Pardon? Een 20-jarige? Hoe beperkt moet je zijn als je zelfs dan nog niet beter kunt dan een "oorvijg"?quote:Op zaterdag 24 december 2022 08:28 schreef Biest. het volgende:
[..]
Ouders geven hun 20-jarige zoon soms ook weleens een oorvijgje.. Ik zou eerder pleiten dat er niet naar kinderen geschreeuwd mag worden.
Mij lijkt het eerder dat iemands wereld beperkt isquote:Op zaterdag 24 december 2022 08:34 schreef Leandra het volgende:
[..]
Pardon? Een 20-jarige? Hoe beperkt moet je zijn als je zelfs dan nog niet beter kunt dan een "oorvijg"?
Een oorvijg?quote:Op zaterdag 24 december 2022 08:24 schreef Biest. het volgende:
Is een corrigerende tik en slaan in jullie ogen hetzelfde?
Ik heb gegoogled en zag dat zo'n tikje verboden is. Mag je je kind zelfs niet een oorvijg geven? En tot hoe oud mag dat niet?
Nou is het geen wonder dat de meeste kindjes van nu niet zoveel aankunnen.
Zeker niet tegen het hoofd zelfs, daar kan serieus hersenschade door ontstaan.quote:Op zaterdag 24 december 2022 08:44 schreef Cause-mayhem2 het volgende:
[..]
Een oorvijg?
Wat tegen een kind zijn hoofd slaan is eigenlijk.... Goh zeg, waarom is dat toch niet ok.
Het mag op geen enkel leeftijd. Hoe kom je in godensnaam op het idee dat iemand een pets tegen de kop te geven een goed idee is. Op opvoedkundig meer dan prima is zelfs.
Echt, denk er eens over na, hoe dat echt klinkt?
Als een zeer goede vriend(in) tegen je zegt ik had gisteren ruzie met mijn partner en hij/zij gaf me een pets tegen mijn hoofd. Wat zeg je dan?
Mooi joh, goede partner heb je!
Ik weet niet in wat voor omgeving jij leeft, maar petsen krijgen is in de mijne niet normaal ofzo.
Is een oorvijg een pets tegen een hoofd slaan? Ik dacht aan iemands oor trekken...quote:Op zaterdag 24 december 2022 08:44 schreef Cause-mayhem2 het volgende:
[..]
Een oorvijg?
Wat tegen een kind zijn hoofd slaan is eigenlijk.... Goh zeg, waarom is dat toch niet ok.
Het mag op geen enkel leeftijd. Hoe kom je in godensnaam op het idee dat iemand een pets tegen de kop te geven een goed idee is. Op opvoedkundig meer dan prima is zelfs.
Als een zeer goede vriend(in) tegen je zegt ik had gisteren ruzie met mijn partner en hij/zij gaf me een pets tegen mijn hoofd. Wat zeg je dan?
Ik weet niet in wat voor omgeving jij leeft, maar petsen krijgen is in de mijne niet normaal ofzo.
Hoe kom jij aan oorvijgen geven aan partners? Hadden we het niet over onhandelbare kinderen?quote:Op zaterdag 24 december 2022 08:44 schreef Cause-mayhem2 het volgende:
[..]
Een oorvijg?
Begrijpend lezen is te moeilijk voor je? En als ik al een kind of dier een tik geef is dit letterlijk corrigerend. Mijn kat beet mij laatst in mijn adamsappel toen ik sliep, dan gier ik hem gewoon van bed af ja.quote:Op zaterdag 24 december 2022 07:26 schreef Cause-mayhem2 het volgende:
[..]
Kinderen en dieren slaan, dan ben je echt serieus laag.
Door mensen zoals jij bestaat het topic dat doet ie anders nooit. Maar mocht dat jou overkomen noemen we het gewoon een corrigerende hap ok?
Ik ken wel een vb daarvan. Zoon in kwestie gaf toen uiteindelijk een oorvijgje terug.quote:Op zaterdag 24 december 2022 08:28 schreef Biest. het volgende:
[..]
Ouders geven hun 20-jarige zoon soms ook weleens een oorvijgje.. Ik zou eerder pleiten dat er niet naar kinderen geschreeuwd mag worden.
Een oorvijg is een pets tegen het hoofd ja.quote:Op zaterdag 24 december 2022 08:46 schreef Biest. het volgende:
[..]
Is een oorvijg een pets tegen een hoofd slaan? Ik dacht aan iemands oor trekken...
I'm confused
Dus waarvoor je weg zou gaan bij een partner vindt je ok bij je kind?quote:Op zaterdag 24 december 2022 08:47 schreef Biest. het volgende:
[..]
Hoe kom jij aan oorvijgen geven aan partners? Hadden we het niet over onhandelbare kinderen?
Er is ook een voorbeeld waar de zoon zich daarna netjes gedraagt. Het is niet allemaal zoals je het in je omgeving ziet.quote:Op zaterdag 24 december 2022 08:50 schreef Cause-mayhem2 het volgende:
[..]
Ik ken wel een vb daarvan. Zoon in kwestie gaf toen uiteindelijk een oorvijgje terug.
Heeft maar 20 jaar daarna nog gekost om weer een beetje normaal met elkaar te zijn.
Top idee, geweldig opvoedkundig!
Waarom vergelijk jij je partner met je kinderen? Voed jij je partner op?quote:Op zaterdag 24 december 2022 08:54 schreef Cause-mayhem2 het volgende:
[..]
Dus waarvoor je weg zou gaan bij een partner vindt je ok bij je kind?
dat is ook strafbaarquote:Op zaterdag 24 december 2022 01:02 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dan hoop ik voor jou dat ik niet zie dat je kinderen slaat, want als dat wel zo is dan kan het zomaar gebeuren dat je je ineens aan de ontvangende kant van de klappen bevindt.
Met je deugoog van de overheid.
Als je verbale opvoeding goed is kom je niet bij de oorvijg.quote:Op zaterdag 24 december 2022 08:55 schreef Biest. het volgende:
[..]
Er is ook een voorbeeld waar de zoon zich daarna netjes gedraagt. Het is niet allemaal zoals je het in je omgeving ziet.
Maar idd ligt het ook aan de verbale opvoedkunde wanneer een kind een oorvijg terug geeft wanneer een ouder een kind uiteindelijk een corrigerende tik geeft.
Hoe werkt zo'n weloverwogen tik dan in de praktijk? Ik heb werkelijk geen idee, ben benieuwd.quote:Op zaterdag 24 december 2022 09:23 schreef loveli het volgende:
Het verschil tussen een corrigerende tik en een impulsieve uithaal is voor veel mensen lastig te maken. Een ongecontroleerde actie uit boosheid is niet ok, met een zuiver corrigerende tik heb ik weinig problemen.
1. Netjes als afspraak in de agenda zettenquote:Op zaterdag 24 december 2022 09:29 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Hoe werkt zo'n weloverwogen tik dan in de praktijk? Ik heb werkelijk geen idee, ben benieuwd.
Ik denk het. Dat vuurrood worden moet dan wel in 1 tik zijn natuurlijk. Niet vaker en niet daadwerkelijk slaan want dan is het geen tik meer.quote:Op zaterdag 24 december 2022 09:33 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
1. Netjes als afspraak in de agenda zetten
2. Eerst de handen wassen
3. Je kind uitleggen waarom hij/zij een corrigerende tik krijgt
4. Kind doet het broekje naar beneden
5. Je slaat het hele achterwerk vuurrood.
Zoiets?
Je ziet je kind een ander kind slaan, je pakt je kind beet en trekt aan zijn oor terwijl je hem streng in de ogen kijkt. Dat zou mijn corrigerende tik zijn om hem aan zijn verbale opvoeding te herinneren. Kinderen luisteren niet altijd naar verbaal.quote:Op zaterdag 24 december 2022 09:29 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Hoe werkt zo'n weloverwogen tik dan in de praktijk? Ik heb werkelijk geen idee, ben benieuwd.
Je hebt natuurlijk geschreeuwd en getierd tegen het kind.quote:Op zaterdag 24 december 2022 09:30 schreef kale_gehaktbal het volgende:
Ik heb m’n kinderen nog nooit een tik gegeven, wel een paar keer uit pure boosheid op het punt gestaan, maar als ik daar op dat moment aan toegegeven had was ik waarschijnlijk (terecht) opgepakt
Zo heb ik het ook weleens gedaanquote:Op zaterdag 24 december 2022 09:43 schreef Biest. het volgende:
[..]
Je ziet je kind een ander kind slaan, je pakt je kind beet en trekt aan zijn oor terwijl je hem streng in de ogen kijkt. Dat zou mijn corrigerende tik zijn om hem aan zijn verbale opvoeding te herinneren. Kinderen luisteren niet altijd naar verbaal.
Niet uit woede. Woede is een emotie die je verstand aan de kant schuift. De meeste pakken slaag zijn gevolg van zo'n reactie, dus niet ok.quote:Op zaterdag 24 december 2022 09:29 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Joh, zou het?quote:Op zaterdag 24 december 2022 09:44 schreef Biest. het volgende:
[..]
Je hebt natuurlijk geschreeuwd en getierd tegen het kind.
Ik stel me dat voor als een hand onderweg naar de vlam van de gasbrander die dan met kracht aan de kant wordt geslagen (en dan bedoel ik niet vol de vuist erin maar zorgen dat die hand veilig is). Dat vind ik een corrigerende tik. En een die acceptabel en zinvol is.quote:Op zaterdag 24 december 2022 09:29 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Dan moet je niet je huisdier in de gaten houden maar je koter.quote:Op zaterdag 24 december 2022 11:15 schreef Godshand het volgende:
Overigens goed huisdieren in de gaten houden.
Die geven wel eens een corrigerende tik. Je peuter die de soezende kat plaagt met steekjes in haar zij kan nog wel eens getracteerd worden op een uithaal van de kat met haar scherpe nagels...
Heb het zelf gehad met honden als kind, tijdje bang geweest voor honden
Ik denk gewoon allebeiquote:Op zaterdag 24 december 2022 11:35 schreef NoemHarry het volgende:
[..]
Dan moet je niet je huisdier in de gaten houden maar je koter.
Zijn dat toevallig die hard studerende mannen die vrouwen sperma emmers en hoeren noemen?quote:Op vrijdag 23 december 2022 17:16 schreef Cause-mayhem2 het volgende:
[..]
Denk je echt dat Roderick die hard studeert om open hart chirurg te worden met tikken is opgevoed?
Ik heb er twee op de middelbare school. Beide nooit geslagen, helaas weleens uit mijn plaat geschoten en geschreeuwd. Veel spijt van, want het is achteraf toch echt je eigen fout geweest. Onmacht van de situatie, het is ook accepteren dat een kind niet altijd zal doen wat je zou willen. Soms zit jezelf fout.quote:Op zaterdag 24 december 2022 12:07 schreef hoe-die-nie het volgende:
Ik vraag me af hoeveel van de reagerende users hier zelf kinderen hebben opgevoed.
Dit dus...quote:Op zaterdag 24 december 2022 09:23 schreef loveli het volgende:
Het verschil tussen een corrigerende tik en een impulsieve uithaal is voor veel mensen lastig te maken. Een ongecontroleerde actie uit boosheid is niet ok, met een zuiver corrigerende tik heb ik weinig problemen.
Is inderdaad een grijs gebied en in de aard, inschattingsvermogen over de aard van het kind en ook de positie van de uitdeler. Ikzelf kom uit een ouderwets gezin en ben de jongste van 6 kinderen. We zijn allemaal opgevoed in een klein huis met 3 slaapkamers. Dus dat was 8 personen huizen met stapelbedden..quote:Op zaterdag 24 december 2022 09:29 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Logisch. Buiten thuis om is er vrijwel niemand die ze een strobreed in de weg legt, dus dan vreten ze van alles uit waar ze thuis niet zomaar mee weg zouden komen.quote:Op vrijdag 23 december 2022 17:09 schreef Cause-mayhem2 het volgende:
Veel hangjongeren en tuig van de richel komt uit gezinnen die niet vies zijn van een corrigerend tikje op zijn tijd.
Blijkt dus niet echt de oplossing te zijn.
En bij een winkelroof?quote:Op vrijdag 23 december 2022 17:15 schreef SootSprite het volgende:
[..]
Ze wisten niet hoe ze met een ongediagnosticeerde autist moesten omgaan. Ik heb een grotere wrok tegen de kinderpsycholoog eigenlijk.
Al zijn er wel situaties waarbij ik mijn nietbestaande kind zou klappen, bijvoorbeeld als hij een straatroof pleegt
Mijn moeder kreeg met de achterkant van de aanwijsstok, die was dikker dan de andere kant, tikken op dr hoofd. Dikke bulten gaf dat. Ook trokken ze zo hard aan dr oorlel dat die van dr hoofd afscheurde, kun je nog steeds duidelijk zien. Daarna moest ze in het donkere kolenhok waar ze de ratten hoorde lopen. Haar moeder, mijn oma dus, had er later spijt van dat ze dacht dat ze het wel verdiend zou hebben, ze had nog 10 kinderen. Mn ma was 6 jaar toen dat allemaal gebeurde omdat ze moeilijk stil kon zitten, ze mocht haar hoofd nog niet draaien om naar het kind naast haar te kijken. Was een nonnenschool en toen die ene non dood ging en dat in de krant stond zei mn ma dat daar niks verloren aan ging.quote:Op vrijdag 23 december 2022 17:32 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Vroegah had de leraar een lineaal klaarliggen voor kinderen die niet goed luisterden. Dan was het PATS op je vingers
Volgens mensen die waarschijnlijk geen kinderen hebben opgevoerd moet je ze alles rustig uitleggen. Maar die mensen weten niet dat je dat voor dat moment al 33 keer hebt gedaan.quote:Op vrijdag 23 december 2022 17:58 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Nu jij het over schreeuwen hebt, kom ik op het volgende.
Wat is dan beter? Schreeuwen naar je kind (wat iedere ouder weleens doet) of een tik en het is klaar?
Slaan ook niet hoor. Daar krijg je gewelddadige mensen van die dat vervolgens weer bij hun kinderen/ partners en omgeving gaan doen. Het is een onmachtsmiddel. Dat het bij sommige mensen “werkt” houdt niet in dat het bij iedereen werkt.quote:Op vrijdag 23 december 2022 17:11 schreef SootSprite het volgende:
[..]
Hm wat dan wel vraag ik me af, praten helpt ook niet
Mishandelen. Dat is wel erg zwaar uitgedrukt voor af en toe een corrigerende tik.quote:Op woensdag 11 januari 2023 20:15 schreef No239SquadronRAF het volgende:
Mensen die als kind mishandeld zijn, mishandelen hun eigen kinderen 6 keer zo vaak als mensen die niet als kind mishandeld zijn. Een bekende statistiek, maar blijft toch raar hoe dat in een individueel geval gaat. TS beseft zelf de negatieve gevolgen die het heeft gehad dat ze als kind mishandeld is, en toch gaat ze haar eigen kinderen zelf ook mishandelen.
En complete onzin, want vroeger was een tik veel normaler als vandaag de dag. Volgens die "bekende statistiek" zou de jeugd permanent blauw rond moeten lopen anno nu.quote:Mensen die als kind mishandeld zijn, mishandelen hun eigen kinderen 6 keer zo vaak als mensen die niet als kind mishandeld zijn. Een bekende statistiek,
Er wordt ook veel op een hoop gegooid.quote:Op woensdag 11 januari 2023 20:20 schreef daNpy het volgende:
[..]
En complete onzin, want vroeger was een tik veel normaler als vandaag de dag. Volgens die "bekende statistiek" zou de jeugd permanent blauw rond moeten lopen anno nu.
Ja, die Engelsen in de victoriaanse tijd zijn echt een schoolvoorbeeld van hoe je met andere mensen moet omgaan, met hun vrouwen, met hun slaven, met hun koloniale onderdanen en met hun fabrieksarbeiders. En dat hebben ze allemaal met de paplepel ingegoten gekregen doordat hun ouders en hun leraren op de kostschool ook zo met hen omgingen. Daar kunnen wij onze lessen uit trekken!quote:Op vrijdag 23 december 2022 22:36 schreef Godshand het volgende:
Engeland in het Victoriaanse tijdperk waren lijfstraffen nog in geburgerd, ook bij kinderen. Zeker in de kost scholen waarbij de leraar een latje had liggen.
Maar om nu te zeggen dat mensen uit die tijd allemaal massaal depressief en/of agressief waren is ook niet aan te tonen. Genoeg mensen uit die tijd die het wel ver hebben geschopt.
TS is met een riem geslagen en in elkaar getrapt. OP niet gelezen? Daarmee wil ik jou gedrag overigens niet goedpraten. Lees deze post nog eens.quote:Op woensdag 11 januari 2023 20:19 schreef Halcon het volgende:
[..]
Mishandelen. Dat is wel erg zwaar uitgedrukt voor af en toe een corrigerende tik.
Nee, ik doe dat niet dagelijks. Het is de uiterste directe consequentie in geval van wangedrag dat meteen moet stoppen.
Maar ze worden dan niet als boksbal gebruikt of zo.
Ik heb het over corrigerende tikken. Echte corrigerende tikken. Da's niet in elkaar trappen of met een riem. Gewoon een pets en that's it. Vind dat geen mishandeling. Je lost met sommige kinderen nu eenmaal niet alles op met lief vragen.quote:Op woensdag 11 januari 2023 20:34 schreef No239SquadronRAF het volgende:
[..]
TS is met een riem geslagen en in elkaar getrapt. OP niet gelezen?
Lees deze post nog eens.quote:Op woensdag 11 januari 2023 20:36 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik heb het over corrigerende tikken. Echte corrigerende tikken. Da's niet in elkaar trappen of met een riem. Gewoon een pets en that's it. Vind dat geen mishandeling. Je lost met sommige kinderen nu eenmaal niet alles op met lief vragen.
Ja, wat vergelijk je. Ik geef die tik niet zomaar. Dat heeft 'n reden. Als die er niet zou zijn dan zou ik die tik niet geven.quote:Op woensdag 11 januari 2023 20:37 schreef No239SquadronRAF het volgende:
[..]
Lees deze post nog eens.
Ja, het is eigenlijk de schuld van het kind he, dat jij het slaat?quote:Op woensdag 11 januari 2023 20:41 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja, wat vergelijk je. Ik geef die tik niet zomaar. Dat heeft 'n reden. Als die er niet zou zijn dan zou ik die tik niet geven.
Er is wel een aanleiding natuurlijk. Ik geef geen tik omdat ik daar zin in heb of zo.quote:Op woensdag 11 januari 2023 20:45 schreef No239SquadronRAF het volgende:
[..]
Ja, het is eigenlijk de schuld van het kind he, dat jij het slaat?
Basisschool niet afgemaakt? Dat het bij de ene groep vaker voorkomt dan bij de andere groep, betekent niet dat het bij beide groepen niet af kan nemen.quote:Op woensdag 11 januari 2023 20:20 schreef daNpy het volgende:
[..]
En complete onzin, want vroeger was een tik veel normaler als vandaag de dag. Volgens die "bekende statistiek" zou de jeugd permanent blauw rond moeten lopen anno nu.
blijkbaar welquote:Op woensdag 11 januari 2023 20:46 schreef Halcon het volgende:
[..]
Er is wel een aanleiding natuurlijk. Ik geef geen tik omdat ik daar zin in heb of zo.
ik kreeg vroeger ook wel eens een oplawaai van mijn ouders maar dan kreeg je dat ook als je daar ook echt om gevraagd had.quote:Op maandag 26 december 2022 11:22 schreef Watuntrik het volgende:
Een maat van mij is maatschappelijk werker, hij leeft ook volgens de overtuiging dat je geen tikken hoeft uit te delen in de opvoeding. Onlangs liepen we samen hij met zijn gezin en ik door de stad. De dochter van 16 beetje nors en dwars en wordt toegesproken door haar moeder. Antwoord van de dochter was luidkeels en venijnig 'JIJ MOET JE BEK HOUDEN!' Gezien vanuit mijn opvoeding was op dat moment een tik voor haar kop de juiste reactie geweest. Maar nee, de maatschappelijk werker zegt slechts 'foei' gaat die avond voordat dochterlief naar bed gaat een uurtje met haar praten over het voorval. Helpt het? Vooralsnog niet, 2 dagen later scheld ze haar vader voor klootzak uit omdat ze haar zin niet krijgt.
Maar als een volwassene jou slaat omdat je onbehoorlijk gedrag vertoont. Wat is dat dan? Gewoon geweld toch? Je kunt daar aangifte van doen, als een volwassene jou een tik geeft.quote:Op woensdag 11 januari 2023 20:41 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja, wat vergelijk je. Ik geef die tik niet zomaar. Dat heeft 'n reden. Als die er niet zou zijn dan zou ik die tik niet geven.
Met die redenatie kunnen we lijfstraffen op scholen ook wel weer invoeren.quote:Op woensdag 11 januari 2023 14:13 schreef Halcon het volgende:
[..]
Volgens mensen die waarschijnlijk geen kinderen hebben opgevoerd moet je ze alles rustig uitleggen. Maar die mensen weten niet dat je dat voor dat moment al 33 keer hebt gedaan.
En ja, ik geef mijn kinderen weleens een tik of een draai om de oren.
Ik kreeg vroeger thuis ook tikken.Ook op school. Ik denk niet dat ik er veel van heb geleerd. Meer aan een goed gesprek of andere straf. Ik zou als ik kinderen zou hebben ook niet slaan.quote:Op vrijdag 23 december 2022 17:03 schreef SootSprite het volgende:
Ik ben in dubio. Als kind veelvuldig corrigerende tikken gekregen voor van alles. Lage cijfers tot onbeleefd gedrag mijn ouders vonden een tik (of trap, of een riem) een goede oplossing. Ik was al een verlegen kind maar ik werd er een angstig kind door dat enorme faalangst had en geen dingen uit durfte te proberen. Maar ik zat wel.in een stramien, had geen.grote mond en deed het goed op school. Dus ergens heeft het wel gewerkt.
Als ik groepjes hangjongeren, en met name jongens, zie, vraag ik me soms af of zo'n tik ze niet zou helpen. Ik was van nature al braaf, maar het rellende criminele tuig pak je er meer mee dan met eeuwig in gesprek gaan...
Ik kom ook uit zo'n generatie waar dit normaal was en er nog niemand van opkeek. Flikte je iets wat niet door de beugel kan of grote bek of niet luisteren dan kreeg je een oplawaai of met een boek of een krant of een potlepel of met de hand of je kreeg een schoen naar je kop geflikkerd. Was je slecht of te laat met ontwijken dan deed het even pijn.quote:Op donderdag 12 januari 2023 08:35 schreef HSG het volgende:
[..]
ik kreeg vroeger ook wel eens een oplawaai van mijn ouders maar dan kreeg je dat ook als je daar ook echt om gevraagd had.
Als ik tegen mijn moeder zou schreeuwen dat ik ze haar bek moest houden of ik schold haar uit voor "hoer" of "kutwijf" dan kreeg ik diezelfde dag de maat 45 schoenen van mijn vader in mijn reet en deed je het nooit weer.
Dat klopt. Ik vind het wel iets dat voorbehouden moeten zijn aan de ouders. Niet aan de lerares op school, de trainer van de voetbalclub of iemand uit de rij bij de supermarkt.quote:Op donderdag 12 januari 2023 12:00 schreef Weird- het volgende:
[..]
Met die redenatie kunnen we lijfstraffen op scholen ook wel weer invoeren.
Kinderen worden daar natuurlijk ook gewoon gecorrigeerd.
.
Iets zegt me dat je het daar dan weer niet mee eens bent.
Terwijl dat, een tik van de buurman, ook vaak prima hielp. Maar dat hele tikken of slaan heeft geen zin. Dan ben je blijkbaar al te machteloos.quote:Op donderdag 12 januari 2023 13:06 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat klopt. Ik vind het wel iets dat voorbehouden moeten zijn aan de ouders. Niet aan de lerares op school, de trainer van de voetbalclub of iemand uit de rij bij de supermarkt.
Ik vind wel dat die mensen van ouders mogen verwachten dat ze hun kinderen fatsoenlijk opvoeden en dat kinderen zich dus weten te gedragen.
Mja, als je vroeger in de buurt ging kloten, dan waren er wel huizen die je oversloeg inderdaad. En huizen waar het altijd raak was.quote:Op donderdag 12 januari 2023 13:09 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Terwijl dat, een tik van de buurman, ook vaak prima hielp. Maar dat hele tikken of slaan heeft geen zin. Dan ben je blijkbaar al te machteloos.
En op de markt iets jatten en een klap krijgen. Dat gebeurde enige tijd geleden op de Albert Cuyp een kraamhouder geeft een jattend kind een tik. Dat werd een heel drama.quote:Op donderdag 12 januari 2023 13:12 schreef Halcon het volgende:
[..]
Mja, als je vroeger in de buurt ging kloten, dan waren er wel huizen die je oversloeg inderdaad. En huizen waar het altijd raak was.
Vind dat ook aan de ouders voorbehouden. Ouders moeten natuurlijk kinderen wel leren dat het niet mag. Mijn kinderen hebben ook weleens iets gepakt, dat niet gezegd en dan kom je daar achteraf pas achter. Dan leer je ze wel dat dat niet de bedoeling is.quote:Op donderdag 12 januari 2023 13:13 schreef Jaroon het volgende:
[..]
En op de markt iets jatten en een klap krijgen. Dat gebeurde enige tijd geleden op de Albert Cuyp een kraamhouder geeft een jattend kind een tik. Dat werd een heel drama.
Precies. Mijn vader heeft mij een keer mee teruggenomen naar de supermarkt om excuus aan te bieden. Dat hielp ook heel goed.quote:Op donderdag 12 januari 2023 13:22 schreef Halcon het volgende:
[..]
Vind dat ook aan de ouders voorbehouden. Ouders moeten natuurlijk kinderen wel leren dat het niet mag. Mijn kinderen hebben ook weleens iets gepakt, dat niet gezegd en dan kom je daar achteraf pas achter. Dan leer je ze wel dat dat niet de bedoeling is.
Ja. Weleens een keer wat gesloopt bij een voetbalclub als kind. Dan nam 'ie me daar mee naar toe om excuses aan te bieden en te vragen wat het kost, zodat ik wist hoeveel tijd ik kon fluiten naar m'n zakgeld.quote:Op donderdag 12 januari 2023 13:25 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Precies. Mijn vader heeft mij een keer mee teruggenomen naar de supermarkt om excuus aan te bieden. Dat hielp ook heel goed.
Dat laatste valt idd op. Alsof je een kind (bijv. supermarkt) helemaal niet meer hoeft te corrigeren.quote:Op donderdag 12 januari 2023 13:33 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja. Weleens een keer wat gesloopt bij een voetbalclub als kind. Dan nam 'ie me daar mee naar toe om excuses aan te bieden en te vragen wat het kost, zodat ik wist hoeveel tijd ik kon fluiten naar m'n zakgeld.
Dat is andere koek dan wat je tegenwoordig gevoelsmatig vaak ziet: het toch proberen goed te praten alsof het niet aan het kind ligt.
Ik heb wel een kind opgevoed en ook met kinderen gewerkt.quote:Op woensdag 11 januari 2023 14:13 schreef Halcon het volgende:
[..]
Volgens mensen die waarschijnlijk geen kinderen hebben opgevoerd moet je ze alles rustig uitleggen. Maar die mensen weten niet dat je dat voor dat moment al 33 keer hebt gedaan.
En ja, ik geef mijn kinderen weleens een tik of een draai om de oren.
Prceis. En dat werkt gewoon. Alleen al dat echt "NEE" geen discussie gaat worden.quote:Op donderdag 12 januari 2023 14:11 schreef Cause-mayhem2 het volgende:
[..]
Ik heb wel een kind opgevoed en ook met kinderen gewerkt.
Ben echt niet perfect en heb weleens een en nu heel snel gebrult.
Rustig uitleggen kwam het uiteindelijk altijd op neer, maar niet altijd gelijk.
Maar algemeen genomen rustig en consequent blijven werkte het beste. Ook bij de kinderen met autisme, ADHD en andere problematiek.
Op een extreme uitzondering na was een opgetrokken wenkbrouw of een 'pardon?' voldoende.
Maar wat ik zeg kom ik dan ook na, ik doe geen loze belofte en bedreig niet. Ik stel gewoon een consequential en die gebeurd ook.
Ben je niet gewoon al wat stappen te ver als zoiets gebeurd?quote:Op donderdag 12 januari 2023 08:35 schreef HSG het volgende:
[..]
ik kreeg vroeger ook wel eens een oplawaai van mijn ouders maar dan kreeg je dat ook als je daar ook echt om gevraagd had.
Als ik tegen mijn moeder zou schreeuwen dat ik ze haar bek moest houden of ik schold haar uit voor "hoer" of "kutwijf" dan kreeg ik diezelfde dag de maat 45 schoenen van mijn vader in mijn reet en deed je het nooit weer.
Er zijn gezinnen waar ouders elkaar op elke manier mishandelen en dat duidelijk doorgeven aan hun kinderen. Daar leert een kind vanquote:Op donderdag 12 januari 2023 14:19 schreef Cause-mayhem2 het volgende:
[..]
Ben je niet gewoon al wat stappen te ver als zoiets gebeurd?
Elkaar uitschelden is hier nooit gebeurd.
Wel wat demonstratief traplopen door de toen nog puber. Maar echt een grote scheur open trekken of zelfs schelden? Nee.
Ik vraag me soms af hoe het achter gesloten deuren gaat bij mensen waar dat wel bij gebeurd. Tegen de kinderen en als partners onder elkaar.
Want waar haalt dat kind vandaan dat het 'ok' is?
Een verlegen kind slaan, nee dat werkt totaal niet. Het is überhaupt de vraag of een tik verkopen iets oplevert, maar dat bij een kwetsbaar kind veelvuldig doen is sowieso fout. Je ouders hadden waarschijnlijk beperkte leiderschapskwaliteiten (autoriteit) die je nodig hebt om een kind op te voeden en uit frustratie werden ze agressief.quote:Op vrijdag 23 december 2022 17:03 schreef SootSprite het volgende:
Ik ben in dubio. Als kind veelvuldig corrigerende tikken gekregen voor van alles. Lage cijfers tot onbeleefd gedrag mijn ouders vonden een tik (of trap, of een riem) een goede oplossing. Ik was al een verlegen kind maar ik werd er een angstig kind door dat enorme faalangst had en geen dingen uit durfte te proberen. Maar ik zat wel.in een stramien, had geen.grote mond en deed het goed op school. Dus ergens heeft het wel gewerkt.
Als ik groepjes hangjongeren, en met name jongens, zie, vraag ik me soms af of zo'n tik ze niet zou helpen. Ik was van nature al braaf, maar het rellende criminele tuig pak je er meer mee dan met eeuwig in gesprek gaan...
Dat is ook de enige vorm van aandacht die ze krijgen.quote:Op vrijdag 23 december 2022 17:09 schreef Cause-mayhem2 het volgende:
Veel hangjongeren en tuig van de richel komt uit gezinnen die niet vies zijn van een corrigerend tikje op zijn tijd.
Blijkt dus niet echt de oplossing te zijn.
Zwakke persoonlijkheid, onvermogen en vooral niet kunnen communiceren. Dan maar uit frustratie slaanquote:Op vrijdag 23 december 2022 17:32 schreef Selenophilia het volgende:
Wat voor loser ben je dan als je dat nodig hebt om een punt te maken
Alsof een tik (tenzij je erop los ramt) ook maar enigszins meer in de buurt komt van de realiteit van de wereld van volwassenenquote:Op vrijdag 23 december 2022 17:37 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Dit is typisch de reactie van een vrouw (no offence)
Vrouwen voeden een kind anders op dan mannen. Daarom ben ik ook tegen een gezin met 2 moeders of 2 vaders. Een kind heeft het recht op een gezonde gezinssituatie met een moeder en een vader.
Een kind heeft in meerdere mate de liefde van een vrouw (moeder) nodig en de confrontatie van de man. Die zijn niet altijd fijn en leuk, maar het zorgt wel dat ze later stevig op eigen schoenen kunnen staan.
Misschien moet je het eens bij jezelf zoeken. Luistert het kind wellicht niet omdat jij niet kunt communiceren? Dat lijkt mij eerder het geval.quote:Op vrijdag 23 december 2022 17:51 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Dat mag je vinden maar ik ben van mening dat niet alles op te lossen is met de fluwelen handschoenen. Sommige kinderen willen nu eenmaal slecht luisteren dus die zul je het op een andere manier duidelijk moeten maken.
Ja, daar zal vast sprake zijn van een 1 op 1 causale relatie tussen die 2 gegevensquote:Op vrijdag 23 december 2022 18:08 schreef SootSprite het volgende:
[..]
Nou ik ken bijna alleen mensen met uni en bijna iedereem kreeg tikken in de jaren 90. Niet zo heftig als ik maar toch wel met de vlakke hand.
Het moet niet zo zijn dat tikken trauma gaan opleveren. De beste grens ligt bij het niet beginnen met een tik geven.quote:Op vrijdag 23 december 2022 18:08 schreef SootSprite het volgende:
[..]
Nou ik ken bijna alleen mensen met uni en bijna iedereem kreeg tikken in de jaren 90. Niet zo heftig als ik maar toch wel met de vlakke hand.
Jij snapt er echt niets van. Uitstekend voorbeeld van iemand met nul autoriteit.quote:Op zaterdag 24 december 2022 09:43 schreef Biest. het volgende:
[..]
Je ziet je kind een ander kind slaan, je pakt je kind beet en trekt aan zijn oor terwijl je hem streng in de ogen kijkt. Dat zou mijn corrigerende tik zijn om hem aan zijn verbale opvoeding te herinneren. Kinderen luisteren niet altijd naar verbaal.
Met alleen "Nee, Pieter. Niet doen" bereik je niet veel
Je kan kinderen echt aanleren dat "nee"ook eccht "nee" is.quote:Op zaterdag 24 december 2022 09:43 schreef Biest. het volgende:
[..]
Met alleen "Nee, Pieter. Niet doen" bereik je niet veel
Communiceren doe je dan ook niet alleen met woorden, maar des te meer met non-verbale communicatie. Houding, toon, expressie, oogcontact, fysieke nabijheid, volume, etc, etc. En niet alleen als een kind iets fout doet, nee ten alle tijden. Daarom krijgen zwakke persoonlijkheden probleemkinderen.quote:Op maandag 26 december 2022 11:22 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Dit dus...
[..]
Is inderdaad een grijs gebied en in de aard, inschattingsvermogen over de aard van het kind en ook de positie van de uitdeler. Ikzelf kom uit een ouderwets gezin en ben de jongste van 6 kinderen. We zijn allemaal opgevoed in een klein huis met 3 slaapkamers. Dus dat was 8 personen huizen met stapelbedden..Grote keuken met lange tafel en peipklein woonkamertje. Om daar dagelijks de orde te handhaven was zo nu en dan een tik of een pets aan de orde van de dag. Bv. aan tafel en je klep niet kunnen houden, gevolgd door 2 waarschuwingen 'Klep dicht en eten!' Wou je graag het laatste woord dan was dit soliciteren voor een subtile pets met de potlepel. En er heeft nog nooit iemand striemen, bulten of blauwe plekken rondgelopen.
Ook van mijn broers en mijn broers onder elkaar werden er regelmatig petsen uitgedeeld wanneer we elkaar waren aan het etteren. Ik heb zelfs een keer een pak rammel van mijn moeder gekregen met de slipper. Achteraf er aan terugdenkende hoe en waarom had ik het nog verdiend ook en er beslist iets positiefs van geleerd. En ook hier geen striemen of blauwe plekken bij opgelopen.
Dat waren meer, correcties met schrikeffect om even wakker te schudden, dan dat het pijn deed. En daar was onze moeder heel erg goed in en wist perfect die grens te bepalen. En de liefste vrouw van de wereld en elke pest die ik van haar heb gekregen heb ik dan ook om gevraagt met mijn dwarsliggerij.
Ik kan alleen voor mezelf spreken en voor zover ik het kan inschatten is er niemand van de 6 kinderen traumatisch uit de opvoeding gekomen. We praten allemaal vol lof over onze ouders. En kunnen we allemaal achteraf hartelijk lachen om de petsen die we verdiend hebben gekregen. En die petsen kwamen niet voort uit onmacht maar uit duidelijke ordehandhaving. Woorden kun je fout opvatten en (met kinder/tienerlogica) met van alles op antwoorden en een tik voor je harses is wat duidelijker to the point dat het genoeg is.
Maar begrijpelijk voor de buitenstaander die ziet alleen het slaan, niet hoe het aankomt en waarom het wordt uitgedeelt. Kent de gezinssituatie niet, kent eigenlijk helemaal niks en niemand en ziet alleen maar de tik die wordt uitgedeeld en kan daar alles wat maar beliefd aan ophangen. En dan nog het leifst het meest negatieve dat je er uit kunt filteren. En maken meteen het vergelijk met ouders die hier geen maat weten te houden en inderdaad mishandelen i.p.v. corrigeren. En daarmee wordt helaas alles over dezelfde kam geschoren.
Ik ben het er dus mee eens, slaan in een opvoeding is geen optie. Maar waar ligt de grens? Een pijnloze corrigerende tik uitdelen is nog lang geen slaan. Enkel waneer je het ziet gebeuren is het verschil tussen beide soms moeilijk te bepalen.
Een maat van mij is maatschappelijk werker, hij leeft ook volgens de overtuiging dat je geen tikken hoeft uit te delen in de opvoeding. Onlangs liepen we samen hij met zijn gezin en ik door de stad. De dochter van 16 beetje nors en dwars en wordt toegesproken door haar moeder. Antwoord van de dochter was luidkeels en venijnig 'JIJ MOET JE BEK HOUDEN!' Gezien vanuit mijn opvoeding was op dat moment een tik voor haar kop de juiste reactie geweest. Maar nee, de maatschappelijk werker zegt slechts 'foei' gaat die avond voordat dochterlief naar bed gaat een uurtje met haar praten over het voorval. Helpt het? Vooralsnog niet, 2 dagen later scheld ze haar vader voor klootzak uit omdat ze haar zin niet krijgt.
En dit is wat me in het algemeen opvalt in de huidige 'Geen tikken uitdelen' generatie. Heel veel jeugd heeft hierdoor minder respect voor ouderlijk gezag gekregen. Ze zijn hondsbrutaal en denken het beter te weten wat ze dan ook uiten met een grote bek in plaats van eens te luisteren. Op zich een nobel streven om je dan in te kunnen houden en dit alsnog met de zachte hand en een discussie proberen te corrigeren. Soms of misschien zelfs steeds meer lijkt op de weg van de meeste weerstand die het langste duurt.
Maar niet zo erg dat je er nare herinneringen aan hebt?quote:Op donderdag 12 januari 2023 17:32 schreef damsco het volgende:
Vroeger vaak zat klappen gekregen, geen vuist maar wel er werd wel vrij snel gemept als er maar een beetje onmacht bij kwam kijken. Ga het zelf nooit doen.
Als dat voldoende is, dan is dat voldoende en zijn er geen verdere maatregelen nodig. Maar dat is het dus niet altijd.quote:Op donderdag 12 januari 2023 14:11 schreef Cause-mayhem2 het volgende:
[..]
Ik heb wel een kind opgevoed en ook met kinderen gewerkt.
Ben echt niet perfect en heb weleens een en nu heel snel gebrult.
Rustig uitleggen kwam het uiteindelijk altijd op neer, maar niet altijd gelijk.
Maar algemeen genomen rustig en consequent blijven werkte het beste. Ook bij de kinderen met autisme, ADHD en andere problematiek.
Op een extreme uitzondering na was een opgetrokken wenkbrouw of een 'pardon?' voldoende.
Maar wat ik zeg kom ik dan ook na, ik doe geen loze belofte en bedreig niet. Ik stel gewoon een consequential en die gebeurd ook.
En er is weer een verschil tussen een kind even fors vastpakken en... Tja. Wat is een tik.quote:Op donderdag 12 januari 2023 19:25 schreef Halcon het volgende:
[..]
Als dat voldoende is, dan is dat voldoende en zijn er geen verdere maatregelen nodig. Maar dat is het dus niet altijd.
Als een hond niet luistert grijp je die op den duur ook wel in het nekvel.quote:Op donderdag 12 januari 2023 16:52 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Misschien moet je het eens bij jezelf zoeken. Luistert het kind wellicht niet omdat jij niet kunt communiceren? Dat lijkt mij eerder het geval.
Ja, ook dat. Het gaat niet over vuistslagen in het gezicht of zo.quote:Op donderdag 12 januari 2023 19:29 schreef Jaroon het volgende:
[..]
En er is weer een verschil tussen een kind even fors vastpakken en... Tja. Wat is een tik.
Een hond is geen mens.quote:Op donderdag 12 januari 2023 19:32 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Als een hond niet luistert grijp je die op den duur ook wel in het nekvel.
Ik had ook een oma die keihard een je oorlel kneep elke keer. Dat is hoe ik mij haar ook herinner.quote:Op donderdag 12 januari 2023 19:34 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja, ook dat. Het gaat niet over vuistslagen in het gezicht of zo.
Vind je dat je je partner, of je partner jou, ook een corrigerende tik mag geven?quote:Op donderdag 12 januari 2023 19:34 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja, ook dat. Het gaat niet over vuistslagen in het gezicht of zo.
Je hond niet aankunnen, moet altijd lachen om dat soort types, vooral die de hond van pup af aan hebben. Veel te korte stukjes lopen want geen tijd of lui, inconsequent reageren op (onwenselijk) gedrag, geen enkele kracht en autoriteit in stem wanneer ze de hond een "commando" geven, hele zinnen uitspreken tegen de hond als ie iets wel of niet moet doen, laten sjorren aan de riem, oftewel je hond totaal niet begrijpen. It's pathetic...quote:Op donderdag 12 januari 2023 19:32 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Als een hond niet luistert grijp je die op den duur ook wel in het nekvel.
Maar er is hoop. Volgens mij zijn er plannen voor verplichte hondencursussen voor nieuwe eigenaren.quote:Op donderdag 12 januari 2023 19:51 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Je hond niet aankunnen, moet altijd lachen om dat soort types, vooral die de hond van pup af aan hebben. Veel te korte stukjes lopen want geen tijd of lui, inconsequent reageren op (onwenselijk) gedrag, geen enkele kracht en autoriteit in stem wanneer ze de hond een "commando" geven, hele zinnen uitspreken tegen de hond als ie iets wel of niet moet doen, laten sjorren aan de riem, oftewel je hond totaal niet begrijpen. It's pathetic...
Een aap is geen koe.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |