Denk dat CU na dit kabinet nog minder happig op meeregeren is dan dat ze nu al waren. Constructief blijven ze wel, maar het valt voor zo'n kleine partij helemaal niet mee om steeds compromissen uit te leggen en ook niet om steeds kwalitatief goede bestuurders te vinden. Ik denk dat een tijdje weer 100% het eigen geluid laten horen wel echt nodig is na deze regeerperiode.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 14:16 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat verwacht ik niet maar zou CU in de regering blijven als PvdA/GL erbij komen? Want in principe is CU dan niet nodig voor een meerderheid.
Fair enough. Ik zie het overigens nog niet echt gebeuren dat PvdA/GL de VVD voorbij gaat.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 14:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Denk dat CU na dit kabinet nog minder happig op meeregeren is dan dat ze nu al waren. Constructief blijven ze wel, maar het valt voor zo'n kleine partij helemaal niet mee om steeds compromissen uit te leggen en ook niet om steeds kwalitatief goede bestuurders te vinden. Ik denk dat een tijdje weer 100% het eigen geluid laten horen wel echt nodig is na deze regeerperiode.
Ik zou meeregeren zelf alleen toejuichen als er echt een grote ruk naar links kan worden gemaakt, trouwens. Dus dan moet de PvdA-GL combinatie toch echt de VVD voorbij.
Dat Twitter commentaar van boze mensen die..je raadt het al..boos zijn.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 13:06 schreef Raw85 het volgende:
[ twitter ]
In deze peiling lijkt het CDA nog best overeind te blijven. Had een lager zetelaantal verwacht.
ZE HEBBE MIJ HELEMAAL NIETS GEVRAAGD DUS KLOPT NIETquote:Op dinsdag 31 januari 2023 16:06 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat Twitter commentaar van boze mensen die..je raadt het al..boos zijn.![]()
En de peiling niet geloven omdat het niet in hun denkwereld past.
Dat staat er echt ja.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 16:09 schreef Raw85 het volgende:
[..]
ZE HEBBE MIJ HELEMAAL NIETS GEVRAAGD DUS KLOPT NIET
Echter is het coalitieakkoord niet zo relevant meer gezien de ontwikkelingen sindsdien. We rollen zo'n beetje van crisis naar crisis. Waarbij je er wel rekening mee moet houden dat een hoop van die crises zijn veroorzaakt door onder andere maar hoofdzakelijk de VVD.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 14:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het huidige beleid, het coalitieakkoord, was iets waar PvdA en GL zo hun handtekening onder hadden kunnen zetten, gaven ze zelf ook toe. Ik voorzie niet heel veel problemen, eigenlijk.
Of D66 voorbij de VVD en dan CDA eruit voor GL-PvdA. Kaag I met D66-VVD-GL-PvdA-CU. Dat zou ik best zien zitten, alleen de VVD waarschijnlijk niet zoquote:Op dinsdag 31 januari 2023 14:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Denk dat CU na dit kabinet nog minder happig op meeregeren is dan dat ze nu al waren. Constructief blijven ze wel, maar het valt voor zo'n kleine partij helemaal niet mee om steeds compromissen uit te leggen en ook niet om steeds kwalitatief goede bestuurders te vinden. Ik denk dat een tijdje weer 100% het eigen geluid laten horen wel echt nodig is na deze regeerperiode.
Ik zou meeregeren zelf alleen toejuichen als er echt een grote ruk naar links kan worden gemaakt, trouwens. Dus dan moet de PvdA-GL combinatie toch echt de VVD voorbij.
Eerst nog maar eens zien dag PvdA/GL als combinatie de volgende TK-verkiezingen haalt.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 14:27 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Fair enough. Ik zie het overigens nog niet echt gebeuren dat PvdA/GL de VVD voorbij gaat.
Gaat afhangen van strategische stemmers, als al die lui die op het nieuwe leiderschap hebben gestemd als tegengewicht nu naar pvda/gl gaan dan hebben ze wel kans. Maar aan de rechterzijde kun je hetzelfde zeggen van bijvoorbeeld de afgehaakte CDA-kiezer.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 14:27 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Fair enough. Ik zie het overigens nog niet echt gebeuren dat PvdA/GL de VVD voorbij gaat.
CU die Kaag 1 steunt? Ik vrees dat de leden dan echt in opstand komen... D66 is toch echt de partij waar CU leden het minst mee hebben, op misschien FvD en PVV na.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 17:34 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Of D66 voorbij de VVD en dan CDA eruit voor GL-PvdA. Kaag I met D66-VVD-GL-PvdA-CU. Dat zou ik best zien zitten, alleen de VVD waarschijnlijk niet zo
Wees gerust, D66 gaat echt niet de grootste partij worden. De wind die Kaag in de zeilen had bij de vorige TK-verkiezingen heeft ze op geen enkele manier waargemaakt. Ze heeft werkelijk niets van haar beloftes ingelost, en is daarnaast ook nog eens in haar eigen (belangrijke) functie onzichtbaar.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 18:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
CU die Kaag 1 steunt? Ik vrees dat de leden dan echt in opstand komen... D66 is toch echt de partij waar CU leden het minst mee hebben, op misschien FvD en PVV na.
Eens, ik schat D66 nu ook eerder onder de 10 in dan boven de 20, maar ik gaf gewoon een reactie op de suggestie.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 18:13 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wees gerust, D66 gaat echt niet de grootste partij worden. De wind die Kaag in de zeilen had bij de vorige TK-verkiezingen heeft ze op geen enkele manier waargemaakt. Ze heeft werkelijk niets van haar beloftes ingelost, en is daarnaast ook nog eens in haar eigen (belangrijke) functie onzichtbaar.
Ach, daar tussenin, rond de 15, zal wel netjes zijn.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 18:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Eens, ik schat D66 nu ook eerder onder de 10 in dan boven de 20, maar ik gaf gewoon een reactie op de suggestie.
Zeker, maar da's wederzijds.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 18:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
CU die Kaag 1 steunt? Ik vrees dat de leden dan echt in opstand komen... D66 is toch echt de partij waar CU leden het minst mee hebben, op misschien FvD en PVV na.
Wat weer vrij tragisch is aangezien de redenen daarvoor, alweer, grotendeels voor de rekening van VVD en CDA komen.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 18:13 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wees gerust, D66 gaat echt niet de grootste partij worden. De wind die Kaag in de zeilen had bij de vorige TK-verkiezingen heeft ze op geen enkele manier waargemaakt. Ze heeft werkelijk niets van haar beloftes ingelost, en is daarnaast ook nog eens in haar eigen (belangrijke) functie onzichtbaar.
De hoofdreden is gewoon het loslaten van PvdA en GL, terwijl D66 allerlei linkse kiezers heeft aangetrokken de laatste keer. Die linkse kiezers zijn logischerwijs teleurgesteld.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 18:56 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Wat weer vrij tragisch is aangezien de redenen daarvoor, alweer, grotendeels voor de rekening van VVD en CDA komen.
Nee, dit heeft ze toch echt zelf gedaan. Ze heeft Rutte laten wegkomen in het debat, is daarna doodleuk met de VVD in het kabinet gestapt en verzaakt haar positie als MinFin, die ze waarschijnlijk sowieso beter niet had kunnen aannemen. Dat Rutte zijn uitspraken over een nieuw elan nooit ging waarmaken wist waarschijnlijk zelfs zijn trouwste aanhanger nog wel, maar Kaag heeft haar kiezers echt belazerd.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 18:56 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Wat weer vrij tragisch is aangezien de redenen daarvoor, alweer, grotendeels voor de rekening van VVD en CDA komen.
Ja, en wat was het alternatief gezien de uitkomst van de verkiezingen?quote:Op dinsdag 31 januari 2023 18:59 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nee, dit heeft ze toch echt zelf gedaan. Ze heeft Rutte laten wegkomen in het debat, is daarna doodleuk met de VVD in het kabinet gestapt en verzaakt haar positie als MinFin, die ze waarschijnlijk sowieso beter niet had kunnen aannemen. Dat Rutte zijn uitspraken over een nieuw elan nooit ging waarmaken wist waarschijnlijk zelfs zijn trouwste aanhanger nog wel, maar Kaag heeft haar kiezers echt belazerd.
Ik ben benieuwd hoe groot 'lokale' provinciale partijen worden. Ik zie hier Groninger Belang en de Partij van het Noorden wel groot worden, in Drenthe heb je Sterk Lokaal en STIP, in Friesland natuurlijk FNP, in Overijssel zit Mooi Overijssel, enz.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 19:18 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dit is wel de kern van het verhaal. De tegenstanders zijn te versplinterd om een serieuze bedreiging voor de VVD te vormen.
Dat de VVD nu de aanval opent op GL en PvdA geeft aan dat ze die partijen blijkbaar als bedreiging zien en aansturen op een links-tegen-rechts-verkiezing in de hoop wat stemmen bij andere rechtse partijen weg te halen. Ik denk dat het een riskante zet is. Bij de PS wordt doorgaans veel minder strategisch gestemd dan voor de TK.
Niet bij Rutte op schoot gaan zitten was altijd een optie geweest.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 19:28 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Ja, en wat was het alternatief gezien de uitkomst van de verkiezingen?
Nee, zonder VVD was er geen regering te maken. Meer vasthouden aan PvdA en GL kon wel. Ze hadden ook niet het op dat moment helemaal niet meepratende CU aan moeten vallen, maar gewoon 'zonder PvdA en GL, ook geen CDA' moeten zeggen tegen de VVD.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 19:36 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Niet bij Rutte op schoot gaan zitten was altijd een optie geweest.
Dat valt voor mij ook onder 'niet bij Rutte op schoot gaan zitten'. De VVD heeft precies de coalitie gekregen die ze wilde, en dat had echt niet gehoeven. Dat in combinatie met de manier waarop ze Rutte uiteindelijk liet wegkomen in het 1 april-debat en de wereldvreemde manier waarop Kaag zich regelmatig weet te uiten richting het gepeupel maakt dat ik denk dat ze wel ongeveer klaar is in de Nederlandse politiek na het einde van dit kabinet.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 19:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, zonder VVD was er geen regering te maken. Meer vasthouden aan PvdA en GL kon wel. Ze hadden ook niet het op dat moment helemaal niet meepratende CU aan moeten vallen, maar gewoon 'zonder PvdA en GL, ook geen CDA' moeten zeggen tegen de VVD.
I vind het altijd wel bijzonder dat men haar er kennelijk harder op afrekent dan hem.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 18:59 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nee, dit heeft ze toch echt zelf gedaan. Ze heeft Rutte laten wegkomen in het debat, is daarna doodleuk met de VVD in het kabinet gestapt en verzaakt haar positie als MinFin, die ze waarschijnlijk sowieso beter niet had kunnen aannemen. Dat Rutte zijn uitspraken over een nieuw elan nooit ging waarmaken wist waarschijnlijk zelfs zijn trouwste aanhanger nog wel, maar Kaag heeft haar kiezers echt belazerd.
Ik denk dat het verschil is dat Rutte niets anders pretendeert. In feite doet die gewoon wat zijn stemmers van hem verwachten.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 19:48 schreef capricia het volgende:
[..]
I vind het altijd wel bijzonder dat men haar er kennelijk harder op afrekent dan hem.
Vooral die hele kindertoeslagaffaire is echt een ongekend groot leed. En hij werd daarna gewoon weer de grootste met de meeste stemmen.
Nee, dat zie je verkeerd. De D66 stemmer tilt er zwaarder aan dan de VVD stemmer en dus kost het D66 meer stemmen dan de VVD. Dan neemt niemand het Rutte minder kwalijk dan Kaag.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 19:48 schreef capricia het volgende:
[..]
I vind het altijd wel bijzonder dat men haar er kennelijk harder op afrekent dan hem.
Vooral die hele kindertoeslagaffaire is echt een ongekend groot leed. En hij werd daarna gewoon weer de grootste met de meeste stemmen.
Nieuw elan toch?quote:Op dinsdag 31 januari 2023 19:49 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik denk dat het verschil is dat Rutte niets anders pretendeert. In feite doet die gewoon wat zijn stemmers van hem verwachten.
Het gekke is dat ik in mijn directe omgeving mensen D66 voor VVD zie omruilen. Ze stemden op 1 van beiden. En neigen nu meer naar de VVD, en twee jaar geleden nog D66.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 19:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, dat zie je verkeerd. De D66 stemmer tilt er zwaarder aan dan de VVD stemmer en dus kost het D66 meer stemmen dan de VVD. Dan neemt niemand het Rutte minder kwalijk dan Kaag.
Oké... potentiële D66 stemmers kom ik heel weinig tegen. Ook niet bij de sportvereniging. Dus daar kan ik weinig over zeggen. VVDers, FvDers, BBBers, GLers allemaal wel, ken zelfs iemand die nog steeds 50plus wil stemmenquote:Op dinsdag 31 januari 2023 19:57 schreef capricia het volgende:
[..]
Het gekke is dat ik in mijn directe omgeving mensen D66 voor VVD zie omruilen. Ze stemden op 1 van beiden. En neigen nu meer naar de VVD, en twee jaar geleden nog D66.
Ze willen niets over links, en vinden Ja21 te opportunistisch.. dan maar weer VVD.
Rutte wegsturen en nieuwe verkiezingen was een aardig alternatief geweest.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 19:28 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Ja, en wat was het alternatief gezien de uitkomst van de verkiezingen?
Dat is puur aan de VVD leden, niet aan een lijsttrekker van een andere partij.quote:
Dat vind jij. Veel mensen hebben blijkbaar niet zo'n moeite met Rutte en de VVD en dit kabinet.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 20:17 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Rutte wegsturen en nieuwe verkiezingen was een aardig alternatief geweest.
Wat er nu zit is oude wijn in nieuwe zakken. Een kabinet wat niemand wil, zonder draagvlak.
Ik bedoelde het steunen van de MvW tijdens het 1 april-debat. Dan was het over en sluiten geweest voor Mark.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 20:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is puur aan de VVD leden, niet aan een lijsttrekker van een andere partij.
Nee, niet. Je kunt een minister wegsturen, een premier, maar geen lijsttrekker. Kaag was zelf net opgestapt als minister.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 20:36 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik bedoelde het steunen van de MvW tijdens het 1 april-debat. Dan was het over en sluiten geweest voor Mark.
Dit kabinet haalt nog maar 54 zetels, he? Dat is 1 op de 3. En van die 1 op de 3 zal er een deel zijn, zoala ik, die dit kabinet niet zozeer steunt, maar wel de eigen partij die in het kabinet zit.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 20:20 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat vind jij. Veel mensen hebben blijkbaar niet zo'n moeite met Rutte en de VVD en dit kabinet.
Kijk maar naar die peiling van EenVandaag. Ja mensen zeuren graag. Maar stemmen er vervolgens gewoon weer op.
Dat van die peilingen is al zo vaak besproken. Het zegt niets. Er loopt geen campagne voor de TK. Zodra iemand een of andere stommiteit begaat of er verschijnt een serieuze uitdager, kan alles binnen een paar dagen verschuiven.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 20:20 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat vind jij. Veel mensen hebben blijkbaar niet zo'n moeite met Rutte en de VVD en dit kabinet.
Kijk maar naar die peiling van EenVandaag. Ja mensen zeuren graag. Maar stemmen er vervolgens gewoon weer op.
Op zich klopt dat, maar ik denk niet dat Rutte in de Kamer was gaan zitten en het premierschap aan een ander had gelaten eerlijk gezegd.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 20:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, niet. Je kunt een minister wegsturen, een premier, maar geen lijsttrekker. Kaag was zelf net opgestapt als minister.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |