abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zaterdag 7 januari 2023 @ 11:00:06 #51
277627 Seven.
We are Borg.
pi_207454208
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 09:10 schreef de_boswachter het volgende:
En toch moet het mogelijk zijn lijkt me. Er zijn genoeg hobbyboeren met bijvoorbeeld twee a drie varkentjes. Die gaan normaal gesproken ook gewoon naar de slacht. Dus why not. Je moet alleen een slager kennen.
Natuurlijk is het mogelijk, het gebeurt ook best veel.
Resistance is futile.
pi_207454966
Ok.

Een normale varkenshouder mag geen varkens 'zomaar' verkopen, in levende lijve. Het varkensprotocol in Nederland zit administratief goed in elkaar, waarbij elke varkenshouder met een beperkt (en vaststaand!) aantal andere UBN-houders mag aan- en/of afvoeren.
Dus als particulier moet je voor het kopen van een levend varken niet bij een varkensboer zijn, maar bij een hobbyboer of "educatieve instelling" (normale mensen noemen dat een kinderboerderij).
Wat eventueel wel kan is een varken van een varkensboer pas kopen als het bij de slachter van de band komt rollen, dat mag prima.

Qua slachten. Kippen en konijnen mag je zelf slachten, al het grotere spul niet.
Slagers heb je in twee soorten:
• Slachters: zij die beesten doodmaken en ontdoen van huid en ingewanden etc
• Uitsnijders: zij die een schoon karkas onderverdelen in stukken

De meeste slachthuizen (groot en klein) doen beide, de meeste slagers doen alleen het uitsnijden.
De grote slachthuizen slachten niet voor hobbyboeren/particulieren.
Kleine slachthuizen en zelfslachtende slagers juist wel. Die vinden kan wat lastig zijn; ze adverteren zelden. Dus je moet een adresje kennen, of iemand die adresjes kent.
@Metalfrost als je even zegt in welke regio je zit, kunnen we misschien daarmee helpen

Als je een slachthuis/slager hebt gevonden dan kunnen die over het algemeen precies doen wat jij wil: je een half varken overhandigen (hele varkens komen in twee helften), of alles diepgevroren op nette schaaltjes in porties voor 2 personen, en alles daartussenin. Dat is de dienst die ze aanbieden: uitsnijden zover en hoe de klant maar wenst. En ham, worst etc maken doen de meeste ook, naarmate je meer een 'slager' te pakken hebt dan een 'slachter' meer en fijnere vleeswaren.

Wat ook prima kan is je dier ergens laten slachten en dan naar een andere slager brengen voor het uitsnijden.

Een levend varken kopen doe ik gewoonlijk gewoon op marktplaats. Jaja, je verzint het niet. Linkje marktplaatsvarkens

Een hobbyboer heeft een UBN en mag een levend varken ook alleen maar verkopen aan iemand met een UBN. Een UBN kan je aanvragen, je moet er dan de diersoort varkens bij hebben staan, en dat is verder niet duur of ingewikkeld. Aanvragen bij rvo.nl Het hebben van een UBN kost zo'n 30 euro/jaar/diersoort

Voor het transport van een varken heb je ook een UBN nodig, en een aanhanger waar een varken in kan. Veetrailer, paardentrailer, caravan, als je varken er maar in blijft, er een bordje 'veevervoer' aan hangt en het varken een lampje heeft. Jaja, ik verzin niks. Edit: denk eraan dat varkens vaak wagenziek worden en de boel onderkotsen.

Handiger is het waarschijnlijk om de hobbyboer die van z'n varken af wil te vragen het beest naar de slachterij te rijden en daar dan het geslachte dier op te halen.

[ Bericht 1% gewijzigd door sigme op 07-01-2023 12:21:28 ]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_207455005
waarom mag je kippen en konijnen wel slachten en bv een varken niet?
Dat vraag ik me dan wel af? Het is in feite hetzelfde toch?

verder wel informatieve post @sigme ^O^
De intonae van het stemgeluid is normaal. Er zijn geen zichtbare of merkbare somasche equivalenten van angst. Het bewustzijn is helder, de orintae in trias is intact en de concentrae is ongestoord
pi_207455034
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 12:16 schreef kree het volgende:
waarom mag je kippen en konijnen wel slachten en bv een varken niet?
Dat vraag ik me dan wel af? Het is in feite hetzelfde toch?
Maak eens een konijn dood, en daarna een varken. Ik beloof je dat je het verschil bemerkt.
Zo ook tevens de wijde omgeving, met name wanneer dat varken zich (waarschijnlijk) succesvol voldoende heeft verzet om zich aan jouw controle te onttrekken en in blinde paniek zich door jouw bijkeuken een weg naar buiten werkt. Kans dat jij daarbij geslacht wordt is overigens niet denkbeeldig. Bij konijnen zijn daar ook wel verhalen over, een Monthy Python film schenkt daar aandacht aan.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_207455053
quote:
7s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 12:19 schreef sigme het volgende:

[..]
Maak eens een konijn dood, en daarna een varken. Ik beloof je dat je het verschil bemerkt.
Zo ook tevens de wijde omgeving, met name wanneer dat varken zich (waarschijnlijk) succesvol voldoende heeft verzet om zich aan jouw controle te onttrekken en in blinde paniek zich door jouw bijkeuken een weg naar buiten werkt. Kans dat jij daarbij geslacht wordt is overigens niet denkbeeldig. Bij konijnen zijn daar ook wel verhalen over, een Monthy Python film schenkt daar aandacht aan.
mjah ok, niet dat ik dit van plan ben trouwens, maar het is wel raar. een dier blijft een dier en of het nou een konijn of een varken is. tja.
Jij zegt dus de regels zijn er vooral omdat het wss overlast gaat geven als je een groter dier zelf wil slachten?
De intonae van het stemgeluid is normaal. Er zijn geen zichtbare of merkbare somasche equivalenten van angst. Het bewustzijn is helder, de orintae in trias is intact en de concentrae is ongestoord
pi_207455097
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 12:21 schreef kree het volgende:

[..]
mjah ok, niet dat ik dit van plan ben trouwens, maar het is wel raar. een dier blijft een dier en of het nou een konijn of een varken is. tja.
Jij zegt dus de regels zijn er vooral omdat het wss overlast gaat geven als je een groter dier zelf wil slachten?
Nee, dat het niet 'in feite hetzelfde' is.

Het verschil in regels heeft te maken met voedselveiligheid.
Ik denk dat er dan twee zaken belangrijk zijn:
• een klein dier foutloos schoonmaken is veel beter ook wel thuis te doen dan een groot dier en fouten in schoonmaken zijn voor de vleeseters levensgevaarlijk
• een klein dier wordt gewoonlijk door degene die het dier slacht opgegeten, waardoor de vleeseter in kwestie wat zicht heeft op de slachtpraktijken (en dus een idee heeft over hoe vertrouwd dat is)

Beide zaken zijn niet waterdicht, maar deze regels samen leveren toch een redelijke borging.

PS: niet alleen voedselveiligheid trouwens, ook dierenwelzijn, en dat heeft dat weer wel te maken met dat je een groter dier in een thuissituatie niet voldoende onder controle hebt.

[ Bericht 3% gewijzigd door sigme op 07-01-2023 12:36:27 ]
pi_207455178
quote:
7s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 12:26 schreef sigme het volgende:

[..]
Nee, dat het niet 'in feite hetzelfde' is.

Het verschil in regels heeft te maken met voedselveiligheid.
Ik denk dat er dan twee zaken belangrijk zijn:
• een klein dier foutloos schoonmaken is veel beter ook wel thuis te doen dan een groot dier en fouten in schoonmaken zijn voor de vleeseters levensgevaarlijk
• een klein dier wordt gewoonlijk door degene die het dier slacht opgegeten, waardoor de vleeseter in kwestie wat zicht heeft of de slachtpraktijken (en dus een idee heeft over hoe vertrouwd dat is)

Beide zaken zijn niet waterdicht, maar deze regels samen leveren toch een redelijke borging.

PS: niet alleen voedselveiligheid trouwens, ook dierenwelzijn, en dat heeft dat weer wel te maken met dat je een groter dier in een thuissituatie niet voldoende onder controle hebt.
ok begrijpelijk, behalve dat ik het dan niet eens ben dat een groter dier meer rechten heeft als een kleiner dier. vanuit dier oogpunt gezien natuurlijk.

Maargoed ik vind ook dat niet iedereen er krampachtig over moet gaan doen als ze wel in de supermarkt een pakje vacuum verpakt vlees kopen en als het om dit onderwerp gaat het ineens een soort van dichtbij komt van dat er een dier door wordt dood gemaakt.

Het is heel simpel, als je vlees eet dan is er een dier voor afgemaakt, je ziet het alleen niet en willen mensen niet zien ook.
pi_207455197
quote:
84s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 12:33 schreef kree het volgende:
behalve dat ik het dan niet eens ben dat een groter dier meer rechten heeft als een kleiner dier. vanuit dier oogpunt gezien natuurlijk.
Nou ja, ik slacht wel eens wat, en ik zou mijn grotere dieren graag dat transport besparen hoor.
Het kleine dier heeft 'het recht' om thuis geslacht te worden; het grote niet. Vanuit dieroogpunt gezien dan.
pi_207455215
quote:
7s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 12:35 schreef sigme het volgende:

[..]
Nou ja, ik slacht wel eens wat, en ik zou mijn grotere dieren graag dat transport besparen hoor.
Het kleine dier heeft 'het recht' om thuis geslacht te worden; het grote niet. Vanuit dieroogpunt gezien dan.
ohw wow. haha doe je meer als ik :P
Euhm maar als jij je grotere dieren zelf zou kunnen slachten op een goede "humane" manier voor zover je dat zo kunt noemen. Dan zou je dat wss ook zelf doen?
pi_207455231
quote:
7s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 12:11 schreef sigme het volgende:
@Metalfrost als je even zegt in welke regio je zit, kunnen we misschien daarmee helpen

Frysln
Google is your friend, abuse your friends
pi_207455268
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 12:36 schreef kree het volgende:

[..]
ohw wow. haha doe je meer als ik :P
Euhm maar als jij je grotere dieren zelf zou kunnen slachten op een goede "humane" manier voor zover je dat zo kunt noemen. Dan zou je dat wss ook zelf doen?
Nee. Slachten is een ambacht, om een dier veilig en stressloos te doden moet je daar vl oefening en handigheid in hebben.

Wat ik wel graag zou willen zijn rijdende slachthuizen. In sommige buitenlanden bestaan die wel. Dan komt er dus gekwalificeerd personeel met een ruimte die goedgekeurd is om te slachten (daar zijn eisen aan), met de juiste gereedschappen etc om in alle rust en beheerstheid een dier te slachten.
pi_207455294
quote:
7s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 12:41 schreef sigme het volgende:

[..]
Nee. Slachten is een ambacht, om een dier veilig en stressloos te doden moet je daar vl oefening en handigheid in hebben.

Wat ik wel graag zou willen zijn rijdende slachthuizen. In sommige buitenlanden bestaan die wel. Dan komt er dus gekwalificeerd personeel met een ruimte die goedgekeurd is om te slachten (daar zijn eisen aan), met de juiste gereedschappen etc om in alle rust en beheerstheid een dier te slachten.
ik denk dat kleinschaliger lig voor de dieren een stuk beter zou zijn.
pi_207455307
quote:
14s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 12:38 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Frysln
Als je er gelijk werk van wil maken: bel deze knakker en regel een plekje voor dat varken bij Kroon.
Huur eventueel een paardentrailer voor het vervoer, als die knakker dat zelf niet heeft.
pi_207455325
https://www.slagerijmennohoekstra.nl/content/10-slachterij-dokkum ken ik ook wel klanten van, die een end ervoor omrijden, dus blijkbaar tevreden zijn
pi_207455456
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 12:43 schreef kree het volgende:

[..]
ik denk dat kleinschaliger lig voor de dieren een stuk beter zou zijn.
Ik snap dat je dat denkt, maar het is niet zo.
Dieren zijn het beste af met een iets dat speciaal voor hun gedrag heel goed is ingericht. Dus gangen van de juiste breedte, schotten erom met de juiste hoogte, en dan een relaxt loopje van A naar B zonder zich de nieuwe omgeving eigen te hoeven maken.

Dat is dus de lopende band van een goed ingerichte slachtfabriek. En diersoort, elke vrachtwagen met dieren wordt uitgeladen op een daarvoor ingerichte losplaats en diezelfde dag geslacht.

In een klein slachthuis wordt er dan weer eens een koe, dan een koppeltje schapen, dan een pony, dan een varken geslacht. Er wordt maar 1 dag/week geslacht, de dag daarvoor worden de meeste te slachten dieren gebracht. Die moeten er dus een nachtje staan. Bij sommige slagerijen moeten ze dan de volgende dag een open binnenplaats oversteken om via een deur de slagerij binnen te komen. Met wat drijven en ervaring lukt dat natuurlijk prima, maar dat is allemaal extra gedoe en dieren houden niet van gedoe.
pi_207455473
quote:
7s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 12:55 schreef sigme het volgende:

[..]
Ik snap dat je dat denkt, maar het is niet zo.
Dieren zijn het beste af met een iets dat speciaal voor hun gedrag heel goed is ingericht. Dus gangen van de juiste breedte, schotten erom met de juiste hoogte, en dan een relaxt loopje van A naar B zonder zich de nieuwe omgeving eigen te hoeven maken.

Dat is dus de lopende band van een goed ingerichte slachtfabriek. En diersoort, elke vrachtwagen met dieren wordt uitgeladen op een daarvoor ingerichte losplaats en diezelfde dag geslacht.

In een klein slachthuis wordt er dan weer eens een koe, dan een koppeltje schapen, dan een pony, dan een varken geslacht. Er wordt maar 1 dag/week geslacht, de dag daarvoor worden de meeste te slachten dieren gebracht. Die moeten er dus een nachtje staan. Bij sommige slagerijen moeten ze dan de volgende dag een open binnenplaats oversteken om via een deur de slagerij binnen te komen. Met wat drijven en ervaring lukt dat natuurlijk prima, maar dat is allemaal extra gedoe en dieren houden niet van gedoe.
eens, in theorie, maar dit strookt onwijs niet met wat voor beelden er in de media waren over slachthuizen enzo?
wil daar geen oordeel over vellen trouwens, of dat nu goed of slecht is. Maar dat verschil is er wel.
pi_207455571
quote:
12s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 12:57 schreef kree het volgende:

[..]
eens, in theorie, maar dit strookt onwijs niet met wat voor beelden er in de media waren over slachthuizen enzo?
Tsja. Grote(re) slachthuizen hebben de boel vaak k niet voor elkaar.
Ik breng mijn dieren ook naar een klein slachthuis. Ondanks dat de gangpaden daar bijvoorbeeld best lastig zijn voor varkens en schapen (want te breed). Maar ik ken de eigenaren en die zijn er ook altijd, en behalve die twee loopt er een handjevol mensen rond en die zie ik dan ook, en het is er altijd rustig, ze hebben geen haast en jagen nooit dieren op.

Het staat en valt allemaal met maatwerk en mensenwerk. Bij de grote slachterijen is dat laatste vaak eruit geramd.
pi_207455752
quote:
7s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 13:05 schreef sigme het volgende:

[..]
Tsja. Grote(re) slachthuizen hebben de boel vaak k niet voor elkaar.
Ik breng mijn dieren ook naar een klein slachthuis. Ondanks dat de gangpaden daar bijvoorbeeld best lastig zijn voor varkens en schapen (want te breed). Maar ik ken de eigenaren en die zijn er ook altijd, en behalve die twee loopt er een handjevol mensen rond en die zie ik dan ook, en het is er altijd rustig, ze hebben geen haast en jagen nooit dieren op.

Het staat en valt allemaal met maatwerk en mensenwerk. Bij de grote slachterijen is dat laatste vaak eruit geramd.
eens :)

Goh jou nog niet echt onwijs gezien als een soort van boerin hahaha ;)
pi_207456040
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 07:52 schreef kree het volgende:

[..]
het is interessant, maar heb niet zo'n grote vriezer om dat allemaal op te slaan.
Maar het is het overwegen wel waard, zal eens informeren bij de rest van de familie want zoiets zal dan samen moeten.
Ik heb er idd een aparte vriezer voor gekocht en nog heb ik de helft weg gegeven. 65kg vlees is echt heel veel en na een jaar is het ook niet echt goed meer.

Nadeel van een wild zwijn is dat je het gewicht niet vooraf weet. Ik had een beetje de pech dat ik echt een groot beest had.
  zaterdag 7 januari 2023 @ 13:48:18 #70
486698 IkEetSlakken
FKA Redster1984
pi_207456047
Laatst nog een half varken gekocht waarvan we zelf een kwart hebben gehouden. Fantastisch vlees. Was uiteindelijk 4 euro per kilo kwijt. Je krijgt dan inderdaad wel alles, dus ook bloedworst en reuzel. En het gehakt was half om half gehakt, dus met rund opgemengd. Koop al jaren geen vlees meer in de supermarkt of de slager. Rund koop ik lokaal bij de boer hier in het dorp en varkensvlees dus per half varken.
Wakadoodle!
  zaterdag 7 januari 2023 @ 13:50:20 #71
486698 IkEetSlakken
FKA Redster1984
pi_207456076
Laatst overigens ook haas gegeten die hier net in het bos geschoten was. Loont voor de jagers niet om die naar de poelier te brengen, dan geven ze het liever weg. Zelfde geldt voor reen. Dus word vriendjes met jagers en je hebt ook regelmatig wild op je bord.
Wakadoodle!
  zaterdag 7 januari 2023 @ 18:26:14 #72
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_207459111
quote:
5s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 05:28 schreef Metalfrost het volgende:
Gezien de prijzen van het moment en het daardoor lastig parket om veel vlees in n keer in huis te halen, vroeg ik me af of je met een stel anderen een varken kunt aanschaffen, deze bij een slager te deponeren en dan het vlees over de deelnemers kan verdelen.

Dus zeg maar dat je met 4 personen een heel varken van om en nabij de 150 kg aanschaft, wat per persoon uitkomt op een 22,5kg per persoon (bruikbaar gewicht varken 60% 150/100 = 1,50 x 60 = 90 / 4 = 22,5)

Vragen
- Waar kan ik zo een varken kopen van 150kg?
- Hoeveel kost dit ongeveer?
- Is dit berhaupt mogelijk zonder tussenpartijen en zonder btw?
- Wat kost een slager per varken?
- Mag je voor een paar dagen een varken thuis houden zonder dat een of andere hogere pief komt zeuren dat je varkens houdt en dus moet betalen?

Dit aantal vragen omdat Google is gendoctrineerd met het welzijn van het varken en geen praktische informatie geeft om vlees op je bord te krijgen. Ik heb weet van sites zoals Grutto die 'direct vlees weghaalt bij de boer' maar zij moeten ook winst maken en dus doen ze er extra opgeld bovenop. Ik heb daar geen zin in.

Ik hoor het wel.
Ik denk er serieus over na om dit te doen, dus gaarne serieuze reacties.
Gifjes van vleesverwerkende bedrijven en hoe zij te werk gaan doen me niks, dus die kun je weglaten.

SPOILER: Disclamer
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja dat kan, maar dat gaat zeer waarschijnlijk duurder worden dan wanneer je het bij de supermarkt koopt.
Verder is er slachthuisplicht in NL, nog maar heel, heel weinig slagers mogen (en kunnen) nog slachten.
Dit zou ik vooral doen als je een varken zelf ergens kan houden, of bij een bevriende boer, en het beest dan zelf mesten. In de herfst eikels en kastanjes voeren, wordt ie erg lekker van.
pi_208076765
Hier kan je trouwens ook gewoon een half varken kopen

https://www.degoedgevulde.nl/product/varken-kopen/
  maandag 20 februari 2023 @ 17:49:49 #74
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_208077550
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2023 16:30 schreef 111210 het volgende:
Hier kan je trouwens ook gewoon een half varken kopen

https://www.degoedgevulde.nl/product/varken-kopen/
11 Euro de Kilo voor een half Scharrelvarken is best redelijk.
pi_208077579
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_208079884
quote:
Dat is grutto, zitten ook in nederland. Nadeel is dat je daar standaard delen krijgt en relatief veel gehakt/worst/burgers.
  maandag 20 februari 2023 @ 20:41:28 #77
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_208080361
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2023 20:17 schreef 111210 het volgende:

[..]
Dat is grutto, zitten ook in nederland. Nadeel is dat je daar standaard delen krijgt en relatief veel gehakt/worst/burgers.
Als ik een koe, of een halve koe zou kopen wil ik hem goed vet hebben en 12 weken droog afgehangen. Dan kan je veel van het vlees als steak eten.
pi_208085802
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2023 20:41 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Als ik een koe, of een halve koe zou kopen wil ik hem goed vet hebben en 12 weken droog afgehangen. Dan kan je veel van het vlees als steak eten.
Probleem is dat vet rundvlees vooral volgemest wordt met soya meuk en ander krachtvoer.

Liever een grasgevoerd koe wat veel minder vet is maar wel een betere smaak heeft. Alleen kom je een 100% grasgevoerd koe vrijwel nergens meer tegen.
  dinsdag 21 februari 2023 @ 11:44:01 #79
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_208085832
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2023 11:40 schreef 111210 het volgende:

[..]
Probleem is dat vet rundvlees vooral volgemest wordt met soya meuk en ander krachtvoer.

Liever een grasgevoerd koe wat veel minder vet is maar wel een betere smaak heeft. Alleen kom je een 100% grasgevoerd koe vrijwel nergens meer tegen.
Klopt, grasgevoerd, geen mais, geen soya, geen andere meuk.
pi_208610356
Het eruithalen van de darmen is het meest vieze werk, je zou als je het met 4 vrienden een varken gaat kopen een lootje kunnen trekken wie dan de klos is? :)
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')