Dus alles wat een hacker wil, stoppen ze in een centrale database.quote:De wallet moet zaken gaan bevatten als diploma’s, rijbewijzen, ID's, Rijkspas, verklaring van erfrecht en zorggegevens beginnend met de Europese zorgverzekeringskaart
Ja, ik heb sinds vorige maand een mobiele telefoon moeten kopen, omdat ik anders niet meer kan inloggen bij de overheid om bijvoorbeeld belastingaangifte te kunnen doen...quote:Op dinsdag 8 november 2022 11:47 schreef BasEnAad het volgende:
Gegevens en databases koppelen is echt de natte droom van overheden.
Ik had ook geen toegang meer tot mijn DigiD app (telefoon was gestolen), met alle gevolgen vandien als ingezetene in het buitenland.quote:Op dinsdag 8 november 2022 11:57 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Ja, ik heb sinds vorige maand een mobiele telefoon moeten kopen, omdat ik anders niet meer kan inloggen bij de overheid om bijvoorbeeld belastingaangifte te kunnen doen...
Hoe doet de piratenpartij het ondertussen in DL? Ik begreep jaren geleden dat ze daar behoorlijk groot waren. Is dat nog het geval?quote:Op dinsdag 8 november 2022 11:51 schreef Erasmus het volgende:
Ik ben benieuwd of Duitsland dit geregeld krijgt. Ze lopen hier nog 20 jaar achter op de digitalisering, iets als DigiD bestaat hier überhaupt niet. Al het papier schuiven gaat nog op de ouderwetse manier hier.
Moest laatst nog documenten en formulieren persoonlijk afleveren of faxenDus het zal mij benieuwen.
Als Duitsland het niet geregeld krijgt, terwijl ze al jaren problemen met digitaliseren hebben, dan volgt Europa ook niet. Dus ik hoop dat de conclusie zal zijn dat het te risicovol is (zeker bij Duitsers die paranoïde over privacy zijn).
ik was in zuid duitseland, je kon er geneens pinnen, alles contant en als je geld wil moet je naar de bank. of als je geluk hebt staat er ergens een euronext atmquote:Op dinsdag 8 november 2022 11:51 schreef Erasmus het volgende:
Ik ben benieuwd of Duitsland dit geregeld krijgt. Ze lopen hier nog 20 jaar achter op de digitalisering, iets als DigiD bestaat hier überhaupt niet. Al het papier schuiven gaat nog op de ouderwetse manier hier.
Moest laatst nog documenten en formulieren persoonlijk afleveren of faxenDus het zal mij benieuwen.
Als Duitsland het niet geregeld krijgt, terwijl ze al jaren problemen met digitaliseren hebben, dan volgt Europa ook niet. Dus ik hoop dat de conclusie zal zijn dat het te risicovol is (zeker bij Duitsers die paranoïde over privacy zijn).
Nee, 6 maanden geleden was het een complot, nu niet meer.quote:Op dinsdag 8 november 2022 12:11 schreef Poepz0r het volgende:
Dit was toch een complot? EU het vierde rijk in een modern jasje
En die van erich honecker.quote:Op dinsdag 8 november 2022 11:47 schreef BasEnAad het volgende:
Gegevens en databases koppelen is echt de natte droom van overheden.
Niet groot genoeg voor de Bundestag helaas.quote:Op dinsdag 8 november 2022 12:05 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Hoe doet de piratenpartij het ondertussen in DL? Ik begreep jaren geleden dat ze daar behoorlijk groot waren. Is dat nog het geval?
Hogere kiesdrempel toch?quote:Op dinsdag 8 november 2022 12:28 schreef Erasmus het volgende:
[..]
Niet groot genoeg voor de Bundestag helaas.
De versplintering van partijen zoals wij dat in Nederland kennen is totaal niet aan de orde. Je hebt hier maar een paar grote partijen (die op de CSU na in elk deelstaat verkiesbaar zijn, bij de Piratenpartij is dat wat minder aan de orde) dus is het lastig om tussen de gevestigde partijen te komen.
Duitsers zijn echt veel bewuster (lees: paranoïde) over privacy dan ons, en dat is fijn. Dat je zelden met pin kan betalen heeft puur met cultuur te maken, want de infrastructuur daarvoor bestaat gewoon. Ondernemers kiezen er zelf voor om alleen cash te accepteren.quote:Op dinsdag 8 november 2022 12:05 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
ik was in zuid duitseland, je kon er geneens pinnen, alles contant en als je geld wil moet je naar de bank. of als je geluk hebt staat er ergens een euronext atm
Veel en veel hoger inderdaad.quote:
In Duitsland is de infra er wel, maar de kosten zijn hoger.quote:Op dinsdag 8 november 2022 12:30 schreef Erasmus het volgende:
[..]
Duitsers zijn echt veel bewuster (lees: paranoïde) over privacy dan ons, en dat is fijn. Dat je zelden met pin kan betalen heeft puur met cultuur te maken, want de infrastructuur daarvoor bestaat gewoon. Ondernemers kiezen er zelf voor om alleen cash te accepteren.
Wat ik vaak heb gehoord van de doorsnee Duitser is "het gaat de Finanzamt (BD) geen reet aan wat ik met mijn geld doe!".
Dus er is hoop. Want punt is: als Duitsland het niet gaat doen/niet lukt, dan volgt Europa ook niet. En ik zie ze het eerlijk gezegd niet lukken als ze niet eens afscheid kunnen nemen van de faxmachine of zelf geen eigen DigiD hebben.
De kosten inderdaad. Ook leven ze nog in de SEPA1-tijdperk, terwijl SEPA2 al jaren ingeburgerd is in Nederland.quote:Op dinsdag 8 november 2022 12:33 schreef daNpy het volgende:
[..]
In Duitsland is de infra er wel, maar de kosten zijn hoger.
Als je niet bij je "eigen" bank gaat pinnen, betaal je kosten. En ook transacties kosten gewoon geld voor de ondernemers. Dus even een broodje van een euro afrekenen met je pinpas/telefoon/chipknip/whatever, dat kost de bakker meer dan het oplevert. Hier in NL zijn we er in doorgeslagen (de jeugd is "bang" voor cash geld), in Duitsland lopen ze wel wat achter ja. De waarheid zit in het midden, maar cash geld afschaffen is in geen enkel geval goed voor de burger.
En de grap is dat je als Nederlander bij bijna elke bank kostenloos kan pinnenquote:Op dinsdag 8 november 2022 12:35 schreef Erasmus het volgende:
[..]
De kosten inderdaad. Ook leven ze nog in de SEPA1-tijdperk, terwijl SEPA2 al jaren ingeburgerd is in Nederland.
Ik weet niet of je Berlin een beetje kent, maar zo heb ik bijvoorbeeld een rekening bij de Sparkasse, maar die gebruik ik alleen om zonder kosten geld te opnemen gezien er een Sparkasse ATM staat in bijna elke U-Bahnhof.
Op die oplichtersautomaten als Euronet na, inderdaadquote:Op dinsdag 8 november 2022 12:36 schreef daNpy het volgende:
[..]
En de grap is dat je als Nederlander bij bijna elke bank kostenloos kan pinnen
Waarom denk je dat al die pilots in NL plaatsvinden. We zijn één van de meest gedigitaliseerde landen van de EU.quote:Op dinsdag 8 november 2022 11:51 schreef Erasmus het volgende:
Exact, zelfde reden waarom Nederlanders extreem gewild zijn in de Duitse tech-industrie/tech-vacatures. Samen met de Zweden.quote:Op dinsdag 8 november 2022 12:39 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Waarom denk je dat al die pilots in NL plaatsvinden. We zijn één van de meest gedigitaliseerde landen van de EU.
Ik heb er ook een tijdje gewoond en het is net alsof je terug bent in de jaren 80. Niet allen op het gebied van digitalisering...quote:Op dinsdag 8 november 2022 11:51 schreef Erasmus het volgende:
Hahah, ja.quote:Op dinsdag 8 november 2022 12:42 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik heb er ook een tijdje gewoond en het is net alsof je terug bent in de jaren 80. Niet allen op het gebied van digitalisering...
Berlijn is wel een beetje een vrijstaat wat dat aangaat natuurlijk. Dusdanig internationaal dat het niet echt met doorsnee Duitsland valt te vergelijken. Wel erg leuk overigens altijd daar!quote:Op dinsdag 8 november 2022 12:44 schreef Erasmus het volgende:
[..]
Hahah, ja.
Fun fact: in Berlijn wordt er totaal niet gehandhaafd op het Europese rookverbod bijvoorbeeld, krijg je lekker jaren 80 vibes als je op vrijdagavond op kroegentocht gaat. Overal asbakken in kroegen binnen.
Klopt 100%. Berlijn is een stadstaat met eigen regels en wetten binnen de staat.quote:Op dinsdag 8 november 2022 12:58 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Berlijn is wel een beetje een vrijstaat wat dat aangaat natuurlijk. Dusdanig internationaal dat het niet echt met doorsnee Duitsland valt te vergelijken. Wel erg leuk overigens altijd daar!
Misschien ben ik naief maar deze data heeft de overheid toch al?quote:Op dinsdag 8 november 2022 12:28 schreef Straatcommando. het volgende:
Naast dat ik het nut er niet van in zie is dit natuurlijk een dystopisch kut plan. Kan alleen maar verkeerd gaan.
Het is een "oplossing" voor een niet bestaand probleem. Centraliseren van zoveel gevoelige informatie icm "overheid en ict"quote:Op dinsdag 8 november 2022 13:06 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Misschien ben ik naief maar deze data heeft de overheid toch al?
Wat maakt het nu uit dat je er als burger ook makkelijker bij je eigen data kan. Zie ook niet echt een opmaat voor ene 4de rijk.
Dat ben ik niet met jee eens. De EU is er onder andere om grensoverschrijdend wonen, werken en reizen te vereenvoudigen en te normaliseren. Dan is digitale standaardisering wel handig. Dat je je met hetzelfde gemak in een gemeente in NL kan inschrijven als ene gemeente in Polen.quote:Op dinsdag 8 november 2022 13:12 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het is een "oplossing" voor een niet bestaand probleem. Centraliseren van zoveel gevoelige informatie icm "overheid en ict"
Daarvoor hoeft niet alles wat er nu in staat gecentraliseerd te worden.quote:Op dinsdag 8 november 2022 13:17 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat ben ik niet met jee eens. De EU is er onder andere om grensoverschrijdend wonen, werken en reizen te vereenvoudigen en te normaliseren. Dan is digitale standaardisering wel handig. Dat je je met hetzelfde gemak in een gemeente in NL kan inschrijven als ene gemeente in Polen.
De meeste mensen emigreren niet, dus nogal een paardenmiddel ten aanzien van de privacyquote:Op dinsdag 8 november 2022 13:17 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat ben ik niet met jee eens. De EU is er onder andere om grensoverschrijdend wonen, werken en reizen te vereenvoudigen en te normaliseren. Dan is digitale standaardisering wel handig. Dat je je met hetzelfde gemak in een gemeente in NL kan inschrijven als ene gemeente in Polen.
Voor de politieke doelstelling wel en het zal steeds relevanter worden.quote:Op dinsdag 8 november 2022 13:18 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Daarvoor hoeft niet alles wat er nu in staat gecentraliseerd te worden.
En evengoed is dat voor het overgrote deel van de inwoners niet relevant.
En die snap ik dus niet. Het is geen nieuwe info.quote:Op dinsdag 8 november 2022 13:19 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
De meeste mensen emigreren niet, dus nogal een paardenmiddel ten aanzien van de privacy
Dat klopt wel. Dit is wel weer zo'n classic met een kanon op een mug schieten middelquote:Op dinsdag 8 november 2022 13:19 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Voor de politieke doelstelling wel en het zal steeds relevanter worden.
Maar mee eens hoeft niet in 1 database maar een soort van standaardisering van alles digid's zou handig zijn.
Gegevens opslaan in pakweg 400.000.000 "wallets" kan je moeilik centraliseren noemen.quote:Op dinsdag 8 november 2022 13:12 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het is een "oplossing" voor een niet bestaand probleem. Centraliseren van zoveel gevoelige informatie icm "overheid en ict"
Ja, alleen doet het gros van Nederland daar niet aan en blijft gewoon hier.quote:Op dinsdag 8 november 2022 13:17 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Is die dood dan?quote:Op dinsdag 8 november 2022 12:24 schreef Het_Bokje het volgende:
en Koningin Maxima zag dat het goed was. (krijgt ze ook een keer die verklaring van erfrecht van Willem onder ogen)
Denk je dat dat dan het gevolg is? Dat dat zo makkelijk gaat en gestandaardiseerd wordt? Probeer maar eens een Belg hier te laten werken en een BSN daarvoor te krijgen....quote:Op dinsdag 8 november 2022 13:17 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Geen idee. Ik hoop het niet voor de familie. Zijn ze (Win-Lex & Maxima) eigenlijk in gemeenschap van goederen getrouwd? Of zou zij huwelijkse voorwaarden afgedwongen hebben?quote:
Omdat je het over een verklaring van erfrecht had. Maar je weet blijkbaar niet wat dat is. Die wordt namelijk pas afgegeven als er iemand dood is.quote:Op dinsdag 8 november 2022 14:30 schreef Het_Bokje het volgende:
[..]
Geen idee. Ik hoop het niet voor de familie. Zijn ze (Win-Lex & Maxima) eigenlijk in gemeenschap van goederen getrouwd? Of zou zij huwelijkse voorwaarden afgedwongen hebben?
In het kader van het opnemen van dit gegeven in het digitale EU-ID dacht ik aan: 'in kaart brengen waar iemand eventueel nog recht op heeft'. Dus een verklaring van erfrecht word pas gegeven als iemand dood is?quote:Op dinsdag 8 november 2022 14:33 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Omdat je het over een verklaring van erfrecht had. Maar je weet blijkbaar niet wat dat is. Die wordt namelijk paafgegeven als er iemand dood is.
Dat doet er niet toe. Het gros studeert ook niet in het buitenland. Toch is het Erasmus programma zeer waardevol.quote:Op dinsdag 8 november 2022 14:21 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja, alleen doet het gros van Nederland daar niet aan en blijft gewoon hier.
Dat is wel het idee ervan ja. Dat dat makkelijker gaat.quote:Op dinsdag 8 november 2022 14:27 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Denk je dat dat dan het gevolg is? Dat dat zo makkelijk gaat en gestandaardiseerd wordt? Probeer maar eens een Belg hier te laten werken en een BSN daarvoor te krijgen....
Nee, is echt alleen te krijgen als iemand dood is. Voor de erfgenamen, die kunnen daarmee toegang tot een bankrekening van een overledene krijgen etc. Je bent denk ik in de war met een testament.quote:Op dinsdag 8 november 2022 14:44 schreef Het_Bokje het volgende:
[..]
In het kader van het opnemen van dit gegeven in het digitale EU-ID dacht ik aan: 'in kaart brengen waar iemand eventueel nog recht op heeft'. Dus een verklaring van erfrecht word pas gegeven als iemand dood is?![]()
https://www.verklaringvanerfrecht.nl
Wanneer heb ik een verklaring van erfrecht nodig?
U heeft een verklaring van erfrecht nodig als bijvoorbeeld de bank of een verzekeringsmaatschappij erom vraagt. Met de verklaring kunt u aantonen wie de erfgenamen zijn en wie er bevoegd is om te handelen.
Dus een verklaring van erfrecht word toch bij leven gemaakt? (idealiter, als je niet wenst dat het via wettelijk gebruikelijke overerving gaat)
Voor zover ik het begrijp kan een werkgever geen BSN voor een werknemer aanvragen, die werknemer moet dat zelf doen. Ofwel komt ie in Nederland wonen, en moet ie zich inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP), ofwel moet ie zich bij de RNI (Registratie Niet-Ingezetenen) inschrijven. In beide gevallen moet hij zich in persoon aanmelden (bij de gemeente waar ie gaat wonen, of in één van de 19 gemeenten met een RNI-loket).quote:Op dinsdag 8 november 2022 14:27 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Denk je dat dat dan het gevolg is? Dat dat zo makkelijk gaat en gestandaardiseerd wordt? Probeer maar eens een Belg hier te laten werken en een BSN daarvoor te krijgen....
Jup, ik was in de war met testament.quote:Op dinsdag 8 november 2022 15:06 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Nee, is echt alleen te krijgen als iemand dood is. Voor de erfgenamen, die kunnen daarmee toegang tot een bankrekening van een overledene krijgen etc. Je bent denk ik in de war met een testament.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |