In juni en juli gekocht: Creightons PLC voor gemiddeld 33 GBX (= 0.33 GBP)
Creightons is een fabrikant van cosmetica. Ze maken shampoo en huidcreme huismerken voor supermarkten in het Verenigd Koninkrijk zoals Tesco, Sainsbury's and Boots. Ze doen ook contract manufacturing (eenmalige grote levering) voor cosmetica merken van derden. Dit doen ze zo'n 20 jaar met redelijk succes, maar financieel gezien is dit minder interessant. Als OEM leverancier moet je de marges laag houden, omdat de OEM immers naar een andere leverancier kan overstappen. Creightons is echter begonnen met het lanceren van eigen merken. Ook worden merken opgekocht, gereorganiseerd en opnieuw op de markt gezet.
In die eigen merken zit mijns inziens de werkelijke waarde. Ik ga niet doen alsof ik verstand heb van cosmetica, maar ik heb zo goed als mogelijk online research naar hun merken verricht. Zo heeft Emma Hardie Skincare bijvoorbeeld 62.4K followers op Instagram, wat hoog is, terwijl dit merk nog nauwelijks internationaal is gelanceerd. Deze blogger
beschrijft het in meer detail en ook leerzaam zijn de presentaties van Creightons zelf:
Interim results presentation - December 2022Het aandeel is tijdens de Corona periode gepiekt tot 133 GBX aan toe. Creightons draaide tijdens de lockdowns op volle toeren omdat hun fabriek zeep en andere wasmiddelen kan maken. Hier was een grote vraag naar totdat de vaccinaties eraan kwamen en het eind van de pandemie in zicht kwam. Ik zie die koers stijging + daling als een geisoleerd gebeuren. Creightons is weer ongeveer terug bij de pre-Corona status, behalve dat ze nu met eigen merken zijn begonnen.
Waar je wel aandacht aan moet besteden is de market cap: 25 Mln GBP. Dit is een micro-cap met alle risico's van dien. Het is letterlijk een fabriek, een kantoor en zo'n 500 personeelsleden. Ik krijg wel het idee dat de fabriek flexibel is en het management capabel, zoals bijvoorbeeld uit bovengenoemde Youtube presentatie blijkt. Het voordeel van een micro-cap is dat er ruimte is voor grote groei. Ik hoop een beetje dat een van hun eigen merk producten internationaal aanslaat. Als die merken floppen of een beetje doorkabbelen, dan blijven er altijd nog de huismerk en contract-manufacturing business om op terug te vallen. Het aandeel is al goedkoop. Ik zie het niet nog verder wegzakken.
NB: Gisteren ook nog wat Grupo Ibersol SGPS SA aangevuld. Zie de thesis hierboven voor mijn eerste aankoop op 15 mei 2023. De koers is sindsdien gedaald naar 6,76 euro, maar er was op 20 Juni een dividend van 0,76 euro, dus ik sta overall op een mooi plusje.