bron: https://www.metronieuws.n(...)laas-zwarte-piet-tv/quote:Het Paard van Sinterklaas, een van de meest succesvolle Nederlandse familiefilms van de afgelopen twintig jaar, is op dit moment niet meer te zien voor publiek. Producent Burny Bos wil niet dat de film nog wordt vertoond omdat Zwarte Piet er in voorkomt.
De titel is ook niet opgenomen in het programma van het festival Cinekid, dat komende week plaatsvindt en waar Bos de hoofdgast is.
Heel veel bezoekers
Het Paard van Sinterklaas trok zeventien jaar geleden een half miljoen Nederlanders naar de bioscoop. De cast bestond onder meer uit de (toen) kinderen Ebbie Tam en Mamoun Elyounoussi. Volwassen hoofdrolspelers waren Jan Decleir, Anneke Blok, Peter Bolhuis en de – toen nog een twintiger – Henry van Loon. Laatstgenoemde, nu te zien in tv-serie Zenith II, was hoofdpiet.
Zwarte Piet, Chinees meisje en Sinterklaas
Het Paard van Sinterklaas uit 2005 gaat over het Chinese meisje Winky Wong dat met haar ouders naar Nederland emigreert. Zij probeert onder meer te begrijpen wie Sinterklaas is, maar dat blijkt niet mee te vallen. De film trok in de Nederlandse bioscopen een half miljoen bezoekers, sleepte diverse internationale prijzen in de wacht en werd onder meer verkocht aan China.
Het is heel jammer dat we toentertijd zwarte pieten in de film hebben gestopt”, vindt Bos nu. „Daar hebben we niet goed over nagedacht. Ik snap nu waarom veel Nederlanders bezwaar maken tegen Zwarte Piet.” De NPO vertoont de film al niet meer sinds 2019, toen het officieel NPO-beleid werd om geen programma’s meer te maken of uit te zenden met zwart geschminkte pieten. „Ik vind dat heel verstandig, deze film moet nu niet meer vertoond worden. Het is een rigoureus besluit, maar het enige juiste besluit”, zegt Bos.
Roetveegpieten in film monteren
Bos heeft nog wel onderzocht of de zwarte pieten in de film digitaal konden worden aangepast in roetveegpieten. Steven Spielberg deed iets soortgelijks met zijn meesterwerk E.T. en verving twintig jaar later digitaal de wapens voor walkietalkies. „Maar dat kost zoveel geld, dat zouden we nooit kunnen terugverdienen”, excuseert Bos zich.
De 78-jarige filmproducent sluit niet uit dat Het Paard van Sinterklaas over twintig jaar weer wel vertoond mag worden, met een disclaimer ervoor die uitleg geeft over Zwarte Piet. „Ik kan mij voorstellen dat de film juist door de pieten van cultuur-historische waarde kan zijn: als een les dat we van ver gekomen zijn. Maar om dat nu te doen zou vooral een provocatie zijn voor mensen die terecht bezwaar maken tegen Zwarte Piet.”
Op Twittter gaan mensen flink te keer tegen Burny Bos. De taal die daarbij wordt gebruikt is op deze plek niet echt voor herhaling vatbaar.
Of Black Panther. Daar hoor je dan weer niemand over.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 11:10 schreef hyviiee het volgende:
Maar ondertussen kan je gewoon gezellig naar "White chicks" blijven kijken op Netflix.
Een film verbannen omdat Zwarte Piet, een kindervriend, erin voorkomt. Omdat het ‘keihard racisme’ is. Echt, ga je fucking schamen met die belachelijke uitspraak.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 10:37 schreef Jahr00n het volgende:
keiharde racisme is dit hele sinterklaas verhaal
goed dat er nu eindelijk wordt doorgezet met het verbannen van dit soort films
Je reageert serieus op Jahr00n.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 11:15 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Een film verbannen omdat Zwarte Piet, een kindervriend, erin voorkomt. Omdat het ‘keihard racisme’ is. Echt, ga je fucking schamen met die belachelijke uitspraak.
Nog niet!quote:Op woensdag 12 oktober 2022 11:15 schreef Gunner het volgende:
[..]
Of Black Panther. Daar hoor je dan weer niemand over.
pepernoten liggen al bijna een maand in de winkelsquote:Op woensdag 12 oktober 2022 11:32 schreef TLC het volgende:
Het is al 12 oktober !!! begint de ZP discussie nu pas ?!![]()
![]()
![]()
De choco kruidnoten met tompouce smaak bij de Hemaquote:Op woensdag 12 oktober 2022 11:51 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
pepernoten liggen al bijna een maand in de winkels
Oeh, als ik die vind neem ik ze.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 12:01 schreef Slayage het volgende:
[..]
De choco kruidnoten met tompouce smaak bij de Hemadie met stroopwafel smaak kan je skippen
Er groeit straks een hele generatie op zonder ooit zwarte piet gekend te hebbenquote:Op woensdag 12 oktober 2022 12:05 schreef Mexicanobakker het volgende:
Een beetje een gevalletje Zou Het Wat UItmaken? wel.
We slaan soms wel wat door, maar goed, hoeveel gaan we hier nu werkelijk van merken?
Het is allemaal wat.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 12:10 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Er groeit straks een hele generatie op zonder ooit zwarte piet gekend te hebben
Ach jeetje. Een gapend gat in zijn ziel...quote:Op woensdag 12 oktober 2022 12:10 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Er groeit straks een hele generatie op zonder ooit zwarte piet gekend te hebben
'We' verbieden helemaal niks. De producent van de film wil dat die niet meer wordt vertoond. Geen idee of hij zijn zin krijgt of zoiets überhaupt kan eisen.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 11:29 schreef Scorpie het volgende:
Dus omdat er zwarten in voorkomen verbieden we een vertoning van een film?
Ik zie dat we rap terugkeren naar de Apartheid.
Chineesquote:Op woensdag 12 oktober 2022 12:30 schreef TLC het volgende:
... en dat alle Chinezen automatisch in Nederland een Chinees restaurant hebben is niet racistisch meneer Bos ?
Inderdaad een vreemde keus in een film over Sinterklaas /squote:Het is heel jammer dat we toentertijd zwarte pieten in de film hebben gestopt”, vindt Bos nu. „Daar hebben we niet goed over nagedacht.
De zak in met die handvol beroepsgekwetsten.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 10:35 schreef EinarBoe het volgende:
Wat moeten al die boze 60-jarige twitteraars nu gaan kijken dan?
Dadelijk krijg je die Arnold Karskens met zijn debiele rode petje aan de deur omdat hij geen Sinterklaasjournaal mocht maken met zwarte pieten.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 12:32 schreef RM-rf het volgende:
Als de rechthebbende van de auteursrechten een film niet meer wil laten vertonen heeft hij dat recht...
dat is gewoon een recht, los van welke 'begronding' iemand er verder voor heeft.
Dat gejank dat een film vertoond zou 'moeten' worden is ook zo overdreven, laat meneer Wilders dan gewoon zijn eigen film maken... kan me die idiote powerpoint slideshow van hem wel herinneren die hij ooit met veel misbaar aankondigde enkel om te provoceren, maar ook die wordt sindsdien niet meer zoveel vertoond (vermoedelijk eerder omdat het ook troep was)
Wacht maar tot de radicale dierenvrienden hun woke opkomst gaan maken dan kunnen dadelijk alle films waarbij getrainde dieren gebruikt worden ook niet meer.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 12:34 schreef Enchanter het volgende:
Misschien kunnen ipv "Het paard van Sinterklaas" , "Wild geraas" uitzenden, leren die gasten van de woke-sekte ook weer eens wat
Deze discussie had nooit hoeven beginnen als er niet een klein clubje werklozen en subsidieslurpers een hetze begonnen waren tegen Zwarte P.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 12:56 schreef koffiekoekjes het volgende:
Deze hele discussie had tig jaar geleden kunnen stoppen als tokkies niet zo moeilijk deden over roetveegpieten of regenboogpieten.
Nu is Sinterklaas helemaal verneukt
Exact, die kozp tokkies hadden beter moeten weten. Beetje een onschuldige traditie verneuken met achterlijke beschuldigingen. (Die ze ook nog nooit hard hebben kunnen maken).quote:Op woensdag 12 oktober 2022 12:56 schreef koffiekoekjes het volgende:
Deze hele discussie had tig jaar geleden kunnen stoppen als tokkies niet zo moeilijk deden over roetveegpieten of regenboogpieten.
Onzin, men had gewoon open moeten staan voor kleine veranderingen, iets wat bij zwarte piet al vaker is gebeurd. Nu gaan die veranderingen ook gewoon komen maar duurt het gewoon even, had je tig jaar geleden al kunnen verwachten.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 12:59 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Deze discussie had nooit hoeven beginnen als er niet een klein clubje werklozen en subsidieslurpers een hetze begonnen waren tegen Zwarte P.
Heb je wel door wat je nu schrijft? Vervang tokkies door kozp, en roetveeg-/regenboogpieten door zwartepieten.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 12:56 schreef koffiekoekjes het volgende:
quote:Op woensdag 12 oktober 2022 13:09 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Heb je wel door wat je nu schrijft? Vervang tokkies door kozp, en roetveeg-/regenboogpieten door zwartepieten.
Jij kan echt niet inhoudelijk reageren hè?quote:Op woensdag 12 oktober 2022 13:11 schreef koffiekoekjes het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
nuff said
De houding van sommige users op dit forum zegt wat dat betreft ook genoeg, jullie hebben zelf het einde van Sinterklaas mede mogelijk gemaakt. Zelfreflectie is soms ver te zoeken
Later heeft Vice nog een rectificatie geplaatst. Foto was zoals dit:quote:Op woensdag 12 oktober 2022 13:11 schreef koffiekoekjes het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
nuff said
De houding van sommige users op dit forum zegt wat dat betreft ook genoeg, jullie hebben zelf het einde van Sinterklaas mede mogelijk gemaakt. Zelfreflectie is soms ver te zoeken
Weer zo'n lege reactie. Vul kozp in op de plek van Zwarte Piet.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 13:20 schreef Harvest89 het volgende:
Zwarte Piet is over de houbaarheidsdatum heen.
Maak gewoon nieuwe films zonder zwarte schmink.
Klaar.
Prachtig plaatje hoor.quote:
Ja leuk plaatje wel, geen idee verder wat we hier verder mee moeten in deze discussie.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 13:11 schreef koffiekoekjes het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
nuff said
Sinterklaas is er nog gewoon. En Piet ook. Alleen mogen nu alle kleurtjes Piet zijn.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 13:11 schreef koffiekoekjes het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
nuff said
Het einde van sinterklaas? Ik zie hem nog steeds elk jaar terugkomen hoor. In sommige gevallen met roetveegpieten, maar met name buiten de randstad gewoon met traditionele zwarte pieten. En zo zal het ook blijven ook, hoe harder die mafkezen gaan schreeuwen, hoe meer de andere partij hun hakken in het zand zet.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 13:11 schreef koffiekoekjes het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
nuff said
Dan ook geen reclames meerquote:Op woensdag 12 oktober 2022 14:52 schreef HSG het volgende:
Is het goed dat er ook geen documentaires op tv meer komen over bijvoorbeeld Suriname of Afrika. Daar worden ook zwarte mensen getoond.
Ik ben ook niet van de wokeritis en ik gun het Neerlandsche volk haar autonomie over eigen cultuur, etc.. etc..quote:Op woensdag 12 oktober 2022 14:52 schreef HSG het volgende:
Is het goed dat er ook geen documentaires op tv meer komen over bijvoorbeeld Suriname of Afrika. Daar worden ook zwarte mensen getoond.
quote:Op woensdag 12 oktober 2022 14:17 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Sinterklaas is er nog gewoon. En Piet ook. Alleen mogen nu alle kleurtjes Piet zijn.
Sinterklaas en zwarte Piet is steeds minder te zien.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 15:01 schreef Hathor het volgende:
[..]
Het einde van sinterklaas? Ik zie hem nog steeds elk jaar terugkomen hoor. In sommige gevallen met roetveegpieten, maar met name buiten de randstad gewoon met traditionele zwarte pieten. En zo zal het ook blijven ook, hoe harder die mafkezen gaan schreeuwen, hoe meer de andere partij hun hakken in het zand zet.
Ik voorspel een opleving. Zeker na het rapport van Remkes die heel duidelijk heeft aangegeven dat er een flinke kloof gaapt tussen 'de (woke) stad' en het '(nuchtere) platteland'. De 2e groep is het aardig beu dat die 1e groep meent alles te moeten bepalen vanuit hun eigen (idealistische of woke) wereldbeeld wat veelal bepaald niet strookt met de realiteit, of wat er realistisch mogelijk is.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 15:38 schreef koffiekoekjes het volgende:
[..]
[..]
Sinterklaas en zwarte Piet is steeds minder te zien.
En dat gaat alleen maar minder worden.
Zwarte Piet is nu al praktisch niet meer zichtbaar in winkels etc. en op tv gaat er ook steeds minder en minder zichtbaar zijn.
Zijn er al enkele letters weer uitverkocht?quote:Op woensdag 12 oktober 2022 11:51 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
pepernoten liggen al bijna een maand in de winkels
Dat snap ik ook wel als iedereen er elk jaar opnieuw weer ruzie over aan het maken is. De hele sfeer is weg.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 15:38 schreef koffiekoekjes het volgende:
[..]
[..]
Sinterklaas en zwarte Piet is steeds minder te zien.
En dat gaat alleen maar minder worden.
Zwarte Piet is nu al praktisch niet meer zichtbaar in winkels etc. en op tv gaat er ook steeds minder en minder zichtbaar zijn.
In tegenstelling tot KoZP, woke of wat dan ook vind ik een zwarte huidkleur niet discriminerend.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 15:29 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik ben ook niet van de wokeritis en ik gun het Neerlandsche volk haar autonomie over eigen cultuur, etc.. etc..
maar ik moet wel zeggen dat dit soort lege "grappen" (en ja ik heb ze inmiddels wel allemaal 100 keer gehoord van alle lolbroeken op het werk en elders) totaal nergens hebben geholpen met de discussie. Sterker nog. Het lijkt vooral bij te dragen aan het beeld dat pro-piet mensen nogal dommig zijn.
Het jammerlijke is dat het in het verhaal van zwarte Piet vooral of nouja alleen maar volwassen mensen zijn die voor behoud van zwarte Piet is. Ik ben bang dat er over pakembeet 10 jaar amper tot geen sinterklaas gevierd meer gaat worden puur om het feit dat het die woke geiten helemaal niet te doen is om de kleur van Piet. Het gaat hun er gewoon om dat ze vroeger gekwetst zijn geweest door te weinig cadeautjes ofzo en zelfs regenboog pieten al niet goed meer is.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 15:01 schreef Hathor het volgende:
[..]
hoe harder die mafkezen gaan schreeuwen, hoe meer de andere partij hun hakken in het zand zet.
Gelukkig maak jij gebruik van je onvervreemdbare recht op Fok om je geslacht niet in te vullen.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 17:00 schreef hyviiee het volgende:
[..]
Het jammerlijke is dat het in het verhaal van zwarte Piet vooral of nouja alleen maar volwassen mensen zijn die voor behoud van zwarte Piet is. Ik ben bang dat er over pakembeet 10 jaar amper tot geen sinterklaas gevierd meer gaat worden puur om het feit dat het die woke geiten helemaal niet te doen is om de kleur van Piet. Het gaat hun er gewoon om dat ze vroeger gekwetst zijn geweest door te weinig cadeautjes ofzo en zelfs regenboog pieten al niet goed meer is.
Ze willen geen Nederlandse tradities hebben. Ze willen geen dodenherdenking op 4 mei. Ze willen keti koti. Ze willen roze zaterdagen. Roze zondagen. Ze willen geen sinterklaas en kerst. Nee, ze willen vasten samen met de Marokkanen. Ze willen suikerfeest.
Langzaamaan verdwijnen de Nederlandse tradities door dat soort geiten. En hoe harder ze schreeuwen, hoe meer kinderen ze met zich mee krijgen in een tijd dat je op 12 jarige leeftijd al transgender bent. Geen zij of hij meer is, maar him, they, them, her en weetikveel wat nog meer.
24 jaar? Maak daar maar 100 jaar van.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 14:47 schreef Marsenal het volgende:
Stop met dat gezeik om die Piet, het is een verloren strijd en het boeit over 25 jaar niemand geen ene kloot meer.
Haha wat een gevatte opmerking man, wat een slimme redenatie!quote:Op woensdag 12 oktober 2022 16:49 schreef HSG het volgende:
[..]
In tegenstelling tot KoZP, woke of wat dan ook vind ik een zwarte huidkleur niet discriminerend.
Vaak zijn rechten ook verkocht aan andere partijen, in andere landen. Zal me niets verbazen dat deze film in China gewoon nog vertoond wordt.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 17:40 schreef MoreDakka het volgende:
Na wat Googlen schijnt het dat de rechten van zo'n film meestal bij de productiemaatschappij liggen. Maar ik weet niet precies of dat ook betekent dat hij zomaar mag bepalen dat de film niet meer uitgezonden mag worden.
De beslissing is natuurlijk totaal absurd, dat terzijde.
Zo te zien liggen de distributierechten voor het buitenland bij MGM. Op zich wel grappig dat de film in het buitenland nog steeds prima te boek staat.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 17:44 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Vaak zijn rechten ook verkocht aan andere partijen, in andere landen. Zal me niets verbazen dat deze film in China gewoon nog vertoond wordt.
In het buitenland denken mensen natuurlijk, "zwarte piet is een gekke culturele dingetje van de Nederlanders". In het buitenland hebben ze natuurlijk de politieke lading niet zoals wij die hebben. Daarnaast zijn er genoeg culturen waar black face helemaal prima is.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 17:53 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Zo te zien liggen de distributierechten voor het buitenland bij MGM. Op zich wel grappig dat de film in het buitenland nog steeds prima te boek staat.
Sorry, klaag je nou dat je het niet leuk meer vindt omdat jij kunt zien wie het is?quote:Op woensdag 12 oktober 2022 10:47 schreef Dr.Mikey het volgende:
Moet gewoon kunnen toch er zijn nu ook overal series met van die roetveeg pieten waarbij je nog makkelijker kan zien wie het is dat vind ik niks maar dan kijk ik het ook niet ook maar over gaan klagen dan?
Doe gewoon films met zwarte piet en roetveeg piet en laat mensen lekker zelf kiezen wat ze willen zien.
Ik kijk dat soort dingen al jaren niet meer.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 19:20 schreef Leandra het volgende:
[..]
Sorry, klaag je nou dat je het niet leuk meer vindt omdat jij kunt zien wie het is?
Serieus? Om een kinderfilm, voor kinderen die het totaal niet boeit dat een Piet roetvegen heeft?
Dat valt allemaal wel mee. Ze willen óók andere feestdagen en tradities de ruimte geven en daar is niks mis mee. Het is niet alleen in plaats van.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 17:00 schreef hyviiee het volgende:
...
Ze willen geen Nederlandse tradities hebben. Ze willen geen dodenherdenking op 4 mei. Ze willen keti koti. Ze willen roze zaterdagen. Roze zondagen. Ze willen geen sinterklaas en kerst. Nee, ze willen vasten samen met de Marokkanen. Ze willen suikerfeest.
...
Als Zwarte Piet-knuppelen een traditie was, zou ik ook tegen zijn.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 20:27 schreef Qarrad het volgende:
Vrouwenbesnijdenis is ook een traditie, en palingtrekken, fretknuppelen, er zijn genoeg dingen te noemen waar we vanaf zijn of zouden moeten willen.
Nee nee, dit moet je meer als een woordkunstenaar benaderen. Je moet hem in zijn gezicht willen trappen!quote:Op woensdag 12 oktober 2022 20:28 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Als Zwarte Piet-knuppelen een traditie was, zou ik ook tegen zijn.
Oh ja? Tegenwoordig lopen ze al te mekkeren als ik ergens een zwart beeldje neerzet.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 17:30 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Haha wat een gevatte opmerking man, wat een slimme redenatie!
Jezus, zelf een kind van 6 snapt volgens mij nog dat het KoZP/woke/etc. gaat om het zwart schminken en niet om de donkere huidskleur zelf![]()
Er zijn genoeg andere kronkels en denkfouten en/of fouten aannames in de vele redenaties van KoZP en woke. Hoe moeilijk is het om die kronkels/fouten te ontkrachten? Daar heb je geen PhD voor nodig hoor.
Okay, je kijkt het sowieso niet maar wel even klagen dat je niet meer kijkt als zus en zo?quote:Op woensdag 12 oktober 2022 19:57 schreef Dr.Mikey het volgende:
[..]
Ik kijk dat soort dingen al jaren niet meer.
Maar ben van mening laat lekker zwarte pieten en die roetveeg naast elkaar bestaan en laat mensen zelf kiezen wat ze doen familie jansen laat een zwarte piet komen en familie pieters een met roetvegen prima toch.
Teven om persoonlijk op mij terug te komen als klein autistisch ventje had ik al door dat de Sinterklaas van bij oma in Rotterdam die naar drank stonk nooit dezelfde man kon zijn als die uit Groningen die over kwam als een hele strenge schoolmeester. Snapte toen de andere kinderen om mij heen al niet dat ze dat niet zagen.
Deze discussie was ook vrij snel weer weg gegaan als niet een clubje extreemrechtse figuren Zwarte Piet hadden gekaapt.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 12:59 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Deze discussie had nooit hoeven beginnen als er niet een klein clubje werklozen en subsidieslurpers een hetze begonnen waren tegen Zwarte P.
Pro-Pieten denken ook dat de sympathie voor Zwarte Piet groter zal worden door zo veel mogelijk te schelden en persoonlijke aanvallen te doen naar KOZP-figuren.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 15:29 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik ben ook niet van de wokeritis en ik gun het Neerlandsche volk haar autonomie over eigen cultuur, etc.. etc..
maar ik moet wel zeggen dat dit soort lege "grappen" (en ja ik heb ze inmiddels wel allemaal 100 keer gehoord van alle lolbroeken op het werk en elders) totaal nergens hebben geholpen met de discussie. Sterker nog. Het lijkt vooral bij te dragen aan het beeld dat pro-piet mensen nogal dommig zijn.
Jij zoekt op een gekke manier aandachtquote:Op woensdag 12 oktober 2022 23:12 schreef Leandra het volgende:
[..]
Okay, je kijkt het sowieso niet maar wel even klagen dat je niet meer kijkt als zus en zo?
En ja, mensen moeten lekker zelf kiezen wat ze doen, de producent van deze film kiest ook lekker zelf dat hij niet meer wil dat zijn film uitgezonden cq gedraaid wordt. Dat recht heeft hij dan toch ook?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |