België heeft nooit een oud en nieuw traditie gehad zoals in Nederland. Dat hun vuurwerkwetgeving wat makkelijker is geweest dan de Nederlandse vuurwerkwetgeving is vooral gebruikt door Nederlanders die hoofdzakelijk de eigenaren zijn achter de vuurwerkwinkels in België. Maar goed ga jij je maar weer druk maken over een vuurwerk winkel in Duitsland misschien vind je er nog een F4 product wat onder F2 staat ofzo.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 12:01 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
de verwachting is niet dat alle problemen direct opgelost zijn met een vuurwerkverbod.
In Antwerpen was echter wel een vuurwerkverbod plus strikte handhaving!
[..]
Ook te zien aan het aantal arrestaties in vergelijking met Amsterdam en Den Haag.
Elk jaar opnieuw onschuldige jonge mensen met ernstig leed dankzij een uitzondering op het gebruik van buskruit. Miljoenen schade. Voer je een vuurwerkverbod in en je bent 10 jaar verder dan zijn de getallen anders.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 12:08 schreef ipa84 het volgende:
[..]
België heeft nooit een oud en nieuw traditie gehad zoals in Nederland. Dat hun vuurwerkwetgeving wat makkelijker is geweest dan de Nederlandse vuurwerkwetgeving is vooral gebruikt door Nederlanders die hoofdzakelijk de eigenaren zijn achter de vuurwerkwinkels in België. Maar goed ga jij je maar weer druk maken over een vuurwerk winkel in Duitsland misschien vind je er nog een F4 product wat onder F2 staat ofzo.
JA MAAR DE TRADITIE!! Dit begint een beetje op de zwarte pieten discussie te lijken.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 12:17 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Elk jaar opnieuw onschuldige jonge mensen met ernstig leed dankzij een uitzondering op het gebruik van buskruit. Miljoenen schade. Voer je een vuurwerkverbod in en je bent 10 jaar verder dan zijn de getallen anders.
Veel mensen weten ook amper wat er gebeurd wat betreft vuurwerk in het buitenland. Een mooi voorbeeld is dat IJsland jaren lang als voorbeeld is gebruikt voor een vuurwerkverbod terwijl daar gewoon vuurwerk verkocht wordt en afgestoken met oud en nieuw. In veel Zuid-Europese landen gebeurt het niet met oud en nieuw maar met bepaalde patroonheilige die geëerd worden. Als je kijk naar de landen in Europa dan wordt er vooral vuurwerk afgestoken in Nederland, Duitsland, Oosterrijk, Polen, Tsjechië, Zweden, Noorwegen en Denemarken met oud en nieuw. 14 juli vooral in Noord-Frankrijk, 1 Augustus in Zwitserland. In Spanje en Italië verschilt het per plaats en regio wanneer er vuurwerk wordt afgestoken.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 12:11 schreef Nattekat het volgende:
Ik vind het wel mooi hoe voorstanders van de status quo altijd met argumenten moeten komen, terwijl tegenstanders niet verder komen dan "maar dit is ook mooi". Het interesseert me geen ene zak hoe het in andere landen gebeurt, dat is ook totaal niet relevant voor deze discussie.
Je lijkt het maar niet aan te willen nemen hè? Dat is geen legaal vuurwerk, legaal vuurwerk kan helemaal geen handen opblazen en je moet wel echt een gigantische sukkel zijn om legaal vuurwerk in je oog te krijgen. Blijft over alle problemen die illegaal vuurwerk opleveren, en dat is al verboden, dus dat ga je niet oplossen.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 12:17 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Elk jaar opnieuw onschuldige jonge mensen met ernstig leed dankzij een uitzondering op het gebruik van buskruit. Miljoenen schade. Voer je een vuurwerkverbod in en je bent 10 jaar verder dan zijn de getallen anders.
Dit inderdaad. Praktisch al onuitvoerbaar want we kennen in Nederland een handje vol mensen die een vuurwerkshow kunnen leiden en zij kunnen zich niet opsplitsen om een paar honferd vuurwerkshows tegelijk aan te bieden.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 11:40 schreef Straatcommando. het volgende:
Vuurwerkshows zijn geen haalbare kaart. Dus dat kun je ook vergeten.
Jij vindt echt alle mensen die een andere mening dan jij hebben onredelijk of niet? Je geeft nu al een paar keer af op de andere kantquote:Op dinsdag 3 januari 2023 12:11 schreef Nattekat het volgende:
Ik vind het wel mooi hoe voorstanders van de status quo altijd met argumenten moeten komen, terwijl tegenstanders niet verder komen dan "maar dit is ook mooi". Het interesseert me geen ene zak hoe het in andere landen gebeurt, dat is ook totaal niet relevant voor deze discussie.
Mijn neefje kreeg vuurwerk onder de mouw van z'n jas, was gewoon legaal vuurwerk. Tegen een 3e graads verbranding aan verwond. Mensen zien de gevaren van vuurwerk te weinig in, waardoor er jaarlijks gewonden en doden vallen.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 12:23 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Je lijkt het maar niet aan te willen nemen hè? Dat is geen legaal vuurwerk, legaal vuurwerk kan helemaal geen handen opblazen en je moet wel echt een gigantische sukkel zijn om legaal vuurwerk in je oog te krijgen. Blijft over alle problemen die illegaal vuurwerk opleveren, en dat is al verboden, dus dat ga je niet oplossen.
Ik zie dat een prachtige traditie helemaal zwart gemaakt wordt door "ikke vindt het helemaal niet leuk" figuren en dan moet ik gewoon heel lief en aardig daarop reageren? Pot ketel.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 12:26 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Jij vindt echt alle mensen die een andere mening dan jij hebben onredelijk of niet? Je geeft nu al een paar keer af op de andere kant
Dat klopt wel want aan beide kanten heb je schreeuwers die geen cm naar elkaar toe willen bewegenquote:Op dinsdag 3 januari 2023 12:22 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
JA MAAR DE TRADITIE!! Dit begint een beetje op de zwarte pieten discussie te lijken.
Hoe zal hij daar ooit overeen komenquote:Op dinsdag 3 januari 2023 12:27 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Mijn neefje kreeg vuurwerk onder de mouw van z'n jas, was gewoon legaal vuurwerk. Tegen een 3e graads verbranding aan verwond. Mensen zien de gevaren van vuurwerk te weinig in, waardoor er jaarlijks gewonden en doden vallen.
Ho ho, jij hebt het over het feit dat legaal vuurwerk geen letsel aan kan brengen of dat je daar 'een gigantische sukkel' voor moet zijn. Er gebeuren simpelweg heel veel onverwachte dingen, ook met legaal vuurwerk en normaal gebruik. Mijn neefje komt er nu goed mee weg, maar zijn gewatteerde jas had ook in de fik kunnen vliegen.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 12:30 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Hoe zal hij daar ooit overeen komen
Ja, hard, maar in een discussie waar opgeblazen handen en ander zwaar letse keer op keer op tafel gegooid wordt door de tegenstanders, stelt dit geen ene flikker voor natuurlijk. Je bent doelpalen aan het verschuiven omdat dat riedeltje inmiddels wel een behoorlijke drogreden genoemd kan worden.
Volgens mij zijn die lui aan beide zijden aanwezig en helpen dit soort posts de discussie niet. Wat zou jij mij in jouw forum ook alweer adviseren...quote:Op dinsdag 3 januari 2023 12:28 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik zie dat een prachtige traditie helemaal zwart gemaakt wordt door "ikke vindt het helemaal niet leuk" figuren en dan moet ik gewoon heel lief en aardig daarop reageren? Pot ketel.
