abonnement Unibet Coolblue
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter donderdag 17 november 2022 @ 18:26:17 #1
485843 crew  Jippie
pi_206711063
De wereld kampt al 2,5 jaar met de gevolgen van COVID-19. Tijdens deze periode zijn scholen en leerlingen geconfronteerd met schoolsluitingen, afstandsonderwijs en lesuitval. Welke con­sequenties heeft dit gehad voor de leergroei van Nederlandse leerlingen?

Het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO) publiceert vandaag vijf nieuwe landelijke factsheets. In de eerste twee factsheets van deze nieuwe serie is gekeken naar de leergroei over een periode van 2,5 jaar. Deze factsheets gaan alleen over leerlingen die bij de start van COVID-19 in de middenbouw van het basisonderwijs zaten (in groep 3, 4 en 5). Deze leerlingen zitten nu in de bovenbouw. Na 2,5 jaar is er nog steeds sprake van een grote vertraging van de leergroei van leerlingen ten opzichte van de jaren vóór de crisis.

In de andere drie factsheets wordt voor leerlingen van groep 4 tot en met 7 de vertraging in het eerste volledige COVID-schooljaar (2020/2021), waarin de twee schoolsluitingen plaatsvonden, vergeleken met de vertraging in het tweede volledige COVID-schooljaar (2021/2022). In dit laatste jaar waren er weliswaar geen schoolsluitingen meer, maar was er wel sprake van veelvuldige lesuitval en afwezigheid door COVID-19-besmettingen van leraren of leerlingen zelf.
Belangrijkste bevindingen

Over de gehele COVID-19-periode van 2,5 jaar is er nog steeds een grote, oplopende vertraging in leergroei voor spelling en rekenen-wiskunde. De vertraging in leergroei bij begrijpend lezen is vanaf midden schooljaar 2021-22 echter ingehaald. Bij spelling en rekenen-wiskunde is juist een steeds verder oplopende vertraging te zien sinds de start van de crisis.

De grootste vertraging is te zien bij de huidige groep-8-leerlingen. Verschillen tussen leerlingen naar opleidingsniveau van de ouders zijn over het algemeen kleiner geworden. De grootste vertraging in leergroei zien we nu bij leerlingen met hoogopgeleide ouders, terwijl dit in eerdere factsheets bij leerlingen van laagopgeleide ouders was.

Van https://www.nationaalcoho(...)-en-rekenen-wiskunde

4c1269e4139ab9f394fb9167b49e949632569a62.jpg?1668705955
a2e0c60147fd326e31caf91dfea57e85dc9ef6de.jpg?1668705969
  donderdag 17 november 2022 @ 18:55:36 #2
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_206711334
https://www.nrc.nl/nieuws(...)en-loopt-op-a4148607

NRC-artikel met meer duiding, maar i.v.m. auteursrechten niet hier te delen.
Enkele kreten:

quote:
De vertraging is groter bij leerlingen van hoger opgeleide ouders. Dat zagen we een half jaar geleden voor het eerst, en die trend zet door. Opvallend, want in het begin van de pandemie waren het juist de kinderen van lager opgeleide ouders die het meest last hadden van de schoolsluitingen.”
Het is speculeren waar dit effect vandaan komt, maar de extra hulp aan zwakkere leerlingen en een bepaald gevoel van 'het zal wel goedkomen' bij zowel leerkrachten, ouders als leerlingen zal er wel onder liggen. Ik moet bekennen dat ik dit echt niet aan had zien komen.

quote:
„In ons onderzoek zien we dat de leerachterstanden oplopen naarmate leerlingen ouder worden: de leervertraging is het grootst in groep acht. Als je die lijn doortrekt, hou ik mijn hart vast voor wat er op middelbare scholen aan de hand is.

„We horen ook zorgelijke geluiden over het sociale gedrag van leerlingen in het voortgezet onderwijs. Kortere lontjes, meer vechtpartijen, minder doorzettingsvermogen… Ik zou het eerlijk gezegd niet gek vinden als we daar een nog grotere vertraging gaan zien.”
Herkenbaar. Wat ik afgelopen jaar zag en dit jaar zie heb ik nog nooit meegemaakt. Op het gebied van kennis en vaardigheden, op het gebied van sociale omgangsvormen en vooral op het gebied van motivatie. 'Murw gebeukt' is de meest treffende omschrijving.

quote:
Is de schade te repareren of houdt deze generatie leerlingen blijvend last van de leerachterstanden?
Ik ben bang dat we moeten accepteren dat we een aantal cohorten definitief op achterstand gezet hebben.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_206712130
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2022 18:55 schreef Janneke141 het volgende:
Herkenbaar. Wat ik afgelopen jaar zag en dit jaar zie heb ik nog nooit meegemaakt. Op het gebied van kennis en vaardigheden, op het gebied van sociale omgangsvormen en vooral op het gebied van motivatie. 'Murw gebeukt' is de meest treffende omschrijving.
Dit, en niet alleen bij leerlingen. Ik werk op een grote school (2500 leerlingen, maar wel een fijnere structuur daaronder) en de collega's vallen bij bosjes, omdat sommige klassen niet te doen zijn.

Ik heb zelf ook een mavo 2 waar ik als een berg tegenop zie om het lokaal binnen te gaan. De sfeer is niet dreigend of gevaarlijk, maar van de 21 zijn er misschien 3 die er een beetje zin in hebben om les te krijgen. De rest doet lekker zijn/haar eigen ding en moet je vooral niet aanspreken, want dan zijn ze hoogst verontwaardigd.

Ik vrees echt voor de komende jaren, zowel binnen als buiten school. Er groeit een generatie op die normen en waarden totáál is kwijtgeraakt, en nu door leerachterstanden dus ook (be)grip op de wereld rondom ons heen kwijt raakt...
't Echte en 't ware!
pi_206712532
Er wordt gewoon misbruik van gemaakt....
  donderdag 17 november 2022 @ 20:40:46 #5
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_206713283
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2022 20:00 schreef hoechst het volgende:
Er wordt gewoon misbruik van gemaakt....
Wat bedoel je?
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_206716284
Eén oplossing is niet zo ingewikkeld: laat kinderen sneller een lager niveau doen. Ik had vorig jaar van mijn 16 4-havo mentorleerlingen er 6 die naar het mbo gingen. Twee zijn nog blijven zitten.

Een andere interessante vraag is hoeveel docenten er het bijltje bij neergooien vanwege deze situatie. Ik moet zeggen dat ik er ook wel moeite mee heb.
-
  vrijdag 18 november 2022 @ 08:20:39 #7
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_206716368
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 08:07 schreef Haushofer het volgende:
Eén oplossing is niet zo ingewikkeld: laat kinderen sneller een lager niveau doen. Ik had vorig jaar van mijn 16 4-havo mentorleerlingen er 6 die naar het mbo gingen. Twee zijn nog blijven zitten.

Een andere interessante vraag is hoeveel docenten er het bijltje bij neergooien vanwege deze situatie. Ik moet zeggen dat ik er ook wel moeite mee heb.
Maar voor wiens probleem is dat precies een oplossing? Voor dat van de leerling, of dat van de school?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_206716574
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 08:20 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Maar voor wiens probleem is dat precies een oplossing? Voor dat van de leerling, of dat van de school?
In elk geval voor leerlingen. Ik zie (te)veel leerlingen op hun tenen lopen om maar die havo of dat vwo te doen.
-
pi_206716675
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 08:46 schreef Haushofer het volgende:

[..]
In elk geval voor leerlingen. Ik zie (te)veel leerlingen op hun tenen lopen om maar die havo of dat vwo te doen.
Als ze er zelf geen probleem mee hebben om een niveau omlaag te gaan, is dat een prima oplossing. Maar als dat eigenlijk niet is wat ze willen en dit alleen komt door de achterstand door 2,5 jaar corona, is dat natuurlijk wel erg zuur.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_206716752
quote:
7s.gif Op vrijdag 18 november 2022 08:54 schreef miss_sly het volgende:
Als ze er zelf geen probleem mee hebben om een niveau omlaag te gaan, is dat een prima oplossing. Maar als dat eigenlijk niet is wat ze willen en dit alleen komt door de achterstand door 2,5 jaar corona, is dat natuurlijk wel erg zuur.
Dat laatste is in de praktijk heel moeilijk te zeggen.

In Nederland kun je bovendien na een mbo ook nog een hbo doen, of na een hbo nog een wo. Wat dat betreft zijn er veel mogelijkheden. Je gooit niet de deur dicht door naar een niveau lager te gaan.
-
pi_206716990
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 09:06 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Dat laatste is in de praktijk heel moeilijk te zeggen.

In Nederland kun je bovendien na een mbo ook nog een hbo doen, of na een hbo nog een wo. Wat dat betreft zijn er veel mogelijkheden. Je gooit niet de deur dicht door naar een niveau lager te gaan.
Dat klopt, en dat houd ik mijn dochter ook voor. Er is genoeg te stapelen, in theorie.

Maar ik vind wel dat er meer gedaan zou mogen worden om jeugd die aangeeft het nodig te hebben wat meer mogelijkheden aan te bieden om eventuele hiaten te kunnen herstellen. Mogelijkheden vanuit school, het liefste, hoewel ik maar al te goed zie dat school het ook maar amper kan bolwerken. Er is ook zoveel uitval. Daar kan niemand wat aan doen, maar het is voor de leerlingen niet goed.

En uitgerekend voor vakken als wiskunde zijn (goede) docenten moeilijk te vinden.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 18 november 2022 @ 09:47:11 #12
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_206717124
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 08:46 schreef Haushofer het volgende:

[..]
In elk geval voor leerlingen. Ik zie (te)veel leerlingen op hun tenen lopen om maar die havo of dat vwo te doen.
Mwah. In de situatie die je beschrijft kan het inderdaad wel in het voordeel van de leerling zijn, omdat de realiteit nu eenmaal is dat we de opgelopen achterstanden niet in 1 of 2 schooljaren gaan inlopen. Ondanks alle NPO-miljarden zit er nu eenmaal een grens aan hoe stijl de leercurve van een kind kan zijn, en door alle sociale problemen en -achterstanden wordt die nog eerder vlakker. Maar ik ben bang dat voor veel leerlingen het eindresultaat minder is dan waar ze gekomen waren als ze buiten coronatijden naar school waren gegaan, of liever: als we de scholen niet gesloten hadden en al helemaal geen drie keer. Dat je met je mbo-diploma naar het hbo kán, betekent nog niet dat het ook gebeurt. En al helemaal niet bij cohorten die, zoals we constateren, ongeconcenteerd, ongemotiveerd en murw zijn.

Dus ondanks het feit dat ik vind dat we meer mbo'ers nodig hebben (en ik niet alleen), is dit voor de leerlingen die het raakt wel een hele nare realiteit. Wij hebben ze op achterstand gezet, en er is eigenlijk niet veel meer wat we kunnen doen om dat nog om te draaien.

En wat je ook niet moet vergeten: in de jaren vóór corona was het laten afstromen van leerlingen in de meeste gevallen vooral in het voordeel van de school en niet noodzakelijk in het voordeel van de leerling. Die handelswijze is er echt nog niet helemaal uit hoor.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_206717431
quote:
7s.gif Op vrijdag 18 november 2022 09:33 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dat klopt, en dat houd ik mijn dochter ook voor. Er is genoeg te stapelen, in theorie.

Maar ik vind wel dat er meer gedaan zou mogen worden om jeugd die aangeeft het nodig te hebben wat meer mogelijkheden aan te bieden om eventuele hiaten te kunnen herstellen. Mogelijkheden vanuit school, het liefste, hoewel ik maar al te goed zie dat school het ook maar amper kan bolwerken. Er is ook zoveel uitval. Daar kan niemand wat aan doen, maar het is voor de leerlingen niet goed.

En uitgerekend voor vakken als wiskunde zijn (goede) docenten moeilijk te vinden.
Ja, in een ideale wereld zouden we veel hulp kunnen bieden aan kinderen met leerachterstanden. Nu profiteren voor een aanzienlijk deel commerciële partijen met hun schaduwonderwijs van al die miljarden, en worden scholen steeds competitiever om docenten te krijgen. Het personeel is er simpelweg niet en de werkdruk is al te hoog.
-
pi_206718722
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2022 19:44 schreef Japepk het volgende:

[..]
Dit, en niet alleen bij leerlingen. Ik werk op een grote school (2500 leerlingen, maar wel een fijnere structuur daaronder) en de collega's vallen bij bosjes, omdat sommige klassen niet te doen zijn.

Ik heb zelf ook een mavo 2 waar ik als een berg tegenop zie om het lokaal binnen te gaan. De sfeer is niet dreigend of gevaarlijk, maar van de 21 zijn er misschien 3 die er een beetje zin in hebben om les te krijgen. De rest doet lekker zijn/haar eigen ding en moet je vooral niet aanspreken, want dan zijn ze hoogst verontwaardigd.

Ik vrees echt voor de komende jaren, zowel binnen als buiten school. Er groeit een generatie op die normen en waarden totáál is kwijtgeraakt, en nu door leerachterstanden dus ook (be)grip op de wereld rondom ons heen kwijt raakt...
Je bent niet de enige. Ook op hoger onderwijs speelt dit:

"Ze vinden dat ze het recht hebben om niet actief in de klas te participeren."

twitter
Definitely not CIA
pi_206719081
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 november 2022 12:22 schreef capricia het volgende:

[..]
Je bent niet de enige. Ook op hoger onderwijs speelt dit:

"Ze vinden dat ze het recht hebben om niet actief in de klas te participeren."

[ twitter ]
Ik vind dit echt totaal bizar :o
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_206719206
quote:
7s.gif Op vrijdag 18 november 2022 12:50 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik vind dit echt totaal bizar :o
Kan een indirect gevolg zijn van thuisonderwijs. Niet actief hoeven te participeren vanachter je beeldscherm. En deze jongeren hebben natuurlijk wel echt maanden thuisonderwijs gehad. En dat niet zo graag willen participeren zit toch al wel een beetje in pubers (ook die net zijn gaan studeren).

Voor wat betreft de basisschool-leerlingen hebben, in mijn omgeving, de meesten last gehad van lesuitval ivm zieke juf (geen vervanging :{ )/zieke kinderen/quarantaine achtigen zaken. Zeker met al die basisschoolvakanties er nog eens bij, hadden ze soms weken lang geen les.

Niet zozeer van die lockdowns, want toen werd er gewoon wel les gegeven, ook al was het remote.
Maar dat zal per kind verschillen.
Definitely not CIA
  vrijdag 18 november 2022 @ 13:31:29 #17
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_206719567
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 november 2022 12:22 schreef capricia het volgende:

[..]
Je bent niet de enige. Ook op hoger onderwijs speelt dit:

"Ze vinden dat ze het recht hebben om niet actief in de klas te participeren."

[ twitter ]
Bizar. En erg zorgwekkend, ook.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_206720875
quote:
7s.gif Op vrijdag 18 november 2022 12:50 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik vind dit echt totaal bizar :o
Ja, wij krijgen ook regelmatig van de mentor een verzoekje om een leerling niet tijdens de les te bevragen vanwege spanningen en weet ik wat.

Mijn collega kreeg van een leerling uit een havo-5 groep terug dat, toen ze aangaf geen energie in leerlingen te willen steken die niet actief meedoen, "dat haar baan was en ze daarvoor werd betaald". Jaja. Dat ze het even wist.

Daarom gaf ik eerder in andere bewoordingen ook al aan: If you can't stand the heat, stay out of the kitchen.
-
pi_206720911
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 09:47 schreef Janneke141 het volgende:

Maar ik ben bang dat voor veel leerlingen het eindresultaat minder is dan waar ze gekomen waren als ze buiten coronatijden naar school waren gegaan, of liever: als we de scholen niet gesloten hadden en al helemaal geen drie keer. Dat je met je mbo-diploma naar het hbo kán, betekent nog niet dat het ook gebeurt.
Nee, maar dat het kan, betekent ook niet dat het moet :P

Ik snap je punt verder natuurlijk wel.

quote:
En wat je ook niet moet vergeten: in de jaren vóór corona was het laten afstromen van leerlingen in de meeste gevallen vooral in het voordeel van de school en niet noodzakelijk in het voordeel van de leerling. Die handelswijze is er echt nog niet helemaal uit hoor.
Ok. Dat herken ik zelf niet.
-
pi_206720920
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 november 2022 12:59 schreef capricia het volgende:

[..]
Kan een indirect gevolg zijn van thuisonderwijs. Niet actief hoeven te participeren vanachter je beeldscherm. En deze jongeren hebben natuurlijk wel echt maanden thuisonderwijs gehad. En dat niet zo graag willen participeren zit toch al wel een beetje in pubers (ook die net zijn gaan studeren).

Voor wat betreft de basisschool-leerlingen hebben, in mijn omgeving, de meesten last gehad van lesuitval ivm zieke juf (geen vervanging :{ )/zieke kinderen/quarantaine achtigen zaken. Zeker met al die basisschoolvakanties er nog eens bij, hadden ze soms weken lang geen les.

Niet zozeer van die lockdowns, want toen werd er gewoon wel les gegeven, ook al was het remote.
Maar dat zal per kind verschillen.
Ik snap op zich wel waar het ongeveer vandaan komt, maar ik vind het toch wel erg ver gaan. En dan zijn er toch ook ouders om hen daarin te coachen en begeleiden, lijkt me.

Hoe zouden ze dit vanuit school kunnen oppakken en begeleiden? Want je kunt dit niet zo laten gaan. Ooit moeten ze toch participeren in een samenleving.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 18 november 2022 @ 15:58:23 #21
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_206720980
quote:
7s.gif Op vrijdag 18 november 2022 15:52 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik snap op zich wel waar het ongeveer vandaan komt, maar ik vind het toch wel erg ver gaan. En dan zijn er toch ook ouders om hen daarin te coachen en begeleiden, lijkt me.

Hoe zouden ze dit vanuit school kunnen oppakken en begeleiden? Want je kunt dit niet zo laten gaan. Ooit moeten ze toch participeren in een samenleving.
Scholen hebben een ondersteuningsteam, maar die lopen door het concept 'passend onderwijs' al vrij lang tegen grenzen aan. Dus de extra ondersteuningsbehoefte die voortkomt uit de sociale problematiek van een aantal coronalockdowns kunnen die er helemaal niet bij hebben. Hier geldt ook: het geld is er op zich wel (de NPO-miljarden bieden hier echt wel ruimte voor) maar er zijn helemaal geen mensen die dit kunnen. En dus wordt Lyceo, among others, stinkend rijk.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_206720997
Is het inmiddels niet de toenemende domheid van de mensheid?
pi_206721053
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 15:58 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Scholen hebben een ondersteuningsteam, maar die lopen door het concept 'passend onderwijs' al vrij lang tegen grenzen aan. Dus de extra ondersteuningsbehoefte die voortkomt uit de sociale problematiek van een aantal coronalockdowns kunnen die er helemaal niet bij hebben. Hier geldt ook: het geld is er op zich wel (de NPO-miljarden bieden hier echt wel ruimte voor) maar er zijn helemaal geen mensen die dit kunnen. En dus wordt Lyceo, among others, stinkend rijk.
Er zijn sowieso al te weinig mensen, toch? En minder mensen en meer vraag maakt het heel lastig.
Ook met extra lessen. Bij mijn dochter op school is in principe de mogelijkheid om in een blok 1 extra les te krijgen in een vaak waarin dat nodig is. Wiskunde is vrijwel iedere dag vol, moet je op tijd aanmelden om erbij te kunnen zijn. Physics is amper blok 1 van omdat er niet voldoende docenten zijn. Engels is ook een lastige.

Ik snap dus zeker wel dat een Lyceo goede zaken doet nu. Want uiteindelijk wil je je kind, als het dat zelf ook wil, wel helpen en als school het niet kan, zoek je andere opties.

Dit is natuurlijk niet alleen een gevolg van corona en de lockdowns en andere maatregelen, maar het heeft absoluut een enorme negatieve invloed gehad.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_206749455
quote:
7s.gif Op vrijdag 18 november 2022 16:07 schreef miss_sly het volgende:
Ik snap dus zeker wel dat een Lyceo goede zaken doet nu. Want uiteindelijk wil je je kind, als het dat zelf ook wil, wel helpen en als school het niet kan, zoek je andere opties.
Een goed artikel hieromtrent is deze van de Correspondent:

https://decorrespondent.n(...)r/968690976-0d46018d

Voor de maatschappij is onderwijs de grote kansengelijktrekker, omdat we tegenwoordig in een meritocratie leven: de boerenzoon hoeft niet meer per se boer te worden. Je kansen worden voor een groot deel nu bepaald door de eigen inbreng, en die kansen zijn er genoeg, aldus de meritocratie. Afkomst is niet meer belangrijk; het gaat om de capaciteiten van het kind zelf. Daarom ook de introductie van de Cito-toets in 1968 (https://www.historischnie(...)ie-van-de-citotoets/).

Maar voor individuen is onderwijs juist bedoeld om te onderscheiden. En dat onderscheiden gebeurt grotendeels via schaduwonderwijs, dat niet bepaald goedkoop is. Daarmee wordt de afkomst wel weer belangrijk, want rijkere ouders die hun kinderen niet willen zien verzuipen in 28+ klassen sturen hun kinderen naar een Luzac, of kopen lessen in via Lyceo. Docenten daarentegen gaan meer en meer ZZP'eren, want zij zijn de omstandigheden met alle randzaken ook beu. Met ZZP'eren kun je je als docent veel meer richten op lesgeven. Geen ouderavonden meer, geen taken of projecten van docenten en leidinggevenden die hun onderwijskindjes er door willen drukken... en dan hebben we het nog niet eens over instanties zoals Maandag, die eerstejaars docenten benaderen om te gaan lesgeven naast hun studie. Eerstejaars geneeskundestudenten benaderen om naast hun studie wat uurtjes (zeg, 2 volle dagen in de week) zelfstandig in een huisartspraktijk te draaien vinden we gek, maar bij lesgeven ligt die lat blijkbaar heel wat lager. Met als resultaat opgebrande studenten die de opleiding verlaten en hun heil elders gaan zoeken.

Ondertussen doet de politiek bar weinig. Het onderwijs moet op de schop, maar niemand durft zich er aan te branden. Ook omdat we het er niet over eens kunnen worden wat nu precies de rol van onderwijs is. Die besluiteloosheid zie je ook op microniveau. Zo is het naar mijn weten evidenced based (daar zijn onderwijsmensen gek op) dat de telefoon in de klas een behoorlijk negatieve werking heeft op concentratie en orde. Weinig schoolleidingen hebben echter de ballen om dit feit door te voeren in hun beleid en leerlingen te gebieden telefoons in hun kluisjes te laten (fun fact: op mijn vorige school was dat zelfs onmogelijk omdat leerlingen de telefoons nodig hadden om hun kluisjes te openen; sleutels waren blijkbaar ouderwets :') ). Sterker: ik heb menig gesprek op LinkedIn gevoerd met onderwijsmensen die juist inzetten op digitale hulpmiddelen, en mij vertellen dat ik vooral angst voel voor telefoons en niet opensta voor de moderne tijd. Logisch ook, want het is hun verdienmodel geworden om digitale hulpmiddelen zoveel mogelijk in de klassen te brengen. Voor methoden overigens ook: naast een boek heb je allerlei digitale hulpmiddelen die natuurlijk heel duur zijn, maar waar je vaak maar moeilijk omheen kunt. Maar ja, het is een goed verdienmodel, dus je zou als uitgever gek zijn om alleen een simpel papieren boek aan te leveren. Daar hoort op zijn minst een verzameling presentaties bij en de mogelijkheid om via chromebooks opgaven online te maken, zodat je als docent allerlei data krijgt... waar je volgens mij weinig tot niks mee doet, en die je b.v. ook via eenvoudige, niet-digitale manieren kunt verkrijgen. Maar ja, kartonnen bordjes zijn goedkoper dan digitale hulpmiddelen.

Dat is de stand van het hedendaags onderwijs. En ja, ik ben negatief, want ik overweeg sterk om er na 5 jaar de brui aan te geven. En dat is voor mij persoonlijk zonde, want lesgeven en kennis doorgeven is mijn passie. Maar de huidige omgeving is voor mij persoonlijk, en voor veel collega's om mij heen, domweg giftig. En met docenten die het onderwijs verlaten krijgt het schaduwonderwijs en instanties zoals Maandag nog meer voet aan de grond. Helaas :)

-edit: Maar goed, COVID en leerachterstanden dus :P

[ Bericht 3% gewijzigd door Haushofer op 20-11-2022 21:36:12 ]
-
  zaterdag 26 november 2022 @ 10:27:00 #25
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_206826258
quote:
7s.gif Op vrijdag 18 november 2022 16:07 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik snap dus zeker wel dat een Lyceo goede zaken doet nu. Want uiteindelijk wil je je kind, als het dat zelf ook wil, wel helpen en als school het niet kan, zoek je andere opties.

En hier wil ik wel even een kanttekening bij zetten.
Als je bijlessen inhuurt voor je kind, heeft je kind constant iemand die zijn handje vasthoudt in het leerproces. Het hoeft niet zelf naar oplossingen te zoeken, ze worden aangedragen.
Dit is super fijn, want uiteindelijk komen er goede cijfers voor de toetsen.

In de les hoeft de leerling niet op dezelfde wijze de informatie te verkrijgen als ieder ander, maar maakt wel dezelfde toets.

Vervolgens gaat je kind naar het vervolgonderwijs, en moet ineens alles wél zelf doen.
Hier is je kind dan niet in getraind.

quote:
7s.gif Op vrijdag 18 november 2022 08:54 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Als ze er zelf geen probleem mee hebben om een niveau omlaag te gaan, is dat een prima oplossing. Maar als dat eigenlijk niet is wat ze willen en dit alleen komt door de achterstand door 2,5 jaar corona, is dat natuurlijk wel erg zuur.
Dan is dat helemaal niet zo zuur als dat je denkt.

De leerling gaat naar een, voor dat moment, beter passend niveau, snapt daar de stof wel, kan weer lekker mee inde klas, krijgt weer een beter zelfbeeld en vertrouwen in het eigen kunnen.

Kan beter meedoen in de les, verstoord de les niet, haalt mooie cijfers, en klimt vanzelf naar het niveau wat nodig is voor het einddoel.

quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 15:47 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Ja, wij krijgen ook regelmatig van de mentor een verzoekje om een leerling niet tijdens de les te bevragen vanwege spanningen en weet ik wat.

En ergens snap ik dat verzoek, maar een leerling moet ook leren, dat in het leven je soms moet spreken voor een groep. Een positieve aanpak van een docent bij een niet-juist antwoord is dan meer helpend, dan de vragen maar helemaal niet stellen.

Ik heb een leerling met selectief mutisme, die vraag ik al anderhalf jaar net zo veel klassikale vragen als ieder ander in zijn klas. In het begin gaf ik hem de mogelijkheid om te wijzen naar de kant van het juiste antwoord, later steeds meer open vragen. Wanneer hij de woorden niet uit zijn mond kreeg, moest hij ze opschrijven en kwam ik ze voorlezen.

Nu spreekt hij wel de antwoorden uit in de les, en dat is zeer zeker niet alleen door mij, maar als we hem met zijn allen hadden "ontzien" had hij nooit de mogelijkheid gekregen deze groei te laten zien.
Mercedes weet wat mijn beperking is
Groene zeep op je rug, en af laten glijden
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')