https://www.ad.nl/binnenl(...)angehouden~a0140ac7/quote:Twee kinderen zijn vrijdag aan het eind van de ochtend gewond geraakt bij een vuurwerkincident in Haaksbergen. Een jongetje van twaalf jaar oud is hierbij om het leven gekomen. Dit gebeurde in een voortuin van een woning aan de Albert Cuyplaan
Drie jongetjes liepen langs de desbetreffende woning in Haaksbergen toen het gruwelijk misging. Een man sloeg daar met een klaphamer op magnesiumpoeder. Door de klap kwam een jongen van twaalf om het leven. Een andere jongen raakte ernstig gewond. De bewoner van het huis is door de politie aangehouden.
Eén van de kinderen zou ter plaatse door de ouders zijn gereanimeerd. Later hebben de hulpdiensten dit overgenomen. Zij kwamen massaal ter plaatse. Naast vier ambulances landde er ook een traumahelikopter uit Duitsland bij Grolsch. Een trauma-arts is hier ingestapt bij een ambulance.
De politie heeft een gebied van enkele honderden meters afgezet zodat de technische recherche onderzoek kan doen. Er is flink opgeschaald om de toedracht van het incident te onderzoeken. De politie wil nog niets zeggen over de identiteit van de twee slachtoffers. ,,Eerst willen we de familie informeren.”
Harde knal
Een bediende van een tankstation hoorde iets voor het middaguur een keiharde knal. ,,Maar ik keek er niet van op. Die hoor je hier wel vaker. Maar niet veel later zag ik dat er veel paniek was in de straat.”
Niks privéterrein. Op de openbare weg in een fucking woonwijk!quote:Zijn voortuin (privéterrein dus), en kinderen liepen toevallig langs, dat maakt het alleen maar meer een tragisch ongeval.
Wat nuance mag best, doet geen pijn hoor.quote:Op donderdag 15 december 2022 17:00 schreef Bep-Vetklep het volgende:
[..]
Niks privéterrein. Op de openbare weg in een fucking woonwijk!
[ afbeelding ]
Gelukkig hoeft de buurt dit jaar niet de godsonmogelijke herrie te zitten de hele dag door deze totaalmongool. Hij had beter zijn eigen aso-kop kunnen wegblazen.
quote:De man uit Haaksbergen, die door justitie verantwoordelijk wordt gehouden voor het ongeval op oudejaarsdag waarbij een 12-jarige jongen om het leven kwam, had een jarenlange ervaring met het gebruik van een klaphamer.
Dat verklaart zijn advocaat Janbart Kalk tegenover RTV Oost. De man zou hetzelfde veiligheidsprotocol hebben gehanteerd als voorgaande jaren. "Iedereen stond, zoals gebruikelijk, op veilige afstand en er werd vooraf gewaarschuwd voor de knal. De enige die dicht bij de klaphamer stond, was mijn cliënt zelf, om 'm te bedienen."
Het enige verschil met eerdere jaren is volgens de advocaat dat zijn cliënt voor deze jaarwisseling een nieuwe, kleinere klaphamer had gekocht. Dat gebeurde volgens advocaat Kalk bij een betrouwbare verkoper, waardoor er voor zijn cliënt "geen enkele aanleiding" was om te veronderstellen dat er iets mis zou zijn.
Metaaldeeltjes als granaatscherven
"Als hij had gedacht dat de klaphamer onveilig was, had hij 'm uiteraard nooit gebruikt", stelt Kalk. "Het lijkt erop dat bij de knal iets is losgeschoten van de klaphamer. De cliënt had dat zelf niet in de gaten. Er lagen ineens verderop twee jongens gewond op de stoep.
Ik vind dat zo makkelijk gezegd bij dit soort zaken. Besef eens dat je zelf ook genoeg shit of acties hebt uitgehaald waarbij gewonden of doden hadden kunnen vallen.quote:Op donderdag 15 december 2022 17:15 schreef Bep-Vetklep het volgende:
Nee, geen nuance van mijn kant deze keer voor deze pauper, opzouten.
En in mijn ogen al helemaal niet zelf een slachtoffer. Echt, doe ff normaal.
De belangrijkste factor is toch dat hij er zelf bij stond? Je gaat toch geen dingen doen waarvan je weet dat je zelf dood kunt gaan? Dit is gewoon een tragisch ongeluk.quote:Op donderdag 15 december 2022 17:11 schreef tja77 het volgende:
[..]
Wat nuance mag best, doet geen pijn hoor.
[..]
Ik heb geen auto. Zoeken naar iets dat ik mogelijk ooit zou hebben gedaan slaat nergens op.quote:Op donderdag 15 december 2022 17:24 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Ik vind dat zo makkelijk gezegd bij dit soort zaken. Besef eens dat je zelf ook genoeg shit of acties hebt uitgehaald waarbij gewonden of doden hadden kunnen vallen.
Als was het maar een auto of fietser in je dode hoek missen...
Ah ja. Ik ben inderdaad groot fan van het beëindigen van het leven van kinderenquote:Op donderdag 15 december 2022 17:29 schreef Bep-Vetklep het volgende:
[..]
Ik heb geen auto. Zoeken naar iets dat ik mogelijk ooit zou hebben gedaan slaat nergens op.
Ik laat het hierbij voordat ik dingen ga zeggen waar ik spijt van krijg en dat is die mongool echt niet waard. Hij heeft nogal wat fanboys hier rondlopen, zoek het maar uit met elkaar.
Houdoe.
Ben je ook zo'n type die bij een verdronken kind meteen gaat roepen dat het de schuld van mama was omdat die even niet oplette?quote:Op donderdag 15 december 2022 17:29 schreef Bep-Vetklep het volgende:
[..]
Ik heb geen auto. Zoeken naar iets dat ik mogelijk ooit zou hebben gedaan slaat nergens op.
Ik laat het hierbij voordat ik dingen ga zeggen waar ik spijt van krijg en dat is die mongool echt niet waard. Hij heeft nogal wat fanboys hier rondlopen, zoek het maar uit met elkaar.
Houdoe.
Even checken. Je weet dat 'aanmerkelijke onvoorzichtigheid' de absolute ondergrens is van strafbare schuld? Nog een gradatie lager en je bent überhaupt niet strafbaar meer.quote:Op donderdag 15 december 2022 17:40 schreef Bep-Vetklep het volgende:
dood door schuld, zwaar lichamelijk letsel door schuld en het bezit en gebruik van poeder met een te hoge concentratie kaliumchloraat. De rechtbank oordeelt dat de man aanmerkelijk onvoorzichtig, onachtzaam en nalatig heeft gehandeld.
feit 1:
hij op of omstreeks 31 december 2021 te Haaksbergen grovelijk, althans aanmerkelijk onvoorzichtig en/of onachtzaam en/of nalatig, op de openbare weg, ter hoogte van de [adres 1] , terwijl zich daar in de directe nabijheid meerdere omstanders bevonden,
[..]een klaphamer gekocht via Marktplaats bij [naam 2] . Verdachte kende [naam 2] niet. [naam 2] is een particuliere verkoper die weinig ervaring heeft met het maken van klaphamers. Hij heeft er slechts drie gemaakt, waarvan er één aan verdachte is verkocht. Verdachte heeft voorafgaand aan de koop van de klaphamer geen informatie over de kwaliteit van de klaphamer ingewonnen bij [naam 2] . Er zat geen gebruiksaanwijzing bij de klaphamer en er waren geen testresultaten beschikbaar. Verdachte heeft niet gevraagd van welk materiaal de klaphamer is gemaakt en hij heeft ook niet geïnformeerd bij [naam 2] welke lasprocedure er is gevolgd. Het enige dat verdachte heeft gedaan is testen of de scharnierwerking van de klaphamer in orde was. Verdachte heeft dit naar eigen zeggen 'droog' getest, dat wil zeggen zonder poeder.
Ga maar eens lezen hoe onschuldig jullie slachtoffer is.
https://uitspraken.rechts(...)howbutton=true&idx=6
Nu echt weg.
Klopt, ongelukken kunnen gebeuren en vaak heeft er niemand schuld. De kans op een "ongeluk" neemt echter wel toe naarmate je domme dingen gaat doen, zoals spelen met explosieven.quote:Op donderdag 15 december 2022 17:32 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Ben je ook zo'n type die bij een verdronken kind meteen gaat roepen dat het de schuld van mama was omdat die even niet oplette?
Ongelukken horen bij het leven en vaak heeft niemand echt schuld..
Klopt. Alleen heeft degene die het minst verloren heeft wel het grootste aandeel gehad in het ontstaan van de situatie.quote:Op donderdag 15 december 2022 18:05 schreef StateOfMind het volgende:
Deze trieste zaak kent alleen maar verliezers.
Ja dit was idd wel echt een totaal hersendode actie.quote:Op donderdag 15 december 2022 18:14 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Klopt, ongelukken kunnen gebeuren en vaak heeft er niemand schuld. De kans op een "ongeluk" neemt echter wel toe naarmate je domme dingen gaat doen, zoals spelen met explosieven.
En als je dan ook nog eens niet weet wat je eigenlijk aan het doen bent, dan spreekt men van grove nalatigheid en word je veroordeeld. Zoals in deze zaak. De schuldvraag bij dit "ongeluk" is gewoon beantwoord, alleen de daaraan verbonden consequenties worden door velen als ontoereikend beoordeeld.
De rechtbank heeft 'grove' juist geschrapt en is voor aanmerkelijk gegaan. En dat maakt uit, juist ook in de strafmaat, want hoe minder je iemand kunt verwijten hoe lager de straf natuurlijk.quote:Op donderdag 15 december 2022 18:14 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Klopt, ongelukken kunnen gebeuren en vaak heeft er niemand schuld. De kans op een "ongeluk" neemt echter wel toe naarmate je domme dingen gaat doen, zoals spelen met explosieven.
En als je dan ook nog eens niet weet wat je eigenlijk aan het doen bent, dan spreekt men van grove nalatigheid en word je veroordeeld. Zoals in deze zaak. De schuldvraag bij dit "ongeluk" is gewoon beantwoord, alleen de daaraan verbonden consequenties worden door velen als ontoereikend beoordeeld.
Dat staat natuurlijk buiten kijf. Alleen die man is natuurlijk niet 's ochtends opgestaan met 'laat ik eens een kind ombrengen' en stak die klaphamer ook niet aan met de gedachte dat hij zelf (hij stond er immers ook bij) het leven had kunnen laten. Dat weegt wel mee, juist ook in de strafmaat.quote:Op donderdag 15 december 2022 18:52 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja dit was idd wel echt een totaal hersendode actie.
TR gezet. Een beetje grijs promoten op een zwart-wit forum!quote:Op donderdag 15 december 2022 18:54 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat staat natuurlijk buiten kijf. Alleen die man is natuurlijk niet 's ochtends opgestaan met 'laat ik eens een kind ombrengen' en stak die klaphamer ook niet aan met de gedachte dat hij zelf (hij stond er immers ook bij) het leven had kunnen laten. Dat weegt wel mee, juist ook in de strafmaat.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vaak zijn er juist wel schuldigen aan te wijzen. Niet omdat ze opzettelijk de brokken hebben veroorzaakt, wel omdat ze nalatig zijn geweest in het toepassen van regels of veiligheidsvoorzieningen. Of zelfs het bewust onklaar maken van veiligheidsmechanismen, omdat dat zoveel makkelijker is. Als iedereen zich altijd aan alle regels en veiligheidsvoorschriften zou houden, zou het aantal 'ongelukken' met tientallen procenten dalen.quote:Op donderdag 15 december 2022 17:32 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Ongelukken horen bij het leven en vaak heeft niemand echt schuld..
Ja correct. En het punt is? Dat je dan niet tegelijkertijd slachtoffer kunt zijn? Of dat 240 werkstraf een fopstraf is of waar wil je heen met je betoog?quote:Op donderdag 15 december 2022 22:00 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Vaak zijn er juist wel schuldigen aan te wijzen. Niet omdat ze opzettelijk de brokken hebben veroorzaakt, wel omdat ze nalatig zijn geweest in het toepassen van regels of veiligheidsvoorzieningen. Of zelfs het bewust onklaar maken van veiligheidsmechanismen, omdat dat zoveel makkelijker is. Als iedereen zich altijd aan alle regels en veiligheidsvoorschriften zou houden, zou het aantal 'ongelukken' met tientallen procenten dalen.
Hier is het oordeel van de rechter dat er voor het ongeluk wel degelijk een 'schuldige' is aan te wijzen. Iemand die dus nalatig is geweest en gezien de omstandigheden beter had moeten weten cq meer veiligheidsmaatregelen had moeten treffen.
Dit dus, men vergeet echt hoe vaak ze zelf (bewust) risico's nemen waarbij het 9 van de 10 keer gewoon goed afloopt.quote:Op vrijdag 16 december 2022 03:23 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ja correct. En het punt is? Dat je dan niet tegelijkertijd slachtoffer kunt zijn? Of dat 240 werkstraf een fopstraf is of waar wil je heen met je betoog?
In dit geval zou je ook kunnen zeggen dat de overheid nalatig is geweest. Activiteiten als klaphamers en carbid schieten zijn potentieel dodelijk, maar toegelaten. Er lijkt geen specifieke wetgeving terzake (betreffende de veiligheid) te bestaan (ik heb toch niets gevonden).quote:Op donderdag 15 december 2022 22:00 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Vaak zijn er juist wel schuldigen aan te wijzen. Niet omdat ze opzettelijk de brokken hebben veroorzaakt, wel omdat ze nalatig zijn geweest in het toepassen van regels of veiligheidsvoorzieningen. Of zelfs het bewust onklaar maken van veiligheidsmechanismen, omdat dat zoveel makkelijker is. Als iedereen zich altijd aan alle regels en veiligheidsvoorschriften zou houden, zou het aantal 'ongelukken' met tientallen procenten dalen.
Hier is het oordeel van de rechter dat er voor het ongeluk wel degelijk een 'schuldige' is aan te wijzen. Iemand die dus nalatig is geweest en gezien de omstandigheden beter had moeten weten cq meer veiligheidsmaatregelen had moeten treffen.
Ah ja, verbieden maar.quote:Op vrijdag 16 december 2022 07:36 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
In dit geval zou je ook kunnen zeggen dat de overheid nalatig is geweest. Activiteiten als klaphamers en carbid schieten zijn potentieel dodelijk, maar toegelaten. Er lijkt geen specifieke wetgeving terzake (betreffende de veiligheid) te bestaan (ik heb toch niets gevonden).
Nu willen de ouders van het slachtoffer dat klaphamers verboden worden. De gemeente Haaksbergen wil nog voor nieuwjaar een verbod invoeren, en de VVD is blijkbaar voorstander van een landelijk verbod.
https://www.rtvoost.nl/ni(...)-ongeluk-met-bram-12
Lolquote:Op donderdag 15 december 2022 17:29 schreef Bep-Vetklep het volgende:
[..]
Houdoe.
Doe even normaal zeg. Heb je alles uit de krant of ken je daadwerkelijk de situatie?quote:Op donderdag 15 december 2022 17:00 schreef Bep-Vetklep het volgende:
[..]
Niks privéterrein. Op de openbare weg in een fucking woonwijk!
[ afbeelding ]
Gelukkig hoeft de buurt dit jaar niet de godsonmogelijke herrie te zitten de hele dag door deze totaalmongool. Hij had beter zijn eigen aso-kop kunnen wegblazen.
Even verder scrollen naar de uitspraak voordat je begint te janken.quote:Op vrijdag 16 december 2022 10:01 schreef Troel het volgende:
[..]
Doe even normaal zeg. Heb je alles uit de krant of ken je daadwerkelijk de situatie?
Dit dus.quote:Op vrijdag 16 december 2022 07:35 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Dit dus, men vergeet echt hoe vaak ze zelf (bewust) risico's nemen waarbij het 9 van de 10 keer gewoon goed afloopt.
Het is zo makkelijk iemand helemaal kapot te maken, deze man is al helemaal kapot door het ongeluk zelf... natuurlijk hoort ie straf te krijgen maar dan wel een straf die in verhouding staat met zijn actie. En die actie was niet het bewust ombrengen van een kind.
Ik heb de uitspraak gisteren gevolgd. Net zoals heel veel mensen in Haaksbergen die de mensen kennen waar het om gaat.quote:Op vrijdag 16 december 2022 10:03 schreef Bep-Vetklep het volgende:
[..]
Even verder scrollen naar de uitspraak voordat je begint te janken.
En?quote:Op vrijdag 16 december 2022 10:05 schreef Troel het volgende:
[..]
Ik heb de uitspraak gisteren gevolgd. Net zoals heel veel mensen in Haaksbergen die de mensen kennen waar het om gaat.
Nogmaals mijn vraag: ken je de situatie aldaar?quote:
Alles is me heel goed duidelijk. Fijne dag verder.quote:Op vrijdag 16 december 2022 10:08 schreef Troel het volgende:
[..]
Nogmaals mijn vraag: ken je de situatie aldaar?
Het punt is dat de opmerking dat erg vaak geen schuldige is, volkomen onzin is. Er is vaak duidelijk iemand met 'schuld'. En dat moet ook wel consequenties hebben.quote:Op vrijdag 16 december 2022 03:23 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ja correct. En het punt is? Dat je dan niet tegelijkertijd slachtoffer kunt zijn? Of dat 240 werkstraf een fopstraf is of waar wil je heen met je betoog?
Als we voor alles wat potentieel dodelijk is de overheid moeten aanwijzen als nalatige partij moeten aanwijzen en/of strikte regels in het leven moeten roepen, dan is de wereld ook te klein. En kunnen we straks niet eens meer zomaar een keukenmes of aanmaakblokjes kopen. Want het gebruik van bijna alles kan potentieel gevaarlijk zijn, als je geen voorzichtigheid toepast.quote:Op vrijdag 16 december 2022 07:36 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
In dit geval zou je ook kunnen zeggen dat de overheid nalatig is geweest. Activiteiten als klaphamers en carbid schieten zijn potentieel dodelijk, maar toegelaten. Er lijkt geen specifieke wetgeving terzake (betreffende de veiligheid) te bestaan (ik heb toch niets gevonden).
Ik denk dat ze dan zelf de doodstraf gaan uitvoeren uit en op zichzelf.quote:Op vrijdag 16 december 2022 10:13 schreef kale_gehaktbal het volgende:
Sommige users hier
Als ze een keer 60 ipv 50 rijden en daarmee een ongeluk veroorzaken gaan ze vrijwillig 10 jaar de bak ik neem ik aan?
Fijn voor hem, maar als het mijn kind was werd zijn hoofd het volgende testsubject voor een vleeshamer alsof ie auditie deed voor Midnight Meat Train 2quote:Op donderdag 15 december 2022 17:01 schreef trein2000 het volgende:
Ik zie dat er wat mensen het verschil tussen opzet en schuld niet snappen of niet wensen te snappen. Mag ik er even op wijzen dat de maximumstraf voor dood door schuld 2 jaar is, wat betrekkelijk laag is als je bedenkt dat die voor winkeldiefstal al vier jaar is.
Niemand heeft dit gewild, die man is net zo goed slachtoffer. Prima straf.
Prima! Zou mooi zijn als ze dan een keer iets verzinnen wat niet explodeert. Maar dat willen de Tokkies niet hè, het moet wel BOEM! zeggen.quote:Op vrijdag 16 december 2022 08:09 schreef tja77 het volgende:
Bij een verbod ergens op, gaat men op zoek naar een alternatief.
Er is nogal een verschil tussen 10 jaar de bak in gaan voor een verkeersongeval of 240 uur taakstraf + schadevergoeding betalen als gevolg van dood door schuld.quote:Op vrijdag 16 december 2022 10:13 schreef kale_gehaktbal het volgende:
Sommige users hier
Als ze een keer 60 ipv 50 rijden en daarmee een ongeluk veroorzaken gaan ze vrijwillig 10 jaar de bak ik neem ik aan?
Ah ja, meteen weer die denigrerende toon richting mensen met een andere hobby/liefhebberij/smaak dan jij.quote:Op vrijdag 16 december 2022 16:31 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Prima! Zou mooi zijn als ze dan een keer iets verzinnen wat niet explodeert. Maar dat willen de Tokkies niet hè, het moet wel BOEM! zeggen.
Zo zielig.
De waarheid is hard. Maar dat vind je niet erg, want je houdt er wel van als het knalt. Toch?quote:Op vrijdag 16 december 2022 19:37 schreef tja77 het volgende:
[..]
Ah ja, meteen weer die denigrerende toon richting mensen met een andere hobby/liefhebberij/smaak dan jij.
Zo ken ik je weer.
Wat jij uitkraamt is geen waarheid johquote:Op vrijdag 16 december 2022 20:13 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
De waarheid is hard. Maar dat vind je niet erg, want je houdt er wel van als het knalt. Toch?
Als het geen waarheid is wat ik zeg dan is dat alleen maar mooi. Kunnen we al die knalonzin verbieden en komen de Tokkies met een ongevaarlijk alternatief.quote:Op vrijdag 16 december 2022 20:18 schreef tja77 het volgende:
[..]
Wat jij uitkraamt is geen waarheid johveel meer dan een ontzettend bekrompen mening is het niet. Je dicht jezelf veel te veel toe wat je niet toekomt.
Natuurlijk is het geen waarheid wat je zegt. Liefhebbers van knallen zijn niet per definitie tokkies, sla niet zo’n ongefundeerde kwats uit.quote:Op vrijdag 16 december 2022 20:45 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Als het geen waarheid is wat ik zeg dan is dat alleen maar mooi. Kunnen we al die knalonzin verbieden en komen de Tokkies met een ongevaarlijk alternatief.
Win win.
Valt allemaal reuze mee. Ik heb als scholier heel wat vuurwerk afgestoken (en zelf voor pyrotechnicus gespeeld). Gaspatroontjes vullen met minipijlkruit, strijkers maken met oude markerstiften en lucifers. Echt heel leuk om mee bezig te zijn en zelfs leerzaam.quote:Op vrijdag 16 december 2022 21:29 schreef tja77 het volgende:
[..]
Natuurlijk is het geen waarheid wat je zegt. Liefhebbers van knallen zijn niet per definitie tokkies, sla niet zo’n ongefundeerde kwats uit.
Volgens mij ben je gewoon een bang huisvrouwtje die bang is van wat knalletjes en wil je het daarom verbieden. Door dat zielige gemekker van bangerikken zoals jij, is er al een verbod op knalvuurwerk. En dat terwijl Nederlands knalvuurwerk amper voor overlast en gewonden zorgde.
Angsthaas.
Uhhh nee, het is niet als brommer rijden. Ook na hun 30e zijn er vooral oudjes die op een snor/bromscooter rondrijden. Daarnaast zijn er betere alternatieven als je gerechtigd bent die te rijden (auto/motor) dus waarom zou een 30 jarige op een brommer rijden als hij ook motor kan rijden. Iets wat veel leuker en sneller gaat.quote:Op zaterdag 17 december 2022 08:14 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Valt allemaal reuze mee. Ik heb als scholier heel wat vuurwerk afgestoken (en zelf voor pyrotechnicus gespeeld). Gaspatroontjes vullen met minipijlkruit, strijkers maken met oude markerstiften en lucifers. Echt heel leuk om mee bezig te zijn en zelfs leerzaam.
Illegaal vuurwerk kochten we bij de friettent op de hoek en dan bewaren onder je bed.
Tot mijn 15e enorm mee vermaakt. Daarna word je verstandiger en snap je dat illegale explosieven in huis opslaan niet zo handig is en dat keurmerken er zijn voor een reden. En dat je overlast veroorzaakt, dieren er last van hebben. Na mijn 18e nooit meer iets afgestoken.
Het is een beetje als brommer rijder. Super leuk als scholier, handig als student, maar boven je dertigste wordt het wat pathetisch.
Nou, geniet er van dan hè! Dat het maar flink mag knallen bij je in de straat.quote:Op zaterdag 17 december 2022 08:48 schreef tja77 het volgende:
[..]
Uhhh nee, het is niet als brommer rijden. Ook na hun 30e zijn er vooral oudjes die op een snor/bromscooter rondrijden. Daarnaast zijn er betere alternatieven als je gerechtigd bent die te rijden (auto/motor) dus waarom zou een 30 jarige op een brommer rijden als hij ook motor kan rijden. Iets wat veel leuker en sneller gaat.
Dus totaal niet te vergelijken met vuurwerk.
Of het moet zijn dat je als vuurwerkliefhebber van 12 nog genoegen neemt met legaal vuurwerk, en als volwassene je toevlucht zoekt naar het zwaardere spul. Maar dan ben je in jouw optiek een tokkie?
Hier 1000en tokkies, liefhebbers van knallers, zijn grotendeels volwassenen hoor.
Illegaal vuurwerk heeft gewoon ook een keurmerk, het opslaan ervan (zolang het geen absurde hoeveelheden zijn) is helemaal niet gevaarlijk. Je laat je teveel wijs maken. Iets wat in Polen of Tsjechie verkocht mag worden als vuurwerk, wordt hier door politie aangemerkt als levensgevaarlijk en zwaar explosief. Maar dat wil niet zeggen dat het dat ook is.
Cat. 3 en cat. 4 is ook gewoon vuurwerk. En als je er normaal mee omgaat is het niet gevaarlijk. Het knalt harder en het ECHT zware spul is massa-explosief maar zolang je er normaal mee omgaat, is het niet gevaarlijk. 1000-en mensen bewaren legaal en illegaal vuurwerk in hun kast of onder bed, maar heb je er ook maar 1 voorbeeld van dat het fout ging?
En nee, dan doel ik niet op een imbeciel die met een peuk in z’n bakkes de chinese rol wilde showen in de woonkamer.
Owja, dat jij het leuk vond en nu niet meer, maakt het nog niet pathetisch als een ander iets WEL leuk blijft vinden. Tal van volwassenen die gamen, tekenfilms kijken, speelgoed verzamelen, oorlogje spelen met een paintball of airsoft geweer, zich dagelijks klem zuipen, drugs gebruiken, roken, ranja drinken enz. terwijl een ander daar wel overheen groeit en “verstandig” wordt. Ieder mens (en z’n liefhebberijen) is verschillend, laat een ander gewoon in z’n waarde zonder hem of haar een tokkie te noemen.
En nee, ik steek geen illegaal vuurwerk af, ik steek een elk jaar steeds kleinere hoeveelheid vuurwerk af omdat ik het leuk vind, maar doe dat vooral voor mijn zoon. En ja het is traditie, voor mij is het traditie. Maakt mij niet uit of vuurwerk nog maar 50 of 100 jaar wordt afgestoken in Nederland, voor mij is het traditie om op die manier het jaar uit te luiden.
Ben ik een tokkie? Nee, maar hou wel van loeiharde dreunen zoals bij een mascleta.
Heerlijk.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vanaf dag 1 zit je die vent al te verdedigen. Mag je soms af en toe aan zijn pik zuigen?quote:
Ja MaAR HeT ZeGT BOEM!!!!quote:Op zaterdag 17 december 2022 09:01 schreef Bep-Vetklep het volgende:
[..]
Vanaf dag 1 zit je die vent al te verdedigen. Mag je soms af en toe aan zijn pik zuigen?
Ja MAaR zE DOeN HET vOOR hUN KiNdEREn!!!!quote:Op zaterdag 17 december 2022 09:05 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Ja MaAR HeT ZeGT BOEM!!!!
Jammer dat ze dan andermans kinderen opblazen.quote:Op zaterdag 17 december 2022 09:10 schreef Bep-Vetklep het volgende:
[..]
Ja MAaR zE DOeN HET vOOR hUN KiNdEREn!!!!
Ik verdedig hem niet.quote:Op zaterdag 17 december 2022 09:01 schreef Bep-Vetklep het volgende:
[..]
Vanaf dag 1 zit je die vent al te verdedigen. Mag je soms af en toe aan zijn pik zuigen?
En dan deze zin: laat een ander gewoon in z'n waarde zonder hem of haar een tokkie te noemen.
Begin maar eens eerst bij jezelf!!! want ook vanaf dag 1 zit je hier anderen voor rotte vis uit te maken omdat ze niet net zo'n knaltokkie zijn als jij en alle andere paupers die denken dat ze alleen op de wereld zijn!
Allemaal bijzaak. Als de paupers hun hobby maar kunnen uitvoeren.quote:Op zaterdag 17 december 2022 09:14 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Jammer dat ze dan andermans kinderen opblazen.
Ach, collateral damage. Als het maar BOEM! zegt.
quote:Op zaterdag 17 december 2022 09:18 schreef Bep-Vetklep het volgende:
[..]
Allemaal bijzaak. Als de paupers hun hobby maar kunnen uitvoeren.
Als afsluiter:
Dit dus. Neemt niet weg dat er wel een kind is overleden en een kind zwaargewond is geraakt. Maar het moeten leven met dit knowledge en een monument daarvoor voor je deur, plus de manier waarop je weggezet bent in de media, dat gaat je niet in de koude kleren zitten.quote:Op vrijdag 16 december 2022 17:27 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Er is nogal een verschil tussen 10 jaar de bak in gaan voor een verkeersongeval of 240 uur taakstraf + schadevergoeding betalen als gevolg van dood door schuld.
Ongetwijfeld was het voor de schuldige in dit verhaal nooit de bedoeling om iemand ernstig te verwonden of doden. En is de schuldige in die zin nu ook slachtoffer van de gebeurtenissen. Maar dat neemt de schuld niet weg en rechtvaardigd een milde straf + schadevergoeding aan degenen die in dit verhaal serieuze schade lijden (de directe aanverwanten van het dodelijk slachtoffer).
Ik dacht dat jij weg zou blijvenquote:Op vrijdag 16 december 2022 10:10 schreef Bep-Vetklep het volgende:
[..]
Alles is me heel goed duidelijk. Fijne dag verder.
Ja, heerlijk he. Maar zo blijft het wel hangenquote:
Er is nogal een verschil tussen een auto rijden en een klaphamer gebruiken.quote:Op donderdag 15 december 2022 17:24 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Ik vind dat zo makkelijk gezegd bij dit soort zaken. Besef eens dat je zelf ook genoeg shit of acties hebt uitgehaald waarbij gewonden of doden hadden kunnen vallen.
Als was het maar een auto of fietser in je dode hoek missen...
Uiteraard. Ik zou dit ook niet vergelijken met iemand die een ander raakt in een dode hoek ofzo, daar zal niemand een gevangenisstraf voor krijgen denk ik.quote:Op maandag 19 december 2022 22:02 schreef XXMLGBR4SHOTSNIPEPOWNAGEx het volgende:
[..]
Er is nogal een verschil tussen een auto rijden en een klaphamer gebruiken.
Uit het vorige deelquote:Op maandag 19 december 2022 22:15 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Uiteraard. Ik zou dit ook niet vergelijken met iemand die een ander raakt in een dode hoek ofzo, daar zal niemand een gevangenisstraf voor krijgen denk ik.
Rij je met alcohol op of bewust met 180km/u en rij je iemand dood is het een ander verhaal, dan kan je dit wel redelijk vergelijken denk ik. Ik weet zo de straffen niet voor iemand doodrijden met alcohol op, maar het zal afhankelijk van alle omstandigheden op redelijk dezelfde straffen neerkomen denk ik.
Ik vind met drank op en iemand dodelijk aanrijden wel een gradatie erger. Want dat is gewoon een misdrijf. Iedereen weet dat met drank op achter het stuur verboden is. Een klaphamer mag je gewoon gebruiken en deze knakker had er jarenlang ervaring mee. Hij had een nieuwe niet deugdelijke gekocht maar wist dat niet. Dat lijkt me geen misdrijf maar een ongeval.quote:Hier, doorrijden na een dodelijk ongeval.
120 uur taakstraf
https://www.trouw.nl/binn(...)F%2Fwww.google.nl%2F
Dronken achter het stuur, en een dodelijk ongeval veroorzaken.
https://www.rechtspraak.n(...)verkeersongeluk.aspx
Je weet dat bij een verbod op het relatief veilige consumenten vuurwerk, de afstekers op zoek gaan naar alternatieven? Dan krijg je dus nog meer mensen die denken te weten hoe ze met een klaphamer of carbid moeten omgaan. Nog meer mensen die op zoek gaan naar illegaal vuurwerk. Ik denk dat je dan ECHT je hart moet gaan vasthouden.quote:Op dinsdag 20 december 2022 06:16 schreef SootSprite het volgende:
Het wordt tijd om vuurwerk te verbieden. Ik houd mijn hart vast elke keer als ik zo'n marginaal ermee zie kloten
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |