SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het niet-rolbevestigende Sinterklaasfeest bij de familie Doorzon (door Gerrit de Jager in diverse delen van de stripserie aangekaart)
INFORMATIE OVER DE ACHTERGRONDEN VAN ZWARTE PIET EN DE DISCUSSIE:
• Volgens de Anti-Pieters is Zwarte Piet een racistisch stereotype dat herinnert aan de tijd van de slavernij. Een gevisualiseerd bewijs dat Zwarte Piet een slaaf moet voorstellen is dit:
Ter ondersteuning wordt kunsthistoricus Elmer Kolfin aangehaald die in dit artikel zelf aangeeft geen onderzoek gedaan te hebben naar de figuur Zwarte Piet zelf maar wel naar de slavernij.
http://www.volkskrant.nl/(...)t af van kindslaven'
• Het Sint en Pietengilde heeft een historisch verantwoorde pagina over Zwarte Piet.
• Zwarte piet-lobby draait uiteindelijk om geld:
De geest komt uit de fles: de zwarte piet-discussie is slechts een opmaat voor forse schadevergoedingen die gebaseerd zijn op het Nederlandse slavernijverleden.quote:Infographic verbanden en sponsoringquote:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.• Documentaire 'Wild Geraas':
De documentaire van Arnold Jan Scheer (over de WARE oorsprong van Sinterklaas en Zwarte Piet) is namelijk eindelijk af en is online te bestellen of te bekijken via Vimeo. Het lijkt erop dat Scheer geen televisiemaatschappij heeft kunnen vinden die de documentaire zou willen uitzenden maar het is in ieder geval een begin.
http://www.wildgeraasdefilm.nl/
https://vimeo.com/ondemand/wildgeraas/188727445
http://www.arnoldjanscheer.nl/
Diverse video's en afbeeldingen in de spoiler:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.quote:Wie is Zwarte Piet? Hij weet het zelf waarschijnlijk ook niet!
Dat betogen de historici Jop Euwijk en Frank Rensen in hun nieuwe boek 'De identiteitscrisis van Zwarte Piet'. in het boek gaan de twee op zoek naar de historische, culturele en sociale achtergrond van Zwarte Piet. En dat valt nog niet mee...
Hier zie je één van de eerste afbeeldingen van de zwarte knecht van Sinterklaas, afkomstig uit een boekje van Jan Schenkman (1850). Wat opvalt, is dat Zwarte Piet hier nog niet de kenmerkende page-kleding draagt. Dat kwam pas later.Het boekje van Schenkman is online in te zien: https://www.slideshare.net/FeenyNL/sint-nikolaas-en-zijn-knechtquote:Een mysterieuze oorsprong
Want wie is Zwarte Piet nu precies? De oorsprong van de bekende figuur is enigszins in nevelen gehuld. Wat we wél weten, is dat Zwarte Piet een stuk jonger is dan Sinterklaas zelf. De Goedheiligman gaat eeuwenlang in zijn eentje op pad. Pas in de negentiende eeuw krijgt hij in een boekje geschreven door de Nederlandse onderwijzer Jan Schenkman een knecht met een donkere huidkleur. En die knecht komt een beetje uit de lucht vallen.
Sommigen denken dat hij geïnspireerd is op de tot slaaf gemaakten waarmee zeventiende en achttiende eeuwse rijken zich graag lieten afbeelden. In dat scenario zou Sinterklaas een zwart knechtje hebben gekregen om statiger over te komen.
Weer andere historici denken dat Zwarte Piet geïnspireerd is op de donkere mannen die in grote steden werkten (en waarvan twijfelachtig is of ze echt tot slaaf gemaakten waren). Terwijl anderen vermoeden dat Zwarte Piet eigenlijk een Moor is. "Maar voor veel mensen was de naam 'Moor' ook weer synoniem voor 'zwarte Afrikaan'," aldus Jop Euwijk. "Dat maakt het dus nog ingewikkelder. De kennis over wie de Moren waren, en wie er allemaal Moren werden genoemd is ook niet ingeburgerd in Nederland." Kortom: niemand weet eigenlijk door wie Schenkman zich liet inspireren toen hij het knechtje van de Sint introduceerde.Alternatieve Sinterklaas journaals:quote:Het is toch wel een hele mooie dag aan het worden. KOZP word echt op alle fronten vernederd.
Eerst schrappen ze de meeste demonstraties omdat ze te weinig deelnemers hebben, vervolgens word hun door de gemeentes een hoop beperkende maatregelen opgelegd. De bussen naar Den Helder werden 2x tot stoppen gedwongen door de politie. Vervolgens worden ze overal weggejaagd en aangevallen. In Rotterdam zelfs door zowel voetbalfans als de politie zelf.
En de enige arrestaties zijn er onder KOZP'ersSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ZWARTE PIET![]()
![]()
![]()
Verbied Kick Out Zwarte Piet
64.085 ondertekeningen
zo. zondag kwamen er weer 2293 handtekeningen bij.
https://verbiedkozp.petities.nl/quote:Wij
Nederlanders met gezond verstand,
constateren
dat Kick Out Zwarte Piet (KOZP) zich schuldig maakt aan:
• VALSE beschuldigingen van racisme jegens bijna alle Nederlanders
• intimidatie
• verpesten Kinderfeest
• voor onveilige of zelfs gewelddadige situaties zorgen
• dreigen met geweld
• opruïen en haat zaaien
• het verstoren van de openbare orde
• binnendringen overheidsgebouwen"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"![]()
De Zarte Piet-discussie is een stukje Nederlandse cultuur. Over een paar honderd jaar gaan mensen vechten om dit te behoudenquote:Op woensdag 16 november 2022 18:29 schreef Raw85 het volgende:
pff kan dit niet even één jaartje overgeslagen worden?Nieuw is niet altijd beter.![]()
Boos zijn is geen argument om je zin te krijgen. Vette pech voor de zeurpieten.quote:Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.![]()
VIESMAD.quote:"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
Iedereen in dit topic aan de kant van Voorpost
Maar Zwarte Piet is niet racistisch hoor.They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.![]()
Blijkbaar moet je het altijd on-eens zijn met alle voorpost uitlatingen.
Alsof BIJ1 altijd het tegenovergestelde stemt van FvD.
Niets mis met Zwarte piet, daar heb je dan wel weer gelijk in.Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32![]()
En Staphorst !quote:Op zaterdag 19 november 2022 10:13 schreef speknek het volgende:
Iedereen in dit topic aan de kant van Voorpost
Maar Zwarte Piet is niet racistisch hoor.![]()
Toen ik las 'Staphorst' dacht ik dat gereformeerde fundi's de papistische Sinterklaas brigade hadden aangevallenOmnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam![]()
In Staphorst wel. Daar kreeg terreurorganisatie KOZP geen voet aan de grond.quote:Op zaterdag 19 november 2022 18:46 schreef Scrummie het volgende:
Gvd, ik dacht dat we dit jaar die flauwekul van KZOP oversloegen.
De manier waarop was niet heel chique verder...Zonder wrijving geen glans![]()
Demonstratie Kick Out Zwarte Piet bij intocht van Sinterklaas in Staphorst afgelast: actievoerders worden tegengehouden
De demonstratie van Kick Out Zwarte Piet bij de sinterklaasintocht in Staphorst is zaterdagmiddag afgelast. Dat gebeurt op last van burgemeester Jan ten Kate, na advies van het Openbaar Ministerie en de politie.
Op de toegangswegen richting Staphorst, waaronder de A28 tussen Zwolle en Hoogeveen, is de sfeer sinds het middaguur onrustig. Volgens ooggetuigen worden demonstranten tegengehouden door tientallen mensen, zodat zij niet het kinderfeest op het Marktplein kunnen bereiken. Ook wordt er met vuurwerk en eieren gegooid.
Auto met vier mensen belaagd
Bij de actie is tenminste één auto tegengehouden, waarbij een band lek is gestoken en ruitenwissers en spiegels zijn vernield. In de auto zaten vier mensen.
Politie en ME grijpen niet in
Zowel de politie en Mobiele Eenheid zijn aanwezig, maar die grijpen niet in. Op het Marktplein in het dorp, waar de viering van Sinterklaas plaatsvindt, kan de veiligheid niet gegarandeerd worden, omdat agenten op de toegangswegen nodig zijn.
Het Sinterklaasfeest zelf gaat gewoon door.
LC![]()
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.![]()
Ja, dat dacht ik ook. Maar dat had ik gedroomd, zeker.quote:Op zaterdag 19 november 2022 18:46 schreef Scrummie het volgende:
Gvd, ik dacht dat we dit jaar die flauwekul van KZOP oversloegen.Het is pas echt crisis als het bier op is.![]()
KOZP zijn toch ook merendeels debieltjes die alleen maar komen om te rellen.quote:Op zaterdag 19 november 2022 18:46 schreef Scrummie het volgende:
Gvd, ik dacht dat we dit jaar die flauwekul van KZOP oversloegen.![]()
De manieren van kozp zijn ook niet chique. Prima zo, geen gewonden en laten blijken dat zij niet welkom zijn. Kindjes hebben de dag van het jaar gehad, zonder nodeloos geschreeuw en sfeer van geweld.quote:Op zaterdag 19 november 2022 18:55 schreef Haags het volgende:
[..]
In Staphorst wel. Daar kreeg terreurorganisatie KOZP geen voet aan de grond.
De manier waarop was niet heel chique verder...
Doel bereikt en airfryer met de staart tussen zijn benen weer naar huis. Prachtig.'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016![]()
Vooral uitdagen.quote:Op zaterdag 19 november 2022 21:00 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
KOZP zijn toch ook merendeels debieltjes die alleen maar komen om te rellen.
Zodat als er geweld komt ze weer in de media kunnen roepen dat er geweld tegen ze gebruit wordt. Standard mo.'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016![]()
Ah, die Fatima met prachtige toespraken als "Geen kankerduur kankerhuis! Heu!" Laten we die inderdaad vooral serieus nemen inderdaad.quote:![]()
![]()
Waarom?quote:Op zondag 20 november 2022 00:01 schreef EinarBoe het volgende:
Ik neem aan dat er rond de 400 man gearresteerd zijn in Staphorst.![]()
Totdat ze op verzet stuiten, dan huilen ze om het hardst.quote:Op zaterdag 19 november 2022 21:00 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
KOZP zijn toch ook merendeels debieltjes die alleen maar komen om te rellen."They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
Het is toch echt steeds KOZP die aangevallen is. En dan roepen jullie hier dat KOZP gewelddadig is
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*![]()
Een stel kolonisten die de lokale bevolking willen onderwijzen in wat beter is
Waar kennen we dat van?
Maar goed, snap die Airfryer wel. Beetje janken, zeuren en aantonen dat zijn club subsidies nodig heeft. Zijn verdienmodel werkt in de randstad niet meer, dus dan zoekt ie het platteland maar op.
Waar ze anders nooit komen.![]()
Het is zoals bij elke organisatie; het primaire doel is continuering. Als je je doel behaald hebt, dan ben je eigenlijk niet meer nodig en kun je je organisatie opheffen.quote:Op zondag 20 november 2022 07:27 schreef descon het volgende:
Een stel kolonisten die de lokale bevolking willen onderwijzen in wat beter is
Waar kennen we dat van?
Maar goed, snap die Airfryer wel. Beetje janken, zeuren en aantonen dat zijn club subsidies nodig heeft. Zijn verdienmodel werkt in de randstad niet meer, dus dan zoekt ie het platteland maar op.
Waar ze anders nooit komen.
En wat doe je dan? Nieuwe doelen stellen. Ze zullen dus nooit tevreden zijn en nooit klaar zijn.Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.![]()
Mijn buurjongen van 5 herkende zijn peetoom als roetvoeg piet. Kind al week in trauma.
Om herkenning te voorkomen zal er een dikke zwarte, of andere kleur, op het gezicht moeten.
We leven samen in Nederland.
We storen ons allemaal wel eens aan iets van een andere cultuur.
Maar ach gewoon elkaar laten leven.![]()
KOZP is hypocrisie in optima forma. Hoe zouden zij reageren als Staphorster gekkies in een donkere wijk in de Randstad vóór Zwarte Piet zouden demonstreren? Zou op precies hetzelfde neerkomen als wat ze gister zelf deden.quote:Op zondag 20 november 2022 00:49 schreef Starhopper het volgende:
Het is toch echt steeds KOZP die aangevallen is. En dan roepen jullie hier dat KOZP gewelddadig is
Ik zie de berichten waarin met 'white supremacy' en referenties aan het koloniaal verleden gestrooid wordt alweer voor me.
KOZP is fysiek wellicht niet geweldadig, maar haatzaaien en opruien zijn ook vormen van geweld.![]()
dat hele KOZP verhaal heeft een van de belangrijkste Nederlandse tradities onderuit gehaald.
Nee, dan heb ik het niet over Zwarte Piet zelf, maar over het Polderen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Poldermodel
Je weet wel, zoals vroeger eindeloos discussiëren totdat je bij een compromis komt.
IPV krijg je nu steeds meer groepen die hun zin opeisen met geschreeuw en eisen, ipv het uit te "Polderen"
Extinction Rebellion en de Boeren zijn hier goede voorbeelden van.
Maakt het land er niet echt leuker op.![]()
heywoodu
![]()
Van bijna dood tot olympiër:![]()
Een compromis zou bijvoorbeeld iets als roetpieten en dergelijken zijn, maar dat is er op veel plekken toch ook nu?quote:Op zondag 20 november 2022 10:15 schreef Shotty het volgende:
dat hele KOZP verhaal heeft een van de belangrijkste Nederlandse tradities onderuit gehaald.
Nee, dan heb ik het niet over Zwarte Piet zelf, maar over het Polderen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Poldermodel
Je weet wel, zoals vroeger eindeloos discussiëren totdat je bij een compromis komt.
IPV krijg je nu steeds meer groepen die hun zin opeisen met geschreeuw en eisen, ipv het uit te "Polderen"
Extinction Rebellion en de Boeren zijn hier goede voorbeelden van.
Maakt het land er niet echt leuker op.Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
Forum Opties Forumhop: Hop naar: