abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_206275876
Alles over je jeugd/post-kleuter/kleuter-geweest/schoolkind/kind.

Nja, over kinderen die ouder zijn dan kleuters maar nog niet volwassen. Ofzo. En iedereen die mee wil praten.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_206275951
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2022 14:08 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dank je voor de tip, ik ben nu erg benieuwd. Bedoel je met je laatste opmerking dat er dingen zijn die jullie als ouders anders zouden kunnen en willen doen? Zo ja, wil je daar iets over vertellen? Ik vind dat leerzaam.

Zelf vind ik bijvoorbeeld dat ik meer tijd vrij zou moeten maken om één-op-één met een kind door te brengen. Gisteren zou ik bijvoorbeeld met dochter een lange wandeling maken. Ze was ontdaan omdat papa ook meeging. Ik stond er niet bij stil dat dat het voor haar er niet automatisch leuker op maakte; ze had zich verheugd op tijd met mij alleen. En die tijd hebben we wel, hoor. Vorige week hebben we tijdens studiedagen wat films samen gekeken en we hebben elke schooldag wel wat momenten samen in de auto. Maar die wandelingen zijn voor haar iets bijzonders en belangrijks.
Het zit hem vaak in kleine dingetjes. Reacties op bepaalde gebeurtenissen, ruzies die voorbij komen zowel tussen ouders en pubers als tussen ouders onderling, verwachtingen van ouders en ook van kinderen. Ik herken ook echt dingen uit mijn eigen puberteit.

Het voorbeeld wat je noemt is iets dat wij onlangs ook besproken hebben met drieën. Onze insteek was in eerste instantie anders, namelijk dat man en ik het ook leuk vinden om eens iets met tweeën te doen. Uit de aard van ons gezin en hoe wij daarin staan, doen wij ontzettend veel met drieën en heeft dochter veel ruimte voor zichzelf. Daar staan we nog steeds volledig achter. We begonnen ook weer wat meer samen te doen, man en ik, en soms kregen we daar wel een opmerking over. Uiteindelijk hebben we een goed gesprek gehad over hoe het eigenlijk allemaal voor moet komen: dingen met drieën, man en dochter, dochter en ik, maar ook man en ik. Dus die balans zoeken en vinden we nu steeds meer, en dat is wel erg fijn.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  maandag 10 oktober 2022 @ 15:30:55 #3
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_206276008
Mooi, @miss_sly . Goed dat ze steeds opnieuw leert dat jullie allemaal mensen met behoeftes zijn, en dat even zonder haar geen afwijzing is. Ik hoop toch zo dat we hier ook altijd over zulke dingen kunnen blijven praten. Vooralsnog smul ik gewoon van Oogappels zonder enig raakvlak met ons eigen gezin.

En nog een :* voor livelink want ik vind het ook knap van je dat je ziet en besprak wat er de afgelopen jaren allemaal is gebeurd bij jullie.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_206276016
quote:
7s.gif Op maandag 10 oktober 2022 15:20 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dat inderdaad. Er zijn zoveel ouders die dergelijke zaken nooit onder ogen kunnen komen en met hun kind bespreken hoe het is geweest. :*
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_206276066
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2022 15:30 schreef Lemijn het volgende:
Mooi, @:miss_sly . Goed dat ze steeds opnieuw leert dat jullie allemaal mensen met behoeftes zijn, en dat even zonder haar geen afwijzing is. Ik hoop toch zo dat we hier ook altijd over zulke dingen kunnen blijven praten. Vooralsnog smul ik gewoon van Oogappels zonder enig raakvlak met ons eigen gezin.

En nog een :* voor livelink want ik vind het ook knap van je dat je ziet en besprak wat er de afgelopen jaren allemaal is gebeurd bij jullie.
Ik verwonder me over, en ben erg blij met, de openheid die dochter nog steeds heeft. Over vrijwel alles. Alles is nog steeds bespreekbaar.

Onlangs werd de oudste van mijn zus 18. Hij wilde geen feestje geven voor zijn vrienden, en dus zei een aantal van zijn vrienden "ja, maar dan komen we zaterdagavond even langs hoor als je het viert met je familie".
Dat deden ze. Zulke leuke jongens en meiden, geweldige leuke gesprekken en met z'n allen hebben we een paar potjes Weerwolven gedaan. Ik hoop zo van harte dat het bij ons ook zo fijn kan blijven verlopen, ook als ze 18 is O+
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_206276094
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2022 15:31 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_206276159
quote:
7s.gif Op maandag 10 oktober 2022 15:38 schreef miss_sly het volgende:

[..]
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_206276202
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2022 15:43 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_206276300
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  Moderator maandag 10 oktober 2022 @ 16:48:03 #10
5428 crew  miss_sly
pi_206276766
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2022 15:57 schreef Schanu het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_206276878
Wat miss_sly zegt. Alleen al dat je in therapie bent om het beter te doen voor je kinderen zegt en doet een hoop.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_206277304
Precies. Door dit aan te gaan, doorbreek je de lijn die anders wordt doorgezet. En dat is hartstikke moeilijk, maar ook heel dapper.
pi_206277905
quote:
7s.gif Op maandag 10 oktober 2022 15:27 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Het zit hem vaak in kleine dingetjes. Reacties op bepaalde gebeurtenissen, ruzies die voorbij komen zowel tussen ouders en pubers als tussen ouders onderling, verwachtingen van ouders en ook van kinderen. Ik herken ook echt dingen uit mijn eigen puberteit.

Het voorbeeld wat je noemt is iets dat wij onlangs ook besproken hebben met drieën. Onze insteek was in eerste instantie anders, namelijk dat man en ik het ook leuk vinden om eens iets met tweeën te doen. Uit de aard van ons gezin en hoe wij daarin staan, doen wij ontzettend veel met drieën en heeft dochter veel ruimte voor zichzelf. Daar staan we nog steeds volledig achter. We begonnen ook weer wat meer samen te doen, man en ik, en soms kregen we daar wel een opmerking over. Uiteindelijk hebben we een goed gesprek gehad over hoe het eigenlijk allemaal voor moet komen: dingen met drieën, man en dochter, dochter en ik, maar ook man en ik. Dus die balans zoeken en vinden we nu steeds meer, en dat is wel erg fijn.
Herkenbaar wel, mijn 10-jarige is al heel lang enig kind. We doen ook heel veel met z'n drieën samen en je merkt ook in hoe hij dingen verwoordt dat hij ons als drie-eenheid ziet. Veel van onze partnertijd stellen we ook uit naar de weekenden dat hij er niet is. Hij heeft het er flink moeilijk mij dat wij binnenkort een weekje op huwelijksreis gaan met z'n tweeën. Dat is verdrietig voor hem, maar het is ook goed dat hij ziet dat ouders ook partners zijn en ook wij tijd voor elkaar nodig hebben. En dat snapt hij ook best als we dat bespreken. Hij kan ook goed aangeven als hij een van ons voor zichzelf wil hebben en ik ben heel blij dat hij dat doet zonder loyaliteitsconflict, want dat herkennen wij heel erg uit onze eigen jeugd.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_206277948
Kinderen hebben ook geen perfecte, foutloze ouders nodig. Sterker nog, dat is bijzonder ongezond voor ze. Menselijke ouders die de mist in kunnen gaan én daar vervolgens bij stil kunnen staan en over kunnen praten, daar leer je als kind van.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  Moderator maandag 10 oktober 2022 @ 19:08:43 #15
5428 crew  miss_sly
pi_206278108
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2022 18:46 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
Herkenbaar wel, mijn 10-jarige is al heel lang enig kind. We doen ook heel veel met z'n drieën samen en je merkt ook in hoe hij dingen verwoordt dat hij ons als drie-eenheid ziet. Veel van onze partnertijd stellen we ook uit naar de weekenden dat hij er niet is. Hij heeft het er flink moeilijk mij dat wij binnenkort een weekje op huwelijksreis gaan met z'n tweeën. Dat is verdrietig voor hem, maar het is ook goed dat hij ziet dat ouders ook partners zijn en ook wij tijd voor elkaar nodig hebben. En dat snapt hij ook best als we dat bespreken. Hij kan ook goed aangeven als hij een van ons voor zichzelf wil hebben en ik ben heel blij dat hij dat doet zonder loyaliteitsconflict, want dat herkennen wij heel erg uit onze eigen jeugd.
Ja dat!
Wij hebben het jaren heel weinig gehad, partnertijd. Naarmate ze ouder wordt, kunnen we dit soort dingen steeds beter bespreken en begrijpt ze het ook steeds beter. En sinds logeren geen probleem meer is, hebben we ineens een hoop tijd samen kunnen doorbrengen O+
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_206283970
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2022 18:52 schreef Clubsoda het volgende:
Kinderen hebben ook geen perfecte, foutloze ouders nodig. Sterker nog, dat is bijzonder ongezond voor ze. Menselijke ouders die de mist in kunnen gaan én daar vervolgens bij stil kunnen staan en over kunnen praten, daar leer je als kind van.
Mooi gezegd O+
pi_206295654
Onze zoon van 14 wil juist zo min mogelijk met mij doen. "Is saai", zegt hij dan. Klopt ook wel, want ik ben geen prater, terwijl zijn klep juist totaal niet stil staat, wat ik dan weer vreselijk irritant vind, maar goed. Maar ook een filmpie pakken, waar je juist niet hoeft te praten om het gezellig of leuk te maken, met zijn tweeën wil hij niet.

Met z'n drieën is het allemaal wel prima, maar mijn vrouw is een ontzettende huismus, dus die vindt één keertje per maand erop uit trekken meer dan genoeg.
pi_206297335
Onze 15-jarige houdt wel van gezelligheid. We kijken nu vaak met zijn 3-en nog een serie als jongste naar bed is. Vrijdag heeft jongste een kinderfeestje. Dan gaat hij met ons naar de japanner. Jongste lust niks, oudste is gek op die smaak, dus mooi geregeld.
Ik krijg ook vaak een knuffel, mijn man ook. Er is wat mij betreft een goede balans tussen zelftijd (gamen) of bij ons zitten :D

Man en ik hebben genoeg samen tijd. Man is woensdag vrij. Dus dan zijn we zijn al 7 jaar samen thuis onder schooltijd. Of we gaan tijdens zijn thuiswerkdag lunchen in het buurtcafe. Of we bestellen ook weleens pizza's voor de jongens en gaan dan samen uit eten :D
pi_206297528
Overdagtijd samen vind ik nog lekkerder dan avondtijd. Als het lukt om niet aan de waslijst aan dingen die nog moeten te beginnen. Wij doen het ook weer.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_206373497
*O* *O* A is geslaagd voor tussentijdsetoets rijbewijs *O* *O*
weer een stapje dichterbij haar rijbewijs

* Vicky is trots!
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  Licht Ontvlambaar woensdag 19 oktober 2022 @ 13:19:07 #21
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_206374328
quote:
1s.gif Op woensdag 12 oktober 2022 14:45 schreef Vanyel het volgende:
Overdagtijd samen vind ik nog lekkerder dan avondtijd. Als het lukt om niet aan de waslijst aan dingen die nog moeten te beginnen. Wij doen het ook weer.
Overdagtijd met mijn jongvolwassene is trouwens ook heerlijk. Vandaag gaan we Oogappels bingen :-D
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_206376923
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 12:02 schreef Vicky het volgende:
*O* *O* A is geslaagd voor tussentijdsetoets rijbewijs *O* *O*
weer een stapje dichterbij haar rijbewijs

* Vicky is trots!
Gefeliciteerd! *O*
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_206376927
quote:
1s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 13:19 schreef Sjeen het volgende:

[..]
Overdagtijd met mijn jongvolwassene is trouwens ook heerlijk. Vandaag gaan we Oogappels bingen :-D
Wij zijn in Rome en vandaag was shoptijd voor de tiener :D Dat wilde ze heel graag, dus daar hebben we toch ook maar tijd voor ingeruimd.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 20 oktober 2022 @ 09:18:31 #24
35189 Troel
scherp en bot
pi_206383757
Gisteren was de jongste jarig. 13. Tranen met tuiten omdat het cadeau dat hij wilde hebben er niet was. Ook al had ik hem van te voren duidelijk gemaakt dat ik het cadeau geen goed idee vond. (Hij wilde een stuurtje met pedalen voor zijn racespelletjes). En ik vind het nog steeds geen goed idee, maar ik merk dat ik heel gevoelig ben hiervoor. Misschien heb ik verkeerd ingeschat hoe belangrijk het voor hem was?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  donderdag 20 oktober 2022 @ 09:27:15 #25
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_206383811
quote:
7s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 09:18 schreef Troel het volgende:
Gisteren was de jongste jarig. 13. Tranen met tuiten omdat het cadeau dat hij wilde hebben er niet was. Ook al had ik hem van te voren duidelijk gemaakt dat ik het cadeau geen goed idee vond. (Hij wilde een stuurtje met pedalen voor zijn racespelletjes). En ik vind het nog steeds geen goed idee, maar ik merk dat ik heel gevoelig ben hiervoor. Misschien heb ik verkeerd ingeschat hoe belangrijk het voor hem was?
Waarom vond je het geen goed idee, Troel? En als hij het van zijn eigen geld had gekocht, had je het hem dan verboden? Als je er een goede reden voor hebt en je kan hem dat ook uitleggen, lijkt het me iets waarmee hij moet leren omgaan. Als het alleen een niet goed te beargumenteren gevoel is, vind ik het een andere zaak. Zo zie ik verjaardagen en Sinterklaas toch bij uitstek het moment om ook minder verantwoorde cadeaus te krijgen, gewoon omdat je dat graag wilt.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_206384011
Ik denk dat het ook juist goed is om niet alles wat je wil te kunnen krijgen voor je verjaardag. Als Troel dat ook nog duidelijk van te voren heeft aangekondigd dan heeft hij zelf zijn verwachtingen daar niet op aangepast. Dan blijft het nog wel vervelend om je kind teleurgesteld te zien, maar dat is zijn eigen fout waar hij van kan leren, niet een reden om het dan alsnog te geven.

Ik kreeg de dingen die ik echt graag wilde ook nooit voor mijn verjaardag of van de Sint. Maar dat was voor mij stimulans om zodra het kon met een krantenwijk te beginnen en een paar maanden later van dat geld zelf een gameboy te kopen. Mijn ouders zijn ook altijd duidelijk geweest dat ik bepaalde cadeau’s niet van hen hoefde te verwachten.

Sowieso heb ik mijn kinderen al heel snel duidelijk gemaakt dat de gever beslist wat er gegeven wordt. En hoe meer (verschillende) dingen ze op hun verlanglijstje zetten, des te groter de kans dat er iets op staat wat de gever leuk vindt om te geven. Maar alleen er zelf voor sparen geeft garantie dat ze het ook daadwerkelijk krijgen.
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
pi_206384120
Mijn zoon heeft zo'n stuurset rond die leeftijd van zijn zakgeld gekocht. Dat vond ik prima.

Soms krijg je gewoon niet wat op je lijstje staat. Omdat de ouder het te duur/lelijk/onverantwoord of wat dan ook vindt. Het is een wensenlijst, geen vaststaande bestellijst.

Hier is Sinterklaas wel milder, die koopt de gekste cadeautjes. :D

Maar die emotie bij hem is wel naar. Als het verlangen zo hoog is, is de teleurstelling ook groter. Dat is iets dat we bij jongste (nu 10) merken. Hij doet alles extremer, zowel de positieve als negatieve emoties. Voor ons is dat wel gewoon. Ik weet niet hoe dat bij jullie in andere situaties is?
  donderdag 20 oktober 2022 @ 10:09:58 #28
35189 Troel
scherp en bot
pi_206384162
Nouja, hij is er al tijden voor aan het sparen, dus het is niet dat hij het ding nooit krijgt zeg maar. Maar ik vind dat hij al genoeg gamet, dus het is meer dat. Ik heb dus ook met opzet iets gegeven dat hij ook supertof vindt, maar dan voor aan de eettafel (een uitbreiding van gravitrax). Ik zou er geen probleem mee hebben als hij het zelf bij elkaar spaart, daar is zijn zakgeld voor (en ik heb liever dat het dan aan zoiets op gaat dan aan frikandelbroodjes).

Maar dat verdriet, ow, dat is zo lastig.

(Vooral ook omdat het een opstapeling was: vrienden die niet gefeliciteerd hadden (tja, in de vakantie jarig zijn is gewoon kut), niet het stuurtje, op je verjaardag klusjes moeten doen in huis, noem maar op. Dat de taart lekker was en dat hij heerlijke spareribs had gehad was gewoon niet genoeg.)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_206384299
Misschien waren de verwachtingen voor de dag zelf gewoon te hoog. Als er dan een paar dingen tegenzit, gaat puber in de bocht.

Hier hebben we een verjaardag midden zomervakantie en eentje voor kerst. De kinderen zijn gewoon dat dingen anders gaan. Dat we het eerder/later vieren, soms niet eens thuis. Dat niet alle vriendjes/familie kunnen komen. Of er niet aan denken omdat ze op een of ander tropisch eiland/hoge sneeuwberg zitten. Dat verwachtingsmanagement is hier wel een ding, zeker met een kind dat sterk in zijn emoties is. En de andere van voorspelbaarheid houdt. Maar dat is al vanaf jongs af aan.
pi_206384437
Vorig jaar kreeg onze zoon (nu 14, toen 13) van opa/oma een nieuwe fiets, iets wat hij ook niet per se hoefde. Dat fluisterde hij in mijn oor: "dit stond niet echt op mijn lijstje". Dat vond ik een prima nette reactie, namelijk dat hij dat bij mij aangaf en niet direct bij de gever. Ik gaf daarbij wel aan dat we niet altijd alles (kunnen) krijgen wat we willen. Helaas zijn we geen kinderen van Willem-Alexander en Maxima.

Als hij, op die leeftijd, bij mij was gaan huilen of boos was geworden, omdat hij niet krijgt wat hij wil dan had ik dat slecht getrokken, moet ik eerlijk zeggen. :@
  donderdag 20 oktober 2022 @ 16:39:25 #31
35189 Troel
scherp en bot
pi_206388409
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 10:58 schreef DjVero het volgende:
Vorig jaar kreeg onze zoon (nu 14, toen 13) van opa/oma een nieuwe fiets, iets wat hij ook niet per se hoefde. Dat fluisterde hij in mijn oor: "dit stond niet echt op mijn lijstje". Dat vond ik een prima nette reactie, namelijk dat hij dat bij mij aangaf en niet direct bij de gever. Ik gaf daarbij wel aan dat we niet altijd alles (kunnen) krijgen wat we willen. Helaas zijn we geen kinderen van Willem-Alexander en Maxima.

Als hij, op die leeftijd, bij mij was gaan huilen of boos was geworden, omdat hij niet krijgt wat hij wil dan had ik dat slecht getrokken, moet ik eerlijk zeggen. :@
In dit geval is het wel een kind met een sociaal-emotionele uitdaging, dus dat is niet te vergelijken met de gemiddelde 13-jarige ben ik bang :@
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_206389970
Ik geloof dat mijn 15 jarige toch aan de beugel moet. Tot nu toe weigerde hij omdat het cosmetisch was en hij dat niet wilde. Prima.
Maar nu blijken zijn niet doorgekomen hoektanden zo scheef te staan dat ze tegen de wortel van de voortanden duwen. Er is ook geen plek voor ze. Dat wordt een risico voor die voortanden. Eens kijken wat de orthodontist daarvoor verzint.
pi_206395774
@Troel, ik zou bij een cadeau waar ik zelf niet achter sta, zeggen dat ze er zelf voor mogen sparen.
Eventueel zou ik dan een bijdrage geven voor de verjaardag.
Maar als ze zo in hun hoofd hebben dat ze het misschien wel krijgen (ondanks dat ze misschien eigenlijk wel weten dat dat niet zo is), dan valt het natuurlijk wel des te harder tegen.
En als je dan een kind hebt wat sociaal-emotioneel wellicht wat jonger is dan zn kalenderleeftijd, dan is de reactie misschien ook wat beter te plaatsen? (zie ik bij mijn oudste met sociaal-emotionele uitdaging ook wel, dat als ik erbij stil sta dat de reactie prima past bij de geschatte leeftijd ipv de kalenderleeftijd...)
:*

Wij hebben het gamen maar los gelaten, zolang het schoolwerk er niet door in de knel komt, so far so good...
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_206395793
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 18:56 schreef Deepfreeze het volgende:
Ik geloof dat mijn 15 jarige toch aan de beugel moet. Tot nu toe weigerde hij omdat het cosmetisch was en hij dat niet wilde. Prima.
Maar nu blijken zijn niet doorgekomen hoektanden zo scheef te staan dat ze tegen de wortel van de voortanden duwen. Er is ook geen plek voor ze. Dat wordt een risico voor die voortanden. Eens kijken wat de orthodontist daarvoor verzint.
Oh joepie... hier was het bij zowel de oudste als de jongste niet alleen cosmetisch, dus die keuze was in die zin "makkelijk". Ook omdat de behandeling die de orthodontist voorstelde (kaak verbreden) nu met beugel kon en eventueel als volwassene alleen maar mbv een operatie mogelijk was. Oudste mag het ding er hopelijk bijna uit. De jongste heeft het eerste stukje erop zitten en krijgt volgende week deel 2 erbij.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_206396210
Hij is al 15. Maar heeft pas afgelopen jaar zijn kiezen gewisseld. Dus veel eerder was ook geen optie. Nu is het even kijken wat ze zo kunnen redden. Hij zegt zelf dat ze alleen hoeven te repareren wat niet deugd. Maar dat hij geen extra half jaar doorgaat om het strak recht te krijgen.
  zaterdag 22 oktober 2022 @ 16:08:23 #36
35189 Troel
scherp en bot
pi_206409467
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2022 08:14 schreef Nijna het volgende:
@:Troel, ik zou bij een cadeau waar ik zelf niet achter sta, zeggen dat ze er zelf voor mogen sparen.
Eventueel zou ik dan een bijdrage geven voor de verjaardag.
Maar als ze zo in hun hoofd hebben dat ze het misschien wel krijgen (ondanks dat ze misschien eigenlijk wel weten dat dat niet zo is), dan valt het natuurlijk wel des te harder tegen.
En als je dan een kind hebt wat sociaal-emotioneel wellicht wat jonger is dan zn kalenderleeftijd, dan is de reactie misschien ook wat beter te plaatsen? (zie ik bij mijn oudste met sociaal-emotionele uitdaging ook wel, dat als ik erbij stil sta dat de reactie prima past bij de geschatte leeftijd ipv de kalenderleeftijd...)
:*

Wij hebben het gamen maar los gelaten, zolang het schoolwerk er niet door in de knel komt, so far so good...
Ja, ik vind het ook niet erg als hij er zelf voor spaart hoor. Maar dan moet hij er ook echt wat voor doen zeg maar ;) En ja, waarschijnlijk past het prima bij zijn leeftijd. Vind het alleen zo kut.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_206409486
quote:
7s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 16:08 schreef Troel het volgende:

[..]
Ja, ik vind het ook niet erg als hij er zelf voor spaart hoor. Maar dan moet hij er ook echt wat voor doen zeg maar ;) En ja, waarschijnlijk past het prima bij zijn leeftijd. Vind het alleen zo kut.
Dat is wel herkenbaar :*
Mama van 2 lieve meiden :)
  zaterdag 22 oktober 2022 @ 18:42:52 #38
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_206410950
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2022 09:04 schreef Deepfreeze het volgende:
Hij is al 15. Maar heeft pas afgelopen jaar zijn kiezen gewisseld. Dus veel eerder was ook geen optie. Nu is het even kijken wat ze zo kunnen redden. Hij zegt zelf dat ze alleen hoeven te repareren wat niet deugd. Maar dat hij geen extra half jaar doorgaat om het strak recht te krijgen.
Wel een tip van mijn kant om niet te lang te wachten. Mijn zoon ging pas naar de ortho toen hij bijna 16 was en was pas klaar toen hij al dik over de 18 was. Dat laatste jaar moesten we dus zelf betalen en dat is niet goedkoop :X
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_206411263
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 18:42 schreef livelink het volgende:

[..]
Wel een tip van mijn kant om niet te lang te wachten. Mijn zoon ging pas naar de ortho toen hij bijna 16 was en was pas klaar toen hij al dik over de 18 was. Dat laatste jaar moesten we dus zelf betalen en dat is niet goedkoop :X
Dure grap ja... wij krijgen niet alles vergoed, een bepaald bedrag en daar gaan we helaas bij beide kinderen aardig overheen... :{

SPOILER: beugelleed
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_206412718
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 18:42 schreef livelink het volgende:

[..]
Wel een tip van mijn kant om niet te lang te wachten. Mijn zoon ging pas naar de ortho toen hij bijna 16 was en was pas klaar toen hij al dik over de 18 was. Dat laatste jaar moesten we dus zelf betalen en dat is niet goedkoop :X
We krijgen nu ook geen ortho vergoed met de huidige zorgverzekering :X

Gelukkig is dat potje er wel.

En even kijken of we kunnen wisselen van verzekering komend jaar, als dat uitkan.
pi_206414145
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 18:56 schreef Deepfreeze het volgende:
Ik geloof dat mijn 15 jarige toch aan de beugel moet. Tot nu toe weigerde hij omdat het cosmetisch was en hij dat niet wilde. Prima.
Maar nu blijken zijn niet doorgekomen hoektanden zo scheef te staan dat ze tegen de wortel van de voortanden duwen. Er is ook geen plek voor ze. Dat wordt een risico voor die voortanden. Eens kijken wat de orthodontist daarvoor verzint.
Oef, hier is mijn 16jarige ook net aan de beugel voor dit probleem. Zijn ene hoektand kwam maar niet door, de tandarts dacht dst er misschien geen ruimte was.
Het bleek echter dat die hoektand gewoon ergens achter/boven in z'n gehemelte lag te chillen, en geen aanstalten maakte om de melkhoektand eruit te duwen.
De kaakchirurg moest eraan te pas komen en heeft een gat moeten boren in zijn gehemelte om die hoektand bloot te leggen.
Nu zijn er slotjes om die hoektand op z'n plaats te krijgen. Flink proces wel. Die zit dus ook tot z'n 19e aan de beugel helaas }:|
  zaterdag 22 oktober 2022 @ 23:33:06 #42
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_206415259
Door corona duurde het traject bij ons nog langer. Hij kon er een tijdlang niet heen en toen hij wel weer kon vervielen er afspraken als hij snotterig was en zo.
Daardoor kon hij ook niet er snel heen bij kapotte slotjes en dat heeft het proces flink verstoord.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_206416955
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 20:44 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
We krijgen nu ook geen ortho vergoed met de huidige zorgverzekering :X

Gelukkig is dat potje er wel.

En even kijken of we kunnen wisselen van verzekering komend jaar, als dat uitkan.
Bij sommige verzekeringen moet je eerst een jaar aanvullend verzekerd zijn voordat je aanspraak kan maken op beugelvergoeding, dus wel even goed uitzoeken voordat je je bijverzekerd en er dan geen aanspraak op kan maken.
Wij hebben ons apart verzekerd en de kinderen staan bij mij op de polis en ik heb aanvullend gedaan voor de beugel, maar man dus niet. Kwam Ohra overigens zelf mee.
En zij hebben (of hadden in elk geval) toen niet de voorwaarde van eerst een jaar aanvullend verzekerd zijn voordat je het kan gebruiken.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_206417129
@hangplantje
Hier liggen ze tegen de wortel van de voortanden aan. Dus wel 'in de buurt'. Maar niet boven de huid, dus ze zullen ze nog wel moeten hengelen. Ik ben blij dat dit kind een hoge pijngrens heeft.

@Nijna ik zat gisteren al even rond te kijken maar die wachttijd is bij de meeste inderdaad een jaar. Ohra zou nu wel schelen en heeft nu ook geen wachttijd. Kost me wel flink extra, dus even rekenen of het uitkan.
pi_206417172
Oh ja, beugels… naar aanleiding van jullie berichtjes zal ik vast die geldboom in de tuin wat extra water geven…
  zondag 23 oktober 2022 @ 09:14:01 #46
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_206417228
Ik heb vorig/dit jaar m’n tandverzekering omhoog gegooid, zodat zoon komend jaar aan de beugel kan.
Indd omdat de wachttijd 1 jaar is.
pi_206433274
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2022 09:00 schreef MevrouwCactus het volgende:
Oh ja, beugels… naar aanleiding van jullie berichtjes zal ik vast die geldboom in de tuin wat extra water geven…
Same here :o Onze jongste zal het niet nodig hebben hoop ik, die duimt niet en gebruikt geen speen. Onze oudste van bijna 6 duimt echter nog steeds en ik vrees dat we haar dit niet kunnen afleren. Het is haar rustpunt en ze heeft er teveel baat bij. Die moet sowieso een beugel later...

Over cadeautjes gesproken, een greep naar een paar berichten terug. Vrouwlief en ik gingen vorige week een paar dagen samen naar Oostende, even weg zonder de kinderen. We hadden ze een cadeautje beloofd en hadden een grote schelp voor beide meegenomen. Omdat ze heel erg van stenen en schelpen zijn, vooral schelpen waarin je 'de zee' kan horen. Bij thuiskomst beide verheugd dat ze een cadeautje kregen, maar oh wat een verdriet kwam eruit bij de oudste toen ze de schelp kreeg. Hield zich eerst goed, maar na 10 minuten verstopte ze zich en raakte ze overstuur. Want haar schelp 'deed het niet' en ze vond dit geen cadeautje, want het was geen speelgoed.

Wij hebben haar dus maar even het concept cadeautje opnieuw uitgelegd :') maar het raakte mij wel.
pi_206433466
@Schanu duimen hoeft geen beugel op te leveren. In ons geval is de kaak gewoon te klein. De kinderen zijn van 2 kanten erfelijk belast helaas.
Mijn zusje duimde echt tot eind basisschool en hoefde geen beugel, ik nooit geduimd en wel raak. Mijn kinderen hebben na 9 maand geen duim/speen meer gehad. Maar toch een beugel voor de oudste, en de jongste zal ook wel gezien ze stand van zijn tanden.
pi_206433675
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2022 14:46 schreef Deepfreeze het volgende:
@:Schanu duimen hoeft geen beugel op te leveren. In ons geval is de kaak gewoon te klein. De kinderen zijn van 2 kanten erfelijk belast helaas.
Mijn zusje duimde echt tot eind basisschool en hoefde geen beugel, ik nooit geduimd en wel raak. Mijn kinderen hebben na 9 maand geen duim/speen meer gehad. Maar toch een beugel voor de oudste, en de jongste zal ook wel gezien ze stand van zijn tanden.
Die van mij heeft 1 voortand schuin naar voren staan door het duimen, en de ondertandjes lijken te weinig ruimte te hebben en groeien wat over elkaar heen (met de melktandjes al). Dus een beugel lijkt mij onvermijdelijk. Misschien dat ze het duimen nog afleert als ze haar boventanden gaat wisselen omdat ze haar duim altijd achter 1 voortand haakt, en dat lukt dan niet meer :+
pi_206434689
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2022 14:29 schreef Schanu het volgende:

[..]
Same here :o Onze jongste zal het niet nodig hebben hoop ik, die duimt niet en gebruikt geen speen. Onze oudste van bijna 6 duimt echter nog steeds en ik vrees dat we haar dit niet kunnen afleren. Het is haar rustpunt en ze heeft er teveel baat bij. Die moet sowieso een beugel later...

Over cadeautjes gesproken, een greep naar een paar berichten terug. Vrouwlief en ik gingen vorige week een paar dagen samen naar Oostende, even weg zonder de kinderen. We hadden ze een cadeautje beloofd en hadden een grote schelp voor beide meegenomen. Omdat ze heel erg van stenen en schelpen zijn, vooral schelpen waarin je 'de zee' kan horen. Bij thuiskomst beide verheugd dat ze een cadeautje kregen, maar oh wat een verdriet kwam eruit bij de oudste toen ze de schelp kreeg. Hield zich eerst goed, maar na 10 minuten verstopte ze zich en raakte ze overstuur. Want haar schelp 'deed het niet' en ze vond dit geen cadeautje, want het was geen speelgoed.

Wij hebben haar dus maar even het concept cadeautje opnieuw uitgelegd :') maar het raakte mij wel.
Voor wat het waard is, ik heb heel lang geduimd en nooit een beugel nodig gehad... maar goed, dat ben ik alleen... ik denk dat erfelijkheid ook hierin een rol speelt. Mijn kinderen hebben het smalle bekkie van hun vader, helaas.
Wij zijn wel met de kinderen bij de logopedie geweest omdat ze blijkbaar een "verkeerde" mondmotoriek had, wat niet helpend was, werden we op gewezen door de tandarts.
Maar goed, evengoed een beugel dus. Oudste heeft geduimd en die hebben we er uiteindelijk afgekregen met van de bytex (oh wat was ze kwaad }:| ) en jongste had een speen die we op een gegeven moment hebben opgestuurd naar "de babies" (opa en oma, die daarna een grote meiden schaar terugstuurden omdat ze toch al zo groot was ;) ). Speen was in die zin wel makkelijker, want weg is weg, dat gaat met een duim wat lastiger :')

Ahw, van het cadeautje :*
Mama van 2 lieve meiden :)
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')