die verdienen er niet minder om.
Nee woon ik niet in de buurt, helaas.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 06:50 schreef 111210 het volgende:
Stuur maar pb als je zn nummer wil hebben (hij zit in regio eindhoven, mocht je daar in de buurt wonen)
Nee, je mag zeker niet zomaar zelf een dier slachten. Volgens mij moet je er een vergunning voor hebben, en de juiste apparatuur en misschien ook iets van een opleiding? En voor het verwerken zul je ook de nodige diploma’s moeten hebben (slagersvakschool, denk ik).quote:Op zaterdag 7 januari 2023 07:45 schreef kree het volgende:
[..]
Nouja het doet er niet zoveel toe welk dier dan uiteindelijk.
Vraag is wel, mag je eigenlijk zelf een beest slachten, of meer dus omleggen? Ik zou het niet weten. Denk dat er regels aanzitten van de voedsel en waren autoriteit haast.
Het kopen ervan (levend) is wss het makkelijke stuk, maar wat doe je erna?
Daarom is dit topic wel interessant eigenlijk.
het is interessant, maar heb niet zo'n grote vriezer om dat allemaal op te slaan.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 07:49 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Nee woon ik niet in de buurt, helaas.
Op deze site https://www.jagersvereniging.nl/wildopdekaart/?lid=527 staan alle geregistreerde jagers op een kaart afgebeeld, @:kree misschien ook wat voor jou
In de regel breng je het in dit geval ook niet naar een enorm slachthuis maar naar iemand zoals mijn ouders’ buurman, die dit soort dingen erbij doet.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 07:49 schreef PS. het volgende:
[..]
Tuurlijk wel.
Een slachter bedoelde ik ook. Die heeft echt geen zin om alleen maar individuele mensen te helpen. Normaal gaat alles per honderden tegelijk.
ja wel apart eigenlijk nu ik erover nadenk, vroeger (en heb ik het niet eens over heel lang terug)quote:Op zaterdag 7 januari 2023 07:52 schreef Seven. het volgende:
[..]
Nee, je mag zeker niet zomaar zelf een dier slachten. Volgens mij moet je er een vergunning voor hebben, en de juiste apparatuur en misschien ook iets van een opleiding? En voor het verwerken zul je ook de nodige diploma’s moeten hebben (slagersvakschool, denk ik).
En ook het transport moet aan verschillende eisen voldoen. Zowel van de boerderij naar het slachthuis, als van het slachthuis naar de supermarkt (koeltransport). Als je het zelf afhaalt bij het slachthuis, dan is er trouwens geen haan die er naar kraait.
Die zal het ook niet voor niks doen.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 07:54 schreef Seven. het volgende:
[..]
In de regel breng je het in dit geval ook niet naar een enorm slachthuis maar naar iemand zoals mijn ouders’ buurman, die dit soort dingen erbij doet.
quote:Op zaterdag 7 januari 2023 07:58 schreef PS. het volgende:
[..]
Die zal het ook niet voor niks doen.
Ik bedoel te zeggen dat tegenwoordig bijna alles grootschalig gaat. Zowel het houden van varkens als het slachten.
Wil je beide als dienst afnemen (varken laten opgroeien, en kopen) en laten slachten, dan zul je echt niet veel goedkoper uit zijn.
Vroeger hadden mensen zelf een paar kippen, varkens, koeien. En dan kan het wel uit.
Zie hier je antwoord. Het kan dus wel uit. Volgens mij wordt je koe of varken gewoon meegenomen in het proces.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 07:55 schreef Seven. het volgende:
https://www.smaakacademie(...)en-slachten-dat-kan/
Linkje met prijzen. Wel van 2016 dus zal ondertussen hoger liggen.
De winst zit hem wss erin dat je de supermarkt keten er tussen uit haalt.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 08:01 schreef Seven. het volgende:
[..]
[..]
Zie hier je antwoord. Het kan dus wel uit. Volgens mij wordt je koe of varken gewoon meegenomen in het proces.
Bij een grote vleesfabriek zal het wel niet kunnen (uitzonderingen zijn lastig te managen).
Ja je eigen koe. Maargoed varken in dit geval dus.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 08:01 schreef Seven. het volgende:
[..]
[..]
Zie hier je antwoord. Het kan dus wel uit. Volgens mij wordt je koe of varken gewoon meegenomen in het proces.
Bij een grote vleesfabriek zal het wel niet kunnen (uitzonderingen zijn lastig te managen).
Waar koop jij je dieren?quote:Op zaterdag 7 januari 2023 08:03 schreef Barcaconia het volgende:
Ik doe dit af en toe met een half varken (ca 50kg geslacht) we hebben een aantal mensen die 1x per jaar een half of kwart varken willen en een afspraak gemaakt met een boer in de buurt.
Je moet dan ook een kleine slachterij bereid vinden, dat is het moeilijkste. Die zijn er immers nog weinig door de zeer strenge regelgeving.
Wij komen meestal uit rond de ¤5/6 per kg. geslacht.
Er is wel veel werk nog nadat het van de slachter terugkomt want je krijgt alle grote stukken terug. Je moet dus zelf nog uitbenen en kortsnijden. Dat zou je ook aan een slagerij kunnen uitbesteden maar wij doen het zelf.
OK PS. Het zal wel niet kunnen, dan.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 08:05 schreef PS. het volgende:
[..]
Ja je eigen koe. Maargoed varken in dit geval dus.
TS heeft geen varken. TS wil een varken die voor de slacht bedoeld is levend kopen, zelf nog een paar dagen in de tuin zetten (geen idee waarom) en dan naar de slachterij brengen.
Het kan wel, maar het is zeker niet goedkoper. En hoe wil je dat beest 2x vervoeren? Een particulier zou wel geen vee aanhangwagen hebben. Dit kun je natuurlijk ook uitbesteden, maar leg jij dan maar eens uit hoe je dan goedkoper uit wil zijn.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 08:07 schreef Seven. het volgende:
[..]
OK PS. Het zal wel niet kunnen, dan.
Is dat zo? Ik hoor eigenlijk alleen klachten over te weinig krijgen voor melk en groenten. Maar ik hoor nooit varkensboeren klagen over de vleesprijzen. Wat niet wil zeggen dat het zo is trouwens, ik wil er alleen niet klakkeloos vanuit gaan. Maar goed, dan gaan we wel heel erg off topic.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 08:04 schreef kree het volgende:
[..]
De winst zit hem wss erin dat je de supermarkt keten er tussen uit haalt.
Want als je de verhalen hoort over boeren en wat hun dan per kilo vlees krijgen bv dat is niet veel.
Dat is het hele verrotte van de sector ook, het is die tussenstap waar de grote winsten worden gemaakt, dus van slachter naar winkel eigenlijk.
Bij een lokale boer. Hij houdt altijd een aantal varkens apart voor ‘eigen gebruik’ met eigen voer en dergelijke,dit is in de jaren zo gegroeid. Altijd topkwaliteit dus.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 08:06 schreef Seven. het volgende:
[..]
Waar koop jij je dieren?
Wij kregen overigens alles diepvrieskast terug, alleen nog in plastic zakjes doen en kratten weer terugbrengen bij de buurman, die had volgens mij geen slachtvergunning.
@Barcaconia kom er maar in.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 08:09 schreef PS. het volgende:
[..]
Het kan wel, maar het is zeker niet goedkoper. En hoe wil je dat beest 2x vervoeren? Een particulier zou wel geen vee aanhangwagen hebben. Dit kun je natuurlijk ook uitbesteden, maar leg jij dan maar eens uit hoe je dan goedkoper uit wil zijn.
Ik zit zojuist even naar de prijzen van ah.nl te kijken, omdat wij natuurlijk nooit vlees meer kopen in de supermarkt, maar ik zit dat simpel gehakt en speklappen al ¤8-12 per kilo kost. Stuk duurder dus. (Moet wel zeggen, laatste keer dat ik een half varken had is bijna een jaar terug, wellicht is het nu ook 10/20% duurder ivm inflatie,,)quote:
Jaquote:Op zaterdag 7 januari 2023 08:10 schreef Seven. het volgende:
[..]
Is dat zo? Ik hoor eigenlijk alleen klachten over te weinig krijgen voor melk en groenten. Maar ik hoor nooit varkensboeren klagen over de vleesprijzen. Wat niet wil zeggen dat het zo is trouwens, ik wil er alleen niet klakkeloos vanuit gaan. Maar goed, dan gaan we wel heel erg off topic.
Klopt mijn vermoeden dat jouw varken dan met de gewone kudde meegaat als de boer een afhaling geregeld heeft?quote:Op zaterdag 7 januari 2023 08:11 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Bij een lokale boer. Hij houdt altijd een aantal varkens apart voor ‘eigen gebruik’ met eigen voer en dergelijke,dit is in de jaren zo gegroeid. Altijd topkwaliteit dus.
Tegenwoordig kun je eigenlijk niet meer thuisslachten. Registratie van biggen en kalveren is zo intensief dat je er eigenlijk geen meer tussenuit kunt houden. Moet via de officiele weg dus.
Je kunt uiteraard gewoon een slager vragen om je worsten te draaien en filetlapjes te snijden maar wij doen dit zelf. Dan leer je nog eens wat over je eten. De meeste mensen weten immers amper waar een speklap in het varken zit.
Ah, je kunt het zelf niet aan?quote:
Jazeker gaat gewoon met de grote hoop mee. Registratie is zo intensief dat alles toch gescheiden gebeurd in de slachterij. Zelfs een albert heijn filetlapje is terug te traceren naar een specifiek beest.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 08:17 schreef Seven. het volgende:
[..]
Klopt mijn vermoeden dat jouw varken dan met de gewone kudde meegaat als de boer een afhaling geregeld heeft?
Voor de geïnteresseerden: hier komt (voor koeien iig) het fenomeen veehandelaar om de hoek kijken. Die koopt bij alle boeren in de buurt de oude koeien op, regelt het transport van de boerderij naar het slachthuis en daar eindigt het dan voor de melkveehouder. Bij ons kwamen ze hooguit een paar keer per jaar koeien ophalen (60 melkkoeien, tegenwoordig heeft een melkveehouder er zeker 200 dus ook meer koeien die naar de slacht gaan).
Barcaconia haalt de slager er al tussenuit, dat scheelt. En de boer geeft het dier waarschijnlijk gewoon mee op een transport dat hij/zij voor de eigen bedrijfsvoering toch al moet (laten) regelen.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 08:17 schreef PS. het volgende:
[..]
Ah, je kunt het zelf niet aan?
Maar probeer het maar eens uit te leggen.
Het normale proces is:
Boer> transport> slachter > slager
Als je 1 van deze dingen zelf kunt of hebt, dan kun je goedkoper uit zijn. Niet als je alles los inkoopt.
En vergeet niet dat supermarkten en vrijwel iedere slager onder een inkooporganisatie inkopen die de prijzen al bij de boer uitknijpen en zelf de winst opstrijken. De boer verkoopt vaak graag zijn vlees direct aan de gebruiker.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 08:25 schreef Seven. het volgende:
[..]
Barcaconia haalt de slager er al tussenuit, dat scheelt. En de boer geeft het dier waarschijnlijk gewoon mee op een transport dat hij/zij voor de eigen bedrijfsvoering toch al moet (laten) regelen.
Het transport moet natuurlijk zo vol mogelijk zitten binnen de wettelijke kaders, dus dat is ook wel een factor waar je als klant voor betaalt. Maar er wordt volgens mij echt geen transport geregeld voor 1 koe of varken.
Ja maar ik reageer op TS. Die wil dat wel.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 08:25 schreef Seven. het volgende:
[..]
Barcaconia haalt de slager er al tussenuit, dat scheelt. En de boer geeft het dier waarschijnlijk gewoon mee op een transport dat hij/zij voor de eigen bedrijfsvoering toch al moet (laten) regelen.
Het transport moet natuurlijk zo vol mogelijk zitten binnen de wettelijke kaders, dus dat is ook wel een factor waar je als klant voor betaalt. Maar er wordt volgens mij echt geen transport geregeld voor 1 koe of varken.
nou denk dat je dan nog een paar stappen mistquote:Op zaterdag 7 januari 2023 08:17 schreef PS. het volgende:
[..]
Ah, je kunt het zelf niet aan?
Maar probeer het maar eens uit te leggen.
Het normale proces is:
Boer> transport> slachter > slager
Als je 1 van deze dingen zelf kunt of hebt, dan kun je goedkoper uit zijn. Niet als je alles los inkoopt.
Onzin vaak genoeg een half varken gekocht, als het zwart kan doen ze alles het blijven boeren hèquote:Op zaterdag 7 januari 2023 07:41 schreef PS. het volgende:
Ik zou niet weten waarom een varkenshouderij of een slager hier aan mee zou werken. En doen ze het wel, ben je een stuk duurder uit dan wanneer je het gewoon bij de slager zelf koopt.
Liever niet natuurlijkquote:Op zaterdag 7 januari 2023 08:05 schreef PS. het volgende:
[..]
zelf nog een paar dagen in de tuin zetten (geen idee waarom) en dan naar de slachterij brengen.
Het kan ook. @sigme doet dat ook.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 09:10 schreef de_boswachter het volgende:
En toch moet het mogelijk zijn lijkt me. Er zijn genoeg hobbyboeren met bijvoorbeeld twee a drie varkentjes. Die gaan normaal gesproken ook gewoon naar de slacht. Dus why not. Je moet alleen een slager kennen.
Maar die weten zelf ook wel raad met het vlees, die gaan het echt niet voor een prikkie verkopen aan een particulier.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 09:10 schreef de_boswachter het volgende:
En toch moet het mogelijk zijn lijkt me. Er zijn genoeg hobbyboeren met bijvoorbeeld twee a drie varkentjes. Die gaan normaal gesproken ook gewoon naar de slacht. Dus why not. Je moet alleen een slager kennen.
Natuurlijk is het mogelijk, het gebeurt ook best veel.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 09:10 schreef de_boswachter het volgende:
Maak eens een konijn dood, en daarna een varken. Ik beloof je dat je het verschil bemerkt.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 12:16 schreef kree het volgende:
waarom mag je kippen en konijnen wel slachten en bv een varken niet?
Dat vraag ik me dan wel af? Het is in feite hetzelfde toch?
mjah ok, niet dat ik dit van plan ben trouwens, maar het is wel raar. een dier blijft een dier en of het nou een konijn of een varken is. tja.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 12:19 schreef sigme het volgende:
[..]
Maak eens een konijn dood, en daarna een varken. Ik beloof je dat je het verschil bemerkt.
Zo ook tevens de wijde omgeving, met name wanneer dat varken zich (waarschijnlijk) succesvol voldoende heeft verzet om zich aan jouw controle te onttrekken en in blinde paniek zich door jouw bijkeuken een weg naar buiten werkt. Kans dat jij daarbij geslacht wordt is overigens niet denkbeeldig. Bij konijnen zijn daar ook wel verhalen over, een Monthy Python film schenkt daar aandacht aan.
Nee, dat het niet 'in feite hetzelfde' is.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 12:21 schreef kree het volgende:
[..]
mjah ok, niet dat ik dit van plan ben trouwens, maar het is wel raar. een dier blijft een dier en of het nou een konijn of een varken is. tja.
Jij zegt dus de regels zijn er vooral omdat het wss overlast gaat geven als je een groter dier zelf wil slachten?
ok begrijpelijk, behalve dat ik het dan niet eens ben dat een groter dier meer rechten heeft als een kleiner dier. vanuit dier oogpunt gezien natuurlijk.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 12:26 schreef sigme het volgende:
[..]
Nee, dat het niet 'in feite hetzelfde' is.
Het verschil in regels heeft te maken met voedselveiligheid.
Ik denk dat er dan twee zaken belangrijk zijn:
• een klein dier foutloos schoonmaken is veel beter ook wel thuis te doen dan een groot dier en fouten in schoonmaken zijn voor de vleeseters levensgevaarlijk
• een klein dier wordt gewoonlijk door degene die het dier slacht opgegeten, waardoor de vleeseter in kwestie wat zicht heeft of de slachtpraktijken (en dus een idee heeft over hoe vertrouwd dat is)
Beide zaken zijn niet waterdicht, maar deze regels samen leveren toch een redelijke borging.
PS: niet alleen voedselveiligheid trouwens, ook dierenwelzijn, en dat heeft dat weer wel te maken met dat je een groter dier in een thuissituatie niet voldoende onder controle hebt.
Nou ja, ik slacht wel eens wat, en ik zou mijn grotere dieren graag dat transport besparen hoor.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 12:33 schreef kree het volgende:
behalve dat ik het dan niet eens ben dat een groter dier meer rechten heeft als een kleiner dier. vanuit dier oogpunt gezien natuurlijk.
ohw wow. haha doe je meer als ikquote:Op zaterdag 7 januari 2023 12:35 schreef sigme het volgende:
[..]
Nou ja, ik slacht wel eens wat, en ik zou mijn grotere dieren graag dat transport besparen hoor.
Het kleine dier heeft 'het recht' om thuis geslacht te worden; het grote niet. Vanuit dieroogpunt gezien dan.
Fryslânquote:Op zaterdag 7 januari 2023 12:11 schreef sigme het volgende:
@Metalfrost als je even zegt in welke regio je zit, kunnen we misschien daarmee helpen
Nee. Slachten is een ambacht, om een dier veilig en stressloos te doden moet je daar véél oefening en handigheid in hebben.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 12:36 schreef kree het volgende:
[..]
ohw wow. haha doe je meer als ik
Euhm maar als jij je grotere dieren zelf zou kunnen slachten op een goede "humane" manier voor zover je dat zo kunt noemen. Dan zou je dat wss ook zelf doen?
ik denk dat kleinschaliger lig voor de dieren een stuk beter zou zijn.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 12:41 schreef sigme het volgende:
[..]
Nee. Slachten is een ambacht, om een dier veilig en stressloos te doden moet je daar véél oefening en handigheid in hebben.
Wat ik wel graag zou willen zijn rijdende slachthuizen. In sommige buitenlanden bestaan die wel. Dan komt er dus gekwalificeerd personeel met een ruimte die goedgekeurd is om te slachten (daar zijn eisen aan), met de juiste gereedschappen etc om in alle rust en beheerstheid een dier te slachten.
Als je er gelijk werk van wil maken: bel deze knakker en regel een plekje voor dat varken bij Kroon.quote:
Ik snap dat je dat denkt, maar het is niet zo.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 12:43 schreef kree het volgende:
[..]
ik denk dat kleinschaliger lig voor de dieren een stuk beter zou zijn.
eens, in theorie, maar dit strookt onwijs niet met wat voor beelden er in de media waren over slachthuizen enzo?quote:Op zaterdag 7 januari 2023 12:55 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik snap dat je dat denkt, maar het is niet zo.
Dieren zijn het beste af met een iets dat speciaal voor hun gedrag heel goed is ingericht. Dus gangen van de juiste breedte, schotten erom met de juiste hoogte, en dan een relaxt loopje van A naar B zonder zich de nieuwe omgeving eigen te hoeven maken.
Dat is dus de lopende band van een goed ingerichte slachtfabriek. Eén diersoort, elke vrachtwagen met dieren wordt uitgeladen op een daarvoor ingerichte losplaats en diezelfde dag geslacht.
In een klein slachthuis wordt er dan weer eens een koe, dan een koppeltje schapen, dan een pony, dan een varken geslacht. Er wordt maar 1 dag/week geslacht, de dag daarvoor worden de meeste te slachten dieren gebracht. Die moeten er dus een nachtje staan. Bij sommige slagerijen moeten ze dan de volgende dag een open binnenplaats oversteken om via een deur de slagerij binnen te komen. Met wat drijven en ervaring lukt dat natuurlijk prima, maar dat is allemaal extra gedoe en dieren houden niet van gedoe.
Tsja. Grote(re) slachthuizen hebben de boel vaak óók niet voor elkaar.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 12:57 schreef kree het volgende:
[..]
eens, in theorie, maar dit strookt onwijs niet met wat voor beelden er in de media waren over slachthuizen enzo?
eensquote:Op zaterdag 7 januari 2023 13:05 schreef sigme het volgende:
[..]
Tsja. Grote(re) slachthuizen hebben de boel vaak óók niet voor elkaar.
Ik breng mijn dieren ook naar een klein slachthuis. Ondanks dat de gangpaden daar bijvoorbeeld best lastig zijn voor varkens en schapen (want te breed). Maar ik ken de eigenaren en die zijn er ook altijd, en behalve die twee loopt er een handjevol mensen rond en die zie ik dan ook, en het is er altijd rustig, ze hebben geen haast en jagen nooit dieren op.
Het staat en valt allemaal met maatwerk en mensenwerk. Bij de grote slachterijen is dat laatste vaak eruit geramd.
Ik heb er idd een aparte vriezer voor gekocht en nog heb ik de helft weg gegeven. 65kg vlees is echt heel veel en na een jaar is het ook niet echt goed meer.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 07:52 schreef kree het volgende:
[..]
het is interessant, maar heb niet zo'n grote vriezer om dat allemaal op te slaan.
Maar het is het overwegen wel waard, zal eens informeren bij de rest van de familie want zoiets zal dan samen moeten.
quote:Op zaterdag 7 januari 2023 05:28 schreef Metalfrost het volgende:
Gezien de prijzen van het moment en het daardoor lastig parket om veel vlees in één keer in huis te halen, vroeg ik me af of je met een stel anderen een varken kunt aanschaffen, deze bij een slager te deponeren en dan het vlees over de deelnemers kan verdelen.
Dus zeg maar dat je met 4 personen een heel varken van om en nabij de 150 kg aanschaft, wat per persoon uitkomt op een 22,5kg per persoon (bruikbaar gewicht varken 60% 150/100 = 1,50 x 60 = 90 / 4 = 22,5)
Vragen
- Waar kan ik zo een varken kopen van 150kg?
- Hoeveel kost dit ongeveer?
- Is dit überhaupt mogelijk zonder tussenpartijen en zonder btw?
- Wat kost een slager per varken?
- Mag je voor een paar dagen een varken thuis houden zonder dat een of andere hogere pief komt zeuren dat je varkens houdt en dus moet betalen?
Dit aantal vragen omdat Google is geïndoctrineerd met het welzijn van het varken en geen praktische informatie geeft om vlees op je bord te krijgen. Ik heb weet van sites zoals Grutto die 'direct vlees weghaalt bij de boer' maar zij moeten ook winst maken en dus doen ze er extra opgeld bovenop. Ik heb daar geen zin in.
Ik hoor het wel.
Ik denk er serieus over na om dit te doen, dus gaarne serieuze reacties.
Gifjes van vleesverwerkende bedrijven en hoe zij te werk gaan doen me niks, dus die kun je weglaten.Ja dat kan, maar dat gaat zeer waarschijnlijk duurder worden dan wanneer je het bij de supermarkt koopt.SPOILER: DisclamerOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Verder is er slachthuisplicht in NL, nog maar heel, heel weinig slagers mogen (en kunnen) nog slachten.
Dit zou ik vooral doen als je een varken zelf ergens kan houden, of bij een bevriende boer, en het beest dan zelf mesten. In de herfst eikels en kastanjes voeren, wordt ie erg lekker van.
11 Euro de Kilo voor een half Scharrelvarken is best redelijk.quote:Op maandag 20 februari 2023 16:30 schreef 111210 het volgende:
Hier kan je trouwens ook gewoon een half varken kopen
https://www.degoedgevulde.nl/product/varken-kopen/
Dat is grutto, zitten ook in nederland. Nadeel is dat je daar standaard delen krijgt en relatief veel gehakt/worst/burgers.quote:Op maandag 20 februari 2023 17:53 schreef RM-rf het volgende:
https://www.kaufnekuh.de/(...)t-schwein-paket-maxi
Als ik een koe, of een halve koe zou kopen wil ik hem goed vet hebben en 12 weken droog afgehangen. Dan kan je veel van het vlees als steak eten.quote:Op maandag 20 februari 2023 20:17 schreef 111210 het volgende:
[..]
Dat is grutto, zitten ook in nederland. Nadeel is dat je daar standaard delen krijgt en relatief veel gehakt/worst/burgers.
Probleem is dat vet rundvlees vooral volgemest wordt met soya meuk en ander krachtvoer.quote:Op maandag 20 februari 2023 20:41 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Als ik een koe, of een halve koe zou kopen wil ik hem goed vet hebben en 12 weken droog afgehangen. Dan kan je veel van het vlees als steak eten.
Klopt, grasgevoerd, geen mais, geen soya, geen andere meuk.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 11:40 schreef 111210 het volgende:
[..]
Probleem is dat vet rundvlees vooral volgemest wordt met soya meuk en ander krachtvoer.
Liever een grasgevoerd koe wat veel minder vet is maar wel een betere smaak heeft. Alleen kom je een 100% grasgevoerd koe vrijwel nergens meer tegen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |