abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_207179973
quote:
1s.gif Op woensdag 21 december 2022 21:12 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Zat op circa 70 kuub gas per jaar. Dit drastisch teruggebracht naar circa 1 kuub per maand in nov en dec haal ik dat ook met gemak. CV geheel uit en alleen gas gebruiken voor kort douchen 2x per week en het koken. Koken doe ik kort en dan laten nagaren in een hooikistje, zelfs met vlees en kip bakken werkt dat en dat scheelt aanzienlijk in gasverbruik met koken. Laagste temp tot nu toe was 14 graden in mijn appartement. Maar zien wat jan en febr 2023 voor weer brengen.
Haha jeuzes, vergeet je niet nog van het leven te genieten :7
pi_207180233
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 21:54 schreef Kidjuh het volgende:

[..]
Haha jeuzes, vergeet je niet nog van het leven te genieten :7
Yep, ik beleef er veel lol aan dit soort uitdagingen aan te gaan en dingen uit te proberen. Elektronica is ook mijn hobby en dat komt nu goed van pas. Kan alles goed monitoren met temp.sensors. Daarna ga ik een schakeling maken met sensors en SSR's zodat het uitschakelen van de stroom geheel automatisch gaat bij de vriezer en koelkast. Les is geweest ruim ijs te laten bevriezen bij strenge vorst, had niet verwacht dat het eind dec langere tijd 8 tot 10 graden zou zijn.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_207180815
quote:
6s.gif Op woensdag 21 december 2022 21:43 schreef Vallon het volgende:

[..]
Inkoop bron voor periode 2023-2025 is nu ca ¤15-17/MWh wat ca 15-17ct per kuub is. Door het prijsplafond - nog los van de prijsstellingsrelatie - geeft ook geen reden dit voor het komende jaar lager te gaan brengen.
Die is maar bijgewerkt tot 16 april 2021 (rare datum :') )
pi_207180955
@Digi2: Nu nog leren konijnen te jagen, stropen en slachten. Voor een mes zijn ze te snel, dus een boog en pijlen zijn wel nodig.

Zo heb je ook mensen die bezuinigen op WC papier. Slechts 1 velletje, van 1 laags papier per keer! Daar kun je ongeveer net zoveel op bezuinigen als op koud water, dat kost allebei bijna niets. Je ziet het verschil aan het einde van de maand in ieder geval niet in je portemonnee, zelfs aan het einde van het jaar niet.

De temperatuur van je diepvries bepaalt hoe lang je dingen kunt bewaren. -18 graden is de maximale temperatuur waarbij het lang goed blijft, kouder is beter. Bij -5 moet je denken aan dagen tot weken, afhankelijk van het product. En het is waarschijnlijk goedkoper om de vriezer te koelen tot -18, dan iedere week de inhoud te vernieuwen. Maar dat hangt natuurlijk ook af van de grootte en hoeveel gebruik je er van maakt.
pi_207181108
Ajoh ik vind alleen maar mooi dat je hier zoveel plezier uit kan halen! Maar wat Frank zegt, de functionaliteit van je vriezer neemt flink af naarmate je hem niet gebruikt zoals voorgeschreven. Succes met de hobby ~:)
pi_207181143
quote:
1s.gif Op woensdag 21 december 2022 22:05 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Yep, ik beleef er veel lol aan dit soort uitdagingen aan te gaan en dingen uit te proberen. Elektronica is ook mijn hobby en dat komt nu goed van pas. Kan alles goed monitoren met temp.sensors. Daarna ga ik een schakeling maken met sensors en SSR's zodat het uitschakelen van de stroom geheel automatisch gaat bij de vriezer en koelkast. Les is geweest ruim ijs te laten bevriezen bij strenge vorst, had niet verwacht dat het eind dec langere tijd 8 tot 10 graden zou zijn.
Misschien heb je het al wel aangegeven, maar wat voor termijnbedrag heb je elke maand?
pi_207181144
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 22:35 schreef SymbolicFrank het volgende:
@:Digi2: Nu nog leren konijnen te jagen, stropen en slachten. Voor een mes zijn ze te snel, dus een boog en pijlen zijn wel nodig.

Zo heb je ook mensen die bezuinigen op WC papier. Slechts 1 velletje, van 1 laags papier per keer! Daar kun je ongeveer net zoveel op bezuinigen als op koud water, dat kost allebei bijna niets. Je ziet het verschil aan het einde van de maand in ieder geval niet in je portemonnee, zelfs aan het einde van het jaar niet.

De temperatuur van je diepvries bepaald hoe lang je dingen kunt bewaren. -18 graden is de maximale temperatuur waarbij het lang goed blijft, kouder is beter. Bij -5 moet je denken aan dagen tot weken, afhankelijk van het product. En het is waarschijnlijk goedkoper om de vriezer te koelen tot -18, dan iedere week de inhoud te vernieuwen. Maar dat hangt natuurlijk ook af van de grootte en hoeveel gebruik je er van maakt.
Het hangt er vanaf wat je in de vriezer bewaart. Met name suiker en glucose hebben een anti-vries werking en dan kan je de textuur veranderen van de producten bij -5. Je Magnums bewaren is dus niet handig bij -5. Het "diep" vriezen heeft als doel snel te bevriezen zodat de textuur beter behouden blijft. Je kunt trouwens ook "diep"vriezen met een ijs/zout mengsel dat circa -20 haalt. Tot nu toe is de max temp -13 geweest in de vriezer bij uitschakelen beneden -5 buitentemp. Wezenlijke verandering aan de producten heb ik nog niet waargenomen. Als het dagenlang zowel overdag en 's nachts beneden -5 blijft zou de temp in de vriezer meer richting de -5 kruipen maar tot nu toe is dat niet gebeurt.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_207181202
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 22:44 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
Misschien heb je het al wel aangegeven, maar wat voor termijnbedrag heb je elke maand?
Nov was 3.80 euro. Deze maand kom ik waarschijnlijk op 2 euro uit. Terwijl ik dus 2 x 190 euro gekregen heb. Dik in de plus qua energiekosten. Mijn maandbedrag was sinds juli nieuw contact verhoogt van 32 pm naar 42 pm maar mijn werkelijke kosten zijn veeeeeeel lager geworden. Nu al geeft Engie aan dat ik minstens 140 euro teruggestort ga krijgen

[ Bericht 7% gewijzigd door Digi2 op 21-12-2022 22:58:27 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_207181241
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 22:48 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Nov was 3.80 euro. Deze maand kom ik waarschijnlijk op 2 euro uit. Terwijl ik dus 2 x 190 euro gekregen heb. Dik in de plus qua energiekosten.
Als je nobel bent stop je dat in een potje waardoor mensen met een hogere rekening hiervan kunnen profiteren ;)
pi_207181366
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 22:50 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
Als je nobel bent stop je dat in een potje waardoor mensen met een hogere rekening hiervan kunnen profiteren ;)
Ik doneer aan Franky en Coen die gaan friet en snacks bakken voor Oekrainers in nood. Mensen kunnen mogelijk ook profiteren door de besparingen die ik voorleef te realiseren.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_207181374
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 22:57 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ik doneer aan Franky en Coen die gaan frietbakken en snacks voor Oekrainers in nood. Mensen kunnen mogelijk ook profiteren door de besparingen die ik voorleef te realiseren.
Das ook heel mooi.
Het is denk ik ook wel een kwestie van willen.
Maar als je een gezin hebt is dat ook wel lastiger om te doen dan dat je alleen bent.
  woensdag 21 december 2022 @ 23:00:34 #162
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_207181406
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 22:26 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Die is maar bijgewerkt tot 16 april 2021 (rare datum :') )
Was mij niet eens opgevallen - ben sws geen gasgebruiker - dat die marktinformatie daar kennelijk meer wordt bijgewerkt. Heel curieus :? , trouwens want ook de kolenprijs is maar t/m juni waar dat het stopt
Bijzonder is want voor elektra is het wel tot en met vandaag.

Een ander overzicht met actuele gasprijzen aan pomp is : https://www.easyswitch.nl/gasprijzen/
Ik kan 1,2,3 niet vinden wat de daarbij horende (spotmarkt) inkoopprijzen zouden zijn.

Op https://nieuwestroom.nl/energieprijzen/ vind ik een dag/spotmark inkkoopprijs dat per kuub ca ¤1,00-1,50 is en per kWh neerkomt op ca 10ct. Dat gata dan 2-3x over de kop voor de consument.

[ Bericht 2% gewijzigd door Vallon op 21-12-2022 23:08:54 (https://nieuwestroom.nl/energieprijzen/ prijs) ]
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_207181450
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 22:48 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Nov was 3.80 euro. Deze maand kom ik waarschijnlijk op 2 euro uit. Terwijl ik dus 2 x 190 euro gekregen heb. Dik in de plus qua energiekosten.
Ok, als dat het doel is, heb je het dik gehaald. En als hobby is het leuk actueel.

Het verschilt heel veel per persoon: ik woon in een flatgebouw, dus ik stook voornamelijk voor mijn buren. Maar de gemiddelde stokkosten per bewoner voor volgend jaar zijn gelukkig ook maar ~1000 Euro. (Dat was even spannend, of het prijsplafond ook ging gelden voor stadsverwarming.) Voor het hele jaar. Dus ik maak me niet druk.

Aan de andere kant doe ik veel thuiswerken, dus iedere dag stoken in de woonkamer. En ik heb geen gasaansluiting meer, dus ik ga zeker over het prijsplafond voor de elektriciteit heen dit jaar. Al met al gaat het met toch ongeveer 800 Euro extra kosten.

Maar goed, met totale energiekosten van 250 Euro per maand in dat scenario moet ik niet klagen. Zeker niet, omdat ik ook nog thuiswerkvergoeding krijg.

En verder, het prijsplafond is een enorme subsidie voor de energiebedrijven, omdat ze nu meer gratis geld krijgen hoe hoger ze de maandelijkse kosten maken. Maar ja, als die regeling in 2024 stopt en hun klanten niet het hele jaar de rekening kunnen betalen zonder failliet te gaan, komt er toch weer een motivatie om die prijzen weer te verlagen tot redelijke waardes. Dus, behalve dat de prijzen bijna zeker nooit meer zo goedkoop worden als in 2020, is het nu onmogelijk om te zeggen hoeveel je in 2024 moet gaan betalen.
pi_207181634
quote:
14s.gif Op woensdag 21 december 2022 23:00 schreef Vallon het volgende:
Op https://nieuwestroom.nl/energieprijzen/ vind ik een dag/spotmark inkkoopprijs dat per kuub ca ¤1-150 is en per kWh neerkomt op ca 10ct. Dat gata dan 2-3x over de kop voor de consument.
Ja, de hoge prijs komt puur door het prijsplafond.

En laten we wel wezen: onze regering is eigenaar van meer aardgas dan we nodig hebben om de hele EU uit de crisis te krijgen. We hebben zelfs de mogelijkheden om het op te pompen. Maar ja, dan moeten ze eindelijk de Groningers gaan compenseren.

Onze regering. Burgers compenseren, in plaats van loonbelastingen herverdelen naar het bedrijfsleven? Dat is de afgelopen 12 jaar alleen gebeurd om de bevolking overeind het houden totdat de grote subsidies aan de bedrijven rond waren. Onze regering is er niet voor de burgers.

Daar staat tegenover, dat ze nu recordwinsten kunnen verdienen met de verkoop van dat Groningse aardgas aan de EU, en daarmee de grote held worden. Maar dat wijkt te ver af van de status quo en het gedachtegoed van Mark Rutte.
  woensdag 21 december 2022 @ 23:22:08 #165
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_207181699
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 23:03 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ok, als dat het doel is, heb je het dik gehaald. En als hobby is het leuk actueel.

Het verschilt heel veel per persoon: ik woon in een flatgebouw, dus ik stook voornamelijk voor mijn buren. Maar de gemiddelde stokkosten per bewoner voor volgend jaar zijn gelukkig ook maar ~1000 Euro. (Dat was even spannend, of het prijsplafond ook ging gelden voor stadsverwarming.) Voor het hele jaar. Dus ik maak me niet druk.

Aan de andere kant doe ik veel thuiswerken, dus iedere dag stoken in de woonkamer. En ik heb geen gasaansluiting meer, dus ik ga zeker over het prijsplafond voor de elektriciteit heen dit jaar. Al met al gaat het met toch ongeveer 800 Euro extra kosten.

Maar goed, met totale energiekosten van 250 Euro per maand in dat scenario moet ik niet klagen. Zeker niet, omdat ik ook nog thuiswerkvergoeding krijg.

En verder, het prijsplafond is een enorme subsidie voor de energiebedrijven, omdat ze nu meer gratis geld krijgen hoe hoger ze de maandelijkse kosten maken. Maar ja, als die regeling in 2024 stopt en hun klanten niet het hele jaar de rekening kunnen betalen zonder failliet te gaan, komt er toch weer een motivatie om die prijzen weer te verlagen tot redelijke waardes. Dus, behalve dat de prijzen bijna zeker nooit meer zo goedkoop worden als in 2020, is het nu onmogelijk om te zeggen hoeveel je in 2024 moet gaan betalen.
Ik zie het ook als verkapte staatssubsidie (om bedrijven te laten voortbestaan) en het was (of is) nog spannend of de EU er mee akkoord gaat. Opvallend was het interne verzet - in regels - tegen de zg dynamische leveranciers.
Ik vermoed dat Jette in de achterkamertjes vestigingsklimaathandel heeft gedreven en bakzeil heeft gehaald met zijn te stille "verzet" tegen de vaste plafond inkoopprijs van gas ( ¤180/MWh = ca ¤1,58/m³ ). Een prijs waar Nederland als de gasleverancier dan op inlevert.

Jetten die ik hier wat hypocriet noem omdat hij zich afgelopen maandagmiddag in de EU van stemming onthield. Kennelijk geen moed gehad het te vetoėn. Hij noemde de invoering van het gas prijsplafond ‘onverantwoord’ ... ... .... en het prijsplafond in Nederland kennelijk heel verantwoordt noemt.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_207181704
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 23:03 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ok, als dat het doel is, heb je het dik gehaald. En als hobby is het leuk actueel.

Het verschilt heel veel per persoon: ik woon in een flatgebouw, dus ik stook voornamelijk voor mijn buren. Maar de gemiddelde stokkosten per bewoner voor volgend jaar zijn gelukkig ook maar ~1000 Euro. (Dat was even spannend, of het prijsplafond ook ging gelden voor stadsverwarming.) Voor het hele jaar. Dus ik maak me niet druk.

Aan de andere kant doe ik veel thuiswerken, dus iedere dag stoken in de woonkamer. En ik heb geen gasaansluiting meer, dus ik ga zeker over het prijsplafond voor de elektriciteit heen dit jaar. Al met al gaat het met toch ongeveer 800 Euro extra kosten.

Maar goed, met totale energiekosten van 250 Euro per maand in dat scenario moet ik niet klagen. Zeker niet, omdat ik ook nog thuiswerkvergoeding krijg.

En verder, het prijsplafond is een enorme subsidie voor de energiebedrijven, omdat ze nu meer gratis geld krijgen hoe hoger ze de maandelijkse kosten maken. Maar ja, als die regeling in 2024 stopt en hun klanten niet het hele jaar de rekening kunnen betalen zonder failliet te gaan, komt er toch weer een motivatie om die prijzen weer te verlagen tot redelijke waardes. Dus, behalve dat de prijzen bijna zeker nooit meer zo goedkoop worden als in 2020, is het nu onmogelijk om te zeggen hoeveel je in 2024 moet gaan betalen.
Hoe stook je precies voor de buren? Gaat de warmte ook naar buiten toe?
pi_207181728
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 23:03 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ok, als dat het doel is, heb je het dik gehaald. En als hobby is het leuk actueel.

Het verschilt heel veel per persoon: ik woon in een flatgebouw, dus ik stook voornamelijk voor mijn buren. Maar de gemiddelde stokkosten per bewoner voor volgend jaar zijn gelukkig ook maar ~1000 Euro. (Dat was even spannend, of het prijsplafond ook ging gelden voor stadsverwarming.) Voor het hele jaar. Dus ik maak me niet druk.

Aan de andere kant doe ik veel thuiswerken, dus iedere dag stoken in de woonkamer. En ik heb geen gasaansluiting meer, dus ik ga zeker over het prijsplafond voor de elektriciteit heen dit jaar. Al met al gaat het met toch ongeveer 800 Euro extra kosten.

Maar goed, met totale energiekosten van 250 Euro per maand in dat scenario moet ik niet klagen. Zeker niet, omdat ik ook nog thuiswerkvergoeding krijg.

En verder, het prijsplafond is een enorme subsidie voor de energiebedrijven, omdat ze nu meer gratis geld krijgen hoe hoger ze de maandelijkse kosten maken. Maar ja, als die regeling in 2024 stopt en hun klanten niet het hele jaar de rekening kunnen betalen zonder failliet te gaan, komt er toch weer een motivatie om die prijzen weer te verlagen tot redelijke waardes. Dus, behalve dat de prijzen bijna zeker nooit meer zo goedkoop worden als in 2020, is het nu onmogelijk om te zeggen hoeveel je in 2024 moet gaan betalen.
Natuurlijk maakt het verschil of je alleen woont of met meerderen. Ook het type huisvesting is van grote invloed op het energieverbruik. De kans dat de energieprijzen jarenlang hoog blijven in europa is erg groot inderdaad. De energietransitie die versnelt wordt doorgevoerd brengt nu eenmaal hoge kosten met zich. Door die zure appel zal men heen moeten bijten.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_207181730
quote:
14s.gif Op woensdag 21 december 2022 23:22 schreef Vallon het volgende:

[..]
Ik zie het ook als verkapt staatssubsidie en het was (of is) nog spannend of de EU er mee akkoord gaat.
Ik vermoed dat Jette in de achterkamertjes vestigingsklimaathandel heeft gedreven en bakzeil heeft gehaald met zijn te stille "verzet" tegen de vaste plafond inkoopprijs van gas ( ¤180/MWh = ca ¤1,58/m³ ).

Jetten die ik hier wat hypocriet noem omdat hij zich afgelopen maandagmiddag in de EU van stemming onthield. Kennelijk geen moed gehad het te vetoėn. Hij noemde de invoering van het gas prijsplafond ‘onverantwoord’ ... ... .... en het prijsplafond in Nederland kennelijk heel verantwoordt noemt.
Ja, het is niet alsof onze regering er niet voor kan zorgen dat wij allemaal een energierekening hebben die vergelijkbaar is met die van 2020. Want dat kunnen ze makkelijk. Zij hebben al het aardgas. Maar dat willen ze niet. Ze hebben andere prioriteiten.
  woensdag 21 december 2022 @ 23:26:13 #169
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_207181739
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 23:25 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, het is niet alsof onze regering er niet voor kan zorgen dat wij allemaal een energierekening hebben die vergelijkbaar is met die van 2020. Want dat kunnen ze makkelijk. Zij hebben al het aardgas. Maar dat willen ze niet. Ze hebben andere prioriteiten.
Iets met excuses maken.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_207181743
quote:
14s.gif Op woensdag 21 december 2022 23:26 schreef Vallon het volgende:

[..]
Iets met excuses maken.
Daar zijn we toch goed in? :D ;)
pi_207181754
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 23:22 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
Hoe stook je precies voor de buren? Gaat de warmte ook naar buiten toe?
Je hebt ongeļsoleerde stijgleidingen voor de verwarming. Je bovenburen hebben gratis vloerverwarming. En verder is het net een grote steenkachel.

We wonen hier in een voormalige proeftuin aardgasvrij, dus iedereen kon een flinke subsidie krijgen om alles goed te isoleren, zolang ze hun gasaansluiting opzegden.
pi_207181770
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 23:28 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Je hebt ongeļsoleerde stijgleidingen voor de verwarming. Je bovenburen hebben gratis vloerverwarming. En verder is het net een grote steenkachel.

We wonen hier in een voormalige proeftuin aardgasvrij, dus iedereen kon een flinke subsidie krijgen om alles goed te isoleren, zolang ze hun gasaansluiting opzegden.
Interessant om te weten. En voor de mensen die nog wel een gasaansluiting hebben? Verandert daar nog wat aan?
pi_207181800
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 23:30 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
Interessant om te weten. En voor de mensen die nog wel een gasaansluiting hebben? Verandert daar nog wat aan?
Die kunnen waarschijnlijk wel onder het prijsplafond voor de elektriciteit blijven en zijn dus waarschijnlijk goedkoper uit. Die hebben geen subsidie gekregen voor het isoleren, maar veel bewoners hadden dat in het verleden al gedaan en de gevels zijn al prima geļsoleerd, dus het grootste verschil zit hem in de ramen. Het varieert.
  woensdag 21 december 2022 @ 23:39:19 #174
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_207181848
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 23:25 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Natuurlijk maakt het verschil of je alleen woont of met meerderen. Ook het type huisvesting is van grote invloed op het energieverbruik. De kans dat de energieprijzen jarenlang hoog blijven in europa is erg groot inderdaad. De energietransitie die versnelt wordt doorgevoerd brengt nu eenmaal hoge kosten met zich. Door die zure appel zal men heen moeten bijten.
Iets dat is bepaald door ongekozen leiders, niet is voorgelegd aan het volk noch wordt toegelicht welke enorme implicaties deze energiedictatuur (nog) gaat geven.
Het narratief is inmiddels dat men er kennelijk "even" door heen moet bijten. Dat even is vooral heel lang hier voor bloeden en onze spaartpot tot onder de bodem zal ledigen.

Het is je reinste zottigheid te moeten blauwbekken met iets dat noodzakelijk is om daarmee je bevolking paars te laten aanlopen omdat ze volgens een luchtfietsende klimaatridder groen moeten worden.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_207181856
quote:
18s.gif Op woensdag 21 december 2022 23:39 schreef Vallon het volgende:

[..]
Iets dat is bepaald door ongekozen leiders, niet is voorgelegd aan het volk noch wordt toegelicht welke enorme implicaties deze energiedictatuur (nog) gaat geven.
Het narratief is inmiddels dat men er kennelijk "even" door heen moet bijten. Dat even is vooral heel lang hier voor bloeden en onze spaartpot tot onder de bodem zal ledigen.

Het is je reinste zottigheid te moeten blauwbekken met iets dat noodzakelijk is om daarmee je bevolking paars te laten aanlopen omdat ze volgens een luchtfietsende klimaatridder groen moeten worden.
Ja, met alleen zon en wind gaan we het niet redden, zelfs niet als we veel dure accu's neerzetten. Blijft over: kernenergie. Maar dan moeten we wel meters maken en daar een EU standaardmodel voor uitrollen.

En in alle gevallen moeten we de capaciteit van het stroomnet ZSM verdubbelen. Dat is het duurste onderdeel.
  donderdag 22 december 2022 @ 00:16:46 #176
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_207182115
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 23:41 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, met alleen zon en wind gaan we het niet redden, zelfs niet als we veel dure accu's neerzetten. Blijft over: kernenergie. Maar dan moeten we wel meters maken en daar een EU standaardmodel voor uitrollen.

En in alle gevallen moeten we de capaciteit van het stroomnet ZSM verdubbelen. Dat is het duurste onderdeel.
Jammer dat het inzicht bij politici pas ontstaat wanneer men de onmogelijkheid qua uitvoering niet meer kan negeren.

Dat accuverhaal kan wmb ook naar de prullenbak omdat het niet duurzaam (in de zin van tijd) is. Hooguit zijn accu's lokaal nuttig om piekgebruik te kunnen afvlakken.
Het sleutelwoord is wmb op grote(re) schaal kernenergie voor het generieke basisgebruik en overschotten in de nacht en die uit zon/wind deels te bufferen in lokale accu's en de rest naar waterstofproductie.
Kernwoord is in alle opzichten, ook voor accu's en kerncentrales, één standaardisatie.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_207183006
quote:
18s.gif Op woensdag 21 december 2022 23:39 schreef Vallon het volgende:

[..]
Iets dat is bepaald door ongekozen leiders, niet is voorgelegd aan het volk noch wordt toegelicht welke enorme implicaties deze energiedictatuur (nog) gaat geven.
Het narratief is inmiddels dat men er kennelijk "even" door heen moet bijten. Dat even is vooral heel lang hier voor bloeden en onze spaartpot tot onder de bodem zal ledigen.

Het is je reinste zottigheid te moeten blauwbekken met iets dat noodzakelijk is om daarmee je bevolking paars te laten aanlopen omdat ze volgens een luchtfietsende klimaatridder groen moeten worden.
De grote hoeveelheden energie die wij consumeren zijn niet noodzakelijk maar een gevolg van de beschikbaarheid van relatief goedkope fossiele energiebronnen. Dat de hiermeee gepaard gaande CO2 uitstoot problematisch is weten we al decennia. Warmtepompen bijv. worden nu eenmaal minder belangrijk gevonden dan vakanties en dus worden geheel verkeerde keuzes gemaakt. De bevolking is ernstig nalatig geweest in hun keuzes en krijgt te maken met de consequenties. Het zijn sterke ruggen die de weelde kunnen dragen maar die zijn deens en zeker niet nederlands, wij zijn verwaand, decadent en arrogant en dat we op ons bek gaan is dan ook niet anders dan geheel terecht. Niets mis mee, thats life, deal with it. Er zijn groepen mensen die tussen wal en schip dreigen te vallen en weinig keuze hadden maar voor die minima zijn regelingen zoals de energie-toeslag in het leven geroepen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 22-12-2022 09:20:16 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_207183121
Aardgas is tegenwoordig voor de EU ook officieel een groene energievorm. Simpelweg omdat het vele malen beter is dan de bruinkool (turf) die de Duitsers zijn gaan gebruiken nadat ze hun kerncentrales dicht hebben gegooid.

Initieel was kernenergie ook niet groen, zeker ook door de lobby uit Duitsland, maar door de druk uit Frankrijk en omdat het besef langzaam doordringt dat dat het enige alternatief is dat ook werkt, is dat tegenwoordig officieel ook groen.

Maar: met een compensatie voor de Groningers zouden we ook nog aardgas kunnen blijven stoken. En die wordt nog steeds gewonnen (4,5 miljard kuub dit jaar), omdat we aan onze buitenlandse verplichtingen moeten voldoen. (bron)
  donderdag 22 december 2022 @ 11:30:50 #179
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_207184327
quote:
1s.gif Op donderdag 22 december 2022 08:30 schreef Digi2 het volgende:

[..]
De grote hoeveelheden energie die wij consumeren zijn niet noodzakelijk maar een gevolg van de beschikbaarheid van relatief goedkope fossiele energiebronnen. Dat de hiermeee gepaard gaande CO2 uitstoot problematisch is weten we al decennia. Warmtepompen bijv. worden nu eenmaal minder belangrijk gevonden dan vakanties en dus worden geheel verkeerde keuzes gemaakt. De bevolking is ernstig nalatig geweest in hun keuzes en krijgt te maken met de consequenties. Het zijn sterke ruggen die de weelde kunnen dragen maar die zijn deens en zeker niet nederlands, wij zijn verwaand, decadent en arrogant en dat we op ons bek gaan is dan ook niet anders dan geheel terecht. Niets mis mee, thats life, deal with it. Er zijn groepen mensen die tussen wal en schip dreigen te vallen en weinig keuze hadden maar voor die minima zijn regelingen zoals de energie-toeslag in het leven geroepen.
Je snapt en ik snap dat jij energie gebruiken 'niet noodzakelijk' vindt waarbij het niet aan jou is die behoefte en het hoe daarvan, voor mij te bepalen.
//--//
Dat "grote" en schuld neerleggen bij een bevolking (of dat jij daarboven staat) is vooral ongefundeerde retoriek van shockdoctrine bedrijven. Op de golven van een zelf veroorzaakte crisis omdat er nieuwe standaarden klimaat stikstof co2 biodiversief worden omarmd, wordt een gevoel van schuld neergelegd waar burgers part noch deel aan hebben (gehad) of voor hebben gekozen.

Vooruitgang & groei van onze mensensoort gaat per definitie hand in hand met het uitnutten van energie.
Dat was in de steentijd met maar 10 miljoen mensachtigen met stoken op hout en er nog sabeltandtijgers waren; en is nog steeds zo in onze ruimtevaart tijd met laten ploffen en ontsteken van kernenergie om 8 miljard mensen hun vrijheden te kunnen (ver)geven.

Alleen met energie worden gelijke kansen voor iedereen mogelijk omdat de beschikbaarheid van energie zorgt voor groei*, vrijheid, veiligheid, welvaart en daarmee ieders welzijn. Dat wil niet zeggen dat energie nutteloos moet worden verstookt omdat het kan - zoals sommigen be/denken - maar die efficiėnt inzetten waar dat effectief is.
De keuze van energievorm voor een toepassing (CV, WP of EV etc.) wordt vooral bepaald of dat in leefomstandigheden zinnig is wo. of dit te betalen is. Het mensen niet om hoe ze het warm krijgen maar dat ze het betaalbaar warm hebben.

* Over die groei kan je dan nog vragen stellen of dat het doel moet zijn waarbij het aan de mensen zelf is om dat te bepalen. Ik dat wanneer iemand vrij is van lasten (en (on/lusten), de groei vanzelf stabiliseert want het is dan evolutionair niet nodig om grote(re) aantallen nazaten te hebben. In een modern gezin - vaak hooguit 2 of 3 kinderen - zie je dat verschijnsel ook. Juist armoede en onzekerheid zorgt voor ontstaan van gezinnen met soms wel 10 of meer kinderen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_207185021
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2022 11:30 schreef Vallon het volgende:

[..]
Je snapt en ik snap dat jij energie gebruiken 'niet noodzakelijk' vindt waarbij het niet aan jou is die behoefte en het hoe daarvan, voor mij te bepalen.
//--//
Dat "grote" en schuld neerleggen bij een bevolking (of dat jij daarboven staat) is vooral ongefundeerde retoriek van shockdoctrine bedrijven. Op de golven van een zelf veroorzaakte crisis omdat er nieuwe standaarden klimaat stikstof co2 biodiversief worden omarmd, wordt een gevoel van schuld neergelegd waar burgers part noch deel aan hebben (gehad) of voor hebben gekozen.
Hoe, hoeveel en wat je consumeert is wel degelijk een keuze met gevolgen en indien die niet voorzien waren zou je een punt hebben maar ze waren te voorzien. Bevolkingen van landen maken verschillende keuzes en ook de gevolgen daarvan zullen dus verschillend zijn. Ik sta er ook niet boven, heb enkel wat keuzes gemaakt die anders zijn en dus zijn ook de gevolgen voor mij anders. Evolutionair gezien zijn er vaker massa extincties geweest door klimaatveranderingen in gang gezet door levensvormen die de samenstelling van de atmosfeer fundamenteel veranderden en de mens is er geen uitzondering op. Welkom in de antropocene massa extinctie waar niet alleen de mens maar vele levensvormen mee te dealen hebben.

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 22-12-2022 12:51:15 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  donderdag 22 december 2022 @ 14:30:47 #181
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_207186364
quote:
1s.gif Op donderdag 22 december 2022 12:36 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Hoe, hoeveel en wat je consumeert is wel degelijk een keuze met gevolgen en indien die niet voorzien waren zou je een punt hebben maar ze waren te voorzien. Bevolkingen van landen maken verschillende keuzes en ook de gevolgen daarvan zullen dus verschillend zijn. Ik sta er ook niet boven, heb enkel wat keuzes gemaakt die anders zijn en dus zijn ook de gevolgen voor mij anders. Evolutionair gezien zijn er vaker massa extincties geweest door klimaatveranderingen in gang gezet door levensvormen die de samenstelling van de atmosfeer fundamenteel veranderden en de mens is er geen uitzondering op. Welkom in de antropocene massa extinctie waar niet alleen de mens maar vele levensvormen mee te dealen hebben.
Leuke redenatie waar in je voorbijgaat dat ik een andere keuze wil hebben en geen enkele mens de keuze heeft om (gehad) geboren te worden met als opdracht er iets van te maken.

Ja, iemand die de luxe heeft, kan zich veroorloven om af te zien van wat voor een ander de noodzakelijk standaard is in de eigen leefomgeving.
De vergelijking met historie, is onvergelijkbaar. Nog nooit was er een soort die in staat is om op grond van haar verkozen handelen, de omgeving te bepalen en die in alles voor haar eigen doel in te zetten.
Nog nooit was er een soort die in staat is gebleken om inmiddels 8 miljard individuele schepsels voort te brengen met een eigen wil en recht op keuze. Dat het klimaat veranderd komt niet door het handelen van mensen maar de massale aanwezigheid daarvan die daarmee de omgeving ondergeschikt aan haar bestaan maakt.

Al Gore had gelijk dat we - in zijn denken - sinds 1850 ontzettend zijn gaan vervuilen en vergat alleen te zeggen dat dit het gevolg van toegepaste kennis als maatstaf en onze aantallen omdat we succesvol zijn ons daarmee in beter omstandigheden te brengen en ons vermeerderen.

De maatstaf of iets slecht of goed is, is vooral een proces dat zich afspeelt in de eigen maakbaarheid en kwetsbaarheid Het denken dat dan vooral wordt beļnvloed door half onderbouwde veronderstellingen als overtuiging; dan door feiten als aantoonbaar bewezen stellingen.

Beter is onszelf aan te willen passen aan de (klimaat)verandering dan tegen onze eigen wil, te proberen die (klimaat)verandering te willen beheersen.
Het doel moet niet zijn de Aarde van ons te redden maar on eigen bestaan de (w)Aarde te geven.
Indien mensen echt willen dat we het klimaat terugbrengen met hoe de Aarde ooit was, moeten we als eigen keuze die aantallen verminderen.

Maar goed we zijn hiermee inmiddels op het bewschouwelijke vlak waar we een wat andere visie hebben en anderen een zelfveroorzaakte crisis gebruiken om andere keuzes af te dwingen. Wanneer iemand zijn koelkast buiten wil zetten mag die dat zelf weten wat niet vermaken dat anderen totdat eigen (voor)beeld moet worden omgevormd.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_207186706
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2022 14:30 schreef Vallon het volgende:

[..]
Indien mensen echt willen dat we het klimaat terugbrengen met hoe de Aarde ooit was, moeten we als eigen keuze die aantallen verminderen.
Dat is sowieso wat zou helpen maar sinds de uitvinding van de landbouw zo'n 10.000 jaar geleden is de bevolkingsgroei enorm toegenomen. De industriele revolutie heeft daar nog een flinke schep bovenop gedaan.

quote:
Maar goed we zijn hiermee inmiddels op het bewschouwelijke vlak waar we een wat andere visie hebben en anderen een zelfveroorzaakte crisis gebruiken om andere keuzes af te dwingen. Wanneer iemand zijn koelkast buiten wil zetten mag die dat zelf weten wat niet vermaken dat anderen totdat eigen (voor)beeld moet worden omgevormd.
Ieder mag zijn eigen keuzes maken. De gevolgen van die keuzes zullen er ook naar zijn en daar heb je dan ook mee te dealen. En de mens heeft inderdaad de keuze en verantwoordelijkheid omdat hij zaken kan voorzien i.t.t. andere levensvormen zoals micro-organismen. Jammer genoeg wijkt het gedrag uiteindelijk weinig af van die micro-organismen en dieren. Die desillusie ben ik ondertussen wel rijker geworden.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_207187514

quote:
The opening of Germany's first LNG import terminal is a milestone in the country's plans to find alternate sources of natural gas. The terminal, floating off the North Sea coast, was built in a record time of just under 10 months.
Duitsland zou beter ook haast maken met grotere opslagcapaciteit van aardgas. Duitsland beschikt over opslag om circa 6 weken te kunnen overbruggen en dat is betrekkelijk gering voor een industrieland als Duitsland dat zo afhankelijk is van aardgas. Heeft ook een sterk prijsopdrijvend effect op de europese gasmarkt zo'n geringe opslag.


quote:
Schwarze Schwäne sind Ereignisse, die man vor kurzem für undenkbar hielt. Unter diese Definition fällt die aktuelle galoppierende Inflation, aber auch die veritable Energiekrise, die eine grundlegende Revision des Modells der grünen Transformation der Wirtschaft verlangt. Staatskrisen wegen ausufernder Staatsschulden wie in Großbritannien rücken ebenfalls in den Fokus. Die Zeit des Free Lunch, als die Staaten und ihre Notenbanken sich scheinbar schadlos in beliebigem Umfang Geld zur Überwindung der Knappheit drucken konnten, ist vorbei.


[ Bericht 18% gewijzigd door Digi2 op 22-12-2022 15:57:26 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_207187687
quote:
1s.gif Op donderdag 22 december 2022 15:52 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Duitsland zou beter ook haast maken met grotere opslagcapaciteit van aardgas. Duitsland beschikt over opslag om circa 6 weken te kunnen overbruggen en dat is betrekkelijk gering voor een industrieland als Duitsland dat zo afhankelijk is van aardgas. Heeft ook een sterk prijsopdrijvend effect op de europese gasmarkt zo'n geringe opslag.

[..]

Bij zwarte zwanen moet ik aan @SeLang denken, is die nog actief?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_207187940
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2022 16:08 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Bij zwarte zwanen moet ik aan @:Selang denken, is die nog actief?
Geen idee, ik weet dat hij in de UK woonachtig was en veel rondreisde over de wereld. Zijn opinie over de economie kon ik erg waarderen alhoewel we het lang niet altijd eens waren. Zonder dwarsliggers geen spoor en mits goed beargumenteerd kan ik het waarderen.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  donderdag 22 december 2022 @ 17:10:10 #186
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207188473
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2022 16:08 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Bij zwarte zwanen moet ik aan @:Selang denken, is die nog actief?
Hij lijkt 6 april 2020 voor het laatst gepost te hebben, dat is zelfs voor hem een erg lange tijd qua niet posten, ik hoop dat hij niet een van de vele vroege Covid-slachtoffers is geworden.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_207227673
twitter

Sjerry had gelijk.
pi_207227702
quote:
0s.gif Op zondag 25 december 2022 16:31 schreef weetjewel5 het volgende:
[ twitter ]
Sjerry had gelijk.
alsof die gek voorkennis had vanuit Rusland
pi_207248518
Vroeger, lang geleden, leefde je gewoon in je hutje, en als je brandhout nodig had, dan ging je in het bos hout sprokkelen. En als je wat te eten wilde hebben, ging je kijken wat voor wild je kon doden en wat voor eetbare planten je tegenkwam.

Nou gaat dat tegenwoordig niet meer. Zonder geld kun je hier niet meer leven. En voor eten moet je naar de winkel.

Als je in een flatgebouw woont, stoken je buren voor je. Zolang de meerderheid wel stookt, natuurlijk. En je hebt tegenwoordig overal voedselbanken, omdat onze regering vind dat arme mensen geen recht hebben op eten of onderdak. Maar je krijgt daar alleen eten als je echt veel te weinig geld hebt.

Dus, als niemand stookt en iedereen verwacht eten te krijgen van de voedselbank, dan gaan we niet lang leven.
pi_207248624
quote:
0s.gif Op zondag 25 december 2022 16:31 schreef weetjewel5 het volgende:
[ twitter ]
Sjerry had gelijk.
Opzich heeft hij daar gelijk ja.
Half nl op een warmtepomp en met zijn allen stoten we nog net zoveel co2 uit omdat we meer kolen zijn gaan stoken. Wel is het veel duurder.
Vakman pur sang
  dinsdag 27 december 2022 @ 01:32:28 #191
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_207249009
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2022 00:37 schreef SymbolicFrank het volgende:
Vroeger, lang geleden, leefde je gewoon in je hutje, en als je brandhout nodig had, dan ging je in het bos hout sprokkelen. En als je wat te eten wilde hebben, ging je kijken wat voor wild je kon doden en wat voor eetbare planten je tegenkwam.

Nou gaat dat tegenwoordig niet meer. Zonder geld kun je hier niet meer leven. En voor eten moet je naar de winkel.

Als je in een flatgebouw woont, stoken je buren voor je. Zolang de meerderheid wel stookt, natuurlijk. En je hebt tegenwoordig overal voedselbanken, omdat onze regering vind dat arme mensen geen recht hebben op eten of onderdak. Maar je krijgt daar alleen eten als je echt veel te weinig geld hebt.

Dus, als niemand stookt en iedereen verwacht eten te krijgen van de voedselbank, dan gaan we niet lang leven.
Vroeger in die gouwe ouwe tijd, laten we zeggen jaar nul waren iets van 300 miljoen mensen zonder TV en internet. En als de natuurliefhebbers de lijfelijke tijd bedoelen waar vrouwen nog bij hun haren konden worden gegrepen voor een schoonmaak beurt in de grot, 10.000 v.Chr, waren er nog geen 2 miljoen wezens die je met wat wil, mensen kan noemen.

Het blijf bijzonder dat mensen denken dat we terug kunnen of moeten keren naar de natuur van weleer, waar de koetjes en de bijtjes paradijselijk zorgden voor het land van overvloed.

Dat geld is simpel een ruil equivalent, net zo als vroeger met dit verschil dat betaling en ontvangst redelijk veilig en gegarandeerd is. Voorheen moest je maar afwachten of je knollen kreeg voor je citroenen die als kat uit de zak kwamen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_207267197
twitter
  woensdag 28 december 2022 @ 00:05:03 #193
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_207271684
https://gas.kyos.com/gas/eu

Zelfs Europees gezien stijgt de gas vulgraad sinds een paar dagen
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  woensdag 28 december 2022 @ 00:19:55 #194
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_207271909
quote:
0s.gif Op zondag 25 december 2022 16:31 schreef weetjewel5 het volgende:
[ twitter ]
Sjerry had gelijk.
:')

Dit is toch de omgekeerde wereld? Als we als land echt vaart hadden gemaakt met de energietransitie en die jaren geleden had ingezet dan hadden we nu een veel kleiner probleem gehad.
  woensdag 28 december 2022 @ 01:06:57 #195
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_207272433
quote:
7s.gif Op woensdag 28 december 2022 00:19 schreef Zwansen het volgende:

[..]
:')

Dit is toch de omgekeerde wereld? Als we als land echt vaart hadden gemaakt met de energietransitie en die jaren geleden had ingezet dan hadden we nu een veel kleiner probleem gehad.
Da's koffiedik kijken van verbrandde turf dat Sjerrie wel meer doet via een lege if-then-else uit een lege onderbuik.

Die energietransitie is omdat allerlei organisaties en voorvechters dat een "mooi" plan vinden en het momentum van een beleving aangrijpen en onomkeerbaar snel ingezet moet kan worden. De beste business is die van schrik nodig wordt gemaakt (shockdoctrine).

Het energiegebruik -en probleem zit sws niet bij huishoudens en de transitie daar kan best een flink tandje langzamer. Maar goed allerlei lobby's en commissies hebben een halve stip op hun horizon gezet waarbij kennelijk een bepaald jaar van cruciaal belang is. Net of tegen die tijd het (on)geluk ons onafwendbaar en zeker pas dan gaat toelachen.

Ondanks groei bevolking daalt het totale stroom -en gasverbruik bij huishoudens zelf (van 3200kWh+1600m³ in 2010 naar 2500kWh+1200m³ in 2021bron). Voor 2022 is onder druk van geld en crisis, dat ws nog's 10% lager en gecompenseerd wordt met dubbele prijzen.

Zo ook die elektrische auto waar best een model voor te bedenken is dat je bv niet thuis maar bij de pomp kan opladen middels verwisselbare battery packs.
De industrie bedenkt een lumineus verdienidee dat vervolgens veroorzaakt dat de hele infrastructuur overal op & over de kop moet.

Waar de zottigheid vandaan komt dat ieder huis straks minimaal een 17KW (3fase/25A) of zelf 24KW (3x35A) aansluiting moet gaan hebben, ontgaat mij echt. Dat gebeurd alleen maar wanneer de sector denkelijk verwacht dat een huishouden op jaarbasis ca 15-25MWh gaat afnemen (en dus sws gaat betalen).

Zouden we Groningen leeghalen, bv gaan fracken en in NL in de tussentijd een stuk of 8 kerncentrales neerploppen; kunnen we die "transitie" prima over 30jaar kunnen spreiden en verder inpassen in het reguliere onderhoud.
Het probleem als "crisis" is vooral systematisch van aard omdat daarvoor "gekozen" wordt en de populatie er (FOMO) achteraan gaat/moet hobbelen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  woensdag 28 december 2022 @ 10:04:04 #196
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_207275463
Gasprijs is inmiddels naar ¤77 / MWh gedaald

https://www.theice.com/pr(...)ata?marketId=5477499

Ben benieuwd wanneer de energiemaatschappijen zullen volgen.
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 woensdag 28 december 2022 @ 10:06:10 #197
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_207275485
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 10:04 schreef Van_Poppel het volgende:
Gasprijs is inmiddels naar ¤77 / MWh gedaald

https://www.theice.com/pr(...)ata?marketId=5477499

Ben benieuwd wanneer de energiemaatschappijen zullen volgen.
Het verhogen ging snel. In vier maanden tijd drie keer een verhoging om de oren gehad, nu is het al even stil.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_207275653
quote:
7s.gif Op woensdag 28 december 2022 00:19 schreef Zwansen het volgende:

[..]
:')

Dit is toch de omgekeerde wereld? Als we als land echt vaart hadden gemaakt met de energietransitie en die jaren geleden had ingezet dan hadden we nu een veel kleiner probleem gehad.
Want dan draaide alles op zon en windenergie?
  woensdag 28 december 2022 @ 10:21:43 #199
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_207275705
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 10:18 schreef weetjewel5 het volgende:

[..]
Want dan draaide alles op zon en windenergie?
Nee, zeker niet alles, maar dan was het aandeel wind en zon veel hoger en dan hadden we ons elektriciteitsnet tijdig kunnen aanpassen en verzwaren.

Op die manier was je in elk geval veel minder afhankelijk van Russisch gas (en zou de prijsstijging veel minder effect hebben).
  woensdag 28 december 2022 @ 10:54:40 #200
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_207276166
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 10:06 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Het verhogen ging snel. In vier maanden tijd drie keer een verhoging om de oren gehad, nu is het al even stil.
Je verwacht het niet.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')