abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 12 mei 2023 @ 20:10:01 #101
13309 nostra
ask why
pi_209123966
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 10:27 schreef maan_man het volgende:
Nu vanaf maandag de kernselectie niet maar gratis is
Whut?
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
pi_209124160
quote:
5s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 20:10 schreef nostra het volgende:

[..]
Whut?
eurootje per transactie zoiets dacht ik vanaf de 15e
pi_209159502
Gekocht voor EUR 7.00 Grupo Ibersol SGPS SA
Ticker:IBS (Portugal)

Dit is een restaurant uitbater met 5.59 euro cash per aandeel op de balans. Het bedrijf heeft meerdere formules met een focus op fast-food: Pizza Hut, KFC, Taco Bell, Pasta Caffe, Pans & Company en Ribs. De eerste drie zijn uiteraard niet hun eigen merken, maar een (niet exclusieve) licensie overeenkomst met Yum! Brands. De restaurants zijn gevestigd in Portugal, Spanje en Angola. Een deel van Ibersol's restaurants zit in luchthavens, treinstations en attractie parken. Dit is gunstig omdat de hongerige klant zo'n lokatie niet kan verlaten. Je kunt dan hoge prijzen vragen zoals je op Schiphol waarschijnlijk wel eens is opgevallen.

Vanwaar al die cash op de balans? Tijdens de Corona lockdowns kwam Ibersol logischerwijs in geld problemen. Er is een aandelen uitgifte gedaan en een divisie met 158 Burger King vestigingen werd verkocht. Nu dat het geld van beide maatregelen binnen is en de lockdowns voorbij, lijkt Ibersol z'n doel voorbij geschoten. De kas positie is nu zo hoog dat alle schulden ruimschoots kunnen worden afgelost. Hoewel het aandeel wel iets is bijgetrokken, lijkt de markt het niet door te hebben; het aandeel noteert met een P/E = 18, waarbij de E de door Corona aangetaste 2022 earnings zijn. De P/B = 0,77. Dit komt misschien ook doordat het aandeel niet erg liquide is en er geen super dividend is aangekondigd om van de kas positie af te komen. Ibersol heeft onlangs de Pret A Manger licensie voor Spanje en Portugal bemachtigd. Het geld zal worden gebruikt om 70 nieuwe Pret A Manger vestigingen te openen.

Restaurants zijn over het algemeen niet erg winstgevend. Ibersol bestaat al 30 jaar en heeft ervaren management. Top management is ook meerderheids aandeelhouder. Ze runnen centrale keukens om meerdere vestigingen te bedienen. Dat zijn over het algemeen goede indicatoren dat een keten zal slagen, maar niettemin is Ibersol's return-on-capital over de lange termijn bescheiden (6%). Het doel van mijn aankoop is dan ook meer om te wachten op het bijtrekken van het aandeel en het dan weer te verkopen. Eventueel houd ik het langer vast als de Pret A Manger business begint te lopen. Volgens mij is dat wel erg winstgevend; met gesmeerde broodjes en koffie heb je per vestiging nauwelijks vloeroppervlakte, personeel en apparatuur nodig. Maar de uiteindelijke cijfers liggen natuurlijk ook aan de financiele details in de deal met de licensie gever. De vraag is ook of de (erg dure) Pret A Manger broodjes aanslaan bij het grote publiek in Spanje en Portugal.
pi_209178526
Pharming was donderdag weer flink gedaald, vrijdagochtend bij opening voor 1,02 gekocht. 15 mei in de ochtend voor 1,11 verkocht. Toch even mee kunnen pikken. Was niet de eerste keer met Pharming en waarschijnlijk ook niet de laatste keer.
Alphabet 8 maart voor $94 gekocht, vandaag voor $119 verkocht. Irritatie wel dat de dollar in de tussentijd ongeveer 5% was gedaald, dus de marge in ¤ was wat minder.

Gelukkig staan er ook minder succesvolle acties tegenover zoals het mega verlies dat ik genomen heb op Ease2Pay.
Da gao nie nou!
  donderdag 18 mei 2023 @ 21:23:35 #105
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_209200922
SOLD NFLX Sep15'23 250 PUT @ 2.36
weinig inspiratie...
komende tijd nog even kijken naar Alphabet, Amazon en/of Apple puts schrijven.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_209222302
Afgelopen week wat van KPN, BAM, Aegon en NN gekocht, daarvan had ik allemaal al aandelen maar ik wilde afgeronde hoeveelheden.

Die week daarvoor wat Golden Ocean group en Kraft Heinz.

En ik zit eraan te denken om volgende week wat ASR te halen en dan ben ik voorlopig weer klaar, ook om de hoeveelheid die ik heb mooi af te ronden.
  maandag 22 mei 2023 @ 12:40:57 #107
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_209238750
Dan maar Shell schrijven:
SOLD SHELL AEB Jul21'23 27 PUT (RD) @fta @ 0.6
Als ik ze in bezit krijg, schrijf ik meteen een augustus call die expireert na de ex-dividend datum.
pi_209239156
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2023 12:40 schreef JimmyJames het volgende:
Dan maar Shell schrijven:
SOLD SHELL AEB Jul21'23 27 PUT (RD) @:FTA @ 0.6
Als ik ze in bezit krijg, schrijf ik meteen een augustus call die expireert na de ex-dividend datum.
Je zou die call ook nu al kunnen schrijven, dan heb je meer verwachtingswaarde, t.o.v. juli
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 23 mei 2023 @ 07:43:20 #109
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_209247187
Dan zit ik er wel naakt in als de markt opeens de waarde van Shell inziet en het aandeel naar 30¤ schiet.
  woensdag 24 mei 2023 @ 11:04:02 #110
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_209261644
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 20:26 schreef Malavita het volgende:

[..]
eurootje per transactie zoiets dacht ik vanaf de 15e
Bij DeGiro betaal je inderdaad nu een euro per transactie. Ik leg maandelijks maar 75 euro in dus die euro is me wat te veel.

Zijn er andere opties om tegen lage kosten ETF's aan te kopen dan DeGiro?
Spoilers!
pi_209261860
quote:
11s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 07:43 schreef JimmyJames het volgende:
Dan zit ik er wel naakt in als de markt opeens de waarde van Shell inziet en het aandeel naar 30¤ schiet.
Dat zit je nu ook met je put, als de markt opeens inziet dat Shell...
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_209262568
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2023 11:18 schreef blomke het volgende:

[..]
Dat zit je nu ook met je put, als de markt opeens inziet dat Shell...
Wel met een bodem in tegenstelling tot een call. Niet dat ik RD ineens naar 100+ zie schieten, maar oke.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Best pilot in history
pi_209262833
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2023 11:04 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Bij DeGiro betaal je inderdaad nu een euro per transactie. Ik leg maandelijks maar 75 euro in dus die euro is me wat te veel.

wat ik lees is dit nog steeds de gosdkoopste.
  woensdag 24 mei 2023 @ 13:13:14 #114
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_209263228
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2023 12:39 schreef Malavita het volgende:

[..]
wat ik lees is dit nog steeds de gosdkoopste.
Hmm. Dan moet ik misschien maar eens in de 3 maanden inleggen en dat niet spreiden over de 3 ETF's die ik heb.
Spoilers!
pi_209263907
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2023 11:04 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ben je al klant bij ABN, dan kan ABN volgens mij wel interessant zijn.

Daar zijn ETF's gratis (of ze hebben ook een soort kernselectie), Vervolgens betaal je wel 0,2% service fee. Blijf je onder de ¤ 6000 belegd, dan ben je goedkoper uit dan de 12 x ¤ 1,- bij de Giro.

Moet je een rekening nemen om bij ABN te kunnen beleggen dan is het al snel niet meer interessant.

Bovenstaande is wel met een groot voorbehoud. Ik heb mij er niet heel diep in verdiept, omdat het met aandelen sowieso niet interessant is. Dus mocht jij het overwegen, vergewis je er dan goed van dat bovenstaande klopt.
pi_209263946
Mijn eerste obligatie gekocht: NL 0% 15JAN24

Geld dat ik op dit moment niet wil beleggen. Deze in mijn ogen veiligere optie levert mij ongeveer een procentpunt meer op dan hetgeen ik bij Bunq krijg. Flinke aankoop. Is gelijk bijna 1/3 van mij portfolio.
  donderdag 25 mei 2023 @ 19:45:33 #117
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_209280278
SOLD NVDA Jun21'24 200 PUT @ 8

niet vragen naar de logica, die is er niet.
  donderdag 25 mei 2023 @ 20:36:08 #118
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_209281037
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2023 14:08 schreef maan_man het volgende:

[..]
Ben je al klant bij ABN, dan kan ABN volgens mij wel interessant zijn.

Daar zijn ETF's gratis (of ze hebben ook een soort kernselectie), Vervolgens betaal je wel 0,2% service fee. Blijf je onder de ¤ 6000 belegd, dan ben je goedkoper uit dan de 12 x ¤ 1,- bij de Giro.

Moet je een rekening nemen om bij ABN te kunnen beleggen dan is het al snel niet meer interessant.

Bovenstaande is wel met een groot voorbehoud. Ik heb mij er niet heel diep in verdiept, omdat het met aandelen sowieso niet interessant is. Dus mocht jij het overwegen, vergewis je er dan goed van dat bovenstaande klopt.
Bedankt voor je uitleg :) Ik zit niet bij ABN. Ik heb besloten om eens in de drie maanden in te leggen in 1 van mijn drie ETF's.
Spoilers!
pi_209345633
Gekocht 29 mei voor HKD 11.88 Fairwood Holdings Ltd
Ticker:00052 (Hong Kong)

Fairwood Holdings runt fast-food restaurants in Hong Kong met nog wat filialen in de aangrenzende Guangdong provincie (Shenzhen, Guangzhou en Foshan). De Fairwood formule bestaat uit eenvoudige maaltijden voor een lage prijs. De menu kaart is omvangrijk: beef, pork, chicken, fish, pasta, toast, etc etc. Stel je dus geen westerse fast-food keten voor die meestal rondom 1 product plus de frituurpan draait. Fairwood is iets gezonder en je kunt er op opeenvolgende dagen eten, dankzij het gevarieerde menu.

De investerings thesis lijkt sterk op Greggs en Ibersol, twee aandelen die ik eerder beschreef in dit forum en nog steeds in portfolio heb. Het publiek is teruggekeerd naar de straten van Hong Kong, maar het aandeel herstelt zich nog niet. Fairwood heeft zich tijdens de lock-downs trouwens beter staande gehouden dan Ibersol in Spanje/Portugal. Ik denk dat dit verklaard kan worden door de hoge bevolkingsdichtheid van Hong Kong en het feit dat veel inwoners daar geen eigen keuken hebben. Klanten bleven daarom afhalen bij de filialen of lieten bezorgen tijdens lockdowns. Fairwood heeft daardoor zelfs de winst weten vast te houden, al was het steeds met een magere 1,5% netto marge waar die voor Fairwood in normale tijden 6 - 8 % is.

Mijn verwachting is dat de marges zich weer verruimen. De Covid lockdowns zijn in januari ook in China/HK opgeheven. Fairwood kan met hetzelfde aantal restaurants een groter aantal klanten gaan bedienen, oftewel een positief operational leverage effect. De winstgroei volgt dan vanzelf en hopelijk de beurskoers ook. Het aandeel noteert nu met een P/E = 9,5 waarbij ik als de E de gemiddelde earnings van de afgelopen 10 jaar heb genomen (Selang/Shiller P/E :-). Die gemiddelde earnings bevatten dus ook de slechte 2021 en 2022 Covid jaren. Fairwood heeft geen schulden, behalve de toekomstige huur van hun lokaties en de ROIC is in normale tijden 25 - 30 %.

Fairwood maakt naar verwachting 30 juni de 2023 cijfers bekend (hun boekjaar eindigt 31 Maart). Ik heb een 2% positie vooraf ingenomen. Ik neem mogelijk nog eens 2% als ik de 2023 cijfers voor me heb en de koersreaktie heb kunnen waarnemen. De beurs in Hong Kong is trouwens negatief de laatste tijd. Ik sta op het moment van deze post al bijna 8% in de min op deze positie, maar ik meen dat het een degelijk verhaal is. Misschien verdubbel ik al eerder dan 30 juni.

[ Bericht 0% gewijzigd door jaco op 31-05-2023 06:50:56 (komma verkeerd) ]
  woensdag 7 juni 2023 @ 21:09:00 #120
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_209436082
quote:
0s.gif Op donderdag 30 maart 2023 18:24 schreef JimmyJames het volgende:
SOLD SLV Jun16'23 21.5 PUT @ 1.01
BOUGHT SLV Jun16'23 21.5 PUT @ 0.15
  vrijdag 9 juni 2023 @ 17:33:02 #121
13309 nostra
ask why
pi_209454786
Add KraftHeinz - had geen exposure meer naar food na wegdoen UN en AH, wel beetje het lelijke eendje maar bon
Add SmurfitKappa - sustainabilty & profit growth --- time --- $$$

Short CoinBase, verbazingwekkend hoe goed die blijven liggen.
Best pilot in history
  woensdag 14 juni 2023 @ 20:14:25 #122
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_209512836
Paar van deze jongens:
SOLD TELL Jan19'24 4 CALL @ 0.1
pi_209847627
In juni en juli gekocht: Creightons PLC voor gemiddeld 33 GBX (= 0.33 GBP)

Creightons is een fabrikant van cosmetica. Ze maken shampoo en huidcreme huismerken voor supermarkten in het Verenigd Koninkrijk zoals Tesco, Sainsbury's and Boots. Ze doen ook contract manufacturing (eenmalige grote levering) voor cosmetica merken van derden. Dit doen ze zo'n 20 jaar met redelijk succes, maar financieel gezien is dit minder interessant. Als OEM leverancier moet je de marges laag houden, omdat de OEM immers naar een andere leverancier kan overstappen. Creightons is echter begonnen met het lanceren van eigen merken. Ook worden merken opgekocht, gereorganiseerd en opnieuw op de markt gezet.

In die eigen merken zit mijns inziens de werkelijke waarde. Ik ga niet doen alsof ik verstand heb van cosmetica, maar ik heb zo goed als mogelijk online research naar hun merken verricht. Zo heeft Emma Hardie Skincare bijvoorbeeld 62.4K followers op Instagram, wat hoog is, terwijl dit merk nog nauwelijks internationaal is gelanceerd. Deze blogger beschrijft het in meer detail en ook leerzaam zijn de presentaties van Creightons zelf: Interim results presentation - December 2022

Het aandeel is tijdens de Corona periode gepiekt tot 133 GBX aan toe. Creightons draaide tijdens de lockdowns op volle toeren omdat hun fabriek zeep en andere wasmiddelen kan maken. Hier was een grote vraag naar totdat de vaccinaties eraan kwamen en het eind van de pandemie in zicht kwam. Ik zie die koers stijging + daling als een geisoleerd gebeuren. Creightons is weer ongeveer terug bij de pre-Corona status, behalve dat ze nu met eigen merken zijn begonnen.

Waar je wel aandacht aan moet besteden is de market cap: 25 Mln GBP. Dit is een micro-cap met alle risico's van dien. Het is letterlijk een fabriek, een kantoor en zo'n 500 personeelsleden. Ik krijg wel het idee dat de fabriek flexibel is en het management capabel, zoals bijvoorbeeld uit bovengenoemde Youtube presentatie blijkt. Het voordeel van een micro-cap is dat er ruimte is voor grote groei. Ik hoop een beetje dat een van hun eigen merk producten internationaal aanslaat. Als die merken floppen of een beetje doorkabbelen, dan blijven er altijd nog de huismerk en contract-manufacturing business om op terug te vallen. Het aandeel is al goedkoop. Ik zie het niet nog verder wegzakken.

NB: Gisteren ook nog wat Grupo Ibersol SGPS SA aangevuld. Zie de thesis hierboven voor mijn eerste aankoop op 15 mei 2023. De koers is sindsdien gedaald naar 6,76 euro, maar er was op 20 Juni een dividend van 0,76 euro, dus ik sta overall op een mooi plusje.
pi_209847902
Alles verkocht, voorlopig even langs de zijlijn.
Best pilot in history
  dinsdag 11 juli 2023 @ 10:34:20 #125
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_209849475
quote:
10s.gif Op dinsdag 11 juli 2023 07:31 schreef nostra het volgende:
Alles verkocht, voorlopig even langs de zijlijn.
Waarom?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')