abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_207125957
https://nos.nl/l/2456845

De kogel ging vannacht na lang onderhandelen door de kerk. Inwoners van de Europese Unie moeten betalen voor de broeikasgassen die ze uitstoten. Dat betekent dat er bij elke tankbeurt en als de verwarming wordt aangezet mee moet worden betaald vanwege de schadelijke stoffen die daardoor vrijkomen.

Mensen die hun huis goed isoleren, een warmtepomp aanschaffen of overstappen op een elektrische auto kunnen subsidie krijgen uit een speciaal fonds. Ook komt er geld voor mensen die minder te besteden hebben, ook als gevolg van de inflatie. In dat fonds is ruim 86 miljard euro beschikbaar.

CO2-uitstoot moet meer dan halveren
De maatregelen maken deel uit van een pakket aan klimaatwetten. Voor 2030 moet de CO2-uitstoot met 55 procent naar beneden. De Europese industrie, die dat deels al moet doen, krijgt te maken met hogere uitstootkosten, en bedrijven van buiten Europa gaan aan de grens betalen voor hun uitstoot. Het geld dat hiermee wordt opgehaald kan worden besteed aan klimaatplannen.

Burgers en bedrijven moeten gaan betalen voor de CO2 uit de uitlaat en de schoorsteen. Dat gaat via energiebedrijven en pompstations. Zij moeten betalen voor emissierechten en rekenen de kosten vervolgens door aan de klant die komt tanken of de gaskachel aanzet.

"Ik ben blij dat er een gebalanceerd akkoord is bereikt op het grootste klimaatwetgevingspakket in de EU ooit", zegt Europarlementariër Esther de Lange (CDA). Ze was een van de onderhandelaars en verantwoordelijk voor de coördinatie van de Green Deal en hoofdonderhandelaar op het Sociaal Klimaatfonds.

"Met deze deal brengen we de uitstoot in Europa drastisch naar beneden, maar dan wel op een sociaal verantwoorde manier zonder de Europese industrie de das om te doen. De invoering van ETS voor transport en gebouwen is nodig om onze klimaatdoelen te halen. Dit kan niet zonder sociale maatregelen om mensen te helpen deze transitie te maken. Europese bedrijven en gezinnen worden namelijk al geconfronteerd met uitzonderlijk hoge energieprijzen."

De afgelopen dagen was er overleg over drie grote klimaatplannen, die op elkaar aan moesten worden afgestemd: CBAM, ETS en het Sociaal Klimaatfonds.

In Europa mag de zware industrie alleen uitstoten waar ze CO2-certificaten voor hebben. Dit heet het emissiehandelssysteem ETS (zie de afbeelding hieronder). Elk jaar bepaalt de EU hoeveel er van die zogeheten CO2-certificaten verdeeld mogen worden onder de industrie. De hoeveelheid rechten die er wordt uitgedeeld, wordt elk jaar minder, zodat de Europese uitstoot naar beneden gaat.

Bedrijven mogen handelen met die rechten, vandaar de naam emissiehandelssysteem. Produceert een bedrijf zuinig, kan dat bedrijf de overige certificaten verkopen aan vervuilende bedrijven die juist extra rechten nodig hebben. Zuinigere bedrijven zijn daarmee voordeliger uit en zo is er een financiële prikkel om duurzaam te gaan produceren.

NOS/Harm Kersten
De angst bestond dat door dit systeem bedrijven uit Europa zouden wegtrekken. Doordat bedrijven in Europa extra moeten betalen voor hun uitstoot, zijn hun producten duurder dan die van bedrijven van buiten Europa. Door deze oneerlijke concurrentie zouden bedrijven ervoor kunnen kiezen om Europa te verlaten. Daarom kreeg de industrie een deel van zijn rechten gratis en ontving ze subsidies. Daarmee werd de financiële prikkel om te verduurzamen deels tenietgedaan.

Daar heeft de EU een oplossing voor bedacht: het CBAM (zie afbeelding hieronder). Zodra vervuilende bedrijven van buiten Europa hun spullen in Europa willen verkopen, betalen ze aan de grens voor hun CO2-uitstoot.

NOS/Harm Kersten
Een aantal jaren geleden becijferde Milieu Centraal dat Nederlanders verantwoordelijk zijn voor drie keer zo veel CO2-uitstoot als een gemiddelde wereldburger. 10 ton CO2 per persoon per jaar stoot een gemiddelde Nederlander uit, het gemiddelde van alle wereldburgers ligt rond de 4,4 ton CO2. Dat blijkt uit cijfers van het Internationaal Energie Agentschap (IEA).

De fossiele brandstoffen olie en aardgas zijn bij verbranding de grootste CO2-uitstoters, vooral als ze verstookt worden om elektriciteit te produceren.


——

Tuurlijk, kan er wel nog even bij :')
  zondag 18 december 2022 @ 09:24:08 #2
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_207125965
*O* Nog meer betalen *O*

Kunnen we ook iets doen aan het aantal mensen in Europa dat zogenaamd die broeikasgassen uitstoot? Of is dat weer een taboe?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_207125966
DIT WAS TOCH EEN COMPLOTTHEORIE?????

_O-!
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_207125969
^p^
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_207125993
Dus hebben we er een belasting bij en weer meer regels. Daarbij is het niet zo dat de consument een grote vervuiler is aangezien de commerciele sector voor 90% aansprakelijk is voor de uitstoot.

Heeft alleen maar weer 'meer geld voor de eu' tot gevolg, meer regels en minder vrijheid.

Wees daar maar echt heel blij mee.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_207126001
quote:
7s.gif Op zondag 18 december 2022 09:24 schreef vosss het volgende:
DIT WAS TOCH EEN COMPLOTTHEORIE?????

_O-!
Nee, dit is gewoon logisch kunnen nadenken
pi_207126005
Handig, dingen duurder maken voor de burger die zelf nauwelijks invloed heeft op de uitstoot daar van.
pi_207126007
Een kind heeft de voetafdruk van 44 autos, zullen we beginnen met kinderbelasting in te voeren?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_207126029
quote:
Een aantal jaren geleden becijferde Milieu Centraal dat Nederlanders verantwoordelijk zijn voor drie keer zo veel CO2-uitstoot als een gemiddelde wereldburger. 10 ton CO2 per persoon per jaar stoot een gemiddelde Nederlander uit, het gemiddelde van alle wereldburgers ligt rond de 4,4 ton CO2. Dat blijkt uit cijfers van het Internationaal Energie Agentschap (IEA).
Wat een compleet gelul dit. Moeten wij gaan leven als de gemiddelde wereldbewoner dan? NL is een voorloper in HDI index en daar moeten we blij mee zijn. Niks terug naar slechtere leefomstandigheden. Of moet dat ook geniveleerd worden en stuk van de eu?

Rot op en laat de gezinnen met rust. Altijd dat gepush op de middenklasse.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_207126038
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2022 09:28 schreef MoreDakka het volgende:
Handig, dingen duurder maken voor de burger die zelf nauwelijks invloed heeft op de uitstoot daar van.
Meer geld voor de eu.

Tijd voor inperking van die macht. En snel.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_207126047
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2022 09:32 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Meer geld voor de eu.

Tijd voor inperking van die macht. En snel.
De nieuwe klimaatwetten kunnen pas worden ingevoerd als ze zijn goedgekeurd worden door de regeringen van alle lidstaten.
pi_207126067
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2022 09:27 schreef Red_85 het volgende:
Dus hebben we er een belasting bij en weer meer regels. Daarbij is het niet zo dat de consument een grote vervuiler is aangezien de commerciele sector voor 90% aansprakelijk is voor de uitstoot.

Waarbij de wegwerp consument dan weer alles koopt van die commerciële sector en op die manier een cruciaal aandeel heeft op de uitstoot.

Hoeveel heffing zal op alibaba meuk gaan komen?
pi_207126077
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2022 09:28 schreef raptorix het volgende:
Een kind heeft de voetafdruk van 44 autos, zullen we beginnen met kinderbelasting in te voeren?




Dan vraag ik me ten zeerste af hoe zwaar de voetafdruk van deze twee weegt.
pi_207126080
Lijkt mij niet meer dan terecht. Laat de vervuiler maar betalen. Ik heb niet voor niets een kapitaal gestoken in een energieneutraal huis en tesla.
pi_207126081
Overigens hier een goede analyse: https://esb.nu/blog/20067(...)el-voor-greenwashing

quote:
Ten tweede geeft carbon banking ondernemers mogelijk een verkeerde prikkel. Het grootste risico zit in de motivatie van bedrijven. Bedrijven zijn geneigd te kiezen voor het goedkoopst mogelijke alternatief om klimaatneutraal te produceren. Uit onderzoek van de Carbon Pricing Leadership Coalition volgt dat de ETS-prijs voor het uitstoten van 1 ton CO2 op ongeveer 60 euro moet komen te liggen om bedrijven voldoende te stimuleren te investeren in de verduurzaming van het productieproces (Carbon Pricing Leadership Coalition, 2017). Gillingham en Stock (2018) berekenen dat het, afhankelijk van de gekozen technologie, ongeveer 28 – 142 dollar kost om de CO2-uitstoot met 1 ton te verminderen
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_207126088
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2022 09:33 schreef Raw85 het volgende:

[..]
De nieuwe klimaatwetten kunnen pas worden ingevoerd als ze zijn goedgekeurd worden door de regeringen van alle lidstaten.
Klopt.
En dat wrdt nog een harde dobber voor ze. Wat me irriteerd is dat de nos het al als voldongen feit presenteert.

Maar het duurt best lang en zoals het nu gaat, gaat deze regering van eu-likkertjes het niet lang volhouden met hun macht aangezien de provinciale staten er aan komen en alles qua regering op mega verlies staat.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_207126089
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2022 09:36 schreef Jahr00n het volgende:
Lijkt mij niet meer dan terecht. Laat de vervuiler maar betalen. Ik heb niet voor niets een kapitaal gestoken in een energieneutraal huis en tesla.
Als jij je Tesla s'nachts aan de lader zet ben je alsnog fosiel aan het rijden.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_207126107
quote:
Mensen die hun huis goed isoleren, een warmtepomp aanschaffen of overstappen op een elektrische auto kunnen subsidie krijgen uit een speciaal fonds. Ook komt er geld voor mensen die minder te besteden hebben, ook als gevolg van de inflatie. In dat fonds is ruim 86 miljard euro beschikbaar.
Dat klinkt weer als subsidies voor de rijken, compensatie voor de armen, en de middenklasse die alles betaalt.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_207126111
Lijkt er op dat burgers de lul zijn, en bedrijven weer massaal kortingen krijgen?

Ik heb geen kinderen, geen auto, en vlieg niet. Waar zijn mijn verhandelbare co2 emissie rechten?
"Pools are perfect for holding water"
pi_207126113
Hier moet overigens heel goed over nagedacht worden, maak je weeffouten dan is de kans groot dat je een enorme productie verschuiving zult krijgen. Je kunt wel grenzen opwerpen, maar als de multinationals wegtrekken uit Europa, en bijvoorbeeld vanuit Afrika naar de VS gaan exporteren dan levert het alsnog niets op, dit gaat alleen werken als je de multinationals wereldwijd controleert ongeacht of dit binnen de EU binnen grenzen gebeurt.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_207126134
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2022 09:40 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Dat klinkt weer als subsidies voor de rijken, compensatie voor de armen, en de middenklasse die alles betaalt.
Dat is nog kinderspel, de Italiaanse Maffia richt zich al decennia op dit soort "kansen", die hebben door dat ze dat veel meer oplevert dan traditionele criminele business. Ook met de Corona steun heeft men weer flink lopen graaien.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_207126139
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2022 09:35 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Waarbij de wegwerp consument dan weer alles koopt van die commerciële sector en op die manier een cruciaal aandeel heeft op de uitstoot.

Hoeveel heffing zal op alibaba meuk gaan komen?
Moet je 'made in china' afschaffen, niet de consument pakken die de 'keus' opgelegd krijgt.
Heeft meer voordelen. Productie hier, banen hier, een land dat het niet zo nauw neemt met vanalles maak je minder machtig en je hebt alles in je eigen continent.

Maar de consument pakken, dat is makkelijk. Daar lobby't niemand voor en ga je ook niet bij aan het werk na je eu carriere.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_207126158
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2022 09:28 schreef raptorix het volgende:
Een kind heeft de voetafdruk van 44 autos, zullen we beginnen met kinderbelasting in te voeren?
Kan eenvoudiger; kinderbijslag afschaffen.
pi_207126161
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2022 09:41 schreef probeer het volgende:
Lijkt er op dat burgers de lul zijn, en bedrijven weer massaal kortingen krijgen?

Ik heb geen kinderen, geen auto, en vlieg niet. Waar zijn mijn verhandelbare co2 emissie rechten?
Dit.
100x dit.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_207126181
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2022 09:43 schreef marc0871 het volgende:

[..]
Kan eenvoudiger; kinderbijslag afschaffen.
Jamaar de onbeperkte groei voor de economie dan?

Oowww wacht, daar halen we gewoon weer bootjes voor over met Naffers natuurlijk....
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')