Heb je goede? Ik kan nog wijzigenquote:
Mijn tandarts doet dat wel hoor, die is één keer per maand op zaterdag open en elke week 1 avond. Ideaalquote:Op zondag 9 oktober 2022 21:38 schreef amaranta het volgende:
In het onderwijs werk je al snel over, als je niet uitkijkt. Doe ik dus niet aan mee.
Ik ga 16:30 naar huis en dat was het. Wat niet af is, is niet af. Morgen is er weer een dag.
Terug in de vakantie? Nog niet misschien.
Ik heb afgelopen gesprekken ronde ook geen enkel gesprek buiten werktijd gepland. Dat is dus niet later dan 17:00
Ja, het is fijn om de ouders die werken tegemoet te komen, maar doet bijvoorbeeld een tandarts dat? Nee. Waarom moet een leerkracht dat dan wel altijd doen?
Dus dit keer ben ik voor het eerst niet ‘s avonds terug gekomen voor de oudergesprekken. En geen enkele ouder heeft daarover geklaagd overigens.
quote:Op zondag 9 oktober 2022 21:53 schreef Lemijn het volgende:
Nou dat is lekker unaniem Tink. Nu jij weer. Want je had toch vrij recent een nieuwe baan met veel pluspunten ten opzichte van de vorige?
Klopt, ik zit hier nu een maand of 4. En het valt dus wat tegen, oa door het overwerken, maar ook doordat de functie-inhoud anders is dan beloofd.quote:Op zondag 9 oktober 2022 21:58 schreef Lemijn het volgende:
Nou ja Amaranta zegt dus dat je maar moet zorgen dat je kan, net zoals dat je vrij neemt voor de tandarts. Ik snap dat wel. Hier kondigen ze aan wanneer de inschrijving voor de gesprekken start dus ik zit dan met mijn agenda gewapend op Parro om zo’n goed slot te klikkenof stuur de andere ouder.
Het lijkt me trouwens enorm lastig om tegen die overwerk-cultuur te ageren als iedereen het normaal vindt of op z’n minst doet alsof. Je staat in je recht maar zal dan worden weggezet als zeurpiet. Ik had dat bij mijn eerste baan, ik werd sindsdien weggezet als niet gemotiveerd terwijl ik gewoon aangaf het niet zo tof te vinden dat ik niet werd betaald voor wat ik deed.
Bij geven en nemen zou je dus juist wél naar een oudergesprek kunnen gaan zonder daarvoor vakantie-uren op te nemen.quote:Op maandag 10 oktober 2022 08:30 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Mijn tandarts doet dat wel hoor, die is één keer per maand op zaterdag open en elke week 1 avond. Ideaal![]()
Maar goed, ik zou wel vrij kunnen nemen voor een oudergesprek, maar idioot genoeg zou ik daar dan dus wel vakantie-uren moeten opnemen. Terwijl al dat overwerk...
[..]
[..]
Klopt, ik zit hier nu een maand of 4. En het valt dus wat tegen, oa door het overwerken, maar ook doordat de functie-inhoud anders is dan beloofd.
Ik trek m'n mond wel open, maar ik heb dit al aangekaart. Het antwoord was 'het is geven en nemen'. Maar dat ervaar ik dus niet zo. En ik vind investeren in m'n nieuwe baan prima, maar dit gaat me wat te ver.
Dat was precies wat ik ook dachtquote:Op maandag 10 oktober 2022 08:44 schreef Viv het volgende:
[..]
Bij geven en nemen zou je dus juist wél naar een oudergesprek kunnen gaan zonder daarvoor vakantie-uren op te nemen.
Wat verstaan zij daaronder dan?
Daar doelde ik in mijn vorige post ook op...het voegt weinig toe. Maar ik begrijp wel wat @LeSage bedoelt met dat ze allebei de klas wel eens van binnen willen zien. Het verschilt per school ook nogal hoe ze dat aanpakken. Op de school hier, is het elke 1e week na de vakantie "Rodeloper-week". Dan ligt de rode loper bij de ingang en mogen ouders elke dag mee naar de klas, alles bekijken, bestuderen wat voor figuur er voor de klas staatquote:Op maandag 10 oktober 2022 08:48 schreef Deepfreeze het volgende:
...
School heeft nu ook een paar jaar geen oudergesprekken meer in de avond. Ik ging toch al alleen. Mijn man is weleens meegeweest, maar dat voegt niet zoveel toe. Niet voor hem, niet voor de leerkracht. Dus de keren dat hij mee ging, was omdat ik wat zware issues te bespreken had![]()
...
Op de middelbare school kom je de school niet meer in, tenzij op uitnodiging van school. Zoals een ouderavond of driehoeksgesprek. En ja, dan willen man en ik daar beiden wel graag heenquote:Op maandag 10 oktober 2022 09:02 schreef MorganLeFay het volgende:
[..]
Daar doelde ik in mijn vorige post ook op...het voegt weinig toe. Maar ik begrijp wel wat @:LeSage bedoelt met dat ze allebei de klas wel eens van binnen willen zien. Het verschilt per school ook nogal hoe ze dat aanpakken. Op de school hier, is het elke 1e week na de vakantie "Rodeloper-week". Dan ligt de rode loper bij de ingang en mogen ouders elke dag mee naar de klas, alles bekijken, bestuderen wat voor figuur er voor de klas staaten even op het stoeltje van hun kind zitten. Dat doen de meeste ouders om en om en ik mag dat dan 5 dagen achter elkaar
![]()
Had een paar weken geleden een kennismakingsgesprek. Was 1 minuut te vroeg en kon de klas inkijken waar 2 ouders zo'n 8 minuten met elkaar zaten te geinen en de juf er een beetje schaapachtig bij zat. Dat is voor de juf toch ook niet zo leuk?![]()
Hier zijn er af en toe ook ouderavonden, vooral als er iets is wat met iedereen besproken moet worden (zoals het lerarentekort op school). Uit de klas van mijn kind komen dan doorgaans maar 7 van de 19 ouder(paren) opdragen omdat de helft van de klas uit expatkinderen bestaat (dus die ouders spreken alleen Engels) en de school alles alleen in het Nederlands aankondigt, dus ik snap wel dat die zich niet geroepen voelen om te komen.
Ik zit nog in de basisschoolmodusquote:Op maandag 10 oktober 2022 09:05 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Op de middelbare school kom je de school niet meer in, tenzij op uitnodiging van school. Zoals een ouderavond of driehoeksgesprek. En ja, dan willen man en ik daar beiden wel graag heen
Daaronder verstaan ze 'wij nemen en jij geeft'quote:Op maandag 10 oktober 2022 08:44 schreef Viv het volgende:
[..]
Bij geven en nemen zou je dus juist wél naar een oudergesprek kunnen gaan zonder daarvoor vakantie-uren op te nemen.
Wat verstaan zij daaronder dan?
Dat snap ikquote:Op maandag 10 oktober 2022 09:06 schreef MorganLeFay het volgende:
[..]
Ik zit nog in de basisschoolmodus
Hier werken ze met thema's. Na elk thema is er een kijkmiddag. Komende woensdag ook weer. Een kijken hoe het met de gemummificeerde appel gaatquote:Op maandag 10 oktober 2022 09:02 schreef MorganLeFay het volgende:
Daar doelde ik in mijn vorige post ook op...het voegt weinig toe. Maar ik begrijp wel wat @LeSage bedoelt met dat ze allebei de klas wel eens van binnen willen zien. Het verschilt per school ook nogal hoe ze dat aanpakken. Op de school hier, is het elke 1e week na de vakantie "Rodeloper-week". Dan ligt de rode loper bij de ingang en mogen ouders elke dag mee naar de klas, alles bekijken, bestuderen wat voor figuur er voor de klas staat en even op het stoeltje van hun kind zitten. Dat doen de meeste ouders om en om en ik mag dat dan 5 dagen achter elkaar
Oeps, wel zonde, maar de reis onderdeel van je vakantie maken is ook leuk.quote:Op maandag 10 oktober 2022 09:07 schreef miss_sly het volgende:
Wij gaan volgende week een midweek naar Rome. Maandag tot en met vrijdag. We hadden daar in juli interessant geprijsde vliegtickets voor, vliegend vanaf Brussel.
Toen ik vrijdag de tickets in mijn mail wilde opzoeken, kwam ik ineens een mail tegen dat onze vlucht gecanceld is. Had ik helemaal gemist![]()
Lang verhaal kort: tickets zijn nu veel duurder en met onhandige vluchten, dus we gaan met de autoZaterdag heen, twee dagen reizen. En dan het volgende weekend ook weer.
Ja, het is ver (dat is me al door verschillende mensen verteld) maar we gaan het toch doen! gezellig roadtrippen met drietjes heeft ook wel wat.
Ik geloof dat mijn man daar alleen geweest is met oudste tijdens de voorlichting. We zijn nu dik 3 jaar verderquote:Op maandag 10 oktober 2022 09:05 schreef miss_sly het volgende:
Op de middelbare school kom je de school niet meer in, tenzij op uitnodiging van school. Zoals een ouderavond of driehoeksgesprek. En ja, dan willen man en ik daar beiden wel graag heen
Precies, dat doen we dan maar. Leuke hotelletjes onderweg zoeken, lekkere ontbijtjes, mooie uitzichten. Lekkere zak snoep van Jamin meequote:Op maandag 10 oktober 2022 09:13 schreef Leandra het volgende:
Oeps, wel zonde, maar de reis onderdeel van je vakantie maken is ook leuk.
'Alleen of samen op het ouderavondbankje' oid? Ik ben nog niet zo gevat vanochtend geloof ikquote:Op maandag 10 oktober 2022 08:22 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Heb je goede? Ik kan nog wijzigen
Gewoon "Het ouderavondbankje" is voldoende toch?quote:Op maandag 10 oktober 2022 09:22 schreef lunapuella het volgende:
[..]
'Alleen of samen op het ouderavondbankje' oid? Ik ben nog niet zo gevat vanochtend geloof ik
Weinig. Alleen bij speciale projecten, ik denk hooguit 2x per jaar. En als je moet kiezen, denk ik dat je beter een oudergesprek kan bijwonen dan dat je met 35 andere ouders door de klas hobbelt om een knutselding te bekijkenquote:Op maandag 10 oktober 2022 09:17 schreef Leandra het volgende:
Maar hebben jullie (basis)scholen dan geen "kijkmoment"?
Het heeft hier vanwege Covid 2 jaar stilgelegen maar deze week hebben de ouders weer op een bepaalde dag de mogelijkheid 's morgens een kijkje in de klas te nemen, een kwartiertje is dat dan.
Dat probleem had ik dus ookquote:Op maandag 10 oktober 2022 09:22 schreef lunapuella het volgende:
[..]
'Alleen of samen op het ouderavondbankje' oid? Ik ben nog niet zo gevat vanochtend geloof ik
Hier was het op de kleuterbouw en onderbouw standaard om mee de klas in te lopen in de ochtend. Kinderen konden dan uitleggen waar ze mee bezig waren, laten zien wat ze gemaakt hadden om vervolgens rustig op te starten. (Klinkt misschien vrij rommelig maar was het eigenlijk niet). Ook als je een korte vraag aan de leerkracht had kon dat dan (voor uitgebreidere vragen moest je wel even een afspraak maken na school).quote:Op maandag 10 oktober 2022 09:17 schreef Leandra het volgende:
Maar hebben jullie (basis)scholen dan geen "kijkmoment"?
Het heeft hier vanwege Covid 2 jaar stilgelegen maar deze week hebben de ouders weer op een bepaalde dag de mogelijkheid 's morgens een kijkje in de klas te nemen, een kwartiertje is dat dan.
quote:Op zondag 9 oktober 2022 10:44 schreef Claudia_x het volgende:
[..]![]()
In het oriëntatietraject dat ik heb gedaan werden ook diverse tests afgenomen. Nu ken ik mezelf best goed, maar ik vond het erg leerzaam. Dit is het profiel dat eruit kwam:Waar heb je zo'n traject gedaan?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En al die schalen hadden weer subschalen. Bij de persoonlijke affiniteiten werden bijvoorbeeld diverse menstypen onderscheiden en scoorde ik hoog op:
- Sociaal: met anderen omgaan om ze te informeren, onderwijzen, ontwikkelen, genezen, verzorgen of amuseren. Contactuele vaardigheden, tact, geduld, aandacht.
- Intellectueel: natuurkundige, biologische en culturele verschijnselen willen doorgronden en beheersen. Wetenschappelijk vaardig. Afkeer van sociaal of routinematig optreden.
- Conventioneel: voorkeur voor geordende werkzaamheden en systematische aanpak. Administratieve vaardigheden, afkeer van onduidelijke activiteiten, geen artistieke aanleg.
Ik verbaasde me er wat over hoe goed dat klopt.
Hoe dan ook, ik kan me voorstellen dat een oriëntatietraject in welke vorm dan ook je kan helpen om een beter beeld te krijgen van wat je zoekt en wat bij je past. Ik ben er in ieder geval over te spreken.
Hier gaan we als het 's avonds is vaak wel samen naar de 10 minutengesprekken. Maar gesprekken overdag zijn vaak voor mijn rekening, tenzij op de vrije dag van mijn man.
Algemene ouderavond ga ik liefst zelf heen, mijn inner control freak vindt dat prettiger als ik het uit de eerste hand hoor, dan heb ik alle info.Fake it till you make it...
Geven en nemen is prima, jij geeft je tijd, en je neemt het bijbehorende geld of de tijd weer terug. Dát is geven en nemen. Haha.quote:Op maandag 10 oktober 2022 08:30 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Mijn tandarts doet dat wel hoor, die is één keer per maand op zaterdag open en elke week 1 avond. Ideaal![]()
Maar goed, ik zou wel vrij kunnen nemen voor een oudergesprek, maar idioot genoeg zou ik daar dan dus wel vakantie-uren moeten opnemen. Terwijl al dat overwerk...
[..]
[..]
Klopt, ik zit hier nu een maand of 4. En het valt dus wat tegen, oa door het overwerken, maar ook doordat de functie-inhoud anders is dan beloofd.
Ik trek m'n mond wel open, maar ik heb dit al aangekaart. Het antwoord was 'het is geven en nemen'. Maar dat ervaar ik dus niet zo. En ik vind investeren in m'n nieuwe baan prima, maar dit gaat me wat te ver.
Ik snap op zich die constructie wel qua gesprekken, maar ook bij mijn lekker-gemiddeld-niets-aan-de-hand-kinderen wil ik graag weten hoe het gaat op school.quote:Op maandag 10 oktober 2022 08:48 schreef Deepfreeze het volgende:
Onze tandarts is op donderdagavond standaard open. Maar de kinderen gaan in de herfst en meivakantie. Geen gedoe met roosters uitzoeken.
School heeft nu ook een paar jaar geen oudergesprekken meer in de avond. Ik ging toch al alleen. Mijn man is weleens meegeweest, maar dat voegt niet zoveel toe. Niet voor hem, niet voor de leerkracht. Dus de keren dat hij mee ging, was omdat ik wat zware issues te bespreken had![]()
Hier zijn de 10-minuten gesprekken ook veranderd. Ipv 3 keer per jaar, kun je nu om de 6 weken inschrijven. En dan is het vooral de bedoeling dat je je inschrijft als er iets is. Zo heeft de leerkracht niet steeds ouders die 'voor de klets' komen. Ze hebben nu dus een stuk of 8 gesprekken om de 6 weken ipv 30 in 1 week.. Dat is ook beter voor de kwaliteit..
Veel andere dingen proberen ze ook op de middag te doen. Zoals de VO voorlichting op woensdagmiddag. Wat wel tegenviel was de opkomst bij de eerste ouderavond. Toen we net op school waren was zeker 2/3e per klas aanwezig. En de rest was er niet omdat ze ook een kind in een andere klas hadden. Maar nu was er maar 1/3e en ook nog eens weinig van de nieuwe ouders (groep 6-7-8). Ouders lopen sowieso wat minder vaak naar ouderavonden heb ik het idee. Dat is wel jammer voor het contact..
Mijn man wel, de tandarts vast niet nee.quote:Op zondag 9 oktober 2022 22:05 schreef amaranta het volgende:
[..]
Die begint dan vast niet om 8 uur sochtends al.
Als ik oudergesprekken heb in de avond maak ik dagen van meer dan 12 uur. Dat is eigenlijk te gek voor woorden.
Hier verschilt het of we samen gaan of niet. Een kennismakingsgesprek is geen info die je kan doorgeven, als beide ouders de leerkracht willen leren kennen dan zullen ze beide moeten gaan. Maar de gesprekken over de begeleiding van L doe ik alleen want dat is sneller te regelen en nu zijn de lijntjes lekker kort.quote:Op zondag 9 oktober 2022 23:48 schreef MorganLeFay het volgende:
Ik ben de enige ouder van A en vind het eigenlijk een beetje raar dat andere ouders altijd met zijn tweeën komen opdraven bij alle kennismakings- en rapportgesprekken. Vertrouwt de een de ander dan niet voldoende m.b.t. de info?
Het voegt weinig toe voor de man van Mushanga. Jij vindt het niks toevoegen want je bent de enige ouder.quote:Op maandag 10 oktober 2022 09:02 schreef MorganLeFay het volgende:
[..]
Daar doelde ik in mijn vorige post ook op...het voegt weinig toe. Maar ik begrijp wel wat @:LeSage bedoelt met dat ze allebei de klas wel eens van binnen willen zien.
Ho ho.quote:Op maandag 10 oktober 2022 09:07 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Daaronder verstaan ze 'wij nemen en jij geeft'
Bij ons is het altijd na schooltijd en spelen beide kinderen in de hal van de school. Zijn ze ook helemaal gewend, montessori, dus ze doen wel vaker alleen of per 2 een werkje buiten de klas. Nu mogen ze ook nog vrij kiezen uit de spullen die klaar staan, dus meestal wordt t lego of knex. (1x heeft zoon bloedserieus een rekenwerkje gedaan wat hij zo leuk vond)quote:Op maandag 10 oktober 2022 11:20 schreef exode het volgende:
Maar jullie hebben dan of kinderen die alleen thuis kunnen blijven of een oppas in de buurt?
Of wat ik ook wel eens zie, is dat het kind in kwestie meegaat. Maar goed, dan zouden wij er 2 mee moeten nemen.
Ik heb de afgelopen tijd meerdere gesprekken op school gehad en altijd de kinderen meegenomen inderdaad. Dan speelden ze samen op de gang of op het schoolplein.quote:Op maandag 10 oktober 2022 11:20 schreef exode het volgende:
Maar jullie hebben dan of kinderen die alleen thuis kunnen blijven of een oppas in de buurt?
Of wat ik ook wel eens zie, is dat het kind in kwestie meegaat. Maar goed, dan zouden wij er 2 mee moeten nemen.
Voor de uren die op haar contract staanquote:Op maandag 10 oktober 2022 11:18 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ho ho.
Zij geven een, ongetwijfeld vorstelijk, salaris
Ik kan meestal papa en mama wel inschakelen.quote:Op maandag 10 oktober 2022 11:20 schreef exode het volgende:
Mijn kinderen willen dat niet horenquote:Op maandag 10 oktober 2022 11:05 schreef LeSage het volgende:
Ik snap op zich die constructie wel qua gesprekken, maar ook bij mijn lekker-gemiddeld-niets-aan-de-hand-kinderen wil ik graag weten hoe het gaat op school.
Dat is dan maar een kletsgesprek, maar wel over mijn kinderen.
Weet je hoe trots de jongens zijn als we thuis komen van een gesprek en we vertellen wat de juf/meester heeft verteld en laten zien?
Ja, dat is dan wel anders, haha.quote:Op maandag 10 oktober 2022 11:40 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Mijn kinderen willen dat niet horen![]()
Zij regelen dingen met juf, ik regel dingen met juf. Maar wat juf met mij bespreekt, dat hoeven ze niet te weten. En dan was het verhaal tijdens de kletspraat-afspraken ook altijd positief. De wereld thuis en op school zijn anders. Daar hoeven ze geen overlap in ofzo![]()
Maar het scheelt voor mij dat juf hier in de middag vaak bij het hek staat, dus je wel even snel hallo kunt zeggen. En dat ik in school rondloop voor de bieb en juf dan ook weleens tussendoor spreek.
Oudergesprekken zijn vanaf de middenbouw sowieso met kind. En daarvoor timede ik het zo dat we voor of na een vriendje waren en dan letten we op elkaars kinderen. Of mijn vrouw bleef thuis. Nu gaat kind dus mee en plannen we het op een werkdag van mijn ex want op zijn vrije dag heeft hij een opvangprobleem voor zijn andere kinderen inderdaad. Beetje puzzelen dus steeds.quote:Op maandag 10 oktober 2022 11:20 schreef exode het volgende:
Dit is een traject specifiek in de hoofdstad. Als je elders woont, is het denk ik handiger om te kijken wat er in de buurt is.quote:
Dat viel mij ook op. Ik vind het voor mijn kind een heel merkwaardig signaal, zit het daar zijn best te doen om over zijn school te praten en dan is het voor papa niet boeiend?quote:Op maandag 10 oktober 2022 11:47 schreef LeSage het volgende:
Ook wel grappig dat er hier toch nog wordt gesproken over dat het voor de man niet interessant is en de moeders dan gaan.
Mijn vriend vindt het net zo belangrijk als ik gelukkig. Sterker nog, hij heeft ook wel eens een gesprek alleen gedaan op de speelzaal en toen was ik thuis.
Ben dat van huis uit ook wel gewend, mijn vader was denk ik de enige die hielp met schoolactiviteiten en meeging met gesprekken.
Uiteraard. Ik vind het ook waanzin, maar denk dat haar werkgever het zo ziet.quote:Op maandag 10 oktober 2022 11:37 schreef LeSage het volgende:
[..]
Voor de uren die op haar contract staan
Ik vond het heel verdrietig. In één keer was er nauwelijks meer contact met de leerkrachten, met andere ouders en met hun kinderen. Ik was gewend om elke dag op mijn brengdagen rond 8.15 uur de klas in te komen en om 8.25 uur weer weg te gaan. Het was een manier om voeling te houden met de leeromgeving van onze kinderen.quote:Op maandag 10 oktober 2022 10:48 schreef FlyingFish het volgende:
Ik vind het overigens heerlijk dat oorspronkelijk door Corona ouders nog steeds niet de school in mogen zonder goede reden. Dat geeft zoveel rust s ochtends en maakt het brengen ook veel sneller/soepeler. De eerste twee weken in groep 1 mag je je kind wel gewoon naar de klas brengen overigens, net als bij trakteren of andere bijzonderheden, maar dat scheelt al 80% van de ouders. Er is 1 keer per maand een kijkochtend van een half uur, op een wisselende dag. Daar kijken mijn kinderen wel enorm naar uit, alles kunnen laten zien.
Zo deden wij dat ook. We hadden een oppas toen ze heel klein waren en toen ze oud genoeg waren gingen ze mee en op school spelen.quote:Op maandag 10 oktober 2022 11:26 schreef watmoetikkiezen het volgende:
[..]
Bij ons is het altijd na schooltijd en spelen beide kinderen in de hal van de school. Zijn ze ook helemaal gewend, montessori, dus ze doen wel vaker alleen of per 2 een werkje buiten de klas. Nu mogen ze ook nog vrij kiezen uit de spullen die klaar staan, dus meestal wordt t lego of knex. (1x heeft zoon bloedserieus een rekenwerkje gedaan wat hij zo leuk vond)
Bij ons op school zijn de gesprekken in principe met kind erbij (driehoeksgesprek). Wij hebben ook wel wat keuze dat bijvoorbeeld de oudste naar training is of de jongste op de bso. Soms gingen ze mee om te spelen op het schoolplein (er zijn meerdere klassen die gesprekken hebben, dus er is meestal ook wel iemand die ze kennen). Soms was de enige mogelijkheid als ze beiden niet thuis waren, nou, dan maar even zonder kind erbij. Inmiddels zouden ze ook wel alleen thuis kunnen zijn.quote:Op maandag 10 oktober 2022 11:20 schreef exode het volgende:
Mijn man praat liever met de kinderen over school, dan die 'grafiekjes van juf'. Hij vindt de kinderen boeiend. Hij is juist zoveel meer betrokken bij de kinderen dan mijn vader of zijn vader. Alleen niet in die gesprekken. Dus bij ons is het signaal verder prima.quote:Op maandag 10 oktober 2022 11:58 schreef Clubsoda het volgende:
Dat viel mij ook op. Ik vind het voor mijn kind een heel merkwaardig signaal, zit het daar zijn best te doen om over zijn school te praten en dan is het voor papa niet boeiend?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En ja, die is straks weer weg
[ Bericht 23% gewijzigd door Troel op 10-10-2022 13:41:26 ]troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
Dit ook idd.quote:Op maandag 10 oktober 2022 12:38 schreef Beboja het volgende:
Bij ons ga ik alleen of mijn man alleen naar de ouderavond, alleen om het feit dat we anders oppas moeten nemen en dat vinden we niet nodig in dit geval.
Maar als je dat x10+ hebt elke dag dan zijn zulk soort ouders alleen maar hinderlijk, want andere kinderen gaan niet beginnen omdat ze afgeleid worden door die ouders, zelfs al bemoeien die ouders zich alleen met hun eigen kind. Ik durf zelfs wel te stellen dat dat met 1 aanwezige ouder al storend werkt. Voor de klas an sich is het dus alleen maar fijn dat ouders niet meer zomaar binnen mogen komen. En dan zijn er ook nog eens een rits kinderen die daardoor afscheid nemen veel lastiger vinden én kinderen die zich achtergesteld voelen omdat hun ouders nooit binnenkomen. Dan kun je beter maandelijks 1 ochtend hebben waarop ouders een half uurtje welkom zijn. Betrokken zijn bij de leeromgeving van je kinderen kan ook op andere manieren die wél goed zijn voor het onderwijs en iets toevoegen. Kinderen groot brengen betekent voor ouders ook leren loslaten. Ik vind het dus een van de positieve veranderingen na corona. Net als het 90% thuiswerken van mijn man.quote:Op maandag 10 oktober 2022 12:14 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik vond het heel verdrietig. In één keer was er nauwelijks meer contact met de leerkrachten, met andere ouders en met hun kinderen. Ik was gewend om elke dag op mijn brengdagen rond 8.15 uur de klas in te komen en om 8.25 uur weer weg te gaan. Het was een manier om voeling te houden met de leeromgeving van onze kinderen.
Mja, ik heb een andere kijk op ouderbetrokkenheid. In mijn optiek is dat niet één keer per maand een half uur mee mogen kijken. En het is ook niet zoals op de school van onze dochter één keer in de week bij de weeksluiting aanwezig mogen zijn. Ik zie niet in hoe dat bevorderlijk zou moeten zijn voor een partnerschap.quote:Op maandag 10 oktober 2022 13:12 schreef FlyingFish het volgende:
[..]
Maar als je dat x10+ hebt elke dag dan zijn zulk soort ouders alleen maar hinderlijk, want andere kinderen gaan niet beginnen omdat ze afgeleid worden door die ouders, zelfs al bemoeien die ouders zich alleen met hun eigen kind. Ik durf zelfs wel te stellen dat dat met 1 aanwezige ouder al storend werkt. Voor de klas an sich is het dus alleen maar fijn dat ouders niet meer zomaar binnen mogen komen. En dan zijn er ook nog eens een rits kinderen die daardoor afscheid nemen veel lastiger vinden én kinderen die zich achtergesteld voelen omdat hun ouders nooit binnenkomen. Dan kun je beter maandelijks 1 ochtend hebben waarop ouders een half uurtje welkom zijn. Betrokken zijn bij de leeromgeving van je kinderen kan ook op andere manieren die wél goed zijn voor het onderwijs en iets toevoegen. Kinderen groot brengen betekent voor ouders ook leren loslaten. Ik vind het dus een van de positieve veranderingen na corona. Net als het 90% thuiswerken van mijn man.
Ga je er dan vanuit dat de school om 8:15 begint?quote:Op maandag 10 oktober 2022 13:12 schreef FlyingFish het volgende:
Maar als je dat x10+ hebt elke dag dan zijn zulk soort ouders alleen maar hinderlijk, want andere kinderen gaan niet beginnen omdat ze afgeleid worden door die ouders, zelfs al bemoeien die ouders zich alleen met hun eigen kind. Ik durf zelfs wel te stellen dat dat met 1 aanwezige ouder al storend werkt.
quote:Op maandag 10 oktober 2022 11:16 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Het voegt weinig toe voor de man van Mushanga. Jij vindt het niks toevoegen want je bent de enige ouder.
Dat lijkt me allesbehalve te generaliseren naar de gehele schoolpopulatie.
Ik vond het vrij vreemd dat jij het op wantrouwen gooit als ouders met tweeën willen gaan. UIteraard vinden mensen dat geen prettige beschuldiging en willen ze dan andere redenen aangeven waarom ze samen willen gaan.quote:Op maandag 10 oktober 2022 13:50 schreef MorganLeFay het volgende:
[..]![]()
Er is hier altijd wel iemand met hele lange tenen
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op maandag 10 oktober 2022 14:21 schreef Schanu het volgende:
@:Tink89, even in een spoiler want teruggrijpend op een onderwerp van het vorige topic:Geen Tink, maar wel prettig om dit te weten.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
Er is ook geen twijfel om het te doen hoor. Ik probeer alleen te begrijpen waarom die interesse er niet vanzelf al is. Vind het eerlijk gezegd ook een beetje jammer. Ze hebben me in het voorjaar zien lopen met mijn kale hoofd. Maar dat zal te maken hebben met, zoals @Adrian4 dat zegt, dat we altijd alledrie nogal relaxed overkomen.quote:Op maandag 10 oktober 2022 14:23 schreef Lemijn het volgende:
Quoi ik ben geen juf maar zo te lezen heb jij er behoefte aan, en dat lijkt me reden genoeg om het te doen. Je lijkt nu te zoeken naar of het fijn is voor de juf, maar dat doet er toch niet toe? Jij hebt het nodig om uitleg te kunnen geven in dat gesprek om ervoor te zorgen dat zij Max een beetje extra in de gaten houdt. Dus het is fijn voor Max. Klaar.
Misschien zit het niet zo in deze juf? Of is ze beginnend leerkracht? Of vindt ze het lastig?quote:Op maandag 10 oktober 2022 14:27 schreef Quoi het volgende:
[..]
Er is ook geen twijfel om het te doen hoor. Ik probeer alleen te begrijpen waarom die interesse er niet vanzelf al is. Vind het eerlijk gezegd ook een beetje jammer. Ze hebben me in het voorjaar zien lopen met mijn kale hoofd. Maar dat zal te maken hebben met, zoals @:Adrian4 dat zegt, dat we altijd alledrie nogal relaxed overkomen.
Bij ons is inloop om 8:20 en starten om 8:30. En 'binnen is beginnen'. Dus als er om 8:20 nog ouders tot 8:30 in de klas blijft gaat dat niet. Het is montessori onderwijs, dus kinderen kunnen ook zelfstandig direct beginnen, en doen dat ook meestal. Ik heb vorig jaar elke donderdagochtend voor de klas met kinderen 'geflitst' en dan zie je dat dit ook daadwerkelijk gebeurt. Pas rond 8:45 beginnen ze met een semi-centraal lesje.quote:Op maandag 10 oktober 2022 13:48 schreef Elleska het volgende:
[..]
Ga je er dan vanuit dat de school om 8:15 begint?
Wij mogen op een brengochtend de kinderen weer in de klas brengen en dan is het de bedoeling dat de ouders de klas verlaten voordat de les begint om 8.30.
Ik zie school ook niet als partnerschap, dat klinkt voor mij als wollig taalgebruik. Ik neem een dienst af bij de school. Zij geven mijn kind onderwijs, en geven mij informatie om mijn kind daarbij te begeleiden waar nodig. En andersom voorzie ik hen ook van informatie om mijn kind goed te kunnen begeleiden maar dat is het ook wel. Die 15 minuten in de klas elke dag zorgen niet voor een partnerschap imo. Dat is alleen maar storend voor een leraar lijkt me. Tenminste, ik heb pre-corona wel ouders weggestuurd zien worden door de juf van mijn toenmalige kleuter omdat ze alleen maar onrust veroorzaakten. En die aanwezigheid heeft ook 0 invloed hebt op een chaotisch schooljaar vanwege personeelsproblemen, tenzij je daar daadwerkelijk een oplossing voor aan kunt dragen door een leraar voor ze te regelen. Wel heel vervelend voor je dochter, dat gedoe op school. Zeker in groep 8 wat toch eigenlijk het leukste schooljaar zou moeten zijn.quote:Op maandag 10 oktober 2022 13:37 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Mja, ik heb een andere kijk op ouderbetrokkenheid. In mijn optiek is dat niet één keer per maand een half uur mee mogen kijken. En het is ook niet zoals op de school van onze dochter één keer in de week bij de weeksluiting aanwezig mogen zijn. Ik zie niet in hoe dat bevorderlijk zou moeten zijn voor een partnerschap.
Onze dochter zit nu in groep 8 en dan kun je nog aannemelijk maken dat ouders meer moeten loslaten, ware het niet dat door de personeelstekorten veel problemen zijn ontstaan. Vorig jaar in groep 7 zijn beide leerkrachten voor de kerstvakantie opgestapt. Er kwamen twee nieuwe leerkrachten, van wie er één aan het einde van het jaar is opgestapt. En nu is er een nieuwe leraar van buiten aangetrokken met wie onze dochter en veel andere andere kinderen in haar klas ongelukkig zijn.
Ik hoop heel erg dat onze dochter niet weer gaat weigeren om naar school te gaan. Het had een leuk jaar moeten worden, maar het is nu echt uitzitten tot ze eindelijk naar de middelbare school kan.
Of je realiseert je gewoon dat je generaliserende post nogal generaliserend wasquote:Op maandag 10 oktober 2022 13:50 schreef MorganLeFay het volgende:
[..]![]()
Dit is een invulling n.a.v. wat je ziet. Je merkt dat ze zich anders gedraagt dan de vorige juf. Wat daar aan andere intentie achter zit kun je niet weten. Misschien is ze juf geworden omdat ze communiceren met volwassenen moeilijk vindt, of heeft ze het superdruk met iets priveé, staat ze strak van de zorgen om een familielid, heeft ze onverwerkte issues van een eigen ziektetraject of dat van een geliefde, wil ze jou juist niet lastigvallen met haar aandacht omdat ze denkt dat je het al zwaar genoeg hebt en zij helemaal niet gewenst is daarin, denkt ze het perfect te doen door je extra te ontzien, weet ze zich geen houding te geven....quote:Op maandag 10 oktober 2022 14:27 schreef Quoi het volgende:
[..]
Er is ook geen twijfel om het te doen hoor. Ik probeer alleen te begrijpen waarom die interesse er niet vanzelf al is. Vind het eerlijk gezegd ook een beetje jammer. Ze hebben me in het voorjaar zien lopen met mijn kale hoofd. Maar dat zal te maken hebben met, zoals @:Adrian4 dat zegt, dat we altijd alledrie nogal relaxed overkomen.
Ik zie het je doen ookquote:Op maandag 10 oktober 2022 14:58 schreef littledrummergirl het volgende:
oh jongens, lifegoal dit![]()
[ afbeelding ]
ik zou de ultieme croissant zijnquote:
Nou niet begrijpelijk toch?quote:Op maandag 10 oktober 2022 14:53 schreef Quoi het volgende:
Zo is het. Zij kennen ons natuurlijk nog niet (en weten niet dat we in alles heel open en makkelijk zijn). Daarom is een doel van mijn bezoekje aan de juf(fen) ook om te laten weten hoe wij erin staan en dat er wat ons betreft geen taboe op staat/heerst.
En dat is niet de eerste keer dat ik dat bij iemand doe. Best veel mensen nemen afstand omdat ze zich geen raad weten met de situatie. Zucht. Vermoeiend. Maar begrijpelijk.
Reageer je dan niet teveel vanuit het eigen schoolsysteem waar wordt gewerkt met "binnen is beginnen"?quote:Op maandag 10 oktober 2022 14:30 schreef FlyingFish het volgende:
[..]
Bij ons is inloop om 8:20 en starten om 8:30. En 'binnen is beginnen'. Dus als er om 8:20 nog ouders tot 8:30 in de klas blijft gaat dat niet. Het is montessori onderwijs, dus kinderen kunnen ook zelfstandig direct beginnen, en doen dat ook meestal. Ik heb vorig jaar elke donderdagochtend voor de klas met kinderen 'geflitst' en dan zie je dat dit ook daadwerkelijk gebeurt. Pas rond 8:45 beginnen ze met een semi-centraal lesje.
Goed punt! Wellicht is dit idd ook erg schoolspecifiek.quote:Op maandag 10 oktober 2022 15:44 schreef Elleska het volgende:
[..]
Reageer je dan niet teveel vanuit het eigen schoolsysteem waar wordt gewerkt met "binnen is beginnen"?
Wat jij als hinderlijk gedrag ziet hoeft bij een andere schoolsystemen niet hinderlijk te zijn. Ik ken niet anders dan dat de dag klassikaal wordt begonnen. Als de ouders dan zoals claudia schrijft om 8.25 uur weg gaan en de les om 8.30 start dan kunnen kinderen gewoon op tijd beginnen en is er niemand afgeleid.
quote:Op maandag 10 oktober 2022 14:21 schreef Schanu het volgende:
@:Tink89, even in een spoiler want teruggrijpend op een onderwerp van het vorige topic:Ah ja, om deze bepaling werden mijn overuren dan gespreid over 2 of 3 maanden. Dan kon ik steeds fulltime uitbetaald krijgen in plaats van 60 uur in 1 maand, dat was belastingtechnisch wat interessanter.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
Dat ben jij meestal.quote:Op maandag 10 oktober 2022 13:50 schreef MorganLeFay het volgende:
[..]![]()
Leuk MissSly!quote:Op maandag 10 oktober 2022 09:07 schreef miss_sly het volgende:
Wij gaan volgende week een midweek naar Rome. Maandag tot en met vrijdag. We hadden daar in juli interessant geprijsde vliegtickets voor, vliegend vanaf Brussel.
Toen ik vrijdag de tickets in mijn mail wilde opzoeken, kwam ik ineens een mail tegen dat onze vlucht gecanceld is. Had ik helemaal gemist![]()
Lang verhaal kort: tickets zijn nu veel duurder en met onhandige vluchten, dus we gaan met de autoZaterdag heen, twee dagen reizen. En dan het volgende weekend ook weer.
Ja, het is ver (dat is me al door verschillende mensen verteld) maar we gaan het toch doen! gezellig roadtrippen met drietjes heeft ook wel wat.
Toevallig vorige week nog. Voor dochter fysiek, voor zoon online.quote:Op maandag 10 oktober 2022 09:05 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Volgende week is het herfstvakantie, inderdaad. Wij wilden een midweek Rome en doen er dus vier dagen bij om te reizen.quote:Op maandag 10 oktober 2022 18:39 schreef amaranta het volgende:
[..]
Leuk MissSly!
Heeft S. al herfstvakantie?
Wij mogen na de herfstvakantie op driehoeksgesprek. Mede dankzij thuiswerken sinds Corona kunnen we weer samen erheen.quote:Op maandag 10 oktober 2022 18:41 schreef amaranta het volgende:
[..]
Toevallig vorige week nog. Voor dochter fysiek, voor zoon online.
Had beide gesprekken graag samen met man gedaan.
Helaas was hij niet aanwezig bij het fysieke gesprek
Bij ons op de basisschool mochten ("moesten") ze vanaf groep 6 of 7 mee naar de 10 minutengesprekken, ook wel goed want het ging ook over hen. En nu op de middelbare school, gaan ze ook mee naar de 10 minutengesprekken, dat moedigt school ook aan.quote:Op maandag 10 oktober 2022 11:20 schreef exode het volgende:
Wij zijn hiermee inderdaad naar de HA gegaan. Niet omdat onze zoon er ziek van werd of slecht at, maar omdat hij tijdens het slapen telkens behoorlijk wat secondes stopte met ademhalen. Dat heb ik op film vastgelegd en bleek toch wel reden om de amandelen te verwijderen. Hij praatte ook enorm nasaal. Als ik filmpjes terugzie van voor het verwijderen dan schrik ik altijd een beetje van hoe hij toen ademde.quote:Op maandag 10 oktober 2022 19:18 schreef Donna het volgende:
Vraagstuk;
Hier zitten vast wel ouders die ervaring hebben met amandelen weghalen? Onze oudste had vorig jaar de hele herfst/winter af en aan dikke keelamandelen, soms met dikke witte stippen er op. Bijna nooit koorts er van, maar natuurlijk wel keelpijn en slecht eten. Nou begint de herfst weer en vanaf vrijdag is het alweer feest. Enorm dikke keelamandelen en ik denk ook de neus amandelen want ze snurkt en praat heel 'nasaal'. Bel je dan gewoon de huisarts dat je wilt overleggen over een operatie? We hebben vorig jaar de huisarts nooit gebeld, want we hadden hem niet nodig in deze, dus hij weet er verder ook niet van.
En ik vind het zelf zo spannend. Ik ben echt ongeschikt hier voor.![]()
Ja ik zal morgen meteen bellen. Ze heeft het nog niet zo erg gehad als nu. Hoor haar nu ook keihard snurken door de babyfoon (die op z'n zachtst staat). Vind het wel echt zielig zo.quote:Op maandag 10 oktober 2022 21:38 schreef _NIKKI_ het volgende:
[..]
Wij zijn hiermee inderdaad naar de HA gegaan. Niet omdat onze zoon er ziek van werd of slecht at, maar omdat hij tijdens het slapen telkens behoorlijk wat secondes stopte met ademhalen. Dat heb ik op film vastgelegd en bleek toch wel reden om de amandelen te verwijderen. Hij praatte ook enorm nasaal. Als ik filmpjes terugzie van voor het verwijderen dan schrik ik altijd een beetje van hoe hij toen ademde.
Dochter toen ze in groep 3 zat. Ze was vaak en veel verkouden, had als baby al apneu en het liep niet echt lekker. Dus naar de HA geweest. Die gooide het eerst op astma want: '7 van de 10 kinderen hebben astma dus geen verwijs'. Was ik het niet mee eens want mijn kind is niet 1 van de 7, mijn kind is mijn kind. Dus. En daar was de verwijs. KNO arts ging toen met een cameraatje (zo dun als een spaghetti sliert...maar dan wel een dikke) bij haar kijken en toen bleken het haar amandelen te zijn. Geen astma dus.quote:Op maandag 10 oktober 2022 19:18 schreef Donna het volgende:
Vraagstuk;
Hier zitten vast wel ouders die ervaring hebben met amandelen weghalen? Onze oudste had vorig jaar de hele herfst/winter af en aan dikke keelamandelen, soms met dikke witte stippen er op. Bijna nooit koorts er van, maar natuurlijk wel keelpijn en slecht eten. Nou begint de herfst weer en vanaf vrijdag is het alweer feest. Enorm dikke keelamandelen en ik denk ook de neus amandelen want ze snurkt en praat heel 'nasaal'. Bel je dan gewoon de huisarts dat je wilt overleggen over een operatie? We hebben vorig jaar de huisarts nooit gebeld, want we hadden hem niet nodig in deze, dus hij weet er verder ook niet van.
En ik vind het zelf zo spannend. Ik ben echt ongeschikt hier voor.![]()
Ik ben er zelf als kind ook van opgeknapt (neusamandelen).quote:Op maandag 10 oktober 2022 22:33 schreef Rijstebuiltje het volgende:
Even los van alle reacties Donna, mijn dochter had precies alles wat jij opnoemt bij jouw dochter. Na haar ingreep is ze zo ontzettend opgeknapt, je doet jezelf en haar wellicht pijn als, maar een veel vrolijker kind, die beter eet, slaapt en niet meer snurkt.. Ik weet het wel
Dat was hier ook, ik kreeg er een heel ander kind voor terug. Ze sliep denk ik beter zonder die ademstops en daardoor was ze overdag een stuk beter te pas. Echt een verschil.quote:Op maandag 10 oktober 2022 22:33 schreef Rijstebuiltje het volgende:
Even los van alle reacties Donna, mijn dochter had precies alles wat jij opnoemt bij jouw dochter. Na haar ingreep is ze zo ontzettend opgeknapt, je doet jezelf en haar wellicht pijn als, maar een veel vrolijker kind, die beter eet, slaapt en niet meer snurkt.. Ik weet het wel
Niet iedereen zit zo in elkaar, weet ik nu. Gelukkig de mensen dichtbij wel (over het algemeen)quote:Op maandag 10 oktober 2022 15:39 schreef exode het volgende:
Maar soms weet ik het ook niet zo goed en vraag ik wat ze van wij willen.
Ik vind ditquote:Op dinsdag 11 oktober 2022 18:44 schreef Vanyel het volgende:
Door @:Leandra werd ik toch nieuwsgierig naar het energielabel van mijn huis.
G
![]()
Dat is nog van toen we het kochten. Nu moet ik door haar miljoenmiljard posts erover ook nog gaan proberen te ontdekken wat het nu zou zijn omdat de nieuws gier anders aan me blijft knagen
Tijd voor een opsom?
Wij hebben ook G.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 18:44 schreef Vanyel het volgende:
Door @:Leandra werd ik toch nieuwsgierig naar het energielabel van mijn huis.
G
![]()
Dat is nog van toen we het kochten. Nu moet ik door haar miljoenmiljard posts erover ook nog gaan proberen te ontdekken wat het nu zou zijn omdat de nieuws gier anders aan me blijft knagen
Jazeker. Moet je wel opnieuw laten checken en aanleveren wat je precies voor verbeteringen hebt aangebracht en welke materialen je daarvoor hebt gebruikt.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 19:15 schreef lily het volgende:
[..]
Wij hebben ook G.
Kun je dit laten aanpassen na verbeteringen eigenlijk?
Waarom zou je dat willen? Kost alleen maar geld en levert je niets op (een nieuw label aanvragen, niet de verbeteringen). Dat hele energielabel gaat sowieso nergens over de afgelopen tien jaar. Alsof iemand daardoor een droomhuis niet zou kopenquote:Op dinsdag 11 oktober 2022 19:15 schreef lily het volgende:
[..]
Wij hebben ook G.
Kun je dit laten aanpassen na verbeteringen eigenlijk?
Nou, ik heb bij het kopen van ons huis nu twee jaar geleden toch echt wel gelet op het energielabel. Vooruitziende blik denk ikquote:Op dinsdag 11 oktober 2022 19:40 schreef FlyingFish het volgende:
[..]
Waarom zou je dat willen? Kost alleen maar geld en levert je niets op (een nieuw label aanvragen, niet de verbeteringen). Dat hele energielabel gaat sowieso nergens over de afgelopen tien jaar. Alsof iemand daardoor een droomhuis niet zou kopenpas nu begint er een beetje belang aan te hangen vanwege de energieprijzen.
Nee, daar waar je dat label eerder vrij makkelijk kon laten aanpassen is dat nu moeilijker en duur, vooral omdat mensen in principe niet meer op hun blauwe ogen geloofd worden.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 19:54 schreef Vanyel het volgende:
Ik vind het maar flauw, ik hoef geen nieuw label, maar ik zou wel grofweg willen berekenen waar we nu op uit zouden komen. En ik kan geen berekendingestjes vinden.
Ja behalve een maar daar weigert mijn telefoonbrowser naartoe te gaan.
Toevallig heb ik vanmiddag in een woningtopic een plaatje uit de krant gepost dat mensen daar meer op letten, even kijken of hij nog onder m'n copy & paste zit.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 20:20 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Nou, ik heb bij het kopen van ons huis nu twee jaar geleden toch echt wel gelet op het energielabel. Vooruitziende blik denk ikIk ben was zo klaar met de tochthut en het geld verstoken.
We hebben nu A, vorige huis was F (kwamen van G maar ging omhoog na dakisolatie is dubbelglas).
Hell no dat ik een G-label koop, alleen als het goedkoop genoeg is om plat te gooien en er wat nieuws te bouwen en het op de perfecte locatie staat, maar anders is die kans heel klein.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 19:40 schreef FlyingFish het volgende:
[..]
Waarom zou je dat willen? Kost alleen maar geld en levert je niets op (een nieuw label aanvragen, niet de verbeteringen). Dat hele energielabel gaat sowieso nergens over de afgelopen tien jaar. Alsof iemand daardoor een droomhuis niet zou kopenpas nu begint er een beetje belang aan te hangen vanwege de energieprijzen.
Jajaja Leandra½. Jij wel.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 20:20 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Nou, ik heb bij het kopen van ons huis nu twee jaar geleden toch echt wel gelet op het energielabel. Vooruitziende blik denk ikIk ben was zo klaar met de tochthut en het geld verstoken.
We hebben nu A, vorige huis was F (kwamen van G maar ging omhoog na dakisolatie is dubbelglas).
Dat kon ik dus nog niet vinden, maar ik was ook weer even afgeleid.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 20:48 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, daar waar je dat label eerder vrij makkelijk kon laten aanpassen is dat nu moeilijker en duur, vooral omdat mensen in principe niet meer op hun blauwe ogen geloofd worden.
Wat je wel kunt doen is ergens uitrekenen wat bepaalde maatregelen (die al zijn uitgevoerd) voor gunstiger label op zouden leveren.
Dus even doen alsof je nog niets aan je G-label gedaan hebt en dan de maatrgelen invoeren en kijken waar je op uitkomt.
Bij milieucentraal kan dat vast wel.
Ik was in 2015 al bezig onze C-label tweekapper energiezuiniger te krijgen, maar wist ook dat ik het huis niet van het gas kon krijgen zonder flinke investering, en het huis moest sowieso een forse verbouwing hebben, en ik zag het allemaal niet meer (betaalbaar) gebeuren.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 20:20 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Ik zit morgen op een bepaald moment vast achter de laptop, dan zoek ik wel even.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 21:00 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Dat kon ik dus nog niet vinden, maar ik was ook weer even afgeleid.
Het heeft als het goed is wel een voorlopig energielabel gehad, maar de vraag is of je dat nog terug kunt vinden, want andere regels.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 20:59 schreef MevrouwCactus het volgende:
Ons huis heeft geen energielabel. In 2012 hoefde dat allemaal nog niet en we zijn niet van plan ooit nog te verhuizen, dus het komt er ook niet
Passend om die bijnaam uit de kast te trekkenquote:Op dinsdag 11 oktober 2022 20:57 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Jajaja Leandra½. Jij wel.
Ik heb toevallig een fantastische tochtige Glabel. Al denk ik dus niet dat ie nog G is inmiddels.
Nee, wij ook niet.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 20:59 schreef MevrouwCactus het volgende:
In 2012 hoefde dat allemaal nog niet en we zijn niet van plan ooit nog te verhuizen, dus het komt er ook niet
Offline inderdaad. Maar misschien zet dit iets in gangquote:Op dinsdag 11 oktober 2022 21:21 schreef Leandra het volgende:
[..]
Shoot, nooit eerder gezien, of doet ze dat offline?
quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 21:17 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Passend om die bijnaam uit de kast te trekken![]()
![]()
Ik vind mijne ook heus gigapraktisch. Ik moet alleen niet weg bij mijn Mrs en haar salaris want dan heb ik het koudquote:Jouw hut is mooi, mijne is praktisch
Romantischquote:Op dinsdag 11 oktober 2022 21:22 schreef Vanyel het volgende:
[..]![]()
[..]
Ik vind mijne ook heus gigapraktisch. Ik moet alleen niet weg bij mijn Mrs en haar salaris want dan heb ik het koud
Zo rol ikquote:
Hier staat dat er geen label bekend is, dus dat zal dan vast nergens opgeslagen zijn. Ach, het is niet nodig. Was op zich leuk geweest om te weten, maar overbodig.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 21:05 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het heeft als het goed is wel een voorlopig energielabel gehad, maar de vraag is of je dat nog terug kunt vinden, want andere regels.
https://www.energielabel.nl/woningen/zoek-je-energielabel/
Als je helemaal naar beneden scrollt staat er een linkje waar je het oude energielabel wellicht nog wel kunt vinden.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 21:40 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Hier staat dat er geen label bekend is, dus dat zal dan vast nergens opgeslagen zijn. Ach, het is niet nodig. Was op zich leuk geweest om te weten, maar overbodig.
En ook niet als het prijsplafond afloopt? Ik zou niet te afwachtend zijn, want het duurt wel even voor je er een hebt staan. Maar goed, geen geld hebben is natuurlijk een goede reden om er (nog) niet aan te beginnen, want het is een forse investering.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 22:29 schreef Vicky het volgende:
Hebben gekeken naar een warmtepomp maar dat is voor nu niet rendabel. We zitten qua gas sws onder het plafond. Met stroom er flink boven, maar we hopen dat met de panelen minder wordt.
Dan hoop ik dat de tarieven weer lager zijn 🤣quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 22:37 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
En ook niet als het prijsplafond afloopt? Ik zou niet te afwachtend zijn, want het duurt wel even voor je er een hebt staan. Maar goed, geen geld hebben is natuurlijk een goede reden om er (nog) niet aan te beginnen, want het is een forse investering.
Ik denk niet dat de gasprijs teruggaat naar het oude niveau. Het probleem van de grote schaarste is namelijk niet zomaar opgelost. Je kunt er natuurlijk op gokken dat het prijsplafond na een jaar wordt verlengd, want de druk op de overheid zal te zijner tijd hoog zijn om de energiekosten niet weer uit de hand te laten lopen. Mijn gok is dat het kabinet het komende jaar neemt om een alternatief voor het prijsplafond te ontwikkelen dat is gericht op de huishoudens die steun het hardst nodig hebben. De huidige maatregelen zijn eenvoudigweg te duur.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 23:17 schreef Vicky het volgende:
[..]
Dan hoop ik dat de tarieven weer lager zijn 🤣
Ik verwacht ook niet dat de gasprijs terug gaat naar het oude niveau, en ik verwacht niet dat de overheid een prijsplafond blijft hanteren.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 23:25 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik denk niet dat de gasprijs teruggaat naar het oude niveau. Het probleem van de grote schaarste is namelijk niet zomaar opgelost. Je kunt er natuurlijk op gokken dat het prijsplafond na een jaar wordt verlengd, want de druk op de overheid zal te zijner tijd hoog zijn om de energiekosten niet weer uit de hand te laten lopen. Mijn gok is dat het kabinet het komende jaar neemt om een alternatief voor het prijsplafond te ontwikkelen dat is gericht op de huishoudens die steun het hardst nodig hebben. De huidige maatregelen zijn eenvoudigweg te duur.
Thanks! Inloggen met DigiD etc en ook hier geen label.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 21:51 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als je helemaal naar beneden scrollt staat er een linkje waar je het oude energielabel wellicht nog wel kunt vinden.
Net boven twitter/mail/facebook icoontjes.
Hopelijk kunnen we volgend jaar over op een andere cv ketel, hybride of volledig warmtepomp. Maat voor nu is het geld even op na de panelen en kozijnen.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 23:25 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik denk niet dat de gasprijs teruggaat naar het oude niveau. Het probleem van de grote schaarste is namelijk niet zomaar opgelost. Je kunt er natuurlijk op gokken dat het prijsplafond na een jaar wordt verlengd, want de druk op de overheid zal te zijner tijd hoog zijn om de energiekosten niet weer uit de hand te laten lopen. Mijn gok is dat het kabinet het komende jaar neemt om een alternatief voor het prijsplafond te ontwikkelen dat is gericht op de huishoudens die steun het hardst nodig hebben. De huidige maatregelen zijn eenvoudigweg te duur.
Wat is je verbruik? Dat is een aardige indicatie.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 07:12 schreef Vanyel het volgende:
Dus ik weet nog steeds niet wat het nu is, maar G is het vast niet.
Prima toch? Hier is het gemiddelde op dit moment met 62% iets te hoog, maar dat gaat zakken als de verwarming aan staat. Ik heb wel een tijdje in verschillende ruimtes co2- en fijnstofgehalte gemeten en het gaat overal goed. Daarom vind ik een centraal ventilatiesysteem ook niet nodig. (In onze nieuwbouwwoningen hadden we ze en ik vond het ondingen.)quote:Het enige wat we echt heel slecht doen is ventileren, maar we hebben nog steeds vochtpercentages tussen de 40 en 60 dus dat laat ik lekker zitten.
Nee? Jammer, er staat een fraai exemplaar te koop.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 08:52 schreef exode het volgende:
We komen van een jaren 80 huis met label C. Maar 0 seconden spijt gehad, wij zijn niet gemaakt voor betonnen huizen.
Instant verliefd, waar kan ik bieden?quote:Op woensdag 12 oktober 2022 09:00 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Nee? Jammer, er staat een fraai exemplaar te koop.
[ afbeelding ]
Ik zit wel eens te kijken naar mooie huizen, je weet maar nooit of er ineens een betaalbaar droomhuis te koop wordt aangeboden (hahaha as ifquote:Op dinsdag 11 oktober 2022 19:40 schreef FlyingFish het volgende:
[..]
Nou ja, als je je de aankoopprijs plus die drie ton kunt veroorloven en het is je droom, dan lijkt me dat een optie. Wij hebben het gedaan en de verbouwing was intensief maar ik zou het zo weer doen. Ik vind het ook leuk dat er nog steeds iets te verbeteren valt - ik verveel me niet.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 09:22 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Ik zit wel eens te kijken naar mooie huizen, je weet maar nooit of er ineens een betaalbaar droomhuis te koop wordt aangeboden (hahaha as if). Maar dan staan daar dingen van 8 ton tot meer dan een miljoen met energielabel G... Los van of wij die vraagprijs gefinancierd zouden krijgen, wil ik echt niet gaan stoken voor de kat z'n k*t. Of nog 3 ton investeren in verduurzaming. Maar goed, ik vrees dat mijn droomhuis per definitie een slecht energielabel zou hebben, dus 99,99% kans dat het bij dromen blijft
.
8 ton zou technisch gezien nog wel een optie zijn, maar een verbouwing van een paar ton extra, dat wordt lastig. Maar we hebben nu relatief lage maandlasten (dit huis kunnen we betalen vanuit 1 salaris, toen we het kochten had ik nog geen noemenswaardig inkomen omdat ik net afgestudeerd was) en dat bevalt ook goed. Vooral mijn lief hecht daar erg aan. En als ik moet kiezen, ga ik liever over een paar jaar veel mooie reizen maken dan dat ik me nu vastleg voor het betalen van een hogere hypotheek (of dat houd ik mezelf graag voorquote:Op woensdag 12 oktober 2022 09:36 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Nou ja, als je je de aankoopprijs plus die drie ton kunt veroorloven en het is je droom, dan lijkt me dat een optie. Wij hebben het gedaan en de verbouwing was intensief maar ik zou het zo weer doen. Ik vind het ook leuk dat er nog steeds iets te verbeteren valt - ik verveel me niet.
Maar goed, de lat komt steeds hoger te liggen. Ik zou wel een grotere tuin willen op een minstens zo mooie locatie met een huis dat van de buiten allure heeft. Ik kan zulke huizen niet betalen, maar ik blijf wel kijken naar buitenkansjes op Funda. En dat zijn niet de huizen die al verbouwd zijn en energielabel A+++ hebben.
Snap ik! Wij hadden dat in onze vorige woning ook. We zaten ideaal: nieuwbouw, gasloos, lage hypotheek. Maar we waren al jaren naar vakantiehuisjes en volkstuinen met huisjes aan het kijken en kwamen op een bepaald moment tot de conclusie dat we eigenlijk een ander huis wilden. Het is een flinke stap geweest waardoor we van zorgeloos wonen naar kopzorgen gingen. Vooral financieel vond ik de fase van het verbouwen lastig. De kosten lopen zo makkelijk uit de hand. Inmiddels hebben we die zorgen gelukkig achter ons liggen.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 09:57 schreef Phaidra het volgende:
[..]
8 ton zou technisch gezien nog wel een optie zijn, maar een verbouwing van een paar ton extra, dat wordt lastig. Maar we hebben nu relatief lage maandlasten (dit huis kunnen we betalen vanuit 1 salaris, toen we het kochten had ik nog geen noemenswaardig inkomen omdat ik net afgestudeerd was) en dat bevalt ook goed. Vooral mijn lief hecht daar erg aan.
Ik vind het echt dapper, ik kan me voorstellen dat het veel zorgen heeft gegeven. Maar jullie huis is fantastisch mooi gewordenquote:Op woensdag 12 oktober 2022 10:04 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Snap ik! Wij hadden dat in onze vorige woning ook. We zaten ideaal: nieuwbouw, gasloos, lage hypotheek. Maar we waren al jaren naar vakantiehuisjes en volkstuinen met huisjes aan het kijken en kwamen op een bepaald moment tot de conclusie dat we eigenlijk een ander huis wilden. Het is een flinke stap geweest waardoor we van zorgeloos wonen naar kopzorgen gingen. Vooral financieel vond ik de fase van het verbouwen lastig. De kosten lopen zo makkelijk uit de hand. Inmiddels hebben we die zorgen gelukkig achter ons liggen.
Ik vind het met terugwerkende kracht ook wel stoer, vooral als ik dit soort foto's terugzie:quote:Op woensdag 12 oktober 2022 10:36 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Ik vind het echt dapper, ik kan me voorstellen dat het veel zorgen heeft gegeven. Maar jullie huis is fantastisch mooi geworden.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik ben in vrijwel elk opzicht een saaie muts, maar met huizen en banen wint m'n zucht naar avontuur het klaarblijkelijk steeds.I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
Wat ben je van plan te gaan doen met de gevel?quote:Op woensdag 12 oktober 2022 10:49 schreef exode het volgende:
Het enige wat ons nog zorgen baart, is de kamer van Juul. Buiten het feit dat die erg klein is, is de luchtvochtigheid daar veel te hoog. Ik hoop dat het renoveren van de gevel dat grotendeels gaat opheffen. Voor nu draait daar een ontvochtiger voordat ze naar bed gaat.
Op de langere termijn kunnen we het wel oplossen aangezien ons idee nog steeds is dat wij in de nieuwe uitbouw gaan slapen op de begane grond en zij dan naar onze kamer gaat. Maar gezien de kosten van een volledige nieuwe uitbouw, is dat echt pas over een jaar of 4 a 5.
Nou ja, het is wat minder stoer als je weet dat een aannemer de verbouwing heeft gedaan. Maar hé, wij moesten alles betalen!quote:
quote:Op woensdag 12 oktober 2022 10:46 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik vind het met terugwerkende kracht ook wel stoer, vooral als ik dit soort foto's terugzie:Oh jeetjeSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik ben in vrijwel elk opzicht een saaie muts, maar met huizen en banen wint m'n zucht naar avontuur het klaarblijkelijk steeds.. Het idee dat daar al je geld in zit en je dan geen dak en gevel meer hebt. Dan is het inderdaad wel heel fijn dat je een goede aannemer hebt
.
Venus in pocketformaat
© loveli
De kamers van de kinderen liggen ook op het Noorden. Ze hebben al nieuwe kozijnen en rolluiken, net geplaatst. Met de gevel is na de bouw in 1926 niets meer gebeurd. Alle voegen worden vervangen, scheuren hersteld, wat bakstenen vervangen, de gevel wordt verder schoongemaakt en daarna geimpregneerd. We gaan er nu vanuit dat het vocht door de gevel heenkomt.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 10:55 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wat ben je van plan te gaan doen met de gevel?
Onze dochter heeft een kamer op het noorden. Toen we hier kwamen wonen, waren de ruiten lek. We hebben de oude kozijnen behouden en de ruiten laten vervangen. Nu is het de fijnste ruimte van het huis: warm genoeg in de winter en lekker koel in de zomer.
[..]
Nou ja, het is wat minder stoer als je weet dat een aannemer de verbouwing heeft gedaan. Maar hé, wij moesten alles betalen!Nah, ik vind het begeleiden van zo'n project al een enorme klus.
Knipvoegenquote:Op woensdag 12 oktober 2022 11:12 schreef exode het volgende:
[..]
De kamers van de kinderen liggen ook op het Noorden. Ze hebben al nieuwe kozijnen en rolluiken, net geplaatst. Met de gevel is na de bouw in 1926 niets meer gebeurd. Alle voegen worden vervangen, scheuren hersteld, wat bakstenen vervangen, de gevel wordt verder schoongemaakt en daarna geimpregneerd. We gaan er nu vanuit dat het vocht door de gevel heenkomt.
We wonen hier bijna 6 jaar en vanaf de dag dat we het huis officieel hebben gekocht zijn we bezig om een bedrijf voor de gevel te krijgen. Echt waanzin. Voor komen de oude knipvoegen terug en dat is nou net wat veel gevelbedrijven niet willen/kunnen.
2 buren doen ook mee (we wonen in een blokje van 4 huizen) dus 3 huizen op een rij met mooie nieuwe knipvoegen als ze klaar zijn.We wilden het gehele huis in knipvoeg maar aangezien wij op de hoek zitten was de prijs daarvoor schrikbarend hoog.
En jullie hebben geen spouw?quote:Op woensdag 12 oktober 2022 11:12 schreef exode het volgende:
[..]
De kamers van de kinderen liggen ook op het Noorden. Ze hebben al nieuwe kozijnen en rolluiken, net geplaatst. Met de gevel is na de bouw in 1926 niets meer gebeurd. Alle voegen worden vervangen, scheuren hersteld, wat bakstenen vervangen, de gevel wordt verder schoongemaakt en daarna geimpregneerd. We gaan er nu vanuit dat het vocht door de gevel heenkomt.
Wauw, 6 jaar!quote:We wonen hier bijna 6 jaar en vanaf de dag dat we het huis officieel hebben gekocht zijn we bezig om een bedrijf voor de gevel te krijgen. Echt waanzin. Voor komen de oude knipvoegen terug en dat is nou net wat veel gevelbedrijven niet willen/kunnen.
2 buren doen ook mee (we wonen in een blokje van 4 huizen) dus 3 huizen op een rij met mooie nieuwe knipvoegen als ze klaar zijn.We wilden het gehele huis in knipvoeg maar aangezien wij op de hoek zitten was de prijs daarvoor schrikbarend hoog.
Wij hebben de spouwmuurisolatie door Takkenkamp laten doen. Hun offerte voor gevelherstel vond ik te hoog (maar wij hebben geen knipvoegen).quote:Op woensdag 12 oktober 2022 11:17 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Knipvoegen![]()
Gelukkig zijn ze hier nog in redelijk goede staat. Zou anders 15-20k kosten.
Je hebt een gevelbedrijf gevonden begrijp ik? Anders zou je eens kunnen informeren bij Takkenkamp, die hebben een isolatie en gevelafdeling. (Zijn ooit met gevels begonnen). Die hebben wij gekozen omdat ze onze knipvoegjes kunnen herstellen op de punten waar ze straks de spouwmuurisolatie naar binnen spuiten. (Zijn toch zo'n 150-200 gaten begreep ik.)
Ja, spouwmuurisolatie komen ze hier eind van de maand bij ons doenquote:Op woensdag 12 oktober 2022 11:21 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wij hebben de spouwmuurisolatie door Takkenkamp laten doen. Hun offerte voor gevelherstel vond ik te hoog (maar wij hebben geen knipvoegen).
Ha, ja zo zijn wij al een tijdje bezig met het glaswerk. Ik heb er wel vertrouwen in dat als ze aan het werk zijn, ze goed en netjes werken. Degenen die het komen doen zijn ook al 2x langs geweest om wat dingen te bekijken en uit te leggen. Alleen het maken van een offerte en plannen van de daadwerkelijke uitvoering is een ding, blijkt....quote:Op woensdag 12 oktober 2022 11:27 schreef exode het volgende:
Ons huis heeft geen spouw, helaas. Wij dachten van wel, tot er een isolatiebedrijf kwam kijken, 1 gat boorde en zeiden 'Jep, dachten we al, geen spouw'Wel jammer dat ze daarvoor eerst een gat in de gevel moesten boren.
We hebben al een tijdje een gevelbedrijf Candaasje maar die roepen al 1,5 jaar dat ze komen. Dus fingers crossed dat ze in het eerste kwartaal van 2023 echt komen zoals ze nu hebben afgesproken.
Ze zijn wel echt veel goedkoper dan andere bedrijven en heel goed. We kennen meerdere mensen bij wie ze de gevel hebben gedaan. Oa onze overburen. Ze werken goed en netjes (als ze dus komen).
Overigens mogen wij aan de voorkant van ons huis geen kunststof kozijnen. Blijft het dus extra bizar dat onze lelijke dakkapel ooit is goedgekeurd.
Dat is nogal moeilijk te onderscheiden, er gaat hier bizar veel op aan warm water.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 08:58 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wat is je verbruik? Dat is een aardige indicatie.
Oh ja, jullie hebben een badderaar, toch?quote:Op woensdag 12 oktober 2022 11:39 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Dat is nogal moeilijk te onderscheiden, er gaat hier bizar veel op aan warm water.
Maar het is wel 1000 m³ minder dan de eerste 9 maanden van vorig jaar![]()
En ja, ik weet dat dat voor normale mensen een compleet jaar aan verbruik is. Voor ons is het nog geen halvering van het jaarverbruik..
quote:Op woensdag 12 oktober 2022 11:55 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Oh ja, jullie hebben een badderaar, toch?En mensen lijken zich nogal eens te verkijken op de energievraag van een vrijstaand huis.
Ik vind het wel leuk om te zien wat we precies verbruiken en waar dat dan in zit. Het maakt het bovendien draaglijker om de thermostaat een graad later te hebben staan en om de was niet in de droger te doen.
Had ik al gezegd dat ik aluminium kruiken heb gekocht en onze zoon de hele dag met een kruik onder z'n trui loopt alsof-ie een kangoeroe in z'n buidel heeft zitten?
Het is nog niet eens zo koud, maar het geeft een behaaglijk gevoel. Hij zei laatst dat hij het liefst onder een deken ligt met een kruik en een ventilator op z'n gezicht gericht om het niet te warm te krijgen.quote:
Wij hebben er ook niet echt genoeg ruimte voor, dus ik ben benieuwd hoe dat deze winter gaat met het ophangen van de was. Door het vele thuiswerken is het wel gemakkelijker geworden om te profiteren van een mooie dag en tussendoor een was te draaien.quote:Wij hebben op zich wel de mazzel dat we middenin een rijtje van 3 huizen zitten. In de zomer hang ik de was graag buiten op, maar in de winter heb ik daar simpelweg de ruimte niet voor. Een groter huis zou in die zin wel helpen (al bespaar je waarschijnlijk weinig als je idd harder moet stoken om alles warm te houden).
Dat hangt van het energielabel afquote:Op woensdag 12 oktober 2022 12:00 schreef Phaidra het volgende:
[..]Ik snap jouw zoon wel
.
Wij hebben op zich wel de mazzel dat we middenin een rijtje van 3 huizen zitten. In de zomer hang ik de was graag buiten op, maar in de winter heb ik daar simpelweg de ruimte niet voor. Een groter huis zou in die zin wel helpen (al bespaar je waarschijnlijk weinig als je idd harder moet stoken om alles warm te houden).
*logt uit.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 12:28 schreef exode het volgende:
Ik heb jullie wel door, we gaan het weer over de was hebben.
Toch knap hoe vaak dat onderwerp terug kan komenquote:Op woensdag 12 oktober 2022 12:28 schreef exode het volgende:
Ik heb jullie wel door, we gaan het weer over de was hebben.
Komt vast omdat de meesten er liever over praten dan dat ze het doen.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 13:38 schreef Aure het volgende:
[..]
Toch knap hoe vaak dat onderwerp terug kan komen
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Alsof B iets heel vies ruikt.
Als je ergens over praat, is het net alsof je het al een beetje gedaan hebt.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 13:45 schreef Donna het volgende:
[..]
Komt vast omdat de meesten er liever over praten dan dat ze het doen.
Was het maar vrijstaand. Ik heb een tweekapper.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 11:55 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Oh ja, jullie hebben een badderaar, toch?En mensen lijken zich nogal eens te verkijken op de energievraag van een vrijstaand huis.
Eens, maar best gedoe zonder slimme meter.quote:Ik vind het wel leuk om te zien wat we precies verbruiken en waar dat dan in zit. Het maakt het bovendien draaglijker om de thermostaat een graad later te hebben staan en om de was niet in de droger te doen.
quote:Had ik al gezegd dat ik aluminium kruiken heb gekocht en onze zoon de hele dag met een kruik onder z'n trui loopt alsof-ie een kangoeroe in z'n buidel heeft zitten?
Haha, ja, ik had eigenlijk ook liever 4 lades gehad (waarvan 1 goed hoge voor de ijsmaker van de kitchenaid) en een wat kleiner koelgedeelte. Maar dat bestaat helaas niet.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 14:22 schreef exode het volgende:
Mij valt juist op dat de koelvriescombi's sowieso niet energiezuinig zijn. Onze gewone inbouwkoelkast in de keuken is A label, voor in de schuur kan ik echt geen A vinden, zelfs B niet. Maar goed wij willen wel een grote met 4 diepvrieslades.
Daarom hebben wij 2 losse apparaten op elkaar staan ipv een combi. Bleek nog energiezuiniger ook.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 14:24 schreef Phaidra het volgende:
Haha, ja, ik had eigenlijk ook liever 4 lades gehad (waarvan 1 goed hoge voor de ijsmaker van de kitchenaid) en een wat kleiner koelgedeelte. Maar dat bestaat helaas niet.
Zo ben ik al 100 jaar (okay, de helft) verliefd op dit huis: waarvan ik weer geen Funda linkje kan laten zien, want weer eens verwijderd.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 09:22 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Ik zit wel eens te kijken naar mooie huizen, je weet maar nooit of er ineens een betaalbaar droomhuis te koop wordt aangeboden (hahaha as if). Maar dan staan daar dingen van 8 ton tot meer dan een miljoen met energielabel G... Los van of wij die vraagprijs gefinancierd zouden krijgen, wil ik echt niet gaan stoken voor de kat z'n k*t. Of nog 3 ton investeren in verduurzaming. Maar goed, ik vrees dat mijn droomhuis per definitie een slecht energielabel zou hebben, dus 99,99% kans dat het bij dromen blijft
.
Daar denken wij nu ook over na. Wij willen echt 4 diepvrieslades en niet inleveren op koelruimte. En hij staat in een schuur waar het in de winter onder de 10 graden komt. We verwarmen die ruimte nu bij vorst vanwege de kat die daar ook 'woont'. Maar als die het loodje legt, gaat de verwarming daar niet meer aan en moet de koelkast dus tegen 0 graden kunnen.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 14:33 schreef Elleska het volgende:
[..]
Daarom hebben wij 2 losse apparaten op elkaar staan ipv een combi. Bleek nog energiezuiniger ook.
Dit is een bijzonder goed idee voor als wij onze losse combi gaan vervangen.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 14:33 schreef Elleska het volgende:
[..]
Daarom hebben wij 2 losse apparaten op elkaar staan ipv een combi. Bleek nog energiezuiniger ook.
Bieden vanaf prijs.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 14:35 schreef Leandra het volgende:
[..]
Zo ben ik al 100 jaar (okay, de helft) verliefd op dit huis: waarvan ik weer geen Funda linkje kan laten zien, want weer eens verwijderd.
De vorige keer dat het verdween kwam het met een 50.000 lagere prijs terug, dus dat verwacht ik eigenlijk weer... de laatste prijs was 875.000 maar er moet idd voor een ton of 3 tegenaan om het in deze eeuw en gasloos te krijgen.
Toevallig kwam ik er vanmorgen nog langs en stond het te koop bord nog in de tuin, maar darn...
Ik heb er echt de moed niet voor het huis volledig te gaan renoveren.
Ha! Gewoon op de site van de makelaar en idd weer gedaald, nu naar 795.000
https://www.drieklomp.nl/(...)90cb056a731f284017e/
Ik was pas bij de tandarts (aan de overkant), en we stonden er samen naar te staren... zo'n prachtig huis, maar er moet zoveel aan gebeuren
Maar als kind liep ik er al langs "Het huis van de dokter"
Het is idd geweldig, maar ik durf het niet aan.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 14:44 schreef Cathmar het volgende:
[..]
Bieden vanaf prijs.
Wat een mooi huis
Prachtig. Verbouwen niets voor jullie?
Dat maakt het extra lastig idd. De meeste koelkasten zijn daar niet tegen bestand. De bijkeuken is ook niet verwarmd (we hebben nu juist de radiator verwijderd om plek te maken voor de koelkastquote:Op woensdag 12 oktober 2022 14:40 schreef exode het volgende:
[..]
Daar denken wij nu ook over na. Wij willen echt 4 diepvrieslades en niet inleveren op koelruimte. En hij staat in een schuur waar het in de winter onder de 10 graden komt. We verwarmen die ruimte nu bij vorst vanwege de kat die daar ook 'woont'. Maar als die het loodje legt, gaat de verwarming daar niet meer aan en moet de koelkast dus tegen 0 graden kunnen.
Maar goed, geld gaat nu naar andere dingen. De koel/vries is opgeschoven.
Ik snap het helemaal. Praktische afwegingen tellen ook mee. Daarom woon ik nu hier. Het is goed om te dromen.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 14:49 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het is idd geweldig, maar ik durf het niet aan.
Het is wel in het epicentrum van mijn roots trouwens; mijn vader is een eind verderop aan die weg geboren, zijn vader ook, en wat dichterbij is hij opgegroeid, daar woont zijn broer ook nog.
Maar, met 2 heren die met de trein naar school/werk gaan is het eigenlijk niet te doen.
Het kwam in april in de verkoop voor 945.000 (ik twijfelde al of die 925 klopte), dus eerst een daling van 70.000 naar de 875.000 en per vandaag een daling van 80.000 naar de 795.000...quote:Op woensdag 12 oktober 2022 14:52 schreef Cathmar het volgende:
[..]
Ik snap het helemaal. Praktische afwegingen tellen ook mee. Daarom woon ik nu hier. Het is goed om te dromen.
N en ik zaten net al te appen over dat huis, maar dan zouden we 1,1 voor ons huis moeten krijgen, dat gaat echt niet lukkenquote:Op woensdag 12 oktober 2022 14:52 schreef Cathmar het volgende:
[..]
Ik snap het helemaal. Praktische afwegingen tellen ook mee. Daarom woon ik nu hier. Het is goed om te dromen.
Je hebt wel verschillende breedtes he? Wij hebben gewoon een volwaardig mega ding in de keuken.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 14:20 schreef Vanyel het volgende:
Oh dat wist ik ook niet
Ik heb wel spijt van onze inbouw in de keuken. Wat zijn die dingen krap zeg, echt superirritant.
Gelukkig heb ik er nog een.
Onze kast is van buiten 60. Dat moest want de kast met oven erin ernaast is ook 60 en je weet hoe dat gaat. Maar de breedte is het probleem niet, ik erger me aan de diepte. Flessen passen vaak niet goed. Zo moet ik altijd goochelen met dequote:Op woensdag 12 oktober 2022 15:10 schreef Donna het volgende:
[..]
Je hebt wel verschillende breedtes he? Wij hebben gewoon een volwaardig mega ding in de keuken.
Ondanks dat wel altijd alsnog ruimte te kort met verjaardagen. Bewust ook geen extreem hoge gekozen, anders kan ik met de bovenste planken niks.
Wij hebben een koelkast en vriezer van ieder 178cm in de keuken, maar er ook nog een extra vriezer en koelkast bij op zolder.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 14:46 schreef Cathmar het volgende:
Ik ga in mijn nieuwe keuken voor grote inbouw koelkast en grote inbouw vriezer. De meest zuinige optie in budget. Geen tweede apparaat er meer bij.
Wat een prachtig huis idd, en een fraaie straatnaam, ik hou van hoofdweg, dorpsstraat, kerkweg, schoolstraat enz.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 15:10 schreef Phaidra het volgende:
Wij kregen net - geen idee waarom, want ik kan me niet herinneren dat ik het heb aangevraagd - een brochure in de brievenbus met reizen van Djoser Family. Ik klik Funda weer even weg.
Iemand interesse in dit huis in Loenen? Energielabel A zelfs. Te weinig achtertuin naar mijn smaak, maar het huis is mooi.
Oh dat is wel heel vervelend idd. Dat herken ik gelukkig niet. Geen leven zonder 1.5 literflessen.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 15:18 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Onze kast is van buiten 60. Dat moest want de kast met oven erin ernaast is ook 60 en je weet hoe dat gaat. Maar de breedte is het probleem niet, ik erger me aan de diepte. Flessen passen vaak niet goed. Zo moet ik altijd goochelen met deHela
en past een anderhalveliterfles sowieso niet in die richting.
Gewoon 2 koelvriescombinaties naast elkaar zetten, deuren naar buiten laten open draaien, dan is het net of ze een Amerikaanse koelkast hebbenquote:Op woensdag 12 oktober 2022 14:46 schreef Leandra het volgende:
Hier wilden de heren graag een Amerikaanse koelkast, die verbruiken helemaal veel stroom dus daarom hebben we 2 koelvriescombinaties in de keuken, was goedkoper en verbruiken samen minder stroom dan 1 Amerikaanse koelkast.
In een andere keuken was dat een optie geweest, in onze keuken was in iedere hoek één handigerquote:Op woensdag 12 oktober 2022 16:50 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Gewoon 2 koelvriescombinaties naast elkaar zetten, deuren naar buiten laten open draaien, dan is het net of ze een Amerikaanse koelkast hebben
Ik moet er ook niet aan denken dat ik een hypotheek van een miljoen heb, met onze rente al niet, laat staan met 4,5%quote:Op woensdag 12 oktober 2022 16:38 schreef exode het volgende:
Ik word helemaal benauwd van dat soort prijzen hoor.
Wij zitten heel ver onder een miljoen met onze hypotheek en dat houd ik graag zo.
Mijn zwager werkt bij een makelaar die alleen maar veel te dure huizen in het Gooi aanbiedt. Ik zie dus steeds nogal dure huizen op zijn IG voorbijkomen.
Ik ben al blij dat ik één koelkast kwijt kan johquote:Op woensdag 12 oktober 2022 16:57 schreef Leandra het volgende:
[..]
In een andere keuken was dat een optie geweest, in onze keuken was in iedere hoek één handiger
Nee.....quote:Op woensdag 12 oktober 2022 16:58 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik moet er ook niet aan denken dat ik een hypotheek van een miljoen heb, met onze rente al niet, laat staan met 4,5%
Oh, bij ons is het heel simpel: als we uit elkaar gaan moeten we het huis verkopen.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 17:58 schreef FlyingFish het volgende:
Ik denk dat er ook veel mensen flink in de penarie komen als er na het kopen van een woning relaties gaan klappen over een paar jaar, net als een aantal jaar geleden het geval was. Hebben ze wel weer voldoende deelnemers aan Uitstel van executie...
Ik zou sowieso niet zo snel een heel groot huis kopen. Dat is veel te veel schoonmaak-werk. Wij zouden ook een paar maten groter kunnen kopen nu, maar geen behoefte aan. Al zou ik een nieuwbouwhuis van ongeveer hetzelfde formaat hier in de wijk van 1 ton duurder nog wel overwegen, maar die bestaan niet.
Ons tafelmodel vriezertje heb ik er ook op uitgezocht dat hij in koude ruimtes kon omdat hij in de garage moest kunnen staan, ook een Liebherr dusquote:Op woensdag 12 oktober 2022 18:41 schreef Vicky het volgende:
Wow wat een huizen en wat een prijzen. Wij hebben echt precies op tijd gekocht. Hebben maar ¤ 5000 boven de vraagprijs (¤ 350.000) betaald. We voor een ton verbouwd (was hard nodig), maar dat was elke cent waard.
Als we het nu zouden verkopen zou de vraagprijs rond de ¤ 525.000 zijn en na de investering in de kozijnen nog iets meer. Maar ik ga nooit meer verhuizen. Echt niet.
Wij hebben een nieuwe keuken, maar de koelkast is wel wat aan de krappe kant. Hebben een extra koelkast en losse vriezer in de schuur. Die van ons zijn van Liebherr, speciaal voor koude ruimtes
Dat hebben wij met de droger. Er is maar 1 model wat tegen de kou kanquote:Op woensdag 12 oktober 2022 19:22 schreef Bami het volgende:
Ik wil nog iig een extra vriezer, koelkast hebben we momenteel nog niet nodig. Alleen, onze schuur is van hout en heeft open randen onder het dak. Oftewel, als het buiten vriest dan vriest het denk ik ook in onze schuur. En een vriezer vinden die het dan nog doet is wel iets lastiger. Dus we zijn nu aan het kijken of we op zolder nog een tafelmodelletje ergens tussen kunnen proppen.
Onze schuur is ook van hout, maar wij hebben m een kleine 2 jaar geleden helemaal geïsoleerd, dus wanden vloer en plafond. Toen in een speciale waterafstotende beits gezet.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 19:22 schreef Bami het volgende:
Ik wil nog iig een extra vriezer, koelkast hebben we momenteel nog niet nodig. Alleen, onze schuur is van hout en heeft open randen onder het dak. Oftewel, als het buiten vriest dan vriest het denk ik ook in onze schuur. En een vriezer vinden die het dan nog doet is wel iets lastiger. Dus we zijn nu aan het kijken of we op zolder nog een tafelmodelletje ergens tussen kunnen proppen.
Het verschil tussen nu en 10 jaar geleden (toen wij kochten) is echt bizar. Wij kochten, onder de vraagprijs, een huis voor net iets meer dan een ton. We hebben er ongeveer ¤35.000,- in gestopt om te verduurzamen en comfortabel te maken. Dat zou nu echt nooit meer lukken. Ik heb echt te doen met mensen die nu starter zijn, of die graag willen verhuizen en/of verbouwen. Toen wij begonnen, stond iedereen te springen om werk in de bouw. Nu is het andersom. Ik ben benieuwd hoe het over 10 jaar is…quote:Op woensdag 12 oktober 2022 18:41 schreef Vicky het volgende:
Wow wat een huizen en wat een prijzen. Wij hebben echt precies op tijd gekocht. Hebben maar ¤ 5000 boven de vraagprijs (¤ 350.000) betaald. We voor een ton verbouwd (was hard nodig), maar dat was elke cent waard.
Als we het nu zouden verkopen zou de vraagprijs rond de ¤ 525.000 zijn en na de investering in de kozijnen nog iets meer. Maar ik ga nooit meer verhuizen. Echt niet.
Wij hebben een nieuwe keuken, maar de koelkast is wel wat aan de krappe kant. Hebben een extra koelkast en losse vriezer in de schuur. Die van ons zijn van Liebherr, speciaal voor koude ruimtes
Ik doe in de vriezer wat er in past en dan houdt het op. Een extra vriezer vind ik zonde van de kosten. Dat gezegd hebbende weet ik wat goed vlees kost en zie het voordeel van groot inkopen. Heb nu zo’n mini ding met 2 lades dus die van 178 zal een vooruitgang zijn.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 15:18 schreef _NIKKI_ het volgende:
[..]
Wij hebben een koelkast en vriezer van ieder 178cm in de keuken, maar er ook nog een extra vriezer en koelkast bij op zolder.![]()
Die extra koelkast kan eigenlijk wel uit, want daar ligt vaak alleen een voorraad kaas in, maar beide vriezers die we hebben liggen helemaal vol met vooral BBQ vlees. Dat koop ik als er een goede aanbieding is en sla ik dan groot in.
10 jaar geleden was ook op de bodem van de crash, wij hebben ook gewoon heel veel mazzel dat we in 2013 gekocht hebben, dat huis was flink in waarde gestegen toen we het in 2020 verkochten.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 19:58 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Het verschil tussen nu en 10 jaar geleden (toen wij kochten) is echt bizar. Wij kochten, onder de vraagprijs, een huis voor net iets meer dan een ton. We hebben er ongeveer ¤35.000,- in gestopt om te verduurzamen en comfortabel te maken. Dat zou nu echt nooit meer lukken. Ik heb echt te doen met mensen die nu starter zijn, of die graag willen verhuizen en/of verbouwen. Toen wij begonnen, stond iedereen te springen om werk in de bouw. Nu is het andersom. Ik ben benieuwd hoe het over 10 jaar is…
Mijn zusje heeft een Dyson, maar toen er snippertjes op de grond lagen konden die niet in de stofzuiger opgezogen wordenquote:Op woensdag 12 oktober 2022 20:41 schreef Nijna het volgende:
Wij hebben een losse vriezer naast de wasmachine en droger, 5,5 lade.
Ons schuurtje tocht aan alle kanten en is vochtig, daar zet ik geen apparaten in.
Iemand nog goede raad mbt stofzuigers?
Onze stofzuiger levert vooral frustratie op om niet los verkrijgbare onderdelen en vanmorgen brak er iets af en nu vinden we eigenlijk het snoer te kort en is het toch best een onding. Dus we gaan kijken naar iets anders...
Iemand tips of ervaringen?
Zijn die dyson dingen nou echt zo goed? En kan je met een draadloze een heel huis doen zonder tussendoor laden?
Dikke kans dat je qua verbruik met een nieuwe koelkast al snel veel goedkoper uit bent. Met name koelkasten zijn de afgelopen tig jaar echt veel zuiniger geworden qua energieverbruik. Wellicht toch de moeite waard om eens naar te kijken. En staar je dan niet blind op het energielabel, de huidige C is alsnog een stuk zuiniger dan wat vroeger A+ was, ze passen die schaal soms aan, anders zaten we nu met A++++++ oid.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 18:53 schreef Mushanga71 het volgende:
Onze Amerikaanse Samsung koelkast is inmiddels 23 jaar oud, maakt wel een takkeherrie als ie afslaat maar doet het verder nog prima![]()
Deze heeft 3 vrieslades onder en ik wil zoiets weer hebben. De normale hebben vaak koel en vries naast elkaar en dat wil ik niet. Ook kan ie maar x cm breed zijn, net zoals we nu hebben. Wel eentje gevonden die aan mijn eisen voldoet. Maar zoals gezegd, de ouwe doet het nog
Deze verbruikt iets van 655 kwh per jaar, die ik wil hebben 401 kwh. Scheelt ietsquote:Op woensdag 12 oktober 2022 21:13 schreef FlyingFish het volgende:
[..]
Dikke kans dat je qua verbruik met een nieuwe koelkast al snel veel goedkoper uit bent. Met name koelkasten zijn de afgelopen tig jaar echt veel zuiniger geworden qua energieverbruik. Wellicht toch de moeite waard om eens naar te kijken. En staar je dan niet blind op het energielabel, de huidige C is alsnog een stuk zuiniger dan wat vroeger A+ was, ze passen die schaal soms aan, anders zaten we nu met A++++++ oid.
https://www.essent.nl/ken(...)e-koelkast-vervangen
Wij hebben nu een Philips-zonder-zak. Die doet het heel goed en ik vind het super handig dat als je de lange steel eraf haalt je meteen een borsteltje kunt schuiven. Dus snel over de plinten is nu geen extra werk.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 20:41 schreef Nijna het volgende:
Wij hebben een losse vriezer naast de wasmachine en droger, 5,5 lade.
Ons schuurtje tocht aan alle kanten en is vochtig, daar zet ik geen apparaten in.
Iemand nog goede raad mbt stofzuigers?
Onze stofzuiger levert vooral frustratie op om niet los verkrijgbare onderdelen en vanmorgen brak er iets af en nu vinden we eigenlijk het snoer te kort en is het toch best een onding. Dus we gaan kijken naar iets anders...
Iemand tips of ervaringen?
Zijn die dyson dingen nou echt zo goed? En kan je met een draadloze een heel huis doen zonder tussendoor laden?
Tegen die tijd heb je meestal alweer de volgende nodigquote:Op woensdag 12 oktober 2022 21:41 schreef Vanyel het volgende:
Ik bedenk net dat onze tweede koelkast misschien ook wel al 20 is. Die verbruikt volgens het grote internet zo'n 365 kWh per jaar.
Hmm.
Waarom vind ik op het eerste gezicht online alleen maar energielabel c en lager koeldingen?
Pff, daar doen ze leuk over, je moet echt een nieuwe als de oude oud is. Maar als die oude een Liebherr klasse A was (en als dat energieverbruik niet enorm stijgt als ze ouder worden), duurt het zo 15 jaar voor je een nieuwe hebt terugverdiend
Ik heb me net helemaal de rambam gezocht, tot ik aan het einde van het internet was, maar alle sites die op een of andere manier een hit hebben op "energielabel verbeteren" of "zelf energielabel uitrekenen" verwijzen (al dan niet na eerst een waarschuwing over verlopen certificaten) naar de site van de overheid, diezelfde milieucentraal site die hier al eerder gepost was, maar de mogelijkheden zelf een energielabel te berekenen, of een indicatie daarvan, hebben ze helemaal weggehaald, dus je moet aan een dure adviseurquote:Op dinsdag 11 oktober 2022 19:54 schreef Vanyel het volgende:
Ik vind het maar flauw, ik hoef geen nieuw label, maar ik zou wel grofweg willen berekenen waar we nu op uit zouden komen. En ik kan geen berekendingestjes vinden.
Ja behalve een maar daar weigert mijn telefoonbrowser naartoe te gaan.
Lag toch niet aan mij dus. Wel leuk geprobeerdquote:Op woensdag 12 oktober 2022 22:23 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik heb me net helemaal de rambam gezocht, tot ik aan het einde van het internet was, maar alle sites die op een of andere manier een hit hebben op "energielabel verbeteren" of "zelf energielabel uitrekenen" verwijzen (al dan niet na eerst een waarschuwing over verlopen certificaten) naar de site van de overheid, diezelfde milieucentraal site die hier al eerder gepost was, maar de mogelijkheden zelf een energielabel te berekenen, of een indicatie daarvan, hebben ze helemaal weggehaald, dus je moet aan een dure adviseur
Dat is natuurlijk sowieso lekker, het maakt ook allemaal niet zoveel uit, maar ik vind het wel bizar dat je gewoon nergens meer kunt berekenen van "Ik heb label F en ik ga maatregelen X, Y, Z, A en B uitvoeren, welk label kom ik dan op?"quote:Op woensdag 12 oktober 2022 22:25 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Lag toch niet aan mij dus. Wel leuk geprobeerd![]()
Dan maar zonder label hoor, dan doen we het wel met het verminderd gebruik.
Bij koelkasten was dat al toen wij de koelkasten uitzochten voor ons huis, toen ging het net over van een oud naar een nieuw systeem, ik geloof dat de onze in het oude systeem A waren en in het nieuwe systeem C.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 22:32 schreef arvensis het volgende:
Volgens mij zijn de labels voor electronica onlangs aangepast. Wat vroeger A was is nu E/F(?) omdat je inmiddels A met 6 plusjes had.
Wij hebben overigens een gehele inbouwkast als koelkast en een halve als vriezer. Super blij met de koelkast, vooral met drinken zoals eerder genoemd. Helaas was er net geen plek voor een hele vriezer er naast.
edit: ik las verkeerd.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 22:35 schreef Leandra het volgende:
[..]
Bij koelkasten was dat al toen wij de koelkasten uitzochten voor ons huis, toen ging het net over van een oud naar een nieuw systeem, ik geloof dat de onze in het oude systeem A waren en in het nieuwe systeem C.
Even opgezocht: D zelfs.... en dat is dan 183 kWh per jaar.
Hier roepen ze nog gewoon A+++ dat is dus wat de nieuwe labelberekening met zich meegebracht heeft: A+++ werd D
https://www.beterwitgoed.(...)-id.html#description
Grappig zelfde apparaat:
[ afbeelding ][ afbeelding ]
Klopt, maar in 2019 moest er dus met nieuwe eisen een nieuw energielabel vastgesteld worden.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 23:37 schreef FlyingFish het volgende:
[..]
edit: ik las verkeerd.
Wel raar idd, dit soort dingen geeft de fabrikant toch op (verplicht)?
Dat begrijp ik wel, maar dat ook de kWh per jaar veranderd is terwijl het technisch exact dezelfde koelkast is, klopt niet. Dat heeft niets met het label te maken lijkt me. Of ze berekenen het verbruik tegenwoordig ook anders.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 23:48 schreef Leandra het volgende:
[..]
Klopt, maar in 2019 moest er dus met nieuwe eisen een nieuw energielabel vastgesteld worden.
Ik denk dat er ook huizen zijn die nu niet meer hetzelfde energielabel krijgen als in 2015, ook als er niets aan die huizen veranderd is.
Het vriesgedeelte is ook een liter groter geworden, duur litertjequote:Op donderdag 13 oktober 2022 00:25 schreef FlyingFish het volgende:
[..]
Dat begrijp ik wel, maar dat ook de kWh per jaar veranderd is terwijl het technisch exact dezelfde koelkast is, klopt niet. Dat heeft niets met het label te maken lijkt me. Of ze berekenen het verbruik tegenwoordig ook anders.
Dat heeft te maken met het nieuwe label en het oude label werd mij verteld in de winkelquote:Op woensdag 12 oktober 2022 22:35 schreef Leandra het volgende:
[..]
Bij koelkasten was dat al toen wij de koelkasten uitzochten voor ons huis, toen ging het net over van een oud naar een nieuw systeem, ik geloof dat de onze in het oude systeem A waren en in het nieuwe systeem C.
Even opgezocht: D zelfs.... en dat is dan 183 kWh per jaar.
Hier roepen ze nog gewoon A+++ dat is dus wat de nieuwe labelberekening met zich meegebracht heeft: A+++ werd D
https://www.beterwitgoed.(...)-id.html#description
Grappig zelfde apparaat:
[ afbeelding ][ afbeelding ]
Ai. Succes ermee. Ik ben nog steeds de enige thuis die ziek is, en dat vind ik heel fijn want ik ben ook echt beroerd en gammel van de COVID.quote:
Dat dus de vorige keer deed ze ook solidair met mij mee. Had ik geen rust nu dus ook niet.quote:Op donderdag 13 oktober 2022 07:59 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Ai. Succes ermee. Ik ben nog steeds de enige thuis die ziek is, en dat vind ik heel fijn want ik ben ook echt beroerd en gammel van de COVID.
Succes FR. Hoe oud is je jongste?quote:Op donderdag 13 oktober 2022 08:05 schreef F_r het volgende:
[..]
Dat dus de vorige keer deed ze ook solidair met mij mee. Had ik geen rust nu dus ook niet.
9quote:Op donderdag 13 oktober 2022 08:09 schreef Cathmar het volgende:
[..]
Succes FR. Hoe oud is je jongste?
Hopelijk valt het mee voor jullie. Negen is al wel een leeftijd waar je wat afspraken kan maken. Als ze er niet ziek van is dan.quote:
quote:Op woensdag 12 oktober 2022 20:46 schreef Vicky het volgende:
[..]
Mijn zusje heeft een Dyson, maar toen er snippertjes op de grond lagen konden die niet in de stofzuiger opgezogen worden
Maar alleen een robot is toch niet voldoende? Althans ik heb het idee dat die een heleboel doet, maar niet zo nauwkeurig als een mens? Maar wellicht heb ik het mis.quote:
Beterschap voor jou en jongstequote:Op donderdag 13 oktober 2022 06:32 schreef F_r het volgende:
Blegh positieve zelftest. Had het wel verwacht want ik voelde mij vanaf gisterenavond echt niet lekker.
Ik snap je. Had gister Sjaak 4 uur alleen thuis. We hebben alleen maar film gekeken. Ik was kapot naderhand, echt zo bizar.quote:Op donderdag 13 oktober 2022 08:05 schreef F_r het volgende:
[..]
Dat dus de vorige keer deed ze ook solidair met mij mee. Had ik geen rust nu dus ook niet.
Ik heb een robot, maar ben er niet heel erg lyrisch over. Wat je zegt, hij is minder nauwkeurig maar je moet wel ALLES van de grond halen. In de tijd dat ik dat doe, had ik zelf al kunnen stofzuigen... (maar ik heb kinderen die graag beneden met lego spelenquote:Op donderdag 13 oktober 2022 08:28 schreef Nijna het volgende:
[..]
[..]
Maar alleen een robot is toch niet voldoende? Althans ik heb het idee dat die een heleboel doet, maar niet zo nauwkeurig als een mens? Maar wellicht heb ik het mis.
[..]
Beterschap voor jou en jongste
Haha ja, ik zag het. Maar dat valt buiten de seizoenspas, al krijg je wel korting op de toegang als pashouder.quote:Op donderdag 13 oktober 2022 08:48 schreef exode het volgende:
Wij wilden ook een steelstofzuiger maar ik begreep dat stofzuigen dan ook zwaarder is? Je heb tenslotte met 1 hand dat hele ding vast ipv alleen de steel.
Balen F_r, hopelijk valt het mee voor jullie allemaal.
Lekker hoor Phaidra en Legoland loopt niet weg. Ze zijn dit jaar ook in de Kerstvakantie open![]()
Ik heb een heerlijk leeg huis, alles naar werk, school en BSO. Gisterenmiddag was het weer een soort van uit de hand gelopen opvang in huis. Ik ging boven de badkamer schoonmaken en toen ik beneden kwam zaten er 6 kinderen die niet van mij zijn in de woonkamer. Ik had de deurbel wel gehoord maar ik dacht dat het de overbuurjongen was. Was ook zo, maar dus +5.
RUST.
Ik moet me wel inhouden om niet te boeken voor de Kerstvakantie. Wijquote:Op donderdag 13 oktober 2022 09:28 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Haha ja, ik zag het. Maar dat valt buiten de seizoenspas, al krijg je wel korting op de toegang als pashouder.
Heerlijk, een stil en leeg huis. Ik ben er ook wel aan toe eigenlijk, maar vriend wil deze week niet op kantoor werken...
Beterschap trouwens aan alle zieken! Irritant als je niet gewoon rustig uit kan zieken![]()
.
De goede is een Roomba. De slechte een Medion zuig-dweilcombi. Die blokkeert op elke oneffenheid, kan niet met zwart en donkergrijs omgaan en het dweilbakje geeft moeilijk water, na een half jaar al.quote:Op donderdag 13 oktober 2022 09:03 schreef Nijna het volgende:
@:Exode, geniet van je heerlijk lege huis. Ik hoop dat het er hier vandaag ook van komt overdag. Gister en eergister liep t in de soep, dus hopelijk lukt t vandaag. Oof een huis vol...
@:Vanyel, wat voor merk/type is jullie goede/slechte?
Dat klinkt ook wel weer goed, maar verplaats je dat ding dan ook? Want ik heb een boven en een beneden (en een zolder, maar die wordt niet zo intensief gebruikt).
Nadeel van een draadloze stofzuiger lijkt me de accuduur, als ik alles achter elkaar wil doen dan ben ik wel even bezig, ik vraag me af of je dat dan redt.
Dus tips voor goede bedraade stofzuigers ook welkom.
We hebben nu een Rowenta Compact power XXL en daar zijn we niet heel blij mee...
Het is inderdaad zwaarder. Daarom heb ik een steelstofzuiger voor de dagelijkse zuigklussen en een gewone stofzuiger voor als ik door het hele huis ga. Dit is onze steelstofzuiger, de Samsung Jet 70 Turboquote:Op donderdag 13 oktober 2022 08:48 schreef exode het volgende:
Wij wilden ook een steelstofzuiger maar ik begreep dat stofzuigen dan ook zwaarder is? Je heb tenslotte met 1 hand dat hele ding vast ipv alleen de steel.
Dat zal hem leren!quote:Op donderdag 13 oktober 2022 11:17 schreef Leandra het volgende:
LOL, N had een zak M&M's verstopt, die ik alleen maar tegenkwam omdat hij iets anders ergens had neergelegd waar het niet hoorde, daarom moest ik op een opstapje voor de kast waar de M&M's in lagen en zag ik ze liggen
Als hij dat wat ik op de juiste plaats legde gelijk op de juiste plaats had neergelegd ipv in een kast waar het nergens op slaat had ik de M&M's nooit ontdekt
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |