Was hier het concept CitySprinter al behandeld? Iets wat NS en ProRail voor of in 2040 proberen in te voeren.
CitySprinter is simpelweg een veredelde metroverbinding, maar dan met Sprinters. Men wil een frequentie die 12 tot 16x/u is gaan aanbieden, op een klein stuk gereduceerd tot 8x/u vanwege de brug tussen Zwijndrecht en Dordrecht.
Voor dit project openen ze diverse nieuwe stations, die al eerder geopend zullen zijn wanneer dit mogelijk blijkt. Het gaat om Rijswijk Zuid, Schiedam Kethel, Rotterdam Van Nelle en Rotterdam Stadionpark. Laatstgenoemde wordt het huidige Rotterdam Stadion, maar dan met een grote metamorfose tot volwaardig station en niet alleen voor de Kuip.
Qua infra gaan ze nogal een uitdaging aan, want de CitySprinter moet 90% op eigen sporen gaan rijden, omdat anders de frequentie niet mogelijk is. Dat betekent voor de infra dat ze Delft - Schiedam viersporig moeten hebben. De Sprinters komen tussen Den Haag en Rotterdam op de 2 westelijke sporen, de Intercity's en de goederentreinen op de 2 oostelijke sporen.
Op Rotterdam Central kan het station weer verbouwd worden, want de CitySprinters krijgen spoor 2 en 3 toegewezen. De Eurostar checkin gaat dan naar spoor 3/4, die aangepast wordt naar spoor 3/5, dus spoor 4 gaat verdwijnen omdat het perron verbreed moet worden.
Ook van Rotterdam Centraal naar Rotterdam Stadionpark gaan de treinen rijden zoals hierboven, dus de CitySprinter op de westelijke 2 sporen, de IC's op de oostelijke 2 sporen. Bij Stadionpark komt een ongelijkvloerse kruising, zodat de treinen kunnen overwisselen. De CitySprinters gaan daar naar de oostelijke sporen via een dive-over, zodat de HSL onderlangs kan doorsteken naar de HSL voor Brabant/België, en goederen ook richting havens of Kijfhoek kunnen. De IC's krijgen daar ook de westelijke sporen richting Brabant, de IC's vanuit Dordrecht moeten dus ook naar de oostelijke sporen.
Men gaat een keervoorziening bouwen bij Lombardijen, zodat de CitySprinters die hier gaan eindigen, van spoor 2 naar 1 kunnen keren. Eenzelfde keervoorziening is voorzien in Zwijndrecht.
De Frequentie tussen Den Haag Centraal en Lombardijen of Zwijndrecht wordt 12-16x/u, tussen Lombardijen of Zwijndrecht en Dordrecht wordt maximaal 8x/u omdat de spoorbrug tussen Zwijndrecht en Dordrecht niet meer treinen kan verwerken ivm brugopeningen.
De IC's vanuit en naar Den Haag Centraal richting het zuiden gaan met dit plan niet meer op Den Haag HS, Delft, Schiedam Centrum en Rotterdam Blaak stoppen.
De IC's vanuit en naar Leiden zullen nog wel op Den Haag HS stoppen, maar ook (waarschijnlijk) Delft, en zeker Schiedam Centrum en Blaak overslaan.
Qua lokaal goederenverkeer betekent het dat de goederentreinen van- en naar Vopak Vlaardingen tussen Rotterdam Centraal en Schiedam Centrum de CitySprinter sporen moeten delen.
De treinen die straks weer van- en naar Delft gaan rijden, zullen via de IC-sporen rijden.
Qua doorgaand goederenverkeer gaan ze rigoreus te werk, namelijk wordt het onmogelijk gemaakt om een pad overdag te krijgen op het traject Den Haag - Rotterdam Centraal - Lombardijen. Goederentreinen die nu "bovenlangs" rijden via Amersfoort - Diemen-Zuid - Breukelen - Rotterdam - Haven/Kijfhoek zullen dan via de Betuweroute moeten rijden tot Elst, en dan via Deventer. Men kijkt nog voor een nieuwe lange boog bij Deventer, zodat de goederentreinen niet meer via Deventer Goederen hoeven.
De "Noordtak Betuweroute", een nieuwe dedicated spoorlijn via de Achterhoek, komt er de komende tig jaren niet want is erg kostbaar.
Als alternatief wordt gesproken om Zutphen - Hengelo vv te elektrificeren en dubbelsporig te maken. Dan kan het goederenverkeer via die spoorlijn.
Men gaat rond Schiedam-Delft de komende jaren al de infra grondig verbouwen, maar helaas zullen ze later nogmaals de infra moeten gaan verbouwen. De bovengenoemde plannen zijn helaas nog niet verwerkt in de infra aanpassingen, dus dat komt pas later een keer aan bod.