Geleerd van het verleden. Ik ga tegen deze chaos formeel bezwaar maken. Mocht na de rechter na een paar jaar de fiscus terugfluiten, dan kunnen ze mij niet uitsluiten als er zaken herrekend dienen te worden.quote:Op zaterdag 31 december 2022 17:22 schreef ETphonehome het volgende:
[..]
die nieuwe regels voor de VRH zijn eigenlijk een grote draak: wallets leeghalen, welk soort bezit valt nu onder het vrijgestelde bedrag? Spaargeld? Investeringen? Evenredig verdeeld?
Gaat weer heel veel ruimte geven voor verschillende interpretaties, en daarop volgende discussies.
Van alles en iedereen krijg je jaaropgaves, hoe moeilijk kan het nu zijn om gewoon het werkelijke rendement te belasten? Vrijstellinkje, en verder een vast percentage.
Goed uitgelegd door Slingervingerquote:Op zaterdag 31 december 2022 17:22 schreef ETphonehome het volgende:
[..]
die nieuwe regels voor de VRH zijn eigenlijk een grote draak: wallets leeghalen, welk soort bezit valt nu onder het vrijgestelde bedrag? Spaargeld? Investeringen? Evenredig verdeeld?
quote:Op donderdag 29 december 2022 14:46 schreef Slingervinger het volgende:
Belast spaargeld ¤100.000 percentage 0,01% rend ¤10
Belaste beleggingen ¤60.000 5,69% ¤3414
Aftrekbare schulden ¤-3600 2,46% ¤-89
Totaal vermogen/fictief rendement ¤156.400 ¤3334
Het rendementspercentage over het vermogen bedraagt 2,13% (¤3334/¤156.400)
De grondslag bedraagt ¤55.100 (¤156.400 – 2x¤50.650 vrijstelling)
Het fictieve rendement is ¤1.173 (¤55.100 * 2,13%)
De belasting hierover is ¤363 (¤1.173 * 31%)
Als je op de jaaropgave kijkt van CCF, zie je dat het saldo op de wallet gewoon wordt opgevoerd als Rekening Courant saldo, dus er is helemaal geen reden om het saldo van de rekening te plukken einde jaar. Er wordt een duidelijk verschil gemaakt tussen uitstaande leningen/beleggingen en cash saldo. Dat CCF, en dus ook de andere platforms, nog geen opgave doen aan de belastingdienst, net als alle andere beleggingen in aandelen etc, verbaast me ten zeerste. Het staat duidelijk uitgelegd in de jaaropgave die je van de app of website kan downloaden onder Rekening Courant.quote:Op zaterdag 31 december 2022 19:45 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Goed uitgelegd door Slingervinger
[..]
Helaas, de rekening courant tegoeden per 1-1-2023 vallen volgens de nu beschikbare info (zie belastingdienst) onder "anderen bezittingen" (want is geen bank- spaartegoed en ook geen contant geld, overigens viel per 1-1-2022 contant geld nog onder "andere bezittingen" als ik me niet vergis) en was er dus volgens de nu beschikbare info alle reden om de wallets leeg te boeken voor 1-1.quote:Op zondag 1 januari 2023 13:43 schreef Crowdmeister het volgende:
[..]
Als je op de jaaropgave kijkt van CCF, zie je dat het saldo op de wallet gewoon wordt opgevoerd als Rekening Courant saldo, dus er is helemaal geen reden om het saldo van de rekening te plukken einde jaar. Er wordt een duidelijk verschil gemaakt tussen uitstaande leningen/beleggingen en cash saldo. Dat CCF, en dus ook de andere platforms, nog geen opgave doen aan de belastingdienst, net als alle andere beleggingen in aandelen etc, verbaast me ten zeerste.
Ik neem aan dat je de jaaropgave over 2022 nog niet hebt kunnen downloaden, de info op de jaaropgave gaat over 2021 en is dus van voor het hele box3 verhaal van afgelopen jaar waar toch wel het een en ander is gewijzigd. Ook ccf heeft zelf heel recent aangegeven dat de rekening courant in de nieuwe situatie onder "overige vorderingen" valt nadat ze eerder foutief hadden aangegeven dat het spaargeld was, ccf is hier afgelopen maand op dat punt door een van de deelnemers over geciteerd.quote:Het staat duidelijk uitgelegd in de jaaropgave die je van de app of website kan downloaden onder Rekening Courant.
2022 was het eerste jaar waarin ik enigszins betrouwbaar mijn algehele crowdfunding-rendement kan berekenen: 5.94 %. Ik ben tevreden met dit percentage.quote:Op zondag 1 januari 2023 12:08 schreef dyna18 het volgende:
Hier sluit ik mij aan.
Dat 2023 ook een mooi CrowdFunding jaar mag worden. En we bespaard blijven van grote incidenten.
Op naar de 6.47% rendement.
Ik ga dit dus handmatig aanpassen, als ze het idd onder overige vorderingen gaan plakken 🤫quote:Op zondag 1 januari 2023 14:32 schreef tnhb het volgende:
[..]
Helaas, de rekening courant tegoeden per 1-1-2023 vallen volgens de nu beschikbare info (zie belastingdienst) onder "anderen bezittingen" (want is geen bank- spaartegoed en ook geen contant geld, overigens viel per 1-1-2022 contant geld nog onder "andere bezittingen" als ik me niet vergis) en was er dus volgens de nu beschikbare info alle reden om de wallets leeg te boeken voor 1-1.
[..]
Ik neem aan dat je de jaaropgave over 2022 nog niet hebt kunnen downloaden, de info op de jaaropgave gaat over 2021 en is dus van voor het hele box3 verhaal van afgelopen jaar waar toch wel het een en ander is gewijzigd. Ook ccf heeft zelf heel recent aangegeven dat de rekening courant in de nieuwe situatie onder "overige vorderingen" valt nadat ze eerder foutief hadden aangegeven dat het spaargeld was, ccf is hier afgelopen maand op dat punt door een van de deelnemers over geciteerd.
Als je oorspronkelijke bronnen hebt (dus bijvoorbeeld belastingdienst, wetgeving etc.) waaruit duidelijk blijkt dat bijvoorbeeld rekening courant tegoeden onder "bank- en spaartegoeden en contant geld" vallen dan lees ik dat graag, ik heb het in elk geval niet kunnen vinden (en wel het tegenpovergestelde).
M.i. een mooi project. Komt aardig in de buurt van een pareltje.quote:Op maandag 2 januari 2023 06:48 schreef quepos het volgende:
Hier de link van A.P.C. de Boer Beheer van CCF.
https://www.collincrowdfu(...)96db6df320d52f33cc4b
Zeven bosjes in Almelo en Russische straat in Rotterdam ook.quote:Op maandag 2 januari 2023 08:29 schreef KrekelJapie het volgende:
Fluitstraat en Goeverneurlaan afgelost op SiG
Waardeloos van SiG dat ze dit niet in het oude jaar hebben kunnen afhandelen.quote:Op maandag 2 januari 2023 08:38 schreef Crowdyfunder het volgende:
[..]
Zeven bosjes in Almelo en Russische straat in Rotterdam ook.
Dat en de Fluitstraat heeft in december ook de jaarkosten gehad. kunnen we die ook weer terug vragen ......quote:Op maandag 2 januari 2023 10:01 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Waardeloos van SiG dat ze dit niet in het oude jaar hebben kunnen afhandelen.
Begrijpelijk, maar mocht je een controle krijgen lijkt het dit niet recht te praten tegen een instituut als de belastingdienst. Wil je dat risico lopen voor die paar knaken?quote:Op zondag 1 januari 2023 17:26 schreef Essebes het volgende:
[..]
Ik ga dit dus handmatig aanpassen, als ze het idd onder overige vorderingen gaan plakken 🤫
Als je even gemakshalve uitgaat van een verschil van 1.5% geeft deze dag latere uitbetaling 15 euro per 1000 euro extra voor de blauwe enveloppe. Jammer een gemiste kans voor SIG om met een kleine inspanning zijn investeerders een leuk nieuwjaars geschenk te geven.quote:Op maandag 2 januari 2023 10:01 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Tsja, kantoor was gesloten de week na kerst, ze zullen geacht hebben dat komt volgend jaar wel!quote:Op maandag 2 januari 2023 10:01 schreef Horsemen het volgende:
en als ik snel kijk lijkt de rente van december bij dat project (nog) te ontbreken.quote:Op maandag 2 januari 2023 10:17 schreef CaLeX het volgende:
Dat en de Fluitstraat heeft in december ook de jaarkosten gehad. kunnen we die ook weer terug vragen ......
SiG heeft vandaag de valutadatum van een overboeking van 30 december nog even op 2 januari gezet bij mij. Al met al ga ik hierdoor toch enkele tientjes aan extra VRH betalen met dank aan SiG. Het is wisselgeld op het geheel maar slordig is dit wel. Zeker omdat meerdere investeerders een investeringsstop voor het laatste kwartaal aangekondigd hebben bij SiG als gevolg van de nieuwe VRH.quote:Op maandag 2 januari 2023 11:26 schreef tnhb het volgende:
[..]
Tsja, kantoor was gesloten de week na kerst, ze zullen geacht hebben dat komt volgend jaar wel!
Wat dat betreft zouden ze een voorbeeld aan de actie van ccf kunnen nemen, op de laatste werkdag een extra betaalrun uitvoeren zodat een deel van de investeerders het belasting bespaard zonder dat het iemand echt extra geld kost.
Bij mij net hetzelfde, had het de 31ste leeggetrokken. Nu ook aangepast naar 2 januari 2023.. Dit kan je niet maken. Hopelijk gaan ze dit corrigeren en duidelijk aangeven op de jaaropgaven. Gaat hier om ongeveer ¤50,00 extra belasting die niet nodig is. Dit is dan nog langs de extra aflossingen op 2 januari 2023 die eigenlijk in de laatste dagen van december 2023 hebben plaatsgevonden.quote:Op maandag 2 januari 2023 11:37 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
SiG heeft vandaag de valutadatum van een overboeking van 30 december nog even op 2 januari gezet bij mij. Al met al ga ik hierdoor toch enkele tientjes aan extra VRH betalen met dank aan SiG. Het is wisselgeld op het geheel maar slordig is dit wel. Zeker omdat meerdere investeerders een investeringsstop voor het laatste kwartaal aangekondigd hebben bij SiG als gevolg van de nieuwe VRH.
Het kost de staat geld, dus het kost ons allemaal geld!quote:Op maandag 2 januari 2023 11:26 schreef tnhb het volgende:
zodat een deel van de investeerders het belasting bespaard zonder dat het iemand echt extra geld kost.
Bedankt nog voor de link. Project ging om 11h open en liep binnen enkele minuten vol. Populair project dus!quote:Op maandag 2 januari 2023 06:48 schreef quepos het volgende:
Hier de link van A.P.C. de Boer Beheer van CCF.
https://www.collincrowdfu(...)96db6df320d52f33cc4b
overboekingen op zaterdag krijgen altijd de valutadatum van de maandag daarna dat is overal zo. Weliswaar veelal direkt afgeboekt maar dan als reservering. Op vrijdag (in dit geval 30-12) hangt het van de instelling af wat de valutadatum wordt, ING bv is daar ruim in maar anderen wellicht niet. Neemt allemaal niet weg dat SiG dit beter had moeten doenquote:Op maandag 2 januari 2023 11:42 schreef Hanzul2 het volgende:
[..]
Bij mij net hetzelfde, had het de 31ste leeggetrokken. Nu ook aangepast naar 2 januari 2023.. Dit kan je niet maken. Hopelijk gaan ze dit corrigeren en duidelijk aangeven op de jaaropgaven. Gaat hier om ongeveer ¤50,00 extra belasting die niet nodig is. Dit is dan nog langs de extra aflossingen op 2 januari 2023 die eigenlijk in de laatste dagen van december 2023 hebben plaatsgevonden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |