Mee eens.quote:DNB: ‘Compenseer alleen energierekening van mensen die het écht nodig hebben.
President Klaas Knot van De Nederlandsche Bank vindt dat volgend jaar alleen nog de energierekening van mensen gecompenseerd moet worden die het ‘echt nodig hebben’.
Dit zegt de DNB-directeur zondag in tv-programma Buitenhof. De voorman van de Nederlandsche Bank is de afgelopen weken naar eigen zeggen met deze boodschap de hort op gegaan in Den Haag. Hij wil het kabinet ervan doordringen dat er zo snel mogelijk een einde komt aan huidige vorm van het compenseren van de energierekening. Probleem is volgens hem dat niet duidelijk is waar het geld vandaan moet komen om de compensatie van te betalen. Ook is het onduidelijk hoe hoog het bedrag is dat het kabinet daarvoor nodig heeft.
‘Astronomische bedragen’
In de Tweede Kamer is weliswaar genoeg steun voor het prijsplafond van het kabinet om de energiekosten voor huishoudens te drukken. Maar dat die maatregel in potentie maar liefst 40 miljard euro gaat kosten, baart de Kamer ook zorgen. Prille berekeningen wijzen uit dat dit het kabinet mogelijk 23,5 miljard gaat kosten. En als het tegenvalt, zelfs 40,1 miljard. Astronomische bedragen, zo sprak PvdA-Kamerlid Henk Nijboer hier eerder over.
Het is nog steeds onduidelijk hóe het prijsplafond precies betaald gaat worden. Het kabinet hoopt dat de winsten van energieproducenten, die momenteel immers hoog zijn, kunnen worden ‘afgeroomd’. Ongeveer ‘de helft’ van het prijsplafond, zei minister Sigrid Kaag eerder, zou zo betaald moeten kunnen worden. Maar dat was toen het prijsplafond nog de helft ‘goedkoper’ werd ingeschat.
Daarnaast was er al 5,4 miljard euro apart gezet voor verlaging van de energiebelasting, die niet doorgaat. En het kabinet rekent ook op meer inkomsten van belasting aan energiebedrijven én omdat het gas dat het zelf verkoopt een hogere prijs heeft. Komend jaar zou dat samen zeker 4,3 miljard extra moeten opleveren.
https://www.ad.nl/politie(...)dig-hebben~a0b73a5c/
zeker, maar dat zijn er gelukkig maar heel weinig.quote:Op zondag 30 oktober 2022 13:59 schreef Heph844 het volgende:
De groep mensen die ‘het echt nodig hebben’ is groter dan alleen de minima. Ook de lagere middenklasse kan een energierekening van 700 euro niet dragen.
Er zijn maar heel weinig mensen die een energierekening van ¤ 700,- niet (langdurig) kunnen betalen?quote:Op zondag 30 oktober 2022 14:01 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
zeker, maar dat zijn er gelukkig maar heel weinig.
en die hem ook krijgen.quote:Op zondag 30 oktober 2022 14:04 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Er zijn maar heel weinig mensen die een energierekening van ¤ 700,- niet kunnen betalen?
Wat denk je zelf met een VVD66 regering. Jamaar vestigingsklimaat. Jamaar banen.quote:Op zondag 30 oktober 2022 14:04 schreef raptorix het volgende:
En laten we eens een keer een stuk van de rekening leggen bij de grote multinationals die wel altijd de lusten willen hebben, maar niet de lasten.
Alsof het alleen om gas gaat...quote:Op zondag 30 oktober 2022 14:02 schreef raptorix het volgende:
Laten we eerst eens kijken of de mensen met een torenhoge rekening niet gewoon minder kunnen stoken, ik denk dat daar al 50% valt te winnen en daarmee ook hun kosten. Mensen zijn veel te verwend geraakt door altijd maar die kachel op 21 te zetten en te zeuren dat het koud is.
Alsnog heb je het over een groep van maximaal 30% ofzo. Wat wel vrij weinig is voor zo een generieke maatregel.quote:Op zondag 30 oktober 2022 13:59 schreef Heph844 het volgende:
De groep mensen die ‘het echt nodig hebben’ is groter dan alleen de minima. Ook de lagere middenklasse kan een energierekening van 700 euro niet dragen.
Die minima kun je best gericht steun geven, die zitten toch al in allerlei overheidsconstructies via de bijzondere bijstand enzo. De lagere middenklasse is veel lastiger gericht te bereiken, tenzij je de energierekening inkomensafhankelijk gaat maken.
Daarom is het prijsplafond er ook in de huidige vorm, onze overheid was niet capabel om het op een betere manier op te lossen.
Maar elektriciteit is de laatste jaren al heel veel gewonnen, juist doordat relatief zware apparaten zoals koelkasten, wasmachines en TV's veel minder verbruiken.quote:
Ik heb wel zo'n vermoeden hoe dit verhaaltje weer gespind gaat worden; de middenklasse kan verrekken en steuntrekkers en wajongers gaan de deuren van de mediamarkt, coffeeshop en tattooboeren weer platlopen.quote:Op zondag 30 oktober 2022 14:05 schreef AchJa het volgende:
En wie bepaalt wie "het echt nodig" heeft?
Ja, dat is ook een issue inderdaad.quote:Op zondag 30 oktober 2022 14:05 schreef AchJa het volgende:
En wie bepaalt wie "het echt nodig" heeft?
En aan het einde van het verhaal zitten er weer meer mensen in armoede en heeft de top 1% weer een nieuw record te pakken.quote:Op zondag 30 oktober 2022 14:10 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Ik heb wel zo'n vermoeden hoe dit verhaaltje weer gespind gaat worden; de middenklasse kan verrekken en steuntrekkers en wajongers gaan de deuren van de mediamarkt, coffeeshop en tattooboeren weer platlopen.
Ik geloof niet dat er veel mensen zijn die probleemloos een stijging van 800 euro vwb de maandlasten kunnen opvangen...quote:Op zondag 30 oktober 2022 14:23 schreef Accordtje het volgende:
Ja, dat is ook een issue inderdaad.
Er zijn mensen met een hypotheek op de absolute max van wat mogelijk was, twee auto's voor de deur hebben staan en het vliegtuig pakken voor een vakantie. En die hebben vervolgens een probleem doordat de energierekening ¤ 800,- per maand stijgt.
Moeten we daarvoor belastinggeld gaan inzetten om dat te compenseren? Ik vind van niet in ieder geval.
Dat zijn leuke verkoop-/ reclamepraatjes maar ik merk er geen flikker van, ik heb de afgelopen twee jaar een nieuwe droger, vaatwasser, wasmachine, koelkast en televisie gekocht maar mijn verbruik is niet noemenswaardig verminderd... Rara politiepet.quote:Op zondag 30 oktober 2022 14:08 schreef raptorix het volgende:
Maar elektriciteit is de laatste jaren al heel veel gewonnen, juist doordat relatief zware apparaten zoals koelkasten, wasmachines en TV's veel minder verbruiken.
Er zijn nog heel veel met een vast contract, die zijn straks gewoon de klos en dan heb je het wel over iets meer dan 30%.quote:Op zondag 30 oktober 2022 14:07 schreef Elan het volgende:
Alsnog heb je het over een groep van maximaal 30% ofzo. Wat wel vrij weinig is voor zo een generieke maatregel.
quote:Op zondag 30 oktober 2022 14:04 schreef raptorix het volgende:
En laten we eens een keer een stuk van de rekening leggen bij de grote multinationals die wel altijd de lusten willen hebben, maar niet de lasten.
Hier ook en krijg ook nog honderden euro’s terug van mijn eindafrekening maar ik zet het wel op een spaarrekening voor als de benzine/boodschappen/whatever niet meer te betalen zijn.quote:Op zondag 30 oktober 2022 14:29 schreef Sodemieters het volgende:
Dat prijsplafond kan ik nog wel enigszins volgen. Dat kun je zien als een eerste levensbehoefte. De btw op de belangrijkste levensmiddelen is zodoende bijv. ook extra laag. Voor luxe producten (of luxe hoeveelheden energie) betaal je meer.
Die ¤ 190 euro voor iedereen, vind ik wel erg raar. Als ik naar mezelf kijk bijvoorbeeld: én een tamelijk hoog inkomen én een goed geïsoleerde woning én een eenpersoonshuishouden. Het komt er op neer dat mijn energie in november en december volledig gratis is - dat ik zelfs geld toe krijg. Da's best leuk, maar met mijn inkomen echt onnodig.
De regeling is ook bizar duur. Als we uitgaan van 25 miljard: dat is bijv. vijf jaar lang de volledige begroting van de politie.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |