abonnement Unibet Coolblue
pi_206739829
ic brussel lijkt me wel wat voor jou
pi_206739967
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2022 19:51 schreef greavy het volgende:

[..]
Ze zeggen omdat er tot 2040 minstens 240.000 woningen bijgebouwd gaan worden aan deze lijn, dus dan moet je er ook het OV naar inrichten vinden ze.
Verder zal het meer een prestigeproject gaan worden peins ik, dus het wordt hoe dan ook doorgedrukt.
Ik zie al die infrastructurele investeringen liever in de periferie dan in zo’n soort S-Bahn-achtig systeem. Of in een HSL naar Keulen.

De mensen in Noordoost-Groningen of Zeeuws-Vlaanderen hebben gewoon pech.
  zaterdag 19 november 2022 @ 22:00:35 #253
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_206740063
Het klinkt mij vooral alsof men wil voorkomen dat de MRDH/RET een soortgelijk plan wil uitvoeren maar dan als onderdeel van de metro van Rotterdam.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 19 november 2022 @ 22:08:24 #254
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_206740227
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2022 22:00 schreef James1988 het volgende:
Het klinkt mij vooral alsof men wil voorkomen dat de MRDH/RET een soortgelijk plan wil uitvoeren maar dan als onderdeel van de metro van Rotterdam.
Doortrekken Noord-Zuidlijn. Zoiets willen ze denk ik voorkomen rond Den Haag en Rotterdam
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_206740814
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2022 18:31 schreef greavy het volgende:
Was hier het concept CitySprinter al behandeld? Iets wat NS en ProRail voor of in 2040 proberen in te voeren.

CitySprinter is simpelweg een veredelde metroverbinding, maar dan met Sprinters. Men wil een frequentie die 12 tot 16x/u is gaan aanbieden, op een klein stuk gereduceerd tot 8x/u vanwege de brug tussen Zwijndrecht en Dordrecht.

Voor dit project openen ze diverse nieuwe stations, die al eerder geopend zullen zijn wanneer dit mogelijk blijkt. Het gaat om Rijswijk Zuid, Schiedam Kethel, Rotterdam Van Nelle en Rotterdam Stadionpark. Laatstgenoemde wordt het huidige Rotterdam Stadion, maar dan met een grote metamorfose tot volwaardig station en niet alleen voor de Kuip.

Qua infra gaan ze nogal een uitdaging aan, want de CitySprinter moet 90% op eigen sporen gaan rijden, omdat anders de frequentie niet mogelijk is. Dat betekent voor de infra dat ze Delft - Schiedam viersporig moeten hebben. De Sprinters komen tussen Den Haag en Rotterdam op de 2 westelijke sporen, de Intercity's en de goederentreinen op de 2 oostelijke sporen.
Op Rotterdam Central kan het station weer verbouwd worden, want de CitySprinters krijgen spoor 2 en 3 toegewezen. De Eurostar checkin gaat dan naar spoor 3/4, die aangepast wordt naar spoor 3/5, dus spoor 4 gaat verdwijnen omdat het perron verbreed moet worden.
Ook van Rotterdam Centraal naar Rotterdam Stadionpark gaan de treinen rijden zoals hierboven, dus de CitySprinter op de westelijke 2 sporen, de IC's op de oostelijke 2 sporen. Bij Stadionpark komt een ongelijkvloerse kruising, zodat de treinen kunnen overwisselen. De CitySprinters gaan daar naar de oostelijke sporen via een dive-over, zodat de HSL onderlangs kan doorsteken naar de HSL voor Brabant/België, en goederen ook richting havens of Kijfhoek kunnen. De IC's krijgen daar ook de westelijke sporen richting Brabant, de IC's vanuit Dordrecht moeten dus ook naar de oostelijke sporen.
Men gaat een keervoorziening bouwen bij Lombardijen, zodat de CitySprinters die hier gaan eindigen, van spoor 2 naar 1 kunnen keren. Eenzelfde keervoorziening is voorzien in Zwijndrecht.
De Frequentie tussen Den Haag Centraal en Lombardijen of Zwijndrecht wordt 12-16x/u, tussen Lombardijen of Zwijndrecht en Dordrecht wordt maximaal 8x/u omdat de spoorbrug tussen Zwijndrecht en Dordrecht niet meer treinen kan verwerken ivm brugopeningen.

De IC's vanuit en naar Den Haag Centraal richting het zuiden gaan met dit plan niet meer op Den Haag HS, Delft, Schiedam Centrum en Rotterdam Blaak stoppen.
De IC's vanuit en naar Leiden zullen nog wel op Den Haag HS stoppen, maar ook (waarschijnlijk) Delft, en zeker Schiedam Centrum en Blaak overslaan.

Qua lokaal goederenverkeer betekent het dat de goederentreinen van- en naar Vopak Vlaardingen tussen Rotterdam Centraal en Schiedam Centrum de CitySprinter sporen moeten delen.
De treinen die straks weer van- en naar Delft gaan rijden, zullen via de IC-sporen rijden.

Qua doorgaand goederenverkeer gaan ze rigoreus te werk, namelijk wordt het onmogelijk gemaakt om een pad overdag te krijgen op het traject Den Haag - Rotterdam Centraal - Lombardijen. Goederentreinen die nu "bovenlangs" rijden via Amersfoort - Diemen-Zuid - Breukelen - Rotterdam - Haven/Kijfhoek zullen dan via de Betuweroute moeten rijden tot Elst, en dan via Deventer. Men kijkt nog voor een nieuwe lange boog bij Deventer, zodat de goederentreinen niet meer via Deventer Goederen hoeven.
De "Noordtak Betuweroute", een nieuwe dedicated spoorlijn via de Achterhoek, komt er de komende tig jaren niet want is erg kostbaar.
Als alternatief wordt gesproken om Zutphen - Hengelo vv te elektrificeren en dubbelsporig te maken. Dan kan het goederenverkeer via die spoorlijn.

Men gaat rond Schiedam-Delft de komende jaren al de infra grondig verbouwen, maar helaas zullen ze later nogmaals de infra moeten gaan verbouwen. De bovengenoemde plannen zijn helaas nog niet verwerkt in de infra aanpassingen, dus dat komt pas later een keer aan bod.
Soort korte samenvatting van het BO MIRT toch?
  zaterdag 19 november 2022 @ 23:24:15 #256
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_206741302
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2022 22:08 schreef Peterselieman het volgende:

[..]
Doortrekken Noord-Zuidlijn. Zoiets willen ze denk ik voorkomen rond Den Haag en Rotterdam
Zou bij Amsterdam ook gewoon voorkomen moeten worden. Schiphol zit op een doodlopend spoor, daar hoort geen metroverbinding bij.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 19 november 2022 @ 23:31:02 #257
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_206741372
quote:
2s.gif Op zaterdag 19 november 2022 23:24 schreef Duvel het volgende:

[..]
Zou bij Amsterdam ook gewoon voorkomen moeten worden. Schiphol zit op een doodlopend spoor, daar hoort geen metroverbinding bij.
Aan de andere kant had de NZL ook als S-Bahn aangelegd kunnen worden zonder koppeling met het metronet
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 20 november 2022 @ 08:02:45 #258
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_206742495
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2022 22:44 schreef b2py het volgende:

[..]
Soort korte samenvatting van het BO MIRT toch?
nee, de voorverkenning van de benodigde investeringen binnen de werkgroep Oude Lijn onder leiding van prorail. Was nog voor de BO MIRT al opgesteld
pi_206742845
quote:
14s.gif Op zaterdag 19 november 2022 23:31 schreef Peterselieman het volgende:

[..]
Aan de andere kant had de NZL ook als S-Bahn aangelegd kunnen worden zonder koppeling met het metronet
Zo bezien kan je het hele metronet van Amsterdam ombouwen naar S-Bahn, want afgezien van Centraal-Wibautstraat ligt alles op dijken en viaducten. Was voor de integratie vanuit de periferie wellicht ook nog makkelijker geweest.
pi_206743042
quote:
14s.gif Op zaterdag 19 november 2022 23:31 schreef Peterselieman het volgende:

[..]
Aan de andere kant had de NZL ook als S-Bahn aangelegd kunnen worden zonder koppeling met het metronet
Ik ben niet zo thuis in de spoorwereld, maar wat is het voordeel tov metro? Ik zie vooral nadelen in nóg een spoortype (tram, metro, s-bahn, trein).
  Redactie Frontpage / Sport zondag 20 november 2022 @ 11:07:41 #261
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_206743785
quote:
1s.gif Op zondag 20 november 2022 09:54 schreef Piles het volgende:

[..]
Ik ben niet zo thuis in de spoorwereld, maar wat is het voordeel tov metro? Ik zie vooral nadelen in nóg een spoortype (tram, metro, s-bahn, trein).
Je zit met verschillende perronbreedtes, beveiliging en dat soort zaken.

Het Amsterdamse metronet heeft net een nieuw beveiligingssysteem dat nog steeds bugs heeft omdat het gebouwd is voor sololijnen en niet voor de Amsterdamse manier waar de metro's alle kanten op gaan en van alle kanten komen.
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 20 november 2022 @ 11:12:52 #262
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_206743844
Vergeet niet dat de Amsterdamse metro's net zo breed zijn als een trein omdat het oorspronkelijke plan was om de treinen via de metrotunnels naar een nieuw centraal station ter hoogte van het Museumplein te laten rijden...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 20 november 2022 @ 15:21:30 #263
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_206747682
quote:
1s.gif Op zondag 20 november 2022 09:54 schreef Piles het volgende:

[..]
Ik ben niet zo thuis in de spoorwereld, maar wat is het voordeel tov metro? Ik zie vooral nadelen in nóg een spoortype (tram, metro, s-bahn, trein).
Het idee is juist dat je dan minder spoortypes hebt, want wat ze in Duistland een S-Bahn noemen is in veel gevallen gewoon een trein. Dus kan gewoon over reguliere spoorlijnen rijden, als daar tenminste genoeg capaciteit voor is.
  zondag 20 november 2022 @ 15:43:14 #264
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_206748199
De uitzonderingen op die regel zijn de systemen van Berlijn en deels Hamburg. Die systemen zijn meer te vergelijken met de Rotterdamse metro, qua materieel en exploitatie.

Bij ons in het land was het ooit het idee dat de sprinters zouden doorrijden over de metrosporen van Amsterdam, en was er ook het idee dat SGM naar Nieuwegein zou rijden. Dat is uiteindelijk allemaal niet gebeurd.
  Moderator zondag 20 november 2022 @ 15:55:10 #265
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_206748496
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2022 15:43 schreef James1988 het volgende:
De uitzonderingen op die regel zijn de systemen van Berlijn en deels Hamburg. Die systemen zijn meer te vergelijken met de Rotterdamse metro, qua materieel en exploitatie.

Bij ons in het land was het ooit het idee dat de sprinters zouden doorrijden over de metrosporen van Amsterdam, en was er ook het idee dat SGM naar Nieuwegein zou rijden. Dat is uiteindelijk allemaal niet gebeurd.
Ik wou net zeggen, in Berlijn zijn het heel andere stellen. In het Ruhrgebiet heb ik S-Bahn wel met Dosto's en 111 gezien.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Redactie Frontpage / Sport zondag 20 november 2022 @ 15:58:05 #266
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_206748548
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2022 15:43 schreef James1988 het volgende:
De uitzonderingen op die regel zijn de systemen van Berlijn en deels Hamburg. Die systemen zijn meer te vergelijken met de Rotterdamse metro, qua materieel en exploitatie.

Bij ons in het land was het ooit het idee dat de sprinters zouden doorrijden over de metrosporen van Amsterdam, en was er ook het idee dat SGM naar Nieuwegein zou rijden. Dat is uiteindelijk allemaal niet gebeurd.
De S-bahn en U-bahn in Hamburg zijn best vergelijkbaar met elkaar
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Sport zondag 20 november 2022 @ 16:37:13 #267
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_206749143
quote:
14s.gif Op zondag 20 november 2022 15:58 schreef Peterselieman het volgende:

[..]
De S-bahn en U-bahn in Hamburg zijn best vergelijkbaar met elkaar
Nou ja, de S-Bahn rijdt op 1200V met een derde rail waarvan de stroom aan de zijkant afgenomen wordt. De U-Bahn rijdt op 750V waarbij de stroom van de derde rail aan de onderzijde afgenomen wordt. En op de S-Bahn zijn de treinen ruim 40 centimeter breder.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_206749790
Er werd weer flink gehobbied door de TRDL met spoorwijzigingen in Amsterdam. Leuk wel om een dubbele Thalys, ICE en Dinner Train voorbij te zien stuiteren vlak na elkaar allemaal :)
Bier.
pi_206750372
Het zal me een rotzorg als reiziger zijn met wat voor systeem ik rij, als dat bak schroot maar vaak gaat en zo laag mogelijke reistijd heeft
  Heeft over alles een mening 2022 zondag 20 november 2022 @ 19:54:40 #270
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_206753102
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2022 17:26 schreef b2py het volgende:
Het zal me een rotzorg als reiziger zijn met wat voor systeem ik rij, als dat bak schroot maar vaak gaat en zo laag mogelijke reistijd heeft
en veilig

en droog

en comfortabel

en gratis

Maar verder heb je in het geheel geen eisen *O*
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_206753588
Ik wil best wat betalen maar ik zag bij het maken van een declaratie van de week dat een retour Zwolle-Schiphol eersteklas zonder korting ¤72,14 kost. En 2e zal dan wel ron dde 42/43 zijn denk ik? Ik vind dat best indrukwekkende bedragen.
Bier.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 20 november 2022 @ 20:30:40 #272
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_206753654
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2022 16:37 schreef dennistd het volgende:

[..]
Nou ja, de S-Bahn rijdt op 1200V met een derde rail waarvan de stroom aan de zijkant afgenomen wordt. De U-Bahn rijdt op 750V waarbij de stroom van de derde rail aan de onderzijde afgenomen wordt. En op de S-Bahn zijn de treinen ruim 40 centimeter breder.
Dat klopt, maar het ging mij er om dat de S-Bahn in Hamburg zo ongeveer net zoveel stops maakt als de U-Bahn.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_206754052
quote:
14s.gif Op zondag 20 november 2022 20:30 schreef Peterselieman het volgende:

[..]
Dat klopt, maar het ging mij er om dat de S-Bahn in Hamburg zo ongeveer net zoveel stops maakt als de U-Bahn.
Veel van die S-Bahn-stops zijn ook meer een halte dan een volwaardig station. Dat kennen we in Nederland sowieso niet echt op die manier. Behalve misschien die stationnetjes in Friesland met een perron, vertrekstaat en een incheckpaal.
  Redactie Sport zondag 20 november 2022 @ 22:16:49 #274
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_206755288
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2022 20:26 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Ik wil best wat betalen maar ik zag bij het maken van een declaratie van de week dat een retour Zwolle-Schiphol eersteklas zonder korting ¤72,14 kost. En 2e zal dan wel ron dde 42/43 zijn denk ik? Ik vind dat best indrukwekkende bedragen.
¤43,20 inderdaad. Met de auto is het 248km retour, daar op verder rekenend kom je op 17,4 cent per kilometer. Eerlijk gezegd vind ik dat geen heel gek bedrag hoor. Volgens de ANWB Autokosten-calculator kost het met mijn bijna 14 jaar oude Citroën C1 zelfs nog 31,1 cent per kilometer, en dan is mijn auto al zo ongeveer het goedkoopste dat je kunt rijden. Komt neer op ¤77,13 voor datzelfde stuk, bijna 79% duurder.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  zondag 20 november 2022 @ 22:18:10 #275
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_206755302
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2022 22:16 schreef dennistd het volgende:

[..]
¤43,20 inderdaad. Met de auto is het 248km retour, daar op verder rekenend kom je op 17,4 cent per kilometer. Eerlijk gezegd vind ik dat geen heel gek bedrag hoor. Volgens de ANWB Autokosten-calculator kost het met mijn bijna 14 jaar oude Citroën C1 zelfs nog 31,1 cent per kilometer, en dan is mijn auto al zo ongeveer het goedkoopste dat je kunt rijden. Komt neer op ¤77,13 voor datzelfde stuk, bijna 79% duurder.
Ja.

En ga dan eens met z'n tweeën.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')