abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_207452771
Gezien de prijzen van het moment en het daardoor lastig parket om veel vlees in één keer in huis te halen, vroeg ik me af of je met een stel anderen een varken kunt aanschaffen, deze bij een slager te deponeren en dan het vlees over de deelnemers kan verdelen.

Dus zeg maar dat je met 4 personen een heel varken van om en nabij de 150 kg aanschaft, wat per persoon uitkomt op een 22,5kg per persoon (bruikbaar gewicht varken 60% 150/100 = 1,50 x 60 = 90 / 4 = 22,5)

Vragen
- Waar kan ik zo een varken kopen van 150kg?
- Hoeveel kost dit ongeveer?
- Is dit überhaupt mogelijk zonder tussenpartijen en zonder btw?
- Wat kost een slager per varken?
- Mag je voor een paar dagen een varken thuis houden zonder dat een of andere hogere pief komt zeuren dat je varkens houdt en dus moet betalen?

Dit aantal vragen omdat Google is geïndoctrineerd met het welzijn van het varken en geen praktische informatie geeft om vlees op je bord te krijgen. Ik heb weet van sites zoals Grutto die 'direct vlees weghaalt bij de boer' maar zij moeten ook winst maken en dus doen ze er extra opgeld bovenop. Ik heb daar geen zin in.

Ik hoor het wel.
Ik denk er serieus over na om dit te doen, dus gaarne serieuze reacties.
Gifjes van vleesverwerkende bedrijven en hoe zij te werk gaan doen me niks, dus die kun je weglaten.

SPOILER: Disclamer
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Google is your friend, abuse your friends
pi_207452832
Dat zegt me zo niets, maar ik ken wel bedrijven waar je een deel van een koe kan kopen en pas wanneer de gehele koe verkocht is dat men dat beest naar de slagerij brengt. Dan is er dus 0 verspilling. Plus je hebt fatsoenlijk kwaliteitsvlees. Niet die supermarkttroep wat velen eten.
U MAD?
pi_207452850
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 06:20 schreef de_boswachter het volgende:
Dat zegt me zo niets, maar ik ken wel bedrijven waar je een deel van een koe kan kopen en pas wanneer de gehele koe verkocht is dat men dat beest naar de slagerij brengt. Dan is er dus 0 verspilling. Plus je hebt fatsoenlijk kwaliteitsvlees. Niet die supermarkttroep wat velen eten.
Ja zulke bedrijven als Grutto. Dat bedoel niet. Ik bedoel het zélf afhalen, het zélf brengen of laten brengen naar de slager, en het zélf verdelen van het vlees. Al dan niet ingepakt. Geen tussenpersonen.

Bedankt voor het meedenken ^O^
Google is your friend, abuse your friends
pi_207452858
volgens mij kan dit wel gewoon?
Althans dat is zonder het varken ook echt thuis te houden, want dat is wel een vraag twee.

Maar er zijn wel boerderijen waar je zeg maar zoiets kunt doen en dan zoals je zegt koop je eigenlijk het hele beest in 1 keer.

Er zal wel wat toeslag op zitten wss dan, maar ok weet ook niet of je dit helemaal zelf wil gaan doen met een varken ergens kopen een slager regelen (als die zelf nog slachten) en dan het van daar af halen.
Denk niet dat je goedkoper uit bent.

het hele idee trouwens om het op deze manier te doen spreekt me opzich wel aan. Scheelt allemaal verpakkingen en fabriek kosten uiteindelijk.
Do what you love, love what you do!
pi_207452868
quote:
7s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 06:33 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Ja zulke bedrijven als Grutto. Dat bedoel niet. Ik bedoel het zélf afhalen, het zélf brengen of laten brengen naar de slager, en het zélf verdelen van het vlees. Al dan niet ingepakt. Geen tussenpersonen.

Bedankt voor het meedenken ^O^
trouwens praktisch gezien, hoe zie je dit voor je dan?
Van jij gaat met je trailer achter je auto naar een boerderij, koopt daar een varken op, neem hem even mee naar huis voor een paar dagen terwijl je een slager gaat vinden die het beest ook echt slacht (dus niet alleen de stukken ervan af haalt). volgens mij is dat er niet echt meer, althans zou niet weten waar.

Ik snap je punt, maar er zitten wel wat haken en ogen aan. En denk ook niet dat je er Perce dan goedkoper mee uit bent als het daar om gaat tenminste ;)

Het kan dus wss wel, maar met heel veel gedoe, of je moet toevallig de connecties hebben enzo.
Do what you love, love what you do!
pi_207452871
Heb een paar jaar terug een wild zwijn gekocht bij een jager. Veel lekkerder vlees en nog biologisch ook. Wel wat magerder dan varken.

Koste mij 200,- voor 65 kg aan vlees. Was al door een slager in diepvries pakketjes gemaakt.

En het bloed was gekeurd op ziektes (verplicht in nederland)

Denk iets goedkoper als je zelf gaat snijden, maar denk niet dat je dat moet willen.

Stuur maar pb als je zn nummer wil hebben (hij zit in regio eindhoven, mocht je daar in de buurt wonen)
pi_207452881
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 06:50 schreef 111210 het volgende:
Heb een paar jaar terug een wild zwijn gekocht bij een jager. Veel lekkerder vlees en nog biologisch ook. Wel wat magerder dan varken.

Koste mij 200,- voor 65 kg aan vlees. Was al door een slager in diepvries pakketjes gemaakt.

En het bloed was gekeurd op ziektes (verplicht in nederland)

Denk iets goedkoper als je zelf gaat snijden, maar denk niet dat je dat moet willen.

Stuur maar pb als je zn nummer wil hebben (hij zit in regio eindhoven, mocht je daar in de buurt wonen)
Dingetje is, het beestje was natuurlijk al dood door de jager.
Ik zie in het verhaal van TS met name het probleem dat je dat beest moet doodmaken ergens. En ok voor het geinige hier aan de muur bij de lokale slager zitten nog de ogen waar ze de koeien aan vast zette vroeger.
Maar dat gebeurt allang niet meer. En weet ook niet echt een slager waar ze het beest ook daadwerkelijk zelf nog gaan omleggen enzo.

het daarna uitbenen etc van het vlees zal het mindere probleem zijn, want dat zullen ze wss wel doen.

[ Bericht 0% gewijzigd door kree op 07-01-2023 07:43:16 ]
Do what you love, love what you do!
pi_207452882
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 06:46 schreef kree het volgende:

[..]
trouwens praktisch gezien, hoe zie je dit voor je dan?
Van jij gaat met je trailer achter je auto naar een boerderij, koopt daar een varken op,
Het liefst dat het dier daar opgehaald wordt.
quote:
neem hem even mee naar huis voor een paar dagen
Liever niet natuurlijk, maar ja als het niet anders kan, dan wel.
quote:
terwijl je een slager gaat vinden die het beest ook echt slacht (dus niet alleen de stukken ervan af haalt).
Nee alles in één keer plannen en afspraken maken. Ik houd niet van halve afspraken en er later achter komen dat iets niet helemaal juist is doorgekomen zoals wel de bedoeling was.
quote:
volgens mij is dat er niet echt meer, althans zou niet weten waar.
Daarom ook dit topic, misschien dat iemand het weet :D ;)

quote:
Ik snap je punt, maar er zitten wel wat haken en ogen aan. En denk ook niet dat je er Perce dan goedkoper mee uit bent als het daar om gaat tenminste ;)
Het gaat mij om het veel vlees in één keer en de mogelijkheid dit vaker te doen, want a) ik ben de prijsstijgingen beu en b) ik wil niet dat regels en beursverlies invloed hebben op het stuk vlees op mijn bord.

Kosten en dergelijke daar kom ik wel uit, ik ga binnenkort een slowcooker aanschaffen, en ik heb zonnepanelen.

quote:
Het kan dus wss wel, maar met heel veel gedoe, of je moet toevallig de connecties hebben enzo.
Precies, de connecties. Ik denk dat het gewoon af hangt van bellen naar de slager en vragen naar de mogelijkheden. Maar het is fijn om te weten wat allemaal mogelijk is, vandaar deze inquiry via dit topic.
Google is your friend, abuse your friends
pi_207452885
quote:
14s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 07:00 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Het liefst dat het dier daar opgehaald wordt.
[..]
Liever niet natuurlijk, maar ja als het niet anders kan, dan wel.
[..]
Nee alles in één keer plannen en afspraken maken. Ik houd niet van halve afspraken en er later achter komen dat iets niet helemaal juist is doorgekomen zoals wel de bedoeling was.
[..]
Daarom ook dit topic, misschien dat iemand het weet :D ;)
[..]
Het gaat mij om het veel vlees in één keer en de mogelijkheid dit vaker te doen, want a) ik ben de prijsstijgingen beu en b) ik wil niet dat regels en beursverlies invloed hebben op het stuk vlees op mijn bord.

Kosten en dergelijke daar kom ik wel uit, ik ga binnenkort een slowcooker aanschaffen, en ik heb zonnepanelen.
[..]
Precies, de connecties. Ik denk dat het gewoon af hangt van bellen naar de slager en vragen naar de mogelijkheden. Maar het is fijn om te weten wat allemaal mogelijk is, vandaar deze inquiry via dit topic.
interessant idee wel ;). Kan je verder er niet mee helpen denk ik, maar ben wel benieuwd of dit idd zo kan, dus blijf het even volgen.
Do what you love, love what you do!
pi_207452891
trouwens, mij teveel gedoe allemaal, maar snap het punt.
Ik zou de zoektocht beginnen bij een boerderij die bv varkens houdt op puur natuur idee. van lekker wroeten in modderpoelen etc.

Ongetwijfeld dat die je wss verder kunnen helpen met de rest van het "proces" ?
Do what you love, love what you do!
pi_207452903
Akkervarken
Zuyderzee varken
Beemsterland varken
De goed gevulde varken


Deze zou je kunnen contacten, zijn kleinschalig
Beemsterland inmiddels al een stuk groter, maar die hadden tot een paar jaar terug altijd maar 1 vaste slachter voor hun dieren.

Zal bij de rest ook zo zijn

Maar zou nog steeds een jager met wild zwijn aanraden. Is sowieso goedkoper dan varken, aangezien die beesten een plaag zijn. En je kan naar wens alles in bruikbare porties krijgen
pi_207452917
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 07:18 schreef 111210 het volgende:
Akkervarken
Zuyderzee varken
Beemsterland varken
De goed gevulde varken

Deze zou je kunnen contacten, zijn kleinschalig
Beemsterland inmiddels al een stuk groter, maar die hadden tot een paar jaar terug altijd maar 1 vaste slachter voor hun dieren.

Zal bij de rest ook zo zijn

Maar zou nog steeds een jager met wild zwijn aanraden. Is sowieso goedkoper dan varken, aangezien die beesten een plaag zijn. En je kan naar wens alles in bruikbare porties krijgen
_O_ wild zwijn, helemaal niet aan gedacht!
Dank voor deze waardevolle tip.
Google is your friend, abuse your friends
  zaterdag 7 januari 2023 @ 07:40:30 #13
277627 Seven.
We are Borg.
pi_207452930
Vroeger op de boerderie-je ging er 1x per jaar een eigen koe naar eigen diepvries. Heerlijk vlees! Onze buurman had thuis een schuur waar hij de kadavers verwerkte. Ik denk alleen niet dat hij ook mocht slachten dus dat zal dan wel bij de slachterij gebeurd zijn. Ik zal morgen eens vragen, dan is m’n moeder jarig.
Resistance is futile.
pi_207452935
Ik zou niet weten waarom een varkenshouderij of een slager hier aan mee zou werken. En doen ze het wel, ben je een stuk duurder uit dan wanneer je het gewoon bij de slager zelf koopt.
  zaterdag 7 januari 2023 @ 07:43:34 #15
277627 Seven.
We are Borg.
pi_207452938
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 07:07 schreef kree het volgende:
trouwens, mij teveel gedoe allemaal, maar snap het punt.
Ik zou de zoektocht beginnen bij een boerderij die bv varkens houdt op puur natuur idee. van lekker wroeten in modderpoelen etc.

Ongetwijfeld dat die je wss verder kunnen helpen met de rest van het "proces" ?
Gewoon een melkkoe, veel meer en beter vlees. En een beetje melkveehouder heeft echt regelmatig koeien die naar het slachthuis gaan: na 6-7 jaar loopt de melkproductie terug en dan kost het meer om ze te voeren dan dat ze opbrengen => slachthuis. In de natuur wordt een koe makkelijk 15 jaar.
Resistance is futile.
  zaterdag 7 januari 2023 @ 07:44:39 #16
277627 Seven.
We are Borg.
pi_207452941
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 07:41 schreef PS. het volgende:
Ik zou niet weten waarom een varkenshouderij of een slager hier aan mee zou werken. En doen ze het wel, ben je een stuk duurder uit dan wanneer je het gewoon bij de slager zelf koopt.
Een slager niet. Maar een slachterij en een varkenshouder wel, die verdienen er niet minder om.
Resistance is futile.
pi_207452944
quote:
7s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 07:43 schreef Seven. het volgende:

[..]
Gewoon een melkkoe, veel meer en beter vlees. En een beetje melkveehouder heeft echt regelmatig koeien die naar het slachthuis gaan: na 6-7 jaar loopt de melkproductie terug en dan kost het meer om ze te voeren dan dat ze opbrengen => slachthuis. In de natuur wordt een koe makkelijk 15 jaar.
Nouja het doet er niet zoveel toe welk dier dan uiteindelijk.
Vraag is wel, mag je eigenlijk zelf een beest slachten, of meer dus omleggen? Ik zou het niet weten. Denk dat er regels aanzitten van de voedsel en waren autoriteit haast.

Het kopen ervan (levend) is wss het makkelijke stuk, maar wat doe je erna? ;)
Daarom is dit topic wel interessant eigenlijk.
Do what you love, love what you do!
pi_207452947
quote:
7s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 07:44 schreef Seven. het volgende:

[..]
Een slager niet. Maar een slachterij en een varkenshouder wel, die verdienen er niet minder om.
Tuurlijk wel.

Een slachter bedoelde ik ook. Die heeft echt geen zin om alleen maar individuele mensen te helpen. Normaal gaat alles per honderden tegelijk.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-01-2023 07:49:33 ]
pi_207452949
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 06:50 schreef 111210 het volgende:

Stuur maar pb als je zn nummer wil hebben (hij zit in regio eindhoven, mocht je daar in de buurt wonen)
Nee woon ik niet in de buurt, helaas.
Op deze site https://www.jagersvereniging.nl/wildopdekaart/?lid=527 staan alle geregistreerde jagers op een kaart afgebeeld, @kree misschien ook wat voor jou
Google is your friend, abuse your friends
  zaterdag 7 januari 2023 @ 07:52:15 #20
277627 Seven.
We are Borg.
pi_207452954
quote:
84s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 07:45 schreef kree het volgende:

[..]
Nouja het doet er niet zoveel toe welk dier dan uiteindelijk.
Vraag is wel, mag je eigenlijk zelf een beest slachten, of meer dus omleggen? Ik zou het niet weten. Denk dat er regels aanzitten van de voedsel en waren autoriteit haast.

Het kopen ervan (levend) is wss het makkelijke stuk, maar wat doe je erna? ;)
Daarom is dit topic wel interessant eigenlijk.
Nee, je mag zeker niet zomaar zelf een dier slachten. Volgens mij moet je er een vergunning voor hebben, en de juiste apparatuur en misschien ook iets van een opleiding? En voor het verwerken zul je ook de nodige diploma’s moeten hebben (slagersvakschool, denk ik).

En ook het transport moet aan verschillende eisen voldoen. Zowel van de boerderij naar het slachthuis, als van het slachthuis naar de supermarkt (koeltransport). Als je het zelf afhaalt bij het slachthuis, dan is er trouwens geen haan die er naar kraait.
Resistance is futile.
pi_207452955
quote:
14s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 07:49 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Nee woon ik niet in de buurt, helaas.
Op deze site https://www.jagersvereniging.nl/wildopdekaart/?lid=527 staan alle geregistreerde jagers op een kaart afgebeeld, @:kree misschien ook wat voor jou
het is interessant, maar heb niet zo'n grote vriezer om dat allemaal op te slaan.
Maar het is het overwegen wel waard, zal eens informeren bij de rest van de familie want zoiets zal dan samen moeten.
Do what you love, love what you do!
  zaterdag 7 januari 2023 @ 07:54:17 #22
277627 Seven.
We are Borg.
pi_207452960
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 07:49 schreef PS. het volgende:

[..]
Tuurlijk wel.

Een slachter bedoelde ik ook. Die heeft echt geen zin om alleen maar individuele mensen te helpen. Normaal gaat alles per honderden tegelijk.
In de regel breng je het in dit geval ook niet naar een enorm slachthuis maar naar iemand zoals mijn ouders’ buurman, die dit soort dingen erbij doet.
Resistance is futile.
pi_207452964
quote:
7s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 07:52 schreef Seven. het volgende:

[..]
Nee, je mag zeker niet zomaar zelf een dier slachten. Volgens mij moet je er een vergunning voor hebben, en de juiste apparatuur en misschien ook iets van een opleiding? En voor het verwerken zul je ook de nodige diploma’s moeten hebben (slagersvakschool, denk ik).

En ook het transport moet aan verschillende eisen voldoen. Zowel van de boerderij naar het slachthuis, als van het slachthuis naar de supermarkt (koeltransport). Als je het zelf afhaalt bij het slachthuis, dan is er trouwens geen haan die er naar kraait.
ja wel apart eigenlijk nu ik erover nadenk, vroeger (en heb ik het niet eens over heel lang terug)
was het toch niet ongewoon dat mensen kippen hielden in de tuin en zelf de nek omdraaide etc.
Of bv vakantiebaantje dat ik een schuur inliep en er een dozijn flappies op hun kop hingen (ja wtf dacht ik toen ook)

Dan is het de vraag, is dat onwijs anders als een varken of een koe? haha.
Dat was wel allemaal op eigen terrein natuurlijk.
Do what you love, love what you do!
  zaterdag 7 januari 2023 @ 07:55:44 #24
277627 Seven.
We are Borg.
pi_207452965
https://www.smaakacademie(...)en-slachten-dat-kan/

Linkje met prijzen. Wel van 2016 dus zal ondertussen hoger liggen.
Resistance is futile.
  zaterdag 7 januari 2023 @ 07:56:58 #25
277627 Seven.
We are Borg.
pi_207452970
Je kunt ook zelf aangeven wat voor vlees je wil (ik denk dat m’n moeder standaard voor draadjesvlees ging, dat stond zeker 2x per week op het menu).
Resistance is futile.
pi_207452975
quote:
7s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 07:54 schreef Seven. het volgende:

[..]
In de regel breng je het in dit geval ook niet naar een enorm slachthuis maar naar iemand zoals mijn ouders’ buurman, die dit soort dingen erbij doet.
Die zal het ook niet voor niks doen.

Ik bedoel te zeggen dat tegenwoordig bijna alles grootschalig gaat. Zowel het houden van varkens als het slachten.

Wil je beide als dienst afnemen (varken laten opgroeien, en kopen) en laten slachten, dan zul je echt niet veel goedkoper uit zijn.
Vroeger hadden mensen zelf een paar kippen, varkens, koeien. En dan kan het wel uit.
  zaterdag 7 januari 2023 @ 08:01:33 #27
277627 Seven.
We are Borg.
pi_207452976
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 07:58 schreef PS. het volgende:

[..]
Die zal het ook niet voor niks doen.

Ik bedoel te zeggen dat tegenwoordig bijna alles grootschalig gaat. Zowel het houden van varkens als het slachten.

Wil je beide als dienst afnemen (varken laten opgroeien, en kopen) en laten slachten, dan zul je echt niet veel goedkoper uit zijn.
Vroeger hadden mensen zelf een paar kippen, varkens, koeien. En dan kan het wel uit.
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 07:55 schreef Seven. het volgende:
https://www.smaakacademie(...)en-slachten-dat-kan/

Linkje met prijzen. Wel van 2016 dus zal ondertussen hoger liggen.
Zie hier je antwoord. Het kan dus wel uit. Volgens mij wordt je koe of varken gewoon meegenomen in het proces.

Bij een grote vleesfabriek zal het wel niet kunnen (uitzonderingen zijn lastig te managen).

Een melkkoe heeft haar geld al opgebracht voor de boer. Maar ik denk dus dat het alleen voor boeren zelf echt interessant is, die hoeven namelijk geen dier meer aan te schaffen.
Resistance is futile.
  zaterdag 7 januari 2023 @ 08:03:23 #28
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_207452978
Ik doe dit af en toe met een half varken (ca 50kg geslacht) we hebben een aantal mensen die 1x per jaar een half of kwart varken willen en een afspraak gemaakt met een boer in de buurt.
Je moet dan ook een kleine slachterij bereid vinden, dat is het moeilijkste. Die zijn er immers nog weinig door de zeer strenge regelgeving.
Wij komen meestal uit rond de ¤5/6 per kg. geslacht.
Er is wel veel werk nog nadat het van de slachter terugkomt want je krijgt alle grote stukken terug. Je moet dus zelf nog uitbenen en kortsnijden. Dat zou je ook aan een slagerij kunnen uitbesteden maar wij doen het zelf.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_207452980
quote:
2s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 08:01 schreef Seven. het volgende:

[..]
[..]
Zie hier je antwoord. Het kan dus wel uit. Volgens mij wordt je koe of varken gewoon meegenomen in het proces.

Bij een grote vleesfabriek zal het wel niet kunnen (uitzonderingen zijn lastig te managen).
De winst zit hem wss erin dat je de supermarkt keten er tussen uit haalt.
Want als je de verhalen hoort over boeren en wat hun dan per kilo vlees krijgen bv dat is niet veel.
Dat is het hele verrotte van de sector ook, het is die tussenstap waar de grote winsten worden gemaakt, dus van slachter naar winkel eigenlijk.
Do what you love, love what you do!
pi_207452983
quote:
2s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 08:01 schreef Seven. het volgende:

[..]
[..]
Zie hier je antwoord. Het kan dus wel uit. Volgens mij wordt je koe of varken gewoon meegenomen in het proces.

Bij een grote vleesfabriek zal het wel niet kunnen (uitzonderingen zijn lastig te managen).
Ja je eigen koe. Maargoed varken in dit geval dus.

TS heeft geen varken. TS wil een varken die voor de slacht bedoeld is levend kopen, zelf nog een paar dagen in de tuin zetten (geen idee waarom) en dan naar de slachterij brengen.
  zaterdag 7 januari 2023 @ 08:06:28 #31
277627 Seven.
We are Borg.
pi_207452988
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 08:03 schreef Barcaconia het volgende:
Ik doe dit af en toe met een half varken (ca 50kg geslacht) we hebben een aantal mensen die 1x per jaar een half of kwart varken willen en een afspraak gemaakt met een boer in de buurt.
Je moet dan ook een kleine slachterij bereid vinden, dat is het moeilijkste. Die zijn er immers nog weinig door de zeer strenge regelgeving.
Wij komen meestal uit rond de ¤5/6 per kg. geslacht.
Er is wel veel werk nog nadat het van de slachter terugkomt want je krijgt alle grote stukken terug. Je moet dus zelf nog uitbenen en kortsnijden. Dat zou je ook aan een slagerij kunnen uitbesteden maar wij doen het zelf.
Waar koop jij je dieren?

Wij kregen overigens alles diepvrieskast terug, alleen nog in plastic zakjes doen en kratten weer terugbrengen bij de buurman, die had volgens mij geen slachtvergunning.
Resistance is futile.
  zaterdag 7 januari 2023 @ 08:07:17 #32
277627 Seven.
We are Borg.
pi_207452992
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 08:05 schreef PS. het volgende:

[..]
Ja je eigen koe. Maargoed varken in dit geval dus.

TS heeft geen varken. TS wil een varken die voor de slacht bedoeld is levend kopen, zelf nog een paar dagen in de tuin zetten (geen idee waarom) en dan naar de slachterij brengen.
OK PS. Het zal wel niet kunnen, dan.
Resistance is futile.
pi_207453001
quote:
7s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 08:07 schreef Seven. het volgende:

[..]
OK PS. Het zal wel niet kunnen, dan.
Het kan wel, maar het is zeker niet goedkoper. En hoe wil je dat beest 2x vervoeren? Een particulier zou wel geen vee aanhangwagen hebben. Dit kun je natuurlijk ook uitbesteden, maar leg jij dan maar eens uit hoe je dan goedkoper uit wil zijn.
  zaterdag 7 januari 2023 @ 08:10:41 #34
277627 Seven.
We are Borg.
pi_207453006
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 08:04 schreef kree het volgende:

[..]
De winst zit hem wss erin dat je de supermarkt keten er tussen uit haalt.
Want als je de verhalen hoort over boeren en wat hun dan per kilo vlees krijgen bv dat is niet veel.
Dat is het hele verrotte van de sector ook, het is die tussenstap waar de grote winsten worden gemaakt, dus van slachter naar winkel eigenlijk.
Is dat zo? Ik hoor eigenlijk alleen klachten over te weinig krijgen voor melk en groenten. Maar ik hoor nooit varkensboeren klagen over de vleesprijzen. Wat niet wil zeggen dat het zo is trouwens, ik wil er alleen niet klakkeloos vanuit gaan. Maar goed, dan gaan we wel heel erg off topic.
Resistance is futile.
  zaterdag 7 januari 2023 @ 08:11:26 #35
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_207453008
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 08:06 schreef Seven. het volgende:

[..]
Waar koop jij je dieren?

Wij kregen overigens alles diepvrieskast terug, alleen nog in plastic zakjes doen en kratten weer terugbrengen bij de buurman, die had volgens mij geen slachtvergunning.
Bij een lokale boer. Hij houdt altijd een aantal varkens apart voor ‘eigen gebruik’ met eigen voer en dergelijke,dit is in de jaren zo gegroeid. Altijd topkwaliteit dus.

Tegenwoordig kun je eigenlijk niet meer thuisslachten. Registratie van biggen en kalveren is zo intensief dat je er eigenlijk geen meer tussenuit kunt houden. Moet via de officiele weg dus.
Je kunt uiteraard gewoon een slager vragen om je worsten te draaien en filetlapjes te snijden maar wij doen dit zelf. Dan leer je nog eens wat over je eten. De meeste mensen weten immers amper waar een speklap in het varken zit.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
  zaterdag 7 januari 2023 @ 08:11:31 #36
277627 Seven.
We are Borg.
pi_207453010
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 08:09 schreef PS. het volgende:

[..]
Het kan wel, maar het is zeker niet goedkoper. En hoe wil je dat beest 2x vervoeren? Een particulier zou wel geen vee aanhangwagen hebben. Dit kun je natuurlijk ook uitbesteden, maar leg jij dan maar eens uit hoe je dan goedkoper uit wil zijn.
@Barcaconia kom er maar in.
Resistance is futile.
  zaterdag 7 januari 2023 @ 08:15:59 #37
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_207453019
quote:
7s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 08:11 schreef Seven. het volgende:

[..]
@:Barcaconia kom er maar in.
Ik zit zojuist even naar de prijzen van ah.nl te kijken, omdat wij natuurlijk nooit vlees meer kopen in de supermarkt, maar ik zit dat simpel gehakt en speklappen al ¤8-12 per kilo kost. Stuk duurder dus. (Moet wel zeggen, laatste keer dat ik een half varken had is bijna een jaar terug, wellicht is het nu ook 10/20% duurder ivm inflatie,,)
Maargoed, het gaat niet eens om de prijs. Al was het duurder deed ik het nog. Weten waar je eten vandaan komt en hoe het leeft vind ik belangrijk.

Qua transport: ook dat doet ‘onze’ boer zelf. Eerlijk gezegd geen idee hoe precies.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_207453023
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 08:10 schreef Seven. het volgende:

[..]
Is dat zo? Ik hoor eigenlijk alleen klachten over te weinig krijgen voor melk en groenten. Maar ik hoor nooit varkensboeren klagen over de vleesprijzen. Wat niet wil zeggen dat het zo is trouwens, ik wil er alleen niet klakkeloos vanuit gaan. Maar goed, dan gaan we wel heel erg off topic.
Ja :) het is teveel off-topic eigenlijk hoewel het wel een interessante discussie is.
Ik kan je ook niet zo de prijzen geven, maar dat is het idee wat ik ervan heb.
Aan de andere kant is het ook nog eens raar dat we aan de ene kant een groot export land zijn van vlees bv. (en niet alleen dat)
En het aan de andere kant wordt geïmporteerd vanuit bv Argentinië etc. Het rijmt niet echt met elkaar in mijn ogen.
Maargoed leuk idee voor een ander topic als iemand die wil openen. ;)
Do what you love, love what you do!
  zaterdag 7 januari 2023 @ 08:17:03 #39
277627 Seven.
We are Borg.
pi_207453024
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 08:11 schreef Barcaconia het volgende:

[..]
Bij een lokale boer. Hij houdt altijd een aantal varkens apart voor ‘eigen gebruik’ met eigen voer en dergelijke,dit is in de jaren zo gegroeid. Altijd topkwaliteit dus.

Tegenwoordig kun je eigenlijk niet meer thuisslachten. Registratie van biggen en kalveren is zo intensief dat je er eigenlijk geen meer tussenuit kunt houden. Moet via de officiele weg dus.
Je kunt uiteraard gewoon een slager vragen om je worsten te draaien en filetlapjes te snijden maar wij doen dit zelf. Dan leer je nog eens wat over je eten. De meeste mensen weten immers amper waar een speklap in het varken zit.
Klopt mijn vermoeden dat jouw varken dan met de gewone kudde meegaat als de boer een afhaling geregeld heeft?

Voor de geïnteresseerden: hier komt (voor koeien iig) het fenomeen veehandelaar om de hoek kijken. Die koopt bij alle boeren in de buurt de oude koeien op, regelt het transport van de boerderij naar het slachthuis en daar eindigt het dan voor de melkveehouder. Bij ons kwamen ze hooguit een paar keer per jaar koeien ophalen (60 melkkoeien, tegenwoordig heeft een melkveehouder er zeker 200 dus ook meer koeien die naar de slacht gaan).

Zou kunnen dat die veehandelaar er bij varkens niet tussen zit.
Resistance is futile.
pi_207453026
quote:
7s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 08:11 schreef Seven. het volgende:

[..]
@:Barcaconia kom er maar in.
Ah, je kunt het zelf niet aan?

Maar probeer het maar eens uit te leggen.

Het normale proces is:

Boer> transport> slachter > slager

Als je 1 van deze dingen zelf kunt of hebt, dan kun je goedkoper uit zijn. Niet als je alles los inkoopt.
  zaterdag 7 januari 2023 @ 08:18:50 #41
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_207453030
quote:
2s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 08:17 schreef Seven. het volgende:

[..]
Klopt mijn vermoeden dat jouw varken dan met de gewone kudde meegaat als de boer een afhaling geregeld heeft?

Voor de geïnteresseerden: hier komt (voor koeien iig) het fenomeen veehandelaar om de hoek kijken. Die koopt bij alle boeren in de buurt de oude koeien op, regelt het transport van de boerderij naar het slachthuis en daar eindigt het dan voor de melkveehouder. Bij ons kwamen ze hooguit een paar keer per jaar koeien ophalen (60 melkkoeien, tegenwoordig heeft een melkveehouder er zeker 200 dus ook meer koeien die naar de slacht gaan).
Jazeker gaat gewoon met de grote hoop mee. Registratie is zo intensief dat alles toch gescheiden gebeurd in de slachterij. Zelfs een albert heijn filetlapje is terug te traceren naar een specifiek beest.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
  zaterdag 7 januari 2023 @ 08:25:06 #42
277627 Seven.
We are Borg.
pi_207453051
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 08:17 schreef PS. het volgende:

[..]
Ah, je kunt het zelf niet aan?

Maar probeer het maar eens uit te leggen.

Het normale proces is:

Boer> transport> slachter > slager

Als je 1 van deze dingen zelf kunt of hebt, dan kun je goedkoper uit zijn. Niet als je alles los inkoopt.
Barcaconia haalt de slager er al tussenuit, dat scheelt. En de boer geeft het dier waarschijnlijk gewoon mee op een transport dat hij/zij voor de eigen bedrijfsvoering toch al moet (laten) regelen.

Het transport moet natuurlijk zo vol mogelijk zitten binnen de wettelijke kaders, dus dat is ook wel een factor waar je als klant voor betaalt. Maar er wordt volgens mij echt geen transport geregeld voor 1 koe of varken.
Resistance is futile.
  zaterdag 7 januari 2023 @ 08:29:10 #43
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_207453056
quote:
7s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 08:25 schreef Seven. het volgende:

[..]
Barcaconia haalt de slager er al tussenuit, dat scheelt. En de boer geeft het dier waarschijnlijk gewoon mee op een transport dat hij/zij voor de eigen bedrijfsvoering toch al moet (laten) regelen.

Het transport moet natuurlijk zo vol mogelijk zitten binnen de wettelijke kaders, dus dat is ook wel een factor waar je als klant voor betaalt. Maar er wordt volgens mij echt geen transport geregeld voor 1 koe of varken.
En vergeet niet dat supermarkten en vrijwel iedere slager onder een inkooporganisatie inkopen die de prijzen al bij de boer uitknijpen en zelf de winst opstrijken. De boer verkoopt vaak graag zijn vlees direct aan de gebruiker.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_207453059
quote:
7s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 08:25 schreef Seven. het volgende:

[..]
Barcaconia haalt de slager er al tussenuit, dat scheelt. En de boer geeft het dier waarschijnlijk gewoon mee op een transport dat hij/zij voor de eigen bedrijfsvoering toch al moet (laten) regelen.

Het transport moet natuurlijk zo vol mogelijk zitten binnen de wettelijke kaders, dus dat is ook wel een factor waar je als klant voor betaalt. Maar er wordt volgens mij echt geen transport geregeld voor 1 koe of varken.
Ja maar ik reageer op TS. Die wil dat wel.

En dan doet hij dus niks zelf, dus aan het einde van de lijn heeft niemand er in de productieketen er wat aan om het aan TS te verkopen.
pi_207453066
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 08:17 schreef PS. het volgende:

[..]
Ah, je kunt het zelf niet aan?

Maar probeer het maar eens uit te leggen.

Het normale proces is:

Boer> transport> slachter > slager

Als je 1 van deze dingen zelf kunt of hebt, dan kun je goedkoper uit zijn. Niet als je alles los inkoopt.
nou denk dat je dan nog een paar stappen mist :P

Boer> transport> slachter > transport > groothandel opslag > transport > supermarkt/slager
Do what you love, love what you do!
pi_207453077
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 07:41 schreef PS. het volgende:
Ik zou niet weten waarom een varkenshouderij of een slager hier aan mee zou werken. En doen ze het wel, ben je een stuk duurder uit dan wanneer je het gewoon bij de slager zelf koopt.
Onzin vaak genoeg een half varken gekocht, als het zwart kan doen ze alles het blijven boeren hè
Varkens doen nu ¤2-¤2.25 per kg
pi_207453151
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 08:05 schreef PS. het volgende:

[..]
zelf nog een paar dagen in de tuin zetten (geen idee waarom) en dan naar de slachterij brengen.
Liever niet natuurlijk :D _O-
Google is your friend, abuse your friends
pi_207453213
En toch moet het mogelijk zijn lijkt me. Er zijn genoeg hobbyboeren met bijvoorbeeld twee a drie varkentjes. Die gaan normaal gesproken ook gewoon naar de slacht. Dus why not. Je moet alleen een slager kennen.
U MAD?
  zaterdag 7 januari 2023 @ 10:27:00 #49
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_207453876
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 09:10 schreef de_boswachter het volgende:
En toch moet het mogelijk zijn lijkt me. Er zijn genoeg hobbyboeren met bijvoorbeeld twee a drie varkentjes. Die gaan normaal gesproken ook gewoon naar de slacht. Dus why not. Je moet alleen een slager kennen.
Het kan ook. @sigme doet dat ook.
Zelf een aantal varkens houden en laten slachten. Idem voor schapen/lammeren.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_207453924
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 09:10 schreef de_boswachter het volgende:
En toch moet het mogelijk zijn lijkt me. Er zijn genoeg hobbyboeren met bijvoorbeeld twee a drie varkentjes. Die gaan normaal gesproken ook gewoon naar de slacht. Dus why not. Je moet alleen een slager kennen.
Maar die weten zelf ook wel raad met het vlees, die gaan het echt niet voor een prikkie verkopen aan een particulier.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')