Wat allebei?quote:
Het wordt ook een beetje dubbelop. De samenstelling van het Europees parlement is immers al een afspiegeling van de bevolkingsaantallen.quote:Op donderdag 10 november 2022 09:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wat allebei?
2/3e van de landen die samen minstens een meerderheid van de bevolking hebben? Ja, dat zou kunnen, maar grote landen worden dan wel veel belangrijker dan kleine. Voor Nederland niet direct ongunstig (we horen ruim bij de grootste helft), maar een land als Estland hoeft dan nauwelijks meer mee te praten.
Je kunt wel afdwingen dat er geen gratis geld naar Italië gaat, maar als de EU vind dat Nederland de hypotheekrenteaftrek en de stikstofwetgeving moet hervormen, dan moet Nederland niet dwarsliggen. Het moet van twee kanten komen. Nederland kan niet eisen stellen aan allerlei landen, terwijl Nederland zelf niet hoeft te hervormen.quote:Op donderdag 10 november 2022 09:55 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Als het vetorecht wordt afgeschaft dan zou ik wel graag zien dat daar tegenover wordt gezet dat het makkelijker wordt om een opt-out te krijgen. Als ze dan weer gratis geld aan Italië willen geven, kunnen wij gewoon niet meedoen.
Ja, dat ook.quote:Op donderdag 10 november 2022 09:57 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het wordt ook een beetje dubbelop. De samenstelling van het Europees parlement is immers al een afspiegeling van de bevolkingsaantallen.
En dan ben je wel voor?quote:Op donderdag 10 november 2022 09:55 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Als het vetorecht wordt afgeschaft dan zou ik wel graag zien dat daar tegenover wordt gezet dat het makkelijker wordt om een opt-out te krijgen.
Welk gratis geld? Het gratis geld dat wij als handelsland ontvangen doordat onze munt in waarde wat lager ligt dan je kon verwachten wat een concurrentievoordeel oplevert?quote:Als ze dan weer gratis geld aan Italië willen geven, kunnen wij gewoon niet meedoen.
Je moet nog steeds aan het aantal landen komen, dus 2/3e van de landen speelt dan in ieder geval een rol in de besluitvorming. En je moet ook uitkijken, waarom zou een Estse inwoner veel meer invloed mogen hebben op de besluitvorming dan een Duitse? Juist door beiden te pakken middel je het een beetje uit.quote:Op donderdag 10 november 2022 09:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wat allebei?
2/3e van de landen die samen minstens een meerderheid van de bevolking hebben? Ja, dat zou kunnen, maar grote landen worden dan wel veel belangrijker dan kleine. Voor Nederland niet direct ongunstig (we horen ruim bij de grootste helft), maar een land als Estland hoeft dan nauwelijks meer mee te praten.
Sowieso bestaat gratis geld in de EU niet. Er zijn altijd voorwaarden aan verbonden. En bijvoorbeeld Griekenland heeft het geld dat ze kregen gewoon tot de laatste cent terugbetaald.quote:Op donderdag 10 november 2022 09:59 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
En dan ben je wel voor?
[..]
Welk gratis geld? Het gratis geld dat wij als handelsland ontvangen doordat onze munt in waarde wat lager ligt dan je kon verwachten wat een concurrentievoordeel oplevert?
Ho ho ho, wij zijn het BRAAFSTE jongetje van de klas he, ons hoef je niets te vertellen, wij lopen al enorm in de pas!! (lol).quote:Op donderdag 10 november 2022 09:58 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Je kunt wel afdwingen dat er geen gratis geld naar Italië gaat, maar als de EU vind dat Nederland de hypotheekrenteaftrek en de stikstofwetgeving moet hervormen, dan moet Nederland niet dwarsliggen. Het moet van twee kanten komen. Nederland kan niet eisen stellen aan allerlei landen, terwijl Nederland zelf niet hoeft te hervormen.
Als je de geldtransfers op Europees niveau meer in lijn met hoe het intern in landen gaat zou laten lopen zouden trouwens ook Boekarest, Praag en Mazovië (provincie waar Warschau in ligt) meebetalen om Drenthe en Zeeland overeind te houden.quote:Op donderdag 10 november 2022 09:56 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het idee van een succesvolle samenwerking is dat het geheel groter is dan de som der delen. De EU is al ongeveer sinds de oprichting positief voor alle deelnemende landen. Selectief kijken naar een onderdeel dat negatief kan zijn, zoals de netto bijdrage, heeft volgens mij niet zo veel zin.
En daar komt bij dat als je gaat werken met gekwalificeerde meerderheden, Nederland in goed gezelschap is van bijvoorbeeld Duitsland, België en de Scandinavische landen.
Ik zeg niet dat ik helemaal eens ben met de financiële handel en wandel van de EU, maar dat in een samenwerking sommige partijen betalen en sommige ontvangen is een gegeven. Als je dat niet wil moet je niet samenwerken, maar dan moet je ook niet zeuren dat dat verdraaide onpraktisch is of zelfs dat het je nog meer geld kost (vraag maar aan de Britten). Trouwens, het is je bekend dat inwoners van Zuid-Holland ook betalen om Drenthe en Zeeland overeind te houden?
Hoe kom je aan die conclusie? De burgemeester van Den Haag is gematigd positief, de burgemeester van Brummen (of all places) is positief. De burgemeester van Roosendaal is in strijd met het COA en wil zich er niet over uitlaten.quote:Op donderdag 10 november 2022 09:21 schreef Hanca het volgende:
Ondertussen een steun voor de VVDers die straks de asielwet moeten verdedigen op het congres: https://www.nrc.nl/nieuws(...)t=&utm_term=20221110
De VVD burgemeesters vinden het een goede wet. Daar gaat het grote argument van de tegenstanders.
Eerder waren natuurlijk al de VVD burgemeester van Groningen in het nieuws:quote:Op donderdag 10 november 2022 10:13 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Hoe kom je aan die conclusie? De burgemeester van Den Haag is gematigd positief, de burgemeester van Brummen (of all places) is positief. De burgemeester van Roosendaal is in strijd met het COA en wil zich er niet over uitlaten.
Dat doen ze al, zo krijgt Oost Nederland subsidies voor regionale ontwikkeling: https://www.gelderland.nl/subsidies/europese-subsidiesquote:Op donderdag 10 november 2022 10:10 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Als je de geldtransfers op Europees niveau meer in lijn met hoe het intern in landen gaat zou laten lopen zouden trouwens ook Boekarest, Praag en Mazovië (provincie waar Warschau in ligt) meebetalen om Drenthe en Zeeland overeind te houden.
Ja, dat kan. Apps die zich niet houden aan landelijke (privacy)-wetgeving kunnen op verzoek van de overheid uit de stores worden verwijderd. De vraag is wel of het wenselijk is. Geen idee, dat hangt echt af van wat dat Chinese bedrijf met de gegevens doet. Een debat daar over lijkt me prima.quote:Op vrijdag 11 november 2022 07:34 schreef Janneke141 het volgende:
De ChristenUnie wil Tiktok gaan verbieden. Kan dat überhaupt?
Dat lijkt mij een prima plan. TikTok is een veel problematischer platform dan YouTube, Facebook, Instagram of Twitter door het supersterke algoritme en ik denk dat het goed is voor de mentale welzijn van de jeugd dat TikTok verboden wordt. Los van het feit dat TikTok in Chinese handen is.quote:Op vrijdag 11 november 2022 07:34 schreef Janneke141 het volgende:
De ChristenUnie wil Tiktok gaan verbieden. Kan dat überhaupt?
Dit was toch al bekend? Heb dit wel vaker gehoord…quote:Op vrijdag 11 november 2022 20:14 schreef Hanca het volgende:
CDA had jarenlang een Kremlin pion in haar gelederen:
https://nos.nl/artikel/24(...)pion-van-het-kremlin
En niet zo maar iemand, oud-eerste kamervoorzitter en staatssecretaris Europese Zaken Van der Linden.
Dat lijkt me wel vrij heftig nieuws, eigenlijk. Dat het Kremlin pionnen had tot in onze regering.
Oké, voor mij was het wel nieuws, maar het kan natuurlijk zijn dat het niet is blijven hangen.quote:Op vrijdag 11 november 2022 20:21 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dit was toch al bekend? Heb dit wel vaker gehoord…
Hier inclusief alle vliegtickets en hotel reserveringen.quote:Op vrijdag 11 november 2022 20:14 schreef Hanca het volgende:
CDA had jarenlang een Kremlin pion in haar gelederen:
https://nos.nl/artikel/24(...)pion-van-het-kremlin
En niet zo maar iemand, oud-eerste kamervoorzitter en staatssecretaris Europese Zaken Van der Linden.
Dat lijkt me wel vrij heftig nieuws, eigenlijk. Dat het Kremlin pionnen had tot in onze regering.
https://mobile.twitter.co(...)/1570314967102136322quote:Op vrijdag 11 november 2022 20:21 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dit was toch al bekend? Heb dit wel vaker gehoord…
Wel een totaal debiele vraag natuurlijk van sensatiezoeker Van Groningen. De pers besteedt aandacht aan dit soort bullshit.quote:Op zondag 13 november 2022 16:10 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Ik kijk nu al uit naar de nieuwe eerste kamer, ik geeft het nog geen half jaar.
Dat is de vraag natuurlijk niet, de vraag is waarom dit uitlekt. Dát zegt mogelijk iets over de verhoudingen. Niet dat RTL het opschrijft als ze het horen.quote:Op maandag 14 november 2022 15:17 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Wel een totaal debiele vraag natuurlijk van sensatiezoeker Van Groningen. De pers besteedt aandacht aan dit soort bullshit.
https://www.bnnvara.nl/ze(...)erzweeg-navo-kritiekquote:Minister Ollongren van Defensie heeft kritiek van de NAVO over de besteding van extra miljarden voor het Nederlandse leger niet gedeeld met de Tweede Kamer. De NAVO spreekt over 'voortdurende, significante en kwalitatieve tekortkomingen'.
Dat meldt Zembla. Ollongren zei in september nog tegen de Kamer dat Nederland met de nieuwe uitgaven voor een groot deel voldoet aan de eisen van de NAVO.
Wat drijft zo'n vogel toch om het maar achter te houden? Wat wint ze hier mee? Alleen maar verliezen doordat het onbetrouwbare imago van de politiek en vooral het kabinet wederom bevestigd wordt.quote:(...)Het bondgenootschap spreekt in een schriftelijke evaluatie op basis van de kabinetsplannen echter van ‘voortdurende, significante, kwalitatieve tekortkomingen’. De NAVO stuurde een conceptversie van de zogenoemde review al in juni naar het ministerie. Ollongren deelde het stuk noch de inhoud ervan met de Kamer tijdens de bespreking van de Defensienota. Volgens CDA-Kamerlid Derk Boswijk heeft ze de Kamer daarmee ‘incompleet en onvolledig’ ingelicht: ‘In dit stuk wordt een ander beeld geschetst dan destijds in het debat.’
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |