abonnement Unibet Coolblue
pi_206682082


Over minder dan vijf weken is het Kerst ~:)

Deel hier je ideeën, plannen, recepten, en vraag en geef advies.

[ Bericht 1% gewijzigd door miss_sly op 15-11-2022 10:03:25 ]
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_206682100
Wij hebben waarschijnlijk drie dagen waarop we het vieren: kerstavond (vegetarisch), 1e kerstdag traditioneel en 2e kerstdag is het idee een Italiaans menu te maken.

Voor nu moeten we kerstavond nog helemaal invullen.

1e kerstdag vieren we met mijn schoonfamilie en dan maakt iedereen wat. Mijn schoonmoeder maakt de stoofpeertjes. Wij hebben aangeboden rollade en pommes duchesse voor het hoofdgerecht te maken en het dessert te serveren.

2e kerstdag kook ik in principe samen met mijn oudste neef O+ Zo leuk, want hij is echt into koken, kan het goed en weet er veel van. Hij zou heel graag iets sous vide bereiden, maar ik denk niet dat dat kan, want we hebben daar niet echt spullen voor, helaas.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_206682421
Voor het Italiaanse menu hebben we min of meer besloten tot:

- antipasti, van alles wat
- primo een eenvoudige pasta met een citroenroomsaus van mascarpone en slagroom
- secondo tagliata di manzo, pommes duchesses, salade, tomaatjes uit de oven met balsamicoazijn
- tiramisu en panna cotta

Probleem met dit gezelschap is dat er nogal wat moeilijke eters tussen zitten, alleen rundvlees in de vorm van biefstuk of ossehaas gegeten wordt, en ook vis of kaas niet goed gegeten worden. Dit is een vrij veilig, maar toch ook leuk menu om te maken.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_206718860
Kersttopic *O*

We zullen wel weer 5 dagen uitgebreid gaan koken denk ik. We verzorgen sowieso een avond gourmet voor de schoonfamilie. Verder willen we graag een Engelse roast maken met alles er op en er aan. De rest is nog niet bekend.
Spoilers!
pi_206719128
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 12:33 schreef Lucky_Strike het volgende:
Kersttopic *O*

We zullen wel weer 5 dagen uitgebreid gaan koken denk ik. We verzorgen sowieso een avond gourmet voor de schoonfamilie. Verder willen we graag een Engelse roast maken met alles er op en er aan. De rest is nog niet bekend.
Wat betekent 'een Engelse roast met alles erop en eraan'?

Daar ben ik wel benieuwd naar.

En als je gourmet, maak je daar dan ook iets bijzonders van, of is dat gewoon vlees, stokbrood en sausjes (nee he?)?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_206719860
Wij gaan 1 dag koken voor 10 mensen.

Voor het uitgebreide diner is het plan nu ( we hebben vegetariërs maar ook echte vleeseters die kerst niet compleet vinden zonder vlees en iemand die geen kaas lust, dus het is een beetje zoeken ...):
Amuse: Aziatische kroepoek bites van de bbq
Voorgerecht: vijgen carpaccio OF portobello caprese van de bbq OF 3 soorten zelfgemaakte bitterballen (oesterzwam, spinazie geitenkaas en jackfruit) - keuze dus nog te maken of een combi - maar welke dan ...
Soep: heldere tomatensoep
Hoofdgerecht: wilde zwijn stoof van de bbq, gepofte zoete aardappel van de bbq, wortels van de bbq, zelfgemaakte rode kool, zelfgemaakte stoofpeertjes, aardappelpuree met zwarte knoflook OF geplette aardappels uit de oven en eventueel nog iets om het vlees te vervangen voor de vegetariër (als iemand lekkere suggesties heeft?)
Nagerecht: Etos Mess OF Lava cakejes van de bbq
Nagerecht: kaasjes

Als iemand ideeën/oplossingen heeft dan hoor ik het heel graag! :)
pi_206723794
Ik zit eraan te denken om kerstavond of 1e kerstdag te gaan fonduen. Vleesfondue met olie. Biefstuk, varkenshaas, kipfilet, gehaktballetjes, slavinken. En dan alles zelf maken ook sausjes, salades etc.
pi_206725000
quote:
7s.gif Op vrijdag 18 november 2022 12:53 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Wat betekent 'een Engelse roast met alles erop en eraan'?

Daar ben ik wel benieuwd naar.

En als je gourmet, maak je daar dan ook iets bijzonders van, of is dat gewoon vlees, stokbrood en sausjes (nee he?)?
Een roast is een flink stuk vlees (ham, rosbief, kip, etc) met yorkshire pudding, gravy en geroosterde aardappels. Daarbij nog meerdere soorten groenten zoals erwten, wortels, bloemkool, pastinaak, etc.

De gourmet wordt gewoon standaard helaas. De schoonfamilie fonduet het liefst dus het is al heel wat dat ze om het jaar komen gourmetten. Ze willen vlees en stokbrood en saus. Vlees halen we bij de vleesboerderij in de buurt, sausjes en salade maak ik zelf. Dat is het wel.
Spoilers!
pi_206773987
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 november 2022 20:49 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Een roast is een flink stuk vlees (ham, rosbief, kip, etc) met yorkshire pudding, gravy en geroosterde aardappels. Daarbij nog meerdere soorten groenten zoals erwten, wortels, bloemkool, pastinaak, etc.

De gourmet wordt gewoon standaard helaas. De schoonfamilie fonduet het liefst dus het is al heel wat dat ze om het jaar komen gourmetten. Ze willen vlees en stokbrood en saus. Vlees halen we bij de vleesboerderij in de buurt, sausjes en salade maak ik zelf. Dat is het wel.
De roast had ik op zich wel in de smiezen, maar het 'alles erop en eraan' klonk interessant. Uiteraard yorkshire pudding, dat had ik kunnen bedenken, en gravy ook.

Heb je al eens yorkshire pudding gemaakt? Ik heb het nog nooit gegeten, op een of andere manier vind ik het een raar onderdeel van een maaltijd.

Wij gourmetten ook wel eens met de familie, en ik ben nog steeds bang dat het daar deze keer toch ook op uit gaat draaien. Een beetje leuk maken is aan mijn familie helaas ook niet besteed.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_206774020
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 14:04 schreef MeisPluis het volgende:
Wij gaan 1 dag koken voor 10 mensen.

Voor het uitgebreide diner is het plan nu ( we hebben vegetariërs maar ook echte vleeseters die kerst niet compleet vinden zonder vlees en iemand die geen kaas lust, dus het is een beetje zoeken ...):
Amuse: Aziatische kroepoek bites van de bbq
Voorgerecht: vijgen carpaccio OF portobello caprese van de bbq OF 3 soorten zelfgemaakte bitterballen (oesterzwam, spinazie geitenkaas en jackfruit) - keuze dus nog te maken of een combi - maar welke dan ...
Soep: heldere tomatensoep
Hoofdgerecht: wilde zwijn stoof van de bbq, gepofte zoete aardappel van de bbq, wortels van de bbq, zelfgemaakte rode kool, zelfgemaakte stoofpeertjes, aardappelpuree met zwarte knoflook OF geplette aardappels uit de oven en eventueel nog iets om het vlees te vervangen voor de vegetariër (als iemand lekkere suggesties heeft?)
Nagerecht: Etos Mess OF Lava cakejes van de bbq
Nagerecht: kaasjes

Als iemand ideeën/oplossingen heeft dan hoor ik het heel graag! :)
Dat zijn behoorlijke plannen! De Aziatische kroepoek bites lijken een beetje een vreemde eend in de bijt qua smaak? Komen kaasjes niet voor het zoete nagerecht?

Etos is vast een atuocorrect? :D
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_206774048
Mijn schoonfamilie is niet zo snel, dus we weten nog niet of wij het dessert kunnen maken eerste kerstdag. We hebben wel uit bedacht wat we gaan maken als: mijn lief maakt zijn befaamde sticky toffee cake, ik maak koffieijs en dan serveren we een plakje cake, bolletje ijs, slagroom en wat garnering van een koekje, mokkaboontje, .
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_206774429
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 november 2022 11:38 schreef miss_sly het volgende:

[..]
De roast had ik op zich wel in de smiezen, maar het 'alles erop en eraan' klonk interessant. Uiteraard yorkshire pudding, dat had ik kunnen bedenken, en gravy ook.

Heb je al eens yorkshire pudding gemaakt? Ik heb het nog nooit gegeten, op een of andere manier vind ik het een raar onderdeel van een maaltijd.

Wij gourmetten ook wel eens met de familie, en ik ben nog steeds bang dat het daar deze keer toch ook op uit gaat draaien. Een beetje leuk maken is aan mijn familie helaas ook niet besteed.
Het zal er van afhangen welke groente ik er bij ga maken. Van wat er in de aanbieding, moestuin, vriezer of een tgtg pakket zit. Erwten uit de tuin heb ik in de vriezer. Aardappel, pastinaak en wortel in de tuin. Ik zie wel.

Ik heb vaker yorkshire pudding gegeten en gemaakt. Ik ben groot fan. Vet deeg _O_

Suf he, familie die niets bijzonders wil ;( Vorige keer gourmetten had ik heel culinair ( :') ) ook plakjes courgette klaargezet. Dat aten alleen mijn vriend en ik. Dus zelfs dat gaat al te ver. Maar ach, ze zijn wel gezellig. Het heeft ook wel wat.

Ik heb inmiddels ook een vaag plan om kroketten te maken. We hebben nog restjes kalf, pulled pork, shortrib en eend in de vriezer die speciaal bewaard zijn voor een krokettenfeestje.
Spoilers!
pi_206796661
Hallo ik heb geen plan maar het is wel mijn beurt om te koken.

Eerste kerstdag, voor 6 personen. Grootste issue: de waarschijnlijke kater van kerstmiddag. :')
Sterkheidsbaas van alles.
pi_206796751
quote:
2s.gif Op woensdag 23 november 2022 21:12 schreef Lonaa het volgende:
Hallo ik heb geen plan maar het is wel mijn beurt om te koken.

Eerste kerstdag, voor 6 personen. Grootste issue: de waarschijnlijke kater van kerstmiddag. :')
quote:
() een lekkere salade met gerookte zalm en/of boontjes. De visolie in de zalm helpt je maag bij het afbreken van de alcohol en de peulvruchten zijn een gezonde bron van koolhydraten om je honger mee te stillen.

Ook lekker en prima tegen een kater: wat asperges met gerookte ham. De aminozuren en mineralen in de asperges maken dat je sneller herstelt en zouden je levercellen beschermen tegen de giftige stoffen ()
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 23 november 2022 @ 21:24:56 #15
296595 foodlover
live and learn
pi_206796892
Leuk die gourmet verhalen met familie. Wij hebben schoonfamilie hier. Reden dat ik wil fonduen (klein pannetje...) Is dat bij gourmet ze alles in 1 keer op de plaat flikkeren :{w Het liefst met bak en braad uit zo'n fles. Gelukkig verkopen ze die troep niet hier in Spanje.
Na crematie wordt de boel overgoten met een liter pindasaus en weggespoeld met cola light.
Daarom kleine portie, klein fonduesetje twee fonduestokjes max per persoon. Wordt het nog een soort van leuk :7.
pi_206797345
Leuk dat het topic er weer is *O*

Kerstavond mag ik 4 gangen maken en 1e kerstdag waarschijnlijk iets van brunch verzorgen. Totaal nog geen idee wat ik ga maken :+
  maandag 28 november 2022 @ 19:01:13 #17
115121 Arizona
The Grand Canyon State
pi_206858531
Wij gaan gourmetten :D
We hebben de vrijdag voor kerst een bruiloft in de familie en we zijn al druk zat met alle voorbereidingen daarvoor. Dus we bestellen dit jaar een all-in gourmetpakket bij de slager voor kerst. Luxe vlees, Turks brood, 3 sausjes, 2 salades en een bak rauwkost :)
I'm gonna love you 'til the heavens stop the rain
I'm gonna love you 'til the stars fall from the sky
For you and I
pi_206880110
Lekker uitpakken met die dagen vind ik heerlijk ^O^ Gezellig samen zijn met familie.

Met kerstavond maak ik een aantal planken met tapas en andere soorten hapjes.

Eerste Kerstdag een heerlijke brunch met kerststol worstenbroodjes scones met clotted Cream en jam. Pasteitjes met kippenragout gekookte eitjes met vers gebakken broodjes. In de middag doen we rustig aan want anders lusten we savonds niet meer :')
Met het Kerstdiner is er eerst een amuse van een verse vijg gevuld met blue stilton blauwe kaas met Port gewikkeld in prociutto met verse tijm en honing uit de oven.
Voorgerecht is een Carpaccio van gebraden rosbief met rode ui parmezaan snippers geroosterde pijnboompitten zongedroogde tomaat truffel mayonaise rucola olijfolie en zwarte peper.
Hoofdgerecht is kalkoen roasted potatoes aardappelpuree spruiten bloemkool haricots verts stoofpeertjes en gravy.
Dessert is zelfgemaakt vanilla roomijs met warme kersen en slagroom en kletskop.

Tweede kerstdag een full English breakfast met witte bonen in tomatensaus gebakken tomaat, champignons, bacon, en eitje met warme toast. Het kerstdiner is lekker makkelijk en halen we Chinees :D Het dessert nemen we dan later bij de tv tijdens een goeie kerstfilm en dat is een heerlijke beker Ben&Jerry’s.

Derde Kerstdag eten we kliekjes.

Eigenlijk zijn de Kerstdagen hier altijd hetzelfde en een fijne traditie O+
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik zeg, niet voor wat jij er van begrijpt
  vrijdag 2 december 2022 @ 16:40:09 #19
165780 Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
pi_206910875
Even een tvp plaatsen, zodat ik het topic kan terugvinden.
Autore Deo, favente Regina Luctor et Emergo
Meneer de Voorzitter, het is alles behalve onjuist dat ik ontkend heb dat ik niet tegen het verbod op het embargo ben.
Het is echt waar, ik heb het in mijn dromen zelf gezien.
  vrijdag 2 december 2022 @ 16:40:29 #20
482080 AgnesGru
Agnes, easy on the churros!
pi_206910881
Topic is er weer *O*

Wij gaan ieder geval een stoofpot van wild zwijn maken, voor de rest nog niet echt een idee.

[ Bericht 4% gewijzigd door AgnesGru op 02-12-2022 16:50:19 ]
Op donderdag 22 april 2021 18:05 schreef letmehearyouscream het volgende:
Ik heb natuurlijk in principe geen principes, want ik zit hier op SHO.
  Moderator vrijdag 9 december 2022 @ 09:36:25 #21
5428 crew  miss_sly
pi_207003613
Nu Sinterklaas voorbij is, gaan we ons echt richten op kerst.

De schoonfamilie heeft ook min of meer aangegeven wat ze gaan doen. We krijgen dus een voorgerecht van schoonzus, wat is nog niet bekend. Venkelsoep met gerookte forel voor de liefhebbers van zwager. Schoonmoeder maakt nog een amuse.

Hoofdgerecht wordt dan rollade, die wij regelen. Aangezien het nogal moeilijke eters zijn, en de rollade van onze fijne groene slager zo echt te duur is, gaan we voor de rollades van Excellent van AH, denk ik. Vorig jaar hadden ze een kiprollade en een varkensrollade. We zijn met 14 personen, dus we doen er van beide een. Daarbij dus pommes duchesses, stoofpeertjes en iemand maakt boontjes in spek gerold. Ik vind het nog wat summier, daar mag misschien nog wel iets van groente bij.

Nagerecht gaan wij inderdaad doen, dus dat wordt sticky toffeecake, koffieijs en garnering.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 9 december 2022 @ 19:28:17 #22
296595 foodlover
live and learn
pi_207011871
quote:
7s.gif Op vrijdag 9 december 2022 09:36 schreef miss_sly het volgende:
Nu Sinterklaas voorbij is, gaan we ons echt richten op kerst.

De schoonfamilie heeft ook min of meer aangegeven wat ze gaan doen. We krijgen dus een voorgerecht van schoonzus, wat is nog niet bekend. Venkelsoep met gerookte forel voor de liefhebbers van zwager. Schoonmoeder maakt nog een amuse.

Hoofdgerecht wordt dan rollade, die wij regelen. Aangezien het nogal moeilijke eters zijn, en de rollade van onze fijne groene slager zo echt te duur is, gaan we voor de rollades van Excellent van AH, denk ik. Vorig jaar hadden ze een kiprollade en een varkensrollade. We zijn met 14 personen, dus we doen er van beide een. Daarbij dus pommes duchesses, stoofpeertjes en iemand maakt boontjes in spek gerold. Ik vind het nog wat summier, daar mag misschien nog wel iets van groente bij.

Nagerecht gaan wij inderdaad doen, dus dat wordt sticky toffeecake, koffieijs en garnering.
Klinkt goed, zou er zelf wat meer groente variaties bij doen. Desnoods lekkere spruitjes, rode kool of zo.
  Moderator vrijdag 9 december 2022 @ 19:29:46 #23
5428 crew  miss_sly
pi_207011896
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 december 2022 19:28 schreef foodlover het volgende:

[..]
Klinkt goed, zou er zelf wat meer groente variaties bij doen. Desnoods lekkere spruitjes, rode kool of zo.
Iets met spruitjes inderdaad, dat lijkt me wel wat!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 9 december 2022 @ 19:36:10 #24
296595 foodlover
live and learn
pi_207012019
Hier hebben de plannen ook wat meer vorm. Niet de makkelijkste eters.

Kerstavond denk ik vleesfondue in olie.

Eerste kerstdag diverse voorafjes ( garnalen, carpaccio, kaasjes, pate enzo op een grote borrelplank, flinke pan zuurvlees, aardappel (zelfgemaakte kroketjes), rode kool en salade. Na wellicht zelfgemaakte kerstkrans, staaf met amandelspijs.

Tweede kerstdag werken want de Belgische markt moet bediend worden.
pi_207024560
Hah, mijn plan komt grotendeels overeen met @foodlover

Ik maak een aperitief met appel, cranberry, sinaasappel. Nader in te vullen welke drank daarin gaat. Plus alcoholvrije variant. Diverse voorafjes op grote borrelplank. O.a. brie uit de oven, dadels met spek en geitenkaas, serranoham, olijventapenade, wat vis.

Het hoofdgerecht wordt een stoofpot van buikspek en paddestoelen met daarbij aardappelpuree uit de oven, boontjes en een salade.

Nagerecht wordt of een citrus pavlova, of een sinaasappel-amandelcake/taart.

Voor bij de koffie maak ik een chocolade salami. :7
Sterkheidsbaas van alles.
pi_207028338
Wat een lekkere dingen allemaal en leuk om te lezen dat er veel mensen met de Kerst zo uitpakken ^O^
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik zeg, niet voor wat jij er van begrijpt
pi_207043368
Ik ben nog op zoek naar groente bijgerechten die je makkelijk van te voren al kan maken. Iemand tips?
  zondag 11 december 2022 @ 17:45:34 #28
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_207044006
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2022 16:50 schreef Sarabi het volgende:
Ik ben nog op zoek naar groente bijgerechten die je makkelijk van te voren al kan maken. Iemand tips?
Rode kool
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  Moderator zondag 11 december 2022 @ 18:03:53 #29
5428 crew  miss_sly
pi_207044207
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2022 16:50 schreef Sarabi het volgende:
Ik ben nog op zoek naar groente bijgerechten die je makkelijk van te voren al kan maken. Iemand tips?
Ik heb deze spruitjes al eens eerder gemaakt. Een keer dus de dag ervoor gemaakt, meegenomen en daar in de oven gezet. Ik vind het ook echt heerlijk!
Ik heb echter nog geen linkje naar een geschreven recept, alleen naar dit filmpje :')

Ik kan wel eens kijken of ik nog kan vinden wat ik uitgeschreven heb van dit recept.

And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_207050100
Bedankt voor de tips!
  dinsdag 20 december 2022 @ 16:29:51 #31
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_207160441
Waar kan ik eend kopen? Bij voorkeur eendenborstfilet.
Mijn supermarkt heeft het dit jaar niet.
Ik kook voor 16 eters, dus ik heb veel nodig.
Op donderdag 4 april 2024 19:36 schreef Aoibhin het volgende:
Verrek ja, ik zie nu ook Jezus in de aardbeien :o
pi_207160462
quote:
5s.gif Op dinsdag 20 december 2022 16:29 schreef Domnivoor het volgende:
Waar kan ik eend kopen? Bij voorkeur eendenborstfilet.
Mijn supermarkt heeft het dit jaar niet.
Ik kook voor 16 eters, dus ik heb veel nodig.
Als ik het google, kom ik toch ook bij supermarkten uit, maar een poelier zou het zeker moeten hebben. Zit die in je omgeving? Sommige boerderijwinkels hebben het ook.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_207188840
Ik ga dit toetjes voor kerstavond maken:

https://www.francescakookt.nl/pure-chocolademousse-met-baileys/

Zou ik het vanavond al kunnen maken of blijft het niet zo lang goed?
pi_207188874
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2022 17:32 schreef Sarabi het volgende:
Ik ga dit toetjes voor kerstavond maken:

https://www.francescakookt.nl/pure-chocolademousse-met-baileys/

Zou ik het vanavond al kunnen maken of blijft het niet zo lang goed?
Er zit rauw ei in, misschien is dan twee avonden wat lang? Maar morgenavond voor kerstavond zou misschien wel kunnen?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_207188930
quote:
7s.gif Op donderdag 22 december 2022 17:36 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Er zit rauw ei in, misschien is dan twee avonden wat lang? Maar morgenavond voor kerstavond zou misschien wel kunnen?
Ja dat is dan wel een veiligere optie :) thanks!
  donderdag 22 december 2022 @ 17:53:51 #36
482080 AgnesGru
Agnes, easy on the churros!
pi_207189061
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2022 17:41 schreef Sarabi het volgende:

[..]
Ja dat is dan wel een veiligere optie :) thanks!
Of de eieren pasteuriseren:

https://www.flyingfoodie.(...)ieren-pasteuriseren/

Dit ga ik proberen deze kerst.
Op donderdag 22 april 2021 18:05 schreef letmehearyouscream het volgende:
Ik heb natuurlijk in principe geen principes, want ik zit hier op SHO.
pi_207189351
Voordeel van ijs maken: ik heb al koffie-ijs en aardbeienijs in de vriezer staan *O*
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_207198062
Wegens miscommunicatie zijn 2e deze kerst maar met 2 volwassenen en 1 kind, dus geen zin om uitgebreid te koken...
Eerste kerstdag:
carpaccio, stokbrood, kruidenboter
Rollade, sperziebonen, aardappelkroketjes, stoofpeertjes
Chocolade dome dessert van de Lidl
Tweede kerstdag:
Gourmetten met wat frietjes, pannenkoekjes, e.d.
  vrijdag 23 december 2022 @ 12:57:50 #39
296595 foodlover
live and learn
pi_207198959
Kom er net achter dat ik tweede kerstdag toch vrij ben...
Nu zoeken naar wat lekkere opties om dan te maken. :9~
  vrijdag 23 december 2022 @ 13:42:43 #40
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_207199476
1e kerstdag laten wij een kerstdinerbox bezorgen van restaurant Le Barrage.
Daar zit het volgende in:
TUNA TATAKI
lollies van licht gegaarde tonijn – sesam – wasabi mayonaise
RUSTIEK LANDBROOD
olijfolie – roomboter – pittige tonijn tapenade
SLICED BEEF MET TRUFFEL
dungesneden ossenhaas met truffel vinaigrette
TARTAAR VAN COQUILLE
met appel, hazelnoot en bloemkool
GRAVAD LAX
dungesneden zalm met mosterd en dille
WILDSTOOF
met preiselbeerencompote en crostini’s om te dippen
OSSENSTRAAT BOUILLON
met fijngesneden groenten
RUNDERHAAS
met rode kool, aardappel millefeuille, stoofperen en specerijen jus
GUILTY PLEASURE
Guilty Pleasure, cheesecake met passievrucht, mango en rood fruit.

2e kerstdag maken wij:
kalfragoutpasteitjes,
bouillabaise,
voor mij een heel kreeftje met paksoi,
voor Blues kaasfondue met groentes om erin te dippen.
En de chocolade dessertdomes van de Lidl.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  zaterdag 24 december 2022 @ 11:17:41 #41
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_207211139
We veranderen iets, die kerstdinerbox van Le Barrage gaat vanavond al gegeten worden. ;)
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_207212285
Kerstavond:
Appelflapje gemaakt door de kinderen
Groentesoep
Zalm en croute
Wortel en bloemkool uit de oven
Pommes duchess
Zelfgemaakt aardbeien- en chocoladeijs

1e kerstdag
Voorgerecht door schoonzus
Venkelsoep met gerookte forel door zwager
Vier verschillende rollades
Pommes duchess
Sperzieboontjes met spek
Stoofpeertjes
Sticky toffeepudding met koffie-ijs

2e kerstdag
Borrelplank
Linguini met citroen roomsaus of gnocchi met tomaten saus
Tagliata di manzo
Salade
Pommes duchess (ze zijn erg populair dit jaar :') )
Italiaans kaasplankje
Tiramisu en koffie-ijs
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_207213240
1e kerstdag vieren we met mijn schoonfamlie, dus 8 volwassenen en 2 kinderen hier in huis.

Voorgerecht:
Romige champignonsoep (schoonmoeder)

Hoofdgerecht met bijgerechten (schoonzus en ik):
Gevulde kalkoen (vulling van cranberry, appel, cashewnoot en witbrood)
Gepofte tamme kastanjes
Knolselderijpuree
Geroosterde wortelen
Roodschillige krieltjes

Dessert (ik :P )
Chocoladetrifle met peer

Borrel:
Franse en Nederlandse kazen.

Mijn schoonzus en zwager wonen in Frankrijk en regelen alle kaas, ik hoop op een Tomme aux 7 fleurs O+. En mijn schoonzus gaat mij leren hoe ik een kalkoen moet bereiden. Ik heb er zin in *O*. 2e kerstdag met ons gezin gourmet, ter compensatie.
  zaterdag 24 december 2022 @ 18:03:56 #44
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_207214833
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2022 11:17 schreef golfer het volgende:
We veranderen iets, die kerstdinerbox van Le Barrage gaat vanavond al gegeten worden. ;)
We hebben lekker de hele middag en een deel van de vooravond zitten snoepen van de box.
Zo werd ie aangeleverd:

Dit zat er allemaal in:

Menu met duidelijke instructies:

Heerlijk brood (op een plank gemaakt van de gesloopte toeschouwersbankjes van Openluchttheater Caprera):

Amuse: tuna tataki
lollies van licht gegaarde tonijn – sesam – wasabi mayonaise:

Voorgerechten:
sliced beef met truffel
dungesneden ossenhaas met truffel vinaigrette

Tartaar van coquille
met appel, hazelnoot en bloemkool

Gravad lax
dungesneden zalm met mosterd en dille

Wildstoof
met preiselbeerencompote en crostini’s om te dippen

Tussengerecht:
Ossenstaart bouillon
met fijngesneden groenten

Hoofdgerecht:
Runderhaas
met rode kool, aardappel millefeuille, stoofperen en specerijen jus

Dessert:
Guilty pleasure
cheesecake met passievrucht, mango en rood fruit.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  Moderator zondag 25 december 2022 @ 00:41:37 #45
5428 crew  miss_sly
pi_207219796
quote:
88s.gif Op zaterdag 24 december 2022 18:03 schreef golfer het volgende:

[..]
We hebben lekker de hele middag en een deel van de vooravond zitten snoepen van de box.
Zo werd ie aangeleverd:
[ link | afbeelding ]
Dit zat er allemaal in:
[ link | afbeelding ]
Menu met duidelijke instructies:
[ link | afbeelding ]
Heerlijk brood (op een plank gemaakt van de gesloopte toeschouwersbankjes van Openluchttheater Caprera):
[ link | afbeelding ]
Amuse: tuna tataki
lollies van licht gegaarde tonijn – sesam – wasabi mayonaise:
[ link | afbeelding ]
Voorgerechten:
sliced beef met truffel
dungesneden ossenhaas met truffel vinaigrette
[ link | afbeelding ]
Tartaar van coquille
met appel, hazelnoot en bloemkool
[ link | afbeelding ]
Gravad lax
dungesneden zalm met mosterd en dille
[ link | afbeelding ]
Wildstoof
met preiselbeerencompote en crostini’s om te dippen
[ link | afbeelding ]
Tussengerecht:
Ossenstaart bouillon
met fijngesneden groenten
[ link | afbeelding ]
Hoofdgerecht:
Runderhaas
met rode kool, aardappel millefeuille, stoofperen en specerijen jus
[ link | afbeelding ]
Dessert:
Guilty pleasure
cheesecake met passievrucht, mango en rood fruit.
[ link | afbeelding ]
Dat ziet er allemaal echt heerlijk uit O+
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_207240872
quote:
88s.gif Op zaterdag 24 december 2022 18:03 schreef golfer het volgende:

[..]
We hebben lekker de hele middag en een deel van de vooravond zitten snoepen van de box.
Zo werd ie aangeleverd:
[ link | afbeelding ]
Dit zat er allemaal in:
[ link | afbeelding ]
Menu met duidelijke instructies:
[ link | afbeelding ]
Heerlijk brood (op een plank gemaakt van de gesloopte toeschouwersbankjes van Openluchttheater Caprera):
[ link | afbeelding ]
Amuse: tuna tataki
lollies van licht gegaarde tonijn – sesam – wasabi mayonaise:
[ link | afbeelding ]
Voorgerechten:
sliced beef met truffel
dungesneden ossenhaas met truffel vinaigrette
[ link | afbeelding ]
Tartaar van coquille
met appel, hazelnoot en bloemkool
[ link | afbeelding ]
Gravad lax
dungesneden zalm met mosterd en dille
[ link | afbeelding ]
Wildstoof
met preiselbeerencompote en crostini’s om te dippen
[ link | afbeelding ]
Tussengerecht:
Ossenstaart bouillon
met fijngesneden groenten
[ link | afbeelding ]
Hoofdgerecht:
Runderhaas
met rode kool, aardappel millefeuille, stoofperen en specerijen jus
[ link | afbeelding ]
Dessert:
Guilty pleasure
cheesecake met passievrucht, mango en rood fruit.
[ link | afbeelding ]
Dit ziet er allemaal heerlijk uit O+
Protège moi de mes désirs.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')