abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_206544324


Na een paar jaren van interne selecties met wisselende successen, kiest de VRT er voor om Eurosong terug te laten keren. Dat betekent dat we weer kunnen genieten van een nationale voorronde die misschien niet altijd hele goede inzendingen heeft opgeleverd, maar in ieder geval wel heeft gezorgd voor vermakelijke momenten. Los daarvan zijn Belgen net Nederlanders, en worden er nog wel eens "bijzondere" acts gekozen. Maar goed, een nieuw jaar betekent nieuwe kansen!

Wat weten we tot nu toe over Eurosong 2023? Nog niet zo heel veel, maar er komt langzaamaan wel steeds wat meer informatie naar buiten. Zo wordt er gesproken over zeven kandidaten. Wie er mee doen wordt nog geheim gehouden, maar er gaan geruchten dat Tom Dice terug keert, als onderdeel van het duo The Starlings. Daarnaast zou er nog een bekende deelnemer zijn, die dan worden aangevuld met vijf onbekende namen. Loredana zou op een reservelijst staan, waar ik me persoonlijk dan weer afvraag waarom je niet gewoon voor acht deelnemers gaat. Er zouden in ieder geval honderden demo's zijn ingestuurd, waaruit dus zeven artiesten zijn gekozen

Het format dat dit jaar gebruikt gaat worden is van het soort "waarom makkelijk doen als het moeilijk kan". De deelnemende artiesten presenteren in een week maar liefst drie verschillende nummers, maar uiteindelijk neemt elke artiest maar met één nummer deel aan de finale. De winnaar wordt bepaald via televote, maar er is ook een vakjury die commentaar zal geven. Voor spek en bonen zeg maar.
Wanneer dit gaat plaatsvinden? Van 7 t/m 14 januari, met de finale in Paleis 12 te Brussel. Mooi feestje wordt dit. *O*
Disclaimer: dit is nog onder voorbehoud, de VRT heeft nog niks bevestigd maar zegt wel snel met informatie te komen.

Nummers
Ameerah - The Carnival, geschreven door: Astrid Roelants en Zac Poor / producer: Morgan Taylor Reid
Ameerah - Armageddon, geschreven door: Astrid Roelants en Zac Poor / producer: Morgan Taylor Reid
Chérine - Ça m'ennuie pas, geschreven door: Chérine Mroue, William Rousseau en François Welgryn / producers: Bjørgen Van Essen, William Rousseau en Hans Francken
Chérine - Mon étoile, geschreven door: Chérine Mroue en Hans Francken / producers: Domien Cnockaert en Hans Francken
gala dragot - emotion ollie, geschreven door Max Robert Baby en Gala Aliaj / producers: Pepijn Leenders en Max Robert Baby / compositie: Max Robert Baby, Gala Aliaj, Pepijn Leenders
gala dragot - t'inquiète, geschreven door Jan Lemmens, Yello Staelens en Gala Aliaj / producers: Mucky en Pepijn Leenders / compositie: Yello Staelens, Jan Lemmens, Pepijn Leenders, Gala Aliaj
Gustaph - Because Of You, geschreven door Gustaph en Jaouad Alloul / producers: Gustaph en Willem Vanderstichele
Gustaph - The Nail, geschreven door Gustaph / producer: Gustaph
Hunter Falls - Home, geschreven door Thomas 'TK' Karlsson / producer: Douglas Thiele
Hunter Falls - Ooh La La, geschreven door Michael Garvin / producers: Christoffer Jonsson, Liam Erixon, en John Emil Johansson
Loredana - Dream In Colours, geschreven door: Tim Gosden, Maria Broberg, Tristan Henry, Loredana De Amicis en Serge Ramaekers / producers: Tim Gosden, Serge Ramaekers en Pat Krimson (Eurosong 1993 & 2014)
Loredana - You Lift Me Up, geschreven door: Udo Mechels (Eurosong 2014), Loredana De Amicis, John Miles Jr. en Pat Krimson (Eurosong 1993 & 2014) / producers: Yannic Fonderie en Pat Krimson
The Starlings - Oceanside, geschreven door: Kato Callebaut, Tom Eeckhout, Jeroen Swinnen en Ashley Hicklin (die eerder ook Me And My Guitar schreven) / producers: Jeroen Swinnen en Pele Loriano
The Starlings - Rollercoaster, geschreven door onder meer Kato Callebaut, Tom Eeckhout, Laurell Barker, Thomas Stengaard en Andreas Stone Johansson / producer: Thomas Stengaard

[ Bericht 1% gewijzigd door Momo op 15-12-2022 11:41:06 ]
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_206544366
Een duo met een vogelnaam is natuurlijk wel succesvol gebleken.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_206544443
Heel veel zin om dit met jullie te kijken. :7
pi_206544645
Heerlâk *O*
Duurt nog wel lang.
Apart from some of the videos and haircuts, I don't think I've made any wrong moves.
George Michael
  ESF Reporter donderdag 3 november 2022 @ 23:18:02 #5
87554 Cee
Welluk?
pi_206551191
Misschien lijkt het me zelfs leuk om hierbij aanwezig te zijn, als het qua timing uitkomt.
pi_206553119
Ik denk dat dit wel een van de grote "Dit moet je ooit gezien hebben" shows wordt in 2023 :D
  vrijdag 4 november 2022 @ 12:27:21 #7
490486 usagi414
Subete ga ongakudesu
pi_206554767
twitter


Wel zonder stemrecht maar toch.

En volgens de geruchten ook een nieuwe naam als deelnemer:

quote:
Nieuwe deelnemer

Het Laatste Nieuws lekt niet enkel de naam van Duncan Laurence, maar ook die van ene Cherine. Dit jong talent nam al deel aan talentenjachten MNM Rising Star en The Voice Van Vlaanderen. Volgens de HLN-journalisten mogen we haar als Eurosong-kandidate verwachten. Ook de namen van The Starlings met Tom Dice en Loredana, al zij het die laatste op de reservebank, blijven circuleren.
Life is what happens to you while you're busy making other plans
pi_206555157
Leuk! Is al over 2 maandjes, joh.
Ben hier voor het songfestivalforum.
pi_206555188
quote:
1s.gif Op donderdag 3 november 2022 15:41 schreef GeorgeM het volgende:
Heerlâk *O*
Duurt nog wel lang.
Eigenlijk zijn ze best wel vroeg toch? Ik dacht zelf dat het gewoon 1x in de week zou zijn tot februari ofzo, maar blijkbaar gewoon in een paar dagen.
  vrijdag 4 november 2022 @ 13:32:51 #10
490486 usagi414
Subete ga ongakudesu
pi_206555389
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 november 2022 13:11 schreef Em31 het volgende:

[..]
Eigenlijk zijn ze best wel vroeg toch? Ik dacht zelf dat het gewoon 1x in de week zou zijn tot februari ofzo, maar blijkbaar gewoon in een paar dagen.
In de eerste geruchten hadden ze het over vijf of zeven weken inderdaad.
Life is what happens to you while you're busy making other plans
  Moderator vrijdag 4 november 2022 @ 16:25:57 #11
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_206556935
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 12:27 schreef usagi414 het volgende:
[ twitter ]

Wel zonder stemrecht maar toch.

En volgens de geruchten ook een nieuwe naam als deelnemer:
[..]

Lekker een baggersong laten kiezen door die Belgen Duncan :7

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_206557078
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 16:25 schreef Momo het volgende:

[..]
Lekker een baggersong laten kiezen door die Belgen Duncan :7

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hij stemde voor een of andere bop boven Barbara Pravi in de Franse finale #neverforget
pi_206594182
twitter
pi_206594554
Bij zo'n format kun je bijna voorspellen dat er straks een goed nummer tussen zit, maar dat nummer dan niet eens de finale haalt. Of een mismatch met de artiest. :+
pi_206595047
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2022 20:11 schreef Em31 het volgende:
Bij zo'n format kun je bijna voorspellen dat er straks een goed nummer tussen zit, maar dat nummer dan niet eens de finale haalt. Of een mismatch met de artiest. :+
Een jury met Duncan Laurence, een drag queen en Kabouter Plop zorgt er dan voor dat een of ander kutnummer wint. Maar toch is dit leuker dan wat wij hebben.
pi_206595076
Zijn de presentatoren al bekend? Ik denk dat Peter van de Veire er wel een van is. Die gaat het ook leuk doen geloof ik.

Kurt Rogiers mag het van mij ook doen. Die heeft ook toffe humor :D
pi_206595160
De jury stemt niet, het is volledig televoting :s)
pi_206595219
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2022 20:49 schreef blackswangreen het volgende:

[..]
Een jury met Duncan Laurence, een drag queen en Kabouter Plop zorgt er dan voor dat een of ander kutnummer wint. Maar toch is dit leuker dan wat wij hebben.
Maar toch kan ik er meer van genieten als het over een ander land gaat :P

Zou wel grappig zijn als er gewoon een winnaar tussen zit.
  maandag 7 november 2022 @ 21:04:34 #19
403253 Meke
after all this time? always.
pi_206595282
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2022 20:49 schreef blackswangreen het volgende:

[..]
Een jury met Duncan Laurence, een drag queen en Kabouter Plop zorgt er dan voor dat een of ander kutnummer wint. Maar toch is dit leuker dan wat wij hebben.
Ik las dit half en dacht dat de voltallige jury al bekend was _O- Over Kabouter Plop vroeg ik me niets af, maar was wel benieuwd of de dragqueen dan Sederginne of Vanessa van Cartier zou zijn :') _O-
Op woensdag 9 september 2020 20:31 schreef Fred_B het volgende:
Meke is de Hans Wiegel van FOK.
De beste mod die we nooit hebben gehad.
pi_206595684
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2022 20:57 schreef Mlita het volgende:
De jury stemt niet, het is volledig televoting :s)
Ah, dat valt dan weer mee. De laatste jaren valt me in die nationale finales steeds op dat het publiek een betere smaak heeft dan de jury. Met als hoogte/dieptepunt Australië afgelopen jaar.
pi_206595874
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2022 21:04 schreef Meke het volgende:

[..]
Ik las dit half en dacht dat de voltallige jury al bekend was _O- Over Kabouter Plop vroeg ik me niets af, maar was wel benieuwd of de dragqueen dan Sederginne of Vanessa van Cartier zou zijn :') _O-
Sederginne is leuk. Die mag er van mij best zitten. Gewoon voor de komische noot :D
pi_206598475
twitter
pi_206598488
Op het eerste gezicht niet zulke interessante namen, maar alles draait om het nummer he :P
pi_206598907
Ik ben benieuwd naar Gala, hoop dat ze een goed lied heeft!
  Moderator dinsdag 8 november 2022 @ 09:28:10 #25
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_206599148
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2022 08:57 schreef Mlita het volgende:
Ik ben benieuwd naar Gala, hoop dat ze een goed lied heeft!
Je krijgt zelfs 2 nummers per artiest!
  Moderator dinsdag 8 november 2022 @ 09:37:19 #26
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_206599211
Lijkt er wel op dat ze wel een aantal oude koeien uit de sloot hebben gevist en dan bedoel ik niet perse de leeftijd, maar wel mensen die heel tijd geleden hun hits of wat dan ook gehad hebben; Ameerah, Gustaph, Loredana.

The Starlings lijken mij wel interessant, net als Gala in dat filmpje, wat een mooie stem heeft die!
pi_206599373
Ik had ook iets grotere namen verwacht. Ik krijg er WIDM-met-BN’ers vibes van, dat ik bijna al die bekende mensen niet ken. :')

Maar goed, er hoeft maar één topliedje tussen te zitten. :)
De Sahara is zonder meer erg droog.
  Moderator dinsdag 8 november 2022 @ 10:07:04 #28
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_206599485
twitter
pi_206599706
14 januari was nog vrij op de ESF-kalender, en ze zijn er lekker vroeg bij ^O^
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_206600101
Bij die Steffen dacht ik, 'wat een tof retro-nummer'. Blijkt het uit het jaar 2000 te komen! :)

Puur op basis van de artiest zet ik m'n geld nu op Gala.
  Moderator dinsdag 8 november 2022 @ 11:19:01 #31
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_206600146
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2022 10:30 schreef Fred_B het volgende:
14 januari was nog vrij op de ESF-kalender, en ze zijn er lekker vroeg bij ^O^
Hoho, Estland had al de tweede halve finale gepland op die dag eerder :T
pi_206601463
Er zitten echt wel namen met potentie bij :Y Dit kan weleens minder slecht uitpakken dan ik op voorhand dacht :D
  Moderator dinsdag 8 november 2022 @ 13:37:49 #33
375570 crew  Cyan9
pi_206601823
Ik ben heel benieuwd, hier zou best wel eens wat tofs tussen kunnen zitten.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
  dinsdag 8 november 2022 @ 16:16:43 #34
490486 usagi414
Subete ga ongakudesu
pi_206603427
Toch geen volledige televoting

twitter
Life is what happens to you while you're busy making other plans
  Moderator dinsdag 8 november 2022 @ 16:25:26 #35
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_206603505
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2022 16:16 schreef usagi414 het volgende:
Toch geen volledige televoting

[ twitter ]
Dan kan Duncan zijn punten weer zetten op de disaster bop van de avond.
  Moderator dinsdag 8 november 2022 @ 16:37:08 #36
375570 crew  Cyan9
pi_206603612
Er zijn op zich natuurlijk ook wel momenten geweest dat het publiek merkwaardige keuzes maakt, dus ik vind zo'n verdeling wel prima.
Zeg ik nu. :@
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_206603702
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2022 16:37 schreef Cyan9 het volgende:
Er zijn op zich natuurlijk ook wel momenten geweest dat het publiek merkwaardige keuzes maakt, dus ik vind zo'n verdeling wel prima.
Zeg ik nu. :@
Met een Vlaamse vakjury erbij kan er inderdaad niets meer misgaan.

De Sahara is zonder meer erg droog.
  Moderator dinsdag 8 november 2022 @ 16:49:31 #38
375570 crew  Cyan9
pi_206603719
quote:
9s.gif Op dinsdag 8 november 2022 16:47 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Met een Vlaamse vakjury erbij kan er inderdaad niets meer misgaan.

[ afbeelding ]
Amusementswaarde door het dak.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_206603747
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2022 16:25 schreef Momo het volgende:

[..]
Dan kan Duncan zijn punten weer zetten op de disaster bop van de avond.
Dat lijkt me wel een beetje onhandig eerlijk gezegd, als je zelf zo betrokken bent bij een ander land. Je denkt misschien toch sneller, liever niet nog een duo. :o
pi_206603880
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 november 2022 16:52 schreef Em31 het volgende:

[..]
Dat lijkt me wel een beetje onhandig eerlijk gezegd, als je zelf zo betrokken bent bij een ander land. Je denkt misschien toch sneller, liever niet nog een duo. :o
Het is ook nogal bizar, ik weet niet of de VRT dat wist toen ze hem vroegen. Maar goed, Cornald zat vorig jaar ook in onze jury voor Melfest (al heeft hij dan verhoudingsgewijs wel een stuk minder invloed).
pi_206604246
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2022 17:04 schreef blackswangreen het volgende:

[..]
Het is ook nogal bizar, ik weet niet of de VRT dat wist toen ze hem vroegen. Maar goed, Cornald zat vorig jaar ook in onze jury voor Melfest (al heeft hij dan verhoudingsgewijs wel een stuk minder invloed).
Ja het is nog niet officieel, dus misschien dat ze toch nog voor een ander gaan? Of het maakt ze gewoon niets uit, dat kan ook.
pi_206605011
quote:
9s.gif Op dinsdag 8 november 2022 16:47 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Met een Vlaamse vakjury erbij kan er inderdaad niets meer misgaan.

[ afbeelding ]
Mag ik als Eurosong-leek vragen wat hier aan de hand is op deze GIF? :)
  Moderator dinsdag 8 november 2022 @ 19:41:47 #43
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_206605942
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2022 18:49 schreef molloot200 het volgende:

[..]
Mag ik als Eurosong-leek vragen wat hier aan de hand is op deze GIF? :)
Ruslana was als jurylid nogal enthousiast bij Eurosong 2014
Hier de beelden (op 2:17 de gif):
pi_206605946
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2022 18:49 schreef molloot200 het volgende:

[..]
Mag ik als Eurosong-leek vragen wat hier aan de hand is op deze GIF? :)
We zien hier in de Vlaamse voorronde van 2014 Bart Peeters en Ruslana, die er niet meer aan twijfelen dat ze met Axel Hirsoux - Mother een enorme kanshebber voor winst op het ESF in handen hebben, en hier hun enthousiasme de vrije loop laten. Eerstgenoemde had datzelfde gevoel overigens zes jaar eerder bij Ishtar ook al.

Extra pijnlijk is dat concurrenten Sandrine’s I Feel The Same Way (2008) en 2 Fabiola ft Loredana’s She’s After My Piano (2014) enorme hits en klassiekers in Vlaanderen werden.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_206608413
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2022 19:41 schreef Momo het volgende:

[..]
Ruslana was als jurylid nogal enthousiast bij Eurosong 2014
Hier de beelden (op 2:17 de gif):
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2022 19:41 schreef Fred_B het volgende:

[..]
We zien hier in de Vlaamse voorronde van 2014 Bart Peeters en Ruslana, die er niet meer aan twijfelen dat ze met Axel Hirsoux - Mother een enorme kanshebber voor winst op het ESF in handen hebben, en hier hun enthousiasme de vrije loop laten. Eerstgenoemde had datzelfde gevoel overigens zes jaar eerder bij Ishtar ook al.

Extra pijnlijk is dat concurrenten Sandrine’s I Feel The Same Way (2008) en 2 Fabiola ft Loredana’s She’s After My Piano (2014) enorme hits en klassiekers in Vlaanderen werden.
Oh jeetje _O- Wat vind ik dat een gedrocht, dat Mother :D
  Moderator donderdag 10 november 2022 @ 11:00:10 #46
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_206622551
‘Ik ben gekker dan Dua Lipa!’: wij spraken al met deelnemers ‘Eurosong 2023’

Wat zijn de eerste reacties en vooral de plannen van onze zeven Eurosong-kandidaten? De lippen blijven stijf op elkaar, maar de redactie van Songfestival.be kreeg toch al de kans om te praten met de kanshebbers om België op het Songfestival te vertegenwoordigen. Lees hieronder wat de verschillende artiesten al kwijt willen aan de buitenwereld.

gala dragot: ‘Ik heb grootse liedjes’

lijkt dat gala niet zelf naar VRT gestapt is. ‘Mijn platenlabel Universal heeft via mijn papa de vraag gesteld om mee te doen. Hoewel ik het Songfestival niet volg, lijkt het mij een positieve ervaring. Ik kan niks bedenken wat slecht zou kunnen zijn voor mijn beginnende zangcarrière. En het deert me niet dat het na The Voice Kids alweer een nieuwe wedstrijd is. Al wil ik wel niet ‘die van alle tv-shows’ worden.’ (lacht)

Over haar liedjes blijft gala mysterieus, want ze weet niet wat ze al mag verklappen: ‘Ik had de nummers die ik ingezonden heb al klaar. Ze zijn dus niet speciaal voor het Songfestival geschreven, maar het zijn ‘grootse’ liedjes. Zulke nummers passen dus perfect bij de sfeer van het Songfestival!’

De nummers heeft ze al, nu de rest nog. Al moet dat nog even wachten: ‘Ik heb nog geen tijd gehad om werk te maken van mijn kledij en choreografie. Ik heb het heel druk met mijn schoolwerk. Maar we zullen wel iets vinden dat bij mij past.’

Hoewel de jongste deelnemer het Eurovisiesongfestival niet op de voet volgt, heeft ze er dankzij haar vader (Robert Aliaj Dragot, een bekende naam in de Albanese muziekwereld, red.) een kleine link mee: ‘Hij heeft ooit als gastartiest mogen optreden in Festivali i Këngës, de preselectie in Albanië en daar heb ik toen naar gekeken (zie onderstaande video, red.). Mijn vader steunt me trouwens volop samen met de hele familie en mijn school.’

Loredana loopt op wolkjes nu ze geselecteerd is voor onze voorronde: ‘Ik vind het goed dat Eurosong terug is, zo kunnen de mensen thuis mee bepalen wie voor België zingt en leeft Vlaanderen veel meer toe naar het grote Songfestival.’

Volgens Het Laatste Nieuws stond de Limburgse een tijd lang op de reservelijst van VRT, maar daar is niks van aan: ‘Nee, dat klopt niet. Ik weet van geen reservebank. Ik heb sterke en heel leuke liedjes ingestuurd. Met wie ik heb samengewerkt en of ik in het Nederlands of zelfs het Italiaans zal zingen, want dat heb ik ooit al gedaan, verklap ik nog niet. Ik doe mee om te winnen. Al zal het niet gemakkelijk worden, want er nemen straffe kandidaten deel.’

Haar partner en muzikale bondgenoot Pat Krimson blijft tijdens dit avontuur trouw aan haar zijde: ‘Met 2 Fabiola hebben we heel goede herinneringen aan onze deelname in 2014. Toch vond Pat het meteen een goed idee om mij solo te laten deelnemen. Zo kan ik weer eens een nieuwe kant van mezelf laten zien, net zoals bij The Masked Singer.’

Met She’s After My Piano scoorden Pat en Loredana dan wel een grote hit, op het Songfestivalpodium staan zou toch nog een stapje verder zijn voor de zangeres: ‘Ik ben altijd héél geïnteresseerd geweest in het Songfestival, in muziekwedstrijden in het algemeen. Dankzij Sanremo in Italië heb ik heel veel muziek leren kennen. Oh, en niet vergeten: ik ben geboren in ’86, toen Sandra Kim won!’

Gustaph: ‘Drang naar het Songfestival’

Dat Stef Caers als Gustaph zou deelnemen aan Eurosong, stond eigenlijk in de sterren geschreven: ‘Ik heb altijd een soort drang naar het Songfestival toe gehad. Dat zat al van kinds af aan in mij, weet je dat ik zelfs lijstjes en artikels bijhield en uitknipte over kandidaten en winnaars? Eigenlijk werd ik in 2016 al gepolst om deel te nemen, maar ik was daar toen nog niet klaar voor. Nu wel. Het festival heeft ondertussen een nieuwe adem gevonden, het is een grootse tv-show geworden met straffe acts.’

Veel is het niet, maar Gustaph verklapt toch als iets over zijn liedjes: ‘Mijn roots liggen in het genre van de house en electro, en dat zal je horen in mijn nummers. Tijdens heel dit avontuur krijg ik gelukkig veel artistieke vrijheid en dat heb ik als artiest die zelf schrijft en componeert nodig. Ik heb een duidelijk plan in mijn hoofd van wat ik wil tonen tijdens de liveshow. Langs de ene kant wil ik graag winnen, maar ik ben ook blij dat ik mezelf mag tonen aan Vlaanderen. Het gaan een pittige aantal weken worden.’

Jong talent Chérine weet met haar geluk geen blijf als we haar spreken. ‘Aan het Eurovisiesongfestival deelnemen, is altijd een droom van me geweest. Ik ben dolgelukkig dat ik nu de kans krijg om die misschien in vervulling te laten gaan. Volgens mij is dat de mooiste start van je carrière! Het liefste wat ik wil is dat België in 2023 wint. En natuurlijk wil ik de persoon zijn die dat voor mekaar krijgt, maar ik zou het ook al leuk vinden moest ik kunnen zeggen: ik heb in dezelfde preselectie als de Belgische winnaar gezongen, super leuk!’

Chérine vatte dan ook de koe bij de horens en maakte meteen werk van haar Eurosong-plan. ‘Ik ben met mijn team aan liedjes beginnen werken en we hebben die ingestuurd. Het was niet moeilijk om te kiezen, want we hadden veel nieuwe muziek. Bijna al mijn liedjes hebben onbewust een grote Songfestivaltwist. Verwacht 80s pop van mij.’

Als trouwe fan heeft de liedjeswedstrijd geen geheimen voor de jonge artieste. ‘Noem me gerust een diehard fan. Ik verbeter zelfs journalisten die Eurosong tegen het Songfestival zeggen, daar kan ik moeilijk tegen! (lacht) Waterloo, Euphoria maar ook Tout l’univers zijn drie van mijn absolute favoriete nummers, maar ik heb er nog zoveel meer.’

Deze kandidate weet dan ook dat de act bijna even belangrijk is als je lied: ‘Ik ben zelf altijd een buitenbeentje geweest en op het Songfestival mag dat allemaal. Ik zou er mezelf kunnen zijn, excentriek als ik ben. Als ik ergens casual gekleed naar toe ga, kom ik nog altijd aan in een fluo bontjas en roze Crocs plateauschoenen. Noem me nog gekker dan Dua Lipa! Dat verhaal wil ik tonen en mezelf zo op de kaart zetten.’

Misschien wel de populairste of alvast bekendste naam in deze selectie: The Starlings. Tom en Kato zijn erop gebrand om het beste van zichzelf te geven in januari: ‘Een interne selectie was misschien nog beter geweest, dan heb je meer voorbereidingstijd in de luwte terwijl je nu al sneller moet presteren. Maar het is mijn droom om nog eens deel te nemen, en die van Kato om het mee te maken, dus we hebben besloten om er helemaal voor te gaan’, zegt Tom Dice tevreden.

Zijn gesmaakte Songfestivallied van 2010 was een samenwerking met verschillende schrijvers. Dat zou nu ook weleens het geval kunnen zijn. ‘Maar dat is een verrassing voor later’, zegt Tom geheimzinnig. ‘Kato en ik zijn al liedjes beginnen schrijven met het Songfestival in ons achterhoofd nog voor VRT ons polste om deel te nemen aan Eurosong. Ik had het gevoel dat 2023 weleens hét jaar zou kunnen zijn voor ons.’

Kato vult aan: ‘Maar we gingen ons alleen aanmelden met nummers waarmee we kunnen scoren. We weten natuurlijk niet wat de anderen brengen, maar wij hebben een heel goed gevoel over onze liedjes. Hiermee kunnen we misschien wel beter doen dan die zesde plaats van Tom. Hopelijk kiest Vlaanderen ons nummer, maar vooral het beste lied moet Eurosong 2023 winnen!’

België heeft na Nicole & Hugo nooit een ander man-vrouw duo naar het Songfestival gestuurd. Iets waar het koppel nog niet had bij stilgestaan: ‘Het zou een hele eer zijn om in hun voetsporen te treden, maar Nicole & Hugo zijn uniek, dus we willen die twee lieve mensen niet vervangen. We willen bij deze ons medeleven betuigen aan Hugo, want hij maakt nu iets verschrikkelijks mee.’

Een van de nieuwe en dus onbekendere talenten in Eurosong is Tchiah Ommar Abdulrahman alias Hunter Falls. Hij mag meteen uitleggen vanwaar zijn artiestennaam komt: ‘Ik heb die eigenlijk ooit bedacht op de trein. Het beschrijft helemaal wie ik ben, want ik ben een jager die niet blijft stilzitten. En Falls? Dat gaat over de herfst, want in dat seizoen overkomen mij altijd de beste dingen. Nu is het weer van dat!’

Als jager heeft hij niet lang nagedacht om deel te nemen: ‘Niet geschoten is altijd mis! Je land mogen vertegenwoordigen, wie wil dat nu niet? Ik grijp deze uitzonderlijke kans om mijn muziek te tonen. Niet iedereen krijgt zo’n platform. Op het Songfestival komt popmuziek tot leven, dus ik voel me helemaal thuis in Eurosong. VRT doet heel hard zijn best en doet veel moeite om van de preselectie een succes te maken. Geloof me als ik zeg dat er nog heel veel staat te gebeuren.’

Wat soort popliedjes brengt hij dan binnenkort? ‘Dat verklap ik nog niet. Als Hunter Falls breng ik voornamelijk een soort van eclectische popmuziek. Mijn muziek heeft altijd al Songfestivalgehalte gehad, dus ik heb de sterkste nummers gekozen. Ik beschrijf muziek maken als koken. Je voegt verschillende ingrediënten samen om een lekker gerechtje te maken. Binnenkort mogen jullie ervan proeven!’

an Eurosong 2004 naar Los Angeles en nu weer terug in eigenland. Dat moet Ameerah toch eens uitleggen: ‘Ik woon hier al tien jaar en mis België. Maar ik wil niet alleen dichter bij mijn familie en vrienden zijn, ik zocht altijd naar een manier om mijn Amerikaans verhaal hier tot leven te brengen als artieste zijnde. Opeens kwam daar die oproep voor Eurosong. Dat is het, dacht ik en voor ik het wiste raakte ik geselecteerd. En dat zonder eigenlijk te weten hoe Eurosong als wedstrijd zou verlopen. Je gaat nog veel fijne dingen ontdekken!’

Voor het schrijven en componeren van haar nieuwe muziek liet Astrid zich omringen door haar beste vrienden. ‘Dat zijn Morgan Taylor Reid (ooit genomineerd voor een Grammy, red.) en Zac Poor. Ik heb hen clipjes van het Songfestival getoond en gezegd dat je op drie minuten moet tonen dat je lied een hit is. Verwacht geen dance meer van mij, eerder een mysterieuze en onverwachte stijl. Ik hou het op America meets Europe.’

Ameerah komt over als een echte powerwoman, wat we niet gewoon zijn van België op het Songfestival. ‘Ik weet dat ik heel krachtig overkom en ik wil uiteraard een goeie show neerzetten, maar vergeet niet dat we allemaal geselecteerd zijn op onze stem en nummers. Al verlies ik die act niet uit het hoog. Ik zet graag de puntjes op de i en heb al een heel moodboard klaar over mijn optreden. Want ik zou liegen als ik zeg dat ik niet graag naar Liverpool wil.’

Voor die voorbereidingen komt de artieste voor een langere periode naar België. ‘Normaal ben ik met kerst pas thuis, dus mijn mama en petekindje zijn héél blij dat ze mij vroeger zullen terugzien.’
pi_206622716
Nog steeds na dit interview het meest nieuwsgierig naar Gala en The Starlings *G*
  Moderator donderdag 10 november 2022 @ 11:25:48 #48
375570 crew  Cyan9
pi_206622823
Ik heb wel een beetje moeite met de motivatie vanuit Gala, bij alle andere artiesten krijg ik het idee dat ze graag naar het songfestival gaan, dat ze fan zijn, en echt enthousiast zijn. "Een positieve ervaring" en "goed voor m'n carrière" vind ik een beetje afbreuk doen.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
  Moderator donderdag 10 november 2022 @ 11:26:49 #49
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_206622839
quote:
86s.gif Op donderdag 10 november 2022 11:25 schreef Cyan9 het volgende:
Ik heb wel een beetje moeite met de motivatie vanuit Gala, bij alle andere artiesten krijg ik het idee dat ze graag naar het songfestival gaan, dat ze fan zijn, en echt enthousiast zijn. "Een positieve ervaring" en "goed voor m'n carrière" vind ik een beetje afbreuk doen.
Het is gala he, met alleen kleine letters
  Moderator donderdag 10 november 2022 @ 11:28:57 #50
375570 crew  Cyan9
pi_206622871
quote:
6s.gif Op donderdag 10 november 2022 11:26 schreef Momo het volgende:

[..]
Het is gala he, met alleen kleine letters
Nieuwerwets gedoe, namen zijn met een hoofdletter!
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')