En nog meer van de Britse economische kroonjuwelen in de uitverkoop doen aan China of Rusland ligt op het moment ook ietwat gevoelig.quote:Op zaterdag 31 december 2022 13:31 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
En banen buiten het VK worden in rap tempo aantrekkelijker, een brain-drain is ook niet iets wat Engeland goed kan gebruiken, maar wel steeds waarschijnlijker wordt. Maar waar ligt de oplossing, er is gewoon geen geld.
Tja, we weten allebei, denkelijk wel, waar de oplossing ligt maar dat is onacceptabel voor de Conservatieven.quote:Op zaterdag 31 december 2022 13:31 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
En banen buiten het VK worden in rap tempo aantrekkelijker, een brain-drain is ook niet iets wat Engeland goed kan gebruiken, maar wel steeds waarschijnlijker wordt. Maar waar ligt de oplossing, er is gewoon geen geld.
Welke? Er is volgens mij niets meer te verkopen.quote:Op zaterdag 31 december 2022 14:06 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
En nog meer van de Britse economische kroonjuwelen in de uitverkoop doen aan China of Rusland ligt op het moment ook ietwat gevoelig.
Tijd voor de fysieke kroonjuwelen dan maar?quote:Op zaterdag 31 december 2022 14:48 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Welke? Er is volgens mij niets meer te verkopen.
Ze zouden de handel kunnen vlottrekken door bv lid te worden van een groep landen die onderling geen tarieven of andere barrières opwerpen.quote:Op zaterdag 31 december 2022 13:31 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Ze gingen toch het geld dat ze bespaarden met de EU uitstap in de NHS stoppen ? 🤭🤫quote:Op vrijdag 30 december 2022 13:33 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Het is ook wel te gek voor woorden dat alle care-workers op handen werden gedragen bij Covid, er werd zelfs voor geklapt, maar nu ze wat meer salaris vragen wordt er niet thuis gegeven.
Ja, lijkt me geen typisch Brits probleem.quote:Op maandag 2 januari 2023 10:17 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Overigens is het achterblijven van reële lonen niet ene kwaal van de hele westerse wereld?
Heh, ja, nou ja, dat stond op een bus maar werd door de verantwoordelijken voor de bus in alle toonaarden ontkent dat het een belofte was meteen na de overwinning. Een van de verantwoordelijken? Boris Johnson.quote:Op maandag 2 januari 2023 10:36 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Ze gingen toch het geld dat ze bespaarden met de EU uitstap in de NHS stoppen ? 🤭🤫
Tjah, de weinige landen zoals België die een index-systeem hebben waardoor de reële lonen automatisch volgen worden vanuit alle belangenorganisaties onder druk gezet om dat af te schaffen ...quote:Op maandag 2 januari 2023 10:17 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Overigens is het achterblijven van reële lonen niet ene kwaal van de hele westerse wereld?
Dat klopt maar ten dele, in het Verenigd Koninkrijk is de afname/stagnatie van de reële lonen wel extreem in vergelijking met andere Europese landen:quote:Op maandag 2 januari 2023 10:17 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ze zouden de handel kunnen vlottrekken door bv lid te worden van een groep landen die onderling geen tarieven of andere barrières opwerpen.
Ook zou je dan makkelijker goedkoop personeel kunnen aantrekken.
Dank je dat Duitsland en Frankrijk zo goed scoren verbaasd mij eigenlijk. Ben nu eigenlijk wel benieuwd naar de NL cijfers.quote:Op maandag 2 januari 2023 15:06 schreef J.B. het volgende:
[..]
Dat klopt maar ten dele, in het Verenigd Koninkrijk is de afname/stagnatie van de reële lonen wel extreem in vergelijking met andere Europese landen:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De trend in de bovenstaande grafieken is na 2017 overigens nog verder versterkt, de Britten doen het na Covid en Brexit relatief gezien nog slechter dan voorheen.
Dat wás waarschijnlijk de bedoeling van Johnson, ongeveer dan toch. Hij was al met Trump aan het regelen dat er snel een handelsakkoord tussen USA en UK zou komen als die herkozen zou worden. Helaas kreeg ie een gekke stotterende Ier die daar geen zin in had. Of dat Johnson had gered is ook maar de vraag, Trump zou m flink over tafel hebben getrokken vrees ikquote:Op maandag 2 januari 2023 10:17 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ze zouden de handel kunnen vlottrekken door bv lid te worden van een groep landen die onderling geen tarieven of andere barrières opwerpen.
Ook die heb ik weten te vinden:quote:Op maandag 2 januari 2023 16:50 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dank je dat Duitsland en Frankrijk zo goed scoren verbaasd mij eigenlijk. Ben nu eigenlijk wel benieuwd naar de NL cijfers.
Jep, het is niet alleen in het VK het geval dat lonen achterblijven. Ik las afgelopen jaar ergens dat iemand die nu als post-doc begint in het VK, nooit het salaris (gecorrigeerd voor inflatie) zal kunnen bereiken waarmee een assistant prof begon 25 jaar geleden.quote:Op maandag 2 januari 2023 10:17 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Nu is de verdeling voor inkomensbelasting.quote:Op zaterdag 31 december 2022 13:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
Belasting op hoge inkomens niet verlagen, maar fors verhogen.
Ik ben sinds dit december een hybride docent op een TU en zie daar ook de achteruitgang van wat de studenten krijgen tov wat ik kreeg toen ik 12 jaar geleden afstudeerde. Ook wordt ik sikkeneurig van de klachten over een tekort aan mensen in de techniek en zorg maar als je de loonontwikkeling ziet blijkt daar nergens een tekort uit.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 09:10 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Jep, het is niet alleen in het VK het geval dat lonen achterblijven. Ik las afgelopen jaar ergens dat iemand die nu als post-doc begint in het VK, nooit het salaris (gecorrigeerd voor inflatie) zal kunnen bereiken waarmee een assistant prof begon 25 jaar geleden.
En ook in Nederland is het niet altijd top. Een maat van me kreeg een baan als prof aageboden in Nederland (hij zit in Denemarken). Maar dan zou hij minder verdienen, nauwelijks een huis kunnen kopen, en er was geen ruimte voor zijn lab, terwijl hij nu in een groot huis met gigantische tuin zit, jaar vaderschaps-verlof en dus met een beter salaris. Dus bedankt voor het aanbod, de rector magnificus heeft hem nog geprobeerd over te halen, maar het mocht niet baten. Dus Nederland loopt ook al goede mensen mis, maar in Engeland is het wel wat erger, ze hebben nog het geluk wat prestigieuze universiteiten te hebben.
Als het VK nu met hangende pootjes aankomt bij de EU denk ik niet dat ze met open armen ontvangen zullen worden...
Maar het is toch wel bizar, en niet alleen in het VK, maar ook in de VS bijv. De college-gelden zijn meer toegenomen dan de inflatie, het aantal studenten is gigantisch gegroeid, klassen zijn een stuk groter, maar de leraren die voor de klassen staan krijgen minder betaald. En dan heb je gigantisch veel meer automatisering, vooruitgang etc, en toch is er op de een of andere manier veel minder geld om werknemers te betalen. Hoe dan?
Of je gaat voor een NL systeem met 2 tarieven, simpeler en redelijk effectief en eerlijk, maar we weten allebei dat de Tories daar nooit voor gaan en ze gaan ook niets doen aan de non-doms en offshorers.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 10:00 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Nu is de verdeling voor inkomensbelasting.
0-£12,570: 0% (£0 in totaal)
£12,571-£50,270: 20% (£7540)
£50,271-£150,000: 40% (£39,892)
£150,001+: 45%
Iemand die 20,000 verdiend betaalt dan: £1,486
Iemand die 50,000 verdiend betaalt dan: £7,540
Iemand die 80,000 verdiend betaalt dan: £19,432
Iemand die 100,000 verdiend betaalt dan: £27,432
Iemand die 150,000 verdiend betaalt dan: £47,432
Iemand die £200,000 verdiend betaalt dan in totaal £69,932
In totaal: £173,254
Mij lijkt het fairer om zoiets te doen:
0-£20,000: 0% (£0)
£20,001-£40,000: 20% (£4,000)
£40,001-£60,000: 30% (£6,000)
£60,001-£80,000: 40% (£8,000)
£80,001-£100,000: 45% (£9,000)
£100,001+: 50%
Maar in je daarmee meer belasting?
Dan betalen minima een stuk minder, tot 50k scheelt het iets van £1600 per jaar.
50-80k gaan er ook op vooruit (£1600 + £3000), voor 80-120k verandert er niks.
120-150k betaalt iets meer.
Dan in je:
Iemand die 20,000 verdiend betaalt dan: £0 (£1,486 minder)
Iemand die 50,000 verdiend betaalt dan: £7,000 (£540 minder)
Iemand die 80,000 verdiend betaalt dan: £18,000 (£1,432 minder)
Iemand die 100,000 verdiend betaalt dan: £27,000 (£432 minder)
Iemand die 150,000 verdiend betaalt dan: £52,000 (£4,568 meer)
Iemand die £200,000 verdiend betaalt dan in totaal £76,000 (£6,068)
In totaal dus: £180,000 ietsjes meer, maar de bulk van de mensen, die tot 100k verdienen, betalen minder, dus zul je minder belasting ophalen in totaal. In de huidige omstandigheden kun je de lage en midden-inkomens eigenlijk niet meer belasten, maar als je het alleen voor de hoger inkomens verhoogd haal je niet heel veer meer op. Bij hogere inkomens komt het vaker voor dat het inkomen geld is wat ze niet direct nodig hebben, en ze kunnen er dus trucs mee uithalen om hun inkomen kunstmatig laag te houden, om zo belasting te ontduiken.
Wat mijn vrouw hoorde van ex-collega's en vrienden is dat een positie aan een universiteit als Oxford voor hoogleraren en professoren onvoldoende inkomen oplevert en dat ze zich gedwongen zien om er consultancy praktijken er op na te houden om rond te komen. Anecdotisch, natuurlijk, ik kan dat verder niet met data bevestigen.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 09:10 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Jep, het is niet alleen in het VK het geval dat lonen achterblijven. Ik las afgelopen jaar ergens dat iemand die nu als post-doc begint in het VK, nooit het salaris (gecorrigeerd voor inflatie) zal kunnen bereiken waarmee een assistant prof begon 25 jaar geleden.
En ook in Nederland is het niet altijd top. Een maat van me kreeg een baan als prof aageboden in Nederland (hij zit in Denemarken). Maar dan zou hij minder verdienen, nauwelijks een huis kunnen kopen, en er was geen ruimte voor zijn lab, terwijl hij nu in een groot huis met gigantische tuin zit, jaar vaderschaps-verlof en dus met een beter salaris. Dus bedankt voor het aanbod, de rector magnificus heeft hem nog geprobeerd over te halen, maar het mocht niet baten. Dus Nederland loopt ook al goede mensen mis, maar in Engeland is het wel wat erger, ze hebben nog het geluk wat prestigieuze universiteiten te hebben.
Als het VK nu met hangende pootjes aankomt bij de EU denk ik niet dat ze met open armen ontvangen zullen worden...
Maar het is toch wel bizar, en niet alleen in het VK, maar ook in de VS bijv. De college-gelden zijn meer toegenomen dan de inflatie, het aantal studenten is gigantisch gegroeid, klassen zijn een stuk groter, maar de leraren die voor de klassen staan krijgen minder betaald. En dan heb je gigantisch veel meer automatisering, vooruitgang etc, en toch is er op de een of andere manier veel minder geld om werknemers te betalen. Hoe dan?
Ga dat maar eens invoeren. 37% tot 73k en 49.50% daarboven.quote:Op zondag 8 januari 2023 17:55 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Of je gaat voor een NL systeem met 2 tarieven, simpeler en redelijk effectief en eerlijk, maar we weten allebei dat de Tories daar nooit voor gaan en ze gaan ook niets doen aan de non-doms en offshorers.
Je zult heel weinig professoren vinden die niet ook in allerlei commissie en adviesraden zitten. Misschien niet altijd betaalt, en het zal ook per vakgebied verschillen uiteraard. Je kunt wel rondkomen van het salaris van professor, maar op basis van dat salaris een huis kopen in Oxford is wel lastig. Zeker als je bedenkt dat de partner van de professor wel heel toevallig ook in Oxford aan de carriere moet kunnen werken, of dat die ervoor kiest wat meer algemeen werk te doen om de partner te ondersteunen. Ook zijn er nog aanstellingen via colleges met regelmatig aantrekkelijke secundaire voorwaarden (bijv een huis, of een housing allowance van 10-20k per jaar).quote:Op zondag 8 januari 2023 17:58 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Wat mijn vrouw hoorde van ex-collega's en vrienden is dat een positie aan een universiteit als Oxford voor hoogleraren en professoren onvoldoende inkomen oplevert en dat ze zich gedwongen zien om er consultancy praktijken er op na te houden om rond te komen. Anecdotisch, natuurlijk, ik kan dat verder niet met data bevestigen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |