Daar ben ik in dit geval totaal niet bang voor.quote:Op woensdag 16 november 2022 21:00 schreef loveyoulongtime het volgende:
[..]
Of die argumenten worden later waarheid, je weet het nooit
Dude, er zijn gewoon statistieken hé hoeveel mensen er overlijden. Gigantische sterft aantallen is fake news.quote:Op donderdag 17 november 2022 07:01 schreef theguyver het volgende:
[..]
Simpel het zorg personeel is het meeste gevaccineerd van alles en iedereen.
Dus als vaccin dus inderdaad ontzettend schadelijk is wat men hier in bnw verkondigd dan zou het aantal sterfgevallen in de zorg gigantisch moeten zijn.
Is dat ook zo?
Lage vaccinatiegraad gaat ook een lagere economische output laten zien.quote:Op woensdag 16 november 2022 23:13 schreef Momo het volgende:
Even een kanttekening toch hier op
[ twitter ]
Geen oversterfte in oktober onder de 65 jaar. Lijken vooral meer 80+ te sterven dan normaal.
[ twitter ]
[ twitter ]
Er is in een paper een correlatie aangetoond tussen een hoge vaccinatiegraad en een lagere oversterfte.
[ twitter ]
Ook is er een correlatie tussen covid doden en oversterfte
We hebben het hier over de geregistreerde oversterfte (dus niet massaal) maar was even vergeten dat de zwart-wit denkers hier ook reageren.quote:Op donderdag 17 november 2022 07:01 schreef theguyver het volgende:
[..]
Simpel het zorg personeel is het meeste gevaccineerd van alles en iedereen.
Dus als vaccin dus inderdaad ontzettend schadelijk is wat men hier in bnw verkondigd dan zou het aantal sterfgevallen in de zorg gigantisch moeten zijn.
Is dat ook zo?
Hij gaat er vanuit dat iedereen hier gelooft in massale sterfte door vaccins blijkbaar.quote:Op donderdag 17 november 2022 08:05 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dude, er zijn gewoon statistieken hé hoeveel mensen er overlijden. Gigantische sterft aantallen is fake news.
Nogal een subjectief begrip verder, maar als je enkele standaard deviaties van de verwachte norm afzit dan wordt het wel gek.quote:Op donderdag 17 november 2022 08:42 schreef oppiedoppie het volgende:
[..]
Hij gaat er vanuit dat iedereen hier gelooft in massale sterfte door vaccins blijkbaar.
Als ik iedereen had bedoeld op bnw had ik Iedereen getypt in mijn bericht.quote:Op donderdag 17 november 2022 08:39 schreef oppiedoppie het volgende:
[..]
We hebben het hier over de geregistreerde oversterfte (dus niet massaal) maar was even vergeten dat de zwart-wit denkers hier ook reageren.
Zal het je nog een keer uitleggen dan. Als hier iets wordt gepost over massale sterfte door het vaccin (waar is dat dan gepost, moet ik dan hebben gemist) dan betekent dat niet dat iedereen hier dat denkt. Dit geld ook voor andere posts, wij denken hier op bnw niet allemaal hetzelfde en geloven ook niet allemaal in dezelfde gangbare conspiracy's.
Het is bnw en ik dulde niet alleen dit topic maar ook voorgaande topics.quote:Op donderdag 17 november 2022 08:39 schreef oppiedoppie het volgende:
[..]
We hebben het hier over de geregistreerde oversterfte (dus niet massaal) maar was even vergeten dat de zwart-wit denkers hier ook reageren.
Zal het je nog een keer uitleggen dan. Als hier iets wordt gepost over massale sterfte door het vaccin (waar is dat dan gepost, moet ik dan hebben gemist) dan betekent dat niet dat iedereen hier dat denkt. Dit geld ook voor andere posts, wij denken hier op bnw niet allemaal hetzelfde en geloven ook niet allemaal in dezelfde gangbare conspiracy's.
Dat zul je dan moeten vragen aan mensen die denken dat het vaccin verantwoordelijk is voor 'vele doden'. Beetje misplaatste vraag, ik kan daar persoonlijk niks mee.quote:Op donderdag 17 november 2022 13:16 schreef theguyver het volgende:
[..]
Als ik iedereen had bedoeld op bnw had ik Iedereen getypt in mijn bericht.
Het werd geopperd in het vaccin topic.
En nu weer.
Ik haal gewoon aan dat de meest gevaccineerde mensen in Nederland in de zorg werken, dus als het vaccin verantwoordelijk zou zijn voor vele doden, zou je dat uiteraard in zorg personeel moeten kunnen vinden.
Mijn vraag is dat dan ook zo?
Blij dan dat je het 'duld' hoor. Dat zegt wel wat he?quote:Op donderdag 17 november 2022 13:18 schreef theguyver het volgende:
[..]
Het is bnw en ik dulde niet alleen dit topic maar ook voorgaande topics.
Natuurlijk kan je dat hebben gemist BNW is de laatste tijd weer behoorlijk actief.
Je kunt 1/25.000 "veel" noemen natuurlijk, maar dat is geen significante afwijking van reguliere sterfteaantallen.quote:Op donderdag 17 november 2022 13:41 schreef oppiedoppie het volgende:
[..]
Dat zul je dan moeten vragen aan mensen die denken dat het vaccin verantwoordelijk is voor 'vele doden'. Beetje misplaatste vraag, ik kan daar persoonlijk niks mee.
En als je zegt dat 'men in bnw iets verkondigd', wie bedoel je daar dan mee? Beetje vaag zo.
6 miljoen doden denken daar anders over en dat is nog een undercount.quote:Op woensdag 16 november 2022 20:52 schreef Tingo het volgende:
[..]
Inderdaad. Als het niet in de media was geweest en geen domme face masks/maatregelen te zien waren had niemand dat crona gedoe gemerkt.
6 miljoen op 8 miljard in bijna 3 jaar waarin vrijwel iedere overheid, om hun gedragsexperiment te rechtvaardigen, iedereen die sterft binnen een straal van 100 meter rondom een positieve coronatest graag wilde registreren als coronadode valt mij dat heel erg mee eigenlijk.quote:Op donderdag 17 november 2022 17:29 schreef Rolfieo het volgende:
[..]
6 miljoen doden denken daar anders over en dat is nog een undercount.
Dat is 0,00075%, klinkt veel minder dan 6 miljoen, van de totale (meest kwetsbare) wereldbevolking.quote:Op donderdag 17 november 2022 19:18 schreef Grems het volgende:
[..]
6 miljoen op 8 miljard in bijna 3 jaar waarin vrijwel iedere overheid, om hun gedragsexperiment te rechtvaardigen, iedereen die sterft binnen een straal van 100 meter rondom een positieve coronatest graag wilde registreren als coronadode valt mij dat heel erg mee eigenlijk.
Ons eigen RIVM heeft pas heul laat in het experiment hun dashboard aangepast om aan te geven dat er xxx mensen MET corona in het ziekenhuis liggen in plaats van te suggereren dat er xxx mensen DOOR corona in het ziekenhuis lagen.
Dus eigenlijk bevestig je hiermee dat de maatregelen en vaccins gewerkt hebben?quote:Op donderdag 17 november 2022 19:18 schreef Grems het volgende:
6 miljoen op 8 miljard in bijna 3 jaar waarin vrijwel iedere overheid, om hun gedragsexperiment te rechtvaardigen, iedereen die sterft binnen een straal van 100 meter rondom een positieve coronatest graag wilde registreren als coronadode valt mij dat heel erg mee eigenlijk.
Voor de zorg belasting maakt dit trouwens niet uit. Een Covid besmetting moet je anders behandelen.quote:Ons eigen RIVM heeft pas heul laat in het experiment hun dashboard aangepast om aan te geven dat er xxx mensen MET corona in het ziekenhuis liggen in plaats van te suggereren dat er xxx mensen DOOR corona in het ziekenhuis lagen.
Bereken deze eens voor griep?quote:Op donderdag 17 november 2022 20:14 schreef oppiedoppie het volgende:
[..]
Dat is 0,00075%, klinkt veel minder dan 6 miljoen, van de totale (meest kwetsbare) wereldbevolking.
Goed dat je inmiddels inziet dat je het zonder grootschalige propaganda waarschijnlijk niet opgemerkt had, die paar miljoen op 8 miljard.quote:Op donderdag 17 november 2022 22:26 schreef Rolfieo het volgende:
[..]
Dus eigenlijk bevestig je hiermee dat de maatregelen en vaccins gewerkt hebben?
Daarom is het aantal doden inderdaad in verhouding laag. Maar het ging ook 2 jaar niet direct om de sterfte, maar om de zorgbelasting.
[..]
Voor de zorg belasting maakt dit trouwens niet uit. Een Covid besmetting moet je anders behandelen.
[..]
Bereken deze eens voor griep?
Getal is inderdaad mooi laag, maatregelen hebben hun werk gedaan, mooie bevestiging.
Maar het ging ook niet de sterfte, maar om de zorg belasting, zodat iedereen voldoende zorg kon krijgen. Daarom is de sterfte inderdaad vrij laag.
Ik ook niet, maar je heb wel de drukke ziekenhuizen tiktok dansjes gezien.quote:Op donderdag 17 november 2022 07:01 schreef theguyver het volgende:
[..]
Geen idee ik gebruik geen tik tok.
Maar als er weer wat zijn plaats ze gerust.
'Covid besmetting' op een of ander fluttestje gebaseerd is?quote:Op donderdag 17 november 2022 22:26 schreef Rolfieo het volgende:
[..]
Dus eigenlijk bevestig je hiermee dat de maatregelen en vaccins gewerkt hebben?
Daarom is het aantal doden inderdaad in verhouding laag. Maar het ging ook 2 jaar niet direct om de sterfte, maar om de zorgbelasting.
[..]
Voor de zorg belasting maakt dit trouwens niet uit. Een Covid besmetting moet je anders behandelen.
[..]
Bereken deze eens voor griep?
Hij haalt aan dat het in Denemarken en VK wel onderzocht kan worden. Dat komt vooral omdat eea in die landen anders, veel centraler, opgezet is. De GGD's werken allemaal regionaal, RIVM niet, en is een ander instituut. Normaliter werkt dat in Nederland goed, maar dus niet in zo'n geval. Persoonlijk ben ik meer voor de aanpak zoals in Denemarken. Schaf de provincies af (die moeten toch bij elke verkiezing weer uitleggen wat ze nu precies doen, en als je moet uitleggen wat je doet, dan kun je net zo goed opgedoekt worden imo), vergroot een aantal van de gemeentes. En ipv gemeentes te vertellen welke rapporten ze moeten aanleveren, zet landelijke databases op die de gemeentes moeten vullen. Nu heeft elke gemeente en provincie (en ook waterschap bijv) dat zelf geregeld, en zijn databases lang niet altijd goed met elkaar vergelijkbaar. Daar zullen veel bedrijven die die databases opzetten voor gemeentes het niet mee eens zijn, maar die kunnen zich dan richten op het vullen van die databases in opdracht van gemeentes, en het doen van analyses etc.quote:
Je weet nog wat Hugo hierover zei? Dit was alleen een manier om jongeren over te halen zich snel nog even te laten prikken omdat ze anders niet meer uit konden gaan.quote:Op vrijdag 18 november 2022 21:31 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Niet zoals hier een flater als Dansen-met-Jansen
De flater was dat het gebeurde op het moment dat je A) eigenlijk al wist dat er een nieuwe, veel besmettelijkere variant was, en B) dat de Janssen prik nog geen bescherming kon bieden. Een paar mass-spread events is genoeg in een klein landje als Nederland om een nieuwe variant zich snel door het hele land te laten verspreiden. Dat is precies wat er gebeurde.quote:Op vrijdag 18 november 2022 21:37 schreef loveyoulongtime het volgende:
[..]
Je weet nog wat Hugo hierover zei? Dit was alleen een manier om jongeren over te halen zich snel nog even te laten prikken omdat ze anders niet meer uit konden gaan.
Noem ik meer een "cheap shot"
Phun intended.
Dit terwijl Hugo achteraf met droge ogen vertelde dat hij wist dat dit ging gebeuren maar het nog steeds was meer jongeren aan de prik te krijgen?quote:Op vrijdag 18 november 2022 22:25 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
De flater was dat het gebeurde op het moment dat je A) eigenlijk al wist dat er een nieuwe, veel besmettelijkere variant was, en B) dat de Janssen prik nog geen bescherming kon bieden. Een paar mass-spread events is genoeg in een klein landje als Nederland om een nieuwe variant zich snel door het hele land te laten verspreiden. Dat is precies wat er gebeurde.
En daarbij de hele argumentatie vergeet dat je niet jezelf beschermt maar degenen om je heen. Dus laat dan maar een heel legioen mensen besmet raken.quote:Op vrijdag 18 november 2022 22:29 schreef loveyoulongtime het volgende:
[..]
Dit terwijl Hugo achteraf met droge ogen vertelde dat hij wist dat dit ging gebeuren maar het nog steeds was meer jongeren aan de prik te krijgen?
Maar was met of zonder vaccinaties (en de eventuele wachtperiode) niet hetzelfde gebeurt? Ik geloof niet dat het veel had uitgemaakt. Mij gaat het er meer om dat Hugo gewoon een snoepje heeft voorgehouden aan een groep die vrij makkelijk te sturen is wanneer je "uitgaan" voorhoudt. Dit terwijl hij in het voren al wist wat er zou gebeuren qua positieve testen.quote:Op vrijdag 18 november 2022 22:30 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
En daarbij de hele argumentatie vergeet dat je niet jezelf beschermt maar degenen om je heen. Dus laat dan maar een heel legioen mensen besmet raken.
Men had op dat moment nooit alles open moeten gooien. Die nieuwe variant greep om zich heen in Engeland en Denemarken (waar ze door de gecentraliseerde en intensievere monitoring een beter zicht op het virus hadden), en die variant was ook in Nederland al vastgesteld. Maar keer op keer, en ook die keer weer, dacht men dat Nederland speciaal was, en dat wat in het buitenland gebeurd met het virus in Nederland niet van toepassing is, want in Nederland is het anders. Bullshit natuurlijk, maar politici en ambtenaren vinden het blijkbaar heel erg moeilijk om van andere landen te leren.quote:Op vrijdag 18 november 2022 22:57 schreef loveyoulongtime het volgende:
[..]
Maar was met of zonder vaccinaties (en de eventuele wachtperiode) niet hetzelfde gebeurt? Ik geloof niet dat het veel had uitgemaakt. Mij gaat het er meer om dat Hugo gewoon een snoepje heeft voorgehouden aan een groep die vrij makkelijk te sturen is wanneer je "uitgaan" voorhoudt. Dit terwijl hij in het voren al wist wat er zou gebeuren qua positieve testen.
Die vaccins, ik geloof er echt niet in. En dat is ook mijn punt niet, hij heeft gewoon willens en wetens sprookjes verkocht aan jongeren om ze die prik maar in de arm te laten zetten. En daar heb ik wel een probleem mee.
Maar kloppen al die cijfers wel? In veel lage vaccinatie landen hebben ze niet de golven gehad die we hier hebben gehad. Maar we kunnen deze discussie misschien beter voort zetten in het BNW Covid topicquote:Op vrijdag 18 november 2022 23:15 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Men had op dat moment nooit alles open moeten gooien. Die nieuwe variant greep om zich heen in Engeland en Denemarken (waar ze door de gecentraliseerde en intensievere monitoring een beter zicht op het virus hadden), en die variant was ook in Nederland al vastgesteld. Maar keer op keer, en ook die keer weer, dacht men dat Nederland speciaal was, en dat wat in het buitenland gebeurd met het virus in Nederland niet van toepassing is, want in Nederland is het anders. Bullshit natuurlijk, maar politici en ambtenaren vinden het blijkbaar heel erg moeilijk om van andere landen te leren.
Mooi toch, dat maatregelen, zoals lockdowns en vaccins gewerkt hebben en dat we laag aantal doden hebben? Al is dit natuurlijk een undercount van het werkelijke aantal doden.quote:Op donderdag 17 november 2022 22:34 schreef Grems het volgende:
[..]
Goed dat je inmiddels inziet dat je het zonder grootschalige propaganda waarschijnlijk niet opgemerkt had, die paar miljoen op 8 miljard.
Test voorspelde anders heel goed het aantal opnames, kwam ook overeen met de rioolcijfers.quote:Op donderdag 17 november 2022 23:03 schreef Tingo het volgende:
[..]
'Covid besmetting' op een of ander fluttestje gebaseerd is?
Symptomen zijn heel anders.quote:Anders dan wat precies? Griep?
Symptomen zijn toch het zelfde.
Toch nog even een aanvulling op deze post, eigenlijk wilde ik hier namelijk deze grafiek van Theo Schetters plaatsen:quote:Op dinsdag 15 november 2022 13:58 schreef -jos- het volgende:
Hoi @:onlogisch![]()
Ene Herman Steigstra zit in dit onderwerp. Zijn laatste grafiek:
[ afbeelding ]
[ twitter ]
Kloppen die grafieken wel? Volgens sommigen niet.quote:Op zondag 20 november 2022 16:42 schreef -jos- het volgende:
[..]
Toch nog even een aanvulling op deze post, eigenlijk wilde ik hier namelijk deze grafiek van Theo Schetters plaatsen:
[ afbeelding ]
[ twitter ]
Maak deze nu eens met rioolwaardes, besmettingen en opnames er bij. Ook best hele belangrijke informatie, aangezien dit een hoop zegt over alternative en beter verklaarbare informatie.quote:Op zondag 20 november 2022 16:42 schreef -jos- het volgende:
[..]
Toch nog even een aanvulling op deze post, eigenlijk wilde ik hier namelijk deze grafiek van Theo Schetters plaatsen:
[ afbeelding ]
[ twitter ]
quote:Dat is een therapie, die onder andere Arjen van Vuure (video), ondergaat waarbij het bloed door een machine wordt gezuiverd.
Het zou goed zijn om in deze grafieken ook een lijntje met het aantal corona-registraties te plaatsen, en niet alleen de doden die direct gerelateerd zijn aan Covid te laten zien. Een besmetting met het virus kan ook veel andere dingeren triggeren of verergeren waar men aan kan overlijden, en waarbij Covid dan niet geregistreerd wordt.quote:Op zondag 20 november 2022 16:42 schreef -jos- het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ twitter ]
Volgens de 'covid' fluttestjes.quote:Op zondag 20 november 2022 10:44 schreef Rolfieo het volgende:
[..]
Mooi toch, dat maatregelen, zoals lockdowns en vaccins gewerkt hebben en dat we laag aantal doden hebben? Al is dit natuurlijk een undercount van het werkelijke aantal doden.
[..]
Test voorspelde anders heel goed het aantal opnames, kwam ook overeen met de rioolcijfers.
[..]
Symptomen zijn heel anders.
Griep begrijpen we ook, Covid niet.
Ik heb voor griep nog nooit een wereldwijde vaccinatie gedaan zien worden.
Griep heeft ook nog nooit lockdowns nodig gehad.
Griep doet bijvoorbeeld in de USA 64K doden per jaar, Covid deed er 240K met maatregelen.
In Amerika is er zelfs 32% oversterfte:quote:Op dinsdag 15 november 2022 19:01 schreef -jos- het volgende:
[..]
[..]
Onzin. Zelfs de Pfizer phase 2/3 studie liet ruim een jaar geleden al een oversterfte van 23.5% zien vergeleken met de placebo groep.
Het verrast mij daarom geenszins dat nu in vrijwel heel Europa oversterfte is met een vergelijkbaar percentage in sommige landen:
[ afbeelding ]
Helaas is dit wel speculeren en is het afwachten totdat het CBS en/of RIVM alle data gaan vrijgeven voordat er definitieve conclusies getrokken kunnen worden.
Waarom, vraag ik me dan af.quote:Op dinsdag 15 november 2022 13:47 schreef oppiedoppie het volgende:
Belachelijk dat ze de gegevens van het RIVM niet mogen gebruiken voor onderzoek nadat de persoonsgegevens eruit gefilterd zijn.
Maak dat maar eens hard.quote:Op vrijdag 18 november 2022 22:30 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
En daarbij de hele argumentatie vergeet dat je niet jezelf beschermt maar degenen om je heen. Dus laat dan maar een heel legioen mensen besmet raken.
Eerlijke integere mensen hebben geen moeite met transparantie en doen er alles aan om de waarheid boven tafel te krijgen voor zichzelf en alle betrokkenen. Alleen leugenaars en criminelen draaien om de hete brij heen om niet gepakt te worden. De vraag is hoeveel onzin kan een mens slikken en hoeveel smoesjes gaat men aanhoren om recht te praten wat krom is....quote:
Long covid is nooooit statistisch opgemerkt in de cijfers, nooit.quote:Op dinsdag 29 november 2022 10:55 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Ik geloof er niet in dat de oversterfte te maken heeft met de vaccins. Ik geloof er wel in dat de oversterfte te maken heeft met het virus. Een virus kan langdurige impact hebben (zie ook long-Covid), dmv langdurige of permanente schade aan andere organen, of bestaande aandoeningen weer doen opleven of triggeren. Ik ben wel benieuwd wat onderzoek zou uitwijzen als men steeksproefgewijs de gezondheidsgeschiedenis van een heleboel sterfte-gevallen gaat uitpluizen. Waren die mensen gezond, welke aandoeningen zijn er de afgelopen 10-20 jaar bij ze geconstateerd, welke virussen, wanneer, hoe was de gezondheid daarvoor, en hoe was die daarna. Eerdere onderzoeken hebben al wel laten zien dat de kans op sterven in het jaar na een Covid-infectie hoger is.
Zie oa: https://www.medicalnewstoday.com/articles/covid-19-survivors-have-an-increased-risk-of-death-12-months-post-infection
Wat bedoel je precies met: Long covid is nooooit statistisch opgemerkt in de cijfers? Welke cijfers? Er zijn genoeg studies die long covid hebben aangetoond.quote:Op woensdag 30 november 2022 07:32 schreef ludovico het volgende:
[..]
Long covid is nooooit statistisch opgemerkt in de cijfers, nooit.
Verder heb je selection bias in dat onderzoek. Niet te hard vanalles concluderen.
Ja het bestaan ervan op individuele basis, nu nog dat het een groter probleem is die specifieke klachten dan wat we gewend zijn. Deze klachten bestonden ook vóór Covid, de vraag is in welke mate dat is veranderd, of dat een tijdelijk effect is, voor het individu (dus periode X na besmetting) en ook qua tijdelijk effect qua tijdreeks, of mensen die op moment Y zijn besmet of zij in een andere mate deze klachten krijgen bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 30 november 2022 10:56 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Wat bedoel je precies met: Long covid is nooooit statistisch opgemerkt in de cijfers? Welke cijfers? Er zijn genoeg studies die long covid hebben aangetoond.
Selection bias is altijd funest als dat logischerwijs je resultaten zou kunnen beinvloeden.quote:Op woensdag 30 november 2022 10:56 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Selection bias is niet perse verkeerd, je moet er alleen vooral rekening mee houden wanneer je conclusies trekt, en of en hoe je je resultaten kunt extrapoleren naar de rest van de populatie. Welke bias zie je hier als probleem?
'geloven' heeft niet zo veelzeggende waarde...quote:
De relatie tussen 'correlatie' en 'sluitend bewijs' ligt iets anders. Met 'sluitend bewijs' insinueer je, vermoed ik, dat je bedoelt dat er een onomstotelijk causaal verband is. Causale verbanden kun je statistisch alleen aantonen met gerandomiseerde experimenten, wat bij een fenomeen als oversterfte niet kan. En je kunt dus niet onomstotelijk een causaal verband aantonen tussen oversterfte en de oorzaak ervan. Wel kun je inderdaad sterke correlaties aantonen, en daarmee aantonen dat er zeer waarschijnlijk een verband is, maar je kunt nooit een causal conclusie trekken met zulke onderzoeken, hoeveel data je ook hebt. Wat je in dergelijke gevallen ziet gebeuren, is dat de onderzoeksvraag verschuift van 'is er een verband', naar 'hoe is de relatie'. Dit zie je bijvoorbeeld ook bij CO2 en klimaat. Ook daar kun je geen gerandomiseerd experiment doen, maar de wetenschappelijke vraag is allang verschoven van 'of er een verband is', naar 'hoe de relatie tussen de twee is'. Dat komt dan vooral omdat de hypothese dat er een verband is, nooit weerlegd is kunnen worden.quote:Op woensdag 30 november 2022 13:49 schreef RM-rf het volgende:
[..]
'geloven' heeft niet zo veelzeggende waarde...
Serieuze onderzoekers van oversterfte zullen altijd oppassen met zomaar trekken van conclusies uit bepaalde correlaties of aanname's.... en laten die bv. bij de meeste oversterfte-golven altijd zeer groot zijn..
ook bv in 2018 (griep-epidemie) of de zomer van 2003 (zware en langdurige hittegolf) hebben serieuze onderzoekers altijd bv hoguit aangegeven dat het een zeer goed 'mogelijke'verklaring is die vanuit een correlatie qua tijdstippen als aannemelijk gezien kan worden, maar sluitend bewijs is er niet...
bv de oversterfte in 2018 (of 2015, toen er vermoedelijk meer doden over de hele winter aan griep vielen dan in 2018 waar alhoewel de griepepidemie erg grot was qua aantallen ziekenhuisopnames en ziekteuitval van personeel in de zorg, maar de aantallen overlijdens eigenlijk lager dan bij een minder zware epidemie in 2015 bleek uit te vallen ).
Dat er oversterfte was op momenten voor 2020 is wel duidelijk, net zo duidelijk als dat van de periode 2020 tot 2021. Maar het is het bewijs wat de mogelijke oorzaak van die oversterfte was.quote:Interssant is dat juist de huidige doodsoorzaken-onderzoeken door het CBS over 2020 en tot oktober 2021 eigenlijk een veel beter en direkter bewijs leek te leveren voor de oversterfte dan ooit eerder bij hittegolven en griepepidemieen het geval was...
'Twijfel', of beter, 'de grenzen van onzekerheid in de data' wordt inderdaad vaak verkeerd 'gebruikt'. Aan de ene kant wordt het uit zijn verband getrokken om het onderzoek en wetenschap in diskrediet te brengen, aan de andere kant wordt het genegeerd en wordt door velen de punt-estimate van een onderzoek als de waarheid gezien, zonder enige twijfel en onzekerheid. De waarheid ligt in het midden.quote:bv overlijdens aan griep zijn momenteel niet exact vast te stellen of op te nemen in statistieken (nog los ervan dat de benaming 'griep', wat eigenlijk enkel het influenza-virus is, als een verwarring kan opleveren omdat hel vaak onder 'griep'een zeer grote verzameling van respiratoire virussen geteld kan worden, waaronder o.m ook human-corona-virussen ).
Sommige alternatieve denkers en theoretici hebben soms de neiging veel 'twijfel' plots enorm uit haar verband te trekken en te vergeten dat 'twijfels'in de wetenschap juist alomtegenwoordig zijn en zeker geen teken van grote geheimen of 'slecht' werken van de wetenschap.
Het huidige kennisniveau over de covid19-epidemie is eigenlijk veel beter en veel gedetaileerder dan wat we bv weten over eerdere griep-epidemieen, zelfs epidemieen met ook grote aantallen doden (spaanse griep, aziatische en hongkonggriep)..
maar zelfs dan blijven er gewoon altijd een hoop onontgonnen gebieden of gedeeltes waar de statistieken hooguit een deel-blik geven.
Hoeveel zulke klachten er waren voor en na Covid is wel te achterhalen, in hoeverre klachten komen door een infectie, impact virus op de samenleving (lockdowns, thuiswerken, etc), is lastiger.quote:Op woensdag 30 november 2022 13:23 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ja het bestaan ervan op individuele basis, nu nog dat het een groter probleem is die specifieke klachten dan wat we gewend zijn. Deze klachten bestonden ook vóór Covid, de vraag is in welke mate dat is veranderd, of dat een tijdelijk effect is, voor het individu (dus periode X na besmetting) en ook qua tijdelijk effect qua tijdreeks, of mensen die op moment Y zijn besmet of zij in een andere mate deze klachten krijgen bijvoorbeeld.
Want Delta was erger dan Omicron, dus allicht ook de long Covid, daarnaast zijn er ook vaccins en alles, die hele statistiek is nogal afhankelijk van welke parameters je kiest.
wat exact het punt is dat ik eruit wilde lichtenquote:Op woensdag 30 november 2022 14:09 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
wat bij een fenomeen als oversterfte niet kan.
quote:Werd de top 5 van doodsoorzaken vóór 2013 gevormd door respectievelijk kanker, hart- en vaatziekten, longziekten, psychische stoornissen en spijsverteringsziekten, na 2013 was de volgorde: dementie, longkanker, beroerte, hartfalen en COPD. De ‘omslag’ zou het gevolg zijn van het feit dat bij het CBS de handmatige registratie van de (onderliggende) doodsoorzaken sedert 2013 is overgenomen door een computer: automatisch coderen leidt dan tot een weergave op het niveau van onderliggende ziekten als doodsoorzaken, in plaats van op het niveau van de hoofdgroepen van onderliggende doodsoorzaken (ICD-10, de internationaal gehanteerde lijst van ziekten, bijgehouden door de WHO)
Selection bias is lang niet altijd funest, sterker nog, er is bijna altijd wel bias in verzamelde data. Je moet er rekening mee houden in je analyses, en vooral in je conclusies, maar het is zeker niet altijd funest.quote:Op woensdag 30 november 2022 13:24 schreef ludovico het volgende:
[..]
Selection bias is altijd funest als dat logischerwijs je resultaten zou kunnen beinvloeden.
Self selection bias, doordat niet iedereen die Covid krijgt zich zal aanmelden, en als ik het goed heb gelezen was dat onderliggende artikel zelfs met mensen met Covid in het ziekenhuis, hèhè, dat is niet je standaard populatie.
Volgens mij mis je iets, er wordt vergeleken met een andere groep. In de studie die ik linkte, haalden ze de-identified electronic health-records uit een databank, en keken wie positief had getest, of die ernstige covid hadden of milde of geen, en wat de uitkomst was (of ze een jaar later nog leefden), waarbij ze overlijden in de eerste 30 dagen na een positieve test uitsloten. Men hield rekening met leeftijd, geslacht, ras en comorbidities (Charlson index).quote:"Na griep heel lang bijwerkingen!" en dan de groep mensen die opgenomen in het ziekenhuis vanwege influenza hebben gevolgd... Komop.
quote:These results support previous findings indicating that there is a substantial impact on the likelihood of severe post-acute COVID-19 sequelae depending on the severity of the initial COVID-19 episode (16). This study provides evidence that the increased risk of death from COVID-19 is not limited to the initial episode of COVID-19, but a severe episode of COVID-19 carries with it a substantially increased risk of death in the following 12 months. In fact, the risk of 12-month mortality among adults under 65 who are hospitalized with COVID-19 is increased by 233% over those who are COVID-19 negative. Nearly 80% of the downstream deaths among patients with COVID-19 were for causes other than respiratory or cardiovascular. Since these deaths were not for a direct COVID-19 cause of death among these patients who have recovered from the initial episode of COVID-19, this data suggests that the biological insult from COVID-19 and physiological stress from COVID-19 is significant.
Het gaat vaker mis bij de media dan bij de onderzoekers. De onderzoekers kiezen hun woorden zorgvuldig, op basis van hun onderzoek en resultaten, en gedurende het peer-review proces eventueel gecorrigeerd door hun peers. De media wilt het juist vaak op een grotere groep betrekken, zodat hun verhaal beter gelezen wordt. En de meeste mensen lezen de verhalen in de media, niet de achterliggende papers van de onderzoekers zelf.quote:En ja, dat is het niveau ook van de wetenschap, een integere onderzoeker zet dan met mega grote koeienletters overal dat het niet te extrapoleren valt op de standaard populatie. Zoals je zelf zegt.
Gek genoeg gaat dit bij de opleidingen altijd helemaal goed, en begrijpt iedereen het, maar in het publieke debat vervallen alle kwaliteitseisen en reageert men als Pavlov hondje op de term "peer reviewed".
Ik ben benieuwd, post hier eens een onderzoek, en jouw onderbouwde kritiek daarop?quote:Lang verhaal kort:
- Ik heb onderbouwde kritiek op veel artikelen die gretig worden misbruikt om een bepaalt doel te vertolken, ik vind het vrij ernstig dat persoon X met allerhande wetenschappelijke titels (professor / PhD / Hoogleraar) een onderzoek gebruikt als onderbouwing voor een of andere mening (dat zij dan neerzetten als feit) waarbij je na 5 minuten de methodologie op te zoeken al kunt concluderen dat de steekproef in geen mijl lijkt op de standaard populatie.
En hier vallen ook OMT leden onder, maar het zal, ik ben immers een wappie.
En ja, ik weet veel minder dan zij, dus waar zij kennis hebben zou ik braaf luisteren, en vanuit leken die het allemaal niet zo goed kunnen begrijpen snap ik het uiteraard dat zij gewoon naar de expert luisteren.
Dat maakt het juist zo problematisch als ik dat soort fouten teruglees, dat maakt die mensen in zekere zin onbekwaam of - in het negatieve (of positieve?) scenario niet-integer.
Het is pas bias als er een daadwerkelijke richting gegeven wordt aan je output. Dus altijd een probleem.quote:Op woensdag 30 november 2022 15:16 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Selection bias is lang niet altijd funest, sterker nog, er is bijna altijd wel bias in verzamelde data. Je moet er rekening mee houden in je analyses, en vooral in je conclusies, maar het is zeker niet altijd funest.
[..]
Volgens mij mis je iets, er wordt vergeleken met een andere groep. In de studie die ik linkte, haalden ze de-identified electronic health-records uit een databank, en keken wie positief had getest, of die ernstige covid hadden of milde of geen, en wat de uitkomst was (of ze een jaar later nog leefden), waarbij ze overlijden in de eerste 30 dagen na een positieve test uitsloten. Men hield rekening met leeftijd, geslacht, ras en comorbidities (Charlson index).
Mensen <65 die ernstige Covid hadden gehad hadden een 2.3 tot 4.7 keer zo hoge kans op overlijden tov mensen <65 die geen Covid hadden gehad (en dat is dus gecorrigeerd voor comorbidities). Oftewel overtuigend statistisch bewijs dat er een verschil was.
Mensen <65 die milde/moderate Covid gehad hadden een 0.74 tot 1.88 keer zo hoge kans op overlijden tov mensen <65 die geen Covid hadden gehad. Oftewel, geen overtuigende statistisch bewijs dat er een verschil was.
Mensen >65 die ernstige Covid hadden gehad hadden een 1.66 tot 2.8 keer zo hoge kans op overlijden tov mensen >65 die geen Covid hadden gehad (en dat is dus gecorrigeerd voor comorbidities). Oftewel overtuigend statistisch bewijs dat er een verschil was.
Mensen >65 die milde/moderate Covid gehad hadden een 0.99 tot 2.4 keer zo hoge kans op overlijden tov mensen >65 die geen Covid hadden gehad. Oftewel, vrij overtuigend statistisch bewijs dat er een verschil was.
Overall was het verschil 2.0-3.1 keer hoger voor ernstige Covid, en 1.28-2.74 voor milde/moderate Covid. Dus behoorlijk overtuigend bewijs dat een infectie met covid tot een hogere kans op overlijden leidt in de 12 maanden na de infectie, na correctie voor leeftijd, geslacht, ras en comorbidities.
De studie besloeg in totaal 13.638 personen, waarvan er 178 ernstige covid hadden, en 246 milde/moderate covid, en de rest nooit positief testte in die 12 maanden. Van de mensen met covid gingen er 132 dood (93 ernstig covid, 39 mild/moderate), en van degenen zonder covid gingen er 2554 dood.
De bias hier is dat overall deze mensen een fragiele gezondheid hadden waarschijnlijk. Maakt dat uit? Dat ligt eraan wat de onderzoeksvraag is, en welke conclusies er worden getrokken. Dit onderzoek maakt duidelijk dat een Covid infectie, en vooral een ernstige Covid infectie, leidt tot een hogere kans op overlijden in de 12 maanden erna, onder mensen met een fragiele gezondheid. Kan dat tot 'overklaarde' oversterfte leiden? Dat denk ik wel ja.
[..]
[..]
Het gaat vaker mis bij de media dan bij de onderzoekers. De onderzoekers kiezen hun woorden zorgvuldig, op basis van hun onderzoek en resultaten, en gedurende het peer-review proces eventueel gecorrigeerd door hun peers. De media wilt het juist vaak op een grotere groep betrekken, zodat hun verhaal beter gelezen wordt. En de meeste mensen lezen de verhalen in de media, niet de achterliggende papers van de onderzoekers zelf.
[..]
Ik ben benieuwd, post hier eens een onderzoek, en jouw onderbouwde kritiek daarop?
Een beetje bias.. Ja tjah... Weet niet of je het dan bias moet noemen maar prima.quote:Op woensdag 30 november 2022 20:38 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Maar bias is lang niet altijd een probleem, een klein beetje bias hoeft helemaal geen invloed te hebben op je uiteindelijke conclusie, en nogmaals, het ligt er ook helemaal aan hoe de relatie tussen data, analyse en conclusie is.
Random ten opzichte van wat?quote:Op woensdag 30 november 2022 20:32 schreef ludovico het volgende:
"Eerdere onderzoeken hebben al wel laten zien dat de kans op sterven in het jaar na een Covid-infectie hoger is."
Geen normale covid infectie in het paper dat je deelt maar ernstige covid.
Milde/moderate covid. Zijn die mensen random getest steeds of drijft een groep met relatief ernstige klachten ook in die groep omhoog tov het gemiddelde?
Daarom RCT.
Dus nee, geen 'random' data (dat is het sowieso vrijwel nooit), en biased naar mensen die in het patienten-systeem staan de ziekenhuizen van de Universiteit van Florida (dus hoogstwaarschijnlijk mensen die gemiddeld genomen een fragielere gezondheid hebben dan de gemiddelde Floridaan). Maar je kunt denk ik wel extrapoleren van 'mensen met een fragielere gezondheid uit het ziekenhuis-systeem van de universiteit van Florida', naar 'mensen met een fragielere gezondheid'. En ja, onder de patienten in het ziekenhuis in Florida zal ook bias zitten tov de rest van de VS (veel pensionado's in Florida, dus wrs biased ouder), en bias tov Europa (meer overgewicht in de VS). Maar met die comorbiditeiten is rekening gehouden, en de vergelijking is gemaakt tov andere patienten (die niet positief getest hadden) uit hetzelfde ziekenhuis-systeem, en niet tov de rest van de VS of Europa.quote:The data for this project comes from a de-identified research databank containing electronic health records (EHR) of patients tested for or diagnosed with COVID-19 in any setting in the University of Florida (UF) Health system.
Ja. Maar wie test er raak op Covid? Het persoon dat covid heeft? Of het persoon dat bovengemiddeld ernstige klachten ondervindt van de besmetting?quote:Op woensdag 30 november 2022 20:53 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Random ten opzichte van wat?
De conclusie is dat mensen met een fragiele gezondheid en verhoogd risico hebben op overlijden, 1 tot 12 maanden, na positief testen op Covid.
[..]
Dus nee, geen 'random' data (dat is het sowieso vrijwel nooit), en biased naar mensen die in het patienten-systeem staan de ziekenhuizen van de Universiteit van Florida (dus hoogstwaarschijnlijk mensen die gemiddeld genomen een fragielere gezondheid hebben dan de gemiddelde Floridaan). Maar je kunt denk ik wel extrapoleren van 'mensen met een fragielere gezondheid uit het ziekenhuis-systeem van de universiteit van Florida', naar 'mensen met een fragielere gezondheid'. En ja, onder de patienten in het ziekenhuis in Florida zal ook bias zitten tov de rest van de VS (veel pensionado's in Florida, dus wrs biased ouder), en bias tov Europa (meer overgewicht in de VS). Maar met die comorbiditeiten is rekening gehouden, en de vergelijking is gemaakt tov andere patienten (die niet positief getest hadden) uit hetzelfde ziekenhuis-systeem, en niet tov de rest van de VS of Europa.
Hoe had je deze data 'random' en zonder bias willen hebben dan?
Aangezien het in een ziekenhuis was, aan het begin van Covid, lijkt het er sterk op dat ze mensen testen op Covid wanneer die Covid symptomen hadden. Het overgrote deel testte negatief, nog geen 500 van de ruim 13.000. Ze bekeken mensen van 1 januari 2020 (dus ook van voor Covid) tot 30 juni 2020.quote:Op woensdag 30 november 2022 20:57 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ja. Maar wie test er raak op Covid? Het persoon dat covid heeft? Of het persoon dat bovengemiddeld ernstige klachten ondervindt van de besmetting?
In de praktijk, aan het begin van een pandemie, is dat nogal lastig. En verschil tusse een randomized experiment en goed ontworpen studie is alleen dat je bij de laatste geen causale conclusies kunt trekken, en bij de eerste wel. Maar voor lang niet alle studie is het aantonen van een causaal verband heel belangrijk, en het niet kunnen aantonen van een causaal verband betekent niet dat een studie niks waard is. Heel vaak kun je namelijk helemaal geen randomized experiment doen. Bijv bij gender-studies (je kunt niet random een gender toewijzen aan je studie-objecten), of klimaat-studies (je kunt geen random hoeveelheid CO2 toewijzen aan een bepaald gebied op aarde, of de hele aarde).quote:Op woensdag 30 november 2022 20:58 schreef ludovico het volgende:
RCT. Random groepen maken van personen met fragiele gezondheid wekelijks testen met een geschikte test die alle covid infecties meeneemt.
Nee. Ook bij een RCT kun je niks over causaliteit uit de regressie trekken. Dat blijft een vraagstuk van plausibiliteit.quote:Op woensdag 30 november 2022 22:33 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
In de praktijk, aan het begin van een pandemie, is dat nogal lastig. En verschil tusse een randomized experiment en goed ontworpen studie is alleen dat je bij de laatste geen causale conclusies kunt trekken, en bij de eerste wel. Maar voor lang niet alle studie is het aantonen van een causaal verband heel belangrijk, en het niet kunnen aantonen van een causaal verband betekent niet dat een studie niks waard is. Heel vaak kun je namelijk helemaal geen randomized experiment doen. Bijv bij gender-studies (je kunt niet random een gender toewijzen aan je studie-objecten), of klimaat-studies (je kunt geen random hoeveelheid CO2 toewijzen aan een bepaald gebied op aarde, of de hele aarde).
Ik hoop zo erg dat we dit terug krijgenquote:Op dinsdag 15 november 2022 13:44 schreef Grems het volgende:
[..]
We hebben voor minder een avondklok en door de overheid verplicht gesteld apartheidsregime genoten.
Daarom zeg ik ook, in de praktijk is echt random selecteren data niet of nauwelijks mogelijk. En je maakt inderdaad altijd aannames, deze blog is wel interessant, die gaat in op aannames ten aanzien van onzekerheid in statistiek: https://critical-inference.com/thee-uncertainty/quote:Op woensdag 30 november 2022 22:40 schreef ludovico het volgende:
[..]
Nee. Ook bij een RCT kun je niks over causaliteit uit de regressie trekken. Dat blijft een vraagstuk van plausibiliteit.
Concreet voorbeeld is omitted variable bias. Prima mogelijk bij een RCT studie.
Of als je een parameter selecteert dat in hoge mate correleert met de echte causale parameter.
Weet jij veel.
Maar de self-selection hier was dat mensen zich ziek voelden en naar het ziekenhuis gingen. Hadden ze Covid-symptomen, dan werden ze er op getest. Diegenen die positief testten hadden in de 1-12 maanden erna een grotere kans op overlijden, dan degenen die negatief testten. Maar die voelden zich dus schijnbaar ook ziek genoeg om naar het ziekenhuis te gaan, en hadden dus schijnbaar toch ook wel iets onder de leden. De self-selection bias in deze is dus gelijk onder de test groep (zij die positief testten) en de controle groep (zij die negatief testten). Waarom zou de self-selection bias in die 2 groepen verschillend zijn?quote:Op woensdag 30 november 2022 22:45 schreef ludovico het volgende:
Tjah, het zal niet altijd mogelijk zijn. Maar het gaat er ook om hoe random / geschikt je steekproef is.
Als het een natuur fenomeen is die in geen mogelijkheid beïnvloed wordt door menselijk handelen dan is dat ook enorm sterk.
Maar bij een goed mogelijke self selection bias was een RCT gewoon de remedie. Het faalt dan gewoon een beetje. Het is niet de semi beste optie. Maar een waarheid vertroebelende optie. Deswetenschap haast, zeker als het echt belangrijke info is en alle tijd is geweest om met gedegen onderzoek te komen.
Groep erge covid komt iedereen van wel in het ziekenhuis zou je kunnen zeggen ja.quote:Op woensdag 30 november 2022 23:19 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Maar de self-selection hier was dat mensen zich ziek voelden en naar het ziekenhuis gingen. Hadden ze Covid-symptomen, dan werden ze er op getest. Diegenen die positief testten hadden in de 1-12 maanden erna een grotere kans op overlijden, dan degenen die negatief testten. Maar die voelden zich dus schijnbaar ook ziek genoeg om naar het ziekenhuis te gaan, en hadden dus schijnbaar toch ook wel iets onder de leden. De self-selection bias in deze is dus gelijk onder de test groep (zij die positief testten) en de controle groep (zij die negatief testten). Waarom zou de self-selection bias in die 2 groepen verschillend zijn?
Nee maar het maakt selectiviteit zo duidelijk in de conclusies van wetenschappers. Of window dressing van de conclusies.quote:Op woensdag 30 november 2022 23:13 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Daarom zeg ik ook, in de praktijk is echt random selecteren data niet of nauwelijks mogelijk. En je maakt inderdaad altijd aannames, deze blog is wel interessant, die gaat in op aannames ten aanzien van onzekerheid in statistiek: https://critical-inference.com/thee-uncertainty/
Maar dat wilt niet zeggen dat je niet van de data kunt leren, en dat je geen conclusies kunt trekken.
Hmmmk begint zeker beter te lijken zo. Dan is er geen sprake van self selection bias.quote:Op woensdag 30 november 2022 22:30 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Aangezien het in een ziekenhuis was, aan het begin van Covid, lijkt het er sterk op dat ze mensen testen op Covid wanneer die Covid symptomen hadden. Het overgrote deel testte negatief, nog geen 500 van de ruim 13.000. Ze bekeken mensen van 1 januari 2020 (dus ook van voor Covid) tot 30 juni 2020.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |