abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_207348580
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2022 23:37 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Natuurlijk ook wel een kwestie van ervaring, die man is 20 jaar kamerlid. Dan zie je dingen wat meer en wat sneller dan wanneer je net komt kijken. Dat is deels kennis en intelligentie maar ook deels een fingerspitzengefühl dat je alleen maar kan ontwikkelen door het te doen.

Maar mensen met ervaring hebben ook wel eens een eigen mening en vaak ook nog een netwerk om dat enigszins kracht bij te zetten. Dus dat is thans ongewenst. Het is een draaideurfunctie geworden, twee periodes en ophoepelen zegt de partijleiding. Dat is een groot probleem, ik ben er van overtuigd dat dat een belangrijke reden is waarom een aantal partijen zo ver zijn afgedreven van waar ze ooit voor stonden en veranderd zijn in fletse machtsmachines.
Veel Kamerleden hebben ook geen zin meer in het politieke handwerk. Allerlei commissies enzo hebben veel te weinig leden. Terwijl dat wel essentieel is voor de werking van het systeem.

Mooi voorbeeld was die Berckmoes, die aangaf dat de halve fractie hele dagen zat te netflixen, totdat het belletje ging dat ze moesten komen opdraven voor de stemming.
pi_207348648
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 december 2022 23:48 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik vind dat het salaris ook niet echt goed is. Voor de baan.
Je moet een soort roeping hebben. Om dit werk te doen.
Maar het kan absoluut niet concurreren met het bedrijfsleven (180.000 euro voor de MP). Altijd gezeik. Ook naar je familie en kinderen toe. Bedreigingen. En geen marktconform salaris.

En je dan afvragen waarom je de beste mensen niet aantrekt.
Je moet er maar zin in hebben..
Ik vind 9k per maand geen onaardig salaris?
  Moderator vrijdag 30 december 2022 @ 23:52:55 #228
236264 crew  capricia
pi_207348706
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2022 23:50 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Ik vind 9k per maand geen onaardig salaris?
Jij vindt dit wel concurreren met marktsalarissen wat onze top qua regering kan verdienen?

(Ik kom uit de ERP-consultancy, ik heb dit bedrag nooit in mijn eentje verdiend. Maar ik werkte parttime. En dit is echt niet veel hoor. Voor een absolute top job)
180.000 euro voor onze minister president. Voor het geld hoef je het niet te doen.

(Overigens is 180 gedeeld door 12 meer dan 9)
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_207348885
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 december 2022 23:52 schreef capricia het volgende:

[..]
Jij vindt dit wel concurreren met marktsalarissen wat onze top qua regering kan verdienen?

(Ik kom uit de ERP-consultancy, ik heb dit bedrag nooit in mijn eentje verdiend. Maar ik werkte parttime. En dit is echt niet veel hoor. Voor een absolute top job)
180.000 euro voor onze minister president. Voor het geld hoef je het niet te doen.
Ligt er aan wat jij veel vindt. Het is ver boven modaal natuurlijk en je kunt er royaal van leven dus in die zin is het veel.

Alleen vergeleken met de salarissen die in andere functies worden betaald voor vergelijkbare verantwoordelijkheid is het natuurlijk wel anders. Maar je kunt je afvragen of het politieke ambt wel een gelijke kent, dat is dermate uniek…
zie email 27 oktober
pi_207349101
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2022 23:58 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Ligt er aan wat jij veel vindt. Het is ver boven modaal natuurlijk en je kunt er royaal van leven dus in die zin is het veel.

Alleen vergeleken met de salarissen die in andere functies worden betaald voor vergelijkbare verantwoordelijkheid is het natuurlijk wel anders. Maar je kunt je afvragen of het politieke ambt wel een gelijke kent, dat is dermate uniek…
Zeker. Zeer uniek. En meer dan modaal.

Menigeen wordt, as part of the job, ook nog eens prive bedreigd door allerlei gekken. Hebben beveiliging nodig. Of het nu om Geert Wilders gaat of fakkels voor het huis van Sigrid Kaag.
En ook burgemeesters in den landen maken hetzelfde mee.

Het lijkt me een heel heftig beroep. Waarbij je zonder veel kleerscheuren in het bedrijfsleven heel snel veel meer kunt verdienen. Zonder die idioterie rondom je gezin.

Het moet echt je roeping zijn. Het openbaar ambt. Met een maximum van 180.000euro.

Zou je daar veel capabele mensen mee aantrekken, denk je?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_207349169
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 december 2022 00:05 schreef capricia het volgende:
En ook burgemeesters in den landen maken hetzelfde mee.

Het lijkt me een heel heftig beroep. Waarbij je zonder veel kleerscheuren in het bedrijfsleven heel snel veel meer kunt verdienen. Zonder die idioterie rondom je gezin.

Het moet echt je roeping zijn. Het openbaar ambt. Met een maximum van 180.000euro.

De vraag is of je mensen die voor het salaris komen wil aantrekken. En ik denk dat het salaris hoog genoeg is om niet af te stoten.
zie email 27 oktober
pi_207349359
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2022 00:08 schreef trein2000 het volgende:

[..]
De vraag is of je mensen die voor het salaris komen wil aantrekken. En ik denk dat het salaris hoog genoeg is om niet af te stoten.
Echt de top ga je hier niet mee aantrekken. Alleen mensen die dit als roeping zien.
En dat is prima hoor. Maar wees je er wel van bewust als je je afvraagt waarom er geen betere kandidaten zijn.

En edit: mensen niet afstoten. Sorry? Compleet omgekeerde denkwijze. Ik wil juist mensen aantrekken. De beste mensen, het liefst. Niet mensen die zich niet enkel laten afstoten.

Je vraagt je af waarom er niemand beter dan Mark Rutte zich kandidaat stelt. En je hebt het over mensen niet afstoten?

[ Bericht 6% gewijzigd door capricia op 31-12-2022 00:22:12 ]
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_207349972
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 december 2022 00:14 schreef capricia het volgende:

[..]
Echt de top ga je hier niet mee aantrekken. Alleen mensen die dit als roeping zien.
En dat is prima hoor. Maar wees je er wel van bewust als je je afvraagt waarom er geen betere kandidaten zijn.

En edit: mensen niet afstoten. Sorry? Compleet omgekeerde denkwijze. Ik wil juist mensen aantrekken. De beste mensen, het liefst. Niet mensen die zich niet enkel laten afstoten.

Je vraagt je af waarom er niemand beter dan Mark Rutte zich kandidaat stelt. En je hebt het over mensen niet afstoten?

Ik wil geen mensen die het voor het geld doen. Dat is echt de verkeerde drijfveer.
zie email 27 oktober
pi_207350095
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2022 00:38 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Ik wil geen mensen die het voor het geld doen. Dat is echt de verkeerde drijfveer.
En je vraagt je tegelijkertijd af waarom we geen capabele bestuurders aantrekken.

Er moet een soort midden-evenwicht zijn. En (het spijt me echt voor iedereen die een modaal inkomen heeft), dit inkomen gaat geen top qua bestuurders trekken.
Ik wil niemand boos maken. Maar dit zie je toch zelf ook wel? Je hele gezin wordt een normaal leven ontzegt. En bij een Shell (of een whatever ERP bedrijf - waar ik de salarissen van ken) verdien je zo het dubbele zonder al die ellende.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_207352475
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 december 2022 00:44 schreef capricia het volgende:

[..]
En je vraagt je tegelijkertijd af waarom we geen capabele bestuurders aantrekken.

Er moet een soort midden-evenwicht zijn. En (het spijt me echt voor iedereen die een modaal inkomen heeft), dit inkomen gaat geen top qua bestuurders trekken.
Ik wil niemand boos maken. Maar dit zie je toch zelf ook wel? Je hele gezin wordt een normaal leven ontzegt. En bij een Shell (of een whatever ERP bedrijf - waar ik de salarissen van ken) verdien je zo het dubbele zonder al die ellende.
Salaris is echt niet het probleem. Een Hoekstra verdiende ook veel meer voor hij minister werd. Je moet mensen aantrekken met een passie, een visie voor het land. Wereldverbeteraars. Dat zijn helemaal niet per sé de mensen die in aanmerking komen voor een topfunctie in het bedrijfsleven. Maar zelfs al zouden ze het wel: iemand die voor het geld een topfunctie in het bedrijfsleven boven premierschap/ministerschap/lijsttrekkersschap kiest, is wat mij betreft alleen om die reden al volledig ongeschikt voor de politiek.

Ik denk ook niet dat er geen geschikte mensen zijn bij de paar partijen die kans maken op het leveren van de premier (VVD, CDA, PvdA en misschien nog SP en D66), het probleem is alleen dat die blijkbaar niet boven komen drijven.

Kijk bijvoorbeeld welk negental er nu in de kamer zit bij de PvdA. Allemaal best redelijke kamerleden, maar echt niet heel veel meer dan dat (al moeten we niet doen of Omtzigt het enige goede kamerlid is, zo veel beter dan bijvoorbeeld een Nijboer is die helemaal niet). Maar niemand die mij gaat vertellen dat dit de beste 9 bestuurders van de PvdA zijn. En dat zit hem echt niet in het salaris, andere PvdA bestuurders verdienen echt niet meer. Het zit hem wellicht wel in het afbreukrisico en de bedreigingen. Waar vroeger kamerlid een baan was die enorm hoog in aanzien stond, is het tegenwoordig voor veel mensen eerder de favoriete pispaal.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_207352505
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2022 23:48 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Veel Kamerleden hebben ook geen zin meer in het politieke handwerk. Allerlei commissies enzo hebben veel te weinig leden. Terwijl dat wel essentieel is voor de werking van het systeem.
Dit is helemaal niet waar, praktisch alle kamerleden zijn lid van veel meer commissies dan vroeger vanwege de versplintering. En bij praktisch elk debat, ook de commissiedebatten, zijn gewoon de grotere partijen altijd allemaal aanwezig. Alleen de partijen van 5/6 zetels en kleiner, die moeten nou eenmaal vaak keuzes maken tussen debatten die tegelijk zijn (dat zijn er vaak genoeg al meer dan 5) en het voorbereiden van een later debat.

Maar de kamerleden doen juist verschrikkelijk veel politiek handwerk. Het is eerder zo dat ze juist te druk zijn: door de hoeveelheid debatten die ze bij moeten wonen hebben ze praktisch geen tijd voor het schrijven van initiatiefwetten, grote amendementen en kunnen ze lang niet alle debatten zo goed voorbereiden als zou moeten.

Dat beeld van die netflixende kamerleden komt misschien voor bij wat backbenchers uit de grootste partijen (de nummers 33 en 34 van de VVD zie ik echt nooit en hebben ook maar resp. 1 en 0 schriftelijke kamervragen gesteld) maar dat is echt geen standaard beeld.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_207386859
Nationale ombudsman: Overheid heeft gefaald en komt beloften niet na
https://www.nu.nl/politie(...)eloften-niet-na.html

Motie van wantrouwen van de ombudsman.
pi_207393212
quote:
9s.gif Op donderdag 29 december 2022 13:57 schreef Tlaloc het volgende:
Overheid voldoet niet aan eigen regels energielabel voor kantoren
[..]
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)elabel-voor-kantoren
De thermostaat 1 graad lager zetten in de tweede kamer is al niet mogelijk, een energie label c of beter voor alle overheidsgebouwen is schier onmogelijk.
pi_207393559
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2023 09:10 schreef Spablauw214 het volgende:
Nationale ombudsman: Overheid heeft gefaald en komt beloften niet na
https://www.nu.nl/politie(...)eloften-niet-na.html

Motie van wantrouwen van de ombudsman.
Ergens is het wel frappant, er is een "enorm" wantrouwen richting de politiek, maar aan de andere kant verwachten we wel dat de politiek alle problemen voor ons oplost.

We eisen lagere prijzen voor energie, de overheid moet iets doen aan de inflatie, de overheid moet het klimaatprobleem oplossen etc.
pi_207393587
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2023 19:05 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Ergens is het wel frappant, er is een "enorm" wantrouwen richting de politiek, maar aan de andere kant verwachten we wel dat de politiek alle problemen voor ons oplost.

We eisen lagere prijzen voor energie, de overheid moet iets doen aan de inflatie, de overheid moet het klimaatprobleem oplossen etc.
Ik zie dat niet als tegengesteld. Volgens mij komt dat wantrouwen juist voort uit de handelingsverlegenheid van de politiek op de grote thema’s.
zie email 27 oktober
  maandag 2 januari 2023 @ 19:09:49 #242
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_207393629
quote:

[..]

Ze romen tenslotte ook heel wat geld af, dan mag de overheid toch ook wel duidelijk aangeven wat je daarvoor precies wel en niet koopt als burger.

Als de overheid een van die dingen niet kan of wil, dan hoef je ook niet net te doen alsof toch?
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_207393768
quote:

[..]

We hebben wel massaal 20 jaar lang op partijen gestemd die vonden dat de markt alles beter kon, kleine overheid en vooral niet zoveel regeltjes want dat is maar lastig.

Maar nu het aan alle kanten de spuigaten uitloopt mag de totaal kapotbezuinigde en uitgeklede overheid de problemen oplossen.
  maandag 2 januari 2023 @ 19:22:42 #244
38496 Perrin
pi_207393834
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2023 19:18 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
We hebben wel massaal 20 jaar lang op partijen gestemd die vonden dat de markt alles beter kon, kleine overheid en vooral niet zoveel regeltjes want dat is maar lastig.

Maar nu het aan alle kanten de spuigaten uitloopt mag de totaal kapotbezuinigde en uitgeklede overheid de problemen oplossen.
Dan moet die ook zeggen dat niet te kunnen of willen doen (of zeggen dat de markt het maar moet oplossen) ipv een halfslachtige poging te doen.

Zo moeilijk hoeft dat niet zijn toch, verwachtingen managen?
pi_207393968
quote:
1s.gif Op maandag 2 januari 2023 19:22 schreef Perrin het volgende:

[..]
Dan moet die ook zeggen dat niet te kunnen of willen doen (of zeggen dat de markt het maar moet oplossen) ipv een halfslachtige poging te doen.

Zo moeilijk hoeft dat niet zijn toch, verwachtingen managen?
Dat zou neerkomen op aftreden en dat gaan ze niet doen. Sterker nog, ze wringen zich constant in allerlei bochten om een kabinetsval af te wenden.
  maandag 2 januari 2023 @ 19:35:32 #246
38496 Perrin
pi_207394027
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2023 19:31 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Dat zou neerkomen op aftreden en dat gaan ze niet doen. Sterker nog, ze wringen zich constant in allerlei bochten om een kabinetsval af te wenden.
Ja dan doe je het jezelf ook aan als kabinet hoor. Dan verdien je alles wat je over jezelf afroept.
pi_207394048
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2023 19:35 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ja dan doe je het jezelf ook aan als kabinet hoor.
In Denemarken is het kabinet afgetreden omdat ze van mening waren dat ze onvoldoende draagvlak hadden om grote problemen aan te pakken en hebben ze verkiezingen uitgeschreven.

Dat zie ik Rutte en consorten niet doen.
  maandag 2 januari 2023 @ 19:47:50 #248
38496 Perrin
pi_207394204
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2023 19:37 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
In Denemarken is het kabinet afgetreden omdat ze van mening waren dat ze onvoldoende draagvlak hadden om grote problemen aan te pakken en hebben ze verkiezingen uitgeschreven.

Prima maar dan heb je ook geen recht om te mekkeren dat je zelf weigert aan verwachtingsmanagement te doen. Dan moet je met je bezuinigde overheid braaf alles oppakken of hopen dat De Markt je te hulp schiet.
pi_207395786
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2023 19:37 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]

In Denemarken had de zittende regering gewoon de verwachting dat ze de verkiezing zouden winnen, in Nederland schieten we niks op met verkiezingen. Ja, een 6 partijen kabinet, dat gaat het verbeteren.
pi_207396334
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2023 19:07 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Ik zie dat niet als tegengesteld. Volgens mij komt dat wantrouwen juist voort uit de handelingsverlegenheid van de politiek op de grote thema’s.
Dat is natuurlijk wel zo, maar als ik wantrouwend ben omdat men een "zooitje" maakt op belangrijke themas, zou ik ook niet verwachten/vertrouwen op de overheid dat ze andere grote themas wel aanpakken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')