abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 24 december 2022 @ 08:34:22 #99
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207209991
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 december 2022 08:28 schreef Biest. het volgende:

[..]
Ouders geven hun 20-jarige zoon soms ook weleens een oorvijgje.. Ik zou eerder pleiten dat er niet naar kinderen geschreeuwd mag worden.
Pardon? Een 20-jarige? Hoe beperkt moet je zijn als je zelfs dan nog niet beter kunt dan een "oorvijg"?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_207210020
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2022 08:34 schreef Leandra het volgende:

[..]
Pardon? Een 20-jarige? Hoe beperkt moet je zijn als je zelfs dan nog niet beter kunt dan een "oorvijg"?
Mij lijkt het eerder dat iemands wereld beperkt is :P
pi_207210031
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 december 2022 08:24 schreef Biest. het volgende:
Is een corrigerende tik en slaan in jullie ogen hetzelfde?
Ik heb gegoogled en zag dat zo'n tikje verboden is. Mag je je kind zelfs niet een oorvijg geven? En tot hoe oud mag dat niet?
Nou is het geen wonder dat de meeste kindjes van nu niet zoveel aankunnen.
Een oorvijg?
Wat tegen een kind zijn hoofd slaan is eigenlijk.... Goh zeg, waarom is dat toch niet ok.

Het mag op geen enkel leeftijd. Hoe kom je in godensnaam op het idee dat iemand een pets tegen de kop te geven een goed idee is. Op opvoedkundig meer dan prima is zelfs.

Echt, denk er eens over na, hoe dat echt klinkt?
Als een zeer goede vriend(in) tegen je zegt ik had gisteren ruzie met mijn partner en hij/zij gaf me een pets tegen mijn hoofd. Wat zeg je dan?
Mooi joh, goede partner heb je!

Ik weet niet in wat voor omgeving jij leeft, maar petsen krijgen is in de mijne niet normaal ofzo.
  zaterdag 24 december 2022 @ 08:46:33 #102
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207210044
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2022 08:44 schreef Cause-mayhem2 het volgende:

[..]
Een oorvijg?
Wat tegen een kind zijn hoofd slaan is eigenlijk.... Goh zeg, waarom is dat toch niet ok.

Het mag op geen enkel leeftijd. Hoe kom je in godensnaam op het idee dat iemand een pets tegen de kop te geven een goed idee is. Op opvoedkundig meer dan prima is zelfs.

Als een zeer goede vriend(in) tegen je zegt ik had gisteren ruzie met mijn partner en hij/zij gaf me een pets tegen mijn hoofd. Wat zeg je dan?

Ik weet niet in wat voor omgeving jij leeft, maar petsen krijgen is in de mijne niet normaal ofzo.
Zeker niet tegen het hoofd zelfs, daar kan serieus hersenschade door ontstaan.

Dat verklaart wel die ouders die denken dat een "oorvijg" wel prima is, die hebben er zelf waarschijnlijk teveel gehad.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_207210045
quote:

[..]
Een oorvijg?

Is een oorvijg een pets tegen een hoofd slaan? Ik dacht aan iemands oor trekken...
I'm confused
pi_207210049
quote:

[..]
Een oorvijg?

Hoe kom jij aan oorvijgen geven aan partners? Hadden we het niet over onhandelbare kinderen?
pi_207210062
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2022 07:26 schreef Cause-mayhem2 het volgende:

[..]
Kinderen en dieren slaan, dan ben je echt serieus laag.

Door mensen zoals jij bestaat het topic dat doet ie anders nooit. Maar mocht dat jou overkomen noemen we het gewoon een corrigerende hap ok?
Begrijpend lezen is te moeilijk voor je? En als ik al een kind of dier een tik geef is dit letterlijk corrigerend. Mijn kat beet mij laatst in mijn adamsappel toen ik sliep, dan gier ik hem gewoon van bed af ja.
N A P O L I
C A M P A N I A
pi_207210065
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 december 2022 08:28 schreef Biest. het volgende:

[..]
Ouders geven hun 20-jarige zoon soms ook weleens een oorvijgje.. Ik zou eerder pleiten dat er niet naar kinderen geschreeuwd mag worden.
Ik ken wel een vb daarvan. Zoon in kwestie gaf toen uiteindelijk een oorvijgje terug.
Heeft maar 20 jaar daarna nog gekost om weer een beetje normaal met elkaar te zijn.

Top idee, geweldig opvoedkundig!
pi_207210077
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 december 2022 08:46 schreef Biest. het volgende:

[..]
Is een oorvijg een pets tegen een hoofd slaan? Ik dacht aan iemands oor trekken...
I'm confused
Een oorvijg is een pets tegen het hoofd ja.
pi_207210083
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 december 2022 08:47 schreef Biest. het volgende:

[..]
Hoe kom jij aan oorvijgen geven aan partners? Hadden we het niet over onhandelbare kinderen?
Dus waarvoor je weg zou gaan bij een partner vindt je ok bij je kind?
pi_207210092
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2022 08:50 schreef Cause-mayhem2 het volgende:

[..]
Ik ken wel een vb daarvan. Zoon in kwestie gaf toen uiteindelijk een oorvijgje terug.
Heeft maar 20 jaar daarna nog gekost om weer een beetje normaal met elkaar te zijn.

Top idee, geweldig opvoedkundig!
Er is ook een voorbeeld waar de zoon zich daarna netjes gedraagt. Het is niet allemaal zoals je het in je omgeving ziet.
Maar idd ligt het ook aan de verbale opvoedkunde wanneer een kind een oorvijg terug geeft wanneer een ouder een kind uiteindelijk een corrigerende tik geeft.
pi_207210101
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2022 08:54 schreef Cause-mayhem2 het volgende:

[..]
Dus waarvoor je weg zou gaan bij een partner vindt je ok bij je kind?
Waarom vergelijk jij je partner met je kinderen? Voed jij je partner op?
pi_207210146
quote:
7s.gif Op zaterdag 24 december 2022 01:02 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Dan hoop ik voor jou dat ik niet zie dat je kinderen slaat, want als dat wel zo is dan kan het zomaar gebeuren dat je je ineens aan de ontvangende kant van de klappen bevindt.

Met je deugoog van de overheid :') .
dat is ook strafbaar ;)
ouwe deugpik
Zonder het woord van God is er alleen duisternis.
pi_207210155
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 december 2022 08:55 schreef Biest. het volgende:

[..]
Er is ook een voorbeeld waar de zoon zich daarna netjes gedraagt. Het is niet allemaal zoals je het in je omgeving ziet.
Maar idd ligt het ook aan de verbale opvoedkunde wanneer een kind een oorvijg terug geeft wanneer een ouder een kind uiteindelijk een corrigerende tik geeft.
Als je verbale opvoeding goed is kom je niet bij de oorvijg.
Als je teveel leunt op de oorvijg kom je erachter dat kleine kinderen groot worden en of weggaan of het terug doen.

Ik kan me nog herinneren dat mijn zoon toen hij 12 was een echt grote mond op probeerde te zetten tegen me. Een blik en een pardon? smoorde dat in de kiem. Dat zonder ooit getikt of wat dan ook te hebben. Daarna goed gepraat, maar tot hier en niet verder hoeft echt niet fysiek te worden. Dan ben je wat mij betreft heel erg veel te ver gegaan.

En nee, ik heb geen perfect en superbraaf kind. Die opvallend meegaand was als puber. Ik ben ook niet de heilige en meest perfecte ouder.
Maar slaan heeft geen enkel op zichzelf staand nut, heeft enkel nadelen.

De corrigerende uitzonderingstik bij peuters is enkel mogelijk niet schadelijk door het opvoeden eromheen. Op zichzelf is het niet opvoedkundig en schadelijk. Je kan de schade bespreken, dat is het hoogste.
  zaterdag 24 december 2022 @ 09:11:47 #113
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_207210173
Oorvijgen, dat ken ik echt alleen als verschijnsel uit ouderwetse boeken joh _O-
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  Vis een optie? zaterdag 24 december 2022 @ 09:23:54 #114
70532 loveli
N
pi_207210225
Het verschil tussen een corrigerende tik en een impulsieve uithaal is voor veel mensen lastig te maken. Een ongecontroleerde actie uit boosheid is niet ok, met een zuiver corrigerende tik heb ik weinig problemen.
crap in = crap out
pi_207210260
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2022 09:23 schreef loveli het volgende:
Het verschil tussen een corrigerende tik en een impulsieve uithaal is voor veel mensen lastig te maken. Een ongecontroleerde actie uit boosheid is niet ok, met een zuiver corrigerende tik heb ik weinig problemen.
Hoe werkt zo'n weloverwogen tik dan in de praktijk? Ik heb werkelijk geen idee, ben benieuwd.
Spoilers!
pi_207210263
Ik heb m’n kinderen nog nooit een tik gegeven, wel een paar keer uit pure boosheid op het punt gestaan, maar als ik daar op dat moment aan toegegeven had was ik waarschijnlijk (terecht) opgepakt :')
pi_207210282
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 december 2022 09:29 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Hoe werkt zo'n weloverwogen tik dan in de praktijk? Ik heb werkelijk geen idee, ben benieuwd.
1. Netjes als afspraak in de agenda zetten
2. Eerst de handen wassen
3. Je kind uitleggen waarom hij/zij een corrigerende tik krijgt
4. Kind doet het broekje naar beneden
5. Je slaat het hele achterwerk vuurrood.

Zoiets? :?
pi_207210313
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 december 2022 09:33 schreef kale_gehaktbal het volgende:

[..]
1. Netjes als afspraak in de agenda zetten
2. Eerst de handen wassen
3. Je kind uitleggen waarom hij/zij een corrigerende tik krijgt
4. Kind doet het broekje naar beneden
5. Je slaat het hele achterwerk vuurrood.

Zoiets? :?
Ik denk het. Dat vuurrood worden moet dan wel in 1 tik zijn natuurlijk. Niet vaker en niet daadwerkelijk slaan want dan is het geen tik meer.

Het is zo'n lekker bagatelliserende term ook, corrigerende tik. Feitelijk is het gewoon een klap natuurlijk maar dat klinkt te zwaar dus we noemen het tik. Natuurlijk noem je het ook corrigerend, want je doet het uit de goedheid van je ouderhart. Slaag van onvermogen zou een betere term zijn.
Spoilers!
pi_207210352
quote:

[..]
Je ziet je kind een ander kind slaan, je pakt je kind beet en trekt aan zijn oor terwijl je hem streng in de ogen kijkt. Dat zou mijn corrigerende tik zijn om hem aan zijn verbale opvoeding te herinneren. Kinderen luisteren niet altijd naar verbaal.

Met alleen "Nee, Pieter. Niet doen" bereik je niet veel
pi_207210356
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 december 2022 09:30 schreef kale_gehaktbal het volgende:
Ik heb m’n kinderen nog nooit een tik gegeven, wel een paar keer uit pure boosheid op het punt gestaan, maar als ik daar op dat moment aan toegegeven had was ik waarschijnlijk (terecht) opgepakt :')
Je hebt natuurlijk geschreeuwd en getierd tegen het kind.
  zaterdag 24 december 2022 @ 09:47:10 #121
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_207210384
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 december 2022 09:43 schreef Biest. het volgende:

[..]
Je ziet je kind een ander kind slaan, je pakt je kind beet en trekt aan zijn oor terwijl je hem streng in de ogen kijkt. Dat zou mijn corrigerende tik zijn om hem aan zijn verbale opvoeding te herinneren. Kinderen luisteren niet altijd naar verbaal.
Zo heb ik het ook weleens gedaan :Y
Kind bleef me slaan en trappen, nadat verbaal niks uithaalde, mep gegeven om signaal te geven dat het echt klaar was nu.
Schrok ze zo van dat het ook echt klaar was meteen. Daarna verbaal 'afgehecht' zoals dat zo mooi heet, en platgeknuffeld.
Maar toen was ze 3 ofzo, en nog heel primair ingesteld, zou nu niet meer nodig zijn want prima mee te babbelen over zulks nu ze 6 is.

Ik mepte niet omdat ik boos was, maar om haar bij zinnen te krijgen.
Als je mept of schreeuwt of wat dan ook omdat je zelf boos bent kun je beter zelf gewoon even een kwartier op de gang gaan staan afkoelen
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  Vis een optie? zaterdag 24 december 2022 @ 09:48:00 #122
70532 loveli
N
pi_207210388
quote:

[..]
Niet uit woede. Woede is een emotie die je verstand aan de kant schuift. De meeste pakken slaag zijn gevolg van zo'n reactie, dus niet ok.

Ik denk niet dat een kind dat z'n jongere broertje van de trap duwt beschadigd raakt van een corrigerende tik op de billen, wel van een ongecontroleerd pak rammel. Of van een verbale woedeuitbarsting.

De focus ligt op schade van lijfstraffen, niet op de schade van woedeuitbarstingen, dat is het punt dat ik probeer te maken.
crap in = crap out
pi_207210400
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 december 2022 09:44 schreef Biest. het volgende:

[..]
Je hebt natuurlijk geschreeuwd en getierd tegen het kind.
Joh, zou het?

Ouders die beweren nog nooit geschreeuwd te hebben tegen hun kinderen geloof ik niet.
Ik heb hem verder niet uitgescholden ofzo, alleen geschreeuwd.
pi_207210422
quote:

[..]
Ik stel me dat voor als een hand onderweg naar de vlam van de gasbrander die dan met kracht aan de kant wordt geslagen (en dan bedoel ik niet vol de vuist erin maar zorgen dat die hand veilig is). Dat vind ik een corrigerende tik. En een die acceptabel en zinvol is.

Overigens heb ik mijn kind wel eens geslagen. Niet corrigerend, uit pure onmacht. Itt de enthousiaste voorstanders in dit topic vond ik dat níet een goed idee, heb ik daar uitgebreid mijn excuses voor aangeboden en uitgelegd dat het voortkwam uit mijn eigen frustratie en onmacht. Ik geloof niet bepaald dat het een opvoedende effect had, integendeel. Het enige mogelijk positieve effect kwam van het excuus en de uitleg.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_207211127
Overigens goed huisdieren in de gaten houden.

Die geven wel eens een corrigerende tik. Je peuter die de soezende kat plaagt met steekjes in haar zij kan nog wel eens getracteerd worden op een uithaal van de kat met haar scherpe nagels...

Heb het zelf gehad met honden als kind, tijdje bang geweest voor honden :{
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_207211268
quote:
4s.gif Op zaterdag 24 december 2022 11:15 schreef Godshand het volgende:
Overigens goed huisdieren in de gaten houden.

Die geven wel eens een corrigerende tik. Je peuter die de soezende kat plaagt met steekjes in haar zij kan nog wel eens getracteerd worden op een uithaal van de kat met haar scherpe nagels...

Heb het zelf gehad met honden als kind, tijdje bang geweest voor honden :{
Dan moet je niet je huisdier in de gaten houden maar je koter.
pi_207211302
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2022 11:35 schreef NoemHarry het volgende:

[..]
Dan moet je niet je huisdier in de gaten houden maar je koter.
Ik denk gewoon allebei
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_207211500
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:16 schreef Cause-mayhem2 het volgende:

[..]

Denk je echt dat Roderick die hard studeert om open hart chirurg te worden met tikken is opgevoed?
Zijn dat toevallig die hard studerende mannen die vrouwen sperma emmers en hoeren noemen?
So pardon me while I burn and rise above the flame.
pi_207211508
Ik vraag me af hoeveel van de reagerende users hier zelf kinderen hebben opgevoed.
So pardon me while I burn and rise above the flame.
pi_207214691
Gewoon normaal opvoeden gaat om geen corrigerende tik, of met een uitzonderingstik. Een ouder heeft ook emotie, maar nooit zou tikken normaal moeten zijn, gepast moeten zijn.

Er bestaat geen opvoedkundige tik.
Er bestaat enkel een fucked up situatie waar je achteraf beter mee om had kunnen gaan.

En als dat geen werkelijke uitzondering is heb je een enorm probleem.
  zaterdag 24 december 2022 @ 18:14:31 #131
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_207214942
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2022 12:07 schreef hoe-die-nie het volgende:
Ik vraag me af hoeveel van de reagerende users hier zelf kinderen hebben opgevoed.
Ik heb er twee op de middelbare school. Beide nooit geslagen, helaas weleens uit mijn plaat geschoten en geschreeuwd. Veel spijt van, want het is achteraf toch echt je eigen fout geweest. Onmacht van de situatie, het is ook accepteren dat een kind niet altijd zal doen wat je zou willen. Soms zit jezelf fout.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_207216450
Jawel, het helpt wel. Maar niet om elke scheet.
pi_207236721
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2022 09:23 schreef loveli het volgende:
Dit dus...

quote:

[..]
Is inderdaad een grijs gebied en in de aard, inschattingsvermogen over de aard van het kind en ook de positie van de uitdeler. Ikzelf kom uit een ouderwets gezin en ben de jongste van 6 kinderen. We zijn allemaal opgevoed in een klein huis met 3 slaapkamers. Dus dat was 8 personen huizen met stapelbedden.. :) Grote keuken met lange tafel en peipklein woonkamertje. Om daar dagelijks de orde te handhaven was zo nu en dan een tik of een pets aan de orde van de dag. Bv. aan tafel en je klep niet kunnen houden, gevolgd door 2 waarschuwingen 'Klep dicht en eten!' Wou je graag het laatste woord dan was dit soliciteren voor een subtile pets met de potlepel. En er heeft nog nooit iemand striemen, bulten of blauwe plekken rondgelopen.

Ook van mijn broers en mijn broers onder elkaar werden er regelmatig petsen uitgedeeld wanneer we elkaar waren aan het etteren. Ik heb zelfs een keer een pak rammel van mijn moeder gekregen met de slipper. Achteraf er aan terugdenkende hoe en waarom had ik het nog verdiend ook en er beslist iets positiefs van geleerd. En ook hier geen striemen of blauwe plekken bij opgelopen.

Dat waren meer, correcties met schrikeffect om even wakker te schudden, dan dat het pijn deed. En daar was onze moeder heel erg goed in en wist perfect die grens te bepalen. En de liefste vrouw van de wereld en elke pest die ik van haar heb gekregen heb ik dan ook om gevraagt met mijn dwarsliggerij.

Ik kan alleen voor mezelf spreken en voor zover ik het kan inschatten is er niemand van de 6 kinderen traumatisch uit de opvoeding gekomen. We praten allemaal vol lof over onze ouders. En kunnen we allemaal achteraf hartelijk lachen om de petsen die we verdiend hebben gekregen. En die petsen kwamen niet voort uit onmacht maar uit duidelijke ordehandhaving. Woorden kun je fout opvatten en (met kinder/tienerlogica) met van alles op antwoorden en een tik voor je harses is wat duidelijker to the point dat het genoeg is.

Maar begrijpelijk voor de buitenstaander die ziet alleen het slaan, niet hoe het aankomt en waarom het wordt uitgedeelt. Kent de gezinssituatie niet, kent eigenlijk helemaal niks en niemand en ziet alleen maar de tik die wordt uitgedeeld en kan daar alles wat maar beliefd aan ophangen. En dan nog het leifst het meest negatieve dat je er uit kunt filteren. En maken meteen het vergelijk met ouders die hier geen maat weten te houden en inderdaad mishandelen i.p.v. corrigeren. En daarmee wordt helaas alles over dezelfde kam geschoren.

Ik ben het er dus mee eens, slaan in een opvoeding is geen optie. Maar waar ligt de grens? Een pijnloze corrigerende tik uitdelen is nog lang geen slaan. Enkel waneer je het ziet gebeuren is het verschil tussen beide soms moeilijk te bepalen.

Een maat van mij is maatschappelijk werker, hij leeft ook volgens de overtuiging dat je geen tikken hoeft uit te delen in de opvoeding. Onlangs liepen we samen hij met zijn gezin en ik door de stad. De dochter van 16 beetje nors en dwars en wordt toegesproken door haar moeder. Antwoord van de dochter was luidkeels en venijnig 'JIJ MOET JE BEK HOUDEN!' Gezien vanuit mijn opvoeding was op dat moment een tik voor haar kop de juiste reactie geweest. Maar nee, de maatschappelijk werker zegt slechts 'foei' gaat die avond voordat dochterlief naar bed gaat een uurtje met haar praten over het voorval. Helpt het? Vooralsnog niet, 2 dagen later scheld ze haar vader voor klootzak uit omdat ze haar zin niet krijgt.

En dit is wat me in het algemeen opvalt in de huidige 'Geen tikken uitdelen' generatie. Heel veel jeugd heeft hierdoor minder respect voor ouderlijk gezag gekregen. Ze zijn hondsbrutaal en denken het beter te weten wat ze dan ook uiten met een grote bek in plaats van eens te luisteren. Op zich een nobel streven om je dan in te kunnen houden en dit alsnog met de zachte hand en een discussie proberen te corrigeren. Soms of misschien zelfs steeds meer lijkt op de weg van de meeste weerstand die het langste duurt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Watuntrik op 26-12-2022 11:33:49 ]
pi_207498058
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:09 schreef Cause-mayhem2 het volgende:
Veel hangjongeren en tuig van de richel komt uit gezinnen die niet vies zijn van een corrigerend tikje op zijn tijd.

Blijkt dus niet echt de oplossing te zijn.
Logisch. Buiten thuis om is er vrijwel niemand die ze een strobreed in de weg legt, dus dan vreten ze van alles uit waar ze thuis niet zomaar mee weg zouden komen.

Ik had eens een Marokkaan in de klas die er eigenlijk nooit was. Totdat ik zijn vader sprak. Drie maanden later had hij zijn diploma. Reken maar dat hij wat klappen heeft gekregen.

Zelfde als mijn vader: hij had een strontirritante Molukse jongen in de klas (was het leger). Totdat hij een keer zijn vader sprak, bont en blauw kwam hij op school de volgende dag, nooit meer een probleem geweest.

Blijkt dus in sommige gevallen wél een oplossing. Zelf zou ik het overigens nooit doen, simpelweg omdat ik het niet eens zou kunnen, maar bij sommigen zou het geen kwaad kunnen.
pi_207498263
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:15 schreef SootSprite het volgende:

[..]
Ze wisten niet hoe ze met een ongediagnosticeerde autist moesten omgaan. Ik heb een grotere wrok tegen de kinderpsycholoog eigenlijk.

Al zijn er wel situaties waarbij ik mijn nietbestaande kind zou klappen, bijvoorbeeld als hij een straatroof pleegt
En bij een winkelroof?
pi_207498414
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:18 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
Dan heb je de GGZ nodig.
Werkt ontiegelijk goed hier in NL, FOK is daar een goede afspiegeling van
  dinsdag 10 januari 2023 @ 21:27:37 #137
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_207503851
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:32 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Vroegah had de leraar een lineaal klaarliggen voor kinderen die niet goed luisterden. Dan was het PATS op je vingers :P
Mijn moeder kreeg met de achterkant van de aanwijsstok, die was dikker dan de andere kant, tikken op dr hoofd. Dikke bulten gaf dat. Ook trokken ze zo hard aan dr oorlel dat die van dr hoofd afscheurde, kun je nog steeds duidelijk zien. Daarna moest ze in het donkere kolenhok waar ze de ratten hoorde lopen. Haar moeder, mijn oma dus, had er later spijt van dat ze dacht dat ze het wel verdiend zou hebben, ze had nog 10 kinderen. Mn ma was 6 jaar toen dat allemaal gebeurde omdat ze moeilijk stil kon zitten, ze mocht haar hoofd nog niet draaien om naar het kind naast haar te kijken. Was een nonnenschool en toen die ene non dood ging en dat in de krant stond zei mn ma dat daar niks verloren aan ging.

Geweld is niet de oplossing. Nooit. Teken van onmacht.

[ Bericht 0% gewijzigd door oppiedoppie op 10-01-2023 22:22:14 ]
To BG or not to BG!
pi_207504069
Ik werd toen ik klein was door mijn moeder nog wel eens geslagen.
Ook het hele mond met zeep spoelen gehad.
Ze hield op toen ik een jaar of 12 was, daarna was het alleen maar emotionele.

Laatst zat ik naast haar en ze wilde een haar van mijn wang weghalen en ik dook instinctief weg. Kan je na gaan hoe lang zo iets blijft hangen :P

Zelf zou ik nooit mijn kinderen slaan denk ik :P
Twiddel
pi_207511212
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:58 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Nu jij het over schreeuwen hebt, kom ik op het volgende.

Wat is dan beter? Schreeuwen naar je kind (wat iedere ouder weleens doet) of een tik en het is klaar?
Volgens mensen die waarschijnlijk geen kinderen hebben opgevoerd moet je ze alles rustig uitleggen. Maar die mensen weten niet dat je dat voor dat moment al 33 keer hebt gedaan.

En ja, ik geef mijn kinderen weleens een tik of een draai om de oren.
pi_207513197
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:11 schreef SootSprite het volgende:

[..]
Hm wat dan wel vraag ik me af, praten helpt ook niet
Slaan ook niet hoor. Daar krijg je gewelddadige mensen van die dat vervolgens weer bij hun kinderen/ partners en omgeving gaan doen. Het is een onmachtsmiddel. Dat het bij sommige mensen “werkt” houdt niet in dat het bij iedereen werkt.
pi_207516809
Mensen die als kind mishandeld zijn, mishandelen hun eigen kinderen 6 keer zo vaak als mensen die niet als kind mishandeld zijn. Een bekende statistiek, maar blijft toch raar hoe dat in een individueel geval gaat. TS beseft zelf de negatieve gevolgen die het heeft gehad dat ze als kind mishandeld is, en toch gaat ze haar eigen kinderen zelf ook mishandelen. :N

Blijkbaar doet je onderbewustzijn er alles aan om het het gedrag van je ouders goed te praten.. en als je jezelf er dan van overtuigt hebt dat het een prima opvoedingstechniek is, dan ga je het zelf ook doen..
pi_207516926
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2023 20:15 schreef No239SquadronRAF het volgende:
Mensen die als kind mishandeld zijn, mishandelen hun eigen kinderen 6 keer zo vaak als mensen die niet als kind mishandeld zijn. Een bekende statistiek, maar blijft toch raar hoe dat in een individueel geval gaat. TS beseft zelf de negatieve gevolgen die het heeft gehad dat ze als kind mishandeld is, en toch gaat ze haar eigen kinderen zelf ook mishandelen. :N
Mishandelen. Dat is wel erg zwaar uitgedrukt voor af en toe een corrigerende tik.

Nee, ik doe dat niet dagelijks. Het is de uiterste directe consequentie in geval van wangedrag dat meteen moet stoppen.

Maar ze worden dan niet als boksbal gebruikt of zo.
  woensdag 11 januari 2023 @ 20:20:58 #143
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_207516945
quote:
Mensen die als kind mishandeld zijn, mishandelen hun eigen kinderen 6 keer zo vaak als mensen die niet als kind mishandeld zijn. Een bekende statistiek,
En complete onzin, want vroeger was een tik veel normaler als vandaag de dag. Volgens die "bekende statistiek" zou de jeugd permanent blauw rond moeten lopen anno nu.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_207516983
quote:
10s.gif Op woensdag 11 januari 2023 20:20 schreef daNpy het volgende:

[..]
En complete onzin, want vroeger was een tik veel normaler als vandaag de dag. Volgens die "bekende statistiek" zou de jeugd permanent blauw rond moeten lopen anno nu.
Er wordt ook veel op een hoop gegooid.

Een corrigerende tik als een kind ernstig wangedrag vertoont wordt op een hoop gemikt met mishandelen, wat bv. is als iemand z'n kind van de trap gooit of zo. :{
pi_207517212
quote:
5s.gif Op vrijdag 23 december 2022 22:36 schreef Godshand het volgende:
Engeland in het Victoriaanse tijdperk waren lijfstraffen nog in geburgerd, ook bij kinderen. Zeker in de kost scholen waarbij de leraar een latje had liggen.

Maar om nu te zeggen dat mensen uit die tijd allemaal massaal depressief en/of agressief waren is ook niet aan te tonen. Genoeg mensen uit die tijd die het wel ver hebben geschopt.
Ja, die Engelsen in de victoriaanse tijd zijn echt een schoolvoorbeeld van hoe je met andere mensen moet omgaan, met hun vrouwen, met hun slaven, met hun koloniale onderdanen en met hun fabrieksarbeiders. En dat hebben ze allemaal met de paplepel ingegoten gekregen doordat hun ouders en hun leraren op de kostschool ook zo met hen omgingen. Daar kunnen wij onze lessen uit trekken!

[ Bericht 0% gewijzigd door No239SquadronRAF op 11-01-2023 20:43:52 ]
pi_207517225
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2023 20:19 schreef Halcon het volgende:

[..]
Mishandelen. Dat is wel erg zwaar uitgedrukt voor af en toe een corrigerende tik.

Nee, ik doe dat niet dagelijks. Het is de uiterste directe consequentie in geval van wangedrag dat meteen moet stoppen.

Maar ze worden dan niet als boksbal gebruikt of zo.
TS is met een riem geslagen en in elkaar getrapt. OP niet gelezen? Daarmee wil ik jou gedrag overigens niet goedpraten. Lees deze post nog eens.
pi_207517253
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2023 20:34 schreef No239SquadronRAF het volgende:

[..]
TS is met een riem geslagen en in elkaar getrapt. OP niet gelezen?
Ik heb het over corrigerende tikken. Echte corrigerende tikken. Da's niet in elkaar trappen of met een riem. Gewoon een pets en that's it. Vind dat geen mishandeling. Je lost met sommige kinderen nu eenmaal niet alles op met lief vragen.
pi_207517281
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2023 20:36 schreef Halcon het volgende:

[..]
Ik heb het over corrigerende tikken. Echte corrigerende tikken. Da's niet in elkaar trappen of met een riem. Gewoon een pets en that's it. Vind dat geen mishandeling. Je lost met sommige kinderen nu eenmaal niet alles op met lief vragen.
Lees deze post nog eens.
pi_207517381
quote:
Ja, wat vergelijk je. Ik geef die tik niet zomaar. Dat heeft 'n reden. Als die er niet zou zijn dan zou ik die tik niet geven.
pi_207517466
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2023 20:41 schreef Halcon het volgende:

[..]
Ja, wat vergelijk je. Ik geef die tik niet zomaar. Dat heeft 'n reden. Als die er niet zou zijn dan zou ik die tik niet geven.
Ja, het is eigenlijk de schuld van het kind he, dat jij het slaat? 8)7
pi_207517512
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2023 20:45 schreef No239SquadronRAF het volgende:

[..]
Ja, het is eigenlijk de schuld van het kind he, dat jij het slaat? 8)7
Er is wel een aanleiding natuurlijk. Ik geef geen tik omdat ik daar zin in heb of zo.
pi_207517797
quote:
10s.gif Op woensdag 11 januari 2023 20:20 schreef daNpy het volgende:

[..]
Basisschool niet afgemaakt? Dat het bij de ene groep vaker voorkomt dan bij de andere groep, betekent niet dat het bij beide groepen niet af kan nemen.
pi_207518143
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2023 20:46 schreef Halcon het volgende:

[..]
Er is wel een aanleiding natuurlijk. Ik geef geen tik omdat ik daar zin in heb of zo.
blijkbaar wel
pi_207521563
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2022 11:22 schreef Watuntrik het volgende:
Een maat van mij is maatschappelijk werker, hij leeft ook volgens de overtuiging dat je geen tikken hoeft uit te delen in de opvoeding. Onlangs liepen we samen hij met zijn gezin en ik door de stad. De dochter van 16 beetje nors en dwars en wordt toegesproken door haar moeder. Antwoord van de dochter was luidkeels en venijnig 'JIJ MOET JE BEK HOUDEN!' Gezien vanuit mijn opvoeding was op dat moment een tik voor haar kop de juiste reactie geweest. Maar nee, de maatschappelijk werker zegt slechts 'foei' gaat die avond voordat dochterlief naar bed gaat een uurtje met haar praten over het voorval. Helpt het? Vooralsnog niet, 2 dagen later scheld ze haar vader voor klootzak uit omdat ze haar zin niet krijgt.
ik kreeg vroeger ook wel eens een oplawaai van mijn ouders maar dan kreeg je dat ook als je daar ook echt om gevraagd had.

Als ik tegen mijn moeder zou schreeuwen dat ik ze haar bek moest houden of ik schold haar uit voor "hoer" of "kutwijf" dan kreeg ik diezelfde dag de maat 45 schoenen van mijn vader in mijn reet en deed je het nooit weer.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_207523654
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2023 20:41 schreef Halcon het volgende:

[..]
Maar als een volwassene jou slaat omdat je onbehoorlijk gedrag vertoont. Wat is dat dan? Gewoon geweld toch? Je kunt daar aangifte van doen, als een volwassene jou een tik geeft.

Waarom zou je een kind wel mogen slaan dan? Corrigeer je je partner ook met tikken?
pi_207523793
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2023 14:13 schreef Halcon het volgende:

[..]
Volgens mensen die waarschijnlijk geen kinderen hebben opgevoerd moet je ze alles rustig uitleggen. Maar die mensen weten niet dat je dat voor dat moment al 33 keer hebt gedaan.

Met die redenatie kunnen we lijfstraffen op scholen ook wel weer invoeren.
Kinderen worden daar natuurlijk ook gewoon gecorrigeerd.
.
Iets zegt me dat je het daar dan weer niet mee eens bent.
pi_207524055
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:03 schreef SootSprite het volgende:
Ik ben in dubio. Als kind veelvuldig corrigerende tikken gekregen voor van alles. Lage cijfers tot onbeleefd gedrag mijn ouders vonden een tik (of trap, of een riem) een goede oplossing. Ik was al een verlegen kind maar ik werd er een angstig kind door dat enorme faalangst had en geen dingen uit durfte te proberen. Maar ik zat wel.in een stramien, had geen.grote mond en deed het goed op school. Dus ergens heeft het wel gewerkt.

Als ik groepjes hangjongeren, en met name jongens, zie, vraag ik me soms af of zo'n tik ze niet zou helpen. Ik was van nature al braaf, maar het rellende criminele tuig pak je er meer mee dan met eeuwig in gesprek gaan...
Ik kreeg vroeger thuis ook tikken.Ook op school. Ik denk niet dat ik er veel van heb geleerd. Meer aan een goed gesprek of andere straf. Ik zou als ik kinderen zou hebben ook niet slaan.
pi_207524657
quote:
7s.gif Op donderdag 12 januari 2023 08:35 schreef HSG het volgende:

[..]
ik kreeg vroeger ook wel eens een oplawaai van mijn ouders maar dan kreeg je dat ook als je daar ook echt om gevraagd had.

Als ik tegen mijn moeder zou schreeuwen dat ik ze haar bek moest houden of ik schold haar uit voor "hoer" of "kutwijf" dan kreeg ik diezelfde dag de maat 45 schoenen van mijn vader in mijn reet en deed je het nooit weer.
Ik kom ook uit zo'n generatie waar dit normaal was en er nog niemand van opkeek. Flikte je iets wat niet door de beugel kan of grote bek of niet luisteren dan kreeg je een oplawaai of met een boek of een krant of een potlepel of met de hand of je kreeg een schoen naar je kop geflikkerd. Was je slecht of te laat met ontwijken dan deed het even pijn. :D Wat je pijn kunt noemen, allemaal maar akkefietjes waar het schelden en de boosheid meer indruk maakte dan de mep die ik kreeg. De rest van de dag op me kamertje zitten en naar buiten kijken was erger.

Ik denk dat veel neerkomt op het inschattingvermogen wanneer en bij wie dat niet te doen. Ik kon het wel hebben en er zullen beslist mensen zijn op wie zoiets blijvene negatieve indruk kan maken. Wij waren met 6 kinderen waarvan 4 opgeschoten potige knapen. Er was geen tijd voor lange gesprekken je moest je gewoon gedragen en luisteren, klaar...

Maar wanneer we er zin in hadden dan gingen m'n broer en ik wel eens potje stoeien op het gras. En dat ging er dan niet zachthandig aan toe en dat was lachen gieren brullen, dat deed ook wel eens goed pijn (achteraf, niet op het moment) en daar ook wel eens blauwe plekken aan overgehouden. De één Karate de ander Judo en dan ben je elkaar wat door de tuin aan het gooien en af aan het knijpen met de grootste lol. En dat kan dan wel omdat het voor de lol is. Maar een gelijkwaardige meestal nog mindere corrigerende opdonder omdat die uit (gevijnsde) boosheid komt is Not Done?

Ga je later boksen of zelfs alleen maar voetballen laat je je daar wat slaan en schoppen uit sportiviteit? Voetballers zijn nog gemener, die schoppen je onverwacht naar de kloten bij boksen zie je het nog aankomen. Nee mijn kinderen krijgen geen corrigerende tikken... Laten we ze elkaar op het voetbalveld maar mishandelen en de knieën kapot schoppen. ^O^ Worden ze hard van? :? :')

En dat vind ik maar een vreemd contrast... Tegenwoordig corrigeren de jongeren elkaar tijdens het kickboksen. 8)7

Mooiste voorbeeld was onze een hond die we vroeger hadden, kruising Rotweiler x Duitse Dog. Een peper/zout Rotweiler zo groot als een Duitse dog. Liever schoothondje hebben we nooit meer gehad maar wel en paard van een hond waar je bij de pinken moest blijven en goed in toom moest houden. Daar deed ik vroeger spelenderwijs ook wat pakwerk mee en dat vonden we allebei geweldig leuk. Tijdens dat stoeien gaf ik hem wel eens een schop, maar dan moest je sneller zijn dan hij om te raken. Raken, dat voelde hij niet eens en bleef enthousiast terugkomen. Maar wanneer hij gewoon zo terloops met manende toon werd gecorrigeerd en bij het nekvel werd genomen dan kon hij van de schrik piepen alsof hij dood ging en kroop hij onderdanig met de staart tussen de benen naar zijn plaats. En er gebeurde eigenlijk helemaal niks anders dan dat hij even niet wou luisteren en plots bij zijn nekvel werd gegrepen. Dat terwijl elke dreun of schop die hij ooit in zijn leven heeft gekregen was speelenderwijs met zijn goedkeuring, niks aan de hand. Maar de corrigerende nekvel reactie van de hond zou bij elke buitenstaander, vooral iemand minder bekend met honden, dit meteen de associatie met mishandeling hebben opgeroepen. En dan kun je boze blikken en commentaar verwachten.

Als het niet nodig is dan is het niet nodig... Onnoddig voor elke schijt losje handjes is mishandeling dat snap ik ook allemaal wel. Maar het wordt tegenwoordig allemaal heel erg snel overtrokken en heel snel verkeerd geinterpreteerd. Dat heet dan het goede moet met het kwade lijden.

Ik ben inmiddels meer dan 13 x oom, ravotten en stoeien met die kids was aan de orde van de dag. Daar was niets anders bij dan alleen maar lachen en werd verder niet bij nagedacht. Nooit iets negatiefs over gehoord. Tegenwoordig wanneer een kind vanuit een sprintje bovenop je springt dan moet je heel erg voorzichtig zijn met waar je grijpt. Pak je ze uit reflex bij de kont om ze niet te laten vallen en de verkeerde ziet het, dan ben je zonder het zelf te weten een pedofiel.
pi_207524686
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 12:00 schreef Weird- het volgende:

[..]
Met die redenatie kunnen we lijfstraffen op scholen ook wel weer invoeren.
Kinderen worden daar natuurlijk ook gewoon gecorrigeerd.
.
Iets zegt me dat je het daar dan weer niet mee eens bent.
Dat klopt. Ik vind het wel iets dat voorbehouden moeten zijn aan de ouders. Niet aan de lerares op school, de trainer van de voetbalclub of iemand uit de rij bij de supermarkt.

Ik vind wel dat die mensen van ouders mogen verwachten dat ze hun kinderen fatsoenlijk opvoeden en dat kinderen zich dus weten te gedragen.
pi_207524718
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 13:06 schreef Halcon het volgende:

[..]
Dat klopt. Ik vind het wel iets dat voorbehouden moeten zijn aan de ouders. Niet aan de lerares op school, de trainer van de voetbalclub of iemand uit de rij bij de supermarkt.

Ik vind wel dat die mensen van ouders mogen verwachten dat ze hun kinderen fatsoenlijk opvoeden en dat kinderen zich dus weten te gedragen.
Terwijl dat, een tik van de buurman, ook vaak prima hielp. Maar dat hele tikken of slaan heeft geen zin. Dan ben je blijkbaar al te machteloos.
pi_207524757
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 13:09 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Terwijl dat, een tik van de buurman, ook vaak prima hielp. Maar dat hele tikken of slaan heeft geen zin. Dan ben je blijkbaar al te machteloos.
Mja, als je vroeger in de buurt ging kloten, dan waren er wel huizen die je oversloeg inderdaad. En huizen waar het altijd raak was.
pi_207524786
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 13:12 schreef Halcon het volgende:

[..]
Mja, als je vroeger in de buurt ging kloten, dan waren er wel huizen die je oversloeg inderdaad. En huizen waar het altijd raak was.
En op de markt iets jatten en een klap krijgen. Dat gebeurde enige tijd geleden op de Albert Cuyp een kraamhouder geeft een jattend kind een tik. Dat werd een heel drama.
pi_207524973
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 13:13 schreef Jaroon het volgende:

[..]
En op de markt iets jatten en een klap krijgen. Dat gebeurde enige tijd geleden op de Albert Cuyp een kraamhouder geeft een jattend kind een tik. Dat werd een heel drama.
Vind dat ook aan de ouders voorbehouden. Ouders moeten natuurlijk kinderen wel leren dat het niet mag. Mijn kinderen hebben ook weleens iets gepakt, dat niet gezegd en dan kom je daar achteraf pas achter. Dan leer je ze wel dat dat niet de bedoeling is.
pi_207525011
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 13:22 schreef Halcon het volgende:

[..]
Vind dat ook aan de ouders voorbehouden. Ouders moeten natuurlijk kinderen wel leren dat het niet mag. Mijn kinderen hebben ook weleens iets gepakt, dat niet gezegd en dan kom je daar achteraf pas achter. Dan leer je ze wel dat dat niet de bedoeling is.
Precies. Mijn vader heeft mij een keer mee teruggenomen naar de supermarkt om excuus aan te bieden. Dat hielp ook heel goed.
pi_207525065
Ik zou Mark Rutte maar wat graag een aantal corrigerende tikken willen uitdelen. Die heeft er in zijn jeugd volgens mij nooit eentje gehad.
Zonder het woord van God is er alleen duisternis.
pi_207525158
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 13:25 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Precies. Mijn vader heeft mij een keer mee teruggenomen naar de supermarkt om excuus aan te bieden. Dat hielp ook heel goed.
Ja. Weleens een keer wat gesloopt bij een voetbalclub als kind. Dan nam 'ie me daar mee naar toe om excuses aan te bieden en te vragen wat het kost, zodat ik wist hoeveel tijd ik kon fluiten naar m'n zakgeld.

Dat is andere koek dan wat je tegenwoordig gevoelsmatig vaak ziet: het toch proberen goed te praten alsof het niet aan het kind ligt.
pi_207525190
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 13:33 schreef Halcon het volgende:

[..]
Ja. Weleens een keer wat gesloopt bij een voetbalclub als kind. Dan nam 'ie me daar mee naar toe om excuses aan te bieden en te vragen wat het kost, zodat ik wist hoeveel tijd ik kon fluiten naar m'n zakgeld.

Dat is andere koek dan wat je tegenwoordig gevoelsmatig vaak ziet: het toch proberen goed te praten alsof het niet aan het kind ligt.
Dat laatste valt idd op. Alsof je een kind (bijv. supermarkt) helemaal niet meer hoeft te corrigeren.
pi_207525768
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2023 14:13 schreef Halcon het volgende:

[..]

Ik heb wel een kind opgevoed en ook met kinderen gewerkt.

Ben echt niet perfect en heb weleens een en nu heel snel gebrult.
Rustig uitleggen kwam het uiteindelijk altijd op neer, maar niet altijd gelijk.

Maar algemeen genomen rustig en consequent blijven werkte het beste. Ook bij de kinderen met autisme, ADHD en andere problematiek.
Op een extreme uitzondering na was een opgetrokken wenkbrouw of een 'pardon?' voldoende.
Maar wat ik zeg kom ik dan ook na, ik doe geen loze belofte en bedreig niet. Ik stel gewoon een consequential en die gebeurd ook.
pi_207525791
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 14:11 schreef Cause-mayhem2 het volgende:

[..]

Maar algemeen genomen rustig en consequent blijven werkte het beste. Ook bij de kinderen met autisme, ADHD en andere problematiek.
Op een extreme uitzondering na was een opgetrokken wenkbrouw of een 'pardon?' voldoende.
Maar wat ik zeg kom ik dan ook na, ik doe geen loze belofte en bedreig niet. Ik stel gewoon een consequential en die gebeurd ook.
Prceis. En dat werkt gewoon. Alleen al dat echt "NEE" geen discussie gaat worden.
pi_207525860
quote:
7s.gif Op donderdag 12 januari 2023 08:35 schreef HSG het volgende:

[..]

Ben je niet gewoon al wat stappen te ver als zoiets gebeurd?

Elkaar uitschelden is hier nooit gebeurd.
Wel wat demonstratief traplopen door de toen nog puber. Maar echt een grote scheur open trekken of zelfs schelden? Nee.

Ik vraag me soms af hoe het achter gesloten deuren gaat bij mensen waar dat wel bij gebeurd. Tegen de kinderen en als partners onder elkaar.
Want waar haalt dat kind vandaan dat het 'ok' is?
pi_207525882
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 14:19 schreef Cause-mayhem2 het volgende:

[..]
Ben je niet gewoon al wat stappen te ver als zoiets gebeurd?

Elkaar uitschelden is hier nooit gebeurd.
Wel wat demonstratief traplopen door de toen nog puber. Maar echt een grote scheur open trekken of zelfs schelden? Nee.

Ik vraag me soms af hoe het achter gesloten deuren gaat bij mensen waar dat wel bij gebeurd. Tegen de kinderen en als partners onder elkaar.
Want waar haalt dat kind vandaan dat het 'ok' is?
Er zijn gezinnen waar ouders elkaar op elke manier mishandelen en dat duidelijk doorgeven aan hun kinderen. Daar leert een kind van
pi_207526996
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:03 schreef SootSprite het volgende:
Ik ben in dubio. Als kind veelvuldig corrigerende tikken gekregen voor van alles. Lage cijfers tot onbeleefd gedrag mijn ouders vonden een tik (of trap, of een riem) een goede oplossing. Ik was al een verlegen kind maar ik werd er een angstig kind door dat enorme faalangst had en geen dingen uit durfte te proberen. Maar ik zat wel.in een stramien, had geen.grote mond en deed het goed op school. Dus ergens heeft het wel gewerkt.

Als ik groepjes hangjongeren, en met name jongens, zie, vraag ik me soms af of zo'n tik ze niet zou helpen. Ik was van nature al braaf, maar het rellende criminele tuig pak je er meer mee dan met eeuwig in gesprek gaan...
Een verlegen kind slaan, nee dat werkt totaal niet. Het is überhaupt de vraag of een tik verkopen iets oplevert, maar dat bij een kwetsbaar kind veelvuldig doen is sowieso fout. Je ouders hadden waarschijnlijk beperkte leiderschapskwaliteiten (autoriteit) die je nodig hebt om een kind op te voeden en uit frustratie werden ze agressief.

Verbaast mij niets dat je angsten ontwikkelde.
  Moderator donderdag 12 januari 2023 @ 16:25:27 #173
441859 crew  Lenny77
pi_207527458
Wij hebben thuis als kind echt slaag gekregen. Niet eens gewoon tikken maar met de riem en stokken enz. En we waren gewoon echt brave kinderen dus eigenlijk niet eens met een goede reden (er is trouwens NOOIT een goede reden om een kind af te rammelen). Het resultaat? Angstige kinderen, angst voor de ouders ipv respect --> dunne lijn trouwens want een bang kind lijkt de ouder te respecteren maar dat is dus niet hetzelfde. Daar weer het gevolg van: een grote haat naar de ouders toe en toen 1 ervan is gestorven een complexe rouw want intense haat en verdriet werken niet goed samen.
Ik zal NOOIT een kind slaan.
De schaamte, de angst, de afschuw, het gevoel van verraden te worden... Dat wil je niemand aandoen.
Nee dus.. zelf een corrigerende tik is niet ok. Dan ben je gewoon met slecht ouderschap bezig.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_207527652
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:09 schreef Cause-mayhem2 het volgende:
Veel hangjongeren en tuig van de richel komt uit gezinnen die niet vies zijn van een corrigerend tikje op zijn tijd.

Blijkt dus niet echt de oplossing te zijn.
Dat is ook de enige vorm van aandacht die ze krijgen.
pi_207527707
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:32 schreef Selenophilia het volgende:
Wat voor loser ben je dan als je dat nodig hebt om een punt te maken :')
Zwakke persoonlijkheid, onvermogen en vooral niet kunnen communiceren. Dan maar uit frustratie slaan :')
pi_207527749
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:37 schreef Viesdik het volgende:

[..]
Dit is typisch de reactie van een vrouw (no offence)
Vrouwen voeden een kind anders op dan mannen. Daarom ben ik ook tegen een gezin met 2 moeders of 2 vaders. Een kind heeft het recht op een gezonde gezinssituatie met een moeder en een vader.
Een kind heeft in meerdere mate de liefde van een vrouw (moeder) nodig en de confrontatie van de man. Die zijn niet altijd fijn en leuk, maar het zorgt wel dat ze later stevig op eigen schoenen kunnen staan.
Alsof een tik (tenzij je erop los ramt) ook maar enigszins meer in de buurt komt van de realiteit van de wereld van volwassenen :')

Dan maar meteen een blauw oog slaan, paar botten breken en tanden eruit rammen?
pi_207527841
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:51 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Dat mag je vinden maar ik ben van mening dat niet alles op te lossen is met de fluwelen handschoenen. Sommige kinderen willen nu eenmaal slecht luisteren dus die zul je het op een andere manier duidelijk moeten maken.
Misschien moet je het eens bij jezelf zoeken. Luistert het kind wellicht niet omdat jij niet kunt communiceren? Dat lijkt mij eerder het geval.
pi_207527868
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 18:08 schreef SootSprite het volgende:

[..]
Nou ik ken bijna alleen mensen met uni en bijna iedereem kreeg tikken in de jaren 90. Niet zo heftig als ik maar toch wel met de vlakke hand.
Ja, daar zal vast sprake zijn van een 1 op 1 causale relatie tussen die 2 gegevens :')

Ik ben een keer gevallen toen een eend mijn kant op keek. Ik ben niet de enige waarbij dat het geval was. Ergo als eenden naar je kijken is de kans groot dat je gaat vallen :') :')

Zo dom dit soort uitspraken.
pi_207527949
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 18:08 schreef SootSprite het volgende:

[..]
Nou ik ken bijna alleen mensen met uni en bijna iedereem kreeg tikken in de jaren 90. Niet zo heftig als ik maar toch wel met de vlakke hand.
Het moet niet zo zijn dat tikken trauma gaan opleveren. De beste grens ligt bij het niet beginnen met een tik geven.
pi_207528118
quote:

[..]

Jij snapt er echt niets van. Uitstekend voorbeeld van iemand met nul autoriteit.
pi_207528138
quote:

[..]

Je kan kinderen echt aanleren dat "nee"ook eccht "nee" is.
pi_207528168
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2022 11:22 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Dit dus...
[..]
Is inderdaad een grijs gebied en in de aard, inschattingsvermogen over de aard van het kind en ook de positie van de uitdeler. Ikzelf kom uit een ouderwets gezin en ben de jongste van 6 kinderen. We zijn allemaal opgevoed in een klein huis met 3 slaapkamers. Dus dat was 8 personen huizen met stapelbedden.. :) Grote keuken met lange tafel en peipklein woonkamertje. Om daar dagelijks de orde te handhaven was zo nu en dan een tik of een pets aan de orde van de dag. Bv. aan tafel en je klep niet kunnen houden, gevolgd door 2 waarschuwingen 'Klep dicht en eten!' Wou je graag het laatste woord dan was dit soliciteren voor een subtile pets met de potlepel. En er heeft nog nooit iemand striemen, bulten of blauwe plekken rondgelopen.

Ook van mijn broers en mijn broers onder elkaar werden er regelmatig petsen uitgedeeld wanneer we elkaar waren aan het etteren. Ik heb zelfs een keer een pak rammel van mijn moeder gekregen met de slipper. Achteraf er aan terugdenkende hoe en waarom had ik het nog verdiend ook en er beslist iets positiefs van geleerd. En ook hier geen striemen of blauwe plekken bij opgelopen.

Dat waren meer, correcties met schrikeffect om even wakker te schudden, dan dat het pijn deed. En daar was onze moeder heel erg goed in en wist perfect die grens te bepalen. En de liefste vrouw van de wereld en elke pest die ik van haar heb gekregen heb ik dan ook om gevraagt met mijn dwarsliggerij.

Ik kan alleen voor mezelf spreken en voor zover ik het kan inschatten is er niemand van de 6 kinderen traumatisch uit de opvoeding gekomen. We praten allemaal vol lof over onze ouders. En kunnen we allemaal achteraf hartelijk lachen om de petsen die we verdiend hebben gekregen. En die petsen kwamen niet voort uit onmacht maar uit duidelijke ordehandhaving. Woorden kun je fout opvatten en (met kinder/tienerlogica) met van alles op antwoorden en een tik voor je harses is wat duidelijker to the point dat het genoeg is.

Maar begrijpelijk voor de buitenstaander die ziet alleen het slaan, niet hoe het aankomt en waarom het wordt uitgedeelt. Kent de gezinssituatie niet, kent eigenlijk helemaal niks en niemand en ziet alleen maar de tik die wordt uitgedeeld en kan daar alles wat maar beliefd aan ophangen. En dan nog het leifst het meest negatieve dat je er uit kunt filteren. En maken meteen het vergelijk met ouders die hier geen maat weten te houden en inderdaad mishandelen i.p.v. corrigeren. En daarmee wordt helaas alles over dezelfde kam geschoren.

Ik ben het er dus mee eens, slaan in een opvoeding is geen optie. Maar waar ligt de grens? Een pijnloze corrigerende tik uitdelen is nog lang geen slaan. Enkel waneer je het ziet gebeuren is het verschil tussen beide soms moeilijk te bepalen.

En dit is wat me in het algemeen opvalt in de huidige 'Geen tikken uitdelen' generatie. Heel veel jeugd heeft hierdoor minder respect voor ouderlijk gezag gekregen. Ze zijn hondsbrutaal en denken het beter te weten wat ze dan ook uiten met een grote bek in plaats van eens te luisteren. Op zich een nobel streven om je dan in te kunnen houden en dit alsnog met de zachte hand en een discussie proberen te corrigeren. Soms of misschien zelfs steeds meer lijkt op de weg van de meeste weerstand die het langste duurt.
Communiceren doe je dan ook niet alleen met woorden, maar des te meer met non-verbale communicatie. Houding, toon, expressie, oogcontact, fysieke nabijheid, volume, etc, etc. En niet alleen als een kind iets fout doet, nee ten alle tijden. Daarom krijgen zwakke persoonlijkheden probleemkinderen.
pi_207528209
Kinderen veel te vroeg zonder supervisie alleen laten al dan niet op straat.
pi_207528260
Stop je bij een kind? Je vrouw? De hond?
  donderdag 12 januari 2023 @ 17:32:31 #185
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_207528403
Vroeger vaak zat klappen gekregen, geen vuist maar wel er werd wel vrij snel gemept als er maar een beetje onmacht bij kwam kijken. Ga het zelf nooit doen.
pi_207528724
quote:
1s.gif Op donderdag 12 januari 2023 17:32 schreef damsco het volgende:
Vroeger vaak zat klappen gekregen, geen vuist maar wel er werd wel vrij snel gemept als er maar een beetje onmacht bij kwam kijken. Ga het zelf nooit doen.
Maar niet zo erg dat je er nare herinneringen aan hebt?
pi_207529793
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 14:11 schreef Cause-mayhem2 het volgende:

[..]

Als dat voldoende is, dan is dat voldoende en zijn er geen verdere maatregelen nodig. Maar dat is het dus niet altijd.
pi_207529893
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 19:25 schreef Halcon het volgende:

[..]
Als dat voldoende is, dan is dat voldoende en zijn er geen verdere maatregelen nodig. Maar dat is het dus niet altijd.
En er is weer een verschil tussen een kind even fors vastpakken en... Tja. Wat is een tik.
  donderdag 12 januari 2023 @ 19:32:03 #189
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_207529946
quote:
1s.gif Op donderdag 12 januari 2023 16:52 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Misschien moet je het eens bij jezelf zoeken. Luistert het kind wellicht niet omdat jij niet kunt communiceren? Dat lijkt mij eerder het geval.
Als een hond niet luistert grijp je die op den duur ook wel in het nekvel.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_207529986
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 19:29 schreef Jaroon het volgende:

[..]
En er is weer een verschil tussen een kind even fors vastpakken en... Tja. Wat is een tik.
Ja, ook dat. Het gaat niet over vuistslagen in het gezicht of zo.
pi_207529987
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 19:32 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Een hond is geen mens.
pi_207530021
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 19:34 schreef Halcon het volgende:

[..]
Ik had ook een oma die keihard een je oorlel kneep elke keer. Dat is hoe ik mij haar ook herinner.
pi_207530400
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 19:34 schreef Halcon het volgende:

[..]
Vind je dat je je partner, of je partner jou, ook een corrigerende tik mag geven?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_207530417
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 19:32 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Je hond niet aankunnen, moet altijd lachen om dat soort types, vooral die de hond van pup af aan hebben. Veel te korte stukjes lopen want geen tijd of lui, inconsequent reageren op (onwenselijk) gedrag, geen enkele kracht en autoriteit in stem wanneer ze de hond een "commando" geven, hele zinnen uitspreken tegen de hond als ie iets wel of niet moet doen, laten sjorren aan de riem, oftewel je hond totaal niet begrijpen. It's pathetic...
pi_207530473
quote:
1s.gif Op donderdag 12 januari 2023 19:51 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Je hond niet aankunnen, moet altijd lachen om dat soort types, vooral die de hond van pup af aan hebben. Veel te korte stukjes lopen want geen tijd of lui, inconsequent reageren op (onwenselijk) gedrag, geen enkele kracht en autoriteit in stem wanneer ze de hond een "commando" geven, hele zinnen uitspreken tegen de hond als ie iets wel of niet moet doen, laten sjorren aan de riem, oftewel je hond totaal niet begrijpen. It's pathetic...
Maar er is hoop. Volgens mij zijn er plannen voor verplichte hondencursussen voor nieuwe eigenaren.
  donderdag 12 januari 2023 @ 19:55:57 #196
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_207530548
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 19:34 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Een hond is geen mens.
Een aap is geen koe.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')