ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. MTL, Sloopt wel eens echte treintjes Fred Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal Socios Grootste treinliefhebber die niet met de trein durft te reizen. DJMO Trein avonturierster die regelmatig zonder vooropgesteld plan op de trein stapt onderweg naar nergens.
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Voordat ik naar Bosnië-Herzegovina ging, was ik in Kosovo. Eigenlijk maar kort, want het was teringweer. Midden in een bos geslapen bij een restaurant op de parkeerplaats in de daktent. Veilig was het er, want het gebied staat onder militair toezicht. Om erin te komen ben ik langs 3 zwaarbewapende militaire posten gereden, maar kon uiteindelijk gewoon doorrijden ondanks dat ze het goed in de gaten hielden.
Trainkos 2620 016 + Sneltrein by Durk Houtsma., on Flickr 1 Oktober 2022 - In Kosovo rijden maar weinig reizigerstreinen, om precies te zijn 2 treinen per dag per richting tussen Pristina en Pejë. Op de zeer regenachtige 1 oktober komt de eerste trein van de dag vanuit Pristina aan in Pejë. Nadat de lok omgelopen werd, ging het personeel aan de koffie om ruim 2u later weer terug te keren.
Vanwege het zeer slechte weer ben ik doorgereden naar Bosnië-Herzegovina, en onderweg vanuit Montenegro naar Servië kwam ik bij de grens terecht waar de grenspolitie besloot voor mijn muil het werk stil te leggen, dus omgedraaid en een eind omgereden via een andere grens. Het weer in Bosnië was gelukkig een stuk beter, zoals de foto's die ik in het vorige topic al liet zien al liet blijken.
Klinkt als een heel avontuur greavy. Heb je vaker te dealen met politie/autoriteit als je ergens met je snoeibedrijfie komt in dit soort toch nog wel redelijk ontwikkelende landen?
Op dinsdag 22 november 2022 14:30 schreef DeaDLocK2K het volgende: Klinkt als een heel avontuur greavy. Heb je vaker te dealen met politie/autoriteit als je ergens met je snoeibedrijfie komt in dit soort toch nog wel redelijk ontwikkelende landen?
Ben nu niet echt aan het hovenieren geweest. De hobby ligt sowieso op een veel lager pitje als voorheen. Dit was een drieweekse roadtrip met de auto, daktent op het dak en rondje Balkanlanden. Heb niet heel veel treinen geklikt, vooral genoten en andere dingen gedaan.
Ik weet niet of het hier mag, anders post ik het in TRV maar ik weet dat hier mensen met verstand van zaken zitten en ik ben zelf niet zo’n duitslandganger
Ik wil in het voorjaar graag naar een lang weekend naar München. Omdat er niet echt goedkope vliegtickets zijn, wordt het de trein, en als je wat rondsnuffelt blijken er echt wel koopjes tussen te zitten. Ik ben vorig jaar met de Nightjet naar Zürich geweest maar dat is niet zo best bevallen. Bumpy rit, amper geslapen en met 2 uur vertraging aangekomen.
Vandaar de vraag: wat is beter? IC Hannover en dan ICE zuidwaarts of het hele stuk per ICE? Er zitten dan wel wat krappe overstappen bij, weet niet of dat erg relaxt is. Of toch terugvallen op de Nightjet? Iemand tips?
Op dinsdag 22 november 2022 19:09 schreef Spablauw214 het volgende: Ik weet niet of het hier mag, anders post ik het in TRV maar ik weet dat hier mensen met verstand van zaken zitten en ik ben zelf niet zo’n duitslandganger
Ik wil in het voorjaar graag naar een lang weekend naar München. Omdat er niet echt goedkope vliegtickets zijn, wordt het de trein, en als je wat rondsnuffelt blijken er echt wel koopjes tussen te zitten. Ik ben vorig jaar met de Nightjet naar Zürich geweest maar dat is niet zo best bevallen. Bumpy rit, amper geslapen en met 2 uur vertraging aangekomen.
Vandaar de vraag: wat is beter? IC Hannover en dan ICE zuidwaarts of het hele stuk per ICE? Er zitten dan wel wat krappe overstappen bij, weet niet of dat erg relaxt is. Of toch terugvallen op de Nightjet? Iemand tips?
Je kunt misschien ook wel wat spelen waar je overstapt en zodoende ruimere overstappen hebt.
Verder vervalt je Zugbindung als door een vertraagde trein je je overstapt niet haalt.
Op dinsdag 22 november 2022 19:09 schreef Spablauw214 het volgende: Ik weet niet of het hier mag, anders post ik het in TRV maar ik weet dat hier mensen met verstand van zaken zitten en ik ben zelf niet zo’n duitslandganger
Ik wil in het voorjaar graag naar een lang weekend naar München. Omdat er niet echt goedkope vliegtickets zijn, wordt het de trein, en als je wat rondsnuffelt blijken er echt wel koopjes tussen te zitten. Ik ben vorig jaar met de Nightjet naar Zürich geweest maar dat is niet zo best bevallen. Bumpy rit, amper geslapen en met 2 uur vertraging aangekomen.
Vandaar de vraag: wat is beter? IC Hannover en dan ICE zuidwaarts of het hele stuk per ICE? Er zitten dan wel wat krappe overstappen bij, weet niet of dat erg relaxt is. Of toch terugvallen op de Nightjet? Iemand tips?
Nightjet bespaart je een overnachting, en misschien twee of levert je een extra vakantiedag op. Ergo, je zou kunnen investeren in een luxere slaapplek met allicht wat meer comfort. Overdag reizen met de ICE is ook wel leuk, maar dan verlies je gewoon twee hele reisdagen, voor een lang weekend imo zonde. Dan zou je gewoon moeten gaan vliegen om die reistijd te compenseren…
[..] Je kunt misschien ook wel wat spelen waar je overstapt en zodoende ruimere overstappen hebt.
Verder vervalt je Zugbindung als door een vertraagde trein je je overstapt niet haalt.
Waar stap je op?
Utrecht of Amersfoort, maakt niet zo veel uit. Ik vond het ligrijtuig in de Nightjet echt een drama. En als je in je eentje een slaapcoupé wil afhuren betaal je de hoofdprijs. Dan kan ik beter een Super Sparpreis pakken + een goedkoop hotel…
Op dinsdag 22 november 2022 19:09 schreef Spablauw214 het volgende: Ik weet niet of het hier mag, anders post ik het in TRV maar ik weet dat hier mensen met verstand van zaken zitten en ik ben zelf niet zo’n duitslandganger
Ik wil in het voorjaar graag naar een lang weekend naar München. Omdat er niet echt goedkope vliegtickets zijn, wordt het de trein, en als je wat rondsnuffelt blijken er echt wel koopjes tussen te zitten. Ik ben vorig jaar met de Nightjet naar Zürich geweest maar dat is niet zo best bevallen. Bumpy rit, amper geslapen en met 2 uur vertraging aangekomen.
Vandaar de vraag: wat is beter? IC Hannover en dan ICE zuidwaarts of het hele stuk per ICE? Er zitten dan wel wat krappe overstappen bij, weet niet of dat erg relaxt is. Of toch terugvallen op de Nightjet? Iemand tips?
Vaak zijn de ICE's die via Frankfurt gaan vrij prijzig, maar soms zit er een koopje tussen. Meestal is via Hannover reizen een stuk goedkoper. Andere goedkopere alternatieven zijn via Mainz (langs de Rijn) of via Paderborn. Alleen vanuit Nederland zorgt dit wel voor een aantal overstappen.
Comfort tussen IC's en ICE's verschilt niet veel. Beide treinsoorten hebben WiFi, een bistro (enkele IC-treinen uitgezonderd) en comfortabele stoelen aan boord. Verder kun je vaak als je via bahn.de voor een meerprijs van ¤10-¤15 per enkele reis Eerste Klas reizen. Die meerprijs van ¤10-¤15 is het geld meer dan waard.
Verder zijn hotels in het centrum van München redelijk prijzig, maar buiten het centrum heb je goede hotels voor een schappelijke prijs. Alleen tijdens het Oktoberfest of andere evenementen zijn hotels in München en ook in alle omringende plaatsen als Augsburg, Ingolstadt, Nürnberg en Regensburg erg prijzig.
Uitspraak van 2016, gedaan op donderdag 17 maart 2016 @ 22:35:23: Ik kies nooit voor de makkelijkste oplossing. Ik wil de top bereiken en gaan voor de premium girls, elke vrouw kunnen krijgen die IK zou willen.
De deuren van een trein kunnen wel breder gemaakt worden zodat er twee mensen in de breedte doorheen kunnen, maar de mensen op het perron zijn toch asociaal genoeg om ervoor te gaan staan. Ook daarom vaste stopplekken met geautomatiseerde stop in treinen om juiste plek te garanderen, kunnen er vakjes op het perron worden getekend
Op woensdag 23 november 2022 07:10 schreef b2py het volgende: De deuren van een trein kunnen wel breder gemaakt worden zodat er twee mensen in de breedte doorheen kunnen, maar de mensen op het perron zijn toch asociaal genoeg om ervoor te gaan staan. Ook daarom vaste stopplekken met geautomatiseerde stop in treinen om juiste plek te garanderen, kunnen er vakjes op het perron worden getekend
Dan moet je gewoon ook assertief genoeg zijn om in een rechte lijn de trein uit te stappen. 2m en 100kg, ik vind m'n weg wel
En ja, ik kijk wel uit voor kwetsbaren, maar alles <30 wat als een zombie op z'n telefoon tuurt moet gewoon opletten.
Op woensdag 23 november 2022 07:10 schreef b2py het volgende: De deuren van een trein kunnen wel breder gemaakt worden zodat er twee mensen in de breedte doorheen kunnen, maar de mensen op het perron zijn toch asociaal genoeg om ervoor te gaan staan. Ook daarom vaste stopplekken met geautomatiseerde stop in treinen om juiste plek te garanderen, kunnen er vakjes op het perron worden getekend
Dit is echt problematisch geworden de afgelopen jaren. Pre-COVID kreeg ik al opeens geen ruimte meer om uit te stappen uit de Blauwnet. Dit is een van mijn grootste ergerpunten in Schotland ook, daar wacht ook niemand tot je uitgestapt bent. Schotland vond ik heel vreemd aangezien ze daar zo'n fan zijn van in een single file rij staan.
Ik dacht dat Deutsch Bahn bij zitplaatsreserveringen altijd eerst een zitplaats aangeeft die in rijrichting staat opgesteld (behalve als de zitplaatsen in rijrichting allemaal bezet zijn of als de trein tijdens de rit moet kopmaken), maar blijkbaar blijkt dat niet het geval te zijn. Ik houd bij het boeken van tickets al de tablet waar grahnert.de open staat altijd bij mij om geen zitplaats zonder uitzicht te boeken, maar ik heb waarschijnlijk wel enkele zitplaatsen tegen de rijrichting in geboekt. 2x stoel 14 in rijtuig 12 (ICE 4) en 2x stoel 52 in rijtuig 28 (ICE 3). Waarom staan er bij treinen die niet kopmaken geen pijl van de rijrichting bij het reserveren van de stoel? Bij bijvoorbeeld een rit naar Berlin of Hamburg kan er toch een pijl worden aangegeven van de rijrichting? Ik snap dat het bij ritten Nürnberg, München of Ulm niet mogelijk is wegens kopmaken.
Uitspraak van 2016, gedaan op donderdag 17 maart 2016 @ 22:35:23: Ik kies nooit voor de makkelijkste oplossing. Ik wil de top bereiken en gaan voor de premium girls, elke vrouw kunnen krijgen die IK zou willen.
Op woensdag 23 november 2022 19:06 schreef Erno-BE het volgende: Ik dacht dat Deutsch Bahn bij zitplaatsreserveringen altijd eerst een zitplaats aangeeft die in rijrichting staat opgesteld (behalve als de zitplaatsen in rijrichting allemaal bezet zijn of als de trein tijdens de rit moet kopmaken), maar blijkbaar blijkt dat niet het geval te zijn. Ik houd bij het boeken van tickets al de tablet waar grahnert.de open staat altijd bij mij om geen zitplaats zonder uitzicht te boeken, maar ik heb waarschijnlijk wel enkele zitplaatsen tegen de rijrichting in geboekt. 2x stoel 14 in rijtuig 12 (ICE 4) en 2x stoel 52 in rijtuig 28 (ICE 3). Waarom staan er bij treinen die niet kopmaken geen pijl van de rijrichting bij het reserveren van de stoel? Bij bijvoorbeeld een rit naar Berlin of Hamburg kan er toch een pijl worden aangegeven van de rijrichting? Ik snap dat het bij ritten Nürnberg, München of Ulm niet mogelijk is wegens kopmaken.
Er is onderzoek naar gedaan en een groot gedeelte van de bevolking heeft oprecht problemen met het verwerken van signalen als ze achteruit rijden, waardoor er gevoelens van bijvoorbeeld angst maar ook misselijkheid kunnen ontstaan.
Maar ik denk ook dat het niet het moeilijkste op aarde zou zijn om via Google te kunnen vinden of te vragen op een forum met veel euhh, intensieve hobbyisten, welke stoelnummers er normaliter vooruit gaan in welke configuraties.
Op woensdag 23 november 2022 21:46 schreef DeaDLocK2K het volgende: Er is onderzoek naar gedaan en een groot gedeelte van de bevolking heeft oprecht problemen met het verwerken van signalen als ze achteruit rijden, waardoor er gevoelens van bijvoorbeeld angst maar ook misselijkheid kunnen ontstaan.
Maar ik denk ook dat het niet het moeilijkste op aarde zou zijn om via Google te kunnen vinden of te vragen op een forum met veel euhh, intensieve hobbyisten, welke stoelnummers er normaliter vooruit gaan in welke configuraties.
Waarom niet nog eenvoudiger, en zoals in de japanse en chinese hst stoelen die aan het eind van de rit omgedraaid worden zodat je al in de juiste richting zit.
[..] Waarom niet nog eenvoudiger, en zoals in de japanse en chinese hst stoelen die aan het eind van de rit omgedraaid worden zodat je al in de juiste richting zit.
Je kunt ook keerlussen op de eindpunten leggen. Doen we met de bus ook, ik heb maar 2 stoelen waarop je achterwaarts gaat
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Volgens fernbahn.de gaat de IC Hamburg-Kopenhagen vanaf 11 april met een lok en 7 rijtuigen rijden in plaats van de IC3-treinstellen. Helaas is de Eerste Klas-rijtuig een abteilwagen met hokjes voor zes personen. De Tweede Klas wordt wel een hele vooruitgang en fans van de IC3-treinstellen kunnen nog altijd de IC Hamburg-Aarhus nemen, deze trein blijft rijden met IC3-treinstellen.
Uitspraak van 2016, gedaan op donderdag 17 maart 2016 @ 22:35:23: Ik kies nooit voor de makkelijkste oplossing. Ik wil de top bereiken en gaan voor de premium girls, elke vrouw kunnen krijgen die IK zou willen.
Volgens fernbahn.de gaat de IC Hamburg-Kopenhagen vanaf 11 april met een lok en 7 rijtuigen rijden in plaats van de IC3-treinstellen. Helaas is de Eerste Klas-rijtuig een abteilwagen met hokjes voor zes personen. De Tweede Klas wordt wel een hele vooruitgang en fans van de IC3-treinstellen kunnen nog altijd de IC Hamburg-Aarhus nemen, deze trein blijft rijden met IC3-treinstellen.
Enig idee welke locs gebruikt zullen worden? Iets van DB of DSB?
[..] Enig idee welke locs gebruikt zullen worden? Iets van DB of DSB?
Volgens mij wou de DSB Vectrons in Sandwich-bedrijf inzetten, alleen zie ik op fernbahn.de geen tweede locomotief. Rijtuigen zijn voormalige IC-rijtuigen van Deutsche Bahn.
Trouwens op de IC naar Gera verdwijnen de Eerste Klas-rijtuigen met zespersoonscoupés. Vanaf december wordt op de IC naar Gera Eerste Klas-rijtuigen met een open coupé ingezet.
[ Bericht 12% gewijzigd door Erno-BE op 24-11-2022 08:10:43 ]
Uitspraak van 2016, gedaan op donderdag 17 maart 2016 @ 22:35:23: Ik kies nooit voor de makkelijkste oplossing. Ik wil de top bereiken en gaan voor de premium girls, elke vrouw kunnen krijgen die IK zou willen.
Die heeft dan ook slechte roostermakers, zeg Als ik 40 uur per week zou gaan werken, zou ik hooguit van 2x keren 5 dagen achter elkaar werken naar 4x 5 dagen achter elkaar moeten werken in een 12 weeks rooster. De rest is allemaal tussen de 2 en 4 dagen werken voor ik weer een dagje vrij ben. Maar zelfs aan die 4x 5 dagen ga ik niet beginnen. Vind het wel prima zo
[..] Waarom niet nog eenvoudiger, en zoals in de japanse en chinese hst stoelen die aan het eind van de rit omgedraaid worden zodat je al in de juiste richting zit.
net wat je de juiste richting noemt. In geval van een botsing zit je achteruit rijdend veel veiliger.
[..] net wat je de juiste richting noemt. In geval van een botsing zit je achteruit rijdend veel veiliger.
Dit. Als kind kon ik er niet (goed) tegen, maar de laatste jaren zit ik liever achteruit dan vooruit. En vaak zijn die plekken nog wel vrij als het druk is, want het gros zit liever vooruit.
[..] Waarom niet nog eenvoudiger, en zoals in de japanse en chinese hst stoelen die aan het eind van de rit omgedraaid worden zodat je al in de juiste richting zit.
Omdat het een pleurisdure oplossing is waar veel onderhoud voor nodig is want bewegende delen en het laten rijden van treinen is al duur genoeg en tevens staat ongeveer 50% van de stoelen al de goede kant op. Ik denk dat de oplossing zit in niet specifieke stoelnummers reserveren maar "vensterplaats vooruit"/"gangplaats achteruit" ofzo.