abonnement Unibet Coolblue
  zondag 11 december 2022 @ 10:18:36 #26
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207039503
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2022 10:11 schreef Centenbak het volgende:

[..]
Veel meer, maar niet iedereen is natuurkundig onderlegd.
Hoe meer energie je erin stopt en hoe groter het verschil in temperatuur met de buitenlucht, hoe harder het ook weer wegstroomt. Dus je muren 's nachts op temperatuur houden zodat je minder stookkosten hebt is echt flauwekul2.
Dat blijkt...
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2022 14:35 schreef Centenbak het volgende:
Ik snap serieus niet hoe iedereen zonder verwarming zo'n hoge temperatuur in huis kan behouden.
Gisteren heel de dag verwarming op 14 graden gehad, daarmee 5 kuub verstookt.
Vanmorgen was het weer tot 11,5 gezakt.
Terwijl ik geen extreem oude keet heb ofzo, huis uit '81 met dubbelglas en hou alle ramen potdicht, gordijnen dicht 's avonds en deuren ook zo min mogelijk openen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 11 december 2022 @ 10:21:02 #27
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_207039517
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2022 10:11 schreef Centenbak het volgende:

[..]
Veel meer, maar niet iedereen is natuurkundig onderlegd.
Hoe meer energie je erin stopt en hoe groter het verschil in temperatuur met de buitenlucht, hoe harder het ook weer wegstroomt. Dus je muren 's nachts op temperatuur houden zodat je minder stookkosten hebt is echt flauwekul2.
Dat hangt dus af van de situatie.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_207039547
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2022 10:21 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
Dat hangt dus af van de situatie.
Zo zo dus basale natuurkunde waarbij gewoon temperatuur gradienten berekend worden kan dus zomaar anders zijn in andere situaties. Geef ons eens een voorbeeld berekening van die perpetuum mobile situaties.
  zondag 11 december 2022 @ 10:31:18 #29
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_207039586
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2022 10:26 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Zo zo dus basale natuurkunde waarbij gewoon temperatuur gradienten berekend worden kan dus zomaar anders zijn in andere situaties. Geef ons eens een voorbeeld berekening van die perpetuum mobile situaties.
Misschien als je het normaal vraagt.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_207039592
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2022 10:26 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Zo zo dus basale natuurkunde waarbij gewoon temperatuur gradienten berekend worden kan dus zomaar anders zijn in andere situaties. Geef ons eens een voorbeeld berekening van die perpetuum mobile situaties.
De mate van afkoeling (gradienten) verschilt toch per woning? (midden op de hei of een flat?) Niemand zegt dat natuurkunde variabel is.
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_207039613
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2022 10:21 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
Dat hangt dus af van de situatie.
Zou je dit kunnen toelichten, in welke situatie het rendabeler kan zijn?
pi_207039626
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2022 10:31 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
Misschien als je het normaal vraagt.
Normaal vragen terwijl je zelf een stompzinnig niet onderbouwd antwoord geeft ga toch weg, je praat gewoon onzin, en lult je er nu onder uit dat er niet normaal netjes iets gevraagd zou worden. :W

Ik denk dat we geen antwoord gaan krijgen op de vraag of doorstoken in de nacht zuiniger is omdat een perpetuum mobile gewoon niet kan.
pi_207039631
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2022 10:32 schreef Het_Bokje het volgende:

[..]
De mate van afkoeling (gradienten) verschilt toch per woning? (midden op de hei of een flat?) Niemand zegt dat natuurkunde variabel is.
Dan nog, als je verwarming in de nacht aanslaat ben je altijd duurder uit. Dat aanslaan gebeurt inderdaad niet altijd.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207039646
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2022 10:32 schreef Het_Bokje het volgende:

[..]
De mate van afkoeling (gradienten) verschilt toch per woning? (midden op de hei of een flat?) Niemand zegt dat natuurkunde variabel is.
Maar dat deze afkoelt bewijst juist het feit dat je dus constant warmte moet blijven toevoeren, bewijs nu eens dat constant iets op temperatuur laten blijven energiezuiniger is als alleen de tijd dat je aanwezig bent het warm te stoken.
  zondag 11 december 2022 @ 10:40:37 #35
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_207039647
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2022 10:35 schreef Centenbak het volgende:

[..]
Zou je dit kunnen toelichten, in welke situatie het rendabeler kan zijn?
Dat is het niet.

Waarom zou een object opwarmen, muur of geen muur, naar een bepaalde temperatuur terwijl dat object blootgesteld is aan een bepaalde omgevingstemperatuur meer energie kosten dan het constant op temperatuur houden van dat object?

Dat is niet hoe thermodynamica werkt: de mate van energie die verloren gaat is proportioneel aan het temperatuursverschil tussen het object en de omgeving. Wanneer dat object tussendoor afkoelt heb je een kleiner temperatuursverschil en dus minder energieverlies.
Huilen dan.
pi_207039659
quote:
1s.gif Op zondag 11 december 2022 10:39 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dan nog, als je verwarming in de nacht aanslaat ben je altijd duurder uit. Dat aanslaan gebeurt inderdaad niet altijd.
uiteraard. Daarom is het van belang te isoleren. (en weer niet vergeten te ventileren, want vochtige lucht koelt snel af/warmt lastiger op).

Ach, zo moeilijk is het niet. Meten is weten. Ieder huis is anders, dus adviezen om te besparen ook. :)

Maar om terug te komen op de vraag uit dr TT: Ja, dat is normaal dat een radiator ff loeiheet wordt, totdat de gewenste temp bereikt is. :D

Topic kan dicht :P
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_207039679
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2022 10:42 schreef Het_Bokje het volgende:

[..]
uiteraard. Daarom is het van belang te isoleren. (en weer niet vergeten te ventileren, want vochtige lucht koelt snel af/warmt lastiger op).

Ach, zo moeilijk is het niet. Meten is weten. Ieder huis is anders, dus adviezen om te besparen ook. :)

Maar om terug te komen op de vraag uit dr TT: Ja, dat is normaal dat een radiator ff loeiheet wordt, totdat de gewenste temp bereikt is. :D

Topic kan dicht :P
Meten is weten, alleen conclusies door vergelijken gaat niet op.

Daarnaast moet je ook ventileren voor goede luchtkwaliteit. Meet voor je grap maar eens het CO2 gehalte in je huis. Het zou mij verbazen als je onder de 1200 ppm uitkomt en zelfs onder de 2500 ppm.
Er wordt aangenomen dat boven de 1200 ppm gezondsheidsklachten kan geven.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207039693
quote:
7s.gif Op zondag 11 december 2022 10:40 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Dat is het niet.

Waarom zou een object opwarmen, muur of geen muur, naar een bepaalde temperatuur terwijl dat object blootgesteld is aan een bepaalde omgevingstemperatuur meer energie kosten dan het constant op temperatuur houden van dat object?

Dat is niet hoe thermodynamica werkt: de mate van energie die verloren gaat is proportioneel aan het temperatuursverschil tussen het object en de omgeving. Wanneer dat object tussendoor afkoelt heb je een kleiner temperatuursverschil en dus minder energieverlies.
pas maar op dat je deze blasfemie nie tin IRL zegt, voor je het weet krijg je een knal voor je bek.

En ja, dat meen ik serieus... het is net een religie in NL dat in de nacht verwarmen goedkoper is dan niet verwarmen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 11 december 2022 @ 10:56:57 #39
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_207039756
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2022 10:35 schreef Centenbak het volgende:

[..]
Zou je dit kunnen toelichten, in welke situatie het rendabeler kan zijn?
Bijv. bij een goed geïsoleerde, luchtdichte woning. Daarbij is het warmteverlies erg laag. Dan kan je verwarmingssysteem op lager vermogen en temperatuur je woning verwarmen, en werkt je systeem efficiënter.

Dan kan het gunstiger zijn om de nacht door te verwarmen ipv te verlagen en sochtends met hoger vermogen (inefficiënter) je woning op temperatuur te brengen.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  zondag 11 december 2022 @ 10:57:39 #40
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_207039758
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2022 10:38 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Normaal vragen terwijl je zelf een stompzinnig niet onderbouwd antwoord geeft ga toch weg, je praat gewoon onzin, en lult je er nu onder uit dat er niet normaal netjes iets gevraagd zou worden. :W

Ik denk dat we geen antwoord gaan krijgen op de vraag of doorstoken in de nacht zuiniger is omdat een perpetuum mobile gewoon niet kan.
Haha
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_207039767
quote:
1s.gif Op zondag 11 december 2022 08:57 schreef roos94 het volgende:
Wij zetten de verwarming niet boven de 16.5

Maar sommige radiatoren worden echt gloeiend heet zo erg dat je je handen zou verbranden.

Vraag mij af of ik dan straks een mega rekening krijg omdat die veel warmer gaat dan waar ik hem opzet.of kan dit niet?
Hoe warm is het in huis als je op een ouderwetse thermometer kijkt?

Je zegt sommige, wat is het verschil in de radiatoren die zo heet worden en degene die dat niet worden? (Vol open tegenover klein beetje open?)

Je geeft verder aan dat de aanvoertemperatuur op 60 graden staat, dat is natuurlijk nog steeds aardig warm. Temperatuur van je warm water staat waarschijnlijk ook op 60 graden, als je de warme kraan vol open zet en je hand eronder houdt is dat ook niet lekker. Maar hier staat de aanvoertemperatuur ook op iets van 60 graden en worden de radiatoren niet zo heet dat je je handen er aan brandt maar wel gewoon flink warm. Wellicht nog eens controleren of het echt nog steeds op 60 graden staat?

Verder maakt je temperatuur van de thermostaat zoals anderen al aangeven niet veel uit, er wordt gekeken naar de huidige temperatuur die je thermostaat meet en als die onder de ingestelde temperatuur is dan slaat de boel aan tot de gewenste temperatuur is bereikt. Afhankelijk van je ketel/thermostaat scheelt het wellicht nog hoe “slim”/efficiënt dat gaat. Als je CV het niet trekt om de gewenste temperatuur te bereiken dan staat het constant op volle kracht te draaien waardoor de boel wellicht extra heet wordt (geen tijd om iets af te koelen ).

Hier draait de CV alleen in de ochtend een tijdje volle kracht (vanochtend ongeveer 75 minuten) om het na de nachtverlaging weer warmer te stoken (van 17.5 naar 19). De rest van de dag is het 40-50% van de tijd om het op temperatuur te houden, dus zijn er genoeg momenten waarop de CV ketel niet aanslaat en de radiatoren dus iets af kunnen koelen.
(Vrijstaand huis uit ‘89 maar wel nieuw HR++ glas en Ketel met “slimme” thermostaat uit 2016)
Well done is better than well said. - Benjamin Franklin
pi_207039774
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2022 10:56 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
Dan kan je verwarmingssysteem op lager vermogen en temperatuur je woning verwarmen, en werkt je systeem efficiënter.

dat geldt in ieder geval niet voor een gasgestookte CV. Een nefit ingenieur vertelde mij dat het sweet spot ergens op 40% van het max vermogen zit.
40% van het max vermogen van een CV ketel met tapwater hebben velen niet eens nodig in een herhaling van de hel van 1963.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 11 december 2022 @ 11:01:35 #43
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_207039784
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2022 10:45 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Meten is weten, alleen conclusies door vergelijken gaat niet op.

Daarnaast moet je ook ventileren voor goede luchtkwaliteit. Meet voor je grap maar eens het CO2 gehalte in je huis. Het zou mij verbazen als je onder de 1200 ppm uitkomt en zelfs onder de 2500 ppm.
Er wordt aangenomen dat boven de 1200 ppm gezondsheidsklachten kan geven.
Ik zit nu op 1203ppm met 2,5 persoon op ca 60m2 met natuurlijke ventilatie.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  zondag 11 december 2022 @ 11:03:20 #44
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_207039801
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2022 11:00 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
dat geldt in ieder geval niet voor een gasgestookte CV. Een nefit ingenieur vertelde mij dat het sweet spot ergens op 40% van het max vermogen zit
Daarom mijn 'stompzinnige' opmerking dat het van de situatie afhangt.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_207039805
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2022 11:03 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
Daarom mijn 'stompzinnige' opmerking dat het van de situatie afhangt.
natuurkunde wetten hangen nooit af van de situatie, tenzij die wetten niet kloppen. Maar wellicht hebben we een nieuwe nobelprijswinnaar hier in ons midden.

Maar goed, velen zijn religi-gekken op dit vlak en wat ik roep is blasfemie.
En dat heb ik IRL vaak genoeg meegemaakt tot schreeuwen en met deuren smijten aan toe.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 11 december 2022 @ 11:04:31 #47
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_207039811
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2022 10:56 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
Bijv. bij een goed geïsoleerde, luchtdichte woning. Daarbij is het warmteverlies erg laag. Dan kan je verwarmingssysteem op lager vermogen en temperatuur je woning verwarmen, en werkt je systeem efficiënter.

Dan kan het gunstiger zijn om de nacht door te verwarmen ipv te verlagen en sochtends met hoger vermogen (inefficiënter) je woning op temperatuur te brengen.
Welk verwarmingssysteem is dat dan? In elk geval geen gasgestookte CV-ketel.
Huilen dan.
pi_207039818
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2022 11:03 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
natuurkunde wetten hangen nooit af van de situatie, tenzij die wetten niet kloppen. Maar wellicht hebben we een nieuwe nobelprijswinnaar hier in ons midden.

Maar goed, velen zijn religi-gekken op dit vlak en wat ik roep is blasfemie.
En dat heb ik IRL vaak genoeg meegemaakt tot schreeuwen en met deuren smijten aan toe.
Het effect van natuurwetten verschilt wel in situaties :D
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_207039825
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2022 11:05 schreef Het_Bokje het volgende:

[..]
Het effect van natuurwetten verschilt wel in situaties :D
prima, jij je zin ^O^
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207039840
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2022 11:01 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
Ik zit nu op 1203ppm met 2,5 persoon op ca 60m2 met natuurlijke ventilatie.
is dat een linker/rechter helft of boven/onder helft van je huisgenoot?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')