Nou hoeven die niet slecht te zijn, de burgemeester van Samson en Gert/Kabouter Plop schijnt ook een prima burgemeester irl te zijn.quote:Op woensdag 21 december 2022 20:34 schreef Pedroso het volgende:
[..]
Bassie en Adriaan zouden een goede kans gemaakt hebben om ergens tot burgemeester gekozen te worden op die manier.
Dat is enkel het begin van een zelfcorrigerend mechanisme. Het argument de kiezer niet te vertrouwen, omdat ze potentieel niet voor de "juiste" zouden kiezen, is ook te gebruiken als argument om de democratie als geheel weg te doen. Waarom zou je diezelfde kiezer eigenlijk wel vertrouwen voor de "juiste" keuze voor een afgezant in de tweede kamer?quote:Op woensdag 21 december 2022 20:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nou hoeven die niet slecht te zijn, de burgemeester van Samson en Gert/Kabouter Plop schijnt ook een prima burgemeester irl te zijn.
Maar de kans dat je inderdaad figuren als Johan Vlemmix of huidige influencers als burgemeester gaat zien lijkt me vrij groot. En dat is dan verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid.
Nee, op deze manier vertrouw ik de kiezer niet idd. Zie een Boris Johnson, een Trump. Kiezers kiezen idioten en daar leren ze niks van.quote:Op woensdag 21 december 2022 21:38 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Door de kiezer te vertrouwen en juist te laten kiezen is de kans groter dat de kiezer leert van verkeerde beslissingen en in de toekomst wel zich beter informeert.
Juist het lokale niveau is overeenkomstig met het oorspronkelijke idee van democratie in de polis en ik denk dat we op dit niveau juist veel betere inbreng van de bevolking op het lokale niveau kunnen hebben.
Met dat voorstel zou ik kunnen instemmen, als we maar afkomen van het huidige systeem.quote:Op woensdag 21 december 2022 21:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, op deze manier vertrouw ik de kiezer niet idd. Zie een Boris Johnson, een Trump. Kiezers kiezen idioten en daar leren ze niks van.
Ik zou dan nog eerder een burgemeester gelijk maken aan de premier: gewoon iemand van de (grootste) coalitiepartij die de burgemeester wordt en bij verkiezingen dus gewoon weer een nieuwe. Dat is de enige manier waarop ik voor een (indirect) verkozen burgemeester ben.
Kan mij niet helemaal boeien wat voor kleur. Als hij maar bij de gemeente past en zijn werk goed doet.quote:Op woensdag 21 december 2022 21:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, op deze manier vertrouw ik de kiezer niet idd. Zie een Boris Johnson, een Trump. Kiezers kiezen idioten en daar leren ze niks van.
Ik zou dan nog eerder een burgemeester gelijk maken aan de premier: gewoon iemand van de (grootste) coalitiepartij die de burgemeester wordt en bij verkiezingen dus gewoon weer een nieuwe. Dat is de enige manier waarop ik voor een (indirect) verkozen burgemeester ben.
Toch nog de meerderheid die vindt dat het wel kanquote:Op woensdag 21 december 2022 22:13 schreef ludovico het volgende:
Je zou toch gewoon hopen dat 100% van de users op Fok democratisch gezind is.
Schrik me dood van die 45% uitsluiting.
Wat is daar mis mee dan? Vat functioneert er in de praktijk niet aan?quote:Op woensdag 21 december 2022 21:55 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Met dat voorstel zou ik kunnen instemmen, als we maar afkomen van het huidige systeem.
Tis niet alsof er Groenlinks of D66 staat ofzo.quote:Op woensdag 21 december 2022 22:16 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Toch nog de meerderheid die vindt dat het wel kan![]()
Ik vind het zelf prima, de eigen opvattingen mag hij lekker voor zichzelf houden.
...en dat laatste betwijfel ik dus als je de grootste popiejopie kiest.quote:Op woensdag 21 december 2022 22:16 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Kan mij niet helemaal boeien wat voor kleur. Als hij maar bij de gemeente past en zijn werk goed doet.
Dan had ik nee gevinktquote:Op woensdag 21 december 2022 22:18 schreef ludovico het volgende:
[..]
Tis niet alsof er Groenlinks of D66 staat ofzo.
Mweh, Cohen en Van der Laan wel een beetje. Maar daar kan ik mezelf ook niet helemaal in vertrouwen omdat je het al van ze weet.quote:Op woensdag 21 december 2022 22:32 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Dan had ik nee gevinkt
Zijn er voorbeelden van burgermeesters waarbij je kan zien dat het echt een PvdA'er, VVD'er is?
