Zo'n vertrouwenspersoon kan niets als er niemand is die luistert of iets doet. In het artikel wordt toch duidelijk genoeg gemaakt dat mensen bijvoorbeeld personeelszaken en de bedrijfsarts in vertrouwen namen?quote:Op zaterdag 19 november 2022 11:22 schreef ludovico het volgende:
[..]
Zal allemaal dus veel genuanceerder liggen, hoewel er natuurlijk wel een waarheid in schuilt.
De les die je kunt trekken is dat het altijd goed is als er laagdrempelig een vertrouwenspersoon is o.i.d.
Zeg eens eerlijk: heb je het artikel gelezen?quote:Op zaterdag 19 november 2022 11:25 schreef CANARIS het volgende:
Ik word tamelijk moe van dat gezeik om een veilige werkplaats. Wanneer men op topniveau iets moet produceren dan zijn menselijke gevoeligheden ondergeschikt. Leer er maar mee leven of ziek een andere baan.
Denk niet dat dat dus bewust gaat.quote:Op zaterdag 19 november 2022 10:24 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Dat laatste wordt constant in de discussie geworpen terwijl het totaal niet relevant is. Het was een succesvol programma en Mathijs van Nieuwkerk was daar de belangrijkste factor in. Maar dat verlegd niet opeens de grenzen van hoe je met je personeel mag omgaan.
We kunnen hier weer stoer "snowflakes" gaan roepen, maar als er structureel over een lange periode significant meer medewerkers uitvallen met burn-out klachten en psychische klachten, dan is er iets mis in de werkcultuur.
Het is jammer dat veel leidinggevenden nog steeds denken dat je met angst, intimidatie, scheldkanonnades, vernedering en afbranden het beste uit je medewerkers kan halen.
Tokkies gonna tokkiequote:Op zaterdag 19 november 2022 10:00 schreef Hathor het volgende:
[..]
Als ze je recht in je gezicht voor rotte vis staan uit te maken op schreeuwerige toon? Dan is weglopen waarschijnlijk de beste optie, maar ik vrees dat dat er bij mij niet in zit.
Mathijs heeft totalitair gedrag vertoond. Maar toch is het woord veilig/onveilig wel aan inflatie onderhevig.quote:Op zaterdag 19 november 2022 11:26 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Zeg eens eerlijk: heb je het artikel gelezen?
Ik berust me op de OP hè:quote:Op zaterdag 19 november 2022 11:25 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Zo'n vertrouwenspersoon kan niets als er niemand is die luistert of iets doet. In het artikel wordt toch duidelijk genoeg gemaakt dat mensen bijvoorbeeld personeelszaken en de bedrijfsarts in vertrouwen namen?
Joop/ BNN-VARA is ook wel een guurlinkse organisatie die "MAAR zo komt het op iemand over, je moet HUN gevoelens serieus nemen, het gaat niet om JOU maar om HEN en hoe ZIJ het ervaren." Cq je hoeft niks fout te doen, dat hele begrip is subjectief, of je iets fout doet is in diens ogen of iemand anders zegt zich gekwetst te voelen, daar kun je niks mee en die subjectieve degradatie van goed en fout is een van de zaken waar de wokies knettergek in zijn.quote:Korte tijd later kwam Van Nieuwkerk met een nieuwe reactie, waarin hij zegt: "Dat we kennelijk toch niet iedereen een veilig en prettig gevoel hebben kunnen geven en dat het zelfs collega's ziek heeft gemaakt, dat spijt me enorm."
Er zijn "een aantal ongemakkelijke gedane zaken", zegt de presentator verder in de Volkskrant. "Die nemen helaas geen keer, maar stemmen wel tot nadenken. Deze spiegel blijft in mijn kamer hangen."
Sterker nog, als iemand andere mensen moet afblaffen en/of vernederen om zijn/haar werk (goed) te kunnen doen, is juist die "íemand" (blijkbaar) niet geschikt voor zijn/haar vak... OF de macht stijgt je naar je hoofd of je ervaart zo veel stress dat je je niet meer normaal kan gedragen... Hoe het ook zij, in beide gevallen een teken van ongeschiktheid.quote:Op zaterdag 19 november 2022 10:24 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Dat laatste wordt constant in de discussie geworpen terwijl het totaal niet relevant is. Het was een succesvol programma en Mathijs van Nieuwkerk was daar de belangrijkste factor in. Maar dat verlegd niet opeens de grenzen van hoe je met je personeel mag omgaan.
We kunnen hier weer stoer "snowflakes" gaan roepen, maar als er structureel over een lange periode significant meer medewerkers uitvallen met burn-out klachten en psychische klachten, dan is er iets mis in de werkcultuur.
Het is jammer dat veel leidinggevenden nog steeds denken dat je met angst, intimidatie, scheldkanonnades, vernedering en afbranden het beste uit je medewerkers kan halen.
Studenten die vinden dat een docent geen vragen aan hen mag stellen omdat ze zich anders onveilig voelen (bron), daar denk ik het mijne van. Maar verder vind ik het juist goed dat we onze ideeën bij zijn gaan stellen over wat normaal is op een werkvloer of in allerlei alledaagse interacties. In het artikel komt steeds weer het argument naar voren dat er nu eenmaal topsport werd bedreven bij DWDD. Vrijwel iedereen daar geloofde erin dat zulke omgangvormen daarbij horen. Het is moeilijk om tegen zo'n cultuur te vechten. Zelfs personeelszaken deed eraan mee door de cultuur zelf niet aan de kaak te stellen maar oplossingen voor individuen te zoeken.quote:Op zaterdag 19 november 2022 11:32 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Mathijs heeft totalitair gedrag vertoond. Maar toch is het woord veilig/onveilig wel aan inflatie onderhevig.
Laat me raden je bent manager?quote:Op zaterdag 19 november 2022 11:25 schreef CANARIS het volgende:
Ik word tamelijk moe van dat gezeik om een veilige werkplaats. Wanneer men op topniveau iets moet produceren dan zijn menselijke gevoeligheden ondergeschikt. Leer er maar mee leven of ziek een andere baan.
Wat 'normaal' is een andere discussie. Punt is hier: is/was het personeel van Mathijs onveilig? ben je onveilig als iemand op afstand tegen je staat te schreeuwen? moet daar niet op zijn minst fysieke dreiging bij komen?quote:Op zaterdag 19 november 2022 11:39 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Studenten die vinden dat een docent geen vragen aan hen mag stellen omdat ze zich anders onveilig voelen (bron), daar denk ik het mijne van. Maar verder vind ik het juist goed dat we onze ideeën bij zijn gaan stellen over wat normaal is op een werkvloer of in allerlei alledaagse interacties. In het artikel komt steeds weer het argument naar voren dat er nu eenmaal topsport werd bedreven bij DWDD. Vrijwel iedereen daar geloofde erin dat zulke omgangvormen daarbij horen. Het is moeilijk om tegen zo'n cultuur te vechten. Zelfs personeelszaken deed eraan mee door de cultuur zelf niet aan de kaak te stellen maar oplossingen voor individuen te zoeken.
Mwa als ik zie wie er allemaal al weer aan het bagataliseren zijn.quote:Op zaterdag 19 november 2022 11:41 schreef corehype het volgende:
Gelukkig pikken mensen dit soort duivels niet meer
Ja, dreigen, intimideren, schreeuwen en schelden is prima op de werkvloer.quote:Op zaterdag 19 november 2022 11:44 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Wat 'normaal' is een andere discussie. Punt is hier: is/was het personeel van Mathijs onveilig? ben je onveilig als iemand op afstand tegen je staat te schreeuwen? moet daar niet op zijn minst fysieke dreiging bij komen?
Door die duivel hadden al die mensen daar wel werk. Als leider moet je gewoon soms hard zijn.quote:Op zaterdag 19 november 2022 11:44 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Mwa als ik zie wie er allemaal al weer aan het bagataliseren zijn.
Begrijpend lezen is niet je goedste vak.quote:Op zaterdag 19 november 2022 11:46 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ja, dreigen, intimideren, schreeuwen en schelden is prima op de werkvloer.
Zolang mensen elkaar maar niet letterlijk in elkaar slaan vind theunderdog het prima.
Dat is toch ook prima? Ik bedoel er moet gewoon geleverd worden.quote:Op zaterdag 19 november 2022 11:46 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ja, dreigen, intimideren, schreeuwen en schelden is prima op de werkvloer.
Zolang mensen elkaar maar niet letterlijk in elkaar slaan, vind theunderdog het prima.
Dat is geen andere discussie, maar het is de essentie van deze discussie. Je ziet dat er sprake is van een soort Stockholmsyndroom: medewerkers die onder de cultuur gebukt gingen, praatten die vaak goed en gingen er zelfs aan meedoen. Ze verloren zicht op wat normaal was.quote:Op zaterdag 19 november 2022 11:44 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Wat 'normaal' is een andere discussie. Punt is hier: is/was het personeel van Mathijs onveilig? ben je onveilig als iemand op afstand tegen je staat te schreeuwen? moet daar niet op zijn minst fysieke dreiging bij komen?
Als je de definitie van woorden gaat bijstellen, moet je ook nadenken over de gevolgen. Zijn de volgende generaties nog wel klaar voor de grote mensen wereld als we ze wijsmaken dat ze 'onveilig' zijn als iemand lelijke woorden tegen hen zegt??
Uiteraard is dat wel een andere discussie. Een abnormale situatie staat niet synoniem voor een onveilige situatie.quote:Op zaterdag 19 november 2022 11:50 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat is geen andere discussie, maar het is de essentie van deze discussie. Je ziet dat er sprake is van een soort Stockholmsyndroom: medewerkers die onder de cultuur gebukt gingen, praatten die vaak goed en gingen er zelfs aan meedoen. Ze verloren zicht op wat normaal was.
Jij vernauwt de betekenis van veiligheid tot fysieke veiligheid en daarmee misken je de gevolgen van psychische terreur (die ook een fysieke doorwerking kan hebben overigens).
Hij moest daar huilen omdat hij moest denken aan zijn overleden moeder.quote:Op zaterdag 19 november 2022 11:52 schreef Guanabana het volgende:
Matthijs van Nieuwkerk helemaal kapot, zegt acuut tv-opnames af
Die foto erbij, Mediacourantgenot.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |