abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_207178400
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 20:34 schreef Pedroso het volgende:

[..]
Bassie en Adriaan zouden een goede kans gemaakt hebben om ergens tot burgemeester gekozen te worden op die manier.
Nou hoeven die niet slecht te zijn, de burgemeester van Samson en Gert/Kabouter Plop schijnt ook een prima burgemeester irl te zijn.

Maar de kans dat je inderdaad figuren als Johan Vlemmix of huidige influencers als burgemeester gaat zien lijkt me vrij groot. En dat is dan verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 21-12-2022 20:51:22 ]
  woensdag 21 december 2022 @ 21:38:03 #52
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_207179619
quote:
1s.gif Op woensdag 21 december 2022 20:50 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nou hoeven die niet slecht te zijn, de burgemeester van Samson en Gert/Kabouter Plop schijnt ook een prima burgemeester irl te zijn.

Maar de kans dat je inderdaad figuren als Johan Vlemmix of huidige influencers als burgemeester gaat zien lijkt me vrij groot. En dat is dan verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid.
Dat is enkel het begin van een zelfcorrigerend mechanisme. Het argument de kiezer niet te vertrouwen, omdat ze potentieel niet voor de "juiste" zouden kiezen, is ook te gebruiken als argument om de democratie als geheel weg te doen. Waarom zou je diezelfde kiezer eigenlijk wel vertrouwen voor de "juiste" keuze voor een afgezant in de tweede kamer?

Door de kiezer te vertrouwen en juist te laten kiezen is de kans groter dat de kiezer leert van verkeerde beslissingen en in de toekomst wel zich beter informeert.
Juist het lokale niveau is overeenkomstig met het oorspronkelijke idee van democratie in de polis en ik denk dat we op dit niveau juist veel betere inbreng van de bevolking op het lokale niveau kunnen hebben.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_207179749
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 21:38 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Door de kiezer te vertrouwen en juist te laten kiezen is de kans groter dat de kiezer leert van verkeerde beslissingen en in de toekomst wel zich beter informeert.
Juist het lokale niveau is overeenkomstig met het oorspronkelijke idee van democratie in de polis en ik denk dat we op dit niveau juist veel betere inbreng van de bevolking op het lokale niveau kunnen hebben.
Nee, op deze manier vertrouw ik de kiezer niet idd. Zie een Boris Johnson, een Trump. Kiezers kiezen idioten en daar leren ze niks van.

Ik zou dan nog eerder een burgemeester gelijk maken aan de premier: gewoon iemand van de (grootste) coalitiepartij die de burgemeester wordt en bij verkiezingen dus gewoon weer een nieuwe. Dat is de enige manier waarop ik voor een (indirect) verkozen burgemeester ben.
  woensdag 21 december 2022 @ 21:55:02 #54
56749 BlaZ
pi_207179983
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 21:44 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, op deze manier vertrouw ik de kiezer niet idd. Zie een Boris Johnson, een Trump. Kiezers kiezen idioten en daar leren ze niks van.

Ik zou dan nog eerder een burgemeester gelijk maken aan de premier: gewoon iemand van de (grootste) coalitiepartij die de burgemeester wordt en bij verkiezingen dus gewoon weer een nieuwe. Dat is de enige manier waarop ik voor een (indirect) verkozen burgemeester ben.
Met dat voorstel zou ik kunnen instemmen, als we maar afkomen van het huidige systeem.
  woensdag 21 december 2022 @ 21:56:24 #55
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_207180021

[ Bericht 100% gewijzigd door Van_Poppel op 21-12-2022 21:56:58 (Verkeerde topic :')) ]
pi_207180483
Je zou toch gewoon hopen dat 100% van de users op Fok democratisch gezind is.
Schrik me dood van die 45% uitsluiting.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_207180555
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 21:44 schreef Hanca het volgende:

[..]

Kan mij niet helemaal boeien wat voor kleur. Als hij maar bij de gemeente past en zijn werk goed doet.
pi_207180569
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 22:13 schreef ludovico het volgende:
Je zou toch gewoon hopen dat 100% van de users op Fok democratisch gezind is.
Schrik me dood van die 45% uitsluiting.
Toch nog de meerderheid die vindt dat het wel kan ;)
Ik vind het zelf prima, de eigen opvattingen mag hij lekker voor zichzelf houden.
pi_207180583
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 21:55 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Met dat voorstel zou ik kunnen instemmen, als we maar afkomen van het huidige systeem.
Wat is daar mis mee dan? Vat functioneert er in de praktijk niet aan?

Het probleem met de gekozen burgemeester is dat hoe je hem ook invult, het hele bestel in de gemeente op de schop moet. Een gekozen burgemeester verandert de balans en ik zie geen reden om dat te doen. If it ain’t broke, don’t fix it.
zie email 27 oktober
pi_207180599
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 22:16 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
Toch nog de meerderheid die vindt dat het wel kan ;)
Ik vind het zelf prima, de eigen opvattingen mag hij lekker voor zichzelf houden.
Tis niet alsof er Groenlinks of D66 staat ofzo.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_207180659
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 22:16 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
Kan mij niet helemaal boeien wat voor kleur. Als hij maar bij de gemeente past en zijn werk goed doet.
...en dat laatste betwijfel ik dus als je de grootste popiejopie kiest.

Ik heb trouwens het idee dat we over het algemeen uitstekende burgemeesters hebben in Nederland, eigenlijk is er geen reden om te veranderen.

Maar als je dus gaat veranderen: geen open verkiezingen. Bij elke andere verkiezing is er nog een partij die de lijst vast stelt, dat voorkomt voor een heel deel dat er idioten op de lijst komen. Als een partij/coalitie uiteindelijk de burgemeester naar voren schuift, lijkt me dat prima. Of dat elke partij al een burgemeesterskandidaat heeft voor de verkiezingen. Hetzelfde als met de premier, dus. Maar alles behalve rechtstreeks verkozen figuren, eigenlijk bij geen enkele functie.
pi_207180706
Ja duh, mensen die nee hebben gestemd zijn een democratie niet waard!

Beide partijen zouden mijn stem overigens nooit krijgen.
pi_207180912
quote:
10s.gif Op woensdag 21 december 2022 22:18 schreef ludovico het volgende:

[..]
Tis niet alsof er Groenlinks of D66 staat ofzo.
Dan had ik nee gevinkt ;)
Zijn er voorbeelden van burgermeesters waarbij je kan zien dat het echt een PvdA'er, VVD'er is?
pi_207181070
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 22:32 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
Dan had ik nee gevinkt ;)
Zijn er voorbeelden van burgermeesters waarbij je kan zien dat het echt een PvdA'er, VVD'er is?
Mweh, Cohen en Van der Laan wel een beetje. Maar daar kan ik mezelf ook niet helemaal in vertrouwen omdat je het al van ze weet.
https://nl.wikipedia.org/(...)de_periode_2020-2024

Marcouch en grote vriend Aboutaleb.
pi_207181435
Ja hoor.

Gemeenteraad kiest een burgemeester. Als die de voorkeur geeft aan een PVV'er of FvD'er is dat hun pakkie an. Zou gek zijn om de fracties de mogelijkheid te ontzeggen om te kiezen voor een kandidaat van een specifieke partij.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  woensdag 21 december 2022 @ 23:48:58 #66
56749 BlaZ
pi_207181904
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 22:17 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Wat is daar mis mee dan? Vat functioneert er in de praktijk niet aan?

Het probleem met de gekozen burgemeester is dat hoe je hem ook invult, het hele bestel in de gemeente op de schop moet. Een gekozen burgemeester verandert de balans en ik zie geen reden om dat te doen. If it ain’t broke, don’t fix it.
Nu, ik heb heel andere ervaringen in de praktijk. Het verschil tussen een gekozen en ongekozen burgemeester is in Eindhoven enorm gebleken waarbij we bij aanstelling met een arrogante Fries werden afgescheept. Ik ben geen PVDA stemmer maar vond de gekozen PVDA burgemeester uitstekend.

quote:
"Dit is zijn eerste goede beslissing."
"Zo blij dat onze busbanen weer veilig worden."
"Wij ambiëren ook geen tweede termijn."
"Iedereen die blij is mag zondag (marathon Eindhoven) over de busbaan rennen."
"Zeg nou zelf, een Fries in Brabant?"
Mooi nieuws! Niemand zal hem missen. Hopelijk wordt ie vervangen door een betere... Moeilijk zal het niet zijn om beter te zijn dan deze knurft.
Prima, het heeft wat ons betreft ook net iets te lang geduurd!
Mooi oprotten heeft nooit iets met Eindhoven gehad.
Het huidige systeem is simpelweg niet democratisch, het is een noodzakelijke stap om Nederland in de richting van een democratie te krijgen.
pi_207182430
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 23:48 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Nu, ik heb heel andere ervaringen in de praktijk. Het verschil tussen een gekozen en ongekozen burgemeester is in Eindhoven enorm gebleken waarbij we bij aanstelling met een arrogante Fries werden afgescheept. Ik ben geen PVDA stemmer maar vond de gekozen PVDA burgemeester uitstekend.
’Gekozen’ met een opkomst van nog geen 25 procent, dat lijkt me eerder een argument tegen. Blijkbaar interesseert het de kiezer niet. Dat die Jorritsma een miskleun was is iedereen het wel over eens volgens mij, maar dat is natuurlijk een n=1 voorbeeld. Dat zegt niets.
quote:
[..]
Het huidige systeem is simpelweg niet democratisch, het is een noodzakelijke stap om Nederland in de richting van een democratie te krijgen.
Wat is er ondemocratisch aan? De lokale volksvertegenwoordiging beslist, dat lijkt mij prima democratisch.
zie email 27 oktober
  donderdag 22 december 2022 @ 08:16:25 #68
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_207182950
Stemmen wordt als middel tot het verwerven van zelfbeschikking nogal eens overschat. Nu is Nederland geloof ik in Europa samen met Georgie het enige land dat geen gekozen burgemeester kent dus veel kwaad zal het ook wel niet kunnen, maar ik vrees dan wel een beetje dat burgemeesters te zeer afhankelijk worden van de stem van de kiezer. Het is goed denkbaar dat gekozen burgemeesters zich gedwongen zullen zien beloften te moeten doen die ertoe leiden dat gemeenten met elkaar gaan concurreren terwijl er onderling juist samengewerkt en afgestemd zou moeten worden.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_207182963
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2022 08:16 schreef -XOR- het volgende:
Stemmen wordt als middel tot het verwerven van zelfbeschikking nogal eens overschat. Nu is Nederland geloof ik in Europa samen met Georgie het enige land dat geen gekozen burgemeester kent dus veel kwaad zal het ook wel niet kunnen maar ik vrees dan wel een beetje dat burgemeesters te zeer afhankelijk worden van de stem van de kiezer en daardoor zich gedwongen zien beloften te doen die ertoe leiden dat gemeenten met elkaar gaan concurreren terwijl er onderling juist samengewerkt en afgestemd zou moeten worden.
In de meeste andere landen is de burgemeester een puur ceremoniële functie, in België is het bijvoorbeeld niet eens een fulltime baan. Daar kun je dus in het huidige systeem niet mee vergelijken. Puur lintjesknipper zijn of verantwoordelijk zijn voor de openbare orde en veiligheid, dat maakt nogal een verschil.

In Frankrijk stemmen ze trouwens ook niet rechtstreeks op een burgemeester: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Municipal_elections_in_France
De burgemeester wordt daar ook door de gemeenteraad verkozen, is alleen een gemeenteraadslid en wordt dus na elke verkiezing opnieuw verkozen of vervangen.

[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 22-12-2022 08:25:36 ]
pi_207183037
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 15:10 schreef Netsplitter het volgende:

[..]
Ik denk dat het vrij safe is om te zeggen dat meer mensen Guido een idioot vinden tegenover Femke.
En alleen daarom zou zo'n persoon wel kans moeten maken, dat hij nooit als de geschikte kandidaat gekozen wordt is het gevolg van idioot gedrag.

Of zijn de pvv en FvD dadelijk opeens wel voor positieve discriminatie en vinden ze dat hun idioten voorgetrokken moeten worden. :P
pi_207183494
De 3 grootste partij(en) van de gemeenteraad kandidaat burgemeesters laten aanleveren waaruit het gepeupel nog eens mag kiezen. Dat lijkt mij de meest democratische en verantwoorde manier om burgemeesters aan te stellen. Geheel vrije keuze of het aanstellen zoals het nu gebeurt zijn beiden niet wenselijk.

Partijen uitsluiten van burgemeesterschap omdat deze niet stroken met bepaalde opvattingen is heel eng.
  donderdag 22 december 2022 @ 10:02:35 #72
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_207183527
quote:
7s.gif Op woensdag 21 december 2022 14:40 schreef koemleit het volgende:

[..]
maar met het feit dat dit soort figuren als ze ook daadwerkelijk ergens aan de macht komen, er vrijwel altijd een ontiegelijke teringzooi van maken. Met schandaal na schandaal.
Gelukkig staan de VVD, D66 en CDA daar ver boven :')
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_207183837
ja, indien ze bekkwaam zijn voor al hun inwoners. Meeste burgermeesters zijn (althans in mijn dorp) redelijk partijloos (ondanks ze afgevaardigd zijn vanuit een partij (SGP). Maar ik zie als vooorbeeld een fvd of een pvv burgermeester niet nieuwe nederlanders verwelkomen in de dorpskrant, een van de taak van de burgermeester.
pi_207184635
quote:
1s.gif Op woensdag 21 december 2022 20:50 schreef Hanca het volgende:

[..]

Klopt, gaat prima daar.

https://www.hln.be/binnen(...)gen-mensen~a767f705/

Wilders is voor minder veroordeeld maar een verkozen christen-democraat die acteert in kinderfilmpjes mag de waarheid gewoon zeggen, geen probleem :) .
pi_207184687
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 20:34 schreef Pedroso het volgende:

[..]
Bassie en Adriaan zouden een goede kans gemaakt hebben om ergens tot burgemeester gekozen te worden op die manier.

Dit zijn goede plannen, er wordt geen angst aangejaagd zoals onze huidige politici doen
Denk onbegrensd en kijk verder dan je kan zien
Wij zijn unlimited barričres kennen we niet
Denk unlimited
pi_207185154
Alleen als de FvD kandidaat een reptiel is.
pi_207185231
Schrikbarend ook vooral hoeveel mensen er hier voorstander zijn van de direct gekozen burgemeester :{
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
pi_207185731
Mag prima.

Maar eh ... liever niet.
"Pools are perfect for holding water"
  donderdag 22 december 2022 @ 15:47:30 #79
3542 Gia
User under construction
pi_207187413
Burgemeester van Nederland? Is dat dan i.p.v. de Koning???
  donderdag 22 december 2022 @ 15:49:59 #80
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_207187476
In theorie: ja.
In de praktijk: nee.
Huilen dan.
pi_207187542
We gaan elkaar niet voor randdebiel en mongool uitmaken.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_207187681
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2022 11:58 schreef Andros het volgende:

[..]
Klopt, gaat prima daar.

Wilders is voor minder veroordeeld maar een verkozen christen-democraat die acteert in kinderfilmpjes mag de waarheid gewoon zeggen, geen probleem :) .
Dat wist ik niet... nou lopen er bij Studio 100 wel meer mensen met vreemde meningen rond, natuurlijk.
  donderdag 22 december 2022 @ 17:01:33 #83
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_207188366
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2022 11:58 schreef Andros het volgende:

[..]
Klopt, gaat prima daar.

Ik wist niet dat de jurisdictie van Nederlandse strafrechters strekte tot in Belgie.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  donderdag 22 december 2022 @ 18:04:49 #84
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_207189187
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 15:02 schreef Netsplitter het volgende:
Nee, omdat ik pertinent niet wil dat een idioot als Guido van Meijeren ergens burgemeester kan worden.
Dit.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  donderdag 22 december 2022 @ 18:08:02 #85
56749 BlaZ
pi_207189229
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2022 01:33 schreef trein2000 het volgende:

[..]
’Gekozen’ met een opkomst van nog geen 25 procent, dat lijkt me eerder een argument tegen. Blijkbaar interesseert het de kiezer niet. Dat die Jorritsma een miskleun was is iedereen het wel over eens volgens mij, maar dat is natuurlijk een n=1 voorbeeld. Dat zegt niets.
[..]
Wat is er ondemocratisch aan? De lokale volksvertegenwoordiging beslist, dat lijkt mij prima democratisch.
Een lage opkomst wordt altijd als een probleem gezien, ik ga daar niet in mee. Ieder heeft de kans gekregen om te stemmen, en de keuze om niet deel te nemen aan die stemming is simpelweg een democratische optie.
Het deel van de bevolking dat wel interesse heeft om te stemmen heeft de kans gekregen dat te doen en dat is het belangrijkste.

Er is een essentieel verschil tussen de bevolking laten kiezen of degenen de door de bevolking gekozen zijn te laten kiezen. Het eerste is directe democratie en dient, mits de gemeenschap democratisch wil zijn, altijd de voorkeur te genieten.
Het probleem zit hem er in dat je voor een persoon kiest die je vier jaar vertegenwoordigt zonder dat je je stem voor de persoon kunt intrekken. Je neemt dus een momentopname en legt die qua representatie voor vier jaar vast zonder condities.
pi_207189232
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2022 08:16 schreef -XOR- het volgende:
Stemmen wordt als middel tot het verwerven van zelfbeschikking nogal eens overschat. Nu is Nederland geloof ik in Europa samen met Georgie het enige land dat geen gekozen burgemeester kent dus veel kwaad zal het ook wel niet kunnen, maar ik vrees dan wel een beetje dat burgemeesters te zeer afhankelijk worden van de stem van de kiezer. Het is goed denkbaar dat gekozen burgemeesters zich gedwongen zullen zien beloften te moeten doen die ertoe leiden dat gemeenten met elkaar gaan concurreren terwijl er onderling juist samengewerkt en afgestemd zou moeten worden.
Burgemeesters zijn natuurlijk ook een beetje de overloopjes in het Huis van Thorbecke. Het rijk zet ze er neer, om in de gemeenteraadjes van boerenpummels de orde te houden, en om tegelijkertijd het rijksgezag te vertegenwoordigen en toegang tot de regering te hebben, mede door een beetje de zelfde taal te spreken.

Het is niet zo'n verkeerd systeem, maar partijpolitiek gooit zoals gebruikelijk roet in het eten terwijl ook de gemeenteraden verzwakt zijn tov de wethouders.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_207189862
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2022 18:08 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Er is een essentieel verschil tussen de bevolking laten kiezen of degenen de door de bevolking gekozen zijn te laten kiezen. Het eerste is directe democratie en dient, mits de gemeenschap democratisch wil zijn, altijd de voorkeur te genieten.

Niet mee eens. Volgens mij verdient het de voorkeur om mensen te kiezen die er hun werk van maken goed over zulke keuzes na te denken. Dus liever geen referenda en geen rechtstreeks gekozen bestuurders.
  donderdag 22 december 2022 @ 20:05:41 #88
56749 BlaZ
pi_207190775
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2022 19:05 schreef Hanca het volgende:

[..]
Niet mee eens. Volgens mij verdient het de voorkeur om mensen te kiezen die er hun werk van maken goed over zulke keuzes na te denken. Dus liever geen referenda en geen rechtstreeks gekozen bestuurders.
Hoe weet de stemmer echter of de persoon die hij verkiest dit werk eigenlijk goed kan uitvoeren en hem goed representeert? Het bijkomende probleem is dat de vertegenwoordiger niet ontslagen kan worden door het terugtrekken van de stem en niet gecorrigeerd kan worden voor een periode van maar liefst vier jaar.

Dit opent de deuren tot misbruik en lobbyisme natuurlijk, vandaar dat ik van mening ben dat correctie vanuit de bevolking noodzakelijk is om maar enigszins van een democratie te kunnen spreken.
Dat het in het Nederlandse bestel nog redelijk goed gaat komt meer voort uit de rechtschapenheid van de verkozenen en dat is te prijzen. Systematisch gezien zit het echter, wat mij betreft, niet snor.
pi_207190821
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2022 20:05 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Hoe weet de stemmer echter of de persoon die hij verkiest dit werk eigenlijk goed kan uitvoeren en hem goed representeert? Het bijkomende probleem is dat de vertegenwoordiger niet ontslagen kan worden door het terugtrekken van de stem en niet gecorrigeerd kan worden voor een periode van maar liefst vier jaar.

Dit opent de deuren tot misbruik en lobbyisme natuurlijk, vandaar dat ik van mening ben dat correctie vanuit de bevolking noodzakelijk is om maar enigszins van een democratie te kunnen spreken.
Dat het in het Nederlandse bestel nog redelijk goed gaat komt meer voort uit de rechtschapenheid van de verkozenen en dat is te prijzen. Systematisch gezien zit het echter, wat mij betreft, niet snor.
Je kunt corrigeren: we houden eens in de 4 jaar verkiezingen. Dat is een prima controlemiddel. Beter dan referenda.
  donderdag 22 december 2022 @ 20:32:43 #90
56749 BlaZ
pi_207191390
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2022 20:07 schreef Hanca het volgende:

[..]
Je kunt corrigeren: we houden eens in de 4 jaar verkiezingen. Dat is een prima controlemiddel. Beter dan referenda.
Daar verschillen we van mening, het is mij veel te lang.
  vrijdag 23 december 2022 @ 17:14:57 #91
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_207202718
Wettelijk gezien mag dat en als een PVV/FvD burgemeesterkandidaat een meerderheid van raadsleden achter zich krijgt, dan wordt die benoemd.

Alleen wil men als burgemeester doorgaans een verbindende persoon. En verbindende personen zullen weinig te zoeken hebben bij die partijen.
pi_207203228
Je zou toch écht hopen dat Fokkers wel wat evenwichtiger zouden stemmen dan 50/50, totaal geen respect voor democratie dit.
Zouden FvD'ers en PVV'ers net zo stemmen? Als je ze vraagt om een serieuze stem uit te brengen?
  vrijdag 23 december 2022 @ 18:02:29 #93
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_207203281
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:57 schreef ludovico het volgende:
Je zou toch écht hopen dat Fokkers wel wat evenwichtiger zouden stemmen dan 50/50, totaal geen respect voor democratie dit.
Zouden FvD'ers en PVV'ers net zo stemmen? Als je ze vraagt om een serieuze stem uit te brengen?
50/50 is toch heel evenwichtig.
Huilen dan.
pi_207204098
quote:
Mwah, FvD'ers stemmen op iemand die complotten verspreid en zich opstelt als een dienaar van Moskou en de PVV bestaat uit een persoon die veroordeeld is voor haatzaaien en een programma had van een A4'tje, ik denk dat dit wel aardig illustreert wat die kiezer denkt.

Ik vind het allemaal vrij weinig zeggen, we weten namelijk totaal niet wat de users die stemden in deze poll bij de verkiezingen stemden of gaan stemmen dus dat zegt hoegenaamd niets. Mischien komen alle nee stemmen wel van FvD of PVV stemmers.

Het systeem in Nederland geeft iedereen de kans zich te kandideren waarna de bal bij de gemeenteraad ligt, lijkt mij prima.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 23-12-2022 19:34:29 ]
pi_207204230
quote:
Jij denkt dat de FvD en PVVers niet massaal nee zouden stemmen als de vraag was:

Vind jij dat iemand van Bij1/Denk burgemeester zou kunnen zijn?

Jouw post is hypocriet gehuil, natuurlijk. En daar is deze poll ook voor gemaakt. Desondanks geeft bijna iedereen in de reacties aan dat het weliswaar onwenselijk is, maar niet verboden moet zijn.
pi_207205073
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 19:44 schreef Hanca het volgende:

[..]
Jij denkt dat de FvD en PVVers niet massaal nee zouden stemmen als de vraag was:

Vind jij dat iemand van Bij1/Denk burgemeester zou kunnen zijn?

Jouw post is hypocriet gehuil, natuurlijk. En daar is deze poll ook voor gemaakt. Desondanks geeft bijna iedereen in de reacties aan dat het weliswaar onwenselijk is, maar niet verboden moet zijn.
Lol, lees je eigen bericht nog even een keer en de mijne.
pi_207205133
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 20:37 schreef ludovico het volgende:

[..]
Lol, lees je eigen bericht nog even een keer en de mijne.
Hoezo?

Ik heb trouwens 'ja' gestemd. Maar PVV/FvDers die hier janken dat er mensen nee stemmen, moeten beseffen dat die stemmers (bijna) allemaal nee stemmen als je ze vraagt of Bij1 of Denk een burgemeester mag leveren. Of dat Kauthar Bouchallikh burgemeester zou moeten kunnen worden.

Verder bestaat de functie "burgemeester van NL" niet, wellicht levert dat ook gewoon nee-stemmers op.
pi_207206044
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 19:31 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Mwah, FvD'ers stemmen op iemand die complotten verspreid en zich opstelt als een dienaar van Moskou en de PVV bestaat uit een persoon die veroordeeld is voor haatzaaien en een programma had van een A4'tje, ik denk dat dit wel aardig illustreert wat die kiezer denkt.

Ik vind het allemaal vrij weinig zeggen, we weten namelijk totaal niet wat de users die stemden in deze poll bij de verkiezingen stemden of gaan stemmen dus dat zegt hoegenaamd niets. Mischien komen alle nee stemmen wel van FvD of PVV stemmers.

Het systeem in Nederland geeft iedereen de kans zich te kandideren waarna de bal bij de gemeenteraad ligt, lijkt mij prima.
50% wilt democratie afschaffen vanwege ongewenst geluid in hun oren.

Dat is anti democratisch. Ik verbaas me er echt over.
pi_207206086
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 20:42 schreef Hanca het volgende:

[..]
Hoezo?

Ik heb trouwens 'ja' gestemd. Maar PVV/FvDers die hier janken dat er mensen nee stemmen, moeten beseffen dat die stemmers (bijna) allemaal nee stemmen als je ze vraagt of Bij1 of Denk een burgemeester mag leveren. Of dat Kauthar Bouchallikh burgemeester zou moeten kunnen worden.

Verder bestaat de functie "burgemeester van NL" niet, wellicht levert dat ook gewoon nee-stemmers op.
Ja Naja, het is dus de vraag of men de vraag serieus beantwoord ook nog.
pi_207209289
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 21:32 schreef ludovico het volgende:

[..]
50% wilt democratie afschaffen vanwege ongewenst geluid in hun oren.

Dat is anti democratisch. Ik verbaas me er echt over.
Ridicule conclusie lijkt mij dat, men wil geen burgemeester van een bepaalde partij, dat mag. Meer dan 50% zal ook geen premier willen van PVV of FvD, ook dat mag en is nog steeds democratie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')