Nu, ik heb heel andere ervaringen in de praktijk. Het verschil tussen een gekozen en ongekozen burgemeester is in Eindhoven enorm gebleken waarbij we bij aanstelling met een arrogante Fries werden afgescheept. Ik ben geen PVDA stemmer maar vond de gekozen PVDA burgemeester uitstekend.quote:Op woensdag 21 december 2022 22:17 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Wat is daar mis mee dan? Vat functioneert er in de praktijk niet aan?
Het probleem met de gekozen burgemeester is dat hoe je hem ook invult, het hele bestel in de gemeente op de schop moet. Een gekozen burgemeester verandert de balans en ik zie geen reden om dat te doen. If it ain’t broke, don’t fix it.
Het huidige systeem is simpelweg niet democratisch, het is een noodzakelijke stap om Nederland in de richting van een democratie te krijgen.quote:"Dit is zijn eerste goede beslissing."
"Zo blij dat onze busbanen weer veilig worden."
"Wij ambiëren ook geen tweede termijn."
"Iedereen die blij is mag zondag (marathon Eindhoven) over de busbaan rennen."
"Zeg nou zelf, een Fries in Brabant?"
Mooi nieuws! Niemand zal hem missen. Hopelijk wordt ie vervangen door een betere... Moeilijk zal het niet zijn om beter te zijn dan deze knurft.
Prima, het heeft wat ons betreft ook net iets te lang geduurd!
Mooi oprotten heeft nooit iets met Eindhoven gehad.
’Gekozen’ met een opkomst van nog geen 25 procent, dat lijkt me eerder een argument tegen. Blijkbaar interesseert het de kiezer niet. Dat die Jorritsma een miskleun was is iedereen het wel over eens volgens mij, maar dat is natuurlijk een n=1 voorbeeld. Dat zegt niets.quote:Op woensdag 21 december 2022 23:48 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Nu, ik heb heel andere ervaringen in de praktijk. Het verschil tussen een gekozen en ongekozen burgemeester is in Eindhoven enorm gebleken waarbij we bij aanstelling met een arrogante Fries werden afgescheept. Ik ben geen PVDA stemmer maar vond de gekozen PVDA burgemeester uitstekend.
Wat is er ondemocratisch aan? De lokale volksvertegenwoordiging beslist, dat lijkt mij prima democratisch.quote:[..]
Het huidige systeem is simpelweg niet democratisch, het is een noodzakelijke stap om Nederland in de richting van een democratie te krijgen.
In de meeste andere landen is de burgemeester een puur ceremoniële functie, in België is het bijvoorbeeld niet eens een fulltime baan. Daar kun je dus in het huidige systeem niet mee vergelijken. Puur lintjesknipper zijn of verantwoordelijk zijn voor de openbare orde en veiligheid, dat maakt nogal een verschil.quote:Op donderdag 22 december 2022 08:16 schreef -XOR- het volgende:
Stemmen wordt als middel tot het verwerven van zelfbeschikking nogal eens overschat. Nu is Nederland geloof ik in Europa samen met Georgie het enige land dat geen gekozen burgemeester kent dus veel kwaad zal het ook wel niet kunnen maar ik vrees dan wel een beetje dat burgemeesters te zeer afhankelijk worden van de stem van de kiezer en daardoor zich gedwongen zien beloften te doen die ertoe leiden dat gemeenten met elkaar gaan concurreren terwijl er onderling juist samengewerkt en afgestemd zou moeten worden.
En alleen daarom zou zo'n persoon wel kans moeten maken, dat hij nooit als de geschikte kandidaat gekozen wordt is het gevolg van idioot gedrag.quote:Op woensdag 21 december 2022 15:10 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Ik denk dat het vrij safe is om te zeggen dat meer mensen Guido een idioot vinden tegenover Femke.
Gelukkig staan de VVD, D66 en CDA daar ver bovenquote:Op woensdag 21 december 2022 14:40 schreef koemleit het volgende:
[..]
maar met het feit dat dit soort figuren als ze ook daadwerkelijk ergens aan de macht komen, er vrijwel altijd een ontiegelijke teringzooi van maken. Met schandaal na schandaal.
Klopt, gaat prima daar.quote:Op woensdag 21 december 2022 20:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nou hoeven die niet slecht te zijn, de burgemeester van Samson en Gert/Kabouter Plop schijnt ook een prima burgemeester irl te zijn.
Maar de kans dat je inderdaad figuren als Johan Vlemmix of huidige influencers als burgemeester gaat zien lijkt me vrij groot. En dat is dan verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid.
quote:Op woensdag 21 december 2022 20:34 schreef Pedroso het volgende:
[..]
Bassie en Adriaan zouden een goede kans gemaakt hebben om ergens tot burgemeester gekozen te worden op die manier.
Dat wist ik niet... nou lopen er bij Studio 100 wel meer mensen met vreemde meningen rond, natuurlijk.quote:Op donderdag 22 december 2022 11:58 schreef Andros het volgende:
[..]
Klopt, gaat prima daar.
https://www.hln.be/binnen(...)gen-mensen~a767f705/
Wilders is voor minder veroordeeld maar een verkozen christen-democraat die acteert in kinderfilmpjes mag de waarheid gewoon zeggen, geen probleem.
Ik wist niet dat de jurisdictie van Nederlandse strafrechters strekte tot in Belgie.quote:Op donderdag 22 december 2022 11:58 schreef Andros het volgende:
[..]
Klopt, gaat prima daar.
https://www.hln.be/binnen(...)gen-mensen~a767f705/
Wilders is voor minder veroordeeld maar een verkozen christen-democraat die acteert in kinderfilmpjes mag de waarheid gewoon zeggen, geen probleem.
Dit.quote:Op woensdag 21 december 2022 15:02 schreef Netsplitter het volgende:
Nee, omdat ik pertinent niet wil dat een idioot als Guido van Meijeren ergens burgemeester kan worden.
Een lage opkomst wordt altijd als een probleem gezien, ik ga daar niet in mee. Ieder heeft de kans gekregen om te stemmen, en de keuze om niet deel te nemen aan die stemming is simpelweg een democratische optie.quote:Op donderdag 22 december 2022 01:33 schreef trein2000 het volgende:
[..]
’Gekozen’ met een opkomst van nog geen 25 procent, dat lijkt me eerder een argument tegen. Blijkbaar interesseert het de kiezer niet. Dat die Jorritsma een miskleun was is iedereen het wel over eens volgens mij, maar dat is natuurlijk een n=1 voorbeeld. Dat zegt niets.
[..]
Wat is er ondemocratisch aan? De lokale volksvertegenwoordiging beslist, dat lijkt mij prima democratisch.
Burgemeesters zijn natuurlijk ook een beetje de overloopjes in het Huis van Thorbecke. Het rijk zet ze er neer, om in de gemeenteraadjes van boerenpummels de orde te houden, en om tegelijkertijd het rijksgezag te vertegenwoordigen en toegang tot de regering te hebben, mede door een beetje de zelfde taal te spreken.quote:Op donderdag 22 december 2022 08:16 schreef -XOR- het volgende:
Stemmen wordt als middel tot het verwerven van zelfbeschikking nogal eens overschat. Nu is Nederland geloof ik in Europa samen met Georgie het enige land dat geen gekozen burgemeester kent dus veel kwaad zal het ook wel niet kunnen, maar ik vrees dan wel een beetje dat burgemeesters te zeer afhankelijk worden van de stem van de kiezer. Het is goed denkbaar dat gekozen burgemeesters zich gedwongen zullen zien beloften te moeten doen die ertoe leiden dat gemeenten met elkaar gaan concurreren terwijl er onderling juist samengewerkt en afgestemd zou moeten worden.
Niet mee eens. Volgens mij verdient het de voorkeur om mensen te kiezen die er hun werk van maken goed over zulke keuzes na te denken. Dus liever geen referenda en geen rechtstreeks gekozen bestuurders.quote:Op donderdag 22 december 2022 18:08 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Er is een essentieel verschil tussen de bevolking laten kiezen of degenen de door de bevolking gekozen zijn te laten kiezen. Het eerste is directe democratie en dient, mits de gemeenschap democratisch wil zijn, altijd de voorkeur te genieten.
Hoe weet de stemmer echter of de persoon die hij verkiest dit werk eigenlijk goed kan uitvoeren en hem goed representeert? Het bijkomende probleem is dat de vertegenwoordiger niet ontslagen kan worden door het terugtrekken van de stem en niet gecorrigeerd kan worden voor een periode van maar liefst vier jaar.quote:Op donderdag 22 december 2022 19:05 schreef Hanca het volgende:
[..]
Niet mee eens. Volgens mij verdient het de voorkeur om mensen te kiezen die er hun werk van maken goed over zulke keuzes na te denken. Dus liever geen referenda en geen rechtstreeks gekozen bestuurders.
Je kunt corrigeren: we houden eens in de 4 jaar verkiezingen. Dat is een prima controlemiddel. Beter dan referenda.quote:Op donderdag 22 december 2022 20:05 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Hoe weet de stemmer echter of de persoon die hij verkiest dit werk eigenlijk goed kan uitvoeren en hem goed representeert? Het bijkomende probleem is dat de vertegenwoordiger niet ontslagen kan worden door het terugtrekken van de stem en niet gecorrigeerd kan worden voor een periode van maar liefst vier jaar.
Dit opent de deuren tot misbruik en lobbyisme natuurlijk, vandaar dat ik van mening ben dat correctie vanuit de bevolking noodzakelijk is om maar enigszins van een democratie te kunnen spreken.
Dat het in het Nederlandse bestel nog redelijk goed gaat komt meer voort uit de rechtschapenheid van de verkozenen en dat is te prijzen. Systematisch gezien zit het echter, wat mij betreft, niet snor.
Daar verschillen we van mening, het is mij veel te lang.quote:Op donderdag 22 december 2022 20:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je kunt corrigeren: we houden eens in de 4 jaar verkiezingen. Dat is een prima controlemiddel. Beter dan referenda.
50/50 is toch heel evenwichtig.quote:Op vrijdag 23 december 2022 17:57 schreef ludovico het volgende:
Je zou toch écht hopen dat Fokkers wel wat evenwichtiger zouden stemmen dan 50/50, totaal geen respect voor democratie dit.
Zouden FvD'ers en PVV'ers net zo stemmen? Als je ze vraagt om een serieuze stem uit te brengen?
Mwah, FvD'ers stemmen op iemand die complotten verspreid en zich opstelt als een dienaar van Moskou en de PVV bestaat uit een persoon die veroordeeld is voor haatzaaien en een programma had van een A4'tje, ik denk dat dit wel aardig illustreert wat die kiezer denkt.quote:Op vrijdag 23 december 2022 17:57 schreef ludovico het volgende:
Je zou toch écht hopen dat Fokkers wel wat evenwichtiger zouden stemmen dan 50/50, totaal geen respect voor democratie dit.
Zouden FvD'ers en PVV'ers net zo stemmen? Als je ze vraagt om een serieuze stem uit te brengen?
Jij denkt dat de FvD en PVVers niet massaal nee zouden stemmen als de vraag was:quote:Op vrijdag 23 december 2022 17:57 schreef ludovico het volgende:
Lol, lees je eigen bericht nog even een keer en de mijne.quote:Op vrijdag 23 december 2022 19:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jij denkt dat de FvD en PVVers niet massaal nee zouden stemmen als de vraag was:
Vind jij dat iemand van Bij1/Denk burgemeester zou kunnen zijn?
Jouw post is hypocriet gehuil, natuurlijk. En daar is deze poll ook voor gemaakt. Desondanks geeft bijna iedereen in de reacties aan dat het weliswaar onwenselijk is, maar niet verboden moet zijn.
Hoezo?quote:Op vrijdag 23 december 2022 20:37 schreef ludovico het volgende:
[..]
Lol, lees je eigen bericht nog even een keer en de mijne.
50% wilt democratie afschaffen vanwege ongewenst geluid in hun oren.quote:Op vrijdag 23 december 2022 19:31 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Mwah, FvD'ers stemmen op iemand die complotten verspreid en zich opstelt als een dienaar van Moskou en de PVV bestaat uit een persoon die veroordeeld is voor haatzaaien en een programma had van een A4'tje, ik denk dat dit wel aardig illustreert wat die kiezer denkt.
Ik vind het allemaal vrij weinig zeggen, we weten namelijk totaal niet wat de users die stemden in deze poll bij de verkiezingen stemden of gaan stemmen dus dat zegt hoegenaamd niets. Mischien komen alle nee stemmen wel van FvD of PVV stemmers.
Het systeem in Nederland geeft iedereen de kans zich te kandideren waarna de bal bij de gemeenteraad ligt, lijkt mij prima.
Ja Naja, het is dus de vraag of men de vraag serieus beantwoord ook nog.quote:Op vrijdag 23 december 2022 20:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hoezo?
Ik heb trouwens 'ja' gestemd. Maar PVV/FvDers die hier janken dat er mensen nee stemmen, moeten beseffen dat die stemmers (bijna) allemaal nee stemmen als je ze vraagt of Bij1 of Denk een burgemeester mag leveren. Of dat Kauthar Bouchallikh burgemeester zou moeten kunnen worden.
Verder bestaat de functie "burgemeester van NL" niet, wellicht levert dat ook gewoon nee-stemmers op.
Ridicule conclusie lijkt mij dat, men wil geen burgemeester van een bepaalde partij, dat mag. Meer dan 50% zal ook geen premier willen van PVV of FvD, ook dat mag en is nog steeds democratie.quote:Op vrijdag 23 december 2022 21:32 schreef ludovico het volgende:
[..]
50% wilt democratie afschaffen vanwege ongewenst geluid in hun oren.
Dat is anti democratisch. Ik verbaas me er echt over.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |