abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_207173982
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 15:27 schreef trein2000 het volgende:
Geen principieel bezwaar tegen PVV'ers, maar ik kan mij slecht voorstellen dat iemand die actief is voor een partij die uitsluiting tot kernpunt van haar programma gemaakt heeft over de verbindende capaciteiten die van een burgemeester gevraagd worden. En dat is dan natuurlijk wel een bezwaar.
Terwijl iemand als Bosma keer op keer laat zien dat het wel degelijk mogelijk is om onafhankelijk en met respect boven de partijen te staan.
Helaas blijkt ook de vooringenomenheid dat vanwege zijn partij kleur, hij nooit tot voorzitter gekozen gaat worden.
I want to believe...
pi_207174788
Iedereen mag burgemeester worden.

Alsjeblieft geen verkozen burgemeesters (allereerst omdat je dan 2 tegengestelde politieke mandaten kunt hebben binnen B&W, daarnaast omdat ik bang ben dat vooral prins carnavals verkozen worden), maar als het huidige systeem op een PVVer of FvDer komt, moet dat kunnen.
  woensdag 21 december 2022 @ 18:01:30 #28
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_207175780
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 14:24 schreef Viesdik het volgende:
[poll=4825]

moatieer je antwoord

(burgemeester van een NL stad dus)
Burgemeesters dienen simpelweg direct verkozen te worden.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_207175888
quote:
7s.gif Op woensdag 21 december 2022 14:40 schreef koemleit het volgende:

[..]
ik versta alle FvDers onder incapabele mongolen, en bij de PVV ben ik hier wat milder maar ga ik ook voor 70%.
En dat heeft niks met politieke opvattingen te maken, maar met het feit dat dit soort figuren als ze ook daadwerkelijk ergens aan de macht komen, er vrijwel altijd een ontiegelijke teringzooi van maken. Met schandaal na schandaal.

maar zoals gezegd, er is geen reden om hen niet mee te nemen in de burgemeesterstombola.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Volgens mij worden ze ook meegenomen? Er is niets wat een PVV'er of FvD'er belet te solliciteren.
pi_207175939
quote:
7s.gif Op woensdag 21 december 2022 15:20 schreef koemleit het volgende:

[..]
oke ik probeer het nog een keer.
Wie gaat die selectie maken? ik? jij? de tweede kamer?
Iedereen vind toch andere uitspraken idioot?
Niemand maakt de selectie afaik. Als er een vacature voor burgemeester is mag iedereen solliciteren en dan is de gemeenteraad aan de beurt om een kandidaat te kiezen en die voor te dragen en in de praktijk wordt die voordracht gewoon gevolgd.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-12-2022 18:13:46 ]
pi_207176208
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 14:44 schreef Harvest89 het volgende:
Nee.
Zij zijn er duidelijk niet voor alle NL´ers, dus als zij in een machtspositie zitten vind ik dat eigenlijk wel problematisch.
Burgemeesters zijn er dan ook voor de inwoners van hun gemeente en niet alle Nederlanders. Bovendien zien we nu veel burgemeesters tegen de Nederlandse inwoners van hun gemeente kiezen voor buitenlanders die inwoner willen worden. Dus het probleem is veel groter bij andere partijen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  woensdag 21 december 2022 @ 18:36:11 #32
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_207176261
Extremisten vind ik ongewenst als burgemeester. Beter wat gematigder figuren om de simpele reden dat ze burgervader voor alle inwoners moeten kunnen zijn.
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
pi_207176272
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 18:30 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Burgemeesters zijn er dan ook voor de inwoners van hun gemeente en niet alle Nederlanders. Bovendien zien we nu veel burgemeesters tegen de Nederlandse inwoners van hun gemeente kiezen voor buitenlanders die inwoner willen worden. Dus het probleem is veel groter bij andere partijen.
Dat is totale nonsens. Ja, statushouders krijgen soms voorrang, net als alle andere daklozen (want dat is een statushouder in feite, ze moeten het asielzoekerscentrum uit). Sowieso is een statushouder gewoon iemand die in Nederland een huis hoort te hebben en wat dat betreft gewoon een Nederlander.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 21-12-2022 18:39:20 ]
pi_207176564
quote:
1s.gif Op woensdag 21 december 2022 18:36 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat is totale nonsens. Ja, statushouders krijgen soms voorrang, net als alle andere daklozen (want dat is een statushouder in feite, ze moeten het asielzoekerscentrum uit). Sowieso is een statushouder gewoon iemand die in Nederland een huis hoort te hebben en wat dat betreft gewoon een Nederlander.
Gelul. Het zijn geen Nederlanders, ze hebben het Nederlands staatsburgerschap niet. Ze moeten ook weer terug zodra het veilig is in hun land. De gekunstelde constructie met zgn urgentie omdat het COA ze uit het AZC zou zetten deugt niet en heeft nooit gedeugd, en nee die geldt niet voor andere mensen die om wat voor reden wel echt hun woning uit moeten.

Daarnaast zijn die WBV huizen helemaal niet van de gemeente, en moeten die woningen verdeeld worden op basis van de doelstellingen van die WBV's zoals opgenomen in de statuten. Dat WBV's worden bestuurd door PvdA en D66 partijtijgers zou daarvoor niet uit moeten maken. De gemeente zou zelf woonruimte moeten regelen indien er een wettelijke verplichting tot huisvesting bestaat, al is mij onduidelijk waarom statushouders niet zelf een woning zouden kunnen zoeken zoals alle Nederlanders en vergunninghouders dat moeten.

Maar deze coalitie komt gewoon zijn grondwettelijke verplichtingen niet na en vertegenwoordigt allerlei vreemde volkeren behalve het Nederlandse volk. Gemeenteraden zijn er net zo goed als burgemeesters voor hun inwoners en dat betekent dus doorgaans geen AZC's of uberhaupt bevolkingsimport.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  woensdag 21 december 2022 @ 19:05:00 #35
3542 Gia
User under construction
pi_207176595
Als iemand van Groenlinks dat mag, waarom iemand van PVV dan niet?
pi_207176639
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 19:01 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Gelul. Het zijn geen Nederlanders, ze hebben het Nederlands staatsburgerschap niet. Ze moeten ook weer terug zodra het veilig is in hun land. De gekunstelde constructie met zgn urgentie omdat het COA ze uit het AZC zou zetten deugt niet en heeft nooit gedeugd, en nee die geldt niet voor andere mensen die om wat voor reden wel echt hun woning uit moeten.

Daarnaast zijn die WBV huizen helemaal niet van de gemeente, en moeten die woningen verdeeld worden op basis van de doelstellingen van die WBV's zoals opgenomen in de statuten. Dat WBV's worden bestuurd door PvdA en D66 partijtijgers zou daarvoor niet uit moeten maken. De gemeente zou zelf woonruimte moeten regelen indien er een wettelijke verplichting tot huisvesting bestaat, al is mij onduidelijk waarom statushouders niet zelf een woning zouden kunnen zoeken zoals alle Nederlanders en vergunninghouders dat moeten.

Maar deze coalitie komt gewoon zijn grondwettelijke verplichtingen niet na en vertegenwoordigt allerlei vreemde volkeren behalve het Nederlandse volk. Gemeenteraden zijn er net zo goed als burgemeesters voor hun inwoners en dat betekent dus doorgaans geen AZC's of uberhaupt bevolkingsimport.
Je hebt er, zoals vaker, gewoon weer niks van begrepen. Met name omdat je niks snapt van grondrechten en staatsrecht, trouwens.

Je zit er gewoon compleet naast. Ook met de opmerking dat gemeenteraden tegen AZC's zouden moeten zijn, trouwens. Dat tegen AZC's zijn is namelijk helemaal niet in het belang van de inwoners van de gemeente. Verder dienen politici het algemeen belang te dienen.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 21-12-2022 19:11:38 ]
pi_207176892
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 15:01 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Democratie is leuk, zolang mensenrechten niet geschonden worden en minderheden niet vervolgd worden.
Tijdens de corona pandemie zijn volgens jou geen mensenrechten geschonden?
Zonder het woord van God is er alleen duisternis.
Als je niet kan relativeren, heb je weinig aan kennis.
pi_207177031
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 19:29 schreef Viesdik het volgende:

[..]
Nee, dat zijn er niet. Er zijn wel belangen afgewogen en dat heeft in Nederland tot een paar vrij milde lockdowns geleid. Maar goed, dat heeft 0% met burgemeesters te maken.
  woensdag 21 december 2022 @ 19:41:59 #39
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_207177076
Als het democratisch beslecht zou worden dan zou de pvv en FvD gewoon mee mogen doen en krijgt elke gemeente wat ze verdienen. Dus kan best dat daar een pvv of nog erger een FvD mafkees uit komt. Laat het maar branden.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_207177170
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 19:39 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, dat zijn er niet. Er zijn wel belangen afgewogen en dat heeft in Nederland tot een paar vrij milde lockdowns geleid. Maar goed, dat heeft 0% met burgemeesters te maken.
Jij bent gevaarlijk dom.
pi_207177215
quote:
14s.gif Op woensdag 21 december 2022 19:41 schreef jogy het volgende:
Als het democratisch beslecht zou worden dan zou de pvv en FvD gewoon mee mogen doen en krijgt elke gemeente wat ze verdienen. Dus kan best dat daar een pvv of nog erger een FvD mafkees uit komt. Laat het maar branden.
Het wordt democratisch beslecht: de burgemeester wordt gewoon benoemd na voordracht van de gemeenteraad, die daar over stemt. Echte democratische besluiten, dus.

En ja, dan kan er ook een PVV'er tussen zitten en dat is prima.
  woensdag 21 december 2022 @ 19:51:26 #42
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_207177264
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 19:48 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het wordt democratisch beslecht: de burgemeester wordt gewoon benoemd na voordracht van de gemeenteraad, die daar over stemt. Echte democratische besluiten, dus.

En ja, dan kan er ook een PVV'er tussen zitten en dat is prima.
Niet helemaal maar ik begrijp je punt. Echt democratisch zou directe verkiezingen zijn. Maar dit is idd meer zoals een premier gekozen wordt zeg maar. (Dus close enough :P )
Vrijheid
pi_207177315
Denk niet dat er ook maar één gemeente (inwoners + bestuur) blij is met een FvD burgemeester en die zal er dan ook nooit komen. Niemand zit te wachten op uitsluiting en complottheorieën .
Een enigszins gematigde PVV burgemeester gaat meer kans maken al moet ie zich dan niet teveel aantrekken van de grote grijze leider.
Als je geen kop hebt kan je niet uit het raam kijken.
pi_207177343
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 19:39 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik denk dat jij andere definities hanteert
pi_207177381
quote:
14s.gif Op woensdag 21 december 2022 19:51 schreef jogy het volgende:

[..]
Niet helemaal maar ik begrijp je punt. Echt democratisch zou directe verkiezingen zijn. Maar dit is idd meer zoals een premier gekozen wordt zeg maar. (Dus close enough :P )
Direct verkozen burgemeesters zouden in de huidige situatie problemen opleveren. Stel: een gemeente kiest een VVD burgemeester (die heeft dus een eigen democratische legitimiteit), maar er komt ook een coalitie van GL, PvdA, PvdD en SP. Die coalitie heeft weer zijn eigen democratische draagvlak. Dat levert toch in potentie enorme problemen op?

In het huidige systeem is het in mijn voorbeeld een optie om de burgemeester weg te sturen, maar als die democratisch verkozen is gaat dat niet. Stel dat die burgemeester is verkozen met 70% van de stemmen en een meerderheid van 1 zetel stuurt hem weg, dat zou toch een puinhoop zijn?

Dit is het scenario bij serieuze politici die burgemeester worden na verkiezingen. Het andere scenario is dat er straks allemaal prinsen carnaval in het veiligheidsberaad zitten en de baas zijn over de politie.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-12-2022 19:59:57 ]
pi_207177467
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 19:56 schreef Viesdik het volgende:

[..]
Ik denk dat jij andere definities hanteert
Nee hoor, wat voor definities hanteer jij dan?
Achteraf gezien is het makkelijk lullen en er zullen ongetwijfeld fouten gemaakt zijn. Maar er is wel altijd gehandeld in het belang van de Nederlandse bevolking. Dat de notoire klagers er anders tegen aankijken, so be it.
  woensdag 21 december 2022 @ 20:21:08 #47
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_207177811
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 19:29 schreef Viesdik het volgende:

[..]
Nee.
Je noemt het trouwens wel mooi een pandemie. Dat was een noodtoestand.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  woensdag 21 december 2022 @ 20:29:42 #48
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_207178022
quote:
1s.gif Op woensdag 21 december 2022 19:58 schreef Hanca het volgende:

[..]
Direct verkozen burgemeesters zouden in de huidige situatie problemen opleveren. Stel: een gemeente kiest een VVD burgemeester (die heeft dus een eigen democratische legitimiteit), maar er komt ook een coalitie van GL, PvdA, PvdD en SP. Die coalitie heeft weer zijn eigen democratische draagvlak. Dat levert toch in potentie enorme problemen op?

In het huidige systeem is het in mijn voorbeeld een optie om de burgemeester weg te sturen, maar als die democratisch verkozen is gaat dat niet. Stel dat die burgemeester is verkozen met 70% van de stemmen en een meerderheid van 1 zetel stuurt hem weg, dat zou toch een puinhoop zijn?

Dit is het scenario bij serieuze politici die burgemeester worden na verkiezingen. Het andere scenario is dat er straks allemaal prinsen carnaval in het veiligheidsberaad zitten en de baas zijn over de politie.
Kan inderdaad gekkigheid opleveren, wel eens idd.
Vrijheid
pi_207178093
quote:
14s.gif Op woensdag 21 december 2022 20:29 schreef jogy het volgende:

[..]
Kan inderdaad gekkigheid opleveren, wel eens idd.
Bassie en Adriaan zouden een goede kans gemaakt hebben om ergens tot burgemeester gekozen te worden op die manier.
  woensdag 21 december 2022 @ 20:35:00 #50
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_207178107
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 20:34 schreef Pedroso het volgende:

[..]
Bassie en Adriaan zouden een goede kans gemaakt hebben om ergens tot burgemeester gekozen te worden op die manier.
En terecht.
Vrijheid
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')