abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_206960686
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 20:09 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Bij ccf over openstaand bedrag, bij gve over geïnvesteerd bedrag
Behalve als het een vastgoed lening betreft waarop gedeeltelijk vervroegd afgelost gaat worden. “Uw succesfee wordt berekend over de nog uitstaande schuld, waardoor uw rendement onveranderd blijft.” Pfff, wat een gepuzzel weer.

Slecht dat de kosten niet berekend worden over het nog openstaande bedrag.
pi_206961124
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 20:09 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Bij ccf over openstaand bedrag, bij gve over geïnvesteerd bedrag
Ik keek zojuist even hoe de totale kosten voor de volledige looptijd uitpakken voor een volledig lineair project, EUR 1000 investeren, looptijd 60mnd:
GvE t/m 2022: EUR 21.25
GvE vanaf 2023: EUR 30.00
CcF-Rookie: EUR 32.49
CcF-brons: EUR 29.24
CcF-zilver: EUR 25.99
CcF-goud: EUR 22.74
CcF-diamant: EUR 19.49

Zoals @Horsemen hierboven ook zegt: ze hadden gewoon even door moeten pakken, en de hele structuur o.b.v. openstaand bedrag moeten doen. Dat had de hele aanpassing waarschijnlijk ook wat beter te verteren gemaakt.
En wat mij betreft ook een staffel inbouwen a la Collin.

En nu ik toch aan het cijferen ben: in 2020 en 2021 heb ik nog aardig wat GvE projecten meegepakt: 50% van het huidige openstaande bedrag betreft projecten uit 2020, 40% betreft projecten uit 2021.
Investeringen via GvE in 2022: 0!! (en dat kwam niet omdat ik niet op tijd aan de knoppen zat).

Daar staat dan wel weer tegenover dat ik dit jaar nog geen defaults heb bij GvE, en dat ik nog maar 2 termijntjes van een project zonder hypotheek open heb staan (de steiger / bh beugel man).

[ Bericht 18% gewijzigd door ETphonehome op 06-12-2022 00:41:44 ]
pi_206961363
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 19:53 schreef obligataire het volgende:

[..]
Idem voor Bregje Oisterwijk, mede dankzij ondersteuning tijdens de lockdowns, helemaal afgelost. ~:)
Ik heb vandaag een aantal reguliere betalingen gehad van HCN, maar van deze twee juist niet. Wel een mailtje dat de laatste betaling is overgemaakt. Zou dat met de bank te maken kunnen hebben (in mijn geval Rabo?). Komt vast goed hoor, viel me gewoon op.
pi_206961487
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 21:42 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
Dat is niet het enige bezwaar van GvE, daar zijn diverse posts van meerdere forumleden over (bv lange periode tussen investering en eerste uitbetaling), verhoogde succesfee komt er nu nog eens bovenop
Dat is bekend. GvE kondigt juist aan in het bericht dat dit tot het verleden zal behoren. Zoals eerder ook beloofd.
Eerst zien dan geloven uiteraard.

Het is m.i. wel logisch dat ze een stukje inflatie willen meepakken. De rentes worden immers ook hoger.
Diverse platforms zullen volgen.
pi_206961547
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 00:04 schreef zeeland6 het volgende:

[..]

Het is m.i. wel logisch dat ze een stukje inflatie willen meepakken. De rentes worden immers ook hoger.
Maar er komt ook weer een tijd dat de rente naar beneden gaat. En dan zal er geen platform zijn die dan met lagere kosten zal komen.

Die hogere rentes zijn er niet voor niets. Met minder rente komen de projecten moeilijk vol.
En er is in deze tijd toch ook wel meer risico om te investeren.
Als er dan ook nog eens extra kosten komen en de spaarrente gaat nog wat omhoog zullen er meer investeerders afhaken verwacht ik.
pi_206961569
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 22:27 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Behalve als het een vastgoed lening betreft waarop gedeeltelijk vervroegd afgelost gaat worden. “Uw succesfee wordt berekend over de nog uitstaande schuld, waardoor uw rendement onveranderd blijft.” Pfff, wat een gepuzzel weer.

Slecht dat de kosten niet berekend worden over het nog openstaande bedrag.
Het tariefblad is hierin niet geheel duidelijk. Op pagina 1 staat dat er 0,05% wordt per maand wordt ingehouden over het geïnvesteerde bedrag. Bij vervroegde aflossing wordt er dan wel gekeken naar restschuld. Hoe pakt dit dan uit? Zal dit de bedoeling zijn van gve om toch met 2 systemen te werken?
pi_206961585
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 00:19 schreef Collin63 het volgende:

[..]
Maar er komt ook weer een tijd dat de rente naar beneden gaat. En dan zal er geen platform zijn die dan met lagere kosten zal komen.

Die hogere rentes zijn er niet voor niets. Met minder rente komen de projecten moeilijk vol.
En er is in deze tijd toch ook wel meer risico om te investeren.
Als er dan ook nog eens extra kosten komen en de spaarrente gaat nog wat omhoog zullen er meer investeerders afhaken verwacht ik.
Kostenverhoging zal ook gedeeltelijk gaan naar de externe betaaldienstverlener die verplicht wordt opgelegd door de Europese je wetgeving. Uitbesteding zal waarschijnlijk duurder zijn dan interne dienstverlening.
pi_206962567
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 00:04 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Dat is bekend. GvE kondigt juist aan in het bericht dat dit tot het verleden zal behoren. Zoals eerder ook beloofd.
Eerst zien dan geloven uiteraard.

Verhoogde kosten door inflatie zouden normaal gesproken niet tot een percentuele verhoging van de fee mogen leiden maar zou gecompenseerd moeten worden doordat de leningsbedragen ( en dus de te ontvangen fee)hoger worden mijn inziens.

[ Bericht 1% gewijzigd door Zonnigetoekomst62 op 06-12-2022 09:00:14 ]
pi_206962717
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 december 2022 08:27 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:

[..]
Verhoogde kosten door inflatie zouden normaal gesproken niet tot een verhoging van de fee mogen lijden leiden, maar zou gecompenseerd moeten worden doordat de leningsbedragen hoger worden mijn inziens.
Typisch voorbeeld van "of of denken". De lener heeft hogere kosten dus leningen worden hoger en het platform heeft hogere kosten, die leiden tot hogere fees. Het is én én.
pi_206962738
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 23:03 schreef ETphonehome het volgende:
GvE t/m 2022: EUR 21.25
GvE vanaf 2023: EUR 30.00
Dat zou uitkomen op ruim 41% hogere kosten, ik kan je garanderen dat als ik dat bij mijn klanten zou doen, ze me keihard zouden uitlachen en ergens anders hun zaakjes zouden regelen. Ik ben wel benieuwd of diezelfde verhoging ook aan de geldnemerskant te zien is. Een snelle blik leert dat die ook wel aardig gewijzigd zijn, het lijkt dat ze de kosten meer naar voren hebben gehaald (is bij vervroegde aflossingen wel gunstig voor platvorm).

[ Bericht 0% gewijzigd door tnhb op 06-12-2022 10:18:54 ]
pi_206963047
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 december 2022 00:26 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Kostenverhoging zal ook gedeeltelijk gaan naar de externe betaaldienstverlener die verplicht wordt opgelegd door de Europese je wetgeving. Uitbesteding zal waarschijnlijk duurder zijn dan interne dienstverlening.
Mee eens en ook de overige platforms zullen wel een beperkte kosten verhoging doorvoeren is mijn verwachting.

GvE was tot op heden relatief goedkoop. Aan de andere kant is de beslissing om de kosten jaarlijks over het oorspronkelijke leningbedrag te nemen niet verstandig. We zullen zien hoe lang dit stand gaat houden aangezien ik verwacht dat dit erg negatief gaat uitpakken en bij iedere investeringsmogelijkheid weer een discussie punt gaat worden.

Dit was inderdaad ook een mooi moment geweest om eventueel een staffel korting in te voeren. Bij Collin zie je de gemotiveerdheid van veel investeerders om steeds weer een schaal hoger te komen.
pi_206963750
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 19:54 schreef Gustaf86 het volgende:
Ik vind het wel slim van Max om aandelen (certificaten?) uit te gaan geven. Daarmee bind je de investeerders verder aan je en krijgen wij een incentive om onze mond te houden over de rare dingen die we tegenkomen...
mogelijk maar het lijkt mij een andere doelgroep. Ik investeer wel in hun projecten maar niet in hun struktuur. Moet er wel bijzeggen dat de reden daarvoor vooral twijfels aan de verhandelbaarheid is. Ze zeggen het geld voor een belangrijk deel nodig te hebben voor een Europese vergunning om verder te kunnen uitrollen.
Verder kijk ik met spanning uit naar de deadline van 8 december. Veel verwacht ik er niet van want de beloofde info van de C*rb*l*cowboy is er ook nog steeds niet
pi_206964147
Welke platformen maken inmiddels actief gebruik van het Online Payments Foundation (OPP)?

Ik krijg vandaag een bedragje binnen van hen 'monthly withdraw' maar kan het niet direct thuisbrengen...
Pecunia non olet
pi_206965061
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 21:42 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
Dat is niet het enige bezwaar van GvE, daar zijn diverse posts van meerdere forumleden over (bv lange periode tussen investering en eerste uitbetaling), verhoogde succesfee komt er nu nog eens bovenop
Deze langere periode zal straks niet meer voorkomen staat in de mail, vanwege de betaalprovider. De nieuwe vergunning lijkt nogal wat kosten met zich mee te brengen. Ergens zullen deze kosten toch gedekt moeten worden.

Iemand schreef ook nog dat de kosten nu meer aan de voorkant komen. Maar dat is juist niet zo, de kosten waren eerst aan de voorkant en worden nu verspreid over de looptijd.
pi_206965250
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 12:46 schreef crowdfundingnederlan het volgende:

[..]
Deze langere periode zal straks niet meer voorkomen staat in de mail, vanwege de betaalprovider. De nieuwe vergunning lijkt nogal wat kosten met zich mee te brengen. Ergens zullen deze kosten toch gedekt moeten worden.

Iemand schreef ook nog dat de kosten nu meer aan de voorkant komen. Maar dat is juist niet zo, de kosten waren eerst aan de voorkant en worden nu verspreid over de looptijd.
Een groot deel van de vertraging wordt veroorzaakt doordat men bij GvE niet direct langs de kassa hoeft. En vervolgens hebben ze het druk om degenen die niet kunnen/willen/ betalen te benaderen....Nieuwe leningsovk etc. Dat los je niet op met een nieuwe betaalprovider.
Pecunia non olet
pi_206965283
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 12:46 schreef crowdfundingnederlan het volgende:

[..]

Die langere periode heeft volgens mij gewoon te maken met hun eigen processen en zal zonder daar iets aan aan te passen echt niet veranderen tenzij ze net als bijv. ccf vooraf laten betalen (maar als een project dan niet snel volloopt duurt het alsnog lang). Dat er meer kosten naar de voorkant kwamen was de indruk die ik had mbt de kosten vor de geldNEMER. Dus niet voor de geldgever waar op dat punt volgens mij niet zoveel is gewijzigd behalve bij aflossingsvrije leningen waar de kosten door de geldgever vooraf moesten worden betaald, iets wat ik nooit goed heb begrepen.
pi_206965821
Woonboerderij outdooractiviteiten
https://www.collincrowdfu(...)f66f4f2ae81c99a7ca09
2e hypotheek achter Rabo met nog een leuke overwaarde

[ Bericht 18% gewijzigd door KrekelJapie op 07-12-2022 05:57:42 ]
pi_206966016
Horecapand
https://investeren.sameni(...)stad-theaterkwartier
Vanaf 8% rente, 100% komt in bouwdepot
pi_206966120
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 11:33 schreef obligataire het volgende:
Welke platformen maken inmiddels actief gebruik van het Online Payments Foundation (OPP)?

Ik krijg vandaag een bedragje binnen van hen 'monthly withdraw' maar kan het niet direct thuisbrengen...
Eveneens ontvangen.
Heb opp gesproken (eigenlijk online payment service).
Ticket aangemaakt.
Laat weten als ik reactie heb.
pi_206966228
Aflossing Schiedamseweg lijkt te gaan gebeuren ,(een paar maanden te laat)
quote:
Beste investeerder,

Van de notaris die betrokken is bij de aflossing van dit project hebben wij op 1 december 2022 vernomen dat het om verschillende redenen geen doorgang kon vinden. Vanuit de notaris is er de verwachting dat de aflossing nog deze week kan plaats vinden.

Team,
SamenInGeld
pi_206966381
Geborgde lening via HCN, staat nu open
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_206966481
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 14:35 schreef djtiesto8 het volgende:
Geborgde lening via HCN, staat nu open
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zit al vol
pi_206966514
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 14:42 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Zit al vol
Iets te lang getwijfeld. Had er al een paar maar vind het rente % in de huidige tijd wat aan de lage kant.
Het is 100% geborgd maar krijg wel de indruk dat het telkens dezelfde borgsteller is (V*H*C Jo.) Die is dusdanig groot dat dit leninkje voor hen niet veel voorstelt , maar toch.
Pecunia non olet
pi_206966646
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 14:45 schreef obligataire het volgende:

[..]
Iets te lang getwijfeld. Had er al een paar maar vind het rente % in de huidige tijd wat aan de lage kant.
Het is 100% geborgd maar krijg wel de indruk dat het telkens dezelfde borgsteller is (V*H*C Jo.) Die is dusdanig groot dat dit leninkje voor hen niet veel voorstelt , maar toch.
Klopt, het is telkens dezelfde borgsteller. Alleen voor projecten in de noordelijke provincies heb ik een andere borgsteller gezien, al behoort die wel tot dezelfde groep.
pi_206967792
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 14:54 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Klopt, het is telkens dezelfde borgsteller. Alleen voor projecten in de noordelijke provincies heb ik een andere borgsteller gezien, al behoort die wel tot dezelfde groep.
En dat maakt dat ik een beetje het gevoel heb intussen, heel veel geld aan dezelfde partij te lenen.
Op zich niet juist natuurlijk, je leent aan een ondernemer, en borgsteller is de 'verzekeringspolis', maar toch. Ik spreid liever wat meer, zeker met deze bedragen en het zuinige rente %.
Pecunia non olet
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')