abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_207567283
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 10:20 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, ik denk dat de enige oplossing is een (waarschijnlijk heel duur) extern bureau compleet nieuwe systemen op laten tuigen. Kost alleen misschien wel meer dan die 4/5 jaar waarop ze hopen voordat die systemen de huidige systemen kunnen vervangen. En dan kun je met die nieuwe systemen beginnen aan een nieuw belastingstelsel.

Ben je waarschijnlijk miljarden verder en een heel aantal jaar kwijt, maar dan kom je wel uit die hoek waar je nu in zit.
Je krijgt geen goed werkend systeem als je de specificaties niet eerst op orde hebt. Daar gaat het vaak mis bij overheidsprojecten. Ik zou beginnen met het versimpelen van de regels. En die in laten gaan zodra je het nieuwe systeem werkend hebt.

Ik heb toch eigenhandig redelijk complexe logica opgezet met een stuk meer entiteiten dan de Belastingdienst database. 4/5 jaar om een systeem op te zetten lijkt me rijkelijk lang. Je moet alleen wel een mandaat geven om te beginnen.

En je moet accepteren dat je impopulaire keuzes moet maken. Is zeker niet de sterkste kant van de zittende coalitie. HRA bijv. En al die Toeslagen eens tegen het licht houden. Al dat geschuif van de ene naar de andere broekzak is nodeloos complex.

[ Bericht 4% gewijzigd door alpeko op 15-01-2023 10:08:37 ]
pi_207567348
quote:
1s.gif Op zondag 15 januari 2023 00:37 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik verbaas me vooral dat mensen populisme niet doorzien.
Dat zien ze best het interesseert ze gewoon niet. Altijd als ik een beetje doorvraag dan krijg je excuses dat nederland vol is oid nooit goh je hebt gelijk het klopt niet wat die lavendelnazi's zeggen.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_207567366
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 10:00 schreef alpeko het volgende:

[..]
Ik heb toch eigenhandig redelijk complexe logica opgezet met een stuk meer entiteiten dan de Belastingdienst database. 4/5 jaar om een systeem op te zetten lijkt me rijkelijk lang. Je moet alleen wel een mandaat geven om te beginnen.
Zowel de politici (die altijd te snel willen), als de ICTers van de belastingdienst en ik dacht ook een externe commissie die er al naar heeft gekeken geven aan dat voor 2026 echt niet haalbaar is. Dan reken ik eigenlijk niet voor 2028, aangezien een jarenproject ICT altijd uit loopt.

En versimpelen klinkt leuk, maar je moet het systeem niet zo bouwen dat het alleen maar simpeler kan. Dan maakt het systeem namelijk keuzes die aan de politiek zijn, dat kan gewoon niet. Je moet rekening houden met een SP die aan de macht komt en een enorme vermogensbelasting en inkomensafhankelijke BTW (oid) wil invoeren en met een rechtse partij die aan de macht komt en een vlaktax wil invoeren.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  zondag 15 januari 2023 @ 10:11:27 #179
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_207567391
quote:

[..]
Je krijgt geen goed werkend systeem als je de specificaties niet eerst op orde hebt. Daar gaat het vaak mis bij overheidsprojecten. Ik zou beginnen met het versimpelen van de regels. En die in laten gaan zodra je het nieuwe systeem werkend hebt.

En je moet accepteren dat je impopulaire keuzes moet maken. Is zeker niet de sterkste kant van de zittende coalitie. HRA bijv. En al die Toeslagen eens tegen het licht houden. Al dat geschuif van de ene naar de andere broekzak is nodeloos complex.
Probleem met overheid en IT is vaak dat in de loop van het proces nog 100 keer de eisen en specificaties worden aangepast. Een recept voor ellende, waar maar matig van geleerd lijkt te worden.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_207567397
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 10:11 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Probleem met overheid en IT is vaak dat in de loop van het proces nog 100 keer de eisen en specificaties worden aangepast. Een recept voor ellende, waar maar matig van geleerd lijkt te worden.
Ik weet er alles van :'(
pi_207567398
quote:
1s.gif Op zondag 15 januari 2023 00:18 schreef capricia het volgende:
We gaan het snel genoeg zien. In de komende verkiezingen.

Bedenk dan ook even dat Forum de grootste werd, de vorige keer. :')

Zegt wel wat over hoe NL is, een glad rechts verhaal was het toen. Bij een compleet onbekende partij en politicus. En NL stemde er massaal op.
Dat je massaal op een onbekende partij stemt die zegt dat het allemaal anders moet snap ik nog wel de meeste mensen kijken niet verder dan hun neus lang is.
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_207567422
quote:

[..]
Van de huidige coalitie hebben zowel D66 als CU een nieuw belastingplan geschreven, zonder toeslagen en met veel minder of zelfs geen HRA. Die keuzes willen ze best maken, zijn dus alleen niet voor 2026 op zijn vroegst uitvoerbaar.

We moeten af van de toeslagen staat zelfs in het regeerakkoord.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_207567423
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 10:09 schreef Hanca het volgende:

[..]
Zowel de politici (die altijd te snel willen), als de ICTers van de belastingdienst en ik dacht ook een externe commissie die er al naar heeft gekeken geven aan dat voor 2026 echt niet haalbaar is. Dan reken ik eigenlijk niet voor 2028, aangezien een jarenproject ICT altijd uit loopt.

En versimpelen klinkt leuk, maar je moet het systeem niet zo bouwen dat het alleen maar simpeler kan. Dan maakt het systeem namelijk keuzes die aan de politiek zijn, dat kan gewoon niet. Je moet rekening houden met een SP die aan de macht komt en een enorme vermogensbelasting en inkomensafhankelijke BTW (oid) wil invoeren en met een rechtse partij die aan de macht komt en een vlaktax wil invoeren.
Een goed opgezet systeem kun je later altijd aanpassen. Maar nu is het ongetwijfeld een monoliet in een taal die niemand meer beheerst. Je moet zeker geen tijd gaan steken in bedenken wat er ooit nog allemaal aan regels verandert zou kunnen worden want dan krijg je het idd nooit af. Niet zoeken naar het gouden ei. Wel versimpelen en gelaagdheid.
  zondag 15 januari 2023 @ 10:14:45 #184
346939 Janneke141
pi_207567430
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 10:09 schreef Hanca het volgende:
Ergens zit een gulden middenweg. Natuurlijk moet je niet nu een belastingstelsel verzinnen dat tot het einde der tijden onveranderbaar is, maar in de afgelopen paar decennia is het Belastingstelsel als een soort kerstboom gebruikt waar iedere voorbijganger een paar ballen in mocht hangen om zijn achterban te plezieren, electoraal succes te boeken, koopkrachtplaatjes te redden of een coalitieakkoord te kunnen sluiten. Dat is onhoudbaar, dat zien we namelijk nu. Een onontwarbare spaghettihoop die zowel voor de belastingdienst als de gewone burger als de ondernemer als de politicus onmogelijk is geworden om nog mee te werken.

Als je dat in de toekomst wil voorkomen nadat je opnieuw bent begonnen, dan moet je toch wel wat piketpaaltjes slaan lijkt me.
  zondag 15 januari 2023 @ 10:16:16 #185
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_207567458
quote:

[..]

Toeslagen was er nooit, is ook gemaakt met het idee van de politiek dat dit makkelijk was door een innings instantie ook te laten uitbetalen , dus er was wel meedenken, echter men vraagt het niet aan de politiek of dit verstandig is

We zijn het er wel over eens dat het toeslagenstelsel zo snel mogelijk weer moet verdwijnen , en vervangen door gerichte belastingkortingen

Overigens ben ik van mening dat de kinderopvangtoeslag en de gezinszorg een enorm arbeids potentieel gebruikt en dat zou niet moeten
Daarnaast een ongelofeliijk aantal van hen ZZP er is dus een enomre concurrentie is van de arbeidsmarkt

De overheid verziekt meer dan je lief is
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_207567460
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 10:14 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Als je dat in de toekomst wil voorkomen nadat je opnieuw bent begonnen, dan moet je toch wel wat piketpaaltjes slaan lijkt me.
En dat kan dus niet. Want wie mag die piketpaaltjes slaan? De toevallig nu aan de macht zijnde VVD? Of mag de SP ook wat dingen uitkiezen? Je kunt niet het systeem zo bouwen dat een aantal partijen hun programma niet kunnen uitvoeren.
pi_207567474
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 00:54 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Dat is niet waar ik op doelde. Mijn vraag is wie dan de vervangers zijn in wie men wel vertrouwen heeft.
Het vertrouwen in de politiek is erg laag op moment, om dat te herstellen is tijd nodig met een club die elkaar niet de hand boven het hoofd houdt met leugens, wie die personen zijn weet ik niet, ben geneigd in de linkse hoek te zoeken dan, over nog rechtser dus met BBB en Ja21 bijvoorbeeld gaat het niet worden vrees ii
pi_207567495
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 00:55 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
En nu ga je de opmars van de BBB krijgen. Een lobbyclubje van de agro-industrie.
Tja kennelijk moet rechts stemmend Nederland het op de harde manier leren. Hebben ze weer wat om kwaad over te zijn als de ideeën van BBB onuitvoerbaar blijken.
  zondag 15 januari 2023 @ 10:18:35 #189
346939 Janneke141
pi_207567499
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 10:16 schreef Hanca het volgende:

[..]
En dat kan dus niet. Want wie mag die piketpaaltjes slaan? De toevallig nu aan de macht zijnde VVD? Of mag de SP ook wat dingen uitkiezen? Je kunt niet het systeem zo bouwen dat een aantal partijen hun programma niet kunnen uitvoeren.
Nou ja, dan maar geen nieuw belastingstelsel hè. Tenzij jij een kristallen bol hebt voor ons natuurlijk.
pi_207567532
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 10:16 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat is echt onzin. Alsof je als GL zijnde maar alvast wat extra bossen langs de snelweg kapt omdat de VVD er mss nog wel twee extra stroken bij wilt laten aanleggen.
Goed doordachte software houdt rekening met aanpassingen. Je kunt het e.e.a. parametiseren maar ergens moet je het afbakenen met het risico dat je bepaald beleid er niet direct in kwijt kunt. Anders komt het nooit af. Maar dit is dus het manco van de overheid in een notendop. Er worden geen keuzes gemaakt.

Ondanks dat wij ook geregeld te maken hebben regelwijzigingen hebben we nog nooit nee verkocht en waren de aanpassingen altijd binnen een tijdsaspect van maximaal weken a 1 FTE te realiseren.
pi_207567569
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 10:18 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Nou ja, dan maar geen nieuw belastingstelsel hè. Tenzij jij een kristallen bol hebt voor ons natuurlijk.
Nee, die heb ik niet. Maar dat is wel één van de problemen bij een nieuw systeem. Je moet een systeem bouwen dat altijd, ook tijdens het bouwen, enorm aangepast moet kunnen worden. De toeslagen zijn ook ooit verzonnen, zoiets moet er gewoon in kunnen worden gehangen. Als je een inkomensafhankelijke zorgpremie wil of, net als in andere landen, inkomensafhankelijke boetes, moet dat ook kunnen. En dat maakt de bouw van zo'n systeem gewoon complex.

Het kan niet zo zijn dat je een systeem bouwt waarvan je weet dat als SP of aan de andere kant JA21 oid aan de macht komt, dat zij hun programma niet uit kunnen voeren.
  zondag 15 januari 2023 @ 10:23:35 #192
346939 Janneke141
pi_207567577
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 10:20 schreef alpeko het volgende:

[..]
Dat is echt onzin. Alsof je als GL zijnde maar alvast wat extra bossen langs de snelweg kapt omdat de VVD er mss nog wel twee extra stroken bij wilt laten aanleggen.
Goed doordachte software houdt rekening met aanpassingen. Je kunt het e.e.a. parametiseren maar ergens moet je het afbakenen met het risico dat je bepaald beleid er niet direct in kwijt kunt. Anders komt het nooit af.
Ja dit dus, en je mag ook echt wel van politici (in de toekomst) verwachten dat ze leren van problemen uit het verleden, en dus niet het fiscale stelsel gaan gebruiken voor zaken waar het niet voor is bedoeld.

Zoals gezegd: er moet een gulden middenweg zitten tussen werkbaarheid en flexibiliteit. Die gevonden middenweg zal inderdaad gevolgen hebben voor de toekomst, maar die zijn verdedigbaar omdat er argumenten voor de keuze waren. In tegenstelling tot de problemen die we op dit moment hebben, omdat die het gevolg zijn van slecht beleid.
pi_207567613
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 10:23 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, die heb ik niet. Maar dat is wel één van de problemen bij een nieuw systeem. Je moet een systeem bouwen dat altijd, ook tijdens het bouwen, enorm aangepast moet kunnen worden. De toeslagen zijn ook ooit verzonnen, zoiets moet er gewoon in kunnen worden gehangen. Als je een inkomensafhankelijke zorgpremie wil of, net als in andere landen, inkomensafhankelijke boetes, moet dat ook kunnen. En dat maakt de bouw van zo'n systeem gewoon complex.

Het kan niet zo zijn dat je een systeem bouwt waarvan je weet dat als SP of aan de andere kant JA21 oid aan de macht komt, dat zij hun programma niet uit kunnen voeren.
Dan pas je het later maar aan. De klassieke fout van ambtenaren. Dat de software standaard alles moet kunnen. Ook dat waar niemand om vraagt.
  zondag 15 januari 2023 @ 10:26:10 #194
346939 Janneke141
pi_207567618
Waarom zou een inkomensafhankelijke zorgpremie een zaak van de belastingdienst moeten zijn eigenlijk?
pi_207567622
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 10:23 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Ja dit dus, en je mag ook echt wel van politici (in de toekomst) verwachten dat ze leren van problemen uit het verleden, en dus niet het fiscale stelsel gaan gebruiken voor zaken waar het niet voor is bedoeld.
Waarvan jij vindt dat het niet is bedoeld. Ik heb de SP de laatste week weer horen praten over inkomensafhankelijke zorgpremies en zelfs inkomensafhankelijk eigen risico. Zij vinden dus wel dat het systeem daarvoor is bedoeld.
pi_207567646
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 10:26 schreef Janneke141 het volgende:
Waarom zou een inkomensafhankelijke zorgpremie een zaak van de belastingdienst moeten zijn eigenlijk?
Hoe denk je het anders inkomensafhankelijk te maken?
  zondag 15 januari 2023 @ 10:29:46 #197
346939 Janneke141
pi_207567662
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 10:26 schreef Hanca het volgende:

[..]
Waarvan jij vindt dat het niet is bedoeld. Ik heb de SP de laatste week weer horen praten over inkomensafhankelijke zorgpremies en zelfs inkomensafhankelijk eigen risico. Zij vinden dus wel dat het systeem daarvoor is bedoeld.
Dat is dan leuk voor de SP, maar juist die gedachte (niet zo zeer van de SP in het bijzonder, werkelijk alle partijen hebben zich hier schuldig aan gemaakt) is de hoofdoorzaak van de ellende waar we nu in zitten. Als je daar heel erg graag in wil blijven zitten, dan moet je vooral op de oude weg doorgaan.

Zoals je inmiddels wel door hebt ben ik vrij cynisch aangelegd, en dat is waarom ik een bladzijde geleden al heb opgemerkt dat we in 2040 waarschijnlijk nog steeds geen nieuw stelsel of systeem hebben, omdat het niet in het eigen belang van de partijen is om een andere route te kiezen. En te accepteren dat er toch ergens piketpaaltjes horen te staan.
  zondag 15 januari 2023 @ 10:30:09 #198
346939 Janneke141
pi_207567668
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 10:28 schreef Hanca het volgende:

[..]
Hoe denk je het anders inkomensafhankelijk te maken?
Door aan je zorgverzekeraar te laten weten wat je inkomen is. Daar betaal je namelijk je premie aan, niet aan de belastingdienst.
pi_207567764
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 10:30 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Door aan je zorgverzekeraar te laten weten wat je inkomen is. Daar betaal je namelijk je premie aan, niet aan de belastingdienst.
Maar heel veel mensen weten hun inkomen niet van te voren, het kan dus eigenlijk alleen via de belastingdienst. Al creëer je dan idd volgens mij een nieuw toeslagenschandaal, ik ben er ook niet voor. Maar de SP moet er wel voor kunnen kiezen als ze willen.
pi_207567822
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 10:38 schreef Hanca het volgende:

[..]
Maar heel veel mensen weten hun inkomen niet van te voren, het kan dus eigenlijk alleen via de belastingdienst. Al creëer je dan idd volgens mij een nieuw toeslagenschandaal, ik ben er ook niet voor. Maar de SP moet er wel voor kunnen kiezen als ze willen.
Ook maar voor de zekerheid verkeersborden aan beide kanten van de weg plaatsen omdat de SP mss wel links wil gaan rijden? Dat is dan gewoon de consequentie van die keuze. Dat dat dan x aan aanpassingskosten met zich meebrengt. Je mag best flexibel zijn maar moet ergens grenzen stellen anders kom je nooit vooruit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')