bazbo cd2064: Keith Emerson - Beyond The Stars![FlnF12cXgAQMPxZ?format=jpg&name=small]()
Zoals eerder vermeld en verteld: op 11 maart 2016 overlijdt mijn grote muziekheld. Dik een jaar later, in juli 2017, vindt er een bijzonder eerbetoonconcert plaats in de Symphony Hall in Birmingham en ik weet erbij te zijn. Het programma voor de pauze blijkt het interessantst te zijn: dirigent Terje Mikkelsen heeft een orkest op poten gezet dat enkele werken van Keith Emerson speelt. Gitarist en oud-Emersonmaatje Marc Bonilla helpt fanatiek mee (en zal een jaar later een nog groter concert organiseren in de Verenigde Staten). Op het repertoire staan enkele grote werken en natuurlijk zijn er ook wat gasten. Zo speelt Rick Wakeman de synthesizersolo aan het eind van de concertopener
Abaddon's Bolero en ietwat later speelt hij een bijzonder mooie improvisatie rond het thema van
Trilogy (maar niet nadat hij de nodige smeuïge verhalen heeft verteld over zijn ontmoetingen met Emerson). Rachel Flowers speelt de pianopartij in het derde deel
Piano Concerto No. 1 en twaalfjarige kleinzoon Ethan Emerson vertolkt
The Dreamer (uit de soundtrack van de film
Best Revenge) met het orkest. Het hoogtepunt van die eerste set is echter
Beyond The Stars, een orkeststuk dat Emerson voltooide vlak voor zijn dood en dat nooit eerder te horen is geweest. Ik herinner me dat ik danig onder de indruk was: het is onmiskenbaar een Emersoncompositie en het laat goed horen waar zijn invloeden en muzikale liefde lagen. Het is een melodieus stuk à la de Amerikaanse componist Aaron Copland (van wie Emerson meerdere werken heeft bewerkt) en het is zowel melancholiek als hoopvol. Kippenvel in Birmingham. Na het concert gaan Mikkelsen en Bonilla de studio in en nemen een paar van de werken op, samen met Rachel Flowers, Ethan Emerson en het wereldberoemde orkest The Academy Of St. Martin In The Fields. De opnamen komen pas in 2019 uit op deze cd en ik moet zeggen ze klinken bijzonder goed. Flowers is fenomenaal in het pianoconcert, de kleinzoon weet de snelheid en virtuositeit te benaderen en
Glorietta Pass (dat eerder te horen was op Emersons kerstplaat) komt goed uit de verf. Het is toch
Beyond The Stars dat de meeste indruk maakt. Het is nog geen zes minuten lang, maar orkest en dirigent zetten het grandioos mee. In totaal is er dik twintig minuten nieuw opgenomen muziek en die is aangevuld met orkestraal spul dat ook al op het
Three Fates Project-album te horen was (uit 2014 en zo ongeveer het laatste project waar Emerson zelf bij betrokken was) , inclusief twee korte composities van Bonilla en twee bewerkingen van stukken van Alberto Ginastera (het aanstekelijke
Malambo) en Aaron Copland (afsluiter
Fanfare For The Common Man, wat anders?). Ik had deze cd uit 2019 nooit te pakken kunnen krijgen, maar wist hem onlangs te bestellen via Discogs bij een Duitsche handelaar. Een mooi kerstcadeau voor mijzelf en op 25 december 2022 pakte ik 'm uit. Mooi eerbetoon aan mijn grote muziekheld of had ik dat al gemeld en verteld?
Potjandorie helemaal niets te vinden van dit album, behalve de trailer: Dan nog maar iets van het concert in juli 2017:
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op
www.bazbo.net