Kap nou even met dat doelpalen verschuiven. Jullie tegenstanders krijgen maar geen genoeg van roepen hoe veel zwaar letsel vuurwerk wel niet veroorzaakt, met dat jochie van 11 die nu gigantisch veel misbruikt wordt als voorbeeld, terwijl dat helemaal niet van legaal vuurwerk komt. Ik veeg dat argument van tafel voor de miljoenste keer, en dan moet je niet op eens minder heftige voorbeelden gaan geven. Ik heb nooit gezegd dat legaal vuurwerk helemaal geen letsel kan veroorzaken, dus wat je hier noemt is een gigantische drogreden.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 12:33 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ho ho, jij hebt het over het feit dat legaal vuurwerk geen letsel aan kan brengen of dat je daar 'een gigantische sukkel' voor moet zijn. Er gebeuren simpelweg heel veel onverwachte dingen, ook met legaal vuurwerk en normaal gebruik. Mijn neefje komt er nu goed mee weg, maar zijn gewatteerde jas had ook in de fik kunnen vliegen.
Dan kunnen ze het wel ineens handhaven? Paar weken terug was er ook een andere politiepipo die vond dat voetbalwedstrijden zonder publiek gespeeld moeten worden omdat ze er eigenlijk geen tijd voor hadden. Misschien moeten de Politie en BOA is gaan zeiken in Den Haag zodat er betere lonen komen en er meer mensen voor ze wilt werken in plaats van alles te verbieden.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 12:33 schreef spectrumanalyser het volgende:
Ik ben geen expert.
Experts willen nu écht een vuurwerkverbod: ‘Helft van de slachtoffers is slechts omstander’
https://www.metronieuws.n(...)erts-vuurwerkverbod/
Wat is de overtreffende trap van 'nu écht'?
Waarom willen mensen zo graag het vuurwerk zelf kopen en afsteken?
Al zouden we alleen dat eerste doen dan krijg je Bring your own fireworks. BYOF
Nou ja, zolang elke discussie neer komt op:quote:Op dinsdag 3 januari 2023 12:35 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Volgens mij zijn die lui aan beide zijden aanwezig en helpen dit soort posts de discussie niet. Wat zou jij mij jouw forum ook alweer adviseren...
Want een 2e/3e graads verbranding is écht de doelpalen verschuiven? Er moeten per se handen, vingers, of ogen verminkt worden om het erg genoeg te maken voor een verbod?quote:Op dinsdag 3 januari 2023 12:36 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Kap nou even met dat doelpalen verschuiven.
Er zijn ook wel veel mensen die het geen 'prachtige traditie' vinden.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 12:28 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik zie dat een prachtige traditie helemaal zwart gemaakt wordt door "ikke vindt het helemaal niet leuk" figuren en dan moet ik gewoon heel lief en aardig daarop reageren? Pot ketel.
Zo lang jullie verminkte handen, vingers of ogen als argumenten blijven geven waarom het verboden moet worden, ja.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 12:39 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Want een 2e/3e graads verbranding is écht de doelpalen verschuiven? Er moeten per se handen, vingers, of ogen verminkt worden om het erg genoeg te maken voor een verbod?
@opgebaarde en dit soort "ik ben beter dan jou' posts waar de tegenstanders ook mee blijven komen. Ben ik even vergeten, maar ook wel een mooi voorbeeld.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 12:40 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Er zijn ook wel veel mensen die het geen 'prachtige traditie' vinden.
Voor kleine jongetjes is het fantastisch ja, als volwassene zou je toch wel over die zooi heen moeten groeien zou je denken
Ach ach, ernstig dat je dit zo interpreteert.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 12:42 schreef Nattekat het volgende:
[..]
@:opgebaarde en dit soort "ik ben beter dan jou' posts waar de tegenstanders ook mee blijven komen. Ben ik even vergeten, maar ook wel een mooi voorbeeld.
Mooi voorbeeld inderdaadquote:Op dinsdag 3 januari 2023 12:42 schreef Nattekat het volgende:
[..]
@:opgebaarde en dit soort "ik ben beter dan jou' posts waar de tegenstanders ook mee blijven komen. Ben ik even vergeten, maar ook wel een mooi voorbeeld.
Ik heb het over die vele extreem luide knallen. Een compromis zou kunnen zijn dat die precies op 24.00 uur af mogen worden gestoken. en niet eerder en niet later.quote:Op maandag 2 januari 2023 21:08 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Dat is er toch al? 1 avond per jaar mag het, de overige avonden niet.
Ah, al die extreem illegale knallen. Afschaffen iddquote:Op dinsdag 3 januari 2023 12:54 schreef torentje het volgende:
[..]
Ik heb het over die vele extreem luide knallen. Een compromis zou kunnen zijn dat die precies op 24.00 uur af mogen worden gestoken. en niet eerder en niet later.
Je bedoelt die illegale dingen? Ja, het zou wel goed zijn om ervoor te zorgen dat illegale dingen niet meer mogen inderdaadquote:Op dinsdag 3 januari 2023 12:54 schreef torentje het volgende:
[..]
Ik heb het over die vele extreem luide knallen. Een compromis zou kunnen zijn dat die precies op 24.00 uur af mogen worden gestoken. en niet eerder en niet later.
quote:Op dinsdag 3 januari 2023 12:40 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Er zijn ook wel veel mensen die het geen 'prachtige traditie' vinden.
Voor kleine jongetjes is het fantastisch ja, als volwassene zou je toch wel over die zooi heen moeten groeien zou je denken
Trek het maar weer in het belachelijke.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 13:08 schreef spectrumanalyser het volgende:
Het zal altijd toegestaan blijven om zelf keihard PLOF te gaan schreeuwen, a la gillette de la tourette.
Ik bedoel, zo oefent defensie ook continu. Je kunt er voor de sfeer ook een scheet bij laten.
Volgend jaar vingers eraf knallen, leren ze het meteen af.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 12:49 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Mooi voorbeeld inderdaad
Trouwens. Mijn twee neefjes hebben vuurwerk afgestoken en die zijn er zonder kleerscheuren vanaf gekomen en hebben een leuke avond beleefd. Ik weet niet zeker wat het over vuurwerk zegt maar ik wil het wel als argument aandragen
Klinkt als een dombo.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 12:27 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Mijn neefje kreeg vuurwerk onder de mouw van z'n jas, was gewoon legaal vuurwerk. Tegen een 3e graads verbranding aan verwond. Mensen zien de gevaren van vuurwerk te weinig in, waardoor er jaarlijks gewonden en doden vallen.
Zo valt per keer het "rationele" masker af en gaat het gewoon om afgunst of het neerkijken op, want "ik vind het.."quote:Op dinsdag 3 januari 2023 13:08 schreef tja77 het volgende:
[..]![]()
Verkapt kijk mij de vuurwerkliefhebbers tot kleine jongetjes degraderen. Omdat jij iets niet leuk vindt, maakt het per definitie niet kinderachtig. Beetje bekrompen gedachte.
Als je kijkt naar vroeger en nu zijn er toch al dingen veranderd. We kunnen geen vuurpijlen, rotjes, Romeinse kaarsen en babypijlen meer kopen vanwege onverantwoord gedrag door sommige mensen met dit soort vuurwerk. Dat was tegelijk ook het goedkopere vuurwerk wat redelijk geluid maakte en bij bejaarden en dierenneukers woede opwekt.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 12:28 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat klopt wel want aan beide kanten heb je schreeuwers die geen cm naar elkaar toe willen bewegen
De politie moet steeds meer met steeds minder mensen, de rek is er een keer uit. Om dan te zeggen dat het niet haalbaar is een vals argument.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 13:29 schreef Catkiller het volgende:
[..]
Als je kijkt naar vroeger en nu zijn er toch al dingen veranderd. We kunnen geen vuurpijlen, rotjes, Romeinse kaarsen en babypijlen meer kopen vanwege onverantwoord gedrag door sommige mensen met dit soort vuurwerk. Dat was tegelijk ook het goedkopere vuurwerk wat redelijk geluid maakte en bij bejaarden en dierenneukers woede opwekt.
Daarnaast zijn de toegestane afsteektijden ook regelmatig aangepast, toen ik 25 jaar jonger was mocht ik om 10 uur in de ochtend al beginnen en daarvoor durfde ik dat amper want straks komt de politie. Dat ze tegenwoordig schijt hebben aan de tijden en niet lijken te vrezen voor de politie, tja..
Laten we het rationeel bekijkenquote:Op dinsdag 3 januari 2023 13:24 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Zo valt per keer het "rationele" masker af en gaat het gewoon om afgunst of het neerkijken op, want "ik vind het.."
En dan maar zoeken naar argumenten. Verbodsfetisjisten.
Waarom willen mensen zo graag vuurwerk kijken zonder zichzelf op een veilige plek te positioneren? Ik ben nog nooit geraakt door vuurwerk omdat ik binnen sta of achter een groot object, zoals een auto. Of ik stak het zelf af en als je dan goed vuurwerk hebt flikkert het niet zomaar om, of je zorg dat het stabiel staat tussen zwaardere dingen.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 12:33 schreef spectrumanalyser het volgende:
Ik ben geen expert.
Experts willen nu écht een vuurwerkverbod: ‘Helft van de slachtoffers is slechts omstander’
https://www.metronieuws.n(...)erts-vuurwerkverbod/
Wat is de overtreffende trap van 'nu écht'?
Waarom willen mensen zo graag het vuurwerk zelf kopen en afsteken?
Al zouden we alleen dat eerste doen dan krijg je Bring your own fireworks. BYOF
Correct, en makkelijk scoren vanuit elke burgemeester die een verbod oplegt, want dat kan niet maar dan is het de schuld van de politie. Prachtig dat de politie daarom zei dat ze niet gaan handhaven.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 13:31 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
De politie moet steeds meer met steeds minder mensen, de rek is er een keer uit. Om dan te zeggen dat het niet haalbaar is een vals argument.
Vuurwerk afsteken is een minimale impact op het milieu. Er is zoveel overbodige uitstoot puur voor kapitalisme.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 13:35 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Laten we het rationeel bekijken
Voor behoud vuurwerk
Leuk
Vrijheid
Geen verbod
Het is maar een dag per jaar (officieel 8 uur)
Tegen behoud legaal vuurwerk
Milieu
Gewonden
Gebruik als wapen
Vervuiling
Overlast
Geluid
Dieren
Schade
En die laatste groep is samen te vatten als 'afgunst'?
Als we op de puur rationele toer gaan kunnen we echt bizar veel zaken gaan afschaffen/verbieden. Motorrijden bijvoorbeeld. Maar dat gebeurt niet, simpelweg omdat we hier (individuele) vrijheid en verantwoordelijkheid hoog in het vaandel hebben. Het uitgangspunt is doorgaans 'toegestaan, tenzij <>' waar je enorm zwaar wegende argumenten moet kunnen invullen om het onderwerp überhaupt bespreekbaar te maken.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 13:45 schreef Catkiller het volgende:
[..]
Vuurwerk afsteken is een minimale impact op het milieu. Er is zoveel overbodige uitstoot puur voor kapitalisme.
Je kan heel veel dingen als wapen gebruiken.
Vervuiling akkoord, al is groot siervuurwerk makkelijk op te ruimen
Overlast ervaar ik persoonlijk niet.
Geluid valt onder overlast.
Huisdieren kan je trainen of het ze zo gemakkelijk mogelijk maken, wilde dieren vinden hun weg wel maar is op zich zielig.
Schade bestaan verzekeringen voor, en laat ik die maatschappijen nou net niet zielig vinden.
quote:Op dinsdag 3 januari 2023 12:58 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ah, al die extreem illegale knallen. Afschaffen idd
Okee, aangezien jullie ook vuurwerkliefhebbers zijn, kunnen jullie goed de vuurwerkliefhebbers die zich niet aan de regels houden daarop aanspreken.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 12:59 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Je bedoelt die illegale dingen? Ja, het zou wel goed zijn om ervoor te zorgen dat illegale dingen niet meer mogen inderdaad
Maar dat zijn geen vuurwerkliefhebbers, per definitie. Vuurwerkliefhebbers willen namelijk geen verbod, en houden zich dus netjes aan de regels.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 15:20 schreef torentje het volgende:
[..]
[..]
Okee, aangezien jullie ook vuurwerkliefhebbers zijn, kunnen jullie goed de vuurwerkliefhebbers die zich niet aan de regels houden daarop aanspreken.
quote:"De jeugd en ook vele ouderen kunnen het nog niet laten hier en daar eens een voetzoeker af te steken, als ze zich buiten den gezichtskring van een politieman bevinden", tekent een verslaggever van het Nieuwsblad van het Noorden in 1934 op vanuit Meppel. In de Drentse plaats geldt op dat moment een vuurwerkverbod tijdens de jaarwisseling, maar daar houdt blijkbaar lang niet iedereen zich aan.
quote:In Arnhem kwam de politie in 1956 met een vuurwerkverbod. "Als alle Arnhemmers gehoorzame burgers zijn, is er op de laatste avond van het jaar geen geluid te horen", aldus de Arnhemse Courant daags voor de jaarwisseling van dat jaar.
Maar in hetzelfde krantenartikel worden de verwachtingen al getemperd. Een winkelier vertelt dat hij tot dan toe alleen maar meer vuurwerk heeft verkocht, want: "Wat niet mag, doet iedereen juist graag."
quote:In de decennia daarna wordt tijdens Oud en Nieuw steeds meer vuurwerk afgestoken. En net als nu klinken er "pleidooien van politici die ieder jaar met Oud en Nieuw weer terugkomen, om alle vuurwerk rigoureus te verbieden", schrijft Het Parool op 31 december 1975.
quote:"Je kan als arts, politicus of brandweerman makkelijk roepen dat je vindt dat er geen vuurwerk moet worden afgeschoten, maar eigenlijk weet iedereen dat handhaving een onmogelijke taak is."
En dat zag in 1933 ook de auteur van de genoemde rubriek 'Brieven van Bijltje' al. "We kunnen alles en nog wat ge- of verbieden, doch 't geeft niets als aan de opvolging der voorschriften de hand niet wordt gehouden."
Van sommige mensen met huisdieren heb ik heel het jaar last. Deze groep neem ik niet serieus.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 13:35 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Laten we het rationeel bekijken
Voor behoud vuurwerk
Leuk
Vrijheid
Geen verbod
Het is maar een dag per jaar (officieel 8 uur)
Tegen behoud legaal vuurwerk
Milieu
Gewonden
Gebruik als wapen
Vervuiling
Overlast
Geluid
Dieren
Schade
En die laatste groep is samen te vatten als 'afgunst'?
Er zijn wel (veel) meer dieren dan alleen huisdieren natuurlijk. Vogels zijn bijvoorbeeld ook altijd al groot liefhebber van vuurwerk geweest.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 16:18 schreef hunterrnl het volgende:
[..]
Van sommige mensen met huisdieren heb ik heel het jaar last. Deze groep neem ik niet serieus.
Die vuurwerktokkies zorgen er wel voor dat de echte vuurwerkliefhebbers ook met de nek aangekeken worden Lijkt me geen wenselijke situatie voor de echte vuurwerkliefhebbers..quote:Op dinsdag 3 januari 2023 15:53 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Maar dat zijn geen vuurwerkliefhebbers, per definitie. Vuurwerkliefhebbers willen namelijk geen verbod, en houden zich dus netjes aan de regels.
Vuurwerktokkies, dat zijn de mensen die zich niet aan de regels houden en die niet normaal met vuurwerk om gaan, voor wie het allemaal harder en extremer moet.
Ja. Je vergelijkt een jaar lang fietsen met 3 uurtjes vuurwerk afsteken.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 16:49 schreef Noek het volgende:
Maar hemeltje temeltje, ik lees net dat er bijna meer slachtoffers zijn van elektrische fietsen dan van vuurwerk.
Misschien dat iedereen zich daar zo druk om kan maken want lieve ombudsman, dit kan toch niet zomaar?
Gemiddeld valt er 0,6 fietsdode per dag, en raken er 200 gewond. Zo ver ik weet is er niemand overleden aan vuurwerk.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 16:53 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Ja. Je vergelijkt een jaar lang fietsen met 3 uurtjes vuurwerk afsteken.
Klopt. Maar heb het puur over mensen met huisdieren.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 16:27 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Er zijn wel (veel) meer dieren dan alleen huisdieren natuurlijk. Vogels zijn bijvoorbeeld ook altijd al groot liefhebber van vuurwerk geweest.
3 uurtjes, ik lees toch steeds dat die ellende al dagen zo niet weken al aan de gang is van alle dramaqueens hierquote:Op dinsdag 3 januari 2023 16:53 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Ja. Je vergelijkt een jaar lang fietsen met 3 uurtjes vuurwerk afsteken.
Maar inderdaad, in veel landen dragen fietsers een helm. In Nederland niet. Zonder helm fietsen geeft meer vrijheid.
Krijgen we dan ook subsidie net zoals die mensen met een dubbel paspoort die we buurtvaders noemen en waarvan hun bestaan regelmatig ook geen fuck doet om overlast tegen te gaan?quote:Op dinsdag 3 januari 2023 15:20 schreef torentje het volgende:
[..]
[..]
Okee, aangezien jullie ook vuurwerkliefhebbers zijn, kunnen jullie goed de vuurwerkliefhebbers die zich niet aan de regels houden daarop aanspreken.
Niet zo gek, ik zit ook liever met oudjaar thuis op de bank.quote:Op maandag 2 januari 2023 22:24 schreef RipCity het volgende:
Politiebaasje zit bij OP1 weer flink te lobbyen en te doempraten.
ah dankjewel hoor, maar nee. van mij mag alles. al knal je de hele oudejaarsdag.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 17:15 schreef Noek het volgende:
[..]
3 uurtjes, ik lees toch steeds dat die ellende al dagen zo niet weken al aan de gang is van alle dramaqueens hier
Ik ga niks missen aan het vuurwerk. Mijn honten helemaal niet maar ik gun mensen gewoon hun lol. Net als fietsen.
Mensen zoals jij maken de maatschappij en samenleving alleen maar lelijker en zuurder. bah bah
Waarom vraag jij geld aan personen die zelf onvoldoende krijgen?quote:Op dinsdag 3 januari 2023 17:19 schreef Catkiller het volgende:
[..]
Krijgen we dan ook subsidie net zoals die mensen met een dubbel paspoort die we buurtvaders noemen en waarvan hun bestaan regelmatig ook geen fuck doet om overlast tegen te gaan?
Het is niet vaak dat de politie bekogeld wordt met fietsen, maar als fietsen verboden moeten worden dan zij het zoquote:Op dinsdag 3 januari 2023 16:49 schreef Noek het volgende:
Maar hemeltje temeltje, ik lees net dat er bijna meer slachtoffers zijn van elektrische fietsen dan van vuurwerk.
Misschien dat iedereen zich daar zo druk om kan maken want lieve ombudsman, dit kan toch niet zomaar?
Deze editie eentje. Dat was al drie weken geledenquote:Op dinsdag 3 januari 2023 17:06 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Gemiddeld valt er 0,6 fietsdode per dag, en raken er 200 gewond. Zo ver ik weet is er niemand overleden aan vuurwerk.
Dit klopt. Vogels gaan massaal op de wieken als reactie op het afsteken van vuurwerk. Extra vervelend voor vogels omdat dit in een jaargetijde is waarbij zij hun reserves hard nodig hebben om de winter door te komen.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 16:27 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Er zijn wel (veel) meer dieren dan alleen huisdieren natuurlijk. Vogels zijn bijvoorbeeld ook altijd al groot liefhebber van vuurwerk geweest.
Alle argumenten waarbij je het een (vuurwerk) blind met het ander (autorijden, bergbeklimmen, (e-bike) fietsen, teveel eten, alcohol drinken, te hard sporten, etc etc etc) kunt verruilen en dan even valide zijn, zijn erg algemene stellingen en gewoon niet zo sterk. Dat inzetten om beleid erdoor te drukken maakt het arbitrair en waarschijnlijk een of andere agenda volgend. Dat is gewoon terechte kritiek.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 12:27 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Mensen zien de gevaren van vuurwerk te weinig in, waardoor er jaarlijks gewonden en doden vallen.
Onweer schijnt eenzelfde effect te hebben, misschien dat ook maar afschaffen?quote:Op dinsdag 3 januari 2023 19:47 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Dit klopt. Vogels gaan massaal op de wieken als reactie op het afsteken van vuurwerk. Extra vervelend voor vogels omdat dit in een jaargetijde is waarbij zij hun reserves hard nodig hebben om de winter door te komen.
https://www.dumpert.nl/item/100050414_72e1610bquote:Op dinsdag 3 januari 2023 19:32 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Het is niet vaak dat de politie bekogeld wordt met fietsen, maar als fietsen verboden moeten worden dan zij het zo
Ik ben voor de vogels.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 19:47 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Dit klopt. Vogels gaan massaal op de wieken als reactie op het afsteken van vuurwerk. Extra vervelend voor vogels omdat dit in een jaargetijde is waarbij zij hun reserves hard nodig hebben om de winter door te komen.
Ik ben tegen muizen en tegen marters. Daarom laat ik de katten graag buiten, helpt enorm tegen dit ongedierte.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 20:59 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Ik ben voor de vogels.
Katten binnen houden dus of aan de lijn uitlaten.
Katten zijn huisdieren, dus dat heeft weinig met natuur te maken.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 23:23 schreef quo_ het volgende:
[..]
Ik ben tegen muizen en tegen marters. Daarom laat ik de katten graag buiten, helpt enorm tegen dit ongedierte.
En met een vogel die zich laat pakken door een kat is iets mis. Natuurlijke selectie dus.
Euhm nee. Katten zijn gewoon erg goede roofdieren.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 23:23 schreef quo_ het volgende:
[..]
Ik ben tegen muizen en tegen marters. Daarom laat ik de katten graag buiten, helpt enorm tegen dit ongedierte.
En met een vogel die zich laat pakken door een kat is iets mis. Natuurlijke selectie dus.
Dat ligt niet aan het schrijnende tekort aan agenten op straat, dus een totaalverbod helpt!quote:Op woensdag 4 januari 2023 14:35 schreef Zelva het volgende:
Nauwelijks boetes voor afsteken vuurwerk in gemeenten waar verbod gold
Eén boete in Nijmegen bijvoorbeeld. In zes gemeentes zelfs helemaal geen handhaving.![]()
Dat artikel eronderquote:Op woensdag 4 januari 2023 14:35 schreef Zelva het volgende:
Nauwelijks boetes voor afsteken vuurwerk in gemeenten waar verbod gold
Eén boete in Nijmegen bijvoorbeeld. In zes gemeentes zelfs helemaal geen handhaving.![]()
quote:Geen grote ongeregeldheden, toch pleiten burgemeesters voor vuurwerkverbod
quote:
Gewoon overal toestaan is ook eenduidig.quote:NPB-voorzitter Jan Struijs zet vraagtekens bij het beleid. "Hoe geloofwaardig zijn we als rechtsstaat als we zeggen dat in twaalf gemeenten een vuurwerkverbod geldt, en in de driehonderd andere niet? We hebben eenduidig beleid nodig, dan moet zo'n verbod voor alle gemeenten gelden. Dit jaar was het te onduidelijk."
Volgend jaar de ME de straten opsturen en neerknuppelen als er baldadig gedaan wordt.quote:Op woensdag 4 januari 2023 15:22 schreef RipCity het volgende:
Tien miljoen euro schade tijdens oud en nieuw
https://www.ad.nl/binnenl(...)d-en-nieuw~a50baaad/
Minder schade dan eerdere jaren.
Kortom: doe meer aan voorlichting. Zorg voor veiliger en meer vuurwerk aanbod etc.
Waarom is die stunt/rund campagne er niet meer etc.?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |