abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_207416729
quote:
7s.gif Op woensdag 4 januari 2023 11:40 schreef ludovico het volgende:

[..]
Het bedrijf wel, beurskoers minder.
Maar opzicht ik koop ook wel wat voor de grap op 30 dollar.
Ga op 30 dollar ook bijkopen *O*
pi_207417015
quote:
1s.gif Op woensdag 4 januari 2023 11:41 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Ga op 30 dollar ook bijkopen *O*
Je verwacht nog een /3 split? :P
  woensdag 4 januari 2023 @ 12:12:30 #253
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_207417078
Nou mijn Prosus ben ik mooi kwijt denk ik. Gelukkig nog wat BABA en geschreven kweb puts.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_207417520
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 12:08 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je verwacht nog een /3 split? :P
Neuh hoop natuurlijk op dikke winst, maar eerlijk gezegd doe ik maar wat. Overgrote deel van mijn portefeuille zit ook in saaie ETF’s omdat ik niet de illusie heb het beter te weten dan de markt. Is voor Tesla niet anders natuurlijk, maar vind het een tof bedrijf in een tak van sport die nog 20 jaar blijft groeien. Veel dieper gaat mijn analyse niet :P
pi_207417528
quote:
1s.gif Op woensdag 4 januari 2023 12:47 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Neuh hoop natuurlijk op dikke winst, maar eerlijk gezegd doe ik maar wat. Overgrote deel van mijn portefeuille zit ook in saaie ETF’s omdat ik niet de illusie heb het beter te weten dan de markt. Is voor Tesla niet anders natuurlijk, maar vind het een tof bedrijf in een tak van sport die nog 20 jaar blijft groeien. Veel dieper gaat mijn analyse niet :P
Daarom is de correlatie van de koers ook zo hoog met bitcoin.
Musk vertroebelde dat feit wat door veel geld aan te houden in bitcoin. Dan lijkt het net alsof het daardoor komt. :+

Daarna Twitter overnemen omdat hij weet dat zijn stock 10x overgewaardeerd is, als excuus om aandelen te verzilveren die zwaar overgewaardeerd zijn, lekker bezig die man.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_207417577
quote:
10s.gif Op woensdag 4 januari 2023 12:48 schreef ludovico het volgende:

[..]
Musk vertroebelde dat feit wat door veel geld aan te houden in bitcoin. Dan lijkt het net alsof het daardoor komt. :+

Daarna Twitter overnemen omdat hij weet dat zijn stock 10x overgewaardeerd is, als excuus om aandelen te verzilveren die zwaar overgewaardeerd zijn, lekker bezig die man.
Ja 44 miljard neertellen voor een verliesmakend bedrijf dat alleen maar PR-ellende geeft. Lekker bezig _O-
  woensdag 4 januari 2023 @ 13:28:53 #257
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_207418045
Op de derde handelsdag van 2023 ben ik eigenlijk al tevreden met de jaarwinst
The End Times are wild
pi_207418100
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 13:28 schreef LXIV het volgende:
Op de derde handelsdag van 2023 ben ik eigenlijk al tevreden met de jaarwinst
Nou uitstappen dus :P
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_207418182
quote:
1s.gif Op woensdag 4 januari 2023 12:52 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Ja 44 miljard neertellen voor een verliesmakend bedrijf dat alleen maar PR-ellende geeft. Lekker bezig _O-
Diversificatie is diversificatie.
Zijn kans om minder dan miljardair te worden is kleiner geworden na zijn overname van Twitter.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  woensdag 4 januari 2023 @ 14:58:27 #260
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_207418909
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 13:33 schreef Black-Death het volgende:

[..]
Nou uitstappen dus :P
Time in the market, not timing the market.
The End Times are wild
pi_207418980
PostNL :o Wat een raar aandeel is ook. Of is die Kretinsky weer aan het inkopen?
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_207419337
Rabobank :r

Het is weer zo'n week waarin dingen random niet werken (in de browser iig, mobiel niet getest).
pi_207419758
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 15:39 schreef TheFreshPrince het volgende:
Rabobank :r

Het is weer zo'n week waarin dingen random niet werken (in de browser iig, mobiel niet getest).
Daar heb je de Random Reader dan ook voor nodig, harhar.
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
  woensdag 4 januari 2023 @ 18:04:36 #264
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_207420733
Mijn grootste crap stijgt het hardst nu: tell, wbd.. baba ook, maar niet echt crap te noemen. De hardste dalers van vorig jaar worden gretig gekocht.

Heb nog maar plukje alphabet bijgekocht en SHELL puts geschreven.
pi_207421705
Tip: als je een zelfmoordpoging wil doen door je auto van een klif af te rijden, doe het dan niet met een Tesla ;)

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1302318999/man-reed-zijn-familie-waarschijnlijk-bewust-van-klif-af

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  woensdag 4 januari 2023 @ 20:54:33 #266
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_207422899
quote:
1s.gif Op woensdag 4 januari 2023 18:04 schreef JimmyJames het volgende:
Mijn grootste crap stijgt het hardst nu: tell, wbd.. baba ook, maar niet echt crap te noemen. De hardste dalers van vorig jaar worden gretig gekocht.

Heb nog maar plukje alphabet bijgekocht en SHELL puts geschreven.
https://finance.yahoo.com(...)d-buy-170005330.html
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  woensdag 4 januari 2023 @ 22:48:18 #267
323876 michaelmoore
pi_207425066
quote:
10s.gif Op woensdag 4 januari 2023 12:48 schreef ludovico het volgende:

[..]

hij heeft op 1200 dollar veel verkocht , de hoogste koers
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_207425317
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 22:48 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
hij heeft op 1200 dollar veel verkocht , de hoogste koers
Slim van hem, wel een beetje insider trading.
pi_207425359
Mooie dag zo vandaag, VF Corp, AEO, LAVA en GOLD uitblinkers op verder lauwe markt. Veel favo's helaas ook fors in de plus. Echt een inhaaldag voor de losers van vorig jaar.
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
pi_207427993
Waarom zie ik op DEGIRO bij mijn Shell aandelen (EAM) -2,36% staan, maar een groene +55,12 euro?

[edit] en ING andersom, rood bedrag maar groen percentage.
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
  donderdag 5 januari 2023 @ 12:13:22 #271
545 dop
:copyright: dop
pi_207429008
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2023 10:50 schreef Black-Death het volgende:
Waarom zie ik op DEGIRO bij mijn Shell aandelen (EAM) -2,36% staan, maar een groene +55,12 euro?

[edit] en ING andersom, rood bedrag maar groen percentage.
gaat iets fout bij de Giro, gisteren ook zo.
klopt inmiddels wel weer
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_207429159
Ach ja, bij DeGiro zie je iig je portfolio nog. Bij de Rabobank kan je al ~24 uur je portfolio niet op een normale manier inzien. Het is echt onvoorstelbaar hoe vaak daar een storing is en dan ook specifiek het beleggen, wat toch echt niet zou moeten kunnen gebeuren.
pi_207429191
quote:
(ABM FN-Dow Jones) PostNL past in overleg met het pensioenfonds en de vakorganisaties de pensioenregeling voor alle deelnemers van het Pensioenfonds PostNL aan. Dit maakte PostNL dinsdag bekend.

PostNL kiest voortaan voor een collectieve defined contribution regeling. Deze overstap maakt het in combinatie met de solide financiële positie van het pensioenfonds mogelijk om per 1 januari 2023 de pensioenaanspraken met 10 procent te indexeren, zo stelde PostNL dinsdag.

Een collectieve defined contribution regeling betekent onder meer dat PostNL voortaan alleen nog verplicht is om de reguliere pensioenpremie te betalen en dat de bijstort- en restitutieregeling vervalt. "Als het financieel minder goed gaat met het pensioenfonds, hoeft PostNL dus geen extra betalingen meer te doen."

Deze overstap heeft in 2022 geen invloed op de genormaliseerde EBIT van PostNL.

In 2022 zijn de pensioenkosten substantieel hoger dan de betaalde reguliere premies. Door de aanpassing van de pensioenregeling verdwijnt dit verschil vanaf 2023.
Tjah ik ben zo een conspiracy theorist maar dat omgooien van de pensioenfondsen naar defined contribution is natuurlijk allang besproken vóór wat we nu zien in de 2e kamer.

Accounting technisch moet je overigens, als het pensioenfonds negatief staat, bijstorten en kosten boeken.

De pensioenverplichtingen gaven dus negatieve druk - hoeveel laat ik even achterwege, daar heb ik geen studie naar gedaan - op de winstcijfers van PostNL bij dalende rentes / stijgende pensioenverplichtingen.

Die twee zaken hangen samen, de "Defined benefit obligation" wordt namelijk bij een lagere rente verdisconteerd met een lage rente... Wat de pensioenverplichting vergroot. Dat hakt in de solvabiliteit van pensioenfondsen en dus in het vraagstuk of een pensioenfonds mag indexeren ja of nee.

Ook waarom Henk Krol en co zo hameren op een hogere rekenrente, die bepaalt namelijk wat er uit de som rolt voor bedrag voor "defined benefit obligation" en op die manier op de solvabiliteit en op het indexatievermogen van het fonds.

Anyhow, whatever het bedrag er als kosten zijn geboekt jaarlijks - bovenop de contributies - voor de pensioenen van PostNL zal verdwijnen van de winst/verlies rekening.

Leuke som voor... IFRS is een accounting methode die... nogal.. "de juiste methode is dit" is.
Reguliere baten/lasten worden dan anders behandeld dan "incidenteel" dat loopt over Other comprehensive income (OCI)
Bij pensioenen verwachten we X rendement op de assets en liablities, de afwijkingen worden dan over OCI geboekt, veranderende rentes hebben daar veel invloed op.

Waarschijnlijk niemand in geïnteresseerd, maar hier de uitleg.

[ Bericht 16% gewijzigd door ludovico op 05-01-2023 13:02:43 ]
pi_207429242
Ik vind OCI wat lastig in te schatten.
Het lijkt zo op het eerste gezicht wel interessant maar heb weinig verstand van de sector en hoe afhankelijk ze zijn van hun grondstofprijzen.

Dividend is wel lekker hoog.

Iemand hier met een heldere kijk?

(ik heb al eens een "plukje" gekocht van wat dividend maar vraag me af of ik er nog wat plukjes bij zou halen of niet)
pi_207429246
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2023 12:36 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik vind OCI wat lastig in te schatten.
Het lijkt zo op het eerste gezicht wel interessant maar heb weinig verstand van de sector en hoe afhankelijk ze zijn van hun grondstofprijzen.

Dividend is wel lekker hoog.

Iemand hier met een heldere kijk?
Hier had Nico Inberg een kijk op dus ff lid worden van de Aandeelhouder ofzo :p
pi_207429255
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2023 12:13 schreef dop het volgende:

[..]
gaat iets fout bij de Giro, gisteren ook zo.
klopt inmiddels wel weer
Oh oke.. maar hier nog steeds zelfde probleem

edit; I stand corrected.

[ Bericht 5% gewijzigd door Black-Death op 05-01-2023 12:54:31 ]
pi_207429389
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2023 12:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ach ja, bij DeGiro zie je iig je portfolio nog. Bij de Rabobank kan je al ~24 uur je portfolio niet op een normale manier inzien. Het is echt onvoorstelbaar hoe vaak daar een storing is en dan ook specifiek het beleggen, wat toch echt niet zou moeten kunnen gebeuren.
https://gathering.tweaker(...)ge/74027802#74027802
pi_207429500
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2023 12:30 schreef ludovico het volgende:

[..]
Tjah ik ben zo een conspiracy theorist maar dat omgooien van de pensioenfondsen naar defined contribution is natuurlijk allang besproken vóór wat we nu zien in de 2e kamer.

Accounting technisch moet je overigens, als het pensioenfonds negatief staat, bijstorten en kosten boeken.

De pensioenverplichtingen gaven dus negatieve druk - hoeveel laat ik even achterwege, daar heb ik geen studie naar gedaan - op de winstcijfers van PostNL bij dalende rentes / stijgende pensioenverplichtingen.

Die twee zaken hangen samen, de "Defined benefit obligation" wordt namelijk bij een lagere rente verdisconteerd met een lage rente... Wat de pensioenverplichting vergroot. Dat hakt in de solvabiliteit van pensioenfondsen en dus in het vraagstuk of een pensioenfonds mag indexeren ja of nee.

Ook waarom Henk Krol en co zo hameren op een hogere rekenrente, die bepaalt namelijk wat er uit de som rolt voor bedrag voor "defined benefit obligation" en op die manier op de solvabiliteit en op het indexatievermogen van het fonds.

Anyhow, whatever het bedrag er als kosten zijn geboekt jaarlijks - bovenop de contributies - voor de pensioenen van PostNL zal verdwijnen van de winst/verlies rekening.

Leuke som voor... IFRS is een accounting methode die... nogal.. "de juiste methode is dit" is.
Reguliere baten/lasten worden dan anders behandeld dan "incidenteel" dat loopt over Other comprehensive income (OCI)
Bij pensioenen verwachten we X rendement op de assets en liablities, de afwijkingen worden dan over OCI geboekt, veranderende rentes hebben daar veel invloed op.

Waarschijnlijk niemand in geïnteresseerd, maar hier de uitleg.
Iemand behoefte overigens aan dit type accountancy uitleg? :D
Gaat wat diep misschien...
Summary:

OCI extra negatief bij dalende rentes via DBO.
Solvabiliteit lager (EV dropt) bij dalende rentes via DBO.

PostNL heeft daar last van vanwege zijn pensioenregeling, stijgende rentes draait bovenstaande verhaal om.

Voor uitleg zie bovenstaande.

[ Bericht 2% gewijzigd door ludovico op 05-01-2023 13:13:28 ]
pi_207438764
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2023 12:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik ben nieuw bij Rabobank Beleggen en verbaas me wel een beetje. Het is meen ik nog steeds de grootste bank van Nederland dus je zou verwachten dat ze de resources hebben voor goede IT.

Ik probeer ook uit te zoeken hoe ik mijn portfolio overzicht van 1 januari kan afdrukken voor de documentatie van mijn aangifte vermogensbelasting. Ik kan alleen de optie 'portefeuille afdrukken' vinden, maar die geeft alleen een overzicht van het moment dat je het aanklikt.

Weet jij misschien of de portfolio van 1 januari later nog volgt op een apart jaaroverzicht ?
pi_207439792
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 02:17 schreef jaco het volgende:

[..]
Ik ben nieuw bij Rabobank Beleggen en verbaas me wel een beetje. Het is meen ik nog steeds de grootste bank van Nederland dus je zou verwachten dat ze de resources hebben voor goede IT.

Ik probeer ook uit te zoeken hoe ik mijn portfolio overzicht van 1 januari kan afdrukken voor de documentatie van mijn aangifte vermogensbelasting. Ik kan alleen de optie 'portefeuille afdrukken' vinden, maar die geeft alleen een overzicht van het moment dat je het aanklikt.

Weet jij misschien of de portfolio van 1 januari later nog volgt op een apart jaaroverzicht ?
Vorig jaar stond er rond 21 januari een overzicht klaar onder "Documenten" -> "Jaaroverzicht".

Daarin stonden de beleggingen die ik 31 december had en hun waarde.
Daarbij nog het uitgekeerd dividend en ingehouden dividendbelasting.
  vrijdag 6 januari 2023 @ 11:18:26 #281
323876 michaelmoore
pi_207441022
https://www.telegraaf.nl/(...)-extra-aan-belasting

quote:
Megawinsten uit hoge energieprijzen kosten Shell ruim $2 miljard extra aan belasting
Updated 32 min geleden35 min geleden

LONDEN (ANP/BLOOMBERG) - Shell verwacht dat de inkomsten uit de handel in gas afgelopen kwartaal aanzienlijk zijn verbeterd.
Het olie- en gasbedrijf rekent op een flinke impact van extra belastingmaatregelen vanuit de EU en het VK.
  vrijdag 6 januari 2023 @ 12:26:20 #282
545 dop
pi_207441649
even serieuze vraag voor de beleggers in Tesla (okay ook een beetje leedvermaak ik zal het eerlijk toegeven) maar serieus, zetten jullie ook een stoploss en zo ja op welk niveau?
Ik ben zelf geen risico belegger en zet eigenlijk zelden een stoploss order, maak wel notities, met doelen en ook koersen waarop ik moet heroverwegen. (als je wil verdienen moet je ook afspraken met jezelf maken over de verliezen.
Hoe gaan jullie daar mee om?
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
  vrijdag 6 januari 2023 @ 13:11:24 #283
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_207442034
Wel vermakelijk beeld ytd:

https://finviz.com/map.ashx?t=sec_all&st=ytd

Microsoft gewoon -7,3%
pi_207442118
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 12:26 schreef dop het volgende:
even serieuze vraag voor de beleggers in Tesla (okay ook een beetje leedvermaak ik zal het eerlijk toegeven) maar serieus, zetten jullie ook een stoploss en zo ja op welk niveau?
Ik ben zelf geen risico belegger en zet eigenlijk zelden een stoploss order, maak wel notities, met doelen en ook koersen waarop ik moet heroverwegen. (als je wil verdienen moet je ook afspraken met jezelf maken over de verliezen.
Ik heb Tesla eerder dit jaar verkocht en gemiddeld weer teruggekocht op ~¤240 (omgerekend naar de prijs ná de laatste split) en nog wat bijgekocht op lagere niveaus, o.a. deze week.

Mocht het lager gaan dan zal ik eerder bijkopen dan verkopen.
  vrijdag 6 januari 2023 @ 13:57:11 #285
545 dop
pi_207442599
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 13:21 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik heb Tesla eerder dit jaar verkocht en gemiddeld weer teruggekocht op ~¤240 (omgerekend naar de prijs ná de laatste split) en nog wat bijgekocht op lagere niveaus, o.a. deze week.

Mocht het lager gaan dan zal ik eerder bijkopen dan verkopen.
een stoploss zet je niet om een aandeel nooit meer te kopen, maar om het neerwaarts momentum te beperken.
verkopen in neerwaartse trend en terug kopen als de trend gekeerd is.
zeker in een aandeel als Tesla is dat geen ingewikkelde strategie, die staat niet volgende week weer op ¤240.
gebruik je het gewoon nooit en heb je de strategie er achter wel bekeken? (even in het algemeen, niet speciaal voor tesla)
pi_207442682
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 13:57 schreef dop het volgende:

[..]
een stoploss zet je niet om een aandeel nooit meer te kopen, maar om het neerwaarts momentum te beperken.
verkopen in neerwaartse trend en terug kopen als de trend gekeerd is.
zeker in een aandeel als Tesla is dat geen ingewikkelde strategie, die staat niet volgende week weer op ¤240.
gebruik je het gewoon nooit en heb je de strategie er achter wel bekeken? (even in het algemeen, niet speciaal voor tesla)
Nee, ik hou me daar niet zo mee bezig. Heb ~45 aandelen en dat is aardig evenwichtig verdeeld.
Daar zal altijd wel een uitschieter tussen zitten, zoals Tesla, PostNL, BeyondMeat of Amazon.
Op lange termijn maak ik me nog niet zo'n zorgen, behalve over BeyondMeat maar dat laat ik maar gewoon staan.
pi_207448610
Aardig dagje zo 8-)
  vrijdag 6 januari 2023 @ 21:46:49 #288
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_207448738
Ja het sentiment kan snel draaien. Ook de andere kant op.
pi_207453184
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 12:26 schreef dop het volgende:
.. Nee, raar verhaal.
  zaterdag 7 januari 2023 @ 13:56:34 #290
545 dop
pi_207456160
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 09:04 schreef ludovico het volgende:

[..]
.. Nee, raar verhaal.
Misschien niet iets voor een buy en hold belegger. Maar omdat jij iets niet gebruikt is het niet gelijk een raar verhaal.
pi_207458025
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 13:56 schreef dop het volgende:

[..]
Misschien niet iets voor een buy en hold belegger. Maar omdat jij iets niet gebruikt is het niet gelijk een raar verhaal.
Nouja op een lager niveau verkopen is vaak niet logisch, het is een beetje technisch analyse achtig extreem korte termijn waar zoiets handig is. Inderdaad als je op fundamentals investeert gaat zoiets nergens over.

Dus die zaken strik gescheiden houden lijkt me dan handig?
pi_207458197
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 13:56 schreef dop het volgende:

[..]
Ik probeer inderdaad een "buy en hold" belegger te zijn.
Soms lukt dat even niet maar over het algemeen gaat dat steeds beter.

Als een bedrijf gezond is en je gelooft in de toekomst van het bedrijf (>10 jaar in de toekomst), dan is het koersverloop slechts een tussenstand.

Als traden je ding is, dan begrijp ik best dat je "take loss" orders zet.
pi_207468197
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 17:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als een bedrijf gezond is en je gelooft in de toekomst van het bedrijf (>10 jaar in de toekomst), dan is het koersverloop slechts een tussenstand.
Dit is ook mijn uitgangspunt. Ik kijk trouwens wel zo nu en dan naar mijn koers- winst of verlies voor elk aandeel in mijn portfolio. Als een van mijn aandelen fors daalt, dan zoek ik naar de argumenten van de bears en probeer die zonder voor-oordeel tot me door te laten dringen. Ik heb op die manier Prosus verkocht en omgeruild voor een direkt aandeel Tencent. Ook wat betreft Meta/Facebook koester ik nog de nodige twijfel.

Maar blind een verkoop bij een bepaalde koers voorprogrammeren, is weer een ander verhaal. Dan kun je het aandeel ook ineens kwijtraken bij een paniek golf, een technische fout of een fat-finger error. Ik vind een stop-loss iets bizars, maar het zal misschien voor daytraders z'n nut hebben.

[ Bericht 0% gewijzigd door jaco op 08-01-2023 13:10:31 ]
  zondag 8 januari 2023 @ 13:37:34 #294
545 dop
pi_207469004
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 16:49 schreef ludovico het volgende:

[..]
Nouja op een lager niveau verkopen is vaak niet logisch, het is een beetje technisch analyse achtig extreem korte termijn waar zoiets handig is. Inderdaad als je op fundamentals investeert gaat zoiets nergens over.

Dus die zaken strik gescheiden houden lijkt me dan handig?
sommige zaken kun je wel rekening mee houden niemand koopt enkel aandelen om er nooit meer naar om te kijken.
ook als lange termijn belegger zul je je soms moeten ontdoen van aandelen om te switchen naar beter alternatief.
aandelen met een hele hoge waardering komen gewoon hard omlaag als de rente oploopt en de resultaten tegen vallen. daar kun je ook als lange termijn belegger over nadenken en naar handelen.
als een aandeel enkel zakt en er geen aanwijsbare reden is dan is het inderdaad niet logisch om te verkopen.

als belegger moet je niet alleen nadenken over winst, maar ook over verlies
  zondag 8 januari 2023 @ 13:39:45 #295
545 dop
pi_207469039
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 17:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
ik geloof ook in gezonde bedrijven, maar omdat iets vandaag gezond is , betekend dat niet dat het over 10 jaar ook gezond is.
dus zul je gewoon regelmatig de meetlat er langs moeten houden
pi_207469310
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 13:37 schreef dop het volgende:

[..]
sommige zaken kun je wel rekening mee houden niemand koopt enkel aandelen om er nooit meer naar om te kijken.
ook als lange termijn belegger zul je je soms moeten ontdoen van aandelen om te switchen naar beter alternatief.
aandelen met een hele hoge waardering komen gewoon hard omlaag als de rente oploopt en de resultaten tegen vallen. daar kun je ook als lange termijn belegger over nadenken en naar handelen.
als een aandeel enkel zakt en er geen aanwijsbare reden is dan is het inderdaad niet logisch om te verkopen.

als belegger moet je niet alleen nadenken over winst, maar ook over verlies
Sure maar ceteris paribus kijken we hier alleen naar de prijs van het aandeel. Dus dat wordt technische analyse.
  zondag 8 januari 2023 @ 14:30:36 #297
545 dop
pi_207469849
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 13:55 schreef ludovico het volgende:

[..]
Sure maar ceteris paribus kijken we hier alleen naar de prijs van het aandeel. Dus dat wordt technische analyse.
Volgens mij heb je geen juist beeld van wat technische analyse is.

Rente, waardering en resultaten zijn fundamenteel

Ik zeg nergens dat je moet verkopen enkel en alleen om de trend.

[ Bericht 3% gewijzigd door dop op 08-01-2023 14:36:35 ]
pi_207470707
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 13:39 schreef dop het volgende:

[..]
ik geloof ook in gezonde bedrijven, maar omdat iets vandaag gezond is , betekend dat niet dat het over 10 jaar ook gezond is.
dus zul je gewoon regelmatig de meetlat er langs moeten houden
Maar dat is nog weer wat anders dan een stop loss (ofwel "take loss") order te zetten.
  zondag 8 januari 2023 @ 16:16:33 #299
545 dop
pi_207471380
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 15:34 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Maar dat is nog weer wat anders dan een stop loss (ofwel "take loss") order te zetten.
Ook als je puur naar de Fundamentals kijkt kun je vooraf nadenken over wat je wel of niet acceptabel vind.
Ik snap dat je geen stoploss gebruikt, maar zie verder niet waar jij rode vlaggen zet.
In het geval Tesla vind ik het verkopen van aandelen door het management (ook op deze niveaus) een rode vlag
Verlagen van prijzen, telkens niet waar maken van beloftes.
Ceo met teveel aandacht voor andere hobby's.
Als je dan puur fundamenteel je keuzes maakt dan moet je mij toch eens uitleggen waarom je bij koopt.
pi_207471733
quote:
1s.gif Op zondag 8 januari 2023 16:16 schreef dop het volgende:

[..]
Ook als je puur naar de Fundamentals kijkt kun je vooraf nadenken over wat je wel of niet acceptabel vind.
Ik snap dat je geen stoploss gebruikt, maar zie verder niet waar jij rode vlaggen zet.
In het geval Tesla vind ik het verkopen van aandelen door het management (ook op deze niveaus) een rode vlag
Verlagen van prijzen, telkens niet waar maken van beloftes.
Ceo met teveel aandacht voor andere hobby's.
Als je dan puur fundamenteel je keuzes maakt dan moet je mij toch eens uitleggen waarom je bij koopt.
Volgens mij heb ik dat voldoende gemotiveerd in dit topic ;)

[ Bericht 9% gewijzigd door TheFreshPrince op 08-01-2023 16:40:25 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')