Het is speculeren waar dit effect vandaan komt, maar de extra hulp aan zwakkere leerlingen en een bepaald gevoel van 'het zal wel goedkomen' bij zowel leerkrachten, ouders als leerlingen zal er wel onder liggen. Ik moet bekennen dat ik dit echt niet aan had zien komen.quote:De vertraging is groter bij leerlingen van hoger opgeleide ouders. Dat zagen we een half jaar geleden voor het eerst, en die trend zet door. Opvallend, want in het begin van de pandemie waren het juist de kinderen van lager opgeleide ouders die het meest last hadden van de schoolsluitingen.”
Herkenbaar. Wat ik afgelopen jaar zag en dit jaar zie heb ik nog nooit meegemaakt. Op het gebied van kennis en vaardigheden, op het gebied van sociale omgangsvormen en vooral op het gebied van motivatie. 'Murw gebeukt' is de meest treffende omschrijving.quote:„In ons onderzoek zien we dat de leerachterstanden oplopen naarmate leerlingen ouder worden: de leervertraging is het grootst in groep acht. Als je die lijn doortrekt, hou ik mijn hart vast voor wat er op middelbare scholen aan de hand is.
„We horen ook zorgelijke geluiden over het sociale gedrag van leerlingen in het voortgezet onderwijs. Kortere lontjes, meer vechtpartijen, minder doorzettingsvermogen… Ik zou het eerlijk gezegd niet gek vinden als we daar een nog grotere vertraging gaan zien.”
Ik ben bang dat we moeten accepteren dat we een aantal cohorten definitief op achterstand gezet hebben.quote:Is de schade te repareren of houdt deze generatie leerlingen blijvend last van de leerachterstanden?
Dit, en niet alleen bij leerlingen. Ik werk op een grote school (2500 leerlingen, maar wel een fijnere structuur daaronder) en de collega's vallen bij bosjes, omdat sommige klassen niet te doen zijn.quote:Op donderdag 17 november 2022 18:55 schreef Janneke141 het volgende:
Herkenbaar. Wat ik afgelopen jaar zag en dit jaar zie heb ik nog nooit meegemaakt. Op het gebied van kennis en vaardigheden, op het gebied van sociale omgangsvormen en vooral op het gebied van motivatie. 'Murw gebeukt' is de meest treffende omschrijving.
Wat bedoel je?quote:Op donderdag 17 november 2022 20:00 schreef hoechst het volgende:
Er wordt gewoon misbruik van gemaakt....
Maar voor wiens probleem is dat precies een oplossing? Voor dat van de leerling, of dat van de school?quote:Op vrijdag 18 november 2022 08:07 schreef Haushofer het volgende:
Eén oplossing is niet zo ingewikkeld: laat kinderen sneller een lager niveau doen. Ik had vorig jaar van mijn 16 4-havo mentorleerlingen er 6 die naar het mbo gingen. Twee zijn nog blijven zitten.
Een andere interessante vraag is hoeveel docenten er het bijltje bij neergooien vanwege deze situatie. Ik moet zeggen dat ik er ook wel moeite mee heb.
In elk geval voor leerlingen. Ik zie (te)veel leerlingen op hun tenen lopen om maar die havo of dat vwo te doen.quote:Op vrijdag 18 november 2022 08:20 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Maar voor wiens probleem is dat precies een oplossing? Voor dat van de leerling, of dat van de school?
Als ze er zelf geen probleem mee hebben om een niveau omlaag te gaan, is dat een prima oplossing. Maar als dat eigenlijk niet is wat ze willen en dit alleen komt door de achterstand door 2,5 jaar corona, is dat natuurlijk wel erg zuur.quote:Op vrijdag 18 november 2022 08:46 schreef Haushofer het volgende:
[..]
In elk geval voor leerlingen. Ik zie (te)veel leerlingen op hun tenen lopen om maar die havo of dat vwo te doen.
Dat laatste is in de praktijk heel moeilijk te zeggen.quote:Op vrijdag 18 november 2022 08:54 schreef miss_sly het volgende:
Als ze er zelf geen probleem mee hebben om een niveau omlaag te gaan, is dat een prima oplossing. Maar als dat eigenlijk niet is wat ze willen en dit alleen komt door de achterstand door 2,5 jaar corona, is dat natuurlijk wel erg zuur.
Dat klopt, en dat houd ik mijn dochter ook voor. Er is genoeg te stapelen, in theorie.quote:Op vrijdag 18 november 2022 09:06 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat laatste is in de praktijk heel moeilijk te zeggen.
In Nederland kun je bovendien na een mbo ook nog een hbo doen, of na een hbo nog een wo. Wat dat betreft zijn er veel mogelijkheden. Je gooit niet de deur dicht door naar een niveau lager te gaan.
Mwah. In de situatie die je beschrijft kan het inderdaad wel in het voordeel van de leerling zijn, omdat de realiteit nu eenmaal is dat we de opgelopen achterstanden niet in 1 of 2 schooljaren gaan inlopen. Ondanks alle NPO-miljarden zit er nu eenmaal een grens aan hoe stijl de leercurve van een kind kan zijn, en door alle sociale problemen en -achterstanden wordt die nog eerder vlakker. Maar ik ben bang dat voor veel leerlingen het eindresultaat minder is dan waar ze gekomen waren als ze buiten coronatijden naar school waren gegaan, of liever: als we de scholen niet gesloten hadden en al helemaal geen drie keer. Dat je met je mbo-diploma naar het hbo kán, betekent nog niet dat het ook gebeurt. En al helemaal niet bij cohorten die, zoals we constateren, ongeconcenteerd, ongemotiveerd en murw zijn.quote:Op vrijdag 18 november 2022 08:46 schreef Haushofer het volgende:
[..]
In elk geval voor leerlingen. Ik zie (te)veel leerlingen op hun tenen lopen om maar die havo of dat vwo te doen.
Ja, in een ideale wereld zouden we veel hulp kunnen bieden aan kinderen met leerachterstanden. Nu profiteren voor een aanzienlijk deel commerciële partijen met hun schaduwonderwijs van al die miljarden, en worden scholen steeds competitiever om docenten te krijgen. Het personeel is er simpelweg niet en de werkdruk is al te hoog.quote:Op vrijdag 18 november 2022 09:33 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat klopt, en dat houd ik mijn dochter ook voor. Er is genoeg te stapelen, in theorie.
Maar ik vind wel dat er meer gedaan zou mogen worden om jeugd die aangeeft het nodig te hebben wat meer mogelijkheden aan te bieden om eventuele hiaten te kunnen herstellen. Mogelijkheden vanuit school, het liefste, hoewel ik maar al te goed zie dat school het ook maar amper kan bolwerken. Er is ook zoveel uitval. Daar kan niemand wat aan doen, maar het is voor de leerlingen niet goed.
En uitgerekend voor vakken als wiskunde zijn (goede) docenten moeilijk te vinden.
Je bent niet de enige. Ook op hoger onderwijs speelt dit:quote:Op donderdag 17 november 2022 19:44 schreef Japepk het volgende:
[..]
Dit, en niet alleen bij leerlingen. Ik werk op een grote school (2500 leerlingen, maar wel een fijnere structuur daaronder) en de collega's vallen bij bosjes, omdat sommige klassen niet te doen zijn.
Ik heb zelf ook een mavo 2 waar ik als een berg tegenop zie om het lokaal binnen te gaan. De sfeer is niet dreigend of gevaarlijk, maar van de 21 zijn er misschien 3 die er een beetje zin in hebben om les te krijgen. De rest doet lekker zijn/haar eigen ding en moet je vooral niet aanspreken, want dan zijn ze hoogst verontwaardigd.
Ik vrees echt voor de komende jaren, zowel binnen als buiten school. Er groeit een generatie op die normen en waarden totáál is kwijtgeraakt, en nu door leerachterstanden dus ook (be)grip op de wereld rondom ons heen kwijt raakt...
Ik vind dit echt totaal bizarquote:Op vrijdag 18 november 2022 12:22 schreef capricia het volgende:
[..]
Je bent niet de enige. Ook op hoger onderwijs speelt dit:
"Ze vinden dat ze het recht hebben om niet actief in de klas te participeren."
[ twitter ]
Kan een indirect gevolg zijn van thuisonderwijs. Niet actief hoeven te participeren vanachter je beeldscherm. En deze jongeren hebben natuurlijk wel echt maanden thuisonderwijs gehad. En dat niet zo graag willen participeren zit toch al wel een beetje in pubers (ook die net zijn gaan studeren).quote:
Bizar. En erg zorgwekkend, ook.quote:Op vrijdag 18 november 2022 12:22 schreef capricia het volgende:
[..]
Je bent niet de enige. Ook op hoger onderwijs speelt dit:
"Ze vinden dat ze het recht hebben om niet actief in de klas te participeren."
[ twitter ]
Ja, wij krijgen ook regelmatig van de mentor een verzoekje om een leerling niet tijdens de les te bevragen vanwege spanningen en weet ik wat.quote:
Nee, maar dat het kan, betekent ook niet dat het moetquote:Op vrijdag 18 november 2022 09:47 schreef Janneke141 het volgende:
Maar ik ben bang dat voor veel leerlingen het eindresultaat minder is dan waar ze gekomen waren als ze buiten coronatijden naar school waren gegaan, of liever: als we de scholen niet gesloten hadden en al helemaal geen drie keer. Dat je met je mbo-diploma naar het hbo kán, betekent nog niet dat het ook gebeurt.
Ok. Dat herken ik zelf niet.quote:En wat je ook niet moet vergeten: in de jaren vóór corona was het laten afstromen van leerlingen in de meeste gevallen vooral in het voordeel van de school en niet noodzakelijk in het voordeel van de leerling. Die handelswijze is er echt nog niet helemaal uit hoor.
Ik snap op zich wel waar het ongeveer vandaan komt, maar ik vind het toch wel erg ver gaan. En dan zijn er toch ook ouders om hen daarin te coachen en begeleiden, lijkt me.quote:Op vrijdag 18 november 2022 12:59 schreef capricia het volgende:
[..]
Kan een indirect gevolg zijn van thuisonderwijs. Niet actief hoeven te participeren vanachter je beeldscherm. En deze jongeren hebben natuurlijk wel echt maanden thuisonderwijs gehad. En dat niet zo graag willen participeren zit toch al wel een beetje in pubers (ook die net zijn gaan studeren).
Voor wat betreft de basisschool-leerlingen hebben, in mijn omgeving, de meesten last gehad van lesuitval ivm zieke juf (geen vervanging )/zieke kinderen/quarantaine achtigen zaken. Zeker met al die basisschoolvakanties er nog eens bij, hadden ze soms weken lang geen les.
Niet zozeer van die lockdowns, want toen werd er gewoon wel les gegeven, ook al was het remote.
Maar dat zal per kind verschillen.
Scholen hebben een ondersteuningsteam, maar die lopen door het concept 'passend onderwijs' al vrij lang tegen grenzen aan. Dus de extra ondersteuningsbehoefte die voortkomt uit de sociale problematiek van een aantal coronalockdowns kunnen die er helemaal niet bij hebben. Hier geldt ook: het geld is er op zich wel (de NPO-miljarden bieden hier echt wel ruimte voor) maar er zijn helemaal geen mensen die dit kunnen. En dus wordt Lyceo, among others, stinkend rijk.quote:Op vrijdag 18 november 2022 15:52 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik snap op zich wel waar het ongeveer vandaan komt, maar ik vind het toch wel erg ver gaan. En dan zijn er toch ook ouders om hen daarin te coachen en begeleiden, lijkt me.
Hoe zouden ze dit vanuit school kunnen oppakken en begeleiden? Want je kunt dit niet zo laten gaan. Ooit moeten ze toch participeren in een samenleving.
Er zijn sowieso al te weinig mensen, toch? En minder mensen en meer vraag maakt het heel lastig.quote:Op vrijdag 18 november 2022 15:58 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Scholen hebben een ondersteuningsteam, maar die lopen door het concept 'passend onderwijs' al vrij lang tegen grenzen aan. Dus de extra ondersteuningsbehoefte die voortkomt uit de sociale problematiek van een aantal coronalockdowns kunnen die er helemaal niet bij hebben. Hier geldt ook: het geld is er op zich wel (de NPO-miljarden bieden hier echt wel ruimte voor) maar er zijn helemaal geen mensen die dit kunnen. En dus wordt Lyceo, among others, stinkend rijk.
Een goed artikel hieromtrent is deze van de Correspondent:quote:Op vrijdag 18 november 2022 16:07 schreef miss_sly het volgende:
Ik snap dus zeker wel dat een Lyceo goede zaken doet nu. Want uiteindelijk wil je je kind, als het dat zelf ook wil, wel helpen en als school het niet kan, zoek je andere opties.
En hier wil ik wel even een kanttekening bij zetten.quote:Op vrijdag 18 november 2022 16:07 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik snap dus zeker wel dat een Lyceo goede zaken doet nu. Want uiteindelijk wil je je kind, als het dat zelf ook wil, wel helpen en als school het niet kan, zoek je andere opties.
Dan is dat helemaal niet zo zuur als dat je denkt.quote:Op vrijdag 18 november 2022 08:54 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Als ze er zelf geen probleem mee hebben om een niveau omlaag te gaan, is dat een prima oplossing. Maar als dat eigenlijk niet is wat ze willen en dit alleen komt door de achterstand door 2,5 jaar corona, is dat natuurlijk wel erg zuur.
En ergens snap ik dat verzoek, maar een leerling moet ook leren, dat in het leven je soms moet spreken voor een groep. Een positieve aanpak van een docent bij een niet-juist antwoord is dan meer helpend, dan de vragen maar helemaal niet stellen.quote:Op vrijdag 18 november 2022 15:47 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, wij krijgen ook regelmatig van de mentor een verzoekje om een leerling niet tijdens de les te bevragen vanwege spanningen en weet ik wat.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |