Huh? Wat is dit nu voor een reaktie? Ik vraag het mijzelf af, staaf het met voorbeelden. Kan het mis hebben, maar mijn overzicht zegt iets anders.quote:
Je beweert dus dat 23m³ gas extra en tegelijkertijd 135 kWh stroom minder maar liefst ¤ 41 duurder zou zijn omdat je een vast contract hebt dat je ook al in januari 2022 had?quote:Op woensdag 8 februari 2023 16:21 schreef Firuze60 het volgende:
Even een vraagje tussendoor. Ik ben aan het experimenteren met verwarmen dmv gas of gas plus elektrische bij verwarmen (in de woonkamer). Er is mij altijd verteld dat elektrisch verwarmen veel duurder is dan gas zonder zonnepanelen. Nu kom ik erachter dat het laatste toch goedkoper lijkt. Voorbeeld, kamer op thermostaattemperatuur houden op 18 graden met alleen de cv aan of op datzelfde met een aantal uren bij verwarmen middels een elektrisch convector radiator. Gebruik minder dan gemiddeld stroom, zelfs met een droger, afwasmachine en de gebruikelijke apparaten.
Tussenwoning matige isolatie:
2022 januari
stroom 208 kWH
gas 160 kuub
Bij verwarmd met elektra
Kosten: 160
2023 januari
stroom 73 kWh
gas 183 kuub
Kosten: 201
Zonder
PS, kosten zijn enigszins vergelijkbaar, want vast contract, verhoging zit deels in vermindering energietoeslag.
Precies! Dat was mijn vraag dus ook.quote:Op woensdag 8 februari 2023 18:36 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je beweert dus dat 23m³ gas extra en tegelijkertijd 135 kWh stroom minder maar liefst ¤ 41 duurder zou zijn omdat je een vast contract hebt dat je ook al in januari 2022 had?
Ergens klopt er iets niet in dat verhaal.
Je zult echt de prijs per product moeten specificeren (ook de overige kosten zoals vaste leveringskosten en netbeheerkosten en de vermindering energiebelasting (¤ 49,738 per maand)).
De extra kosten zitten namelijk niet in het verschil tussen elektrisch bijverwarmen of niet elektrisch bijverwarmen.
Bodem warmtepomp vs l/w warmtepomp gok ik zo?quote:Op woensdag 1 maart 2023 10:08 schreef opgebaarde het volgende:
Vrijstaand 2022, 204m², 3 personen, gasloos.
Februari:
Verbruik: 620 kWh, waarvan 465 kWh warmtepomp
Opwek: 350 kWh
Saldo: 270 kWh
Verbruikt onze WP veel energie? Ik vergelijk het met leandra en zij heeft over okt tm feb 1269 en wij 2169
Ligt maar net aan de temperaturen die je nodig hebt om je woning te verwarmen. Ik weet iemand hier in de buurt die precies dezelfde hybride warmtepomp heeft als ons. Wij hebben vloerverwarming en maximaal 32 graden nodig, hij zit met radiatoren en geregeld 55 graden + cv ketel. Zijn verbruik met de warmtepomp is 3,5 maal zoveel als ons verbruik.quote:Op woensdag 1 maart 2023 10:08 schreef opgebaarde het volgende:
Februari:
Verbruikt onze WP veel energie? Ik vergelijk het met leandra en zij heeft over okt tm feb 1269 en wij 2169
Dat maakt niet zó veel verschil. Het rendement is wel iets beter, maar zeker niet meer dan 10%.quote:Op woensdag 1 maart 2023 10:27 schreef laziness het volgende:
[..]
Bodem warmtepomp vs l/w warmtepomp gok ik zo?
Mijn bodem warmtepomp verbruikt over het hele jaar maar 1300 zelfs. Maar ik heb ongeveer de helft aan m2 te verwarmen.
Het jaar ervoor (oktober 2021 tot en met februari 2022) ook veel meer, want de bouw van het huis begon in november 2020 en het was vorig winter nog zeiknat.quote:Op woensdag 1 maart 2023 10:08 schreef opgebaarde het volgende:
Februari:
Elk huis is anders.quote:Op woensdag 1 maart 2023 10:08 schreef opgebaarde het volgende:
Februari:
Mijn wp ca 350 kwh in februari, echter mijn huis is ook geen 200m2quote:Op woensdag 1 maart 2023 12:09 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Elk huis is anders.
Ook de locatie kan al veel verschil maken. Er kan in de gemiddelde buitentemperatuur zomaar 1,5 of 2 graden verschil zitten. Dat betekent 10% meer warmteverlies en door de lagere buitentemperatuur ook nog eens een lagere COP. Alleen al de locatie kan voor verder volledig identieke woningen die op exact dezelfde manier gebruikt worden voor 15-20% verschil in benodigde elektriciteit voor de warmtepomp zorgen.
Bovenop dat locatie-verschil komt natuurlijk dat iedere woning anders is, en dus ook de mate van isolatie, kierdichting, ventilatie, verwarmd oppervlak, radiatoren of vloerverwarming, en bovenal het gedrag van de gebruiker.
Onze warmtepomp heeft inclusief warmtapwatervoorziening 610 kWh gebruikt in februari.
Gelukkig wordt er momenteel triple glas geplaatst. En gaat het warmteverlies nu dus iets omlaag.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |