Hema rookworstquote:Op maandag 12 december 2022 07:42 schreef roos94 het volgende:
Hema want 10% korting op alle aankopenik ben daar elke week wel dus op jaarbasis heb ik echt veel korting
Ik weet hoe het werkt maar zo’n tabel dumpen zonder enige duiding (zoals op Twitter dus) is zeer onverstandig. Afhankelijk van wie de oorspronkelijke tabel gemaakt en/of geplaatst heeft, vind ik persoonlijk dat je mensen enkel verder het moeras instuurt. Mogelijk zelfs een te dure zorgverzekering induwt doordat dit ding ze angst aanjaagt. Tenzij er dus een zeer uitgebreide uitleg bij de tabel op de oorspronkelijke website(?) stond en iemand dat ding gekaapt heeft. Zeker mensen die minder in de materie zitten en angstig zijn of ze wel de juiste medicatie kunnen krijgen indien dat ooit nodig is kunnen hierdoor vrij dure keuzes maken.quote:Op zondag 11 december 2022 23:42 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Dat onbegrip las ik ook al in reacties onder de tweet waar ik 'm vond. Waar het om gaat, is dat je bij sommige zorgverzekeraars je materialen niet bij de plaatselijke apotheek mag bestellen. Het moet via een centrale/online/gecontracteerde apotheek, en anders krijg je het niet vergoed.
Wil je afhankelijk zijn van PostNL en consorten, of van de grillen/leveringsproblemen van de leverancier, prima, maar als je daar slechte ervaringen mee hebt, dan kan zo'n overzicht wel heel erg helpen in het zoeken naar die verzekeraar waarbij je je verzekerde zorg wel lokaal mag afnemen.
Weet iemand die overgestapt is naar Just al of je deze jaarbetaling nog in 2022 kunt doen.quote:Op maandag 21 november 2022 22:41 schreef BasEnAad het volgende:
Weet iemand of het mogelijk is om voor het einde van 2022 al het hele jaarbedrag voor 2023 over te maken bij Just?
Nee, maar wel afgesloten dit weekend. VInd het wel prima voor 125¤ per maand en volledige ziekenhuisdekking.quote:Op maandag 12 december 2022 13:22 schreef ChipsZak. het volgende:
Iemand ervaring met VinkVink (van Menzis)?
https://www.cz.nl/betalen/jaarpremie-eerder-betalenquote:Staat uw betaalwijze op jaarpremie en wilt u de jaarpremie 2023 liever zelf overmaken?
De acceptgiro voor de betaling van de jaarpremie ontvangt u begin januari 2023. Als u eerder wilt betalen, kunt u het bedrag zelf aan ons overmaken vanaf 19 december 2022. Vermeld bij uw betaling uw relatienummer en tekst ‘Jaarpremie Zorgverzekering 2023’. Ons rekeningnummer is NL85 INGB 0668 3390 63. Ontvangt u na uw betaling nog een acceptgiro voor de jaarpremie? Dan hoeft u deze niet te betalen.
Wat is de reden dat je de jaarpremie in 2022 liever wilt betalen ipv begin 2023?quote:Op maandag 12 december 2022 14:34 schreef BasEnAad het volgende:
Ik ben overgestapt van anderzorg naar CZ direct. Zijn per jaar 4 euro duurder dan Just, maar zijn er wel
duidelijk over dat je gewoon je jaarpremie in 2022 al kan betalen:
[..]
https://www.cz.nl/betalen/jaarpremie-eerder-betalen
Kan wat?quote:
Dat scheelt weer wat vermogensbelasting. De belastingdienst kijkt voor de aangifte naar het vermogen dat je op 1 januari van dat jaar hebt.quote:Op maandag 12 december 2022 17:49 schreef Kiwi7 het volgende:
[..]
Wat is de reden dat je de jaarpremie in 2022 liever wilt betalen ipv begin 2023?
ah oke. Kan volgens mij via mijn werk goedkoper. ik moet er maar even voor gaan zitten.quote:Op maandag 12 december 2022 17:55 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Kan wat?
Opzeggen huidige verzekering moet voor 1 januari. Voor het afsluiten van een nieuwe heb je tot 1 februari. (Tot!)
Er zijn verzekeraars die in mijn hele provincie nog geen enkel ziekenhuis op contract hebben. Ik vind het echt bizar dat het zolang duurt.quote:Op maandag 12 december 2022 19:18 schreef Guppy het volgende:
Het valt mij op dat heel veel nog niet gecontracteerd is. "Nog in onderhandeling", onder andere mijn vaste apotheek, maar ook het lokale ziekenhuis. Eigenlijk belachelijk, want zo kun je toch nog geen keuze maken?
Je wordt zo gedwongen om tot het allerlaatste moment te wachten met overstappen, of om te gokken... Idioot, eigenlijk zouden die onderhandelingen voor 30 november afgerond moeten zijn. Om de consument de tijd te geven fatsoenlijk te vergelijken en een keuze te maken... Het is al half december!quote:Op maandag 12 december 2022 19:19 schreef Donna het volgende:
[..]
Er zijn verzekeraars die in mijn hele provincie nog geen enkel ziekenhuis op contract hebben. Ik vind het echt bizar dat het zolang duurt.
Zo kan je toch idd geen keuze maken?!
Ik baal ook. Ik weet allang waarheen we willen, maarja die contracten.quote:Op maandag 12 december 2022 19:21 schreef Guppy het volgende:
[..]
Je wordt zo gedwongen om tot het allerlaatste moment te wachten met overstappen, of om te gokken... Idioot, eigenlijk zouden die onderhandelingen voor 30 november afgerond moeten zijn. Om de consument de tijd te geven fatsoenlijk te vergelijken en een keuze te maken... Het is al half december!
Die bui zie ik ook nog wel hangen ja. Daarom wel blij met dit topic in m'n MyATquote:Op maandag 12 december 2022 19:23 schreef Donna het volgende:
[..]
Ik baal ook. Ik weet allang waarheen we willen, maarja die contracten.
Straks vergeet ik het.
Ze verkopen daar tegenwoordig ook vibrators. Goede keus dus.quote:Op maandag 12 december 2022 07:42 schreef roos94 het volgende:
Hema want 10% korting op alle aankopenik ben daar elke week wel dus op jaarbasis heb ik echt veel korting
Dat zeker ja.quote:
En dan? Tussen wal en schip hangen of hoe werkt dat?quote:Op maandag 12 december 2022 20:46 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Dat zeker ja.
Verwacht dat de overgrote meerderheid dit jaar niet rond is.
Hoezo tussen wal en schip hangen. Goed lezen van de zorgverzekeraars zeggen, die moeten aangeven wat ze gaan vergoeden, vaak staat er nu iets van gaat goed komen. Daar kan je ze redelijk aan houden.quote:Op maandag 12 december 2022 20:47 schreef Donna het volgende:
[..]
En dan? Tussen wal en schip hangen of hoe werkt dat?
Kies uit welke je zou willen hebben. En bel ze, laat ze het zelf maar uitleggen.quote:Op maandag 12 december 2022 20:53 schreef Donna het volgende:
Ja maar 'gaat goed komen' en daar kan je ze redelijk aan houden is niet voldoende als ze het dan toch niet rond krijgen. Dan zit je wel omhoog.
Nouja ik wacht nog wel even.
Niet als je verwacht dat de contractering voor die tijd volledig rond is.quote:Op maandag 12 december 2022 20:55 schreef Vanyel het volgende:
Hoezo niet?
Opzeggen voor 31-12, nieuwe zoeken voor 31-1.
Moet lukken
Het moet voor 31-1 rond zijn toch?quote:Op maandag 12 december 2022 20:54 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Kies uit welke je zou willen hebben. En bel ze, laat ze het zelf maar uitleggen.
Echt wachten gaat het niet oplossen voor je vrees ik.
Je nieuwe aanmelding ja. De contractering zal dan ook nog niet rond zijn bij veel instellingen.quote:
Is dat dit jaar anders dan andere jaren?quote:Op maandag 12 december 2022 21:06 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Je nieuwe aanmelding ja. De contractering zal dan ook nog niet rond zijn bij veel instellingen.
Ik heb wel het idee dat het dit jaar heel erg laat is. En vooral heel veel heel erg laat.quote:Op maandag 12 december 2022 21:09 schreef Donna het volgende:
[..]
Is dat dit jaar anders dan andere jaren?
Dacht altijd dat dat gewoon rond moest komen voor die tijd.
Het is deels anders dan anders. Ieder jaar zijn de onderhandelingen wel moeilijk.quote:Op maandag 12 december 2022 21:09 schreef Donna het volgende:
[..]
Is dat dit jaar anders dan andere jaren?
Dacht altijd dat dat gewoon rond moest komen voor die tijd.
Daarom wacht ik dus nog eventjes. December is nog niet voorbij en die polissen zijn echt een stuk duurder.quote:Op dinsdag 13 december 2022 00:12 schreef keko het volgende:
Volgens mij is het elk jaar zo. Zorg en zekerheid had deze zomer niet eens alles rond (je kon wel overal heen).
Als je twijfelt, neem dan restitutie of (de juiste) combinatiepolis
Thanks. Is ook wel logisch.quote:Op maandag 12 december 2022 21:14 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Het is deels anders dan anders. Ieder jaar zijn de onderhandelingen wel moeilijk.
Dit jaar zitten er wel een heel aantal bijzondere uitdagingen bij.
Denk aan de gevolgen van dat virus wat er de afgelopen jaren was, dat heeft nogal wat gedaan met de zorg, daarnaast heb je inflatie (ziekenhuizen moeten nogal stoken en inkopen), loonstijgingen, personeelstekorten, etc.
Maar niet genoeg; zorgpersoneel van UMC's zoueen inflatiecorrectie krijgen, maar dat kunnen/willen de ziekenhuizen niet betalen. Volgens mij ligt er een vergelijkbare looneis bij de algemene ziekenhuizen. Ik begrijp niet dat de premies bekend zijn gemaakt en vervolgens er onderhandeld moet worden over wat zorg gaat kosten. Dat zou andersom moeten zijn. Ik denk dat het wel langer gaat duren dan tot eind december...quote:Op dinsdag 13 december 2022 08:42 schreef Donna het volgende:
[..]
Daarom wacht ik dus nog eventjes. December is nog niet voorbij en die polissen zijn echt een stuk duurder.
Vaak krijg je op het laatste moment (eind dec.) nog korting op de polis.quote:Op dinsdag 13 december 2022 08:42 schreef Donna het volgende:
[..]
Daarom wacht ik dus nog eventjes. December is nog niet voorbij en die polissen zijn echt een stuk duurder.
Krijg je een bijdrage van je werkgever??quote:Op dinsdag 13 december 2022 11:33 schreef Arizona het volgende:
Hmm, voor het eerst lijkt de collectieve verzekering via mijn werk toch wel een voordelige optie.
Alleen is er uiteraard nog geen contract met de ziekenhuizen hier in de buurt
Mijn werkgever betaalt de premie per jaar aan de verzekering (dus extra korting) maar houdt het maandelijks in op mijn loon. Op de basisverzekering is er geen korting meer, maar op de aanvullende verzekeringen wel een leuke korting en een voor mij precies passende dekking (tandarts en fysio, in mijn geval).quote:Op dinsdag 13 december 2022 11:42 schreef blomke het volgende:
[..]
Krijg je een bijdrage van je werkgever??
Dus fiscaal onbelast? Ik vraag dat, omdat mijn werkgever 360 euro biedt. Edoch als bijtelling bij bruto loon...quote:Op dinsdag 13 december 2022 11:45 schreef Arizona het volgende:
[..]
Mijn werkgever betaalt de premie per jaar aan de verzekering (dus extra korting) maar houdt het maandelijks in op mijn loon. Op de basisverzekering is er geen korting meer, maar op de aanvullende verzekeringen wel een leuke korting en een voor mij precies passende dekking (tandarts en fysio, in mijn geval).
Nee, niet fiscaal onbelast, volgens mij mag dat ook niet.quote:Op dinsdag 13 december 2022 17:00 schreef blomke het volgende:
[..]
Dus fiscaal onbelast? Ik vraag dat, omdat mijn werkgever 360 euro biedt. Edoch als bijtelling bij bruto loon...
Vind het sowieso volslagen belachelijk dat je moet gaan kijken waar je terecht kan voor je een verzekering afsluit en dat dit niet voor alle verzekeraars gelijk is. Mijn inziens moet alles terug naar de staat, 1 verzekering die voor heel Nederland gelijk is en dat je gewoon overal terecht kan, en een paar aanvullende pakketten. De bedoeling was dat de basisverzekering bij elke verzekeraar gelijk zou zijn, dat is nu dus niet zo doordat je maar naar een select aantal zorgverleners kan.quote:Op maandag 12 december 2022 19:21 schreef Guppy het volgende:
[..]
Je wordt zo gedwongen om tot het allerlaatste moment te wachten met overstappen, of om te gokken... Idioot, eigenlijk zouden die onderhandelingen voor 30 november afgerond moeten zijn. Om de consument de tijd te geven fatsoenlijk te vergelijken en een keuze te maken... Het is al half december!
De basisverzekering is wel degelijk hetzelfde bij iedere verzekering. De een heeft niet meer of minder in het pakket dan de ander: het is gewoon hetzelfde.quote:Op dinsdag 13 december 2022 20:35 schreef Machinistje het volgende:
[..]
Vind het sowieso volslagen belachelijk dat je moet gaan kijken waar je terecht kan voor je een verzekering afsluit en dat dit niet voor alle verzekeraars gelijk is. Mijn inziens moet alles terug naar de staat, 1 verzekering die voor heel Nederland gelijk is en dat je gewoon overal terecht kan, en een paar aanvullende pakketten. De bedoeling was dat de basisverzekering bij elke verzekeraar gelijk zou zijn, dat is nu dus niet zo doordat je maar naar een select aantal zorgverleners kan.
Dat snap ik, maar is dus wel iets om bij het vergelijken met andere verzekeringen, rekeningen mee te houden.quote:Op dinsdag 13 december 2022 17:55 schreef Arizona het volgende:
[..]
Nee, niet fiscaal onbelast, volgens mij mag dat ook niet.
De keuze van zorgverleners is niet gelijk, daar ging het me om. Ik vind dat dat wel gelijk moet zijn zodat je geen zorgen hoeft te maken dat je bij ziekenhuis x of fysio y niet meer welkom bent zonder het zelf te moeten (bij)betalen.quote:Op dinsdag 13 december 2022 22:15 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
De basisverzekering is wel degelijk hetzelfde bij iedere verzekering. De een heeft niet meer of minder in het pakket dan de ander: het is gewoon hetzelfde.
Voor spoedeisende zorg krijg je ongeacht contract ook overal 100% vergoeding bij elk ziekenhuis.
Kies je echter zelf, bewust voor een niet-gecontracteerd ziekenhuis om heen te gaan voor je niet-spoedeisende behandeling of vraag heb je wel nog steeds dezelfde basisverzekering maar wordt het bedrag dat je vergoedt krijg lager. Dat zie je meestal dan ook terug in de premie en is een afweging. Aan het pakket verandert niets.
Ja netto is verboden door de wetgever.quote:Op dinsdag 13 december 2022 17:00 schreef blomke het volgende:
[..]
Dus fiscaal onbelast? Ik vraag dat, omdat mijn werkgever 360 euro biedt. Edoch als bijtelling bij bruto loon...
Zoals eerder gezegd. Als je dat niet wilt, kies dan voor restitutie- of een (goede) combinatiepolis.quote:Op woensdag 14 december 2022 19:11 schreef Machinistje het volgende:
Dus nee, voor mij is het niet gelijk. Ik vind het niet normaal dat voordat je een ziekenhuisafspraak maakt eerst moet gaan kijken of je er wel terecht kan zonder een dikke rekening te krijgen.
Ik snap je punt maar je stelde dat de basisverzekering niet gelijk is en dat is hij simpelweg wel. De keuze voor zorgverleners kan verschillen maar de basisverzekering is gewoon hetzelfde. Dat is geen mening maar een feit.quote:Op woensdag 14 december 2022 19:11 schreef Machinistje het volgende:
[..]
De keuze van zorgverleners is niet gelijk, daar ging het me om. Ik vind dat dat wel gelijk moet zijn zodat je geen zorgen hoeft te maken dat je bij ziekenhuis x of fysio y niet meer welkom bent zonder het zelf te moeten (bij)betalen.
Of dat je opeens 60km moet rijden voor een behandeling terwijl het 5km verderop ook kan.
Dus nee, voor mij is het niet gelijk. Ik vind het niet normaal dat voordat je een ziekenhuisafspraak maakt eerst moet gaan kijken of je er wel terecht kan zonder een dikke rekening te krijgen.
Dat is helemaal geen feit, dat is afhankelijk van je definitie. Op inhoud lijken ze gelijk, maar zelfs dat is eigenlijk niet zo. Dat tig verzekeringen zonder fatsoenlijke communicatie (ik zat bij vgz, kreeg mail over aanpassing, maar dit stond er mooi niet expliciet in) hun restitutiepolis omzetten naar een combinatiepolis en plotseling de hele GGZ en thuiszorg niet meer volledig vergoeden is onderscheid maken. Al is het alleen tussen hen die opletten en hen die (wellicht juist doordat ze die GGZ nodig hebben) niet opletten. In veel van die combinatiepolissen moet je een verzekeraar toestemming vragen voor specifieke inhoud van een GGZ behandeling etc waardoor je privacy maar matig gewaarborgd wordt. Wat is daar gelijk aan?quote:Op donderdag 15 december 2022 01:18 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Ik snap je punt maar je stelde dat de basisverzekering niet gelijk is en dat is hij simpelweg wel. De keuze voor zorgverleners kan verschillen maar de basisverzekering is gewoon hetzelfde. Dat is geen mening maar een feit.
De meeste fysiotherapie (er zijn dus uitzonderingen) zit overigens in het aanvullende pakket dus geen basis.
Nogmaals: ik snap je punt wel maar het is belangrijk dat mensen weten dat er géén verschillen zijn bij de inhoud van een basisverzekering. Het is dus niet zo dat je bij bijvoorbeeld Menzis wél een bepaalde kankerbehandeling kan krijgen maar dat dit niet zo is bij Zekur.
Mwah, als ik bij verzekeraar X niets vergoed krijg als ik een ander (merk) medicijn wil dan het preferente medicijn, en verzekeraar Y vergoedt mij gewoon de kosten van het preferente medicijn als ik een ander merk wil dan is dat weldegelijk een enorm verschil binnen dezelfde basisverzekering.quote:Op donderdag 15 december 2022 01:18 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Ik snap je punt maar je stelde dat de basisverzekering niet gelijk is en dat is hij simpelweg wel. De keuze voor zorgverleners kan verschillen maar de basisverzekering is gewoon hetzelfde. Dat is geen mening maar een feit.
De meeste fysiotherapie (er zijn dus uitzonderingen) zit overigens in het aanvullende pakket dus geen basis.
Nogmaals: ik snap je punt wel maar het is belangrijk dat mensen weten dat er géén verschillen zijn bij de inhoud van een basisverzekering. Het is dus niet zo dat je bij bijvoorbeeld Menzis wél een bepaalde kankerbehandeling kan krijgen maar dat dit niet zo is bij Zekur.
Dat ligt dus aan je verzekeraar. Of die ook in 2023 nog zin heeft om jouw merkmedicatie te vergoeden. Dagje voorwaarden doorploegen.quote:Op donderdag 15 december 2022 08:51 schreef Lucky_Strike het volgende:
Wat is er veranderd aan het beleid rond preferente medicijnen? Ik heb twee medicijnen waarvan ik op doktersadvies de merkmedicatie slik i.p.v. een generieke variant. Eén daarvan valt onder de basisverzekering, de ander onder aanvullend.
Ik weet niet wat er veranderd is, als het op doktersadvies een niet-preferent medicijn is is het een ander verhaal.quote:Op donderdag 15 december 2022 08:51 schreef Lucky_Strike het volgende:
Wat is er veranderd aan het beleid rond preferente medicijnen? Ik heb twee medicijnen waarvan ik op doktersadvies de merkmedicatie slik i.p.v. een generieke variant. Eén daarvan valt onder de basisverzekering, de ander onder aanvullend.
Dat gaat over preferentiebeleid inderdaad. Maar je zegt het al: het merk. De daadwerkelijk werkzame stof wordt wel gewoon vergoed. Als jij een ander merk wil, loop je mogelijk tegen problemen aan. De vergoeding van het medicijn zelf (de werkzame stof) is er gewoon. En als je meerdere preferente medicatie hebt geprobeerd (zelfde stof) dan krijg je als er medische noodzaak is (bijvoorbeeld extreme bijwerkingen, allergische reacties etc.) alsnog jouw voorkeursmerk vergoed. Waarom? Omdat het medicijn (de stof) wel onder de basis valt.quote:Op donderdag 15 december 2022 08:10 schreef Leandra het volgende:
[..]
Mwah, als ik bij verzekeraar X niets vergoed krijg als ik een ander (merk) medicijn wil dan het preferente medicijn, en verzekeraar Y vergoedt mij gewoon de kosten van het preferente medicijn als ik een ander merk wil dan is dat weldegelijk een enorm verschil binnen dezelfde basisverzekering.
En dan niet denken dat het om enorme bedragen gaat, ik heb de laatste keer maar liefst 27 cent(!!!) niet vergoed gekregen, dat was wat mijn vaste merk meer kostte dan het preferente medicijn van dit moment.
Bij een andere verzekeraar was dat dus geen 27 cent geweest maar het volledige bedrag dat de medicijnen kosten, omdat ze verzekerden, en daarmee de apothekers en pharmaceutische industrie, in de tang hebben.
En toevallig heb ik sinds vorige week een apparaat (in bruikleen) in huis waar sommige verzekeraars geen toestemming voor geven, er zijn zelfs mensen die tijdelijk overstappen naar een verzekeraar die daar wel akkoord op geeft en een jaar later weer terug gaan naar de oude verzekeraar, want dan mag het apparaat wel blijven en neemt de verzekeraar het bruikleen over.
Precies, het is dus niet gelijk in de basis, het is gewoon een chaos.quote:Op donderdag 15 december 2022 07:54 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Dat is helemaal geen feit, dat is afhankelijk van je definitie. Op inhoud lijken ze gelijk, maar zelfs dat is eigenlijk niet zo. Dat tig verzekeringen zonder fatsoenlijke communicatie (ik zat bij vgz, kreeg mail over aanpassing, maar dit stond er mooi niet expliciet in) hun restitutiepolis omzetten naar een combinatiepolis en plotseling de hele GGZ en thuiszorg niet meer volledig vergoeden is onderscheid maken. Al is het alleen tussen hen die opletten en hen die (wellicht juist doordat ze die GGZ nodig hebben) niet opletten. In veel van die combinatiepolissen moet je een verzekeraar toestemming vragen voor specifieke inhoud van een GGZ behandeling etc waardoor je privacy maar matig gewaarborgd wordt. Wat is daar gelijk aan?
Of vind jij het gelijk als je bij de ene verzekeraar bepaalde ggz niet volledig vergoed kunt krijgen (überhaupt niet, want ze bieden geen enkele fatsoenlijke restitutiepolis meer aan, of nauwelijks, want om restitutie te krijgen moet je je privacy te grabbel gooien) en bij de andere wel? Ik niet.
Totale waanzin dat het hele land elk jaar gedwongen wordt weer zijn tijd te besteden aan deze shit.
Jullie zeggen verschillende dingen.quote:Op donderdag 15 december 2022 07:54 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Dat is helemaal geen feit, dat is afhankelijk van je definitie. Op inhoud lijken ze gelijk, maar zelfs dat is eigenlijk niet zo. Dat tig verzekeringen zonder fatsoenlijke communicatie (ik zat bij vgz, kreeg mail over aanpassing, maar dit stond er mooi niet expliciet in) hun restitutiepolis omzetten naar een combinatiepolis en plotseling de hele GGZ en thuiszorg niet meer volledig vergoeden is onderscheid maken. Al is het alleen tussen hen die opletten en hen die (wellicht juist doordat ze die GGZ nodig hebben) niet opletten. In veel van die combinatiepolissen moet je een verzekeraar toestemming vragen voor specifieke inhoud van een GGZ behandeling etc waardoor je privacy maar matig gewaarborgd wordt. Wat is daar gelijk aan?
Of vind jij het gelijk als je bij de ene verzekeraar bepaalde ggz niet volledig vergoed kunt krijgen (überhaupt niet, want ze bieden geen enkele fatsoenlijke restitutiepolis meer aan, of nauwelijks, want om restitutie te krijgen moet je je privacy te grabbel gooien) en bij de andere wel? Ik niet.
Totale waanzin dat het hele land elk jaar gedwongen wordt weer zijn tijd te besteden aan deze shit.
Ligt eraan of het via DBC wordt ingediend of niet, bv revalidatiequote:Op donderdag 15 december 2022 01:18 schreef ChipsZak. het volgende:
Wat een parel van een drogredeneringquote:Op donderdag 15 december 2022 10:26 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Dat gaat over preferentiebeleid inderdaad. Maar je zegt het al: het merk. De daadwerkelijk werkzame stof wordt wel gewoon vergoed. Als jij een ander merk wil, loop je mogelijk tegen problemen aan. De vergoeding van het medicijn zelf (de werkzame stof) is er gewoon. En als je meerdere preferente medicatie hebt geprobeerd (zelfde stof) dan krijg je als er medische noodzaak is (bijvoorbeeld extreme bijwerkingen, allergische reacties etc.) alsnog jouw voorkeursmerk vergoed. Waarom? Omdat het medicijn (de stof) wel onder de basis valt.
Met name dit dus. Als die stof wel vergoed wordt voor merk A, maar voor merk B bij verzekeraar 1 volledig, bij v2 tot de prijs van A en bij v3 helemaal niet, dan wordt het medicijn zelf dus niet vergoed. Want de werkzame stof in merk B wordt niet bij elke verzekeraar hetzelfde vergoed.quote:Als jij een ander merk wil, loop je mogelijk tegen problemen aan. De vergoeding van het medicijn zelf (de werkzame stof) is er gewoon.
Ze moeten een vergoeding bieden. Maar er zijn dus verzekeraars die niet meer de mogelijkheid bieden om een volledige vergoeding te krijgen voor bepaalde GGZ omdat die niet of niet fatsoenlijk wordt aangeboden door gecontracteerde aanbieders.quote:Op donderdag 15 december 2022 12:21 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Jullie zeggen verschillende dingen.
De vergoedingen vanuit de Basiszorg zijn voor alle zorgverzekeraars gelijk. Ze MOETEN een vergoeding bieden voor zorg die daaronder valt. Daar kan dus wel een preferentie- of voorkeursbeleid bijkomen.
Hoe verzekeraars omgaan met hun verzekerden is een andere discussie, en 1 waar je nu terecht dingen op aangeeft.
Voor de geestelijke gezondheidszorg ligt het moeilijker ja. Ook daar moeten ze een vergoeding bieden voor dat wat de overheid in het basispakket heeft geplaatst. Alleen merk je daar dat bepaalde therapieën onvoldoende wetenschappelijk onderbouwd zijn (wat niet zegt dat patiënt X er niet heel veel aan kan hebben) en dat er te weinig aanbod is bij partijen waarbij het onderbouwd is. Het ene zorgt voor een beperking in de vergoeding, het andere voor wachtlijsten.quote:Op donderdag 15 december 2022 12:45 schreef Vanyel het volgende:
Al zal het voor lichamelijke zorg allicht allemaal nog wat meer op elkaar lijken.
Waar, maar ook dat heeft nog verdere nuance en dus verschil tussen verzeleraars. Er zijn bijvoorbeeld ook therapieën die wel wetenschappelijke onderbouwing hebben, maar toevallig nog niet in het Nederlands, wat verzekeraars een excuus geeft om te zeggen dat de onderbouwing er nog niet is om vervolgens niet te vergoeden.quote:Op donderdag 15 december 2022 13:35 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Voor de geestelijke gezondheidszorg ligt het moeilijker ja. Ook daar moeten ze een vergoeding bieden voor dat wat de overheid in het basispakket heeft geplaatst. Alleen merk je daar dat bepaalde therapieën onvoldoende wetenschappelijk onderbouwd zijn (wat niet zegt dat patiënt X er niet heel veel aan kan hebben) en dat er te weinig aanbod is bij partijen waarbij het onderbouwd is. Het ene zorgt voor een beperking in de vergoeding, het andere voor wachtlijsten.
Nou ja, het is wel vrij bizar dat ze het niet-preferente medicijn totaal niet vergoeden, ook niet tot de prijs van het preferente medicijn.quote:Op donderdag 15 december 2022 10:26 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Dat gaat over preferentiebeleid inderdaad. Maar je zegt het al: het merk. De daadwerkelijk werkzame stof wordt wel gewoon vergoed. Als jij een ander merk wil, loop je mogelijk tegen problemen aan. De vergoeding van het medicijn zelf (de werkzame stof) is er gewoon. En als je meerdere preferente medicatie hebt geprobeerd (zelfde stof) dan krijg je als er medische noodzaak is (bijvoorbeeld extreme bijwerkingen, allergische reacties etc.) alsnog jouw voorkeursmerk vergoed. Waarom? Omdat het medicijn (de stof) wel onder de basis valt.
Over het apparaat dat je in huis hebt kan ik weinig zeggen aangezien ik niet weet om wat het gaat.
Let er wel op of de nieuwe verzekeraar die je voor je tandartsverzekering op het oog hebt, een wachttijd hanteert. Dan kun je bijv. pas in het tweede jaar dat je de betreffende aanvullende verzekering hebt gaan declareren. Daar zou je dan dus niks aan hebben voor komend jaar.quote:Op donderdag 15 december 2022 14:15 schreef KawaZ het volgende:
Ik heb altijd bij DSW gezeten, AV-Standaard.
Dit ivm tandarts kosten die ik elk jaar wel maak en die bij DSW volledig vergoen worden
Nou moet ik volgend jaar een kroon en zit ik toch een beetje om mij heen te kijken.
Ik kan naar AV-Top, daar wordt een kroon tot ¤450 100% vergoed.
AV-Standaard:¤162 p/m
AV-Top:¤180,50 p/m
Met de huidige prijsstijgingen wordt dit toch wel een flink bedrag...
Ik vroeg mij af of jullie toevallig nog goedkopere verzekeringen wisten waarbij een kroon (zoveel mogelijk) vergoed wordt, zelf kon ik helaas niks vinden. Ik heb in principe alleen basis + tandarts nodig
Wat is jou ervaring met dsw?quote:Op donderdag 15 december 2022 14:15 schreef KawaZ het volgende:
Ik heb altijd bij DSW gezeten, AV-Standaard.
Dit ivm tandarts kosten die ik elk jaar wel maak en die bij DSW volledig vergoed worden
Nou moet ik volgend jaar een kroon en zit ik toch een beetje om mij heen te kijken.
Ik kan naar AV-Top, daar wordt een kroon tot ¤450 100% vergoed (AV-Standaard vergoed geen kronen).
AV-Standaard:¤162 p/m
AV-Top:¤180,50 p/m
Met de huidige prijsstijgingen wordt dit toch wel een flink bedrag...
Ik vroeg mij af of jullie toevallig nog goedkopere verzekeringen wisten waarbij een kroon (zoveel mogelijk) vergoed wordt, zelf kon ik helaas niks vinden. Ik heb in principe alleen basis + tandarts nodig
Dat zou geen verschil mogen maken voor de verschillende verzekeraars. Die zijn niet degene die bepalen of iets in het basispakket zit of niet. Vergoeden ze iets wel zonder de wetenschappelijke basis is dat of coulance of AV.quote:Op donderdag 15 december 2022 13:42 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Waar, maar ook dat heeft nog verdere nuance en dus verschil tussen verzeleraars. Er zijn bijvoorbeeld ook therapieën die wel wetenschappelijke onderbouwing hebben, maar toevallig nog niet in het Nederlands, wat verzekeraars een excuus geeft om te zeggen dat de onderbouwing er nog niet is om vervolgens niet te vergoeden.
Voor wetenschappelijke onderbouwing is ook nog eens een bak geld nodig. Die je (voor ggz) niet zomaar krijgt. Waardoor de behandeling weer niet vergoed wordt etc etc.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |