Men is door covid hun smaak verlorenquote:Op maandag 12 december 2022 22:45 schreef hhh38 het volgende:
[..]
De (hernieuwde?) waardering van Nederlandstalige muziek valt me al een tijdje op. Waar zou dat aan liggen?
Ik doe er zelf deels ook aan mee overigens. Spinvis, Eefje en Froukje

R.I.P.quote:Op maandag 12 december 2022 23:38 schreef Gale_Boetticher het volgende:
RIP Angelo BadalementiGo loopt nu een eventueel Laura Palmer's Theme dabje mis..
 de componist van een van de meest iconische soundtracks aller tijden.
 de componist van een van de meest iconische soundtracks aller tijden.  

quote:Op maandag 12 december 2022 15:48 schreef Cassa95 het volgende:
Als totaaloverzicht:
De 104 lijstverlaters:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En 104 (her)intreders:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Vind hun eigen cover/hertaling eigenlijk leukerquote:Rondé - Hard to Say Goodbye
Bloodbuzz Ohio: Gretzl wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well

RIPquote:Op maandag 12 december 2022 23:38 schreef Gale_Boetticher het volgende:
RIP Angelo BadalementiGo loopt nu een eventueel Laura Palmer's Theme dabje mis..

Eén van de meest iconische soundtracks én één van de meest iconische series ooit ook nog eens. Theme song is kansloos, maar als we het over samplegebruik hebben denk ik dat Moby's Go niet ver van een Top 2000 notering af zit. Ook met hulp van de volhardende Go Twitterman die al exposure kreeg op Radio 2, Veronica en Kink dit jaarquote:Op maandag 12 december 2022 23:42 schreef Gretzl het volgende:
[..]
R.I.P.de componist van een van de meest iconische soundtracks aller tijden.
Had qua timing wel beter gekund, maar betwijfel over de theme song van Twin Peaks populair genoeg is.
Anderzijds, het bekendste motiefje uit Amélie staat ook al jaar in, jaar uit behoorlijk hoog in de Top 2000.

Go Twitterman? Die heb ik even gemist.quote:Op maandag 12 december 2022 23:49 schreef Gale_Boetticher het volgende:
[..]
Eén van de meest iconische soundtracks én één van de meest iconische series ooit nog eens. Theme song is kansloos, maar als we het over samplegebruik hebben denk ik dat Moby's Go niet ver van een Top 2000 notering af zit. Ook met hulp van de volhardende Go Twitterman die al exposure kreeg op Radio 2, Veronica en Kink dit jaar

https://mobile.twitter.com/GoTop2000quote:Op maandag 12 december 2022 23:54 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Go Twitterman? Die heb ik even gemist.

quote:Op maandag 12 december 2022 15:48 schreef Cassa95 het volgende:
Als totaaloverzicht:
De 104 lijstverlaters:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En 104 (her)intreders:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Vind hun eigen cover/hertaling eigenlijk leukerquote:Rondé - Hard to Say GoodbyeOooh dat account ken ik wel. Heeft mij ook gesteund bij de NTL-acties hahaquote:Op maandag 12 december 2022 23:56 schreef Gale_Boetticher het volgende:
[..]
https://mobile.twitter.com/GoTop2000Bloodbuzz Ohio: Gretzl wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Concert stats | Last.fm

quote:Op maandag 12 december 2022 23:56 schreef Gale_Boetticher het volgende:
[..]
https://mobile.twitter.com/GoTop2000

+1quote:Op maandag 12 december 2022 14:01 schreef ok01 het volgende:
Ach kutlijst of niet, ik ga gewoon luisteren dit jaar. Ik heb er zelfs weer zin in om een week met dit heerlijke subforum door te brengenVoor de muziek luister ik sowieso al jaren niet meer, dan kan ik net zo goed Spotify opzetten

Evenstar

Evenstar

SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Weder in de lijst en waarschijnlijk gestegen:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.(Re-entry) misschien volgend jaar?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hopelijk nooit een ETH-bonus:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dubbele bonuspunten (waarschijnlijk ook dit jaar weer 2x in de Top 30):
[ Bericht 3% gewijzigd door Gretzl op 13-12-2022 02:42:53 ]Bloodbuzz Ohio: Gretzl wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Concert stats | Last.fm
 Er zijn wel weer aardig wat jaren 60 klassiekertjes verdwenen. En het aantal unieke artiesten in de lijst zakt ook steeds verder. "Grote" artiesten slokken meer en meer op. Er verdwijnen ook weer aardig wat nummers die er altijd in hebben gestaan.
Er zijn wel weer aardig wat jaren 60 klassiekertjes verdwenen. En het aantal unieke artiesten in de lijst zakt ook steeds verder. "Grote" artiesten slokken meer en meer op. Er verdwijnen ook weer aardig wat nummers die er altijd in hebben gestaan.
Een lichtpuntje is dat Tim Hardin - How Can We Hang On To A Dream nog een jaartje mee mag doen onderin de lijst.
 quote:
quote:Op dinsdag 13 december 2022 01:46 schreef Gretzl het volgende:
Even Tot Hier-bonus: #jongensdatistochdatliedje
Nieuw/herintreders in de lijst:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Weder in de lijst en waarschijnlijk gestegen:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.(Re-entry) misschien volgend jaar?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hopelijk nooit een ETH-bonus:Sorry, ik kan het niet latenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dubbele bonuspunten (waarschijnlijk ook dit jaar weer 2x in de Top 30):
Leuk overzicht trouwens!Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
 Dat 1e artikel geeft wel een aardig beeld van de Nederpop van eind jaren 80/begin 90 naar nu.quote:
Dat 1e artikel geeft wel een aardig beeld van de Nederpop van eind jaren 80/begin 90 naar nu.quote:Op maandag 12 december 2022 23:12 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Waarom er plots zoveel Nederlandse vrouwen scoren in hun moedertaal
Bijzonder ja. Als het gaat om Nederlandstalig zijn het nu wel de gouden jaren (beginnend vanaf ca. 2011/12). Je hoeft echt niet veel moeite te vinden om iedere week geweldige nieuwe NLtalige nummers te horen
In mijn tienerjaren kon je vrijwel alle Nederlandstalige muziek die enigszins bekend was slechts associëren met kleinkunst (Acda en de Munnik, Veldhuis & Kemper), coverzangers (Meeuwis, Borsato), nederhop 2.0 (Lange Frans & Baas B, Ali B, Brace, Yes-R) of schlager/levenslied (Jan Smit, Nick & Simon, Wolter Kroes etc.). Voor uitzonderingen moest je lang zoeken: Abel (onehitwonder), Spinvis (toen nog underground), Sarah (zwaar ondergewaardeerd) en De Jeugd van Tegenwoordig (die eigenlijk pas na Sterrenstof serieus werden genomen). En dan had je natuurlijk Bløf nog, waar het op een gegeven moment alleen nog maar om de raadselachtigheid van de teksten ging

Je hoort vaak dat Spinvis en Eefje voor vele jongere artiesten een inspiratiebron zijn geweest om ook in de moedertaal te gaan zingen. Denk dat je zeker kunt stellen dat zij de weg hebben geplaveid voor een hoop anderen.
Spinvismeisjes aan de macht: Nederlandstalig is de standaard
Grappig om dit nu terug te lezen
Ik mis het deel daarvoor, waar ik daar dan weer meer mee heb en dat mijn jeugd deels heeft gevuld…
Was/ben zelf een liefhebber van o.a. het stevigere werk van de Osdorp Posse (en dan niet zo zeer hun hit 'Origineel Amsterdams', maar meer de wat mee politiek geëngageerde songs op zware beats) en zelfs die vind ik terug in het artikel.
Nederhop 2.0, zoals het genoemd wordt door jou, stond daar ver van vanaf, de zgn. 'rijmelarij van lik me vestje' en dat is het meestal nog steeds.
'Ik Laat Me Gaan' van Sarah wil ik nog wel eens in een live set gooien. Qua tekst lijkt het wel wat op de songs van nu, maar er zit een stevige beat onder en het was allemaal niet zo serieus…
De hedendaagse Nederpop neem ik ter kennisgeving aan.
Er zit voor mij geen power in, de teksten zijn 13 in een dozijn, afkomstig uit de vingers van gefrustreerde jongedames die monotoon zuchtend en kreunend hun ellende de wereld in slingeren.
Degene die de term 'hijgmeisjes' heeft bedacht, krijgt van mij een flinke schouderklop. Beter kan je het genre wat mij betreft niet met 1 woord omschrijven...

Misschien moet Iris eens met Beste Zangers..... of nee, doe maar nietquote:
Misschien moet Iris eens met Beste Zangers..... of nee, doe maar nietquote:Op maandag 12 december 2022 23:30 schreef Gretzl het volgende:
Over omissies gesproken, een van de mooiste Nederlandstalige nummers ooit. Over 10 jaar nog maar eens een actie opzetten, dan maakt Iris Penning wellicht wel een (mini)kansje.

Ergens heel lang geleden opperde men maximaal 5 nummers van dezelfde artiest.quote:
Ergens heel lang geleden opperde men maximaal 5 nummers van dezelfde artiest.quote:Op dinsdag 13 december 2022 03:26 schreef ReibRekkel het volgende:
"Grote" artiesten slokken meer en meer op.
Ik zeg gewoon maximaal één nummer per artiest. Steek er maar eens wat tijd in en maak maar eens wat moeilijke keuzes of laat dat hele stemmen maar achterwege en ga wat anders doen stelletje halve zolen.
Goedemorgen, nog 12 dagen!

de twin peaks muziek blijft klassiek ja, maar ik heb hem pas leren kennen dankzij The Straight Story en de muziek die hij daarvoor maaktequote:
de twin peaks muziek blijft klassiek ja, maar ik heb hem pas leren kennen dankzij The Straight Story en de muziek die hij daarvoor maaktequote:Op maandag 12 december 2022 23:38 schreef Gale_Boetticher het volgende:
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
 Straight Storyquote:
Straight Storyquote:Op dinsdag 13 december 2022 08:10 schreef Sabata het volgende:
[..]
de twin peaks muziek blijft klassiek ja, maar ik heb hem pas leren kennen dankzij The Straight Story en de muziek die hij daarvoor maakte
Wat een geweldige film was datMy friends all drive horses
 De overdadige reverb die er tegenwoordig te pas en te onpas overheen gegooid wordt (ook bij buitenlandse versies van dit soort meisjes) ben je nog vergeten.quote:
De overdadige reverb die er tegenwoordig te pas en te onpas overheen gegooid wordt (ook bij buitenlandse versies van dit soort meisjes) ben je nog vergeten.quote:Op dinsdag 13 december 2022 07:09 schreef MadMaster het volgende:
De hedendaagse Nederpop neem ik ter kennisgeving aan.
Er zit voor mij geen power in, de teksten zijn 13 in een dozijn, afkomstig uit de vingers van gefrustreerde jongedames die monotoon zuchtend en kreunend hun ellende de wereld in slingeren.
Degene die de term 'hijgmeisjes' heeft bedacht, krijgt van mij een flinke schouderklop. Beter kan je het genre wat mij betreft niet met 1 woord omschrijven...
Wat betreft Eefje de Visser, die in deze topics nogal eens genoemd wordt: ik trek die stem niet, met die intonatie, en kan me voorstellen dat er meer mensen zijn die dat hebben.quote:Op maandag 12 december 2022 23:19 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Als we trouwens één persoon de schuld kunnen geven (voornamelijk gekeken naar wat mainstream scoort).
Arno Krabman
https://www.trouw.nl/cult(...)o-krabman~b049a87e5/
https://www.top40.nl/nieu(...)n-heeft-iets-magisch
Playlist van al zijn hits
Quizvraag: hoeveel Top 2000 (2022)-nummers zijn door Arno Krabman geproduceerd?Er is er nog eentje die z'n nummers nagenoeg hetzelfde produceert, en achter dezelfde of vergelijkbare artiesten zit. Ik ben de naam even kwijt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Edit: Palm Trees. Iig geen ouvre dat hier snel op gaat (Spotify-link).
[ Bericht 1% gewijzigd door Eightyone op 13-12-2022 08:58:28 ]
 Die zijn er ook wel, want je leest dat wel vaker, op FOK! of op musicmeter.nlquote:
Die zijn er ook wel, want je leest dat wel vaker, op FOK! of op musicmeter.nlquote:Op dinsdag 13 december 2022 08:48 schreef Eightyone het volgende:
Wat betreft Eefje de Visser, die in deze topics nogal eens genoemd wordt: ik trek die stem niet, met die intonatie, en kan me voorstellen dat er meer mensen zijn die dat hebben.
Ik kan het wel goed hebben, maar goed, ik vond alt-J ook geweldig en ik zie de stem ook meer als een instrument dan dat je alles nou precies goed moet verstaan. Eerste albums van Opeth zijn ook geweldig, maar dat versta ik ook niet allemaal zonder de lyrics erbij te hebben. || FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
 Welke intonatie?quote:
Welke intonatie?quote:Op dinsdag 13 december 2022 08:48 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Wat betreft Eefje de Visser, die in deze topics nogal eens genoemd wordt: ik trek die stem niet, met die intonatie, en kan me voorstellen dat er meer mensen zijn die dat hebben.
[..]
.
 Vanavond gaat een FOK! team de eer hoog houden van dit forum bij een Top 2000 quiz in Utrecht.
Vanavond gaat een FOK! team de eer hoog houden van dit forum bij een Top 2000 quiz in Utrecht.
We zullen jullie deelgenoot maken van onze glorieuze overwinning. En als jullie hier nooit meer iets over horen, trek je conclusies.My friends all drive horses
 Dat echt briljant gedaan.quote:
Dat echt briljant gedaan.quote:Op dinsdag 13 december 2022 06:37 schreef livelink het volgende:
[..]
Sorry, ik kan het niet laten
Leuk overzicht trouwens!Pietje Puk en de Plakbandcrisis
Forum Opties Forumhop: Hop naar: